بزرگي فرموده: « احذر خفیّ التزیّن بحاضرالدنیا »
یعنی از تجمّلات مخفی به سبب این زندگی حاضر خویش دوری کن.
دراینجا کلمه«تزیّن» که مصدر باب تفعّل است و نوعی تکلّف وسختی درمعنای آن است بکار برده شده زیرا هیچکدام از تجمّلات دنيا در حقیقت زینت نیستند وفقط یک زیبایی خیالی و صِرف امور اعتباری می باشند و عاقبت نابود می شوند لکن انسان را فریب داده واو را برای رسیدن به آنها به تکلّف می اندازد
لذا از زینت كاری مساجد نهي شده، چراکه بايد معنویت عمومی شود وجاذبه پیدا کند و مردم به در و دیوار مسجد نگاه نکنند بلکه به سراغ معنویتش بروند البته نه بخاطر تحجّرگرایی بلکه بخاطر اینکه این تجملات مردم را به خود مشغول نسازد واز یادخدا دور نكند چون طبیعت دنیا و آخرت اینگونه است که در احادیث آمده : هرچه به دنیا نزدیک شوی از آخرت دور می شوی و هرچه از دنیا دور شوی به آخرت نزدیک می شوی.
اما اینکه فرموده : «خفیّ التزیّن»
یعنی تجملات مخفی ، بخاطر اینست که گاهی اوقات شخصی دلش نمی خواهد در این تجملات بیفتد اما ناخودآگاه و آرام آرام دراین تزیّنات می افتد و آنقدر مخفی است که ناگهان می بیند در این چیزها غرق شده و ملک الموت هم آمده و وقت برای جبران و برگشت هم نیست.
خطر تزیّنات معنوی برای ما دانشجويان و طالبان علوم , بیشتر از امور مادی است و آرام آرام انسان را به هلاکت می کشاند مثلاً وارد مجلسي که می شود جلوی پایش بلند می شوند ویا اینکه برایش عناوين علمي و دانشگاهي ذكر مي كنند وتعارف می کنند که بالای مجلس بنشیند ، حالا خودِ شخص شاید دلش نخواهد اما به حسب تعارفِ آدمها کم کم توقعّش بالا می رود و بعدها هرگاه وارد مجلسی شد توقع دارد که جلوی پایش بلند شده و تعارفش کنند و به او دكتر و مهندس و ... بگويند .
این یک تزیّن مخفی معنوی است که اولین عامل هلاکت انسان مؤمن می باشد. حدیث داریم که صدای پای پشت سری ها (مريدها) ، انسان را به هلاکت می کشاند.
بنابراین باید از ابتداء مراقب باشیم و خود را در مقدمات هلاکت نیندازیم و شناخت این مقدمات هم بسیار دشوار می باشد.
اللهم انّي اسئلك بأهل خاصّتك من الصالحين من بريّتك أن تجعل علينا واقيةً تُنجينا من الهلكات و تُجنّبنا من الآفات و تُكِنُّنا من دواهي المصيبات برأفتك و رحمتك يا أرحم الراحمين.