معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

این بخش به معرفی،بررسی و یا نقد مکاتب و اندیشه ها اختصاص دارد

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

Re: معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

پستتوسط Termata » سه شنبه شهريور ماه 17, 1394 8:32 pm

اخوان‌المسلمین و سیاست :


امام حسن البنا با تنگناها و سختی‌ها و چالش‌هایی که در مسیر آگاه نمودن مردم به این که اسلام هم چنان که به عبادات اهمیت می‌دهد ، به اداره امور جامعه و امت و حکومت نیز اهمیت می‌دهد ، مواجه گردیده بود که تنها خداوند از آن آگاهی داشت … او می‌خواست مردم را متوجه سازد که نباید اقدام به نماز و قیام به روزه ، همه دل‌مشغولی‌های دینی ایشان بشود و مسایل مهم و سرنوشت‌ساز امت اسلامی در شرق و غرب توجه نداشته باشند ؛ زیرا مؤمنان همه با هم برادرند و مسلمانان امت واحدی به شمار می‌آیند و «مسلمان برادر مسلمان است و هیچ‌گاه به او ستم نمی‌کند و خوارش نمی‌سازد» و هرکس به امور مسلمانان اهمیت ندهد ، جزو آنان به شمار نمی‌آید . اما دشمنان اخوان المسلمین همه تلاش خود را برای ایجاد شک و تردید در دل مردم به کار می‌گرفته و می‌گیرند که : «اخوان دین را با سیاست در هم آمیخته است» انگار اسلامهای متعددی مانند اسلام معنوی ، اسلام اخلاقی ، اسلام اجتماعی و اسلام سیاسی هم وجود دارند ؟!


استاد حسن البنا با اظهار مخالفت با به کارگیری اصطلاح «اسلام سیاسی» می‌فرماید : چنانچه اسلام چیزی به غیر از سیاست و اجتماع و اقتصاد و فرهنگ باشد پس اسلام چیست ؟! آیا همین چند رکعت نماز تهی از خشوع و حضور قلب است ؟ آیا قرآن با این ساختار استوار و طول و تفصیل برای همین امور نازل گردیده است؟! یا این که :


«ما قرآنی بیانگر همه چیز و وسیله هدایت و مایه‌ی رحمت (برای همه جهانیان) و مژده‌ای به مسلمانان است.» نحل/۸۹ .





اللهم انصر الاسلام والمسلمين
اللهم انصر اخواننا فی مصر و في غزة

برای نویسنده این مطلب Termata تشکر کننده ها:
yosra69 (جمعه شهريور ماه 27, 1394 5:09 pm)
رتبه: 7.14%
 
Termata
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 77
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 7, 1391 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 22 بار
تشکر شده: 121 بار
امتياز: 1210

Re: معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

پستتوسط ghassam » دوشنبه شهريور ماه 23, 1394 2:51 pm

   لا اله الا الله
محمد رسول الله

برای نویسنده این مطلب ghassam تشکر کننده ها:
yosra69 (جمعه شهريور ماه 27, 1394 5:09 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
ghassam
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 60
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 12, 1394 8:33 am
محل سکونت: غزه / فلسطین
تشکر کرده: 7 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 350

Re: معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

پستتوسط Termata » پنج شنبه آذر ماه 19, 1394 4:42 pm

امام شهید حسن البنّاء
رهنمود هایی از امام شهید حسن البنّاء
رهنمود هایی از امام شهید حسن البنّاء

گردآوری و تدوین: عزیز صادقی

۱ – در هرزمان به

عضويت  / ورود
بپیوندید ، زیرا هر پیوندتان با

عضويت  / ورود
بهره ی جدیدی برایتان به ارمغان می آورد .

۲ – انسان موُمن باید نمونه ای از، عقیدۀ ثابت ، اخلاق فاضل ، افکار عالی و مثبت و اعمال نیکو و نافع باشد .

۳ – فکر و اندیشۀ نماز بوجود آوردن یک امّت کامل است ، زیرا نماز از هر کس یک انسان کامل می سازد .

۴ –

عضويت  / ورود
( ص) توانست در مسجدی که فرشهایش سنگریزه و سقفش شاخه های خرما بود بوسیلۀ مدرسه نماز افرادی را تربیت کنند که بر دنیا سیادت کنند .

۵ – برای حضور قلب در نماز سعی کنید ، حکمت هر عملی از اعمال نماز را بدانید و آنرا مورد توجّه قرار دهید .

۶ – خالصانه تسلیم خدا شدن ، روح ناب و تمام عیار دین و اصل همۀ عبادات و قوانین و توجیهات اسلام است .

۷ – اگر گفتند: اسلام دین تعصب است ، بگویید اسلام دین عزّت و کرامت است .

۸ – اگر گفتند : اسلام دین جنگ است ، بگویید اسلام دین صلح ودوستی و دفاع است .

۹- ایمان عبارت است ، از حبّ و بغض بخاطر خدا .

۱۰ – قرآن در محدودۀ عقل و اندیشه دیگران را ، بدور از مبارزه طلبی به ارزشها دعوت می کند .

۱۱ – قرآن سه قاعدۀ اساسی را تبیین کرده است : _ دین برای خداست . _ خداوند هیچ ملّتی را از نعمت رسالت پیامبران محروم نکرده است . _ اساس همۀ ادیان معرفت خداست .

۱۲ – همیشه این دو اصل را مد نظر قرار دهید ؛ _ اعتبار و توجّه به کیفیّت ، نه کمیّت . _ اعتبار و توجّه به نوع ، نه مقدار .

۱۳ – ما برای افزودن علم و اثبات حقایق نیامده ایم ، ما آمده ایم جانها و روانها را به هم مرتبط کنیم و اخوت و برادری را رونق بخشیم .

۱۴ – موقف اسلام رد بارۀ سایر ادیان ، موقفی همراه با انصاف و عزّت است .

۱۵ – هر کدام از اسماء و صفات خدا را در قرآن می خوانی ، مفهوم آن را در جان و روح خود احساس می کنی و آمادۀ عمل بر اساس آن می شوی .

۱۶ – دین ریشه در فطرت دارد ، و تفکّر و عبادت ، فطرت را در فهم دین یاری می دهند .

۱۷ – اسلام دین عمل است ، و از انسان نتایج عملی می خوهد . چنانکه در وصف مومنین نمی گوید: ایمان آوردند ، بلکه می فرماید : ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند . بنابراین نتیجۀ عملی ایمان به یگانگی خدا ، اخلاص ، نتیجۀ ایمان به علم مطلق خدا ، حسن مراقبت از خدا و ترس از اوست . نتیجۀ ایمان به توانایی و قدیر بودن خدا ، توکّل و اعتماد به اوست . بنا براین ایمان به هر یک از اسماء و صفات خدا وند ، نتیجه ای عملی در بر دارد ، که بر شما واجب خواهد بود . ایمان به هر یک از این اسماء و نتیجۀ عملی آن ، نقصی از نقایص انسان را جبران می کند .

۱۸ – مشکل ، مشکل روانها و جانهاست ، نه مشکل درهم و دینار و متاع دنیا .

۱۹ – قلب موُمن حساس ، با شعور و کشّاف است ، و اگر از قساوت دور باشد حقایق امور را به عیان خواهد دید .

۲۰ – علائم شعور قلبی که دل را استقامت می بخشد ، چهار چیزاند : _ احساس دقیق _ شعور و احساس مسئو لیّت _ ترس از خدا _ آزادی از عوامل شرّ .

۲۱ – زندگی خانواده زمانی توام با سعادت است ، که از آنچه موجب خشم خداست دوری کنیم .

۲۲ – وقت خود را در چهار چیز صرف کنید ،  سلامت دین ، کسب حلال ، فایده و خیر رساندن به دیگران و آنچه آسایش شما را تجدید می کند .

۲۳ – جسم شما بر شما حقّی دارد ، پس باید زمان معینی را برای تجدید نشاط آن قرار دهید .

۲۴ – زمانها ، مکانها ، اشکال و ظواهر اعتباری ندارند ، بلکه دل و نیِّت و وجدان محل اعتبارند .

۲۵ – دلهایتان را با مفاهیم والا و احساسات و عواطف ارزشمند زینت بخشید ، تا منظرگاه لطف الهی قرار گیرد وبه سعادتی نایل شوید که هرگز شقاوت را در پی ندارد .

۲۶ – در نزد ما شعاری محبوب تر از وحدت و دعوت به مسمالمت و تسامح وجود ندارد .

۲۷ – اگر ملّتی اراده کند که زندگی نماید ، امکان ندارد هیچگاه بمیرد.

۲۸ – امّت از وظیفۀ نظارت بر دولت هرگز معاف نمی گردد.

۲۹ – مطمئن باشید ، دعوت ما منبع محبّت و برادریست .

۳۰ – وقت گرانبهاترین چیزی است ، که در حیات وجود دارد .

۳۱ – هیچ چیز برای ما از صراحت مهمتر نیست .

۳۲ – اسلام آمد تا استعداد های افراد را نظام بخشد ، حیات خانوادگی را سازمان دهد ، طبقات مختلف جامعه را به هم پیوند زند ، مسئولیّت های دولت را مقرر نماید و عوامل پیوند برادری را میان همۀمردم جهان فراهم سازد .

۳۳ – جهاد مشتق از جهد است ، پس جهاد آسایش و راحتی را نمی شناسد ، جهاد رنج ومحنت است ، رفتن به استقبال مرگ و میل به نعمتیست که در پیشگاه خداست .

۳۴ – علم ، مال ، قوّت و عدل از مظاهر وعناصر و اسباب قدرت امت واساس پایداری حیات ما هستند ، و همچون موجود زنده ای که به غذا و آب و هوا نیازمند است ما هم به این چها عنصر محتاجیم .

۳۵ – استعمار کلمه ای است ، که دلالت بر آبادانی می کند ، و از جمله الفاظی است که در این روزگار بر خلاف مفهومش به کار برده می شود . همچنان که رقص را هنر ، ربا را بهره ، مستی را سرخوشی و شهوت را محبّت و عاطفه می نامند .

۳۶ – به جای استعمار بهتر است بگوییم استخراب ، زیرا به سرزمینی وارد می شود ، اخلاق مردم را فاسد و آسایششان را سلب می کند . آنان را دچار ضعف و سستی می گرداند ، در میانشان ظلم را رواج می دهد ، علم را بر می چیند و جهل را شایع می سازد ، سپس امّت را متلاشی می گرداند .

۳۷ – منظور از فساد ، فساد اقتصادی ، فساد اجتماعی و فساد اخلاقی است که مظاهر آن فقر و خواری و درماندگی است .

۳۸ –  مسئو لیّت عالم ، بیان حقیقت و تشویق و ترغیب مردم بر عمل به آن است .

۳۹ – مرد سخن با مرد عمل و انسان اهل تبلیغ با انسان اهل جهاد و انسان مجاهد با انسان مجاهد وحکیم و باتدبیری که بزرگترین مصالح را با کم ترین هزینه تامین می نماید ، با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند .

۴۰ – شخصیّت خود را هر چه بیشتر و بهتر تقویت و تربیت نمایید . به درستی مورد آزمایش قرار دهید و به وسیلۀ عمل امتحان کنید !

۴۱ – خود را از نظر روحی و معنوی به ایمان و عقیده و از جهت فکری به علم وفرهنگ و از نظر جسمی به وسیلۀ ورزش و آموزش رزمی مجهز نمایید .

۴۲ – دعوت و رسالت خود را به عرصه هایی که تا کنون نرسیده برسانید ، وحتّی یک دقیقه را برای کار و تلاش ، بیهوده از دست ندهید .

۴۳ – بسیاری از انسان ها هم می توانند سخن بگویند و اظهار نظر کنند . امّا در میان آنها تعداد اندکی می توانند در میدان اقدام وعمل استوار و ثابت قدم باقی بمانند .

۴۴ – شما با رسالت خود ماجراجویی نکنید ! و پیروزی های به دست آمده را در معرض قمار و معاماه قرار ندهید . تلاش و اقدام کنید ، خدا با شماست و اعمال و اقدامتان را بی حاصل نخواهد فرمود و پیروزی از آن تلاشگران و پرهیزکاران خواهد بود .

۴۵ – ما در اقدامات و تلاش هایمان یا دچار اشتباه می شویم که اجر تلاش گران و مجتهدان را به دست خواهیم آورد ، یا راه درست و صواب را می یابیم که پاداش پیروزمندانه را از آن خود می نماییم .

۴۶ – انگیزه های احساسی و عاطفی را با نگاه اندیشمندانه به امور کنترل کنید و فروغ اندیشه ها را با شعله های عاطفه و احساس فروزان تر نمایید . خیال و روُیا را ملزم به پذیرش صداقت ، حقیقت و واقعیّت بنمایید و حقایق را در پرتو تحقیقات علمی و روشن گر کشف کنید .

۴۷ – با قوانین و سنّت های حاکم بر هستی رویارویی نکنید ؛ سعی کنید از قوّت و شدّت آنها بگیرید ! انرژیهای متراکم آنها را جهت بدهید ! بعضی از آنها را در مقابل دیگری به کار بگیرید .

۴۸ – شجاعت و اراده و مردانگی انسان به وسیلۀ شکیابیی و ادامۀ راه و تلاش و فعالیّت پیگیر و مستمر معلوم می شود .

۴۹ – هر کس می خواهد میوۀ درخت دعوت را پیش از رسیدن بچیند ، به هیچ وجه به انتظار تاُیید و حمایت من نباشد .

۵۰ – دعوت خود را از طریق خطابه ها ، درس ها و سفرهای متوالی و از طریق روزنامه ها و مجلات فراوان در اجتماعات عمومی و خصوصی و … به همه جا و همه کس برسانید .

۵۱ – گام های خود را حساب شده و مرحله بندی و بدور از عجله و پرش بردارید ؛ زیرا حرکت گام به گام و تدریجی یکی از سنّت های حاکم بر هستی و یکی از قواعد شرعی است .

۵۲ – هر دعوت و حرکتی باید از این سه مرحله عبور کند :

الف – مرحلۀ آموزش و شناساندن و بیان مزایای اندیشۀ مورد نظر و تلاش برای رساندن آن به میان همۀ قشرهای مردم . « تعریف »

ب – مرحلۀ سازماندهی و گزینش افراد مستعد و توانا از میان هواداران برای قیام به مسئولیت های محوله . « تکوین »

ج – مرحلۀ اجرا و عمل و سازندگی .

۵۳ – وسائل ثابت و کلی برای هر دعوت ورسالت از این امور سه گانه فراتر نمی روند : _ ایمان عمیق  _ سازمان دهی دقیق _ فعالّت مداوم .

۵۴ – حقیقت دعوت رویارویی با عادات و چیزهای مأنوس و تغییر و اصلاح انهاست .

۵۵ – به خدا سوگند مردم هرگز به سعادت نمی رسند ، مگر اینکه کلمه ، غایت و هدف واحدی برگزینند ، و ُُدر راه هدف ، خود را فراموش کرده و فقط به آن بیاندیشند .

۵۶ – هیچ رسالتی بدون جهاد و تلاش به پیش نمی رود . هیچ جهادی بدون تحمل مشکلات و محرومیّت نیشت .

۵۷ – مبارزۀ مسالمت آمیز و فعّالیّت قانونی از بهترین وسائل رسیدن به هدف است .

۵۸ – ما اسلام را به گونه ای دیگر می فهمیم ، معرفتی وسیع و گسترده به گستردگی عرصه های زندگی دنیا وآخرت .

۵۹ – حسن البنّا در باره ی خودش می گوید : « من جهانگردی هستم که در جستجوی حقیقتم ! انسانی هستم که چراغ به دست همچون دیوژن ، در میان انسانها به دنبال انسانیتم . من از هر چیز گذشته ای هستم که به سرّ آفرینش خویش پی برده ام » و در میان مردم اعلان می نمایم که : « نماز و عبادت و زندگی و مرگم از آن خداوند پروردگار جهانیان است».

۶۰ – مردم به انسان صاحب معنویتی نیاز دارند ، که از قلب او نور معرفت بر قلب اطرافیانش بتابد و آنان نیز دیگران را از این منبع نور ربانی بهره مند کنند .

۶۱ – کلام هر کس ، به جز پیامبر (ص) را می توان پذیرفت و یا رد کرد .

۶۲ – از رسالت و دعوت که ماندگار است سخن بگوید ، اشخاص فانی و ناپایدارند .

برگرفته از آثار امام شهید حسن البناء _رح)




































اللهم انصر الاسلام والمسلمين
اللهم انصر اخواننا فی مصر و في غزة
Termata
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 77
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 7, 1391 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 22 بار
تشکر شده: 121 بار
امتياز: 1210

Re: معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

پستتوسط Termata » پنج شنبه آذر ماه 19, 1394 4:42 pm

امام شهید حسن البنّاء
رهنمود هایی از امام شهید حسن البنّاء
رهنمود هایی از امام شهید حسن البنّاء

گردآوری و تدوین: عزیز صادقی

۱ – در هرزمان به

عضويت  / ورود
بپیوندید ، زیرا هر پیوندتان با

عضويت  / ورود
بهره ی جدیدی برایتان به ارمغان می آورد .

۲ – انسان موُمن باید نمونه ای از، عقیدۀ ثابت ، اخلاق فاضل ، افکار عالی و مثبت و اعمال نیکو و نافع باشد .

۳ – فکر و اندیشۀ نماز بوجود آوردن یک امّت کامل است ، زیرا نماز از هر کس یک انسان کامل می سازد .

۴ –

عضويت  / ورود
( ص) توانست در مسجدی که فرشهایش سنگریزه و سقفش شاخه های خرما بود بوسیلۀ مدرسه نماز افرادی را تربیت کنند که بر دنیا سیادت کنند .

۵ – برای حضور قلب در نماز سعی کنید ، حکمت هر عملی از اعمال نماز را بدانید و آنرا مورد توجّه قرار دهید .

۶ – خالصانه تسلیم خدا شدن ، روح ناب و تمام عیار دین و اصل همۀ عبادات و قوانین و توجیهات اسلام است .

۷ – اگر گفتند: اسلام دین تعصب است ، بگویید اسلام دین عزّت و کرامت است .

۸ – اگر گفتند : اسلام دین جنگ است ، بگویید اسلام دین صلح ودوستی و دفاع است .

۹- ایمان عبارت است ، از حبّ و بغض بخاطر خدا .

۱۰ – قرآن در محدودۀ عقل و اندیشه دیگران را ، بدور از مبارزه طلبی به ارزشها دعوت می کند .

۱۱ – قرآن سه قاعدۀ اساسی را تبیین کرده است : _ دین برای خداست . _ خداوند هیچ ملّتی را از نعمت رسالت پیامبران محروم نکرده است . _ اساس همۀ ادیان معرفت خداست .

۱۲ – همیشه این دو اصل را مد نظر قرار دهید ؛ _ اعتبار و توجّه به کیفیّت ، نه کمیّت . _ اعتبار و توجّه به نوع ، نه مقدار .

۱۳ – ما برای افزودن علم و اثبات حقایق نیامده ایم ، ما آمده ایم جانها و روانها را به هم مرتبط کنیم و اخوت و برادری را رونق بخشیم .

۱۴ – موقف اسلام رد بارۀ سایر ادیان ، موقفی همراه با انصاف و عزّت است .

۱۵ – هر کدام از اسماء و صفات خدا را در قرآن می خوانی ، مفهوم آن را در جان و روح خود احساس می کنی و آمادۀ عمل بر اساس آن می شوی .

۱۶ – دین ریشه در فطرت دارد ، و تفکّر و عبادت ، فطرت را در فهم دین یاری می دهند .

۱۷ – اسلام دین عمل است ، و از انسان نتایج عملی می خوهد . چنانکه در وصف مومنین نمی گوید: ایمان آوردند ، بلکه می فرماید : ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند . بنابراین نتیجۀ عملی ایمان به یگانگی خدا ، اخلاص ، نتیجۀ ایمان به علم مطلق خدا ، حسن مراقبت از خدا و ترس از اوست . نتیجۀ ایمان به توانایی و قدیر بودن خدا ، توکّل و اعتماد به اوست . بنا براین ایمان به هر یک از اسماء و صفات خدا وند ، نتیجه ای عملی در بر دارد ، که بر شما واجب خواهد بود . ایمان به هر یک از این اسماء و نتیجۀ عملی آن ، نقصی از نقایص انسان را جبران می کند .

۱۸ – مشکل ، مشکل روانها و جانهاست ، نه مشکل درهم و دینار و متاع دنیا .

۱۹ – قلب موُمن حساس ، با شعور و کشّاف است ، و اگر از قساوت دور باشد حقایق امور را به عیان خواهد دید .

۲۰ – علائم شعور قلبی که دل را استقامت می بخشد ، چهار چیزاند : _ احساس دقیق _ شعور و احساس مسئو لیّت _ ترس از خدا _ آزادی از عوامل شرّ .

۲۱ – زندگی خانواده زمانی توام با سعادت است ، که از آنچه موجب خشم خداست دوری کنیم .

۲۲ – وقت خود را در چهار چیز صرف کنید ،  سلامت دین ، کسب حلال ، فایده و خیر رساندن به دیگران و آنچه آسایش شما را تجدید می کند .

۲۳ – جسم شما بر شما حقّی دارد ، پس باید زمان معینی را برای تجدید نشاط آن قرار دهید .

۲۴ – زمانها ، مکانها ، اشکال و ظواهر اعتباری ندارند ، بلکه دل و نیِّت و وجدان محل اعتبارند .

۲۵ – دلهایتان را با مفاهیم والا و احساسات و عواطف ارزشمند زینت بخشید ، تا منظرگاه لطف الهی قرار گیرد وبه سعادتی نایل شوید که هرگز شقاوت را در پی ندارد .

۲۶ – در نزد ما شعاری محبوب تر از وحدت و دعوت به مسمالمت و تسامح وجود ندارد .

۲۷ – اگر ملّتی اراده کند که زندگی نماید ، امکان ندارد هیچگاه بمیرد.

۲۸ – امّت از وظیفۀ نظارت بر دولت هرگز معاف نمی گردد.

۲۹ – مطمئن باشید ، دعوت ما منبع محبّت و برادریست .

۳۰ – وقت گرانبهاترین چیزی است ، که در حیات وجود دارد .

۳۱ – هیچ چیز برای ما از صراحت مهمتر نیست .

۳۲ – اسلام آمد تا استعداد های افراد را نظام بخشد ، حیات خانوادگی را سازمان دهد ، طبقات مختلف جامعه را به هم پیوند زند ، مسئولیّت های دولت را مقرر نماید و عوامل پیوند برادری را میان همۀمردم جهان فراهم سازد .

۳۳ – جهاد مشتق از جهد است ، پس جهاد آسایش و راحتی را نمی شناسد ، جهاد رنج ومحنت است ، رفتن به استقبال مرگ و میل به نعمتیست که در پیشگاه خداست .

۳۴ – علم ، مال ، قوّت و عدل از مظاهر وعناصر و اسباب قدرت امت واساس پایداری حیات ما هستند ، و همچون موجود زنده ای که به غذا و آب و هوا نیازمند است ما هم به این چها عنصر محتاجیم .

۳۵ – استعمار کلمه ای است ، که دلالت بر آبادانی می کند ، و از جمله الفاظی است که در این روزگار بر خلاف مفهومش به کار برده می شود . همچنان که رقص را هنر ، ربا را بهره ، مستی را سرخوشی و شهوت را محبّت و عاطفه می نامند .

۳۶ – به جای استعمار بهتر است بگوییم استخراب ، زیرا به سرزمینی وارد می شود ، اخلاق مردم را فاسد و آسایششان را سلب می کند . آنان را دچار ضعف و سستی می گرداند ، در میانشان ظلم را رواج می دهد ، علم را بر می چیند و جهل را شایع می سازد ، سپس امّت را متلاشی می گرداند .

۳۷ – منظور از فساد ، فساد اقتصادی ، فساد اجتماعی و فساد اخلاقی است که مظاهر آن فقر و خواری و درماندگی است .

۳۸ –  مسئو لیّت عالم ، بیان حقیقت و تشویق و ترغیب مردم بر عمل به آن است .

۳۹ – مرد سخن با مرد عمل و انسان اهل تبلیغ با انسان اهل جهاد و انسان مجاهد با انسان مجاهد وحکیم و باتدبیری که بزرگترین مصالح را با کم ترین هزینه تامین می نماید ، با یکدیگر بسیار متفاوت می باشند .

۴۰ – شخصیّت خود را هر چه بیشتر و بهتر تقویت و تربیت نمایید . به درستی مورد آزمایش قرار دهید و به وسیلۀ عمل امتحان کنید !

۴۱ – خود را از نظر روحی و معنوی به ایمان و عقیده و از جهت فکری به علم وفرهنگ و از نظر جسمی به وسیلۀ ورزش و آموزش رزمی مجهز نمایید .

۴۲ – دعوت و رسالت خود را به عرصه هایی که تا کنون نرسیده برسانید ، وحتّی یک دقیقه را برای کار و تلاش ، بیهوده از دست ندهید .

۴۳ – بسیاری از انسان ها هم می توانند سخن بگویند و اظهار نظر کنند . امّا در میان آنها تعداد اندکی می توانند در میدان اقدام وعمل استوار و ثابت قدم باقی بمانند .

۴۴ – شما با رسالت خود ماجراجویی نکنید ! و پیروزی های به دست آمده را در معرض قمار و معاماه قرار ندهید . تلاش و اقدام کنید ، خدا با شماست و اعمال و اقدامتان را بی حاصل نخواهد فرمود و پیروزی از آن تلاشگران و پرهیزکاران خواهد بود .

۴۵ – ما در اقدامات و تلاش هایمان یا دچار اشتباه می شویم که اجر تلاش گران و مجتهدان را به دست خواهیم آورد ، یا راه درست و صواب را می یابیم که پاداش پیروزمندانه را از آن خود می نماییم .

۴۶ – انگیزه های احساسی و عاطفی را با نگاه اندیشمندانه به امور کنترل کنید و فروغ اندیشه ها را با شعله های عاطفه و احساس فروزان تر نمایید . خیال و روُیا را ملزم به پذیرش صداقت ، حقیقت و واقعیّت بنمایید و حقایق را در پرتو تحقیقات علمی و روشن گر کشف کنید .

۴۷ – با قوانین و سنّت های حاکم بر هستی رویارویی نکنید ؛ سعی کنید از قوّت و شدّت آنها بگیرید ! انرژیهای متراکم آنها را جهت بدهید ! بعضی از آنها را در مقابل دیگری به کار بگیرید .

۴۸ – شجاعت و اراده و مردانگی انسان به وسیلۀ شکیابیی و ادامۀ راه و تلاش و فعالیّت پیگیر و مستمر معلوم می شود .

۴۹ – هر کس می خواهد میوۀ درخت دعوت را پیش از رسیدن بچیند ، به هیچ وجه به انتظار تاُیید و حمایت من نباشد .

۵۰ – دعوت خود را از طریق خطابه ها ، درس ها و سفرهای متوالی و از طریق روزنامه ها و مجلات فراوان در اجتماعات عمومی و خصوصی و … به همه جا و همه کس برسانید .

۵۱ – گام های خود را حساب شده و مرحله بندی و بدور از عجله و پرش بردارید ؛ زیرا حرکت گام به گام و تدریجی یکی از سنّت های حاکم بر هستی و یکی از قواعد شرعی است .

۵۲ – هر دعوت و حرکتی باید از این سه مرحله عبور کند :

الف – مرحلۀ آموزش و شناساندن و بیان مزایای اندیشۀ مورد نظر و تلاش برای رساندن آن به میان همۀ قشرهای مردم . « تعریف »

ب – مرحلۀ سازماندهی و گزینش افراد مستعد و توانا از میان هواداران برای قیام به مسئولیت های محوله . « تکوین »

ج – مرحلۀ اجرا و عمل و سازندگی .

۵۳ – وسائل ثابت و کلی برای هر دعوت ورسالت از این امور سه گانه فراتر نمی روند : _ ایمان عمیق  _ سازمان دهی دقیق _ فعالّت مداوم .

۵۴ – حقیقت دعوت رویارویی با عادات و چیزهای مأنوس و تغییر و اصلاح انهاست .

۵۵ – به خدا سوگند مردم هرگز به سعادت نمی رسند ، مگر اینکه کلمه ، غایت و هدف واحدی برگزینند ، و ُُدر راه هدف ، خود را فراموش کرده و فقط به آن بیاندیشند .

۵۶ – هیچ رسالتی بدون جهاد و تلاش به پیش نمی رود . هیچ جهادی بدون تحمل مشکلات و محرومیّت نیشت .

۵۷ – مبارزۀ مسالمت آمیز و فعّالیّت قانونی از بهترین وسائل رسیدن به هدف است .

۵۸ – ما اسلام را به گونه ای دیگر می فهمیم ، معرفتی وسیع و گسترده به گستردگی عرصه های زندگی دنیا وآخرت .

۵۹ – حسن البنّا در باره ی خودش می گوید : « من جهانگردی هستم که در جستجوی حقیقتم ! انسانی هستم که چراغ به دست همچون دیوژن ، در میان انسانها به دنبال انسانیتم . من از هر چیز گذشته ای هستم که به سرّ آفرینش خویش پی برده ام » و در میان مردم اعلان می نمایم که : « نماز و عبادت و زندگی و مرگم از آن خداوند پروردگار جهانیان است».

۶۰ – مردم به انسان صاحب معنویتی نیاز دارند ، که از قلب او نور معرفت بر قلب اطرافیانش بتابد و آنان نیز دیگران را از این منبع نور ربانی بهره مند کنند .

۶۱ – کلام هر کس ، به جز پیامبر (ص) را می توان پذیرفت و یا رد کرد .

۶۲ – از رسالت و دعوت که ماندگار است سخن بگوید ، اشخاص فانی و ناپایدارند .

برگرفته از آثار امام شهید حسن البناء _رح)




































اللهم انصر الاسلام والمسلمين
اللهم انصر اخواننا فی مصر و في غزة
Termata
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 77
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 7, 1391 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 22 بار
تشکر شده: 121 بار
امتياز: 1210

Re: معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

پستتوسط Termata » شنبه تير ماه 2, 1396 3:45 am

الامام شهید حسن البنا:
🌹🌹🌹
لا تيأسوا فليس اليأس من أخلاق المسلمين وحقائق اليوم أحلام الأمس وأحلام اليوم حقائق الغد ولازال في الوقت متسع ولازالت عناصر السلامة قوية عظيمة في نفوس شعوبكم المؤمنة رغم طغيان مظاهر الفساد والضعيف لا يظل ضعيفاً طول حياته....
🌷🌷🌷
نا امید نشوید ،ناامیدی از صفت و اخلاق مسلمین نیست
و واقعیات امروز رویاهای دیروز هستند و واقعیات فردا رویاهای امروز و هنوز هم وقت کافی است وهنوز هم عناصر ایمن و سلامت و قوی و بزرگ در دل مردم مومنتان هستند با وجود از حد گذشتن و طغیان فساد و ظلم
و "ضعیف در طول عمرش همیشه ضعیف نمی ماند" .
🌼🌼🌼

🌹💎برایانی  موسلمان 💎🌹

☪ @moslimsbrother  ☪
اللهم انصر الاسلام والمسلمين
اللهم انصر اخواننا فی مصر و في غزة
Termata
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 77
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 7, 1391 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 22 بار
تشکر شده: 121 بار
امتياز: 1210

Re: معرفی و شناخت اندیشه اخوان المسلمین.

پستتوسط Termata » جمعه مرداد ماه 13, 1396 3:22 pm

#معالم_في_الطريق
‏⁧ #سيد_قطب

الإسلام لا يعرف إلا نوعين إثنين من المجتمعات...مجتمع إسلامي، ومجتمع جاهلي.."المجتمع الإسلامي" هو المجتمع الذي يطبق فيه الإسلام..عقيدة وعبادة، وشريعة ونظاماً، وخلقاً وسلوكاً..و"المجتمع الجاهلي" هو المجتمع الذي لا يطبق فيه الإسلام، ولا تحكمه عقيدته وتصوراته، وقيمه وموازينه، ونظامه وشرائعه، وخلقه وسلوكه..ليس المجتمع الإسلامي هو الذي يضم ناسا ممكن يسمون أنفسهم "مسلمين" ، بينما شريعة الإسلام ليست هي قانون هذا المجتمع، وإن صلى وصام وحج للبيت الحرام ! وليس المجتمع الإسلامي هو الذي يبتدع لنفسه إسلاماً من عند نفسه - غير ما قرر الله سبحانه، وفصله رسوله صلى الله عليه وسلم، ويسميه مصلاً "الإسلام المتطور" !

-------------------------------------------------------------- ⁩

اسلام فقط دونوع جامعه را معرفی می کند...جامعه اسلامی وجامعه جاهلی ...جامعه اسلامی عبارت است از جامعه ی است که اسلام از لحاظ عقیدتی ،عبادی،قوانین،حکومت،اخلاق،وسیر وسلوک اجرا وتنفیذ می شود..جامعه جاهلی عبارت است از جامعه ی است که عقیده، ارزش ها وحکومت وقوانین واخلاق اسلامی در آن جایگاهی ندارد..جامعه اسلامی نه آن است که شامل مردمانی باشدکه خود را مسلمان نام نهاده انددر حالی که قوانین همین جامعه الهی نیست هر چند که اعضای آن نماز بخوانند وروزه بگیرند وحج به جای آورند!جامعه اسلامی والهی نه آن است که افرادش دینی را غیر از آن که الله ورسول می فرمایند ابداع کنند ونامش را "اسلام متطور"نهند.

✴ بـــرادران مســــــلمـــــان ✴

☪ @moslimsbrother  ☪
اللهم انصر الاسلام والمسلمين
اللهم انصر اخواننا فی مصر و في غزة
Termata
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 77
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 7, 1391 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 22 بار
تشکر شده: 121 بار
امتياز: 1210

قبلي

بازگشت به معرفی،بررسی و یا نقد مکاتب و اندیشه ها

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان