تقویم کوردی

مديران انجمن: avin, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Kurdi

تقویم کوردی

پستتوسط shaho » دوشنبه شهريور ماه 20, 1391 11:59 am

1)ماه اول : خاكه لێوه

: خاكه لێوه ، اولين ماه بهار است و يك ماه سي و يك روزه است كه طبيعتاً از بيست يا بيست و يكم مارس شروع مي شود و تا بيست آوريل ادامه دارد . اين ماه جشن و شادماني است ، نوروز (Newroz ) اولين روز اين ماه است . چندين مراسم كشاورزي ساليانه وجود دارد كه در اين ماه اتفاق مي افتد .

2)ماه دوم گوڵان

گوڵان دومين ماه بهار است كه سي و يك روزه مي باشد كه طبيعتاً از بيستم آوريل شروع مي شود و تا بيست و يكم ماه « مي » ادامه دارد در طول اين ماه گل هاي زرد و قرمز و كوه ها و مناظر كردستان را رنگي مي كند چوپان ها حيواناتشان را براي چرا به كوهستان مي برند .باغبان ها و كشاورز ها ماه پر كاري را دارند و چادرنشينان كرد حركت و كوچ ساليانه خود را شروع مي كنند . در منطقه هورامان (Hewraman ) كردها روزهاي « پير شاليار » را از يازدهم تا پانزدهم گولان جشن مي گيرند .

3)ماه سوم جوزه ردان

جوزه ردان يعني زرد و سومين ماه بهار است وقتي كه دانه ها رو به زردي مي رود تا منظره طبيعت را مانند يك قالي بزرگ زرد نشان دهد . اين ماه سي و يك روزه است و از بيست و يكم ماه « مي » شروع و تا بيست و دوم ژوئن ادامه دارد .

4)ماه چهارم پووشپه ر

پووشپه ر اولين ماه تابستان است كه سي و يك روزه است و طبيعتاً از بيست و يكم ژوئن شروع مي شود و تا بيست و دوم جولاي ادامه دارد . هواي خشك و روزهاي گرم بسياري از سبزيجات و محصولات طبيعي را خشك مي كند . خانواده هاي كشاورزي برداشت محصول سال را شروع مي كنند .



5)ماه پنجم گه لاوێژ :

گه لا وێژ دومين ماه تابستان است كه يك ستاره به همين نام در همين زمان در آسمان ظاهر مي شود و شرايط آب و هوايي رو به طرف شب هاي خنك تر تغيير مي كند اين ماه سي و يك روزه است و از بيست و سوم جولادي شروع مي شود و تا بيست و سوم آگست ادامه دارد .

6)ماه ششم خه رمانان

خه رمانان سومين ماه تابستان است خانواده هاي كشاورز محصولات خود را جمع آوري مي كنند و به روستا مي آورند اين ماه سي و يك روزه است و طبيعتاً از بيست و سوم آگوست شروع مي شود و تا بيست و سوم سپتامبر ادامه دارد .

7)ماه هفتم ره زبه ر

ره زبه ر اولين ماه پائيز است بسياري از ميوه هاي مختلف زيادي به بازار مي آيند و انگور مي رسد . برگ ها زرد و نارنجي مي شود جشن پائيز نيز در همين ماه است گوسفندان در مزرعه جفت گيري مي كنند . اين ماه سي  روزه است و طبيعتاً از بيست و سوم سپتامبر شروع مي شود و تا بيست و چهارم اكتبر ادامه دارد .

8)ماه هشتم : گه ڵاريزان

خزان دومين ماه پائيز است برگ ها از درخت مي افتد و باغبان ها براي زمستان آماده مي شوند اين ماه سي روزه است و از بيست و چهارم اكتبر شروع مي شود و تا بيست و دوم نوامبر ادامه دارد .

9)ماه نهم سه رما وه ز

سومين ماه پائيز است فصل هواي سرد در اين ماه شروع مي شود . پيروان دين قديم كردي نهام يارسان (Yarsan ) يك روز مقدسي را بنام (Rujhixawinker ) روز خوبيدن در روز نهم ماه ساران جشن مي گيرند . اين ماه سي روزه است و از بيست و دوم نوامبر شروع مي شود و تا بيست و دوم دسامپر ادامه دارد .

10)ماه دهم به فرانبار

بعنوان اولين ماه زمستان در سال كردي است كه طولاني ترين شب سال و جشن هاي زمستاني شروع مي شود شب هاي طولاني مساوي است با كار كم در مزرعه كه به سالمندان (بزرگترها ) اين فرصت را مي دهد كه تجربيات زندگي شان را با گفتن داستان و خواندن آواز به نسل هاي بعدي انتقال دهد . در مناطق سردتر كردستان برف مناظر را سفيد  مي كند و در مناطق گرمتر در طول  روز  باران مي بارد اين ماه سي روزه است و طبيعتاً از بيست و دوم دسامبرز شروع مي شود و تا بيست ژاتويه ادامه دارد .

11)ماه يازدهم  رێبه ندان  

دومين ماه زمستان در سال كردي است در زمستان جاده ها براي چادرنشينان  و عشاير با برف سنگين بسته مي شود اين ماه سي روزه است و از بيست ژانويه شروع مي شود و تا نوزدهم فوريه ادامه دارد .

12-ماه دوازدهم  ره شه مێ

ره شه مي سومين ماه زمستان در سال كردي است آسمان اغلب پر از ابرهاي سياه است و فصل باران براي بهار شروع مي شود . اين ماه بيست و نه روزه است (بستگي به سال كبيسه دارد ) و از نوزدهم ماه فوريه شروع مي شود و تا بيستم ماه مارس ادامه دارد

برای نویسنده این مطلب shaho تشکر کننده ها:
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
shaho
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 246
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 1, 1390 11:30 pm
محل سکونت: پاوه-سنندج-
تشکر کرده: 8 بار
تشکر شده: 165 بار
امتياز: 170

بازگشت به گشت بابه تێک

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان