...:::سوال:::...

در این بخش مطالب متفرقه در زمینه طنز و سرگرمی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

...:::سوال:::...

پستتوسط tafgah72 » پنج شنبه آبان ماه 18, 1391 10:19 pm

سلام بر همه دوستان

لطفا راه های "افزایش و پایداری و تقویت ایمان "رو پیشنهاد بدید؟
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط tafgah72 در شنبه آذر ماه 15, 1392 1:10 am .

برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها: 2
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), فرمیسک (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

پستتوسط pejmanava » پنج شنبه آبان ماه 18, 1391 11:22 pm

سلام علیکم

راه های تقویت ایمان خیلی زیادن ولی برای من که خیلی تاثیر داشته  ذکر زیاد بوده !

سبحا ن الله
الحمد لله
الله اکبر
لا اله الا الله
استغفر الله

و.......................
اینا در هر شرایطی، بیرون رفتن، نشستن درخانه و.........
ورد زبونتون باشه!کار ساده ای هستش.

وبنده پیشنهاد میکنم که کتاب طب القلوب وکتاب ضعف ایمان اثر ابن قیم جوزی ( ره)
رو تهیه کنید و بخوانید.


-------------------------------------------------------------------------------------------------

وتوفیق من الله العزیز

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 5
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), khaleghi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), فرمیسک (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: ...:::سوال:::...

پستتوسط CafeWeb » پنج شنبه آبان ماه 18, 1391 11:36 pm

با سلام و احترام خدمت شما خواهر گرامی

بابت ایجاد این تاپیک ممنونم .







tafgah72 نوشته است: لطفا راه های "افزایش و پایداری و تقویت ایمان "رو پیشنهاد بدید؟



1.اخلاص:
خداوندمی فرماید«قل انی امرت ان اعبدالله مخلصاً له الدین»زمر/11 (بگو به من فرمان داده شده به این که خدارابپرستم وپرستش راخاص اوکنم)ودرجایی دیگر خداوند می فرماید:«وماامروا الا لیعبدالله مخلصین له الدین حنفاء»بینه/5 درحالی که جزاین بدیشان دستورداده نشده که مخلصانه وحقگرایانه خدا را بپرستندوتنها شریعت اورا آیین خود بدانند) دراین رابطه پیامبر می فرماید:«انما الاعمال بالنیات وانما لکل امرئ ما نوی»متفق علیه (اعمال انسان به نیت اوبستگی دارد وهر کسی نتیجه نیت خود را درمی یابد)پس شرط اساسی برای قبولی اعمال نیت خالص برای خداست شاعری میگوید:برای پروردگارت آنچه که انجام می دهی آن راخالص گردان تاپنهان وظاهرتوباهم متفق شوند ،هرفکری برای غیر خدا وسوسه ای بیش نیست وهرذکرویادی برای غیر خدا نسیان وفراموشی است.

2.مواظبت بر ادای فرایض وتلاش برانجام نوافل(سنت ها):
این در بازشده خدا بربندگانش است خداوند درحدیث قدسی می فرماید:«ما تقرب عبدی الیّ بشئ احب مما افترضته علیه و.....» بنده ام به من نزدیکی نمی جوید مگر به چیزی دوست داشتنی تر ازآنچه که بروی فرض کرده ام باشد وهمیشه بنده ام بوسیله نوافل به من نزدیکی می جوید تا اینکه دوستش می دارم وچون دوستش داشتم شنوایی اومی شوم که به آن می شنود وچشمش که به آن می بیند ودستی که به آن چنگ می زند وپایش که با آن راه می رود واگر ازمن درخواست کند به وی می دهم واگر به من پناه بجوید به او پناه می دهم (بخاری)ودوست داشتنی ترین نوافل برای خدا نمازشب است که می فرماید:«تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا وطمعا ومما رزقناهم ینفقون»سجده/16 پهلوهایشان از بسترها دورمی شودوپروردگارخودرا با بیم وامید به فریاد میخوانند وازچیزهای که به ایشان داده ایم می بخشند.

3. دوام ذکر :
خداوند می فرماید:«فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی ولا تکفرون»بقره/152 (پس مرا یادکنید تا من نیز شما رایادکنم وازمن سپاسگذاری کنید واز من ناسپاسی مکنید)
وهمچنین می فرماید:« یا ایها الذین آمنوا اذکروا الله ذکراً کثیرا»احزاب/41( ای مؤمنان بسیار خدارایادکنید)
«والذَّاکرین الله کثیراً والذَّاکرات اعدالله لهم مغفرةً واجراً عظیماً»احزاب/35
(ومردان وزنانی که خدا را بسیاریاد می کنند خداوندبرای همه آنها آمرزش وپاداش بزرگی رافراهم ساخته است)ودر احادیث پیامبر نیز این مر تاکید شده است همچنان که می فرماید:«مثل الذی یذکرربه والذی لا یذکرربه مثل الحی والمیت»بخاری (صفت کسی که خدارا یاد می کند وآنکه خدا رایاد نمی کند مانند زنده ومرده است)
وهمچنین می فرماید:« آیا شما راازبهترین وپاکترین اعمالتان درنزد پادشاهتان آگاه نسازم؟اعمالی که ازهمه بیشتر سبب ازدیاد درجات شما گردیده وبهترازانفاق طلا ونقره وبهتر ازآنکه بادشمن روبه رو شده وبا آنها درگیر شوید؟گفتند بله فرمود: ذکر ویاد خدای متعال


4.تحقیق وبرسی حلال وحرام :
استاد بزرگواردکترسیدنوح دراین رابطه می فرماید:خوردن حرام اصل وپایه هرمصیبت است وبرمسلمان لازم است که فقه صحیحی رابیاموزد وآن چه که خدا حلال وحرام کرده رابشناسد بخصوص درمعاملات مالی واگرازیادگیری فقه عاجز است براولازم است که برچیزی که حکم آن را نمی داند ازآن استفاده نکند تا اینکه ازعالمان واهل علم حکم وفتوای آن را بگیرد .
صحابه پیامبروکسانی که ازآنها تبعیت کرده اند برجدا کردن حلال ازحرام اهمیت زیادی قائل شده اند ودر اینجا یک نمونه ازآن را ذکرمی کنیم:حضرت عمربن خطاب روزی درهمی را نزد پسربچه ای یافت وازاوباتعجب پرسید:ای فرزندم این راازکجا آورده ای ؟ پسرجواب داد خزانه داربیت المال به من داده حضرت عمر خزانه دار راصدا کردوبه اوگفت : این را ازکجا بخشیده ای فرزندم ؟گفت درکنارم بود ومن آنچه که درخزانه بودرا می شمردم آنرا اضافه یافتم وبه او دادم حضرت عمرفرمود: امت پیامبر(ص) درروزقیامت ازاین درهم ازمن سؤال می کنند.


5.دوری کردن ازشبهات:
پیامبر در این رابطه می فرماید: «ان الحلال بیّن وان الحرام بیّن وبینهما امورمشتبهاتٌ لایعلمهن کثیرمن الناس فمن اتقی الشبهات فقد استبرأ لدینه وعرضه ومن وقع فی الشبهات وقع فی الحرام کالراعی یرعی حول الحمی یوشک ان یرتع فیه الاوان لکل ملک حمیً الا وان حمی الله محارمه الاوان فی الجسدمضغة اذاصلحت صلح الجسدکله واذا فسدت فسدالجسد کله الاوهی القلب»متفق علیه(همانا حلال وحرام واضح وروشن است ودرمیان این دوامورمشتبهی وجوددارد که بسیاری ازمردم آن رانمی دانند ،پس هرکه ازشبهات دوری کند دین وناموسش را حفظ کرده وهرکه درشبهات افتاد درحرام افتاده است مانند چوپانی که دراطراف چرآگاه ممنوعه می چراند ممکن است که گوسفندان به آن واردشوند ،آگاه باشیدکه برای هرپادشاهی منطقه ای ممنوعه وجوددارد ومنطقه ممنوعه خداوند چیزهای است که حرام نموده ،آگاه باشید که درجسم پاره گوشتی وجوددارد که اگراصلاح گردد همه جسددرست واصلاح می گرددواگرفاسد شود تمام جسم فاسد می گرددوبدانیدوآگاه باشیدکه آن قلب است.
پیامبر می فرماید:گناه چیزیست که درسینه ات تردیدمی آورد وازاینکه مردم ازآن اطلاع یابند کراهت داری .


6.تحقیق وپژوهش درسیره صالحین :
ازبهترین چیزهای که انسان رابراستقامت درراه ایمان کمک ویاری می کند تحقیق وپژوهش درزندگی انسانهای صالح است وتوشه ای فراوان وذخیره ای گرانبها برای هرسالک راه حق است . خداوندمی فرماید:«کذلک یضرب الله للناس امثالهم»محمد/
3(اینگونه خداوندبرای مردم مثالهای ایشان رابیان می دارد.به همین خاطر علمای سلف وخلف برتدوین وگردآوری اخباروسرگذشت آنها اصرار ورزیده اند وکتاب های فراونی دراین رابطه وجود داردمثل:1.اسدالغابه فی معرفة الصحابه(ابن حجر)2.سیراعلام النبلاء(للذهبی)و.....


7.برادری درراه خداوبخاطر خدا:
اسلام با کسی که تنها خودرامدنظرقراردهدوکسی راکه بسیارخودستا وخودپسنداست پیکارمیکند«المؤمن للمؤمن کالبنیان یشدبعضه بعضا» بخاری (مؤمن برای مؤمن مانندبنایی است که همدیگرراتقویت ومحکم میکند .خداوندبه واسطه این نعمت برادری برمامنت نهاده است زمانیکه می فرماید:
«واذکروانعمت الله علیکم اذ کنتم اعداءً فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمة اخواناً»آل عمران/103
(نعمت خداوند رابرخود بیاد آورید بدآنگاه که(برای همدیگر)دشمنانی بودیدوخدامیان دلهایتان (انس والفت برقراروآنهارابه هم)پیونددادپس(درپرتونعمت اوبرای هم )برادرانی شدید.


8.بذل وانفاق:
خدادرقرآن کریم می فرماید:[مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبة انبتت سبع سنابل فی کل سنبلة مائة حبة والله یضاعف لمن یشاء والله واسع علیم]بقره/261 (مثل کسانی که دارائی خود را درراه خدا صرف می کنند.همانند دانه ای است که هفت خوشه برآرد ودرهرخوشه صد دانه باشد وخداوندبرای هرکه بخواهد آن راچندین برابر می گرداند وخدا(قدرت ونعمتش)فراگیر وآگاه است.آیات دررابطه با بذل وبخشش فراوانند وبه همین خاطر اسلام دینی است که بربذل وبخشش وقربانی وفداکاری تأکید دارد ومی خواهد افراد مسلمان سخی باشندوسخاوتمند.
پیامبر می فرماید:«یا ابن آدم ان تبذل الفضل خیرلک وان تمسکه شرلک »مسلم (ای فرزندآدم اگرتوآنچه را که ازمایحتاج خود اضافه داری انفاق کنی برایت بهتر است وهرگاه نگاهش داری برایت شراست)درحقیقت آنکه درمال بخالت می ورزد وآنراذخیره می کند درحق خود بخل ورزیده است خداوند می فرماید:«ومن یبخل فانما یبخل عن نفسه والله الغنی وانتم الفقراء »محمد/38


9.علم :
یادگیری وآموزش دادن وظیفه انبیاء وفرستادگان خداست ،انبیای خدا کسانی بودندکه تعلیم می دادند.وشاید کسی سؤال کندرابطه علم با افزایش ایمان چیست ؟ جواب آنرا درکتاب خدا«قرآن» می یابیم که می فرماید:[انما یخشی الله من عباده العلماء]فاطر/28 (تنها بندگان دانا ودانشمند ازخدا،ترس آمیخته با تعظیم دارند)این اسلوب حصروقصر است ،به گونه ای که ترس ازخدا منحصر به علماست وکسی که خدارابشناسد تقوای خدا رارعایت می کند .

10.دعوت الی الله :
«ومن احسن قولا ممن دعا ال الله وعمل صالحاً وقال اننی من المسلمین»(گفتار چه کسی بهتر ازگفتارکسی است که مردمان را به سوی خدا می خواند وکارهای شایسته می کند واعلام می دارد که من اززمره مسلمانان هستم).وهمچنین خداوند می فرماید:

«شما بهترین امتی هستید که به سود انسانها آفریده شده اید (مادام که)امربه معروف ونهی ازمنکر می نمائید.وبه خدا ایمان دارید.واحادیثی که دراین باره واردشده فراوان هستند که دراینجا به مختصر ذکرمی شود:پیامبر می فرماید:«من دلَّ علی خیر فله مثل اجر فاعله»مسلم(کسی که به کارخیری راهنمایی کند برای اومانندمزد انجام دهنده آن داده می شود) امام ابن قیم «رح»درکتاب اغاثة اللهفان می فرماید:یکی ازبهترین کارهایی که بنده دراین دوران زندگی باید به آن مشغول باشددعوت به سوی خداست که وظیفه انبیاءومرسلین است. دعوت برهرمسلمانی برحسب توانایی وقدرت خود واجب است،پزشک بانصیحت درست وصادق برای بیمارش وبخشندگی ورعایت بیماردردریافت دستمزد،این وظیفه براو واجب می شود.وبرمهندس برآنچه که می سازدوبنا می نهد محکم کارباشد وبیشترین واجب بر مدرسی که بنای ساختارعقلها بدست اوست.وهمچنین برتاجر دردرست معامله کردن وعدم غل وغش درکارش وکارمند درنیک استقبال کردن ازمردم وبرطرف کردن نیازهای آنها،ودوست درنصیحت رفیق ودوستش این وظیفه خطیررو می کند
.


----------------------------------------------------------------------------------------

منبع: کتاب« اثرالایمان فی بناءالفرد والامة »

تالیف محمد بن عباس الباز

ترجمه: شریف عباسیان


















عضويت  / ورود


وب سایت پینوس
دینی ، علمی ، فرهنگی - اجتماعی
Www.Penous.Com , http://Www.Penous.ir  ,  http://Www.Penous.Net




واحد خبری پینوس
جدیدترین اخبار پاوه و اورامانات ، ایران و جهان
News.Penous.Com



برای نویسنده این مطلب CafeWeb تشکر کننده ها: 5
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), khaleghi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), فرمیسک (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619

پستتوسط tafgah72 » جمعه آبان ماه 18, 1391 12:18 am

سلام

برادران بزرگوار کاک پژمان ، کاک اسامه، ممنونم از لطفتون

جزاک الله خیرا

برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

پستتوسط ostadelyass » يکشنبه آبان ماه 20, 1391 12:02 am

أخبرنا سهل بن أبي بكر الشجاعي ، ثنا محمد بن الحسين الصوفي ، ثنا حامد بن محمد الرفاء ، ثنا محمد بن صالح الأشج ، ثنا عبد الله بن عبد العزيز بن أبي رواد ، عن أبيه ، عن نافع ، عن ابن عمر ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « إن هذه القلوب تصدأ (زنگ می زنند) كما يصدأ الحديد » قيل يا رسول الله ، فما جلاؤها ؟ قال
: « ذكر الموت وتلاوة القرآن »

مسند شهاب القضاعی

برای نویسنده این مطلب ostadelyass تشکر کننده ها: 2
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
ostadelyass
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 223
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 12, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 485 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 1050

پستتوسط Noha » يکشنبه آبان ماه 21, 1391 10:39 pm

هوالمستعان

سلام الله علیکم

ممنون تافگه گیان،

به نظر من اذکار و دعا در تقویت ایمان خیلی کمک  می کنند.

تافگه جان این چند لینک رو هم مطالعه کن



http://www.penous.com/ftopic-4-days0-or ... 24208665c0


http://www.penous.com/ftopicp-10737-.html


http://www.penous.com/modules.php?name= ... pic&p=9543

جنة الفردوس مأوایتان

الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط tafgah72 » دوشنبه آبان ماه 21, 1391 12:26 am

سلام

کاک مبین ممنونم برادر جزاک الله خیرا

داده نها خواهر گلم ممنونم ازت بسیار موثر بودن جزاکم عندالله
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

پستتوسط tafgah72 » دوشنبه آذر ماه 13, 1391 2:47 pm

از آن جهت که پدیده ی رکود و سستی عواقب و ناهنجاری هایی به دنبال دارد، پرهیز و پالایش از آن کاری است ضروری، و به روش زیر دعوتگران می توانند از آن دوری نموده و خود را پاک نگاه دارند.


۱-     پرهیز از گناهان و پلیدی های خرد و درشت:


زیرا نافرمانی ها به آتشی می مانند که بر خرمن قلب انسان زبانه می کشند، و زمینه ی خشم خداوند را فراهم می سازند، و کسی که مورد خشم خالق خویش قرار گیرد، آشکارا زیان خواهد دید.

«  وَمَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوَى» طه/۸۱

« و هرکه خشم من دامنگیرش شود پرت و هلاک می‌شود . »


۲-     انجام دادن کارهای روزانه از قبیل:


ذکر، دعا، زاری نزد خداوند، طلب آمرزش، خواندن قرآن، نماز چاشتگاه، نماز شب، راز و نیاز با خدا به خصوص در سحر گاهان، زیرا همه این ها به خوبی ایمان زا، نشاط آفرین و نیرو بخش بوده و بلندی اراده، و توان تصمیم گیری را سبب خواهند شد، خداوند می فرماید:

« ‏وَهُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرَادَ أَنْ یَذَّکَّرَ أَوْ أَرَادَ شُکُورًا‏ » فرقان/ ۶۲

« ‏ خدای رحمان کسی است که شب و روز را ( به طور متناوب ) جایگزین یکدیگر می‌سازد ، برای ( عبرت ) انسانی که بخواهد به یاد خدا باشد ( و فطرت خداشناسی را در خود بیدار نگاه دارد ) یا بخواهد ( نعمتهای بی‌شمار آفریدگارش را ) سپاسگزاری کند ( و با زنده نگاه داشتن روح شکرگزاری ، بر الطاف و انعام خدا در حق خود بیفزاید ) . ‏ »

«  ‏یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ‏ قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا‏ ‏نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا‏  ‏أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا‏ ‏إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا‏ »مزمل / ۵ -۱

« ‏ ای جامه به خود پیچیده ! ‏ شب ، جز اندکی ( از آن ) بیدار بمان . ‏‏ ‏‏ نیمی از شب ، یا کمی از نیمه بکاه ( تا به یک سوم شب می‌رسد ) . ‏ ‏ یا بر نیمه‌ی آن بیفزا ( تا به دو سوم شب می‌رسد ) و قرآن را بخوان خواندنی ( همراه با دقّت و تأمّل ، و در ضمن شمرده و روشن ) .  ‏ ما سخن ( پر مسؤولیّت و پر دردسر و لبریز از تکالیف و وظائف ) سنگینی را بر تو نازل خواهیم کرد ( که قرآن است ) . ‏‏ ‏»
۳-  

3_در پی اوقات گرامی بودن و آن را با عبادت خداوند حیات بخشیدن:

زیرا این کار سبب نشاط نفس، و توان بخشی به تصمیم گیر خواهد بود. رسول گرامی (ص) می فرمایند: « … سنجیده عمل کنید، در پی نزدیکی باشید، و از بامدادان، و شامگاهان، و کمی از آخر شب بهره گیری نمایید. »

۴-  پرهیز از سخت گیری و تند روی در دین:


زیرا زمینه ی تلاش را فراهم و سبب پیگیری بیشتر کار می گردد، رسول خدا (ص) فرمودند: « ای مردم آنچه را که می توانید انجام دهید، زیرا خداوند را ملالی نیست مگر هنگامی که شما ملول و خسته شوید، بهترین کارها نزد خداوند ادامه دار ترین آن هاست، هر چند اندک باشند. » و گرویدگان رسول خدا (ص) کاری را می خواستند انجام دهند پیشتر در مورد آن به خوبی می اندیشیدند. »

5_ دست گرفتن به دامان جماعت:


و پرهیز از ترک آن و دوری از تک روی در هر گونه شرایطی، در این رابطه آن فرموده ی رسول خدا ( ص) کافی و رساست که می فرمایند: « با هم بودن رحمت، و پراکندگی عذاب است و نقمت »

۶-     توجه به قوانین خدایی حاکم بر انسان و هستی:


«   فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا » فاطر / ۴۳

«   هرگز دگرگونی و تبدیلی در شیوه‌ی رفتار خدا ( در معامله‌ی با ملّتها ) نخواهی یافت ، و هرگز نخواهی دید که روش خدا تغییر مسیر و جهت دهد .  ‏»

پیش از هر چیز بهره گیری از توان و تلاش انسانی: « … ذَلِکَ وَلَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَکِنْ لِیَبْلُوَ بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ » محمد /۴

« و اگر خدا می‌خواست خودش ( از طریقهای دیگری همچون طوفان و زلزله و سیل و غرق و به زمین فرو بردن ، و سایر بلایا و مصائب ، بدون جنگ شما ) از آنان انتقام می‌گرفت . امّا خدا خواسته است بعضی از شما را با بعضی دیگر بیازماید ( و مؤمنان راستین را با جهاد با کافران امتحان نماید ) . »

در برداشتن گام ها باید آرام و حساب شده عمل کرد.


۷-     آشنایی قبلی با موانع و مشکلات راهی که باید پیموده شود:


تا نیازها را فراهم وآمادگی لازم را برای مقابله و چیره شدن بر آن ها آماده کند، و مجالی برای رکود و بریدن باقی نماند.

۸-     کار حساب شده و روشمند:


براساس رعایت برترین ها، و جلو انداختن مهمتر بر مهم، و درگیر نشده با درگیری های حاشیه ای و مسایل جزی و کم اهمیت.

۹-     همنشینی با بندگان خوب و تلاشگر خداوند:


زیرا انان از پاکی نفس و روشنایی دل، و فروغ روان بهره مندند، و حدیث دلنواز دلبردگی را در گوش جان ها زمزمه نموده و گرویدگی عاشقانه و عاقلانه را به ارمغان خواهند آورد، و بلند همتی و توان تصمیم گیری را به جوش و خروش خواهند انداخت. رسول خدا (ص) دیده ها را به این دور نما دعوت می فرمایند که: « می خواهید به شما بگوییم که بهترین انسان در میان مردم کیست؟ گفتند: بله ای رسول خدا، فرمودند: کسی که دیدارش شما را به یاد خدا بیاندازد. »

۱۰- توجه و رسیدگی به آسایش جسم:


و بهره گیری از غذای خوب و سالم و پرهیز از اسراف و پرخوری، زیرا این توجه و اهتمام مایه ی نشاط و شادابی جسم گردیده و سبب سرزندگی و توانمندی تن خواهد شد.

رسول خدا (ص) فرمودند: تا وقتی که شاداب و سرحال هستید نماز بخوانید و چنانچه خسته شدید استراحت نمایید.»


۱۱- آسایش بخشیدن به خود به وسیله ی بهره گیری از نعمت ها و کارهای روا و بی زیان:


برای مثال: خوش بودن با خانواده، بازی با فرزندان، رفتن به گردش و تفریح و مسافرت و قایق سواری در رودخانه ها، و در برخی شب های مهتابی به ورزش و بررسی و اندیشه پرداختن، کوهنوردی و لذت بردن از اوج گرفتن بر قله ها، و صحرا نوردی، زیرا ورزش پزمردگی و سستی را از تن و روان زدوده، و بر رکود و ناتوانی چیره می شوند، به گونه ای که انگار انسان تولد دوباره ای یافته است، و کس دیگری شده و با شادابی و جدّیت به سراغ مسؤلیت های خود می رود.

از ابو ربعی حنظةبن ربیع اُسیدی کاتب، که یکی از نویسندگان رسول خدا بود، نقل شده که گفته است: « به ابوبکر (رض) برخورد نمودم و ایشان از حال من پرسش نمودند، گفتم: من دچار نفاق شده ام، گفت: سبحان الله این چه حرفی است، حنظله؟! گفتم هنگامی که در خدمت رسول خدا (ص) هستیم و ایشان برای ما از بهشت و جهنم سخن می گویند، انگار با چشم خود آن ها را می بینم، امّا بعد از آن که ایشان را ترک کردیم و با زن و بچه هایمان به معاشرت پرداختیم، و به کار و شغل مشغول شدیم، خیلی چیزها را به دست فراموشی می سپاریم. حضرت ابوبکر(رض) فرمودند: به خدا ما هم همین حالت را داریم، حنظله می گوید به همراه ابوبکر به خدمت پیامبر اکرم(ص) رفتیم، گفتیم: هنگامی که در خدمت شما هستیم و ما را به یاد بهشت و جهنم می اندازی، انگار با دو چشم خود آن ها را مشاهده می نمایم، و بعد از آن که از خدمت شما رفتیم، با زن و بچه هایمان خوش هستیم و به کار و کاسبی می پردازیم، و خیلی چیزها را به دست فراموشی می سپاریم. رسول خدا (ص) فرمودند: به خدای که جان من در دست اوست، اگر بر همان حالت که در نزد من هستید باقی بمانید، ملائک خدا در بستر، و گذرتان با شما روبوسی خواهند کرد، امّا فراموش مکن حنظله که، هر ساعتی را با ساعت دیگر فرق است. » این را سه بار تکرار فرمودند.


۱۲- بررسی و مطالعه بیشتر کتاب های سیره و تاریخ و سرگذشت:


زیرا این گونه کتاب ها پر است از سرگذشت دعوتگران تلاشگر، و تصمیم گیرندگان توانا، و دارنده های اراده های پاک و پولادین، و خواندن آن ها کم کم جای خود را در روان انسان باز می کنند، و سبب شادابی شده و نهال علاقمندی به پیروی از آنان را در وجود انسان بارور می سازند. خداوند متعال می فرماید:

« لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ » یوسف/ ۱۱۱

«  به حقیقت در سرگذشت آنان ،  ( یعنی یوسف و برادران و دیگر پیغمبران و اقوام ایماندار و بی‌ایمان ، درسهای بزرگِ ) عبرت برای همه‌ی اندیشمندان است . »

برای مثال وقتی که در مورد حضرت عمربن عبدالعزیز می خوانیم که، هر گاه ایشان به موقع برای نماز صبح بیدار نمی شدند، و آفتاب از افق سر می کشید نگران و افسرده در صحن منزل رفت و آمد می نمود و با خود می گفت: « ای چشم ها چگونه بی خیال خواب را به خود راه می دهید، در حالی که نمی دانید به باغ های بهشت می روید یا به دره های دوزخ!؟ »

وقتی که مسلمانی این گونه چیزها را می خواند، آتش شعور و احساساسش شعله ور می شود، و به تکاپوی تزکیه نفس خود می پردازد تا با راهیان راه مبارزه و تلاش همراه شود.


۱۳- یاد آوری مرگ و امور بعد از آن، از جمله:


پرسش و تاریکی و تنهایی قبر، برانگیخته شدن و … زیرا این یادآوری و اندیشه نمودن ها انسان را از خواب و سستی، و غفلت به بیدار یو نشاط و هوشیاری رهنمون شده، و او را به تلاش و طی مسیر توانا می کنند.

۱۴- یاد آوری بهشت و جهنم:


و لذت ها و خوشی های آن، و زحمت ها و درد سرهای این، چه بسا این یاد آوری، خواب را از چشم ها برباید، و آبی بر صورت همت های خواب آلود بپاشد. و به پای درخت پژمرده اراده ی انسان آبی بریزد، از هرم بن حیان نقل گردیده که برخی شب ها بیرون می رفت و با صدای بلندی می گفت: « از بهشت د رشگفتم که دوست دارانش در خوابند، و از آتش جهنم حیرانم که چگونه فراریان از آن به خواب رفته اند؟ و بعد از آن می گفت:

«  آیا مردمان ساکن در جامعه ها  از این که شب هنگام و در حال خواب عذاب سخت ما به سراغشان بیاید خود را در امان می بینند. »



15_حسابرسی و عملکرد و وضعیت خویشتن به طور مداوم:


زیرا چنین کاری باعث پی بردن به کمبودها از همان ابتدا شده و چاره ی آن را آسان می گردد.

«  ‏یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ‏ » حشر /۱۸

« ‏ ای مؤمنان ! از خدا بترسید و هر کسی باید بنگرد که چه چیزی را برای فردا ( ی قیامت خود ) پیشاپیش فرستاده است . از خدا بترسید ، خدا آگاه از هر آن چیزی است که می‌کنید . ‏ »
____________________

منبع: آفت های دینداری و دعوتگری / مؤلف: د. سید نوح / مترجم: عبدالعزیز سلیمی

انتشارات:نشر احسان/تهران/ اول ۱۳۷۸




























برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها:
avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

پستتوسط bahar » دوشنبه آذر ماه 13, 1391 3:02 pm


با سلام وتشکر از خواهر عزیزم تافگه

مطلبتون بسیار عالی بود .

جزاک الله خیرا



برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط avin » دوشنبه آذر ماه 13, 1391 4:07 pm

سلام.
سپاس تافگه گیان.
نووسراوه که ت...جوان و راست و سه رنج راکیشه...
زور به وردی باسی هه موو شتیکت کردووه...
ته مه ن دریژ و عاقیبه ت به خییر بیت...
منیچ ئه توانم ئاماژه به شتیک بکه م:
دانیشتن و به مانای ئیعتکاف له مزگه وته کان...
مزگه وت...نووره...کاتی له مزگه وتی ...هه ست به جیاوازیه کی زور ئه که ی...هه ست به نزیک بوونه وه به خوا ئه که ی...
...
سه ربه رز بیت یاخوا...
در روزگاری که خنده ی مردم از زمین خوردن توست ، برخیز تا بگریند...

برای نویسنده این مطلب avin تشکر کننده ها:
tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
avin
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 433
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 31, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 336 بار
تشکر شده: 531 بار
امتياز: 1820

Re: ...:::سوال:::...

پستتوسط tafgah72 » شنبه آذر ماه 15, 1392 1:13 am

tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

Re: ...:::سوال:::...

پستتوسط zahraasadi20222021 » شنبه اسفند ماه 14, 1400 11:27 am

حصیل علم و معرفت

همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد علم و شناخت از اجزای ماهیت ایمان است و ایمان با تردید و شک شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین اولین اقدام برای پیدایش یا تقویت ایمان، علم‌آموزی و تحصیلِ معرفتِ حصولی است. مراد از علم، سوادِ خواندن و نوشتن یا تحصیلِ شیمی و ریاضی و تاریخ نیست. حتی علم فقه و اخلاق و روان‌شناسی هم به بالندگی ایمان کمک شایانی نمی‌کند. اگر می‌خواهیم باور به خدا و ایمان به غیب را تقویت کنیم باید دانشی متناسب با آن به‌دست آوریم؛ ایمان به خدا نیازمند خداشناسی است. اثبات اصل وجود خدا، درک درست اسماء و صفات و افعال او، دانستن هدف او از پدید آوردن عالم، تلقی روشن از جایگاه او در مجموعة هستی، شناخت قوانین و سنت‌های او در ادارة جهان و فهم نسبت او با مخلوقات و رابطة فعل و اراده و مشیت او با فعل و اختیار بندگان و ... دانشی است که مقدمة ایمان قرار می‌گیرد.

مرحلة اول این شناخت، شناخت ذهنی و حصولی است که با درس و تحصیل و مطالعه و تحقیق حاصل می‌شود. تلاش برای به‌دست آوردن چنین دانشی واجبی عینی و الزامی اخلاقی برای همگان است که اختصاص به شخصیت یا رشتة خاص ندارد و بدون آن کسب هیچ ارزش اخلاقی امکان‌پذیر نیست.

مراد از این علم، همان خداشناسی و معرفت حصولی به خدا و افعال و صفات و اسمای اوست که ایمان عوامانه یا جاهلانه و تلقی کودکانة ما را از خدا و عوالم دیگر اصلاح می‌کند. این خداشناسی در فلسفه و کلام اسلامی ارائه شده است.

*ایمان بر اساس جهل مرکب

گرچه ایمان بدون معرفت حاصل نمی‌شود؛ اما می‌توان فرض کرد که بر اساس جهل مرکب و معرفت نادُرست شکل گرفته باشد؛ یعنی جوهر ایمان که همان تسلیم قلبی است نه به یک حقیقت، که به یک امر موهوم یا خیالی تعلق گرفته باشد؛ در این صورت چه بسا شخص حاضر باشد در راه ایمانِ متوهّم خود فداکاری کند، یا به‌سان خوارج و تروریست‌های تکفیری جان خود را هم ببازد؛ اما بهره‌ای از این ایمان نمی‌برد. معنای مورد نظر ما از ایمان، اصطلاح «صحیحیِ» آن است نه اصطلاح «أعمّی» و تأکید بر عنصر علم و معرفت در ایمان برای اخراج همین‌گونه مصادیق از تحت شمول آن است.


عضويت  / ورود

عضويت  / ورود



zahraasadi20222021
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 16
تاريخ عضويت: شنبه اسفند ماه 14, 1400 11:06 am
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان