چاڵی ڕەش(سیاه چاله)

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

چاڵی ڕەش(سیاه چاله)

پستتوسط abdulrahman » سه شنبه شهريور ماه 22, 1390 12:34 pm

با سلام به همگی و عرض خسته نباشید
سعی می کنم مطالبم دو دسته باشن یا کپی با ذکر منبع یا نوشته ی خودم...
مقاله ی زیر که درباره ی سیاه چاله های فضایی به زبان کوردی است را برای شروع فعالیتم در زبان های به غیر از فارسی را تقدیمتان می کنم.
اگر به توضیحات تکمیلی به زبان فارسی در باره ی سیاه چاله ها نیازی بود بفرمایید تا ارائه شود.
                                                      .........................................................................

چاڵە ڕەشەکان (بە ئینگلیزی: Black hole) بریتین لەو بۆشاییانەی‌ کە لە گەردوندا بە شێوەی‌ چاڵێکی‌ ڕەش دەردەکەون و توانای‌ راکێشانی‌ ھەر شتێکیان ھەیە بۆ ناو سکی‌ خۆیان کە لە نزیکیانەوە تێپەڕبن ھەرچەندە ئەو تەنە بە سەدەھا جار لە خۆشیان گەورەتر بێت.

زانست چەند لێکدانەوەیەکی‌ سەبارەت بەم نھێنیە ئەنجامداوە و چەندەھا ڕا و بۆچوون ھەیە لەبارەی‌ دروست بوونی‌ ئەو چاڵانەوە، یەکێک لەو رایانە دەڵێت ھەموو شتێک لە گەردووندا ژیانی‌ بە سێ‌ قۆناغدا تێپەڕدەبێت، ئەم یاسا گەردوونییە ئەستێرەکانیش دەگرێتەوە کە بریتیە لە قۆناغی‌ لە دایک بون و گەورەبون و گەشەکردن و لە دوایشدا قۆناغی‌ لاوازی‌ و پیربوون و لە ناوچوونە واتە مردن، زاناکان پێیان وایە ئەم چاڵە ڕەشانە لە دوایین قۆناغی‌ دوا ھەمینی‌ ژیانی‌ خۆیاندان و دەڵێن ھەرکاتێک قەبارەی‌ تەنێک زیاد دەبێت بەو پێیەش ھێزی‌ راکێشانی‌ ئەو تەنە زیاد دەکات، بە پێی‌ ئەم تیۆڕەش چاڵە ڕەشەکان لە قۆناغی‌ گەورەبونێکی‌ ئێجگار زۆردان بۆیە ھێزی‌ راکێشانیان بە شێوەکی‌ سەر سورھێن زیادی‌ کردووە و ھەموو شتێک بەرەو لای‌ خۆیان کێش دەکەن تەنانەت تیشکیش ناتوانێت لە کایەی‌ راکێشانی‌ ئەو چاڵانە رزگاری‌ ببێت.

ھەندێک زانا پێیان وایە چاڵە ڕەشەکان پاشماوەی‌ ئەو ئەستێرە گەورانەن کە تەقیونەتەوەو لە ئاکامی‌ ئەو تەقیینەوەیەش گەرماییەکی‌ زۆر بەجێ ماوە لە بۆشایی‌ گەردوندا و لە پاش ئەم تەقینەوەیەش جارێکی‌ تر کۆبۆتەوە و ئەستێرەیەکی‌ نیوترۆنیان دروستکردوە کە تیرەکەی‌ ١٠ کیلۆمەتر دەبێت. چاڵە ڕەشەکان لە گەردیلەی‌ نیۆترۆنی‌ دروست بوون و چڕییەکی‌ ئێجگار زۆریان ھەیە، چڕیەکەیان ھێندە زۆرە ئەگەر بە ئەندازەی‌ کەوچکی‌ چایەک لەو مادەیە و بە تەرازویەک بیکێشین دەبینین کێشەکەی‌ نزیکەی‌ یەک ملیار تەن قورسە. چاڵە ڕەشەکان لە گەردوندا بە خێراییەکی‌ زۆر لە ھاتووچۆیەکی‌ بەردەوام دان و لە کاتی‌ ئەو ھاتۆ چۆکردنەشدا ھەر شتیک لێییان نزیکبێتەوە بە خێرایی‌ ھەڵی‌ دەلووشن تەنانەت تیشکیش ، لە بەر ئەم ھۆیە ناتوانرێن بەئاسانی‌ ببینرێن مەگەر لە کاتیکدا نەبێت کە روبەڕی‌ ئەستێرەک دەوەستێن.

ھەندێک زانای‌ دیکە وایان پێناسە دەکەن کە وەک پاکەرەوەیەکی‌ گەردونی‌ وەھان بۆ گواستنەوەی‌ ئەو ئەستێرانەی‌ کە ژیانیان تێدانەماوە بۆ جیھانیکی‌ دیکە، یەکێک لەو سیفەتە سەیرانەی‌ کە ئەم چاڵانە ھەیانە ئەوەیە لە پاش لووشدانی‌ ھەر تەنێک ئەو تەنە بە شێوەیەک لە گەردووندا ون دەبێت کە دەڵێی‌ ھەرگیز بوونی‌ لەم جیھانەدا نەبووە.

لە ویکیپیدیا، ئینسایکڵۆپیدیای ئازاد   :    wikipedia.org

برای نویسنده این مطلب abdulrahman تشکر کننده ها: 2
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

پستتوسط iman » سه شنبه شهريور ماه 22, 1390 9:19 pm

سلام
به پینوس خوش آمدید مدیر جان !!!
مطلب هم جالب بود استفاده کردیم.
نماد کاربر
iman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 156
تاريخ عضويت: يکشنبه مرداد ماه 23, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانـســـــر
تشکر کرده: 4 بار
تشکر شده: 83 بار
امتياز: 1000

پستتوسط fariborz » شنبه مهر ماه 9, 1390 10:00 pm

مطلب علمی بسیار جالبی بود که باعث شد بیشتر به قدرت آفریدگار پی ببرم  با تشکر از شما
نماد کاربر
fariborz
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 3
تاريخ عضويت: شنبه مهر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: ارومیه
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 1 دفعه
امتياز: 0

پستتوسط saye » دوشنبه مهر ماه 11, 1390 11:56 am

سلام.
فره وه شو  موخته صه ر بی. ده س وه ش.
وه ختیوه چیو یه ته ر هور مه لوشانیو گم مه وو ، احتمالا  به ئا ئه ننازه  گه و ره ته ری مه وان.  دروسه ن؟؟؟
ئه ر نه ،  جواوش چیشه ن؟
ئه ر ئه ری ، ته و ضیحش به.
دو صد گفته چون نیم کردار نیست...
نماد کاربر
saye
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 258
تاريخ عضويت: شنبه آذر ماه 26, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 520 بار
تشکر شده: 213 بار
امتياز: 990

پستتوسط kazari » سه شنبه مهر ماه 11, 1390 1:51 am

سلامل وه نه كا عبدالرحمن
ده س وه ش!
دروسا ماچا ئی "چاله سیاوی" نوریچ کیشا رو به ویشاو حتی نوریچ مه تاوو لاشانه ره ل بو؟!
خدایا ما را به راه راست هدایت فرما
نماد کاربر
kazari
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 106
تاريخ عضويت: جمعه خرداد ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: نوسود، تهران
تشکر کرده: 98 بار
تشکر شده: 140 بار
امتياز: 560

پستتوسط abdulrahman » سه شنبه مهر ماه 12, 1390 10:35 pm

عرض سلام وادب دارم خدمت همگی...

اول از همه به  نداشتن تخصص و اطلاعات خودم اعتراف می کنم پس اگر هرکسی اشتباهی حس کرد خواهشا تذکر بدهد که من هم اطلاعاتم را اصلاح کنم.....این موضوع سیاه چاله ها دنیایی وحشتناک عمیق و بسیار لذت بخش دارد که حق مطلب به این سادگی ها ادا نمی شود(شاید در طی سلسله ای مقدار ناچیزی را که فهمیده ام بر روی سایت بگذارم).اول جواب دکتر آذری که راحت تر میشود توضیحش داد...
مقدمه ای برای بهتر فهم کردن موضوع برای کسانی هم که چیزی نشنیده اند لازم است:
تصور کنید  همین الان ایستاده‌اید و سنگی را مستقیما به بالا پرتاب می‌کنید.سنگ برای مدتی بالا خواهد رفت اما در نهایت به خاطر گرانش زمین پایین خواهد افتاد.  اگر سنگ را به اندازه ی کافی محکم پرتاب کنید سنگ ممکن است از گرانش زمین بگریزد. سرعتی که نیاز است با آن سنگ را پرتاب کنید تا از گرانش زمین بگریزد ، سرعت گریز نامیده می‌شود. سرعت گریز برای کره زمین تقریبا برابر 11کیلومتر بر ثانیه می‌باشد و برای خورشید ۶۶۰ کیلومتر بر ثانیه‌است یعنی موشکی که از سطح زمین بلند می شود و به فضا میرود در هر ثانیه 11کیلومتر را می پیماید و اگر از سطح خورشید بلند شود باید 660 کیلومتر را در زمانی که شما یکی از کلمات همین متن را می خوانید طی کند .
حالا فرض کنید شما می خواهید یک سنگ را از درون یک سیاهچاله به بیرون پرتاب کنید فکر می کنید باید چه سرعتی داشته باشید؟ فعلاتا اینجا را داشته باشید...
همه ی شما تا به حال یک هندوانه ی معمولی را دیده اید که شاید حدود 5 کیلو گرم جرم داشته باشد حال فرض کنید یک هندوانه ی آهنی هم دارید که تماما از آهن ساخته شده ولی جرم این یکی خیلی بیشتر از هندوانه ی واقعی است؟دلیل چیست حجم هر دو که یکسان است...دلیل به چگالی بر میگردد. چگالی آهن خیلی بیشتر از چگالی ماده ی سازنده ی هندوانه است.
اگر بتوانید با نیرویی كل كره ي زمين را آنقدر به داخل فشار دهید که به توپی به قطر 0.9 سانتيمتر (تقریبا یک تیله) تبدیل شود اما جرمش ثابت بماند به يك سياهچاله تبديل مي‌گردد که چگالی بی نهایتی دارد .
حال هر چه جرم بیشتر باشد سرعتی که برای گریز از سطح آن لازم داریم بیشتر است (مثل همان مثال پرتاب سنگ روی سطح زمین یا خورشید که در بالا اشاره شد).به علت جاذبه ی فوق العاده ی سیاه چاله سریعترین سرعت های در دسترس بشر هم توانایی غلبه بر آن را ندارند . سریعترین سرعتی که می شناسیم سرعت نور است برابر با :o  300 هزار کیلومتر در ثانیه :o  اما جاذبه ی سیاه چاله بر این سرعت هم غلبه می کند پس حتی نور را هم به داخل خود می کشد .البته اگر فاصل ی نور از فاصله ی مشخصی که به آن افق رویداد می گویند بیشتر باشد ،نور به داخل سیاه چاله کشیده نمی شود بلکه خم میشود و هر چقدر به افق رویداد نزدیک تر باشد میزان انحراف آن از مسیر اصلی اش بیشتر  می شود.
حالا جواب کاک سایه که فکر کردم بهتر است بعد از مطالب بالا داده شود:
چه چیزی در مرکز یک سیاه چاله قرار دارد؟طبق محاسبات ریاضی فیزیکدانان،پیش بینی می شود هر چیزی که به چنگ سیاه چاله می افتد،از جمله جرم خودش،بی درنگ به نقطه ای در مرکز سیاهچاله کشیده می شود که تکینگی نام دارد.نیرویی چنان قوی در فیزیک که بتواند در برابر گرانش بی اندازه قوی سیاه چاله مقاومت کند شناخته نشده است.اتم،اتم را در هم می شکند،هسته،هسته را و نوترون،نوترون را ، تا اینکه همه در یک مکان واحد-در یک نقطه ی بی نهایت کوچک-فشرده می شوند.
گفتن اینکه پس از سقوط ماده به تکینگی چه روی می دهد ممکن نیست.آیا ماده برای همیشه ناپدید می شود؟آیا به شکل چیز دیگری در می آید؟آیا در رویداد هایی درگیر میشود که ما حتی فکرش را هم نمی کنیم؟
پس سیاه چاله هاکه مواد اطراف را به درون خود می کشند به اندازه ی ماده ی بلعیده شده بزرگ تر نمی شوند بلکه جرمشان به همان اندازه ی ماده ی کشیده شده افزایش پیدا می کند.

ببخشید که طولانی شد (لازم بود) باز هم هر سوالی باشد با کمال میل در خدمت هستم.



مژده ده بندگانی را که سخنان مختلف را می شنوند و از بهترین آنان پیروی می کنند.

برای نویسنده این مطلب abdulrahman تشکر کننده ها:
kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

پستتوسط sayf » جمعه مهر ماه 14, 1390 1:03 am

ده ست وه ش بو یاخوا کاک عبدالرحمن. ئه من چون جه موبایلی په ئینترنتی ئیستفاده مه که روو نه تا وام مه تله به  عه سلیه که یت بوانونو به لام وه ختیوه جواوه که تم په ی کاک خالدی و براکه یم وه نه وه واتم فرسه ته ن ئی سؤالی په رسوو:
(فارسی مه نویسووش) نور یه موج الکترومغناطیسیه و ماده نیست پس چطوره که یه ماده-هرچندهم چگالیش زیاد باشه- اونو به طرف خودش میکشه و جذب میکنه؟ آیا این نوع جاذبه(جذب امواج الکترومغناطیسی) توی سایر احجام کیهان هم وجود داره اما تاثیرش بخاطر پایین بودن نسبی چگالی اون احجام و نتیجتا جاذبه کمترشون، کمتره و به چشم نمیاد؟ یا اینکه چنین خاصیتی فقط مخصوص سیاهچاله هاس؟ و اصلا آیا این مساله "جذب نور توسط سیاهچاله ها" عملا اتفاق افتاده یا اینکه فقط صرف محاسبات فیزیکی نسبت چگالی و سرعت گریز چنین چیزی مطرح شده؟
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط abdulrahman » جمعه مهر ماه 15, 1390 6:40 pm

sayf نوشته است:ده ست وه ش بو یاخوا کاک عبدالرحمن. ئه من چون جه موبایلی په ئینترنتی ئیستفاده مه که روو نه تا وام مه تله به  عه سلیه که یت بوانونو به لام وه ختیوه جواوه که تم په ی کاک خالدی و براکه یم وه نه وه واتم فرسه ته ن ئی سؤالی په رسوو:
(فارسی مه نویسووش) نور یه موج الکترومغناطیسیه و ماده نیست پس چطوره که یه ماده-هرچندهم چگالیش زیاد باشه- اونو به طرف خودش میکشه و جذب میکنه؟ آیا این نوع جاذبه(جذب امواج الکترومغناطیسی) توی سایر احجام کیهان هم وجود داره اما تاثیرش بخاطر پایین بودن نسبی چگالی اون احجام و نتیجتا جاذبه کمترشون، کمتره و به چشم نمیاد؟ یا اینکه چنین خاصیتی فقط مخصوص سیاهچاله هاس؟ و اصلا آیا این مساله "جذب نور توسط سیاهچاله ها" عملا اتفاق افتاده یا اینکه فقط صرف محاسبات فیزیکی نسبت چگالی و سرعت گریز چنین چیزی مطرح شده؟



سلام خدمت کاک یحیی
قبل از جواب ها مطلبی را ذکر نمایم که خیلی ضروری است:
یکی از خاصیت هایی که علم ما انسان ها دارد اینست که نمی شود گفت این مسئله ی علمی صد در صد درست است و همیشه جواب های یکسانی به ما می دهد برای مثال مکانیک نیوتونی تا چند صد سال بعد از خود او به عنوان قوانین درستی که همیشه صدق می کنند تصور می شد اما هنگامی که انسان میخواست سرعت های بالایی مثل سرعت های نزدیک نور را با مکانیک نیوتونی توضیح دهد با خطا مواجه می شد که نظریاتی مثل نسبیت توانستند خیلی از مشکلات پیش آمده را حل کنند و هیچ بعید نیست نسبیت (که تا جایی که اطلاعتم اجازه می دهد بسیاری از مسائل نجوم و فیزیک را توضیح می دهد)  هم زمانی کلا زیر سوال برود.
این هم جواب هایی که توانستم برای سوال هایتان پیدا کنم.(اگر کسی مشکلی میبیند تذکر دهد)
جواب سوال اول:
همون طور که گفتید نور نوعی انرژی الکترومغناطیسی  است که معمولاً به عنوان امواج الکترومغناطیسی توصیف می‌شود  و از آنجا که نور دارای میدان الکتریکی و مغناطیسی می‌باشد این میدانها با ماده بر هم کنش نشان می‌دهند. میدان مهم میدان الکتریکی است چون با الکترونهای کوچک که در ترکیبات مواد شرکت دارند بر هم کنش دارد.
(نظریه جدید نور شامل اصولی از تعاریف نیوتون و هویگنس است. بنابرین گفته می‌شود که نور خاصیت دو گانه‌ای دارد بر خی از پدیده‌ها مثل تداخل و پراش خاصیت موجی آن را نشان می‌دهد و برخی دیکر مانند پدیده فتوالکتریک، با خاصیت ذره‌ای نور قابل توضیح هستند.)

جواب سوال دوم:
فکر کنم همین طوری باشه که ذکر کردید ولی اطمینان کامل ندارم.

جواب سوال سوم:
این خاصیت تغییر مسیر عبور نور توسط جرم سنگینی ،مخصوص سیاهچاله ها نیست برای مثال در خورشید گرفتگی سال 1919 گروهی از دانشمندان با آزمون نظریه ی نسبیت عام انیشتن که پیش بینی می کرد نور هنگام عبور از کنار جسم سنگینی مثل خورشید تغییر مسیر می دهد این گفته را تایید کردند و دیدند که جواب آزمایششان با پیش بینی انیشتین درست در می آید(این موضوع در فیلم سینمایی *انیشتین و ادینگتون* که از شبکه ی یک پخش شد به نمایش در آمده است).

مقدمه برای جواب به سوال آخر:
برای اینکه بدانیم سیاهچاله ها در منطقه ای حضور دارن یا نه  به بیان دو روش که در کتاب *ساختار ستارگان وکهکشانها * نوشته ی پاول هاج آمده است می پردازیم:
1-آشکارسازی آنها از روی تاثیر گرانشی که بر اجسام مجاور دارند...برای مثال پیشنهاد می شود که اگر اختر شناسان جرم های تمام ستارگان موجود در یک خوشه ی ستاره ای را به دقت تعیین کنند و ببینند که مجموع جرم این ستارگا ن مرئی به طور قابل ملاحظه ای کمتر از جرم کل خوشه است(که از روی حرکت ستارگان خوشه تعیین می شود)پس باید جرم غیر قابل مشاهده ای-که نشانه ی وجود سیاهچاله هاست-در خوشه وجود داشته باشد.
2-یافتن اثرات سیاهچاله ها بر روی مواد میان ستاره ای مجاورشان.......
محاسبات نشان می دهند که پیش از آنکه گاز به درون سیاهچاله سرازیر و برای همیشه ناپدید شود، نخست در یک حلقه یا لایه به دور سیاهچاله می چرخد.تحت چنین شرایطی حلقه ی گاز می تواند ویژگی های اپتیکی غیرعادیی داشته باشد که آشکار سازی آنها از زمین محتمل است.            

حالا  جواب به آخرین سوالتون به نظر خودم:
همینکه سیاه چاله ها را (در طیف های مختلف نوری) نمی توانیم مستقیما رصد کنیم دلیلی بر جذب نور توسط آنهاست یعنی اجازه نمی دهند نوری از آنها به ما برسد و حتی نور را هم محبوس می کنند و به همین خاطر هم هست که به آنها سیاه چاله می گویند ...(مقاله ی خانم نقشبندی با عنوان زمان  penous.com/article92.html که قبلا در پینوس گذاشته شده رو هم بخونید برای مطالب بعدی در زمینه ی نجوم پیش زمینه ی خوبی فراهم کرده).باز هم سوالی هست درخدمتم.
به شدت به همه پیشنهاد می کنم که در زندگیشان وقتی را برای مشاهده ی مستند های نجومی بگذارند .


نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830


بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 9 مهمان