خدا را حفظ کن...خدا تو را حفظ می کند!

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

خدا را حفظ کن...خدا تو را حفظ می کند!

پستتوسط amanj2 » يکشنبه دي ماه 18, 1390 6:14 pm

الحمد لله رب العالمین.

"ابن عباس" نقل می کند که روزی پیامبر -صلی الله علیه و سلم- به وی فرمودند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ كُنْتُ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا فَقَالَ يَا غُلَامُ إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ لَكَ وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ الصُّحُفُ ( ترمذی-حدیث شماره 2440)

این حدیث علی رغم قلت کلماتش دارای معانی و مفاهیم عظیمی است که به طور مشخص، شیوه ی صحیح "چگونه زیستن" را ترسیم می کند.چه خوب است در سایه سار مفاهیم این کلمات جامع و پرمعنا، اندکی نشسته و با تدبر بار و ثمره اش را بر چینیم!

يَا غُلَامُ إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ : نخست پیامبر صلی الله علیه و سلم مانند معلمی که خواسته باشد شاگردش را متوجه کلام خود کند " ابن عباس" را مخاطب قرار داده و می فرماید: ای فرزندم ، من به تو کلماتی را می آموزم.

و این نشان از عنایت ویژه و بالغ رسول اکرم به کودکان و نوجوانان بوده است به طوری که از آموزش مفاهیم و احکام دینی به کودکان نیز فروگذار نبوده اند.

احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ: کلماتی که پیامبر اکرم می خواهد به ابن عباس نوجوان بیاموزد با این جمله ی زیبا شروع می شود: خدای را حفظ کن خدا تو را حفظ می کند ...خدای را حفظ کن ( همواره ) او را در مقابل و روبه رویت می یابی.

همه ی تلاش و کوشش انسانها مبذول یافتن راه و شیوه ای است که آنان را از شرور و بدیها محافظت کند و پیوسته خیر و خوبیها را نصیبشان کند. رسول اکرم با چند کلمه مختصر و جامع بر درمان اصلی این دغدغه ی آدمیان انگشت می گذارد و همگان را متذکر می شود که کل خیرات و منافع در دست خدای قادر است و هر کس خدای را داشته باشد به کلید همه خیرها دست یافته است.

خدای را حفظ کن( احفظ الله ) یعنی حدود خدای را رعایت کن و بر آن محافظت بنما ( و الحافظون لحدود الله ) و همانا حدود خداوند محارم اوست. چون پیامبر صلی الله علیه و سلم در حدیثی دیگر می فرماید: وَ إِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلَا إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ ( بخاری : حدیث شماره 50):

هر پادشاهی منطقه ی ممنوعه ای دارد، هان! منطقه ی ممنوعه ی خداوند در زمین ، محارم اوست.

محارم عبارتست از هر آنچه که خداوند در کتابش یا بر زبان پیامبر، حرام اعلام کرده است.

بندگانی را که بر حدود خداوند محافظت کرده و به حریم و منطقه ی ممنوعه وی تجاوز ننمایند از همه ی بدیها و شرهای زندگی – چه دینی و چه دنیوی – مصون نگه داشته می شوند و در حصن حفاظت باری تعالی قرار می گیرند. اما هرگز نباید تصور کرد که بندگان پرهیزکار خداوند از مصایب و بلایا معاف هستند بلکه بر عکس، کسانی را که در ایمانشان قوت و صلابت است فتنه و بلا بر آنان بیشتر خواهد بود اما حفظ حریم خداوند، سبب می شود که خدای کریم آنان را حفظ و از بوته آزمایشات و فتنه ها سربلند و موفق بیرون آورد.


برای روشن شدن هر چه بیشتر این کلام مبارک، به دو مثال از قرآن کریم اکتفا می کنم:

"یونس" علیه السلام کسی بود که بعد از خروج از محل دعوتش ، دچار فتنه و بلای عظیمی گشت. او به دریا انداخته شد و در شکم یک نهنگ گرفتار آمد که دست نیاز برآورد و در تاریکی شکم نهنگ ندا داد :

لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ ( انبیاء: 87): ( ای كريما و ای رحيما ! ای ) پروردگاري که جز تو معبود بر حقی نيست و تو پاك و منزّهي ( از هرگونه كم و كاستي ) من از جمله ستمكاران شده‌ام ( مرا درياب ! ) ...و خداوند کریم ندای آن بنده ی خود را دریافت و به یاریش شتافت...چرا؟

جواب سوال ما در این آیه ی کریمه نهفته است که می فرماید:

فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنْ الْمُسَبِّحِينَ * لَلَبِثَ فِي بَطْنِهِ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ( صافات: 143و 144) :

: اگر او قبلاً از زمره پرستشگران نمي‌بود او در شكم ماهي تا روز رستاخيز مي‌ماند .

آری ..پرودگار مهربان به گذشته ی یونس علیه السلام اشاره می کند و می فرماید: اگر قبلا عابد و پرستشگر نمی بود او را نجات نمی دادیم.

اما در مقابل، طاغوت و جباری با لقب "فرعون" نیز در دریا گرفتار می شود و او نیز ندا در می دهد که ای پرودگارا من ایمان آوردم!... و به خدای بنی اسرائیل باورمند شدم...اما نتیجه ی این دعا و مناجات نه آن چیزی است که نصیب یونس علیه السلام شد بلکه خداوند در جواب می فرماید:

آلآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ( یونس :90 و 91)

: آيا اكنون ( كه مرگت فرا رسيده است و توبه پذيرفتني نيست ، از كرده خود پشيماني و روي به خداي مي‌داري‌ ؟ ) و حال آن كه قبلاً سركشي مي‌كردي و از زمره تباهكاران بودي .

در این حکایت نیز خداوند به گذشته اشاره می کند و می فرماید : تو قبلا سرکشی می کردی و فرد فاسدی بودی و اکنون من نیز تو را نجات نمی دهم. و این همان معنای کلام رسول الله است که :

احفظ الله یحفظک ( خدای را حفظ کن خدا تو را حفظ می کند). "یونس" خدای را حفظ کرده و حریمش را نگه داشته بود لذا الله تعالی نیز به فریادش جواب داد اما فرعون حرمت شکنی کرده و به حدود خدای مالک تجاوز نموده بود که عاقبتش تباهی دنیا و آخرت بود.

احْفَظْ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ: خدای را حفظ کن.. ( که همواره ) او را در مقابل و روبه رویت می یابی.

این گفته نیز در تاکید و تبیین جمله پیشین است همچنانکه با الفاظ و تعابیر دیگری نیز وارد شده ...در حدیثی که امام احمد در مسندش آورده این الفاظ به حدیث افزدوه شده اند که می فرماید:

تعرف الیه فی الرخاء یعرفک فی الشدة: خداوند را در آسانی و آسایش بشناس که او نیز تو را در سختی ها و مصایب باز می شناسد.

اگر کسی می خواهد خداوند وی را در حین مشکلات و مصایب دریابد باید امروز خود را اصلاح نماید و در آسایش و سلامتی حریمش را نگه داشته و بنده ی شاکری باشد تا اینکه خدای مهربان و مهروز نیز وی را از آفات دین و دنیا محفوظ کند.

این حدیث مبارک و مجموع آیات و احادیث دیگر بر این دلالت دارند که سبب گرفتار آمدن ما در گرفتاریها و مصایب، همانا گناهان و اشتباهات خودمان - و البته با اذن خداوند - است و بلکه این فضل پرودگار است که ما را از عواقب سوء بسیاری از اعمال خود محفوظ می کند.

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ ( شوری : 30)

: آنچه از مصائب و بلا به شما مي‌رسد ، به خاطر كارهائي است كه خود كرده‌ايد . تازه خداوند از بسياري ( از كارهاي شما ) گذشت مي‌كند.

حکمت بالغه و کامل خداوند اقتضا می کند که نتایج و عاقبت بعضی از اعمال را به خودمان بچشاند تا بلکه مسیر هدایت و راه حق بیشتر نمایان گردد و دلهای توبه کار به سویش مراجعه کرده و طریق اصلاح و اصلاح گری را پیش گیرند:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ( روم :41)

: ( هميشه چنين بوده است كه ) تباهي و خرابي در دريا و خشكي به خاطر كارهائي پديدار گشته است كه مردمان انجام مي‌داده‌اند . بدين وسيله خدا سزاي برخي از كارهائي را كه انسانها انجام مي‌دهند بديشان مي‌چشاند تا اين كه آنان ( بيدار شوند و از دست يازيدن به معاصي ) برگردند .

در ادامه ی توصیه ی گرانبهای رسول اکرم به "ابن عباس" چنین آمده :

إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ : هرگاه چیزی خواستی از خدای بخواه و هرگاه یاری طلبیدی از او یاری بجوی. بدیهی است که خواستن حاجت و طلبیدن یاری از دیگران در اموری که در حیطه قدرتشان نیست شرک اکبر محسوب می شود و انجام دهنده ی آن لیاقت بخشش خداوند را ندارد چرا که او ظلم بزرگ انجام داده و غیر خدا را به انباز خدا گرفته است.

و این همان معنای آیه کریمه است که ما روزانه حداقل 17 بار در نمازهایمان با ذات باری تعالی مناجاتش می کنیم : إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ( فاتحه: 5): تنها تو را مي‌پرستيم و تنها از تو ياري مي‌طلبيم .

اما در اموری که سنت کونی خداوند چنین اقتضا کرده که گوشه ای از قدرت انجام کاری و یا برآوردن حاجتی در دست مخلوقی از مخلوقات باشد رجوع به آن به عنوان سببی از اسباب، بلا مانع است اما نباید از اسباب، قدرت لامنتهایی بسازیم که ما را از عرضه ی نیاز به پیشگاه خداوند غافل کند. بلکه در همه امور- چه اموری که دیگران از انجامش عاجز باشند و یا قادر بر انجامش باشند -بایست روی نیاز را به سوی ذات بی نیاز پرودگار عالمیان قرار بدهیم و به معنای کلمه توکل خود را بر قدرت بی منتهای وی ببندیم .

"اصحاب" - رضی الله عنهم - چنین تربیت شده بودند که هرگز امور شخصی خود را بر دوش دیگران نمی گذاشتند بلکه با بذل نهایت تلاش خود، نتیجه ی مناسب را از خداوند کریم طلب می کردند و لاجرم خداوند در افعال بندگان متوکل خود برکت می اندازد و خیراتش را دوام می بخشد. مسألت و طلب مدد از کسی که همه خیرات و منافع در دست اوست و مالک ضرر و زیان همه مخلوقات است سزاوار و شایسته است.

پیامبر در ادامه سخنان خود مفهوم ملکیت مطلق خدای تبارک و تعالی را این چنین برای ابن عباس روشن می کند:

وَاعْلَمْ أَنَّ الْأُمَّةَ لَوْ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ لَكَ وَلَوْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلَّا بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ رُفِعَتْ الْأَقْلَامُ وَجَفَّتْ الصُّحُفُ

: بدان که اگر همه مردم گرد آیند تا به تو نفعی برسانند نمی توانند مگر آنچه خدا بخواهد و اگر همه گرد آیند تا به تو ضرری برسانند( باز) نمی توانند مگر آنچه خدا خواسته باشد . قلم از نوشتن باز ایستاده و کتاب سرنوشت بسته شده است.

پیامبر- صلی الله علیه و سلم- با تعابیر زیبایی معنا و مفهوم قضا و قدر را بر فکر و قلب " ابن عباس" می نشاند و برایش روشن می کند که طلبیدن یاری و حاجت و اتکا به دیگران منفعتی را اساسا جلب نمی کند.

پیامبر، امت را مثال می زند تا به ابن عباس و همه مسلمانان بیاموزد که نه تنها آحاد مردم کاری از دستشان برنمیاد بلکه جمعیت متحد شده ی آنان نیز از رساندن نفع و ضرر به دیگران عاجزند و بلکه مالک نفع و ضرر تنها خداوند است و بس.

و کلام مبارک پیامبر القا می کند که ترس از دیگران و کوتاه آمدن از وظیفه شرعی و دنیوی خود به خاطر هیبت مردمان، تاثیری بر سرنوشت انسان ندارد بلکه برای آدمی همانی روی می دهد که پنجاه هزار سال قبل از خلقت آسمانها و زمین برایش نوشته شده است و قلم تقدیر از نوشتن باز ایستاده و پرونده سرنوشت بسته شده است.

قضا و قدر- یا به تعبیر عامه " قسمت و نصیب" - معنایش دست برداشتن از امورات دین و دنیا نیست و بلکه به عکس، آدمی را سرشار از جرات و شهامت برای انجام وظیفه خود می کند چرا که برای او هر آنچه را خدا خواسته باشد روی می دهد نه آنچه که دیگران بخواهند! و اراده و خواست خداوند در سنن کونی او متجلی می شود ، سننی که ملکوت آسمانها و زمین را با عدل و فضل اداره می کند و برایشان تغییر و تحولی نیست.

او با عقیده به قضا و قدر می داند که انسان نتیجه تلاش خود را می بیند، و واهمه ای از عطا و منع دیگران ندارد بلکه هر آنچه که خداوند اراده، و عدل و حکمت بالغه اش اقتضا کند روی می دهد.

حتی خداوند انبیاء و مقربان خود را نیز از قاعده مستثنی نکرده و با تصریح به ملکیت مطلق خود، مالکیت ضرر و نفع را حتی از خودشان نفی کرده است: قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَلاَ ضَرّاً إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ (اعراف: 188)

: ( ای پیامبر) بگو : من مالك سودي و زياني براي خود نيستم ، مگر آن چه خدا بخواهد.

این آیه دقیقا همان مفهوم کلام رسول اکرم است.

هم در آیه کریمه و هم در حدیث مبارک نهایت عجر آدمی و یا آدمیان به تصویر کشیده شده است ...در آیه ی قران، خداوند رسولش را امر می کند که به مردمان بگوید: ای مردم منِ پیامبر، مالک نفع و ضرر شخص خود نیستم ( چه رسد به دیگران)

و در حدیث رسول الله نیز آمده که اگر همه مردم جهت رساندن نفع و زیانی به شخصی گرد آیند نمی توانند مگر آنچه خداوند بخواهد.

این توصیه و نصیحت رسول گرامی اسلام به یک نوجوان بود، رسولی که برای همه عالمیان فرستاده شده و همگان مکلف به ایمان به وی هستند.

هر کس را که به وی ایمان دارد بایستی قلب و جانش را برای پذیرش این کلام جاودانه، این کلام آسمانی فرش انداز و گل ریزان و عطر اندود کند تا معنا و مفهوم حیات را بازشناسد و تفاوت دنیای مردگان و زندگان، نور با ظلمات، حلاوت ایمان و تلخی جاهلیت را دریابد ....

بارلها بر رسول و بنده ات محمد مصطفی، نور چشم و عزیزتر از جان مومنان سلام و درود فرست و ما را نیز از لذت نظر در وجه مبارک و زیبایت، و معیت محمد امین در جنت برین محروم نگردان. آمین.

برای نویسنده این مطلب amanj2 تشکر کننده ها: 6
Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 42.86%
 
amanj2
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 98
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 16, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 95 بار
تشکر شده: 127 بار
امتياز: 10

پستتوسط CafeWeb » يکشنبه دي ماه 18, 1390 6:25 pm

با سلام و احترام خدمت شما برادر گرامی


ورود شما را به پینوس خیرمقدم عرض می نمایم

امیدوارم که از مطالب و نظرات شما کمال استفاده و بهره را ببریم


موفق و پیروز باشید .

جزاک الله خیرا


عضويت  / ورود


وب سایت پینوس
دینی ، علمی ، فرهنگی - اجتماعی
Www.Penous.Com , http://Www.Penous.ir  ,  http://Www.Penous.Net




واحد خبری پینوس
جدیدترین اخبار پاوه و اورامانات ، ایران و جهان
News.Penous.Com


نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619

Re: خدا را حفظ کن...خدا تو را حفظ می کند!

پستتوسط Ramin » يکشنبه دي ماه 18, 1390 6:51 pm

amanj2 نوشته است:اگر کسی می خواهد خداوند وی را در حین مشکلات و مصایب دریابد باید امروز خود را اصلاح نماید و در آسایش و سلامتی حریمش را نگه داشته و بنده ی شاکری باشد تا اینکه خدای مهربان و مهروز نیز وی را از آفات دین و دنیا محفوظ کند.




با سلام و تشکر از مطلب زیبا و مفیدتون ...

" جزاک الله خیرا "
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

Re: خدا را حفظ کن...خدا تو را حفظ می کند!

پستتوسط mehr » شنبه آبان ماه 27, 1391 2:11 pm

amanj2 نوشته است:
بارلها بر رسول و بنده ات محمد مصطفی، نور چشم و عزیزتر از جان مومنان سلام و درود فرست و ما را نیز از لذت نظر در وجه مبارک و زیبایت، و معیت محمد امین در جنت برین محروم نگردان. آمین.



آمین آمین ...........



سلام قولا من رب رحیم

با خود گفتم مروری بر ارسالیای برادر مرحوم کاک سعید(دانشجوی رشته علوم قرآنی) کنم.

سری به اولین مطلبشان زدم.

خدا رو هزاران مرتبه شکر که نوشته هایشان حاکی از دل خداییشان است.

جزء ها را روی ها سوی کل است

بلبلان را عشق با روی گل است

آنچه از دریا به دریا می رود

از همانجا کآمد آنجا می رود.




"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"

برای نویسنده این مطلب mehr تشکر کننده ها: 4
avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saharbanoo (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

Re: خدا را حفظ کن...خدا تو را حفظ می کند!

پستتوسط pejmanava » شنبه آبان ماه 27, 1391 5:40 pm

amanj2 نوشته است:بارلها بر رسول و بنده ات محمد مصطفی، نور چشم و عزیزتر از جان مومنان سلام و درود فرست و ما را نیز از لذت نظر در وجه مبارک و زیبایت، و معیت محمد امین در جنت برین محروم نگردان. آمین.


امییییییین

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
tafgah72 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: خدا را حفظ کن...خدا تو را حفظ می کند!

پستتوسط saharbanoo » يکشنبه آبان ماه 28, 1391 11:53 am

قوله تعالی:فاذکرونی فاذکرکم.
سعی کنیم خدارو فراموش نکنیم.همین و بس.

برای نویسنده این مطلب saharbanoo تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
saharbanoo
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 64
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 10, 1391 12:30 am
محل سکونت: کوردستان-ورمی
تشکر کرده: 18 بار
تشکر شده: 107 بار
امتياز: 480


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان