روانشناسی زندگی- گواهی بر خدا

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

پستتوسط abdolmahdi » دوشنبه آذر ماه 26, 1391 12:16 am

benvi3 نوشته است: مگر خالقی که روح خویش را در ما دمیده، وسیله می خواهد برای نزدیکی به خویش؟

  قال الله تبارك و تعالي :
« ياايها الذين آمنوا اتقوا الله وابتغوا اليه الوسيلة » ( سوره مائده آيه35)
اي كسانيكه ايمان آورده ايد تقواي الهي پيشه كنيد و طلب كنيد بسوي او وسيله را.
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط benvi3 » دوشنبه آذر ماه 27, 1391 7:07 pm

شما برای جواب دادن من مستقیم به قرآن رجوع کردید(کتاب خدا). و هیچ وسیله ای قرار ندادید. یعنی هیچ کس جز خدا نمیتوانست به این صراحت پاسخ شما را یدهد و هیچ وسیله ای لازم نبود.
اما تفسیر شما از این آیه و نادیده گرفتن آیه های پس و پیش آن به خود شما بر میگرده و من دخالتی در این کار ندارم. امیدوارم که به خاطر نظر های شخصی هم که شده بحث رو ادامه ندید چون به هیچ جایی نمیرسیم.
خداوندا! یاریم کن تا با بندگی تو که سزاوار عبادت هستی از بندگی هرچه غیر توست دوری کنم و در برابر آنان که مرا به پستی ها فرا می خوانند بایستم و "
benvi3
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 115
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 10, 1391 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 66 بار
تشکر شده: 147 بار
امتياز: 200

پستتوسط abdolmahdi » دوشنبه آذر ماه 27, 1391 9:59 pm

benvi3 نوشته است:اما تفسیر شما از این آیه و نادیده گرفتن آیه های پس و پیش آن به خود شما بر میگرده و من دخالتی در این کار ندارم.


  برادر گرامي آقاي benvi3    سلام
چرا بجاي جواب دادن از تناقض آشكاري كه بين كلام شما با نص قرآن كريم هست اين طرف و آنطرف مي رويد!؟

تفاسير قرآن در مورد اين آيه كريمه و بطور خاص لفظ « الوسيلة » نوشته اند : الوسيلة كلّ ما يتقرّب به الي الله

آيه قبل يعني آيه 34 اينست: « إلاّ الذين تابوا من قبل أن تقدروا عليهم فاعلموا أنّ الله غفور رحيم »
فراز بعد از آيه 35 اينست: « و جاهدوا في سبيله لعلّكم تفلحون »

ميشه بفرماييد تناقض واضح حرف شما با نص قرآن چگونه قابل دفاع است؟؟؟
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط abdolmahdi » سه شنبه آذر ماه 28, 1391 7:35 pm

سلام بر هم مباحثه اي گرامي
از اينكه مدتي نمي توانستم خدمت دوستان برسم عذرخواهم.
فكر كنم در مطالب سايت جاي مباحث علمي و مذاكره مذهبي كمي خالي شده است.
بهرحال از خوشامدگويي شما ممنونم. :)


عضويت  / ورود
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط benvi3 » سه شنبه آذر ماه 28, 1391 11:30 pm

سلام  بنده خدا...(فکر کنم این بهتر باشه)
اینجا جای هیچ بحث و مکاتبه ای نیست. خودتون هم خوب میدونید که اگر یک ماه هم حرف بزنیم، همون آشِ و همون کاسه. بیا و از خیرش بگذر. بذار تاپیک ما هم قفل نشه. شما به توسل خودتون مشغول باشید، ماهم به عبادت خودمون
benvi3
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 115
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 10, 1391 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 66 بار
تشکر شده: 147 بار
امتياز: 200

پستتوسط abdolmahdi » پنج شنبه آذر ماه 30, 1391 10:28 am

با سلام مجدد خدمت دوستان
نمي دونم چرا هروقت منتظر استفاده از افادات شما مي شوم و خودم را براي ورود به يك مباحثه سالم و علمي آماده مي كنم شما با بهانه هاي مختلف از ادامه بحث خودداري مي كنيد ؛
يكبار گفته مي شود :شيعه و سني دو دين جدا از هم هستند پس نبايد در مسير نزديكي آنها قدم برداشت!!!
يا مي گوييد: اگر ما يكماه هم حرف بزنيم همان آش و همان كاسه!!!
يا مي فرماييد: مي ترسيم اين صفحه يا اين سايت را ببندند!!!

جواب بهانه اول: هرچند اين دو مذهب در خيلي مطالب اختلاف دارند ولي هر دو خودشان را مطيع كتاب واحد و پيغمبر واحد مي دانند و در بسياري از احكام و اعتقادات نقطه مشترك دارند پس چرا از خير كثيري كه در مذاكره و مباحثه بين دو مذهب وجود دارد بي نصيب بمانيم؟

جواب بهانه دوم: اگر بجاي مجادله و به كرسي نشاندن متعصبانه حرف خود ، هدف را رسيدن به حرف حق و استفاده از مطالب همديگر قرار بدهيم مباحثات كمترين نتيجه اش استفاده از علوم همديگر است و همين خيلي نفع دارد.

جواب بهانه سوم:
در همين سايت بارها شاهد بوده ام كه بالصراحه يا بالكنايه نسبت به حاكم و حكومت و سياستهاي جاري جامعه نقد و اشكال شده و بقيه هم همراهي كرده اند چرا وقتي نوبت بحث علمي و اعتقادي از روي ادله طرفين و  بدون اهانت و جسارت مي شود همه از تعطيلي و حذف سايت مي ترسند؟ بابا تقيه هم حد و جايگاهي دارد؟

حقير فقط يك سؤال ساده از دوستم كردم كه تناقض ظاهري بين فرمايش شما و نص قران كريم را توضيح دهيد منتظر جوابم . والسلام.
تكرار سؤال:
benvi3 نوشته است: مگر خالقی که روح خویش را در ما دمیده، وسیله می خواهد برای نزدیکی به خویش؟

  قال الله تبارك و تعالي :
« ياايها الذين آمنوا اتقوا الله وابتغوا اليه الوسيلة » ( سوره مائده آيه35)
اي كسانيكه ايمان آورده ايد تقواي الهي پيشه كنيد و طلب كنيد بسوي او وسيله را.[/quote]

هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط ostadelyass » پنج شنبه آذر ماه 30, 1391 11:59 am

سلا عليكم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
‏اي مؤمنان ! از خدا بترسيد ( و از اوامر او اطاعت كنيد و از نواهي او اجتناب ورزيد ) و براي تقرّب به خدا وسيله بجوئيد ( كه عبارت از طاعت و عبادت و اعمال شايسته و بايسته است ) ، و در راه او جهاد كنيد تا اين كه رستگار شويد .‏
« الْوَسيلَةَ » : وسيله ، هر نوع عمل صالحي است كه موجب رضايت خدا و تقرّب بدو مي‌گردد
تفسير ابن كثير:
يقول تعالى آمرًا عباده المؤمنين بتقواه، وهي إذا قرنت بالطاعة كان المراد بها الانكفاف عن المحارم وترك المنهيات، وقد قال بعدها: { وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ } قال سفيان الثوري، حدثنا أبي، عن طلحة، عن عطاء، عن ابن عباس: أي القربة. وكذا قال مجاهد [وعطاء] (1) وأبو وائل، والحسن، وقتادة، وعبد الله بن كثير، والسدي، وابن زيد.
وقال قتادة: أي تقربوا إليه بطاعته والعمل بما يرضيه. وقرأ ابن زيد: { أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ } [الإسراء:57] وهذا الذي قاله هؤلاء الأئمة لا خلاف بين المفسرين فيه (2) وأنشد ابن جرير عليه قول الشاعر (3)
إذا غَفَل الواشُون عُدنَا لِوصْلنَا ... وعَاد التَّصَافي بَيْنَنَا والوسَائلُ ...
والوسيلة: هي التي يتوصل (4) بها إلى تحصيل المقصود، والوسيلة أيضًا: علم على أعلى منزلة في الجنة، وهي منزلة رسول الله صلى الله عليه وسلم وداره في الجنة، وهي أقرب أمكنة الجنة إلى العرش، وقد ثبت في صحيح البخاري، من طريق محمد بن المُنكَدِر، عن جابر بن عبد الله قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "من قال حين يسمع النداء: اللهم رب هذه الدعوة التامة، والصلاة القائمة، آت محمدًا الوسيلة والفضيلة، وابعثه مقامًا محمودا الذي وعدته، إلا حَلَّتْ له الشفاعة يوم القيامة".
حديث آخر في صحيح مسلم: من حديث كعب عن علقمة، عن عبد الرحمن بن جُبير، عن عبد الله بن عمرو بن العاص أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم يقول: "إذا سمعتم المؤذن فقولوا مثل ما يقول، ثم صلُّوا عَليّ، فإنه من صلى عَليّ صلاة صلى الله عليه بها عشرًا، ثم سلوا الله لي الوسيلة، فإنها منزلة

برای نویسنده این مطلب ostadelyass تشکر کننده ها:
benvi3 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
ostadelyass
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 223
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 12, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 485 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 1050

پستتوسط benvi3 » پنج شنبه آذر ماه 30, 1391 1:46 pm

برادر عزیز
چرا اتفاقا بحث و مجادله پیرامون این موضوع برای من جالب است. اما شما وقتی از آیه با این صراحت تام، چنان تفسیر خارج از محدوده درکی هر عقلی میکنید، دیگر این اطمینان را در خود می یابم که نیازی به ادامه مجادله با شما نیست.(چرا که بینش مذهبی متعصبانه، در های حقیقت رو بر روی شما بسته.) منظورم هم از به جایی نرسیدن در مجادله با شما همین است.

مگر شما نمیگین که تقرب بخدا نیازمند وسیله است و مستقیم نمیشود به خدا نزدیک شد.
پس چرا در جواب من مستقیم از کلام خدا استفاده کردین؟ چرا وسیله را قرار ندایدین؟
شما جزء رو به کل ترجیح دادین. شما هزاران آیه را مبتنی بر عبادت خدا و تقوای الهی(که در آنها حرفی از وسیله نبوده، رد میکنید و  تعداد انگشت شماری آیه مبتنی بر "طلب کنید به سوی او وسیله را" برتری می دهید. در حالی که منظور اعمال نیک است.)
شما راجب این آیه چه تفسیری دارید؟
یا ایهالّذِینَ آمنوا أطیعوا اللهَ و أطیعوا الرّسول و أولی الأمرِ منکم فإن تنازعتم فی شی ءٍ فرُدُّوهُ إلی اللهِ والرّسول إن کنتم تؤمِنونَ بِالله
خداوندا! یاریم کن تا با بندگی تو که سزاوار عبادت هستی از بندگی هرچه غیر توست دوری کنم و در برابر آنان که مرا به پستی ها فرا می خوانند بایستم و "
benvi3
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 115
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 10, 1391 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 66 بار
تشکر شده: 147 بار
امتياز: 200

پستتوسط abdolmahdi » شنبه دي ماه 2, 1391 6:01 pm

benvi3  مي نويسد:
اما شما وقتی از آیه با این صراحت تام، چنان تفسیر خارج از محدوده درکی هر عقلی میکنید، دیگر این اطمینان را در خود می یابم که نیازی به ادامه مجادله با شما نیست.(چرا که بینش مذهبی متعصبانه، در های حقیقت رو بر روی شما بسته.)

سلام بر دوست گرامي ام
از اينكه بنده را قابل ادامه بحث دانستي ممنونم
خواهش مي كنم به پستهاي بنده در اين موضوع دوباره ملاحظه كنيد و بفرماييد كدام قسمت آن مصداق جملات بالاي شماست؟
اينكه شما مي فرمايي : تفسير خارج از محدوده دركي عقل و بينش مذهبي متعصبانه!!! كمي بي انصافي نيست.
معناي كلمه «الوسيلة » در آيه كريمه در كتب تفسيري معروف و معتبر اينطور آمده :« كل ما يتقرب به الي الله»
آيا اين تفسير قابل درك عقلي نيست و علماي بزرگ مثل فخر رازي و طبري و ابن كثير و.... بينش مذهبي متعصبانه داشته اند به علاوه كه معناي لغوي اين كلمه هم  همين است!!!؟
اما شما معنا كردي به كارهاي نيك . بله كارهاي نيك هم وسيله اي براي تقرب به خداست ولي با فرمايش قبلي شما كه :«خالق متعال براي نزديكي مخلوقين به خودش وسيله اي نمي خواهد » متنافي است.

  benvi3  مي نويسد:
مگر شما نمیگین که تقرب بخدا نیازمند وسیله است و مستقیم نمیشود به خدا نزدیک شد.
پس چرا در جواب من مستقیم از کلام خدا استفاده کردین؟ چرا وسیله را قرار ندایدین؟


برادر گرامي من عرض كردم در راه  تقرب به خدا مي توان از وسيله استفاده كرد بلكه به امر خود خدا اين كار رجحان هم دارد ولي اين جمله چه ربطي به جواب دادن به شما دارد مگر نعوذبالله شما ادعايي داريد.

benvi3  مي نويسد:
شما جزء رو به کل ترجیح دادین. شما هزاران آیه را مبتنی بر عبادت خدا و تقوای الهی(که در آنها حرفی از وسیله نبوده، رد میکنید و تعداد انگشت شماری آیه مبتنی بر "طلب کنید به سوی او وسیله را" برتری می دهید.


در قران كريم كه كلام الهي است نمي توان حتي يك آيه را ناديده گرفت بلكه بايد با در نظر گرفتن همه آيات به معارف و حقايق و اشارات ولطائف آن پي برد پس همه آيات داله بر عبادت و استعانت از باريتعالي با توجه به اين آيات كريمه اينطور قابل جمع است كه پرستش مخصوص ذات الهي است و در اين مسير مي توان از اعمالي كه خود خالق امر فرموده بعنوان وسائل و وسائط فيض بهره جست .
وفقكم الله و ايانا لمرضاته

هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط ostadelyass » يکشنبه دي ماه 3, 1391 10:42 am

سلام علیک. دوست عزیز عبدالمهدی برای این که با مختصری از عقیده اهل سنت راجع به توسل آشنا شوید به پست « برای بیار و سایر عزیزان» بروید.
نماد کاربر
ostadelyass
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 223
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 12, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 485 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 1050

قبلي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان