بیمارهای چشمی ناشی از کار با رایانه

در این بخش گفتمان درون دینی مطرح می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

بیمارهای چشمی ناشی از کار با رایانه

پستتوسط pejmanava » شنبه دي ماه 16, 1391 11:02 pm

بیمارهای چشمی ناشی از کار با رایانه





عارضه خشكی و بیماری چشم CVS یك بیماری كار مداوم با مانیتور (صفحه نمایشگر) است؛ تقریباً ۳ تا ۴ درصد كسانی كه زیاد با كامپیوتر كار می كنند گرفتار این علائم هستند.

مهم ترین علائم CVS عبارتنداز: خستگی و خشكی چشم، سوزش، ریزش اشك و تاری دید و ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.

علت پیدایش عارضه CVS آنست كه چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند، زیرا حروف چاپی تضاد بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آن ها واضح تر است حال آن كه درمورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه های آن به وضوح حروف چاپی نیستند بلكه حروف از یك مركز با تفاوت رنگ بالا شروع شده و به تدریج كمرنگ تر می شوند و پس از تبدیل به خاكستری كمرنگ ناپدید می گردند.

در این گفتار با زبان ساده و نگاه پزشكی در مورد یكی از شایع ترین بیماری چشمی و عارضه خشكی چشمان كاربر در هنگام كار با كامپیوتر است. مقوله را كمی جدی بگیرید!!!!عارضه موسوم به CVS مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی است كه بر اثر كار با كامپیوتر ایجاد می شوند. تقریباً ۳ تا ۴ درصد كسانی كه زیاد با كامپیوتر كار می كنند گرفتار این علائم هستند. با فراگیرتر شدن به كارگیری كامپیوتر تعداد كسانی كه از عارضه CVS رنج می برند رو به افزایش است.

یكی از مهم ترین دلایل خشكی و سـوزش چشـم هنـگام كار با كامپیوتر كاهش میزان پلك زدن است به طوری كه افراد هنگام كار با كامپیوتر تقریباً یك پنجم حالت عادی پلـك می زننـد.این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمركز بر روی موضوع كار سبب می شود تا پلك ها مدت بیشتری بازبماند و در نتیجه اشك روی سطح چشم سریع تر تبخیر می شود.كارشناسان برای كاهش عوارض CVS رهنمودهایی را توصیه می كنند از جمله آن كه:

ـ اگر پیوسته با كامپیوتر كار می كنید، بهتر است هنگام كاركردن با آن به طور ارادی پلك بزنید، این كار سبب می شود سطح چشم شما با اشك آغشته شده و خشك نشود.


- در صورتی كه مشكل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشك مصنوعی استفاده كنید. مركز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر پایین تر از چشمان شما باشد. این وضعیت علاوه بر این كه باعث می شود پلك ها پایین تر قرار گیرند و سطح كمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها نیز می كاهد. در این موارد هم باید مانتیور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز كار تنظیم كرد به طوری كه ساعد شما هنگام كار با صفحه كی بورد موازی با سطح زمین باشد.

ـ مانیتور خود را طوری قرار دهید كه نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام كار با كامپیوتر سعی كنید پرده ها را بكشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی كاهش دهید.

ـ اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می كنید آن را طوری قرار دهید كه به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد.

همچنین می توانید صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور نصب كنید. تابش نور به صفحه مانیتور سبب كاهش تفاوت رنگها و در نتیجه خستگی چشم می شود. این موضوع به خصوص زمانی كه زمینه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود.ـ هر از چند گاهی به چشمان خود استراحت دهید. سعی كنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه كنید. این كار سبب استراحت عضلات چشم می شود.

همچنین به شما فرصت می دهد پلك بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود. اگر مجبورید كه متناوباً به یك صفحه نوشته و مانیتور نگاه كنید (خصوصاً درمورد تایپییست ها) ممكن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد.


برای جلوگیری از این عارضه سعی كنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این كار می توانید از دستگاه گیره كاغذ استفاده كنید. فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر باشد.ـ روشنایی و كنتراست مانیتور خود را تنظیم كنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد.

یك روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است كه به یك صفحه وب با زمینه سفید نگاه كنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یك منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را كم كنید.در مقابل، اگر صفحه كمی خاكستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد كنید. در مجموع روشنایی باید در حدی باشد كه چشمان شما احساس راحتی كنند.

اختلاف رنگ مانیتور باید حداكثر باشد تا لبه های حروف بیشترین تفاوت رنگ را داشته باشد.بدیهی است انتخاب مانیتور مناسب با مشخصات فنی جالب اگر چه گرانقیمت به نظر برسد اما بهترین و مطلوبترین راه حل است.


به نظر می رسد با فراگیرتر شدن به كارگیری كامپیوتر در محل های كار و حتی در خانه ها تعداد كسانی كه از بیماری چشمی كار با رایانه (CVS) رنج می برند رو به افزایش باشد. CVS مجموعه ای از علایم چشمی و بینایی است كه بر اثر كار با كامپیوتر ایجاد می شود تقریبا ۳/۴ كسانی كه زیاد با رایانه كار می كنند گرفتار این علایم هستند.

● علایم CVS
مهم ترین علایم CVS خستگی چشم، خشكی چشم، سوزش، اشك ریزش و تاری دید و همچنین ممكن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.
چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند. علت این امر این است كه حروف چاپی كنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است حال آن كه در مورد صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند بلكه حروف از یك مركز با كنتراست بالا شروع شده و به تدریج كم رنگ تر می شوند و پس از تبدیل به خاكستری كم رنگ ناپدید می گردند.
بنابراین لبه های حروف بر روی صفحه مانیتور وضوح حروف چاپی را ندارد. یكی از مهم ترین دلایل خشكی و سوزش چشم هنگام كار با كامپیوتر كاهش میزان پلك زدن است. به طوری كه افراد هنگام كار با كامپیوتر تقریبا ۵/۱ حالت عادی پلك می زنند. این مساله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمركز بر روی صفحه كار سبب می شود تا پلك ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشك روی سطح چشم سریع تر ذخیره می شود.


●  ۱۰توصیه برای كاهش علایم CVS
۱) سعی كنید به طور ارادی پلك بزنید. این كار سبب می شود سطح چشم با اشك آغشته شده و خشك نشود.
۲) در صورتی كه مشكل شما شدید باشد می توانید از قطره های اشك مصنوعی استفاده كنید.
۳) باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع صندلی را نسبت به میز كار تنظیم كرد به طوری كه ساعد دست شما هنگام كار با keyboard موازی سطح زمین باشد هنگام كار كردن با كامپیوتر خود را راست نگه دارید. شانه را عقب بدهید پشتی صندلی را به گونه ای تنظیم كنید كه كاملا به پشت شما بچسبد همچنین ارتفاع صندلی طوری تنظیم شود كه پاها روی زمین قرار داشته باشد و زانوی شما در زاویه ۹۰ درجه باشد.
۴) مركز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر پایین تر از چشمان شما باشد این وضعیت علاوه بر این كه باعث می شود پلك ها پایین تر قرار گیرند و سطح كمتری از چشم در معرض هوا باشد، از خستگی گردن و شانه ها نیز می كاهد.
۵) مانیتور خود را طوری قرار دهید كه نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد، هنگام كار با كامپیوتر سعی كنید پرده ها را بكشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی كاهش دهید، اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می كنید آن را طوری قرار دهید كه به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد. همچنین می توانید از صفحه های فیلتر نیز بر روی صفحه مانیتور استفاده كنید. تابش نور به صفحه مانیتور سبب كاهش كنتراست و خستگی چشم می شود این مساله به خصوص زمانی كه صفحه تیره باشد شدیدتر خواهد بود.
۶) به چشمان خود استراحت دهید سعی كنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه ای دور نگاه كنید، این كار سبب استراحت عضلات چشم می شود و همچنین به شما وقت می دهد پلك بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.
۷) اگر مجبورید كه متناوبا به یك صفحه نوشته و مانتیور نگاه كنید ( خصوصا در مورد تایپیست ها) ممكن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مساله سعی كنید صفحه نوشته را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید برای این كار می توانید از copyholder استفاده كنید.
۸) فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد.
۹) روشنایی و كنتراست مانیتور خود را تنظیم كنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یك روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است كه به یك صفحه وب با زمینه سفید نگاه كنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یك منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را كم كنید. در مقابل اگر صفحه كمی خاكستری به نظر می رسد روشنایی را زیاد كنید. در مجموع روشنایی باید در حدی باشد كه چشمان شما احساس راحتی كنند.


كیفیت نمایش تصاویر بر روی مانیتور به سه عامل بستگی دارد:

▪ Resolution
▪ Refresh Rate
▪ Doite pitch
Resolution به تراكم پیكسل های تصویر بر روی مانیتور گفته می شود. هرچه تعداد پیكسل ها بیشتر باشد جزییات بیشتری از تصویر دیده می شود.
Refresh Rate نشان دهنده فركانس تجدید تصویر بر روی مانیتور است كه حدود ۷۰ هرتز یا بیشتر است. فركانس پایین می تواند برای چشم خسته كننده باشد و فركانس های خیلی پایین سبب پرش تصویر می شود. بنابراین وضعیت را باید به گونه ای انتخاب كرد كه هر دو بیشترین تعداد را داشته باشند.

۱۰) اگر می توانید از عینك مخصوص استفاده كنید زیرا گاهی مشكل در دید متوسط است. ما به طور معمول كمتر از دید متوسط استفاده می كنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیای دور را نگاه می كنیم و یا اشیای نزدیك ولی مانیتور دقیقا در فاصله ای از چشم قرار می گیرد كه مربوط به دید متوسط است اگر شما عینكی هستید عینك شما به احتمال زیاد برای كار با كامپیوتر مناسب نیست زیرا دید متوسط را اصلاح نمی كند. برای دریافت عینك مناسب كامپیوتر به چشم پزشك مراجعه كنید.
و نهایتا این كه اگر همچنان بر اثر كار با كامپیوتر دچار مشكلات چشمی هستید بهتر است به یك چشم پزشك مراجعه كنید.

نسرین محمدی

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 2
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط bahar » شنبه دي ماه 16, 1391 11:50 pm


با سلام وتشکر از شما برادر گرامی

نکات بسیار مفیدی بود .

راستش  یکی از نکات  رو رعایت کردم اونم اینکه چند بار پلک زدم .

جزاک الله خیرا



برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط tarannom » يکشنبه دي ماه 16, 1391 12:02 am

درود فراوان

مطلبتون واسه من خیلی مفید بود ممنون

برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610


بازگشت به گفتمان درون دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان