صخره اي عظيم يا بال زدن مگسي ضعيف !

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

صخره اي عظيم يا بال زدن مگسي ضعيف !

پستتوسط shaker » يکشنبه دي ماه 17, 1391 9:11 pm

در حديث داريم كه :  هر مؤمنی باید دو خوف داشته باشد یکی اینکه گناهانی که انجام داده و توبه هم کرده چه می شود؛

آیا توبه اش پذیرفته شده یا نه؟غیراز معصومین هرکس ادعا کند من تابحال گناهی نکرده ام  ادعای بزرگی کرده زیرا ممکن است غیبتی کرده یا شنیده باشد حتی آنهایی که خیلی عفاف و تقوا هم دارند گاهی اوقات کارهایی می کنند که اگر توجه داشتند انجام نمی دادند و خلاصه ممکن است حداقل یک حرفی زده باشد و دل یک نفر را شکسته باشد که
در حدیثی داریم: اگر دل مؤمنی را بشکنی يا اورا اذيتي بكني از نابود كردن كعبه هم گناهش بيشتر است(كشف الخفاء ج2ص151)
خلاصه مؤمن همیشه نسبت به گناهش خائف است در روایت خطاب به ابوذر آمده است :
اي اباذر ؛ گناه برای مؤمن همانند صخره عظیمی است که هر لحظه ممکن است برسرش فرود آید لذا همیشه نسبت به آن ترسان است ولی گناه برای کافر مثل پرزدن یک مگس بی ارزش و بی اهمیت است. اگر خداوند به شخصی اراده خیر نماید همواره گناهانش را جلوی چشمان او متمثل می کند.(كنزالعمال ج3ص699)
آن کسی که انسان نافرمانی او را می کند هرچه در نظر انسان بزرگتر باشد نافرمایی نسبت به او بزرگتر جلوه می کند بطور مثال گاهی اوقات دوستتان به شما می گوید یک لیوان آب بده و شما به او نمی دهید و یک بار پدرتان می گوید یک لیوان آب بده و نمی دهید و یک باريك شخصيت بزرگ می گوید آب بده و نمی دهید و یک بار هم پيامبرخدا علیه السلام می گوید آب بده و نمی دهید در همه این موارد نافرمانی نسبت به یک عمل شده اما به حسب بزرگی و کوچکی امر کننده، اطاعت و عصیان آن هم بزرگ و کوچک می شود لذا بزرگان در کتب اخلاق و سنن بیان فرموده اند که اصلاً چیزی بنام گناه صغیره نداریم چون در مقابل خداوند بزرگ و عظیم الشان هر مخالفتی بزرگ شمرده می شود.
واما دومین ترسی که مؤمن دارد اینست که نمی داند در مابقی عمرش چگونه خواهد بود وآیا عاقبت به خیر می شود یا نه؟ همواره در حال خوف از این مطلب است و این مؤمن كامل نمی شود مگر با همین دو خوف که او را اصلاح می کنند.
خوف باید آنقدر باشد که اگر تمام اطاعتهای دنیا را انجام دادی باز هم خوف داشته باشی که آمرزیده نشوی و رجاء و امید هم باید به نحوی باشد که اگر تمام گناهان دنیا را انجام دادی باز هم امید به بخشش و عفو الهی داشته باشی!
در حدیثی رسیده که حضرت لقمان عليه السلام به فرزندش فرمود:«یا بنیّ لو استخرج قلب المؤمن فشقّ لوجد فیه نوران نورٌ للخوف و نورٌ للرجاء و لو وزنا ما رجّح أحدهما علی الآخر بمثقال ذرّه.»(شعب الايمان ج2ص750)
یعنی: ای پسرم اگر قلب مؤمن را بیرون بیاورند و دوقسمت کنند هرآینه درآن دو نور می یابند یک نور برای خوف و یک نور برای رجاء واگر این دونور را در ترازو بسنجند هیچکدام بر دیگری به اندازه یک ذره هم سنگینی ندارد.
بنابراین انسان باید همیشه نسبت به اعمالش خوف داشته باشد تا دچار عجب نگرددو باید بداند که لحظه آخر مهم است چون ممکن است در لحظه آخر شیطان اورا إغوا کرده و دینش را بگیرد.
اللهم صلّ علي محمّد وآل محمّد واختم لي بخيرٍ و اكفني ماأهمّني من أمر دنياي و آخرتي و لاتسلبني صالحَ ما أنعمتَ به عليّ إنّك علی كلّ شيئ قدير.
حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

برای نویسنده این مطلب shaker تشکر کننده ها:
ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
shaker
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 56
تاريخ عضويت: شنبه آبان ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 16 بار
تشکر شده: 97 بار
امتياز: 120

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 12 مهمان