تعریف وحدت اسلامی

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

تعریف وحدت اسلامی

پستتوسط VAHDAT » جمعه دي ماه 28, 1391 12:47 am

بسم الله الرحمن الرحیم

مذاهب اسلامي يعني مذاهبي كه هر كدام به اسلام و اصول آن اعتقاد و باور دارند و همه آنها در تحت لوا و نام اسلام جمع شده‏اند، در برابر مذاهب و گروهايي كه مذاهب غيراسلامي را انتخاب نموده‏اند و نام اسلام بر آنان صدق نمي‏كند مانند اهل كتاب، غلات، نواصب.

عمود و پايه‏هاي اسلام عبارت است از توحيد، نبوت، عقيده به قيامت، نماز، زكات، حج، جهاد و بسياري از احكام ديگر كه همه مذاهب اسلامي بدان عقيده دارد هر چند در مسائل فراوان ديگر اختلاف وجود دارد امّا آن اختلافات فرعي و صغروي است. اين گونه اختلافات را كه بيشترشان از اجتهاد علما و فقهاي هر مذهب سرچشمه مي‏گيرد نمي‏توان از بين برد چنان كه از صدر اسلام در بين صحابه وجود داشته است و سپس در بستر تاريخ همچنان ادامه دارد.

مقصود از وحدت اگر آن باشد كه همه مذاهب دست از باورهاي خود بردارند و به يك مذهب ديگر بپيوندند، امكان عملي ندارد و اگر عملي شود پس از مدتي مذاهب ديگر پديد خواهد آمد چرا كه با حذف مذاهب و يا ادغام آنها وحدت تحقق پيدا نمي‏كند. بكله مقصود از وحدت آن است كه هر مذهب اسلامي به باورهاي مسلم خود ملتزم و بدان عمل نمايد ولي در برابر مذاهب ديگر از ظرفيت وسعه‏صدر برخوردار باشد و هيچ‏گونه تعصّب اظهار نكند چرا كه تعصبات موجب نزاع و درگيري مي‏شود قرآن كريم مي‏فرمايد: ولا تَنازَعُوا فَتفْشَلُوا او تَذهبَ ريحكم و اصبروا انّ اللّه مع الصابرين{1}و همه با روح وحدت ايماني پيرو فرمان خدا و رسول‏خدا باشد و هرگز راه اختلاف و تنازع كه در اثر تفرقه ضعيف شده و قدرت و عظمت شما نابود مي‏شود بلكه يكدل پايدار و صبور باشيد كه خدا با صابرين است. مشتركات را گرفته و در مسائل اختلافي هر كس به عقيده خودش عمل نمايد و همه در برابر دشمن مشترك كه همواره درصدد اختلاف و نزاع و نابودي مسلمانان گام برمي‏دارد متحد شوند. روشن است كه اين وحدت امكان عملي دارد و سرمايه فراواني جز تلاش در راستاي بيداري مسلمانان و شناخت يكديگر و طرح مباحث علمي در ميان علماي مذاهب و برخي شرائط ديگر، ندارد.

برای نویسنده این مطلب VAHDAT تشکر کننده ها:
maysam_b (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
VAHDAT
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 30
تاريخ عضويت: شنبه دي ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: ایران
تشکر کرده: 3 بار
تشکر شده: 5 بار
امتياز: 0

Re: تعریف وحدت اسلامی

پستتوسط Farib » جمعه دي ماه 29, 1391 6:59 am

VAHDAT نوشته است:

عمود و پايه‏هاي اسلام عبارت است از توحيد، نبوت، عقيده به قيامت، نماز، زكات، حج، جهاد و بسياري از احكام ديگر كه همه مذاهب اسلامي بدان عقيده دارد


جناب آقای وحدت ممنون از تعریفتون از وحدت اگه دوستان عزیز و مدیران خواستار این وحدت شما نباشند دست از سر این سایت بر می دارید؟
در تاپیکتون عمود و پایه های دین رو برشمرده بودید البته به نظرم امامت رو فراموش کرده بودین بنویسید. یا اینکه تقیه کردید و ننوشتین .
خواهش بنده هم ازتون اینه که بی خیال این کمسائل بشید بهتره. ممنون جزاک الله
نماد کاربر
Farib
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 5
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 27, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 1 دفعه
تشکر شده: 2 بار
امتياز: 0

پستتوسط maysam_b » جمعه دي ماه 29, 1391 12:15 pm

سلام
تعریف وحدت کاملا روشن است و نیازی به ایجاد یک تایپیک آن هم تحت عنوان "تعریف وحدت اسلامی" نیست . چیزی که بس مهم است در واقع این است که وحدت میان چه کسانی اتفاق بیفتد و بر سر چه چیزی باشد ؟
همانطور که قبلا گفتم :
آیا شیعه مذهبی که می پندارد که عمربن الخطاب (رض) (خلیفه دوم مسلمانان) قاتل دخت پیامبر (ص) و همان کسی که امامت و ولایت را از علی (رض) سلب کرده است می تواند وحدت ایجاد کند یا اصلا بنظر شما وحدت برایش معنایی خواهد داشت یا شاید هم این وحدتی که دم از آن می زنید حتما منفعتی در پی خواهد داشت که ما از آن بی خبریم .
خواهشا موضوعات دیگری را ارائه دهید چراکه این مسئله اصلا قابل درک و قابل قبول نیست .


يادمان باشد كه زنگ تفريح دنيا هميشگي نيست ، زنگ بعد حساب داريم ..!!

برای نویسنده این مطلب maysam_b تشکر کننده ها:
islam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
maysam_b
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 193 بار
تشکر شده: 316 بار
امتياز: 80


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان