~~*سوال،آیا موسیقی حرامه یا نه؟*~~

در این بخش گفتمان درون دینی مطرح می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

~~*سوال،آیا موسیقی حرامه یا نه؟*~~

پستتوسط Roobar » پنج شنبه بهمن ماه 19, 1391 10:08 pm

سلام الله علیکم و رحمة الله و برکاته؛

مدتی است که سوالی ،باعث مشغله ذهنی ام شده است.

ازتون خواهش میکنم که در حد توان و آگاهی خود در حل این سوال به من کمک کنید.

سوال؛

آیا آهنگ و موزیک و گوش دادن به آن حرام است یا خیر؟

”من در این رابطه خیلی سوال پرسیدم،بعضی ها گفتند که به

خود شخص بستگی داره،که روی روحیه و تفکرش چه اثری بذاره.

بعضی دیگه گفتند که نوع آهنگ تند نباشه و همچنین کلمات و حرفای بد نداشته باشه.

اما،تعداد زیادی از افراد و شبکه ها کلا با هر نوع موسیقی ایی مخالف اند حتی موسیقی مذهبی!

و بر این عقیده اند که سرود باید بدون موسیقی پخش بشه."


نظر شما؟


~~*و صلی و سلم و بارک علی محمد و علی آله و اصحابه اجمعین*~~



برای نویسنده این مطلب Roobar تشکر کننده ها: 2
ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Roobar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 185
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 27, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 113 بار
تشکر شده: 133 بار
امتياز: 70

پستتوسط pejmanava » جمعه بهمن ماه 20, 1391 5:34 pm

روبار جون،برادرم، اگه میخوای به قناعت برسی باید عزمتو جزم کنی و از رایی که قوی تره رو قبو کنی و در برابرش تسلیم بشی. اما اگه میخوای در موردش

بحث کنی آی دیمو اد کن تا با هم صحبت کنیم .

pejmanava

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط Roobar » جمعه بهمن ماه 20, 1391 8:18 pm

سلام علیکم؛
کاربر گرامی پژمان آوا ممنونم از نظرتون.

ولی من خواهر شما هستم نه برادر :o این رو در چندین پست هم تکرار کردم که من دخترم!

حالا دختر یا پسر بودنم مهم نیست،مهم سوالیه که دارم .

متاسفانه هیچکس جواب نداده؟

یعنی واقعا کسی جواب این سوال و نمی دونه!

یا جوابش جرات میخواد..نمیدونم 8O

خواهش میکنم هرکس هر اطلاعاتی داره به من بگه.

از گروه دینی پینوس تقاضا میکنم که کمک کنند!؟

راستی گروه دینی کجان؟
نماد کاربر
Roobar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 185
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 27, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 113 بار
تشکر شده: 133 بار
امتياز: 70

پستتوسط islam » جمعه بهمن ماه 20, 1391 8:44 pm

سلام.

من یک روز در یک بکه اسلامی اهل سنت دیدم که همین سوال شما رو پرسیدند و

کارشناس برنامه یک حدیث رو بازخوانی کرد که متنش شبیه به این بود:

زمانی فرا می رسد که در بین امتم شراب خواری و موسیقی جایز دانسته میشوند.

و در روایتی است که پیامبر(ص) با صحابه کرام در حال قدم زدن بودند که کمی دور تر

یک چوپان در حال نی زدن برای گوسفندانش بود که پیامبر انگشتانش را بر

گوشانش گرفت.

حالا سندش رو دقیقا نمی دونم اما انشالله تا کمی بعد اون ها رو هم میارم.

اسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
اللهم صلی علی محمد و علی اله و اصحابه و سلم

برای نویسنده این مطلب islam تشکر کننده ها: 2
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
islam
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 205
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 2, 1391 11:30 pm
محل سکونت: کرمانشاه _پاوه
تشکر کرده: 50 بار
تشکر شده: 201 بار
امتياز: 20

پستتوسط pejmanava » شنبه بهمن ماه 20, 1391 1:00 am

Roobar نوشته است:سلام علیکم؛
کاربر گرامی پژمان آوا ممنونم از نظرتون.

ولی من خواهر شما هستم نه برادر :o این رو در چندین پست هم تکرار کردم که من دخترم!




باور کنید منطقه ی ما روبار اسم پسره .


ب هر حال  من معذرت میخوام ،ببخشید . :oops:


برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط SharakamPawa » شنبه بهمن ماه 20, 1391 1:27 am

islam  در مورد روایتتان :

در آن روایت آمده که پیامبر (ص) انگشتانش را برگوشانش گرفت .


حال یک سوال : اگر پیامبر این کار را نادرست می دانستند و خلاف امر الهی چرا به آن چوپان تذکر ندادند و او را متوجه اشتباهش نکردند ؟

برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها:
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط pejmanava » شنبه بهمن ماه 20, 1391 2:07 am

SharakamPawa نوشته است:islam  در مورد روایتتان :

در آن روایت آمده که پیامبر (ص) انگشتانش را برگوشانش گرفت .


حال یک سوال : اگر پیامبر این کار را نادرست می دانستند و خلاف امر الهی چرا به آن چوپان تذکر ندادند و او را متوجه اشتباهش نکردند ؟



شما بااین عملی که  که رسول الله  (ص) انجام دادن مشکلی دارید؟!!!!!!!!

وقتی که ایشون این نوع صدارو گناه میدانند ،پس منو شما حق اینو نداریم که بگیم چرا ،ی سوال  و...

بعدشم در مورد تحریم موسیقی که فقط همین روایت  از رسول الله به دست ما نرسیده و دلایل قوی تر هم موجود میباشد .


نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط Seraj » شنبه بهمن ماه 21, 1391 10:35 am

سلام به همه.

منم در این مورد نظرات زیادی شنیدم. برای اطلاعات بیشتر به تفاسیر از جمله تفسیر ابن کثیر در مورد آیات زیر مراجعه کنید :

آیه 64 سوره ی اسرا : وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا .

آیه ی 61 سوره ی نجم : وَأَنْتُمْ سَامِدُونَ

آیه ی 6 سوره ی لقمان : وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ

ابن عباس - رضی الله عنه - در چندین حدیث آمده که سه بار قسم می خورند که این آیه در مورد غنا است . ( غنا همان موسیقیه)





بازم هست



اگه عربی خوندن هم بلد هستین به اینجا مراجعه کنین :

http://www.alro7.net/ayaq.php?langg=ara ... &sourid=17
:P

برای نویسنده این مطلب Seraj تشکر کننده ها: 2
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Seraj
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 42
تاريخ عضويت: چهارشنبه دي ماه 19, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 159 بار
تشکر شده: 77 بار
امتياز: 360

پستتوسط mobarak » شنبه بهمن ماه 21, 1391 10:38 am

با عرض سلام و خسته نباشید
خواهر بزرگوارم والله اعلم اکثریت علما رای به تحریم آن داده اند . برای نمونه سایت معتبر و مشهور  islamweb.net  دلایل مستند و احادیث صحیح زیر را آورده است.  البته ببخشید ترجمه نشده است چون کمی سرم شلوغه .اگه لازم دونستید  ترجمه ش میکنم.
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فقد سبق لنا بيان تحريم آلات العزف بأنواعها في فتاوى عديدة، فراجع الفتاوى ذات الأرقام التالية: 46392، 4588، 16261، 6110، 5282.

وقد صح عن النبي صلى الله عليه وسلم النهي عن آلات العزف عموماً، سواء كان لها أوتار أم لم يكن لها أوتار، ومن أمثلة غير الوترية، قوله صلى الله عليه وسلم: صوتان ملعونان في الدنيا والآخرة: مزمار عند نعمة ورنة عند مصيبة. رواه البزار والضياء، وحسنه الألباني في صحيح الجامع الصغير وصحيح الترغيب والترهيب.

وقال صلى الله عليه وسلم: إني لم أنه عن البكاء ولكني نهيت عن صوتين أحمقين فاجرين، صوت عند نعمة: لهو ولعب ومزامير شيطان، وصوت عند مصيبة: لطم وجوه وشق جيوب ورنة شيطان. رواه ابن أبي شيبة والبزار والحاكم والبيهقي بألفاظ متقاربة وحسنه الألباني، ورواه الترمذي بنحوه وحسنه.

وعن ابن عباس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم أيضاً: إن الله حرم علي أو حرم الخمر والميسر والكوبة. قال سفيان: فسألت علي بن بذيمة عن الكوبة، قال: الطبل. رواه أحمد وأبو داود وصححه الألباني وشعيب الأرناؤوط.

وعن عبد الله بن عمرو أن نبي الله صلى الله عليه وسلم نهى عن الخمر والميسر والكوبة والغبيراء، وقال: كل مسكر حرام. رواه أبو داود وصححه الألباني، وقال صلى الله عليه وسلم: الجرس مزمار الشيطان. رواه أحمد وأبو داود وصححه الألباني، وقال شعيب الأرناؤوط: إسناده صحيح على شرط مسلم.

وعن نافع قال: سمع ابن عمر مزماراً فوضع إصبعيه على أذنيه ونأى عن الطريق، وقال لي: يا نافع هل تسمع شيئاً، قال: فقلت: لا، فرفع أصبعيه من أذنيه، وقال: كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم فسمع مثل هذا فصنع مثل هذا. رواه أحمد وأبو داود والبيهقي والطبراني في الأوسط، وصححه الألباني وحسنه شعيب الأرناؤوط.

فهذه بعض الأحاديث النبوية في تحريم آلات العزف التي ليس لها أوتار، ومنها ما هو من آلات النفخ كالمزمار، وفي ذلك جواب على الذي ذكرت.

واعلم أخي السائل أن حديث المعازف التي أشرت إليه في سؤالك وهو قوله صلى الله عليه وسلم: ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر والحرير والخمر والمعازف. رواه البخاري، هذا الحديث يكفي في تحريم كل أنواع آلات العزف، سواء منها ما كان له أوتار أم ما ليس له أوتار، أم كانت من آلات النفخ أم ليست كذلك لأن لفظ المعازف يشمل كل ذلك، فكل ما يعزف به يشمله التحريم.

والله أعلم.

برای نویسنده این مطلب mobarak تشکر کننده ها: 3
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Seraj (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
mobarak
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 1
تاريخ عضويت: شنبه بهمن ماه 20, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 0

پستتوسط ostadelyass » شنبه بهمن ماه 21, 1391 10:57 am

سلام علیکم. از کامل ترین منابع که تفاسیر آیات و شرح احادیث و همچنین نظر سلف بخصوص ائمه اربعه را شامل می شود یک رساله است که یکی از علمای معاصر جمع آوری کرده و اگر اشتباه نکنم محمد جمالزهی ترجمه کرده است. در این رساله نظر اکثریت سلف بر تحریم است. در این رساله بیان 10 حدیث بیان می شود که نویسنده ذکر می کند که صحیح هستند.
مرجع دیگر کتاب موسیقی دکتر قرضاوی می باشد که البته یک مقاله هم در همین ضمینه دارند که در این مقاله بیان می کنند که صحت احادیث در مورد موسیقی قطعی نیست.
اکنون به رساله ذکر شده دسترسی ندارم ولی می توان آن را از بعضی از سایت ها دریافت نمود. البته در انتشارات داخل به زبان فارسی چاپ هم شده
کتاب دکتر قرضاوی نیز در کتابخانه ها موجود است و مقاله را نیز در سایت eslahe.com می توان پیدا کرد.

برای نویسنده این مطلب ostadelyass تشکر کننده ها: 2
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Seraj (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
ostadelyass
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 223
تاريخ عضويت: شنبه شهريور ماه 12, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 485 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 1050

پستتوسط khaleghi » شنبه بهمن ماه 21, 1391 11:18 am

سلام
البته از این فارغ نشیم که سوال موسیقی یه سوال جبهه دار و متاسفانه اختلاف انگیز بین امت اسلام ( و علی الخصوص در این منطقه ) بوده و إن شا ءالله که با بیشتر شدن شعاع اطلاعات قرآنیمون از این اختلافات کم کنیم و هرچه خوبتر به اتحاد این امت نزدیک بشیم
و اما موسیقی :
راستش بنده بعضی از احادیث رو حفظ بودم و بهشون حکم میکردم و تا حد امکان روشون نظر و شرح و ...میدادم و بهشون ( با اون تفسیری که شنیده بودم و میدونستم ) معتقد بودم
اما یادم رفته بود که :
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ
پس احادیث رسول الله ( صلوات الله علیه ) همون تبیین آیات قرآنه و طبیعتا نباید از حکم قرآنی عدول کنه ( و اگرهم عدول کرد و مخالفش بود پس مطمئنا حدیث ضعیف و بلکه رده ) و همچنین ما هم نباید فهمی مخالف آیات قرآن از احادیث داشته باشیم ( چون گاها حدیث صحیحه ولی فهمی که ما ازش نمودیم مخالف قرآن و حتی خود حدیثه )
پس ملاک احادیثمون رو قرآن قرار بدیم  و درنتیجه باید تسلط و تمرکز علم واطلاعمون رو بیشتر روی قرآن معطوف کنیم
در مورد موسیقی هم 3 نظر وجود داره :
بعضی از بزرگان قائل به تحریم کلی شن
بعضی دیگر از بزرگان قائل به حلال بودنشن ( هرچند عددشون خیلی کمه )
و بعضی دیگر از بزرگان قائل به مباح بودنشن ( یعنی حرام و حلال بودنش دست انسان خودشه و با نوع استفاده کردن ازش حکمش رو معلوم میکنه )
حالا 2 دلیل عزیزان قائل به تحریمش رو ذکر میکنم و نقدشون رو هم :
اولش این آیه :
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ( لقمان 6 )
که میفرمایند منظور از ( لَهْوَ الْحَدِيثِ  ) همون موسیقیه
اما نقدش : درسته که لهو الحدیث یعنی ( موسیقی ) ولی حکم (أُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ) شامل حال هر اهل موسیقی یی نمیشه به قول ابن حزم اندلسی ( رحمه الله ) : اون حکم شامل کسانی میشه که هدفشون از موسیقی اون قسمت از آیه ست که  (لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ) یعنی از موسیقی استفاده میکنن تا مردم رو از راه الله گمراه کنن (لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ) و اگه این هدف رو نداشته باشن ، قضیه فرق خواهد کرد  
و باز هم به قول ابن حزم ( رحمه الله ) : اگه کسی ( موسیقی که سهله ) قرآن رو هم در دست داشته باشه و اون رو تلاوت کنه اما هدفش این باشه که ( لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ) کارش حرامه و محکوم به  (أُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ )
پس لطفا به اون عبارت (لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ) هم که نوعی تمییز و هم نوعی مفعول لاجه است ( از لحاظ معنی گفتم نه عبارت و نحو و ترکیبش ) خوب توجه کنیم
دوم حدیثی که در بالا روایت شد و البته به صورت ناقص :
رسول الله در اون رو تنها نبودند و همراهشون یکی از اصحاب بود ( دقیق یادم نیست که ابن عمر بود یا ابن عباس و یا شایدم ابن مسعود و یا اصلا شایدم یکی دیگه بود ، خلاصه دقیق یادم نیست و خودتون مراجعه کنید به اصل حدیث )
در این حدیث اومده که رسول الله ( صلوات الله علیه ) خودشون انگشتان مبارکشون رو در گوششون قرار دادند تا صدای نی چوپان رو نشنون و به اون همراهشون فرمودند که قطع شد ؟
و همراهشون هم هروقت که صدا قطع شد به رسول الله ( صلوات الله علیه ) اطلاع دادند که صدا قطع شد و ایشون هم انگشتانشون رو برداشتند .
و اما نقد(وشایدم  شرحش ) : از متن پیداست که فقط رسول الله ( صلوات الله علیه ) از شنیدن صدای نی امتناع ورزیدند و اون صحابی همراهشون این کار رو نکردن و سوال اینجاست که اگر موسیقی حرام است ( به طور مطلق ) پس چرا اون صحابی بزرگوار رو هم از شنیدنش منع نفرمودن ؟ در حالی که موسیقی ( اگه بر طبق آیه ی بالا منظور داشته باشیم و بگیم که عذاب مهین شامل موسیقیه و قید (لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّـهِ ) رو نادیده بگیریم ) گناه کبیره ست و آیا رسول الله ( صلوات الله علیه ) مامور نبودن که امت رو از گناه برحذر دارن و خصوصا از محرمات و خصوصا از کبائر ( به این دلیل میگم موسیقی طبق اون نظر مشمول گناهان کبیره میشه چون طبق یک نظر هر گناهی که در قرآن به جهنم و عذاب بشارت داده شده باشه از جمله ی کبائره )
پس در نتیجه :
بنده با توجه به تحقیقی و تفکری که در این ضمینه داشتم قائل به مباح بودن موسیقیم و این قائل به مباح بودن بیشتر با قرآن و احادیث مطابقت و هم خوانی داره ( البته این نظر منه و برای همه ی اون عزیزانی هم که نظری مخالف نظر بنده رو دارن هم اوج احترام قائلم  خصوصا برای علمایشان که علمای بنده هم هستند و همیشه هم گفتم که ( بنده خوشه چین خرمن همه ی اون بزرگانم و اگر معدودی هم باشم از عدد بودن این رجال و بزرگان دینه )
ولی تروخدا این بحث علمی رو عاملی برای تفرقه و نزاع و درگیری و نعوذبالله تکفیر همدیگه نمکنیم
بخدا قسم اینی که در بین علما اختلاف علمی هست ( به مفاد حدیث رسول الله ( صلوات الله علیه ) ) خیرا و عامل پویایی و پیشرفت این امت و حتی موهبت و نعمتیه از جانب رب العالمین به ما
ولی وقتی اون اختلافات علمی رو عاملی برای اختلافات قلبی و بغض و کینه و دشمنی کردیم مطمئن باشیم که عذاب خدا در راهه و حتما تاوان این تفرقه انگیزی رو خواهیم داد
هرکسی که نظر هر دسته از این بزرگان دین رو قبول داره و به زعم و گمانش علمی تره میتونه راحت و آسوده به اون نظر مقید باشه ( و گناهی هم درصورت اشتباه بودن نظر ، شامل حالش نمیشه )  و اگر کسی هم خلاف نظر اون رو داشت و برداشتی مخالف یا برداشت اون ، بدون ایجاد کینه ، قلبا دوستش داشته باشه و همونطور که موضع خودش رو عالمانه و دقیق میبینه و استادش رو عالم و این حق رو برای خودش قائله که از این نظر طبعیت کنه همون حق رو برای دیگران قائل باشه (  لا یومن احدکم حتی یحب لاخیه ما یحب لنفسه )
ممنون از حسن حوصله تون
موفق به ایمان و اسلام باشید
جزاکم الله خیرا
والحمد لله رب العالمین
یا ربی
یظن الناس بی خیرا و انی
لشرالخلق ان لم تعف عنی

برای نویسنده این مطلب khaleghi تشکر کننده ها: 3
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ostadelyass (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
khaleghi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 213
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 7, 1391 11:30 pm
محل سکونت: روانسر _ کرمانشاه
تشکر کرده: 42 بار
تشکر شده: 197 بار
امتياز: 470

پستتوسط Sanam1 » شنبه بهمن ماه 21, 1391 11:46 am

سلام علیکم

کاربر گرامی ROObar   این سئوال جواب مفصلی میخواد بنابراین حتما

رجوع کنید به کتاب دیدگاههای فقهی معاصر جلد سوم صفحه 229

این کتاب چهار جلد می باشد و یکی از بهترین کتابیه که هر سئوالی رو جواب میده مؤلف این کتاب دکتر یوسف قرضاوی و مترجم دکتر

احمد نعمتی می باشد که در کتابخانه ها موجود است.

موفق و مؤید باشید


برای نویسنده این مطلب Sanam1 تشکر کننده ها:
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Sanam1
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 308
تاريخ عضويت: يکشنبه خرداد ماه 7, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 568 بار
تشکر شده: 528 بار
امتياز: 40

پستتوسط Roobar » شنبه بهمن ماه 21, 1391 11:58 am

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛

ممنون از نظرات و مشارکت همه ی برادران بزرگوار.

مدتی است که واقعا این سوال برایم پیش آمده و از بیان آن به هیچ وجه قصد تفرقه نداشتم.

اگر حدیث و دلیل قطعی برای منع موسیقی بیابم تمام تلاشم را برای ترک آن میکنم .

هرچند که خیلی کم موسیقی گوش میدم و تنها موسیقی های مورد علاقه من سنتی و مذهبی هستند.

و اگر خدایم و رسولش امر به ترک آن کنند آن را نیز ترک میکنم.

همچون زمانی که شراب منع شد و همه بی چون و چرا بشکه های شراب را دور ریختند و یا وقتی که حجاب واجب شد همه تسلیم بی چون و چرا شدند.

ای کاش رسول الله بودند و این سوال را ... :?

اما،واقعا ترک موسیقی در این زمانه شدنی است؟

وقتی سوار ماشین میشوی و موسیقی پخش است،

یا حتی خیلی از افرادی که به کوه میرن صدای آهنگ و موسیقی از ماشین هاشون گوش همه رو به درد میاره

یا همه کنالهای تلویزیونی!

زندگی امروزه با موسیقی آمیخته شده! :?

خدایا به تو پناه می آوریم که تنها هدفمان رضای توست راه راست را برایمان روشن کن....آمین

~~*و صلی و سلم و بارک علی نبینا محمد و علی آله و اصحابه اجمعین*~~
نماد کاربر
Roobar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 185
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 27, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 113 بار
تشکر شده: 133 بار
امتياز: 70

پستتوسط SharakamPawa » شنبه بهمن ماه 21, 1391 3:15 pm

pejmanava نوشته است:
SharakamPawa نوشته است:islam  در مورد روایتتان :

در آن روایت آمده که پیامبر (ص) انگشتانش را برگوشانش گرفت .


حال یک سوال : اگر پیامبر این کار را نادرست می دانستند و خلاف امر الهی چرا به آن چوپان تذکر ندادند و او را متوجه اشتباهش نکردند ؟



شما بااین عملی که  که رسول الله  (ص) انجام دادن مشکلی دارید؟!!!!!!!!

وقتی که ایشون این نوع صدارو گناه میدانند ،پس منو شما حق اینو نداریم که بگیم چرا ،ی سوال  و...

بعدشم در مورد تحریم موسیقی که فقط همین روایت  از رسول الله به دست ما نرسیده و دلایل قوی تر هم موجود میباشد .


بزرگوار مخاطبم شما نبودید، حال که جوابگوی سوال شدید خدمتتان عارضم هدف از این سوال روشن شدن میزان اعتبار آن روایت است . بهتر است قبل از استناد به هر حدیثی میزان اعتبار آن را دریابیم .

در ضمن هیچ کس مخالف آیه قرآن و احادیث صحیح نمی باشد . شما آیه ای از قرآن یا حدیث صحیحی بیاورید که به طور واضح حرام بودن موسیقی را بیان نماید تا ما هم دیگر سوال نپرسیم .

اگر نیافتید خوشحال می شوم که جوابگوی سوالاتم البته جواب علمی نه شوخی و ... باشید .




نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط pejmanava » شنبه بهمن ماه 21, 1391 3:48 pm

SharakamPawa نوشته است:
pejmanava نوشته است:
SharakamPawa نوشته است:islam  در مورد روایتتان :

در آن روایت آمده که پیامبر (ص) انگشتانش را برگوشانش گرفت .


حال یک سوال : اگر پیامبر این کار را نادرست می دانستند و خلاف امر الهی چرا به آن چوپان تذکر ندادند و او را متوجه اشتباهش نکردند ؟



شما بااین عملی که  که رسول الله  (ص) انجام دادن مشکلی دارید؟!!!!!!!!

وقتی که ایشون این نوع صدارو گناه میدانند ،پس منو شما حق اینو نداریم که بگیم چرا ،ی سوال  و...

بعدشم در مورد تحریم موسیقی که فقط همین روایت  از رسول الله به دست ما نرسیده و دلایل قوی تر هم موجود میباشد .


بزرگوار مخاطبم شما نبودید، حال که جوابگوی سوال شدید خدمتتان عارضم هدف از این سوال روشن شدن میزان اعتبار آن روایت است . بهتر است قبل از استناد به هر حدیثی میزان اعتبار آن را دریابیم .

در ضمن هیچ کس مخالف آیه قرآن و احادیث صحیح نمی باشد . شما آیه ای از قرآن یا حدیث صحیحی بیاورید که به طور واضح حرام بودن موسیقی را بیان نماید تا ما هم دیگر سوال نپرسیم .

اگر نیافتید خوشحال می شوم که جوابگوی سوالاتم البته جواب علمی نه شوخی و ... باشید .



اول اینکه شما معلومه با موسیقی مشکلی ندارید ولی اگه خواستید قانع بشیدکه چرا حرامه ، در این مورد من در خدمتم .

دوم اینکه بنده با شما که سهله با بزرگتر از شما هم شوخی ندارم پس بهتره این چرندیاتی ( نه شوخی و ... باشید .)که مینویسی رو دیگه تکرار نکنی



نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

بعدي

بازگشت به گفتمان درون دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان