ஜ چهل حدیث در احكام بانوان +پایان ஜ

در این بخش می توانید پرسش هایی را که در زمینه احکام بانوان دارید مطرح نمایید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

پستتوسط tarannom » شنبه بهمن ماه 20, 1391 12:14 am

[باب: جايز بودن سرود دخترهاي كوچك و دپ زدن هنگام عروسي و مانند اين و گوش كردن مردها به آن]

-18 ربيع بنت معوذ روايت می‌کند كه:

«جاء النبي –صلى الله عليه وسلم- يدخل حين بُني عليّ، فجلس على فراشي كمجلسك مني،

فحعلت جويريات لنا يضربن بالدف ويندبن من قتل من آبائي يوم بدر إذ قالت إحداهن:

وفينا نبي يعلم ما في غد، فقال: دعي هذه وقولي بالذي كنت تقولين» .


وقتى عروسى كردم پيامبر آمد و چنانكه تو نشستى نشست، و بعضى از دخترهاى(كوچك) برايمان دف زده

و از پدرانمان كه در غزوه بدر كشته شده بودند مرثيه می‌گفتند، و يكى از آن دختران گفت:

و در بين ما پيامبرى است كه آنچه فردا خواهد بود می‌داند، آنحضرت –صلى الله عليه وسلم- فرمود:

اين جمله را بگذار و آنچه قبل از اين می‌گفتى بگو، مقصود انكار از (غيب دانستن پيامبر –صلى الله عليه وسلم- می‌باشد).



برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها: 2
asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط asra » شنبه بهمن ماه 21, 1391 12:09 pm

سلام
ترنم جان بسیار ممنون
به به یکسری از احادیث تازه برخوردم و بهره نیز بردم بسیار
ده س وه ش
جزاکم عندالله
عارفان علم عاشق می شوند* بهترين مردم معلم می شوند* عشق با دانش متمم می شود*  هر که عاشق شد معلم می شود*

برای نویسنده این مطلب asra تشکر کننده ها:
tarannom (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
asra
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 134
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 1, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 319 بار
تشکر شده: 191 بار
امتياز: 30

پستتوسط tarannom » شنبه بهمن ماه 21, 1391 12:18 pm

درود اسرا جان

خوشحالم کردی اومدی :wink:

ممنونم عزیز

در پناه خداوند باشی


برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط Noha » شنبه بهمن ماه 21, 1391 5:36 pm

هو الله العلیم

سلام الله بر شما

ممنونم ترنم گیان

احادیث تأمل بر انگیزی هستند،کاش بشود در موردشان تحقیقات انجام داد

و نظر علما و مجتهدان را هم جویا شد.



جنة الفردوس مأوایتان

الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
tarannom (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط tarannom » يکشنبه بهمن ماه 21, 1391 12:15 am

[باب: اينكه حق شوهر بر همسر خود بسيار است]

19 ـ از عبدالله بن أبي أوفى –رضي الله عنه- روايت است كه رسول الله –صلى الله عليه وسلم- فرمودند:

«لو كنت آمراً أحداً أن يسجد لغير الله، لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها،

والذي نفس محمد بيده لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها، ولو سألها نفسها وهي على قنب  لم تمنعه» .


اگر امر می‌کردم كه شخصى براى غير از خدا سجده كند، امر می‌کردم كه زن براى شوهر خود

سجده كند، سوگند به كسى كه جانم در دست اوست، زن حق خدا را ادا نمی‌کند

[يعنى از او قبول نمی‌شود] تا اينكه حق شوهرش را ادا نمايد،

اگر از زن خود چيزى بخواهد، گرچه بر زين شترى هم باشد او را اجابت كرده و امتناع نمی‌ورزد.




قنب: زينى كه بر كوهان (سنام) شتر گذاشته مىشود، كنايه بر اين است كه فوراً امر او را اجابت مىكند.


صحيح أخرجه أحمد وابن ماجه وابن حبان
.

برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » يکشنبه بهمن ماه 21, 1391 12:17 am

[باب: فرشتگان زني كه در شب فراش شوهرش را ترك می‌کند او را لعنت می‌کنند تا اينكه صبح كند]

20 ـ أبوهريره –رضي الله عنه- از رسول الله –صلى الله عليه وسلم- روايت می‌کند كه فرمودند:

«إذا باتت المرأة مهاجرة فراش زوجها، لعنتها الملائكة حتى ترجع» .

اگر زن فراش شوهرش را ترك كند، فرشتگان همچنان او را لعنت می‌کنند تا اينكه به فراشش باز گردد



برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها: 2
mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » يکشنبه بهمن ماه 22, 1391 9:41 pm

[باب: تحريم كفران العشير(كفر ورزيدن به نعمتهاي شوهر)]

21 ـ عبدالله بن عباس –رضي الله عنهما- روايت می‌کند كه رسول الله –صلى الله عليه وسلم- فرمودند:

«أُريت النار، فإذا أكثر أهلها النساء، يكفرن قيل: أيكفرن بالله؟ قال: يكفرن العشير، ويكفرن الإحسان،

لو أحسنت إلى إحداهن الدهر ثم رأتْ منك شيئاً قالت: ما رأيت منك خيراً قط».


آتش جهنم به من نشان داده شد، و ديدم كه بيشترين أهل و مردمان آن زنها را تشكيل می‌دهند،

چون كفر می‌ورزند، گفته شد: به خدا كفر می‌ورزند؟ فرمود: به شوهر خود كفر می‌ورزد،

و به نيكيهاى او كفر می‌ورزند، اگر به يكى از آنها يك دنيا نيكى و خوبى بكنى،

و يك خطا و اشتباه و بدى از تو ببيند، می‌گويد: هرگز و هيچ خيرى از تو نديده‌ام.




برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » يکشنبه بهمن ماه 22, 1391 9:44 pm

[باب: اگر شوهر همسر خود را به معصيت و گناهي دعوت نمود، بايد زن از آن گناه اجتناب ورزيده و دعوت او را قبول نكند]

22 ـ از عائشه –رضي الله عنها- روايت است كه:

«أنَّ امرأة من الأنصار زوَّجت ابنتها، فتمعط شعر رأسها، فجاءت إلى النبي –صلى الله عليه وسلم-

فذكرت ذلك له، فقالت: إنَّ زوجها أمرني أن أصل في شعرها، فقال: لا، إنَّه قد لُعن الموصلات».


زنى از انصار دخترش را به ازدواج يكى بيرون آورد، و موهاى سرش افتاد، و به نزد پيامبر –صلى الله عليه وسلم- آمد

و جريان را به او عرض نمود، و گفت: شوهرش به من امر كرده كه براى او موهاى ديگرى (باروكه) بياورم،

آنحضرت –صلى الله عليه وسلم- فرمودند، خير اينكار مكن، چون كسانيكه مو را وصل می‌کنند، لعنت شده‌اند.



نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » دوشنبه بهمن ماه 23, 1391 8:26 pm

[باب: اينكه جايز نيست كه زن از مال خود هديه دهد مگر به اجازه شوهرش]


23 ـ رسول الله –صلى الله عليه وسلم- فرمودند:

«لا يجوز للمرأة أمر في مالها إذا ملك زوجها عصمتها» .

جايز نيست كه زن وقتى شوهر كرد از مال خود هديه كند مگر با اجازه شوهرش


نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » دوشنبه بهمن ماه 23, 1391 8:34 pm

[باب: خدمتكاري زن به شوهر و كسانيكه شوهر سرپرستي آنها را به عهده دارد]

24ـ جابر بن عبدالله –رضي الله عنه- گويد:

«هلك أبي وترك سبع بنات أو تسع، فتزوجت امرأة ثيباً فقال لي رسول الله –صلى الله عليه وسلم-:

تزوجت يا جابر؟ فقلت: نعم، فقال: بكراً أم ثيباً؟ قلت: بل ثيباً، قال: فهلاّ

جارية تلاعبها وتلاعبك، وتضاحكها وتضاحكك؟

قال: فقلت له: إنَّ عبدالله هلك وترك بنات، وإنّي كرهت أن أجيئهن بمثلهن

، فتزوجت امرأة تقوم عليهن وتصلحهن، فقال: بارك الله لك، أو خيراً»
.

پدرم فوت كرد و هفت يا نه دختر بجا گذاشت،

و من با زنى ثيبه (بيوه) ازدواج كردم، رسول الله –صلى الله عليه وسلم- به من گفت:

اى جابر! آيا ازدواج كرده اى؟ گفتم: بلى، آنحضرت –صلى الله عليه وسلم- فرمود: باكره يا ثيبه(با دختر و يا با زن)؟

گفتم با ثيبه، فرمود: آيا با دخترى ازدواج نكردى كه با او بازى كنى و او با تو بازى كند، و با او بخندى، و او با تو بخندد؟

جابر: به آنحضرت –صلى الله عليه وسلم- گفتم: عبدالله (پدرم) فوت كرد و دخترها را بجا گذاشت،

و كراهت داشتم كه مانند آنها با دخترى ازدواج كنم، پس با زنى ازدواج كردم

تا سرپرستى آنها را به عهده بگيرد، رسول الله –صلى الله عليه وسلم- فرمود: خدا به تو بركت دهد، يا فرمود: خوب كردى.


برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » دوشنبه بهمن ماه 23, 1391 8:38 pm

[باب: واجب بودن نفقه زن و فرزندانش بر شوهر]

25 ـ عائشه –رضي الله عنها- روايت می‌کند كه:

«أنَّ هنداً بنت عتبة قالت: يا رسول الله إنَّ أبا سفيان رجل شحيح، وليس يعطيني ما يكفيني وولدي

إلاَّ ما أخذت منه وهو لا يعلم، فقال: خذي ما يكفيك وولدك بالمعروف» .

هند دختر عتبه گفت: اى رسول الله! أبوسفيان مرد بخيلى است، و به من چيزى كه

كفايت خود و فرزندم باشد نمی‌دهد، مگر آنچه كه من بدون علم او از او بگيرم، و او نداند.

حضرت –صلى الله عليه وسلم- فرمود: آنچه كه براى خود و فرزندت كفايت كند بطور معروف

(عدم اسراف) از او بگير، (و مهم نيست كه او نداد).


برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها: 2
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » سه شنبه بهمن ماه 24, 1391 5:09 pm

[باب: تحريم تغيير دادن خلق و آفريده خدا براي خوشگلي و زينت و آرايش]

26 ـ از عبدالله بن مسعود –رضي الله عنه- روايت است كه گفت:

«لعن الله الواشمات والمستوشمات، والنامصات والمتنمصات، والمتفلجات للحسن

المغيّرات خلق الله، ما لي لا ألعن من لعن النبي –صلى الله عليه وسلم-، وهو في كتاب الله:

وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» .


خداوند خالكوب و خالكوب كننده و نامص(باريك كردن ابرو،

و كسيكه براى ديگرى اينكار را انجام می‌دهد) و كسانيكه بين دندانهاى خود فاصله قرار می‌دهند

و می‌گشايند (براى زيبائى) و اينها همه از تغيير خلق و آفريده خداست، لعنت كرده است،

پس چرا من كسانى كه پيامبر آنها را لعنت كرده، لعنت نكنم، و آنهم در كتاب خداست كه می‌فرمايد

آنچه را رسول خدا براي شما آورده بگيريد (و اجرا كنيد) و آنچه نهي كرده خوداري نمائيد، و از (مخالفت) خدا بپرهيزيد.



برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » سه شنبه بهمن ماه 24, 1391 5:16 pm

[باب: منع كردن زن از پوشيدن لباسهاي تنگ كه حجم جسم را نمايان می‌کند،

و از لباسهاي شفاف كه جسم را آشكار می‌نمايد، و از لباسهاي كوتاه كه تمامي جسم را نمی‌پوشاند،

و از جمع كردن مو بر بالاي سر (كاكل) و حرام بودن همه اينها]


27ـ أبوهريره –رضي الله عنه- روايت می‌کند كه رسول الله –صلى الله عليه وسلم- فرمودند:

«صنفان من أهل النار لم أرهما: قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء

كاسيات عاريات مميلات مائلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة، لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها،

وإنَّ ريحها ليوجد من مسيرة كذا وكذا» .

دو صنف از اهل آتش اند كه آنها را نديده ام، مردمانى هستند كه تازيانه دارند

مانند دم گاو، با آن به مردم می‌زنند، و زنانى هستند برهنه و عريان كه لباسهاى تنگ و شفاف

و كوتاه بر تن می‌کنند، و از طاعت و فرمان خدا منحرف اند، و زنان ديگر را بطرف خود كشانده فاسد می‌کنند، و

(موى) سرشان مانند سنام و كوهان شتر است كه به اينطرف و آنطرف می‌رود، اينها به بهشت داخل نمی‌شوند،

و بوى بهشت هم به مشامشان نمی‌رسد، در حاليكه بوى بهشت از مسافت چنين و چنان به مشام می‌رسد .

برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها:
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط tarannom » سه شنبه بهمن ماه 24, 1391 5:36 pm

[باب: نهى كردن زن از رساندن موهاي غير، و موهاي جعلي آوردن

و زياد كردن مو با آن موهاي دروغين و بيان اينكه اين عمل از اخلاق يهوديان است]


28ـ سعيد بن المسيب –رحمه الله- گويد:

معاويه –رضي الله عنه- به مدينه آمد

و خطبه خواند و كبه‌اى از مو بيرون آورد و گفت: فكر می‌کردم بجز يهود كسى ديگر اينكار را نمی‌کند،

به رسول الله –صلى الله عليه وسلم- اين كار (رسيدن مو به موى سر زن) رسيد، و آنرا جعلى و زور ناميد.

كبه: موى روى هم ريخته.

و در روايتى: «أنَّ معاوية قال ذات يوم: إنَّكم قد أحدثتم زي سوء، وإنَّ نبي الله –صلى الله عليه وسلم-

نهى عن الزور، قال: وجاء رجل بعصاً على رأسها خرقة، قال معاوية: ألا

وهذا الزور، قال قتادة (الرواي عن سعيد) يعني ما تكثر به النساء أشعارهن من الخرق» .


روزى معاويه –رضي الله عنه- گفت: بين شما لباسى بدى ظاهر شده و پديد آمده

، پيامبر –صلى الله عليه وسلم- از دروغ و باطل نهى كرده است،

ابن المسيب گويد: در اين حال مردى وارد شد و عصايى داشت و بر سر و نوك عصا

تكه پارچه اى بود، معاويه گفت: اين همان زور و جعلى و دروغ و باطل است.

قتاده راوى حديث از سعيد بن المسيّب گفت: يعنى آنچه زنان به موهاى خود از تكه پارچه ها وصل می‌کنند.

برای نویسنده این مطلب tarannom تشکر کننده ها: 2
Roobar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
tarannom
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 1303
تاريخ عضويت: جمعه فروردين ماه 18, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 610 بار
تشکر شده: 1107 بار
امتياز: 4610

پستتوسط Roobar » سه شنبه بهمن ماه 24, 1391 6:52 pm

سلام علیکم؛

ترنم ممنونم خواهر عزیزم



برای نویسنده این مطلب Roobar تشکر کننده ها:
tarannom (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Roobar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 185
تاريخ عضويت: پنج شنبه دي ماه 27, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 113 بار
تشکر شده: 133 بار
امتياز: 70

قبليبعدي

بازگشت به احکام بانوان

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان