چگونه همسر خود را انتخاب کنیم؟ (بخش اول)

در این بخش مقالات در زمینه بانوان قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

چگونه همسر خود را انتخاب کنیم؟ (بخش اول)

پستتوسط آزیتا » يکشنبه مهر ماه 17, 1390 7:18 pm

سلام به همگی میخوام یه سلسله بحث سه بخشی در مورد شیوه انتخاب همسر براتون بذارم که انشاالله همگی سر رو سامان بگیرین و متاهل بشین و منم واسه عروسی تون دعوت کنین ...  :lol:



چگونه همسر خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب همسر یعنی انتخاب صالح‌ترین، رازدارترین، همدل‌ترین، همراه‌ترین، صدیق‌ترین، رفیق‌ترین و سرانجام آرامشگرترین زوج برای زندگی مشترک.

هر جوانی که بلوغ جنسی را پشت سر گذاشته و از رشد و مطلوب جسمانی برخوردار باشد، همچنین از هوشمندی و کفایت‌های عقلانی و تعادل عاطفی و روانی بهره‌مند باشد و داری تعهد و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و قابلیت همسری باشد، می‌تواند در اندیشه زوجیت باشد.

اصول و معیارهای انتخاب همسر مطلوب و شایسته در ابعاد زیستی، روانی، سلامت نفسانی، اعتقادی، اخلاقی و رفتارهای فردی و اجتماعی می‌باشد، که هر کدام از آنها را در بخشهای مجزا به اختصار شرح خواهیم داد.

در ارتباط با ویژگی‌های زیستی می‌توان به مسائلی از قبیل سلامت عمومی، سن، قد و قامت و هیأت ظاهری اشاره نمود.




۱) ویژگی‌های زیستی:

الف) سلامت عمومی: به معنی عدم ابتلا به بیماریهای پیش‌رونده و سخت درمان می‌باشد.
واجب است که داوطلبان ازدواج قبل از عقد پیمان زوجیت از  وضعیت جسمانی، شرایط حسی و حرکتی و و سلامت عمومی یکدیگر اطلاع صحیح داشته باشند، و این امر از حقوق حقه طرفین محسوب می‌شود.
پنهان کردن بیماریهای خاص و ناتوانیهای حسی و حرکتی که مستلزم تدابیر درمانی و توانبخشی مستمر و طولانی است، مثل سرطان و سرع، ام‌اس و … نه تنها صحت پیمان زوجیت را خدشه‌دار می‌کند، بعضا می‌تواند فسخ نکاح را درپی داشته باشد.‌
ناگفته نماند، بدهی است که ازدواج با کسانی که دچار نقص عضو و یا ناتوانی‌های جسمی می‌باشنداگر  از روی اگاهی و هوشیاری و شناخت و به‌دور از احساسات و هیجان‌های زودگذر و با اندیشه‌ای متعالی، ایمانی قوی و اراده‌ای استوار و خلل‌ناپذیر باشد عموما بیشترین آرامش روانی و رضایتمندی درونی را به همراه دارد و این اندیشه و تصمیم‌ قابل تکریم و تحصین است.

ب)سن: با توجه به متغییرهای گوناگون، نمی‌توان عدد مشخصی را به عنوان سن مطلوب ازدواج تعیین کرد، و همین طور صرف بلوغ جنسی هرگز نمی‌تواند دلیل یا معیار کافی برای احراز کفایت‌ها، شایستگی‌ها و آمادگی‌های لازم برای زوجیت باشد.
در مجموع در ارتباط با مسأله سن و تفاوت سنی خانم‌ها و آقایان به هنگام ازدواج نکات و ملاحظات زیر قابل توجه است:

۱ـ هیچ دلیل علمی و منطقی مبنی بر اینکه حتما باید دخترها به هنگام ازدواج کم‌سن‌تر از پسرها باشند به سادگی قابل ارائه نیست. بنابراین نه تنها هیچ مانعی برای دخترها و پسرهای هم سن و سال و داوطلب ازدواج که حائز شرایط و کفایتهای لازم برای زوجیت باشند نمی‌تواند وجود داشته باشد، بلکه در مواقعی نیز که دختر خانمی با برخورداری از شایستگی‌های لازم برای زوجیت، یک یا چند سالی از آقا پسر داوطلب ازدواج با وی بزرگتر است، انجام عقد زوجیت بسیار مبارک خواهد بود.

۲ـ در جهان معاصر با پیشرفت علوم و اعتلای فرهنگ زیستی، دانش‌افزایی خانواده‌ها، فراهم شدن تحصیلات دانشگاهی برابر برای دخترها و پسرها، حضور فعال‌تر خانم‌ها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، آشنایی بیشتر زنان نسبت به فرهنگ و بهداشت فرزندآوری، دیگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین میانگین عمر مردها و زن‌ها در جوامع پیشرفته نمی‌تواند وجود داشته باشد.

۳ـ فرصت مطلوب برای فرزندآوری از دیگر ملاحظات مربوط به سن خانم‌ها به هنگام ازدواج است. مطالعات مربوط به فرزندآوری و بارداری بیانگر این مطلب است که مناسب‌ترین دوره فرزندآوری در حدود سنین ۲۳ تا ۳۶ سال با رعایت فواصل بارداری است.
البته باید توجه داشت که ” زوجیت” مستقل از فرزندآوری است. چه‌بسا زوج‌هایی که به دلائلی موفق به فرزندآوری نشده، یا خود راشایسته مسئولیت پدری و مادری نمی‌یابند، لیکن بیشترین آرامش رادر زندگی مشترک خود تجربه می‌کنند.

۴ـ مسأله دیگر در ارتباط با سن و تفاوت سنی زن و مرد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، بخصوص زمانی که مرد چند سالی از زن بزگتر می‌باشد، رضامندی غریزی توسط زوجین (به ویژه خانم‌ها)، که از حقوق آنها است، می‌باشد. چه بسا اختلافات جدی خانوادگی، همسرگریزی، و ارتکاب به رفتارهای سازش‌نیافته در نتیجه عدم رضامندی متقابل در روابط مستمر و طولانی زناشویی پدیدار می‌شود.

۵ـ مسئله بسیار مهم دیگر در مورد سن و اختلافات سنی در نظر گرفتن سن زیستی و روانی، علاوه بر سن تقویمی یا شناسنامه‌ای است.
سن زیستی: سن زیستی یا بیولوژیکی بر مبنای کیفیت و میزان مقاومت و قدرت سلولهای مختلف در بدن تعیین میگردد.
سن روانی: یعنی گستره انرژی حیاتی، میزان پویایی فکری قدرت ابراز احساسات، و سرزندگی افراد در سنین مشابه با هم  متفاوت است.
سن روانی و سن زیستی در تعامل بوده و همدیگر را به طور کاملا محسوس متاثر می‌کنند. بدین معنی که هم روان، بدن را تحت تاثیر قرار میدهد و هم بدن روان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سن حقیقی انسان آمیزه‌ایی از سن تقویمی، سن زیستی و سن روانی است. بدیهی است که سن روانی، پویایی فکری و نشاط درونی فرد بیشترین نقش را در آرامشگری می‌تواند داشته باشد.

هیأت ظاهری: اصولا توجه به هیأت و ظاهر فرد نمی‌تواند به عنوان معیار اصلی مطرح شود. و در مقایسه با خصیصه‌های فکری و اخلاقی و جاذبه‌‌های روانی، صرف قیافه فرد نمی‌تواند نقش جدی و تعین کننده‌ایی داشته باشد. و هیأت ظاهر هرگز نمی‌تواند تضمین‌گر آرامش روان و امنیت خاطر در زندگی مشترگ گردد. چرا که زیبایی و جمال با تعالی فکر و اندیشه، کلام پرجاذبه، نگاه پرمهر، رفتار محبت‌آمیز، منش متواضعانه، سیرت پاک، نجابت و تقوا پیشگی معنای نیکو می‌یابد و بس. نکته دیگر اینکه در زمینه ظاهر مقبولیت و مطلوبیت قیافه فرد از نظر دختر و پسر داوطلب ازدواج، مهم است و نظریات اعضای خانواده و نزدیکان نباید موجبات ایجاد تردیدهای غیر ضروری در پذیرش متقابل گردد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقتباس از: مبانی رونشناختی ازدواج
دکتر غلامعلی افروز



خواستم بگویم کیستم دیدم نگویم بهتر است … آنکس که با من می ماند خود مرا خواهد شناخت و آنکس که نمی ماند همان بهتر که نشناسد مرا ... !

برای نویسنده این مطلب آزیتا تشکر کننده ها: 5
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abumoez (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
آزیتا
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 29
تاريخ عضويت: جمعه مهر ماه 7, 1390 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه
تشکر کرده: 12 بار
تشکر شده: 27 بار
امتياز: 0

پستتوسط Mmm » يکشنبه مهر ماه 17, 1390 7:35 pm

bah bah!
Khoshemaaaaan aaaamaaad!!!
Montazere qesmat haye badi khahim bud! :oops:  :oops:
نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط kazari » يکشنبه مهر ماه 17, 1390 9:40 pm

سلام
دستتون درد نکنه!
از این مطالب خوب و مفید بیشتر بزارید!
خدایا ما را به راه راست هدایت فرما
نماد کاربر
kazari
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 106
تاريخ عضويت: جمعه خرداد ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: نوسود، تهران
تشکر کرده: 98 بار
تشکر شده: 140 بار
امتياز: 560

پستتوسط omedravansare » چهارشنبه مهر ماه 20, 1390 11:44 am

با سلام
تشکر از شما برای مطلبتون
مسئله ازدواج بحرانی ترین مرحله زندگی هر فردی است که دانستن اطلاعات همسر یابی و نقش خود فرد  می تواند مقداری از استرس این دوران بکاهد .
ما هم به عنوان مسلمان باید قوانین و مقرراتی که اسلام بیان نموده را رعایت نماییم تا بهترین انتخاب و شیرین ترین زندگی را به یاری خدا داشته باشیم .
و سارعوا الی مغفرة من ربکم
نماد کاربر
omedravansare
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 57
تاريخ عضويت: سه شنبه شهريور ماه 1, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 56 بار
امتياز: 445

پستتوسط saye » چهارشنبه مهر ماه 20, 1390 12:21 pm

سلام و تشکر.
فکر میکنم آدم  یه اصول و قواعد منطقی که دین توصیه میکنه رو لحاظ کنه و دیگه وارد حد وسواس نشه.( البته تو این متن چیزی ندیدم که بهش بگم وسواس.)
ولی فکر نکنم زیاد تو بحر روانشناسی و جامعه شناسی و.. و... بری به نتیجه و جمع بندی راحت و درستی برسی.
مثل همیشه متون دینی میتونه بهترین رهگشا باشه.
دو صد گفته چون نیم کردار نیست...
نماد کاربر
saye
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 258
تاريخ عضويت: شنبه آذر ماه 26, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 520 بار
تشکر شده: 213 بار
امتياز: 990

پستتوسط aseman » دوشنبه اسفند ماه 15, 1390 8:17 pm

میخواستم بدونم آیا امکانش هست که از طریق این سایت و بصورت آنلاین و البته کنترل شده و اسلامیش اقدام به انتخاب همسر کرد؟اگه بشه که بنظر من عالیه .مگه نه؟آخه دامنه انتخاب خیلی گسترده و در عین حال محدود به افراد دیندار میشه.من خیلی دنبال گزینه مناسب گشتم ولی تا حالا بیفایده بوده.منوراهنمایی کنید لطفا.ممنون.
نماد کاربر
aseman
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 1
تاريخ عضويت: دوشنبه اسفند ماه 14, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

پستتوسط CafeWeb » دوشنبه اسفند ماه 15, 1390 11:26 pm

با سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی


همان طور که خواسته بودید از طریق ایمیل جواب را برایتان ایمیل نمودم

عضويت  / ورود


وب سایت پینوس
دینی ، علمی ، فرهنگی - اجتماعی
Www.Penous.Com , http://Www.Penous.ir  ,  http://Www.Penous.Net




واحد خبری پینوس
جدیدترین اخبار پاوه و اورامانات ، ایران و جهان
News.Penous.Com


نماد کاربر
CafeWeb
مدیر کل سایت
مدیر کل سایت
 
پست ها : 926
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: کرمانشاه / پاوه
تشکر کرده: 1073 بار
تشکر شده: 906 بار
امتياز: 101619

پستتوسط sobhan009s » سه شنبه اسفند ماه 16, 1390 1:08 pm

توصیه های ایمنی برای رفتن به خواستگاری (طنز آمیز)


آیا تا به حال به خواستگاری رفته اید؟ اگر رفته باشید مطمئنا با آداب و رسوم آن هم آشنا هستید اما جهت اطلاع دامادهای ناشی عرض می کنیم که خرید یک جعبه شیرینی (ترجیحا خامه ای) و یک دسته گل (چنانچه در سبد باشد با کلاس تر محسوب می شود) الزامی است. اما جناب آقای داماد، در حین ورود به خانه عروس خانم لازم است شرایطی را در نظر قرار دهید که بعدها مایه سرکوفت خوردنتان نشود
قبل از هر چیز یادتان باشد که بهتر است شما آخرین نفر وارد خانه عروس شوید و کفش هایتان را هم جفت کنید.

- سعی کنید خیلی عرق نکنید و لزوما سرخ هم نشوید. ضمنا از نگاه کردن به در و دیوار خانه جدا خودداری کنید چون به اندازه کافی وقت برای این کار خواهید داشت.

- چنانچه کار به گفت وگوی دو نفره رسید اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و از تپق زدن پرهیز کنید و در صورت امکان از شرایط آب و هوا و سیاست صحبت نکنید چرا که این مسائل شما را از هدف اصلی بحث دور خواهند کرد.

- مواظب باشید تحت هیچ شرایطی انگشتتان را داخل دماغتان نکنید چون این امر جواب بله عروس خانم را به تاخیر خواهد انداخت.

- خیلی به بزرگترها چشمک و اشاره نکنید و بگذارید با خیال راحت در مورد فوتبال و آشپزی و خاطرات سفر به مشهد و… صحبت کنند و وقتی در مورد اصل موضوع صحبت می کنند خونسردی خود را حفظ کنید و دائم دستتان را داخل موهایتان نکنید.

- دائم به آشپزخانه زل نزنید و منتظر نباشید که عروس خانم به شما چای تعارف کند و شما کنترل دستهایتان را در دست بگیرید که مبادا چای روی شلوارتان بریزد چرا که اگر چنین فکری در سر دارید معلوم است که یکی از طرفداران پر و پاقرص سریال های ایرانی هستید چون این روزها مد شده به جای عروس خانم شخص دیگری چای را تعارف می کند که ممکن است از شانس شما برادر چاق و سبیل کلفت وی این مسوولیت را بر عهده بگیرد.

- چنانچه در حین ورود دسته گلی در دست دارید خیلی هول نشوید چون همه عالم و آدم می دانند که شما آن گل را برای عروس آورده اید پس آن را به دست خود عروس ندهید و ترجیحا به پدر یا برادرش تقدیم کنید.

- در حین خوردن چای مراقب سر و صدای چای خوردنتان باشید. خصوصا شما داش مشتی های پرشین استار از هرگونه هورت کشیدن چای و جویدن قند با صدای فجیع خودداری کنید چون هر آن ممکن است سکوت مهیبی مجلس را فراگیرد و همه نگاه ها روی شما زوم شود.

- چنانچه خانواده عروس بیش از یک دختر دارند قبلا دختر مورد نظرتان را مشخص کنید در غیر این صورت عواقب بعدی به عهده شخص خاطی خواهد بود.

- هنگام لباس پوشیدن بسیار مراقب باشید و توجه لازم را مبذول بدارید، اگر دیر برسید بهتر از این است که اوضاعتان ناجور باشد.

- چنانچه یک کت و شلوار دارید که مدت هاست آن را نپوشیده اید از چند روز قبل آن را پرو کنید تا در چاقی اخیر شما دردسر ساز نشود، هیچ لباسی را به زور تنتان نکنید.

- اگر شلوار پسرخاله تان را قرض گرفته اید که ۲ سایز از شما کوچکتر است با زور آن را نپوشید چرا که ممکن است وسط خواستگاری شکافته شود و مشکلات عظیمی برایتان ایجاد کند.

- در هنگام میوه خوردن هم توصیه می شود مانند خوردن چای رفتار کنید و از خوردن میوه های صداداری مثل خیار و گوجه سبز خودداری کنید و اگر درست و حسابی بلد نیستید میوه پوست بکنید از پوست کندن پرتقال های سفت خودداری کنید. چون ممکن است دست و بالتان کثیف شود و پدر عروس خانم فورا دستمال کاغذی را به سمت شما بیاورد و توجه همه به عدم تبحر شما در پوست کندن میوه جلب شود. اگر پیراهن سفید پوشیده اید اصلا مجبور نیستید که انار بخورید و لباستان را کثیف کنید. چون این مسائل در مشورت عروس با خانواده اش تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

- سعی کنید به هیچ وجه اضطراب نداشته باشید چون اضطراب موجب می شود که میزان دستشویی رفتن های شما افزایش پیدا کند.

- بنابراین جهت خودداری از دستشویی رفتن های مکرر قبل از رفتن به خواستگاری آب زیاد و چای ننوشید و اضطراب را هم از خودتان دور کنید! هیچ گاه گرسنه به خواستگاری نروید چون سکوت دسته جمعی در مراسم خواستگاری غیرقابل پیش بینی است.

- و هر آن ممکن است صدای قار و قور شکمتان شما را شرمنده خاص و عام کند همچنین گرسنگی زیاد باعث خواهد شد شما اقدام به پرخوری فراوان کنید و ذهنیت یک داماد شکمو را در خانواده عروس ایجاد کنید.
انسان بزرگ نیست:جز به افکارش.شریف نیست:جز به احساساتش.و  قابل احترام نیست:جز به اعمالش
نماد کاربر
sobhan009s
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 137
تاريخ عضويت: شنبه تير ماه 25, 1390 11:30 pm
محل سکونت: javanrod
تشکر کرده: 6 بار
تشکر شده: 95 بار
امتياز: 20


بازگشت به مقالات

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان