نقش پا در سلامت بدن+اگر ناخن پا در گوشت فرو برود...

در این قسمت کاریکاتور های جالبی قرار دارد

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

نقش پا در سلامت بدن+اگر ناخن پا در گوشت فرو برود...

پستتوسط pejmanava » پنج شنبه فروردين ماه 7, 1392 12:49 am

/نقش پا در سلامت بدن/

پا یکی از ارگان ‌های بدن است که نقش اساسی در سلامت کل بدن دارد و در طول روز فشارها و نیروهای زیادی از طریق پاها به مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات منتقل می شود.



پای سالم باعث تحرک، فعالیت، شادابی و نشاط می ‌شود و سلامت قلب و ریه و سایر ارگان ‌ها را به همراه دارد.

پای مجروح باعث درد، لنگیدن و فشارهای نامناسب روی مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات می شود، در نتیجه کاهش فعالیت روزانه و متعاقب آن، افزایش وزن و در نهایت بیماری های قلب و عروق و سایر اندام ها را به دنبال خواهد داشت. در طول فعالیت روزمره گاهی تا سی برابر وزن بدن به پاها فشار منتقل می ‌شود.

شکل ظاهری پاها نقش زیادی در سلامت پا ایفا می ‌کند، بنابراین ناهنجاری ‌های انگشتان و غیر طبیعی بودن قوس کف پا می‌ تواند باعث وارد آوردن فشار غیر قرینه به قسمت‌ هایی از پا شود. در نتیجه، بروز زخم، تاول، میخچه، اختلال در راه رفتن و ساییدگی‌ های غیرطبیعی کفش را به همراه دارد.


آرامش در راه رفتن باعث افزایش تحرک و نشاط شخص خواهد شد.


پوشیدن یک کفش مناسب و آگاهی از خصوصیات آن می ‌تواند باعث اصلاح قوس ‌های غیرطبیعی و کنترل فشارهای غیرقرینه روی پا شود و از درد و زخم و مشکلات بعدی جلوگیری کند.


‌هالوکس والگوس

یکی از ناهنجاری‌ های شایع پا، ‌هالوکس والگوس(hallux valgus ) یا انحراف انگشت شست پا به خارج و سوارشدن انگشتان روی یکدیگر است(مانند شکل مقابل). ایجاد استخوان‌ های زاید در قسمت داخلی شست و ناراحتی در هنگام پوشیدن کفش و در نهایت کاهش فعالیت شخص از عوارض این حالت می باشد. می ‌توان این عارضه را در مراحل اولیه با اقدامات مناسب کنترل کرد ولی در مراحل پیشرفته ‌باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.




صافی کف پا

صافی کف پا نیز یکی از ناهنجاری‌ های شایع پا است که در مراحل اولیه با خستگی زودرس و درد ساق هنگام فعالیت و در سنین بالاتر با تغییر شکل پا و انگشتان و انحراف ساق پاها به خارج و درد زانو و کمر، باعث کاهش فعالیت شخص در سنین جوانی می‌ شود.

تشخیص به موقع این عارضه و اصلاح نسبی آن با کفی‌ ها و کفش ‌های طبی می ‌تواند تا حد زیادی از این عارضه ‌ها جلوگیری کند.


پای دیابتی




پاهای بیماران دیابتی به علت بی‌ حسی‌ های موضعی مستعد زخم‌ ها، تاول و بیماری‌ های عفونی و قارچی است.

بنابراین مراقبت صحیح از پا می ‌تواند باعث افزایش تحرک و ورزش شود که نشاط، شادابی و سلامت کلیه اندام های بدن به خصوص قلب و ریه را به دنبال دارد.


دکتر فرزاد کارگرزاده راوری - متخصص و جراح ارتوپدی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی







آخرين ويرايش توسط pejmanava on جمعه مرداد ماه 4, 1392 7:27 pm, ويرايش شده در 7.

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 3
CafeWeb (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:24 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پای شما، قلب دوم شما

پستتوسط pejmanava » سه شنبه فروردين ماه 13, 1392 6:19 pm

پای شما، قلب دوم شما



به نظر می رسد مردم این دوره زمانه دچار یک تناقض واضح بین منطق و عملکرد خود در زمینه سلامتی هستند : ورزش  می کنند ولی حمام آفتاب هم می گیرند، به جای شام سالاد می خورند  ولی در فواصل بین غذاهای اصلی مدام مواد غذایی پرکالری با کلسترول  بالا مصرف می کنند. همین مسئله در مورد پنجه های پای بسیاری از خانم ها هم قابل تعمیم است. کافی است از متخصصان ارتوپد و جراحان استخوان  سؤال کنید تا درآمد سرسام آور پزشکان از راه درمان پاهای مجروح شده خانم ها در اثر کفش های پاشنه بلند را دریابید.

دکتر لوید اسیمت می گوید: «گرایش اخیر زنان به مد، عواقب بدی برای پاهایشان به دنبال خواهد داشت. کفش های پاشنه بلند  با پنجه های بسیار باریک مشکلات عدیده ای ایجاد می کنند.

کفش های پنجه تیز با پاشنه های 12– 10 سانتی مزیت قابل ذکری به همراه ندارند. مثل صندل هایی که رواج فراوانی دارند و تمام سطح پا از کفش بیرون می ماند دکتر اسمیت می گوید: «این دمپایی های لاانگشتی عملاً وحشتناک هستند. آنها کاملاً تخت و نرم هستند و هیچ حفاظت و حمایتی از پا به عمل نمی آورند.»

بنابر اظهار نظر متخصصان حتی برخی از کفش های ورزشی هم باعث بروز مشکلاتی می شوند که نیاز به مداخله پزشکی دارند.

متخصصان متفق القول اعتقاد دارند که بهترین کفش  برای تأمین سلامتی پا، کفشی است که از شکل طبیعی پا تبعیت کند و در عین حال که از قوس های پا حفاظت می کند، باید در قسمت تخت کفش و در زیر پنجه های پا انعطاف پذیر باشد. این ویژگی در اغلب کفش های ورزشی رعایت می شود.

دکتر اسمیت می گوید:«یک کفش خوب باید کفی نسبتاً صاف داشته باشد و طوری طراحی شود که پاشنه پا به راحتی در آن جای گیرد. باید فضای کافی برای پنجه پا و انگشتان وجود داشته باشد و قسمت فوقانی انگشتان باید از مواد نرم ساخته شود. بهترین حالت این است که از بند برای انطباق بهتر کفش استفاده شود.»

بنابر اظهار نظر دکتر «تزادی دیوید» پاشنه ی بلند، پا را از حالت طبیعی خود خارج می کند و باعث کوتاه شدن تاندون آشیل می شود. از سوی دیگر چنین کفش هایی وزن بدن را به طور نامتناسب به قسمت برجسته روی پا منتقل می کنند که باعث مخدوش شدن تعادل و توازن عملکرد پاها خواهد شد.

دکتر دیوید می گوید:«پاشنه بلند ، سطح تماس پا با زمین را کاهش می دهد و با سرازیر کردن مسیر پنجه ها باعث چرخش پاها به سمت داخل شده و صاحب کفش را به شدت در معرض پیچ خوردگی مچ  پا قرار می دهد. پاشنه پا و فرم خاص کف پا به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند وقتی پا به زمین می خورد فشار آن5/2 برابر وزن بدن خواهد بود.» دکتر دیوید می گوید: «وقتی شما روی پاشنه پا راه می روید باید قادر باشید تا تأثیر ضربه پاشنه را بگیرید. بنابراین قادر خواهید بود تا پنجه های پا را در حالتی متعادل روی زمین بگذارید. قطعاً دلتان نمی خواهد این سختی و فشار به استخوان های اندام های بالایی بدن شما منتقل شود. کمردرد ، گردن درد و زانو درد از نتایج تأثیر شوک ناشی از قرارگیری یک پاشنه در موقعیت ناصحیح روی اندام های فوقانی تر خواهد بود.»





دکتر دیوید معتقد است وقتی شما از کفشی که با عملکرد طبیعی پا همخوانی ندارد استفاده می کنید، مشکلات آغاز خواهند شد.

به علاوه کفش های مُد روز که سعی دارند پا را به حالت دلخواه خود درآورند اغلب نوک های تیز و باریک دارند که پا را در فضای بسیار کمتر از آنچه مورد نیاز پنجه هاست جا می دهد. کفش های تنگ به اعصاب فشار می آورند و حتی به آنها صدمه می زنند و حتی در دراز مدت باعث آرتریت می شوند. کفش های نوک تیز یا تخت سفت مثل کفش های چرمی متداول، با محدود کردن پنجه و سهولت حرکت قوزک پا از عملکرد مکانیکی طبیعی پا جلوگیری می کنند.

همچنین کفش های تنگ می توانند باعث بروز بد شکلی در پنجه ها شوند و علایم ناشی از این بدشکلی می توان مخفی بماند. دکتر وایزنفلید متخصص ارتوپدی می گوید:«مردم نیاز دارند تا کفش مناسب را با توجه به فرم پا و نوع فعالیت شان انتخاب کنند.»

دکتر نوولا متخصص ارتوپد از این نیز فراتر می رود و دیگر اعتقاد دارد که کفش های ورزشی هم آسیب های فراوانی به پا وارد می کنند. از جمله آنها می توان به صدمه دیدن قوس پا، کبودی روی پاشنه یا و پیچ خوردگی قوزک پا اشاره کرد که اغلب در کفش هایی اتفاق می افتد که قسمت داخلی سفت و قسمت بیرونی آن نرم است. او به بیمارانش توصیه می کند که اگر با کفشی راحت هستید همچنان از آن استفاده کنید و اگر بعد از پوشیدن یک جفت کفش جدید دچار درد و ناراحتی شـُدید ، به احتمال خیلی زیاد کفش هایتان مقصر هستند. دکتر نوولا می گویم: «به بیمارانم می گویم تا وقتی که با کفش های جدیدتان احساس راحتی نکرده اید، کفش های قدیمی را دور نیندازید چون با این کار از شر رفت و آمدهای مکرر نزد پزشک خلاص می شوید چون به سادگی با مقایسه کفش های قدیمی و جدید می توان ایراد کار را پیدا کرد.» مـُدپرستی و علاقه به تعویض پیاپی کفش فقط ضررهای مالی به دنبال ندارد. جراحان ارتوپد با قاطعیت بیشتری می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند.


منبع: همشهری


برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 4
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Shaghayegh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:24 pm), yasina (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

سوزش پاها

پستتوسط pejmanava » جمعه فروردين ماه 16, 1392 3:45 pm

سوزش پاها



درد و سوزش پاها مشکلی شایع در بین مردم است، ولی در افراد بالای 65 سال در مقایسه با دیگران بیشتر مشاهده می‌شود.

سوزش پا از تحریک‌پذیری مختصر تا درد شدید متغیر است. عواملی که امکان دارد در ایجاد این مشکل دخیل باشند شامل: مواد تحریک‌کننده، کفش‌های

نامناسب و برخی عفونت‌های قارچی پاهاست.

علت دقیق سوزش پا را اغلب به سختی می‌توان مشخص کرد.

اگر یک اختلال خونی یا عصبی عامل ایجاد مشکل باشد، شما احتمالا احساس سوزن سوزن شدن پاها، ضعف یا تغییر در احساس پایتان، تهوع، اسهال، از

دست دادن توانایی کنترل ادرار و مدفوع یا ناتوانی جنسی نیز خواهید داشت.

آسیب به اعصاب محیطی یا همان نوروپاتی می‌تواند موجب سوزش یا گز‌گز دایمی شود. نوروپاتی محیطی علل متعددی دارد که شامل اختلالات ارثی،

دیابت، سوءتغذیه، عوارض دارویی ، نارسایی کلیه و بیماری کبدی است.




چطور درمان کنیم؟




- مراقبت شخصی ممکن است به بهتر شدن نشانه‌ها‌ی این اختلال کمک کند.

-خیس کردن پاها در آب.

- جوراب‌هایی را بپوشید که از مواد مصنوعی نظیر اکریلیک یا پلی‌پروپیلین ساخته شده‌اند.

- کفش‌هایی را بپوشید که از مواد طبیعی که اجازه تنفس به پا می‌دهند، ساخته شده‌اند.

- فعالیت‌هایی را که موجب بدتر شدن وضعیت‌تان می‌شود، نظیر ایستادن طولانی در یک محل ثابت را کاهش دهید یا قطع نمایید.

- پایتان را در لگن آب خنک به مدت 15 دقیقه و دو بار در روز خنک کنید، یا اینکه پایتان را با آب خنک خیس کنید و سپس با آب داغ خیس کنید، روشی که تحت

عنوان "خیساندن دوگانه پا" نامیده می‌شود.


++++++++++++++++++
دکتر مجید سلطانی

هفته نامه سلامت

برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:24 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط SharakamPawa » جمعه فروردين ماه 16, 1392 5:15 pm


برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها: 2
pejmanava (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), yasina (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

خار پاشنه‌ پا Heel spur

پستتوسط pejmanava » يکشنبه فروردين ماه 18, 1392 7:57 pm

خار پاشنه‌ پا

Heel spur




شرح بیماری


خار پاشنه‌ پا عبارت‌ است‌ از به‌ وجود آمدن‌ یك‌ زائده‌ استخوانی‌ در پاشنه‌ پا كه‌ باعث‌ درد و مشكل‌ در راه‌ رفتن‌ می‌ شود.

علایم‌ شایع‌

گاهی‌ علامتی‌ ندارد.

درد در كف‌ پاشنه‌ پا به‌ صورت‌ خود به‌ خودی‌ یا در اثر فشار آوردن‌

علل‌

وارد آمدن‌ استرس‌ یا آسیب‌ به‌ بافت‌ پاشنه‌ پا كه‌ منجر به‌ التهاب‌ و استخوانی‌ شدن‌ رباط‌های‌ كف‌ پا می‌ شود.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

دویدن‌

این‌ حالت‌ كمتر در اثر راه‌ رفتن‌ زیاد به‌ وجود می‌ آید.

ایستادن‌ به‌ مدت‌ طولانی‌

چاقی‌


پیشگیری‌

- از انجام‌ فعالیت هایی‌ كه‌ در زمان ابتلا به این بیماری باعث‌ وارد آمدن‌ فشار مداوم‌ به‌ پا می‌ شوند، خودداری‌ كنید.

- كفشی‌ بپوشید كه‌ در قسمت‌ پاشنه‌، یك‌ بالشتك‌ پلاستیكی‌ یا نمدی‌ داشته‌ باشد.

عواقب‌ مورد انتظار

معمولاً با درمان‌ محافظه كارانه‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. اگر درمان‌ محافظه‌ كارانه‌ موفقیت ‌آمیز نبود، خار پاشنه‌ را غالباً می‌ توان‌ با جراحی‌ معالجه‌ كرد.

عوارض‌ احتمالی‌

به‌ وجود آمدن‌ مشكلاتی‌ در قسمت‌ پایین‌ كمر یا زانو به‌ دلیل‌ لنگیدن‌ مداوم‌





درمان‌


- یك‌ كفی‌ مناسب‌ در كفش‌ خود بگذارید تا فشار روی‌ پاشنه‌ كم‌ شود.

- از وسیله‌ مناسب‌ حفظ‌ قوس‌ كف‌ پا یا قالب‌ مناسب‌ كف‌ پایتان‌ استفاده‌ كنید.

- در مواردی‌ كه‌ درد حاد وجود دارد، روی‌ ناحیه‌ دردناك،‌ كمپرس‌ سرد یا كیسه‌ یخ‌ 4-3 بار در روز هر بار به‌ مدت‌ 15-10 دقیقه‌ بگذارید.

- ندرتاً جراحی‌ برای‌ در آوردن‌ خار پاشنه‌
داروها


برای‌ برطرف‌ كردن‌ درد خفیف‌، می ‌توان‌ از داروهایی‌ مثل‌ استامینوفن‌ یا آسپیرین‌ استفاده‌ كرد.

تزریق‌ استرویید به‌ درون‌ ناحیه‌ ملتهب‌ برای‌ كاهش‌ التهاب‌

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

هر چقدر كه‌ می‌ توانید روی‌ پاشنه‌ پا فشار نیاورید، خصوصاً در اوایل‌ درمان‌

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ توصیه‌ نمی ‌شود، مگر این‌ كه‌ اضافه‌ وزن‌ داشته‌ باشید. در این‌ صورت‌، باید وزن‌ خود را كم‌ كنید تا از فشار وارده‌ به‌ كف‌ پا كم‌ شود.

در چه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟

اگر شما یا یكی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علائم‌ خار پاشنه‌ را دارید.

اگر علی‌ رغم‌ درمان‌، درد یا ناتوانی‌ ادامه‌ یابد.


()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

تبیان













برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها:
naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:24 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پاهایی سالم و شاداب

پستتوسط pejmanava » يکشنبه فروردين ماه 25, 1392 10:03 pm

پاهایی سالم و شاداب





تغییرات‌ طبیعی‌ و غیرطبیعی‌ پا

هر فرد به‌ طور متوسط‌ روزانه‌ ده‌هزار قدم‌ برمی‌دارد، یعنی‌ سه‌ میلیون‌ قدم‌ در سال؛ و در هر قدم، دو یا سه‌ برابر وزن‌ بدن‌ خود را روی‌ پاها می‌ اندازد. با مرور زمان، این‌ مسئله‌ موجب‌ آسیب‌هایی‌ در پا می‌ شود كه‌ با توجه‌ به‌ سن،‌ طبیعی‌ هستند.این‌ آسیب‌ها عبارت اند از:

- پا به‌ تدریج‌ درازتر و پهن ‌تر می‌ شود.

- قوس‌ پا به‌ مرور صاف‌ می‌ شود.

- چربی‌ كف‌ پا و پاشنه‌ كاهش‌ می‌ یابد.

- محدودیت‌ حركت‌ و خشكی‌ مچ‌ و پا به‌ وجود می‌ آید.

- تعادل‌ هنگام‌ راه‌ رفتن‌ كاهش‌ می ‌یابد.

گاهی‌ نیز تغییراتی‌ در پا ایجاد می ‌شود كه‌ غیرطبیعی‌ است. البته‌ بسیاری‌ از آنها قابل‌ پیشگیری ‌اند و مهمترین‌ عامل‌ پیشگیری‌ نیز استفاده‌ از كفش‌ مناسب‌ است.بعضی‌ از این‌ تغییرات‌ عبارت اند از:

- هالوكس‌ والگوس‌ (انحراف‌ شست‌ پا به‌ خارج(

- خم‌ شدن‌ انگشتان‌ پا

- چنگالی‌ شدن‌ انگشتان‌ (خمیدگی‌ شدید انگشتان(

- انحراف‌ انگشت‌ كوچك‌ پا به‌ خارج‌

- به‌ وجودآمدن‌ میخچه، تاول، زخم‌ یا عفونت‌ (در اثر فشار زیاد كفش‌ تنگ‌ بر استخوان‌ انگشت(

- فشار بر بافت‌ عصبی‌ انگشتان‌ پا

- آرتریت‌ (تورم‌ مفاصل‌ انگشتان‌ پا(


بسیاری‌ از بیماری‌های‌ پا، با تغییر نوع‌ كفش‌ رفع‌ می ‌شوند. ناراحتی‌های‌ مزمن‌ پا نیز ممكن‌ است‌ با استفاده‌ از وسایل‌ خاص‌ ارتوپدی‌ درمان‌ شوند. در موارد شدیدتر می توان با مراجعه‌ به‌ متخصص‌ جراحی‌ ارتوپدی‌ راه‌ درمان‌ مناسب‌ را یافت.



كفش‌ مناسب‌

كفش‌ نامناسب‌ از نظر اندازه، پا را به‌ بیماری‌های‌ بسیاری‌ از جمله‌ انحراف‌ انگشت‌ شست‌ پا (هالوكس‌ والگوس)، میخچه، تاول‌ و خمیدگی‌ انگشتان‌ مبتلا می ‌كند.

تحقیق‌ انجام‌ شده‌ توسط‌ یک انجمن‌ ارتوپدی‌ مچ‌ و پا نشان‌ می ‌دهد كه:


- از هر ده‌ زن، نُه‌ نفر كفش‌ تنگ‌ و كوچك‌ می‌ پوشند.

- از هر ده‌ زن، هشت‌ نفر می گویند‌ كفش‌هایشان‌ دردناك‌ است.

- از هر ده‌ زن، هفت‌ نفر دچار بیماری‌ انحراف‌ شست‌ پا، خمیدگی‌ انگشتان‌ یا سایر ناراحتی‌های‌ دردناك‌ پا هستند.

- زنان‌ ده‌ برابر مردان‌ به‌ دلیل‌ پوشیدن‌ كفش‌ تنگ، دچار بیماری‌های‌ پا می ‌شوند.

- از هر ده‌ زن‌ كه‌ دچار بیماری‌های‌ پا شده‌اند، در مورد نُه‌ نفر علت‌ بروز ناراحتی،‌ استفاده‌ از كفش‌ تنگ‌ بوده‌ است.






رابطه‌ كفش‌ با زمین ‌خوردن‌

ناراحتی‌های‌ پا، اعم‌ از بیماری‌ها یا آسیب‌های‌ ناشی‌ از كفش، راه‌ رفتن‌ را دشوار می ‌كنند و باعث‌ زمین‌ خوردن‌ فرد می‌ شوند.

بیش‌ از یازده‌ میلیون‌ (یك‌ نفر از سه‌ نفر) سالمند (دارای‌ 65 سال‌ یا بیشتر) مبتلا به‌ بیماری‌های‌ پا هستند. این‌ رقم‌ دو برابر تعداد افراد بالغ‌ (یك‌ نفر از هر شش‌ نفر) مبتلا به‌ ناراحتی‌ پاست؛ و اكثر بیماران‌ زن‌ هستند. همانطور که گفته شد تحقیقات‌ نشان‌ داده‌ است‌ كه 90 درصد زنان‌ كفش‌ تنگ‌ می‌ پوشند. اما باید كفش‌ را به ‌خاطر راحتی‌ آن‌ انتخاب‌ كرد، نه‌ به‌ خاطر مُد. راحتی‌ كفش‌ برای‌ حفظ‌ ثبات، حركت‌ و ایمنی‌ بدن‌ اساسی‌ است.




توصیه‌هایی‌ برای‌ خرید كفش‌


همه‌ ما در مقابل‌ آسیب‌های‌ پا و مچ‌ ناتوان‌ هستیم، اما با پوشیدن‌ كفش‌های‌ مناسب‌ - به‌ طوری‌ كه‌ مطابق‌ حالت‌ طبیعی‌ پای‌ ما باشد - می‌ توان‌ از این‌ مسئله‌ در امان‌ ماند. اگرچه‌ نوع‌ كفش‌ نیز بسیار اهمیت‌ دارد؛ نكته‌ مهم‌ در انتخاب‌ كفش‌ جنس‌ آن‌ است؛ به‌ گونه ‌ای‌ كه‌ بتواند پاها را به ‌راحتی‌ حفاظت‌ كند.

آكادمی‌ جراحان‌ ارتوپدی‌ آمریكا توصیه‌هایی‌ دارد كه‌ با رعایت‌ آنها كمتر به‌ مشكلات‌ پا دچار می ‌شویم:

- هنگام‌ خرید كفش‌ هر دو لنگه‌ را به پایتان امتحان‌ كنید.

- خانم‌ها نباید كفش‌هایی‌ با پاشنه‌ بلندتر از پنج‌ و نیم‌ سانتیمتر بپوشند.

- سعی کنید بعد از ظهر به خرید کفش نو بروید، زیرا پاها معمولاً در طول‌ روز به‌ دلیل‌ نشستن‌ و ایستادن‌ مكرر، ورم‌ می‌ كنند و بزرگتر می‌شوند.

- كفش‌ باید در قسمت‌ پاشنه‌ و پنجه‌ كاملاً اندازه‌ باشد.

- بین‌ انتهای‌ بلندترین‌ انگشت‌ پا و جلوی‌ كفش‌ باید حداقل‌ یك‌ سانتیمتر فضا وجود داشته‌ باشد.

- در اكثر افراد یك‌ پا بزرگتر از پای‌ دیگر است. اندازه‌ كفش‌ مورد نظر خود را با پای‌ بزرگتر متناسب‌ كنید.

- پس‌ از پوشیدن‌ كفش‌ جدید، كمی‌ قدم‌ بزنید تا از راحتی‌ آن‌ مطمئن‌ شوید.

- برحسب‌ نوع‌ كفش، اندازه‌ آن‌ نیز فرق‌ می ‌كند. كفش‌ را براساس‌ مقایسه‌ اندازه‌ آن‌ با پای‌ خود بسنجید، نه‌ براساس‌ شماره‌ نوشته ‌شده‌ بر آن.

- وقتی‌ كفش‌ به‌ پا دارید، باید بتوانید آزادانه‌ انگشتان‌ خود را حركت‌ بدهید.

- اگر كفش‌ تنگ‌ است، به‌ این‌ امید كه‌ باز می ‌شود و اندازه‌ خواهد شد، آن‌ را نخرید.

- بعضی‌ كفش‌های‌ پاشنه‌ بلند، پنجهِ نوك ‌تیز هم‌ دارند كه‌ به‌ انگشتان‌ پا فشار می‌آورد و به‌ آنها شكل‌ مثلثی‌ غیرطبیعی‌ می‌ دهد. هرچه‌ پاشنه‌ كفش‌ بلندتر باشد، فشار وارد بر كف‌ پا بیشتر می‌ شود. این‌ فشار به‌ جلوی‌ پا و در نهایت‌ به‌ پنجه‌ها رانده‌ می‌ شود و به‌ انگشتان‌ پا آسیب‌ می‌ رساند.


دكتر ویدا عامری ، پزشك عمومی









برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 2
Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:24 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

ضایعات ورزشی

پستتوسط pejmanava » شنبه فروردين ماه 31, 1392 1:45 pm

ضایعات ورزشی


پیچ خوردگی شدید قوزک پا



تشخیص و درمان صدمات شدید قوزک پا در حال حاضر باعث شده که متخصصین ارتوپدی و دیگر پزشکان برای درمان ابتدائی آن با هم به رقابت بپردازند.

تعیین کردن مکانی که قوزک پا از آن ناحیه صدمه دیده است، پیچ خوردگی را از شکستگی جدا می کند اما تشخیص دادن آن به طور صحیح بدون استفاده از اشعه ایکس امکان پذیر نیست. پزشکان می توانند با تشخیص و تعیین روند بهبودی، آمادگی فرد برای برگشت به بازی و یا عدم توانبخشی فرد را درصورت تمایل او به بازگشت ، به بازی مورد بررسی قرار داده و تعیین نمایند . پیچ خوردگی قوزک پا ، یکی از دلایل معمول و متداول است که ورزشکاران بر اثر آن به خاطر ناتوانی ، بازی را از دست می دهند و از شرکت در مسابقه محروم می شوند. علی رغم فرصت های زیادی که پزشکان برای آشنایی و ارزیابی ، جهت شناخت صدمات قوزک پا در اختیار دارند، هنوز تشخیص پیچ خوردگی از شکستگی استخوان بسیار سخت و دشوار است.

تشخیص صدمات قوزک پا براساس عوامل ظاهری آناتومی بدن درابتدا ، امکان دارد موردی ساده به نظر آید. پیچ خوردگیهای بیشتروقتی به وجود می آید که قوزک پا در قسمت استخوانی شکل که استواری و ثبات کمتری دارد صدمه می بیند.

شکستگی ها اغلب وقتی به وجود می آید که قوزک صدمه دیده در آن قسمت از استخوانی که نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید، دچار نقص گردیده باشد. تفاوت مکانیسمهایی که در بین نقاط صدمه دیده وجود دارد و به وسیله عکس برداری مشخص شده ، که تحت عمل جراحی قرار گرفته یا اینکه طی یک دوره درمان خاص و ویژه مورد معالجه قرار می گیرد.

شمار زیادی از پیچ خوردگی ها و دررفتگی های استخوان که بعد از دوره درمان دوباره عود می کند و عوارض طولانی مدتی را برای بیمار باقی می گذارد، ناشی از بی ثباتی و نااستواری استخوان و یا ورم مفاصل است. همچنین دوره درمان به وسیله پزشک مربوط تا حد بهبودی کامل، اجرا و تکمیل نگردیده است.

ورزشکاران ومربیان ، اغلب ، اهمیت کمی برای دررفتگی های قوزک پا قائل هستند و بدون توجه به عود کردن مجدد نقطه آسیب دیده یا فرض ناتوانی در محل ، قبل از اینکه به توانبخشی و بهبود کامل برسند خواستار بازگشت به بازی می باشند.

البته ، ورزشکاران و مربیان به مجرد اینکه احساس بهبود می کنند برای بازگشت به بازی و انجام تمرینات خود را تحت فشار قرار می دهند.


برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 2
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:24 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

پستتوسط pejmanava » سه شنبه ارديبهشت ماه 3, 1392 7:44 pm

مراقب پاهایت باش، قندی

دیابت یا بیماری قند همان طور که از نامش بر می آید، به دلیل افزایش بیش از حد قند خون رخ می دهد. اهمیت آن از این نظر است که بیماری قند تا مدت ها بدون علامت باقی می ماند و طی این مدت می تواند به اعضا و سیستم های مختلف بدن آسیب بزند.

قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض خطر هستند، عبارتند از اعصاب، کلیه ها، چشم ها و عروق خونی.از طرف دیگر، دیابت سبب کاهش قدرت و توانایی بدن در مقابله با عفونت ها می شود.




یکی از مشکلات شایع و گاه خطرناک در پیشرفت این بیماری، صدمات وارد شده به اندام های تحتانی به خصوص قسمت های انتهایی آن، مثل کف پا و انگشتان پا است.

این بیماران به دلیل قند بالا دچار آسیب های سیستم عصبی می شوند و به همین دلیل، فرد قادر به درک حس های منتقل شده از پا نیست. به علاوه ترشح طبیعی و نرمال عرق و چربی در این ناحیه مختل می شود. عرق و چربی موجب نرم شدن این عضو می شوند که در فرد دیابتی این حالت ایجاد نمی شود. تمامی این عوامل دست به دست هم داده و موجب فشار غیرطبیعی روی پوست، استخوان ها و مفاصل پا در حین راه رفتن می گردد. در نهایت پوست این منطقه آسیب می بیند و زخم در پا ایجاد می شود.

در بیماری دیابت، قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد. همچنین عروق خونی نیز درگیر می شوند و خون رسانی پا دچار اشکال می شود. اختلال در سیستم ایمنی و خون رسانی نامناسب به محل زخم، موجب اشکال در ترمیم آن می شود و حالا عفونت ها نیز روی این زخم سوار می شوند و داستان جلو می رود. حتی در صورت مصرف داروها (از جمله آنتی بیوتیک ها) به دلیل اختلال خون رسانی، به حد کافی خون به این ناحیه نمی رسد و ممکن است، نتوانند عفونت را درمان کنند. افراد مبتلا به بیماری قند باید از روش های جلوگیری از زخم پا آگاه شوند:
روش های جلوگیری از ایجاد زخم پا


- همیشه کفش راحت بپوشید. از پوشیدن کفش های تنگ، یا مدل هایی از کفش ها که به نواحی خاصی از پا فشار وارد می کنند، جداً خودداری کنید.

- در صورت بروز هر نوع صدمه ای در پا، فوراً به پزشک معالج خود مراجعه کنید و زمان را هدر ندهید.

- اگر در پای خود به طور مداوم احساس درد می کنید، اطمینان داشته باشید که مشکلی وجود دارد. درد مداوم هرگز طبیعی تلقی نمی شود.

- خارش مداوم پا علامتی از عفونت قارچی یا خشکی بیش از حد پوست است که هر دوی اینها می توانند شرایط را برای عفونت و زخم مهیا کنند، پس نیاز به رسیدگی پزشکی دارند.

- سیگار با آسیبی که بر مویرگ های خونی وارد می کند، خون رسانی را بیش از پیش مختل می کند. پس اگر سیگار می کشید، در اصل خود را دو چندان با خطر اختلال خون رسانی رو به رو می کنید.

- هر روز پای خود را بررسی و معاینه کنید، زیرا گاهی به دلیل آسیب های عصبی ناشی از بیماری قند، احساس درد مختل می شود و شاید شما از صدمه ی وارد شده به پای خود، غافل شوید.


دکتر کیانوش انصاری گیلانی



برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 3
bahar (جمعه مرداد ماه 4, 1392 10:36 pm), naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 9:23 pm), parvaz69 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: نقش پا در سلامت بدن+مراقب پاهایت باش، قندی

پستتوسط pejmanava » جمعه مرداد ماه 4, 1392 7:26 pm


اگر ناخن پا در گوشت فرو برود...


فرو رفتن‌ ناخن‌ پا در گوشت(toenail ingrown)‌ عبارت‌ است‌ از وضعیتی‌ كه‌ در آن‌ لبه‌ تیز ناخن‌ در گوشت‌ یكی‌ از انگشتان‌ پا (معمولاً شست‌) فرو می رود.

علایم‌ شایع‌

درد، حساسیت‌ به‌ لمس‌، قرمزی‌، تورم‌ و گرمی‌ در انگشتان‌ پا در جایی‌ كه‌ لبه‌ تیز ناخن‌ در چین‌ بافتی‌ اطراف‌ فرو رفته‌ است‌.
وقتی‌ بافت‌ اطراف‌ ناخن‌ ملتهب‌ گردد، معمولاً در ناحیه‌ آسیب‌ دیده‌ عفونت‌ ایجاد می‌شود.

علل‌

فرو رفتن‌ ناخن‌ پا در انگشت‌ احتمالاً با یكی‌ از وضعیت‌ زیر همراه‌ است‌:
شكل‌ ناخن‌ بیش‌ از حد طبیعی‌ دارای‌ انحنا باشد.
ناخن‌ پا بیش‌ از حد كوتاه‌ شود، به‌ طوری‌ كه‌ بافت‌ بتواند روی‌ آن‌ فشار بیاورد.
فرد در زمان ابتلا به این بیماری، در فعالیت هایی‌ شركت‌ كند كه‌ كه‌ مستلزم‌ توقف‌های‌ ناگهانی‌ باشد («گیركردن‌ انگشت‌ پا»).

عوامل تشدید كننده بیماری  

هر یك‌ از شرایطی‌ كه‌ به‌ عنوان‌ علت‌ ذكر شده‌ است‌.

پیشگیری‌

كفش‌های‌ مناسب‌ و جادار بپوشید.
ناخن‌های‌ پا را با دقت‌ كوتاه‌ كنید، به‌ ویژه‌ افراد مبتلا به‌دیابت شیرین

عضويت  / ورود
یا بیماری‌ عروق‌ محیطی‌ باید در كوتاه‌ كردن‌ ناخن‌های‌
پا دقت‌ كنند. در این‌ اختلالات‌، به‌ خاطر جریان‌ خون‌ مختل‌ پا، آسیب‌ به‌ پا خطرناك‌ است‌.

عواقب‌ مورد انتظار

با درمان،‌ قابل‌ علاج‌ است‌. آنتی‌بیوتیك‌های‌ خوراكی‌ معمولاً علایم‌ عفونت‌ را ظرف‌ یك‌ هفته‌ تسكین‌ می‌دهند.
گاهی‌ بخشی ازناخن‌ یا تمامی‌ آن با جراحی‌ برداشته‌ می‌شود و بستر ناخن‌ تراشیده‌ می‌شود و لذا این‌ مشكل‌ عود نخواهد كرد.
ناخن‌ باید دوباره‌ رشد كند، ولی‌ احتمالاً مثل‌ قبل‌ نخواهد شد.

عوارض‌ احتمالی‌


عفونت‌ مزمن‌ كه‌ بدون‌ جراحی‌ قابل‌ علاج‌ نیست‌.

درمان‌

جراحی‌ برای‌ برداشتن‌ ناخن‌ در موارد شدید یا عودكننده‌. قبل‌ یا بعد از جراحی،‌ درمان‌های‌ خانگی‌ زیر مناسب‌ هستند:
از پوشش‌های‌ مرطوب‌ استفاده‌ كنید.
با قرار دادن‌ یك‌ تكه‌ كوچك‌ كتان‌ در زیر ناخن‌، در اطراف‌ لبه‌ها، گوشه‌های‌ ناخن‌ را از بافت‌ ملتهب‌ اطراف‌ آزاد كنید.
بافت‌ ملتهب‌ را در برابر آسیب‌های‌ بیشتر حفاظت‌ كنید.

داروها

ممكن‌ است‌ برای‌ مقابله‌ با عفونت‌، آنتی‌بیوتیك‌ها تجویز شوند.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری  
به‌ محض‌ بهبود علایم‌، فعالیت های‌ طبیعی‌ خود را از سر بگیرید. ممكن‌ است‌ لازم‌ باشد تا زمان‌ بهبودی‌ انگشت‌ پا، از كفش‌ جلو باز استفاده‌ كنید.
رژیم‌ غذایی‌
رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.
در چه شرایطی باید به پزشك مراجعه نمود؟
اگر شما یا یكی‌ اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ فرو رفتن‌ ناخن‌ پا در انگشتان‌ را داشته‌ باشید.
اگر در طول‌ درمان‌ یا پس‌ از جراحی‌ موارد زیر رخ‌ دهند:
ـ تب‌
ـ افزایش‌ درد
ـ علایم‌ (درد، قرمزی‌، حساسیت‌ به‌ لمس‌، تورم‌ یا گرمی‌) در انگشت‌ پا


تبیان






برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 2
bahar (جمعه مرداد ماه 4, 1392 10:36 pm), naseh_azizi (جمعه مرداد ماه 4, 1392 8:57 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

Re: نقش پا در سلامت بدن+اگر ناخن پا در گوشت فرو برود...

پستتوسط somayeh72 » سه شنبه تير ماه 8, 1395 1:36 pm

ممنون از اطلاعات مفیدتون.

برای نویسنده این مطلب somayeh72 تشکر کننده ها:
pejmanava (چهارشنبه تير ماه 8, 1395 1:07 am)
رتبه: 7.14%
 
somayeh72
کاربر سایت
کاربر سایت
 
پست ها : 2
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 2, 1395 11:17 am
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 2 بار
امتياز: 20

Re: نقش پا در سلامت بدن+اگر ناخن پا در گوشت فرو برود...

پستتوسط pejmanava » چهارشنبه تير ماه 8, 1395 1:07 am

somayeh72 نوشته است:ممنون از اطلاعات مفیدتون.

تشکر خواهر گرامی
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740


بازگشت به کاریکاتور

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان