اسلام؟؟؟... مسلمون؟؟؟... نظر شما چیه؟؟؟

در این بخش مسایل دینی مربوط به بانوان قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

اسلام؟؟؟... مسلمون؟؟؟... نظر شما چیه؟؟؟

پستتوسط sayf » پنج شنبه مهر ماه 14, 1390 9:37 am

سلام بر همه دوستان عزیز
این چند روزه یه موضوعی ذهنمو بدجور به خودش مشغول کرده:
ما حدیث متواتری داریم که اونقدر معروف هم هست که فکر نکنم کسی اونو نشنیده باشه، پیامبر اسلام(صلی الله علیه و سلم) فرموده اند: « المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» یعنی مسلمون کسیه که سایر مسلمونا از شر آزار دست و زبون اون شخص در امان باشن.
و از اونجایی که این حدیث متواتره درنتیجه جزء مسائل عقیده قرار میگیره
البته احادیث دیگه ای هم هستن که چنین مفاهیمی  -که همون وجوب رعایت اخلاق اسلامی، و نه اختیاری بودن یا قابل ترک کردن اون هست-  و اقتضائات جنبه های مختلف این اخلاق رو میرسونن، اما من فقط به همین حدیث در اینجا بسنده کردم و دوست دارم شما هم نظرات خودتون رو در این مورد بیان کنید. البته اگه کسی هم بتونه حدیث یا احادذیثی رو درهمین رابطه ذکر کنه هم ما ممنونش میشیم و هم خداوند هم مطمئنا به نیت خیرش جزای احسن میده.
منتظر شما خواهم بود
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط Noha » پنج شنبه مهر ماه 14, 1390 11:30 am

هوالمستعان

سلام الله علیکم

ضمن تشکر از کاک یحیی که این حدیث رو مطرح نمودند؛حدیثی که شاید همه مون از حفظ باشیم

ولی متأسفانه در عمل کم گذاشته ایم.عدم رعایت اون در تمام ابعاد زندگی در جامعه مون نمایان است.

به نظر من این حدیث به حدیثی که کاک خالد هم مطرح نمودند ارتباظ تنگاتنگی دارن اگه بیایم اون حدیث روهم رعایت کنیم

هم تونستیم دیگران رو از (خدایی نکرده از شر)خودمون (چه زبانی و چه شر از آسیب هایی که به واسطه ما به دیگران تحمیل میشه حفظ کنیم )

و هم اینکه خودمون ر به تعالی ایمانی رسوندیم. من که به نظرم باید هر کدوم مون از خودمون شروع کنیم .

رستگار باشید
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط ModireTalar » پنج شنبه مهر ماه 14, 1390 12:39 pm

سلام و عرض ادب؛
این حدیث،یک حدیث فوق العاده گرانبها و پر محتوی است.
کلامی که از زبان مبارک پیامبر امی جاری شده است. حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و صلم) واقعا جامعه شناس بزرگی بوده اند. با رعایت این حدیث توسط هر مسلمان می توان یک مدینه فاضله داشت.
بیشتر مشکلات بزرگ و کوچک جامعه ما به رعایت نکردن همین حدیث باز می گردد. قضاوت های سریع و بدون تامل، غیبت، تهمت زدن، حقوق یکدیگر را پایمال کردن، از پشت به یکدیگر خنجر زدن و ... موجب بروز تمام اختلافات،جدایی ها، تعصبات جاهلانه، بی اعتمادی ها، جبهه گیری ها و ... شده است که باعث پسرفت جامعه ما هم از لحاظ عقیدتی و ایمانی و هم از لحاظ علمی و صنعتی شده است.
همانطور در نظرات هم بیان شد باید هر فرد از خودش شروع کرده و به رعایت این حدیث اقدام نماید و در ارتباط با یکدیگر همواره این حدیث را مد نظر داشته باشیم.
نماد کاربر
ModireTalar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 395
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 26, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 633 بار
تشکر شده: 275 بار
امتياز: 2640

پستتوسط sayf » پنج شنبه مهر ماه 14, 1390 3:41 pm

ضمن تشکر از خواهر گرامی،نها، و کاک میلاد عزیز، که بدن تعارف، نکات ارزشمندی رو اشاره کردن، میخوام یه حدیث دیگه رو که درهمین مورد هست بذارم. این حدیث رو امام مسلم در صحیح خودشون آوردن و خیلیهامون ممکنه شنیده یا خونده باشیمش، حداقل تو کتاب اربعین امام نووی. با توجه به مهم بودن حدیث و اینکه نکات کلیدی فراوونی در این حدیث اومده، قصد دارم ان شاالله در چند قسمت جداگانه بذارمش :
پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده اند:"لا تحاسدوا و لا تناجشوا، و لا تباغضوا، و لا تدابروا، و لا ببع بعضکم علی بیع بعض، و کونوا عبادالله اخوانا... الحدیث" یعنی: "به یکدیگر حسادت نورزید، بیع نجش(معامله ای که فروشنده در اون بازارگرمی دروغین ایجاد کنه) انجام ندین و کینه همدیگه رو به دل نگیرین و به همدیگه پشت نکنین و هیچکدوم از شما روی معامله ی دیگری، معامله نکنه، و برادرانه بنده خداوند باشید".
اینا رو خداوند بر مسلمونا واجب کرده یعنی اگه کسی اینا رو رعایت نکنه مطمئنا گناهکاره و اگرهم باآگاهی کامل به حرمت این کارا  و فقط تعمد این کار رو انجام بده نعوذ بالله مشمول آیه "فلیحذر الذین یخالفون..."میش ن
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط mehr » پنج شنبه مهر ماه 14, 1390 8:23 pm

با سلام و تشکر از همه دوستان



و عن أبی موسی_رضی الله عنه_قال:

قال رسول الله _صلی الله علیه و سلم_:


" المومن للمومن کالبنیان ،یشد بعضه بعضا؛ و شبک بین أصابعه."

مومن نسبت به مومن دیگر مثل یک بنا و ساختمان است که هر قسمت از اجزاء آن موجب استحکام قسمت های دیگر است(این را فرمود و انگشتان دو دست خود را برای نشان دادن این معنی در بین همدیگر فرو کرد.)
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط basireh » جمعه مهر ماه 15, 1390 11:11 am

سلام

با تشکر از کاک یحیی و همه ی دوستان بابت نظرات سازنده شون

واقعا این احادیث گرانبها رو اگه تو زندگیمون رعایت کنیم و این سفارشات ارزشمند رو آویزه ی گوشمون کنیم

حتما به قول دوستان شاهد مدینه ی فاضله در جامعه مون خواهیم بود .

ان شاالله که این گفته هامون در مقام حرف نباشه و هر کسی به نوبه ی خودش این تعالیم رو پیاده کنه .
گر همچو من افتاده ی این دام شوی / ای بس که خراب فرقه و جام شوی  
ما عاشق و رند و مست و عالم سوزیم/ با ما منشین و گرنه بد نام شوی
نماد کاربر
basireh
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 277
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 317 بار
تشکر شده: 236 بار
امتياز: 10

پستتوسط sayf » جمعه مهر ماه 15, 1390 3:18 pm

ضمن تشکر از خواهرای گرامی هم و داده بصیره، قسمت دوم حدیث قبلی رو میذارم.
" المسلم أخو المسلم، لا یظلمه و لا یخذله و لا یکذبه و لا یحقره، التقوی هاهنا-و یشیر إلی صدره ثلاث مرات- ... الحدیث"
یعنی: "مسلمان برادر مسلمان است، به او ظلم نمی کند، او را گرفتار نمی کند، او را تکذیب نمی کند و او را تحقیر نمیکند.  (آگاه باشید که) تقوی اینجاست-این را درحالی فرمود که سه بار به سوی سینه اش اشاره فرمود- ... ".
بله دوستان عزیز! تنها نسبتی که هر مسلمونی باید بین خودش و سایر مسلمونا احساس کنه همین نسبت برادریه. همونطور که خداوند اینو فرموده: "إنما المؤمنون إخوة" بنابراین هرکسی که ادعای مسلمونی داره برای اینکه وظایف مسلمونیشو انجام بده باید تمام مقتضیات این برادری روـکه پیامبر صلی الله علی و سلم نمونه هاییشو تو این حدیث اشاره فرمودن- رعایت کنه.
همچنان منتظر اظهار نظراتتون هستم و دوست دارم تو بحث شرکت کنین... لطفا ...
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها:
kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط kazari » جمعه مهر ماه 15, 1390 9:01 pm

سلامل وه نه کا یحیی
خدایی این احادیث اینقد سنگینه که حس ترس رو به آدم می ده
"مسلمون کسیه که سایر مسلمونا از شر آزار دست و زبون اون شخص در امان باشن"
تا اونجایی که یادمه می گفتیم عکس نقیض یک قضیه خودش یه قضیه س!
یعنی معنای دیگر این حدیث می شه این که کسی که مسلمونا از شر آزار دست و زبون اون در امان نباشن مسلمان نیست! (امیدوارم اشتباه نکرده باشم)
خیلی حرف سنگینیه
اون حدیثم که من یه بار مطرح کرده بودم در بقیه مصادر حدیث طوری نقل شده که به این معنی بسیار نزدیک است. یعنی بدترین مردم کسی است که از ترس زبانش یا فحشش تکریم شود یا توسط مردم ترک شود.
می خواستم بگم بحث مواظبت از زبان خیلی جدی است.
خدایا ما را به راه راست هدایت فرما

برای نویسنده این مطلب kazari تشکر کننده ها:
sayf (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
kazari
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 106
تاريخ عضويت: جمعه خرداد ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: نوسود، تهران
تشکر کرده: 98 بار
تشکر شده: 140 بار
امتياز: 560

پستتوسط sayf » جمعه مهر ماه 15, 1390 10:33 pm

کاک خالد عزیز!
همونطور که خودتونم گفتین، این احادیث احادیث سنگینی هستن و خیلی وقتا اگه بهشون فکر کنیم شرمنده میشیم.
اما باید یه نکته مهم رو اینجا عرض کنم: ما احادیث زیادی داریم که ظاهرا مفهوم انحصار رو میرسونن مثل احادیثی که شامل این دو کلمه "لیس منا .." هستن. چنین احادیثی، درواقع بحث کمال اسلام یا کمال ایمان رو مطرح میکنن و این یعنی اینکه ضعف در این مسایل نشونه نقص کماله و نه نفی اصل ذات. هرچند که هرکسی باید مراقب خودش باشه که اگه تمام این آدرسایی که تو هرکدوم از این احادیث اومده، در وجودش کاملا و به صورت عادت یا عادات همیشگی وجود داشتن، اون وقت دیگه واقعا اوضاعش وخیمه...
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها:
kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط saye » يکشنبه مهر ماه 17, 1390 12:18 pm

سلام.
من یکی که حسابی خجل شدم...
اینهمه راهنمایی و سخنان نغز و  پر محتوا تو اصول عقاید ماس ، اینم ما و جامعه ی ما.......
متاسفم برا خودم و جامعه م و مسلمونا.الته مسلمون نه به تعریفات پیامبر بل به ادعا.....
چاره ای باید اندیشید. و آن تنها  عمل است.
هدف بعثت خاتم انبیا رو بارها شنیدیم باز....
" انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق "
دو صد گفته چون نیم کردار نیست!!!!
دو صد گفته چون نیم کردار نیست...

برای نویسنده این مطلب saye تشکر کننده ها:
kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
saye
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 258
تاريخ عضويت: شنبه آذر ماه 26, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 520 بار
تشکر شده: 213 بار
امتياز: 990

پستتوسط Naser » يکشنبه مهر ماه 17, 1390 5:32 pm

سلام خدمت دوستان.
بنده در کمال احترام به پیامبر و آل اصحابشان از 1400 سال پیش تا قیامت، نه فقط این حدیث، بلکه به جرأت می توان بگویم که هیچ حدیثی را قبول ندارم.
برای مثال همین حدیث می تواند قرآن را زیر سوال ببرد. اگر عکس این حدیث، یعنی  « المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» صادق باشد، مسلمان بودن همه ی ما زیر سوال میرود.
اما خداوند در قرآن بسیار زیرکانه تر می فرماید که : یا ایها الذین آمنوا، آمِنوا
در حالی که مقام مومن از مقام مسلم بالاتر است. و خداوند آنان را مومن خوانده! و دوباره آنها را به ایمان آوردن دعوت می کند.

اما من و شما بخاطر گناهان مثلا زبانی (که همه ی ما داریم) دیگر حتی مسلم نیستیم و ....... قبول کردنش سخت است.

آقای sayf شما می گویید که این حدیث چون متواتر است، جزء مسائل عقیده است!!
اما شما این استدلال را از کجا آورده اید که اگر حدیثی صرفا متواتر باشد جزء عقیده ی است که ناچاریم آن را قبول کنیم. (که اگر آن عقیده را نداشته باشیم از اسلام خارجیم و ...)
این استدلال را از قرآن آورده اید ؟ یا کجا ؟!!

از کلمه پیامبر (رسول) (ص) پیداست که ایشان پیامبر بودند (کسی که حامل پیامی است)، نه کسی که خود عقیده گذاری کنند و ...

بحث زیاد است.
اگر بنده اشتباه می کنم، ممنون میشوم که راهنمایی فرمایید.
نماد کاربر
Naser
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 89
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 24, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 125 بار
امتياز: 20

پستتوسط sobhan009s » چهارشنبه مهر ماه 20, 1390 10:52 pm

نیازمند واقعا کیه!!!1!
بينواياني هستند كه ثروت مي اندوزند وخيالشان تخت است كه بجز خودشان كسي از آن بهره نخواهد برد,ممكن است از نظر مالي وضع خوبي داشته باشند اما از نظر معنوي ورشكسته  اند.

خلاف آنها ,

هستند كساني كه تنگ دستند ,اما از خود ميزنند وبا بلند نظري به ديگران مي بخشند واز نظر معنوي ثروتمندتر از ديگرانند.پس چه كسي در واقع ثروتمند است؟وچه كسي در واقع نيازمند است؟
انسان بزرگ نیست:جز به افکارش.شریف نیست:جز به احساساتش.و  قابل احترام نیست:جز به اعمالش
نماد کاربر
sobhan009s
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 137
تاريخ عضويت: شنبه تير ماه 25, 1390 11:30 pm
محل سکونت: javanrod
تشکر کرده: 6 بار
تشکر شده: 95 بار
امتياز: 20

پستتوسط sayf » جمعه مهر ماه 22, 1390 7:20 am

Naser نوشته است:سلام خدمت دوستان.
بنده در کمال احترام به پیامبر و آل اصحابشان از 1400 سال پیش تا قیامت، نه فقط این حدیث، بلکه به جرأت می توان بگویم که هیچ حدیثی را قبول ندارم.
برای مثال همین حدیث می تواند قرآن را زیر سوال ببرد. اگر عکس این حدیث، یعنی  « المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یده» صادق باشد، مسلمان بودن همه ی ما زیر سوال میرود.
اما خداوند در قرآن بسیار زیرکانه تر می فرماید که : یا ایها الذین آمنوا، آمِنوا
در حالی که مقام مومن از مقام مسلم بالاتر است. و خداوند آنان را مومن خوانده! و دوباره آنها را به ایمان آوردن دعوت می کند.

اما من و شما بخاطر گناهان مثلا زبانی (که همه ی ما داریم) دیگر حتی مسلم نیستیم و ....... قبول کردنش سخت است.

آقای sayf شما می گویید که این حدیث چون متواتر است، جزء مسائل عقیده است!!
اما شما این استدلال را از کجا آورده اید که اگر حدیثی صرفا متواتر باشد جزء عقیده ی است که ناچاریم آن را قبول کنیم. (که اگر آن عقیده را نداشته باشیم از اسلام خارجیم و ...)
این استدلال را از قرآن آورده اید ؟ یا کجا ؟!!

از کلمه پیامبر (رسول) (ص) پیداست که ایشان پیامبر بودند (کسی که حامل پیامی است)، نه کسی که خود عقیده گذاری کنند و ...

بحث زیاد است.
اگر بنده اشتباه می کنم، ممنون میشوم که راهنمایی فرمایید.



ضمن عرض سلام خدمت دوستان عزیز، از همه شما بابت تاخیر در جواب این سوالات و شبهه ها عذرخواهی میکنم. راستش چند روزی بود که به سرماخوردگی شدیدی گرفتار شده بودم و ... از همه شما درخواست دعای خیر دارم.

دوست عزیز، جناب آقای ناصر!
شما در نظر خودتون شبهاتی رو مطرح فرمودین که بنده بطور خلاصه و درحد توان خودم جوابایی رو خدمتتون ارائه میدم که امیدوارم جز با دید منطق و انصاف، به اونا نگاه نکنید و چنانچه جوابی هم داشتید مستند و منطقی باشه. البته در نهایت ادب و احترام باید عرض کنم که شما تقریبا تمامی مبانی اعتقادی اهل سنت رو زیر سوال بردین.
نکته مهم: از اونجایی که شما گفتین هیچ حدیثی رو قبول ندارین، لذا بنده به هیچ حدیثی استناد نخواهم کرد.

و اما شبهاتی که مطرح کردین:
آ) عدم قبول احادیث: فرمودید که نه این حدیث، بلکه هیچ حدیثی رو قبول ندارید.
جواب: گفته شما دو حالت داره: 1- اینکه صحت هیچ حدیثی رو باور نداشته باشیم؛ که در ادامه جوابش رو خواهم داد. 2- با وجود قبول صحت احادیث، اونا رو رد کنیم؛

اما بنده فکر میکنم که جنابعالی حالت اولی رو دارین یعنی صحت هیچ حدیثی رو باور ندارید.
جواب: خداوند، پیامبر رو به عنوان مبیّن(تبیین کننده و روشن کننده) شرع و دین و قرآن مبعوث فرمود: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ ... »نحل 44  «و قرآن را بر تو نازل نمودیم تا آنچه برای آنان(مردم) نازل شده را روشن کنی ...
«وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ...»نحل 64 « و قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر برای آن که آنچه را که (مردم) در آن اختلاف دارند، برایشان روشن کنی ...»

از طرف دیگه، خداوند الگوبرداری و اطاعت از پیامبر رو برما واجب کرده: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ... »احزاب 21
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ...» نساء 59 « ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا و پیامبر و ولی امر خود اطاعت کنید. پس اگر در موردی دچار اختلاف شدید، آن(اختلاف) را به (گفته های) خداوند و پیامبر ارجاع دهید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید...»

«وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»احزاب36 «هنگامی که خدا و پیامبرش حکمی را قطعی نمودند، آنگاه دیگر هیچ مرد و زن مومنی حق ندارند که در مورد آن امر، راه اختیار(حق انتخاب) درپیش گیرند؛ و هرکس از (فرمان) خدا و پیامبرش سرپیچی کند یقینا در گمراهی ای بزرگ قرار گرفته است»

«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ...» نساء 80 « هرکس از پیامبر اطاعت کند، یقینا از خداوند اطاعت نموده...»
«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ. قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ» آل عمران 32-31 «(ای پیامبر! به مردم) بگو: اگر خداوند را دوست دارید، پس از من پیروی کنید تا خداوند هم(به سبب این پیروی نمودنتان از من) شما را دوست بدارد و گناهانتان را مورد آمرزش قرار دهد، و همانا خداوند، غفور و رحیم است. (ای پیامبر! به مردم) بگو: از خدا و پیامبر اطاعت کنید؛ پس اگر سرپیچی نمودند، همانا خداوند کافران را دوست نمیدارد»

بنابراین آیات، خداوند ما رو به اطاعت و قبول دستورات و فرمایشات پیامبرموظف نموده(توجه داشته باشید که ما موظف شدیم، نه مخیر! پس حق انتخاب خارج از اوامر خدا و پیامبر رو نداریم) و حتی در این آخرین آیه¬ ی مذکور(32آل عمران) به صراحت اومده که کسی که از دستورات خدا و پیامبر سرپیچی کنه کافره!...

حالا با حرفایی که شما زدین(عدم قبول احادیث) این سوال پیش میاد که اگه هیچ حدیثی مورد قبول ما نباشه، پس چطوری این دستورات صریح خداوند(اطاعت از پیامبر) رو اجرا کنیم؟

همچنین، براساس دیدگاه شما، بازهم سوالات دیگه ای مطرح میشن که شما حتما باید بهشون پاسخ بدید:
1-     شما از کجا به وجود پیامبر اسلام، پی می برید؟ شما که روایت راویان حدیث رو(که با اسناد بررسی شده و گزینش شده)که توسط بزرگترین و متقی ترین علمای حدیث به ما رسیدن رد میکنید، آیا عاقلانه هست که روایت راویان دیگه ای غیر از اونا رو(مثل تاریخ تمدن ویل دو رانت یا تاریخ جرجی زیدان یا حتی تواریخ اسلامی) که هیچ سند متصل و پشتوانه علمی خاصی ندارن قبول کنید؟ پس از کجا به وجود پیامبری به نام محمد و یا هر حادثه تاریخی دیگه ای پی می برید؟؟؟... آیا در اینصورت، همون جریان یک بام و دو هوا(و حتی بدتر) پیش نیومده؟

2-     ممکنه بگید از روی آیات قرآن به وجود پیامبر پی می برید؛ اما در این صورت این سوال رو باید جواب داد: راویان و منتقل کنندگان قرآن چه کسانی هستن؟ یقینا صحابه بودن... پس چطوره که قرآنی رو که صحابه نقل کردن قبول دارید؛ اما نقل قولشون از پیامبر رو قبول ندارید؟

ممکنه بگید: چون خداوند خودش در قرآن، حفاظت از قرآن رو تضمین کرده و به همین دلیل به اون اعتماد دارید اما چنین تضمینی درمورد حدیث وجود نداره. اما باید بدونید که همین آیه رو هم صحابه برای ما نقل کردن، پس باید همون احتمال تحریف، در این آیه هم وجود داشته باشه، یعنی شاید این آیه هم ساختگی باشه...

3-     شما نحوه انجام فرایض دینی خودتون رو از کجا گرفتین؟ مثلا این که در روز، چند وعده نماز واجب داریم( سنت که یقینا نباید قبول داشته باشید)، یا هر وعده نماز واجب چند رکعته... و یا جزئیات حج و ... رو از کجا می فهمید؟از قرآن؟؟؟!!!... میشه آدرس بدین؟...
بدون جواب دادن به این سوالات، هرگز به جایی نخواهیم رسید...

ب) تعارض قرآن و حدیث: فرموده اید که این حدیث، با آیات قرآن تعارض داره، و آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ...»نساء 136 رو آوردید.
جواب: اولا این آیه بنابه نظر اکثر مفسرین، خطاب به اهل کتاب نازل شده، چراکه اونا به انبیا و کتب آسمانی قبلی، ایمان داشتن. و باز به قول خود مفسرین، اگر هم خطاب به مسلمونا باشه، برای یادآوری و تاکید بر جزئیات ایمان، نازل شده.( به تمامی تفاسیر مراجعه کنید).

ثانیا این آیه هیچ تعارضی با حدیث مدکور نداره، همونظور که خودتون هم گفتین، مسلمون رده ی پایین تر از مومنه، و این یعنی اینکه تا وقتی کسی شرایط مسلمون بودن رو احراز نکنه، یقینا شرایط مومن بودن رو هم نداره، و بالعکس؛ یعنی کسی که شرایط مومن بودن رو احراز کرده باشه حتما شرایط مسلمون بودن رو هم احراز کرده. مثلا وقتی گفته میشه: برای قبولی در سطح کارشناسی ارشد، مدرک لیسانس لازمه، طبیعتا نیازی به گفتن این که مدرک دیپلم هم لازمه، نیست چراکه این مطلب خودبخود در ذکر مدرک لیسانس اومده...

حالا من یه سوال می پرسم: این چه دین و دیانتیه که کسی خودشو مسلمون بدونه و درعین حال، سایر مسلمونا دائما در معرض آزار و اذیت اون شخص باشن؟ لطفا  به آیات سوره حجرات مراجعه کنید( بخاطر جلوگیری از طولانی تر شدن مطلب از پرداختن و استدلال به اون آیات، خودداری می کنم).

ج) زبان مسلمان و ایمان مومن
گفتین که آیا با گناهان زبانی، ایمانمون زیر سوال میره؟

نظر خود شما چیه؟ اصلا از نظر شما، گناه چیه؟ صغیره و کبیره هم داره؟ آیات سوره حجرات رو چی میگید؟ و این آیات رو:
«الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ ...» نجم32 «(کسانی که کارهای نیک انجام داده اند) همان کسانی که از گناهان کبیره و فاحشه دوری می کنند، مگر آنکه دچار لغزشی شوند...»

«وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ...»کهف 49 « و(در روز قیامت) نامه های اعمال آماده می شوند؛ پس گناهکاران را درحالت غمگین خواهی یافت، بخاط آنچه در آن(نامه اعمالشان) آمده، و می گویند: وای بر ما! این چه کارنامه ایست که از هیچ(عمل و گناه) کوچک و بزرگی فروگذار نکرده مگر آنکه آن را ذکر نموده؛ و هرآنچه انجام داده اند را در آنجا حاضر خواهند یافت...»

د) گفته اید که اگه عکس این حدیث صادق باشه، مسلمون بودن همه ما زیر سوال میره
، و من و شما بخاطر گناهان زبانی، دیگه حتی مسلم هم نیستیم؟
اولا که بنده در جواب قبلیم به کاک خالد، دیدگاه اصلی حدیث رو توضیح دادم، و عرض کردم که این حدیث، بحث نقص کمال رو مطرح میکنه، نه نفی اصل ذات رو. یعنی اسلام رو کلا از ما نفی نمیکنه بلکه نشون دهنده نقص در کمال مسلمانی ماست.

ثانیا چه اشکال داره که گاهی اوقات، در اخلاق و رفتار و وضعیت خودمون تجدیدنظر کنیم و خودمونو زیر سوال ببریم تا از غرور و کجروی رها بشیم؟
ه) احادیث متواتر و عقیده: فرموده اید که از کجا آوردید که اگه حدیثی صرفا متواتر بود، جزء عقیده ای قرار میگیره که حتما باید قبول کنیم؟

جواب: روایات، از حیث قطعی بودن صحتشون به دو دسته تقسیم میشن: 1- قطعی الثبوت 2-ظنی الثبوت

روایات قطعی الثبوت، روایاتی هستن که بخاطر تعدد و قوت بسیار زیاد راویان، شکی در صحت اون روایات وجود نداره، به این روایات، روایات متواتر گفته میشه(تعریف دقیق متواتر: روایتی که در تمام طبقات راویانش، تعداد فراوانی راوی معتمد وجود داشته باشند به گونه ای که عادتا احتمال اجماع آن جمع، بر نقل دروغ وجود نداشته باشد) که شامل کل قرآن و عده ای از احادیث میشه. حکم این روایات هم به اجماع اهل سنت، وجوب قبول اونهاس. یعنی واجبه که قبولش کنیم(البته همونطور که قبلا گفتم، به شرطی که رسیدن روایت، به حد تواتر رو قبول داشته باشیم). اگه نگاهی به روایات خودمون بندازیم خواهیم دید که از نظر ظاهری، فرقی بین نحوه روایت متواتر قرآن با روایت حدیث متواتر وجود نداره، و فقط فرقشون اینه که راویان قرآن، موقع روایت، گفته اند که این روایت، جزء قران هست و در اونجا باید ذکر بشه. بنابراین احادیث متواتر رو هم حتما باید قبول کنیم و این یعنی جزء لاینفک اعتقاد ما؛ یعنی عقیده...

و) خروج از عقیده--->خروج از اسلام؟
گفته اید: اگه عقیده ای رو قبول نداشته باشیم، از اسلام خارجیم...؟

اینطور که شما فکر می کنید نیست، یعنی اگر کسی یکی از مولفه های عقیده ما رو قبول نداشته باشه( مادام که جزء اصول عقیده نباشه) اون شخص، کافر نیست، بلکه گفته میشه در فلان قسمت عقیده مشکل داره، و نهایتا گفته میشه که اون شخص، خارج از عقیده اهل سنت و جماعت هست، نه کافر  خارج از اسلام. برای مثال، مذاهب عقیدتی دیگه ای هم که خارج از عقیده اهل سنت، اما مسلمان هستن، میشه مذاهب شیعه، معتزله، خوارج و ... رو نام برد که کافر نیستن اما جزء اهل سنت و جماعت هم نیستن

ز) آیا پیامبر، بطور جداگانه، عقیده گزار بوده اند؟
بنابر فرمایش خداوند، پیامبر هرگز ازجانب خودش چیزی رو به عنوان دین، بیان نمیکنه:

«وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» نجم 4-3 « و (محمد) از روی هوای نفس خویش سخن نمیگوید. (بلکه آن سخن) چیزی نیست مگر آنکه به او وحی شده باشد.»

پیامبر تحت نظارت مستقیم خداوند بوده و اگر احیانا خطایی از ایشون سر میزد، خداوند به ایشون تذکر میداد، مثل جریان سوره عبس یا جریان اسرای بدر و ...
اما پیامبر هرگز، خودسرانه چیزی خارج از امر و خواسته خداوند رو به نام دین، اعلام و ابلاغ نکرده؛ چراکه خداوند خودش فرموده که اگه پیامبر، حرفی رو-به دروغ- به خدا نسبت بده ایشون رو گرفتار خواهد نمود:

«وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ (44) لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ (45) ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ (46) فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ(47) » الحاقه 47-44 « و اگر (محمد) سخنانی(به دروغ) به ما نسبت دهد، او را با دست راستش میگیریم(او را آویزان میکنیم)، سپس رگ گردنش را قطع میکنیم، (و اگر چنین کنیم) آنگاه هیچکدام از شما نمیتواند محافظ او(از این عذاب) باشد».

بنابراین، هرچیزی که پیامبر گفته، مورد تایید خدا هم بوده و ما هم( طبق آیاتی که در قسمت اول ذکر شدند) موظف به اطاعت از ایشون هستیم، و مجددا متذکر میشم که اطاعت از پیامبر، دقیقا اطاعت از خداست: «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ» نساء 80

و هرکس از اوامر پیامبر سرپیچی کنه تا رده کفر هم خواهد رفت:« قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ» آل عمران 32 - «يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ» نساء42 «در این روز(روز قیامت) کسانی که کفر ورزیدند و از پیامبر سرپیچی کردند، دوست دارند(آرزو می کنند) که کاش با خاک، یکسان شوند، از بین بروند تا مجازات و تعذیب نشوند)».

این مطالب، پاسخی بود به سوالاتی که کاربر محترم سایت ما جناب آقای ناصر، مطرح فرمودن، امیدوارم اگر گستاخی یا لحن بی ادبانه ای در لابلای نوشته وجود داشت، بنده رو عفو کنن و این نوشته رو نامه ای صمیمانه از طرف دوستی خیرخواه تلقی کنن.

این نوشته حاصل حداقل 16ساعت کارمفید و خلاصه شده بود.
مجددا از طولانی شدن مطلب عذرخواهی میکنم.
والسلام علیکم











در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط sayf در جمعه مهر ماه 29, 1390 10:18 am .
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها: 3
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط sayf » يکشنبه مهر ماه 24, 1390 7:29 pm

سلام  دوستان عزیز!

میخوام قسمت سوم و آخر حدیث قبلی رو براتون بذارم:

«...بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ المُسْلِمَ، كُلُّ المُسْلِمِ عَلَى المُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وعِرْضُهُ»
یعنی: «برای شر و شرور شناخته شدن شخص(نزد خداوند و بندگانش)همین کافیست که برادر مسلمانش را تحقیر کند، تمامی وجوه شخص مسلمان بر دیگر مسلمانان حرام است: خونش(جانش)، مالش و آبرویش...»

بله دوستان عزیز!
اگه هرسه قسمت این حدیث رو کنار هم بذاریم(لاَ تَحَاسَدُوا، وَلاَ تَنَاجَشُوا، وَلاَ تَبَاغَضُوا، وَلاَ تَدَابَرُوا وَلاَ يَبِعْ بَعْضُكُم عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ، وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا، المُسْلِمُ أَخُو المُسْلِمِ لاَ يَظْلِمُهُ، وَلاَ يَخْذُلُهُ، وَلاَ يَحْقِرُهُ. التَّقوَى هَهُنَا وَيُشِيرُ إِلَى صَدْرِه ثَلاَثَ مَرَّاتٍ بِحَسْبِ امْرِئٍ مِنَ الشَّرِّ أنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ المُسْلِمَ، كُلُّ المُسْلِمِ عَلَى المُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وعِرْضُهُ) میبینیم که نکات سنگینی رو بیان کردن که دیگه اجازه کوچک ترین تجاوزی به محدوده سایر مسلمونا رو قطعا حرام کرده. اما با نهایت تاسف امروزه میبینیم که کسانی هستن که علاوه بر ادعای مسلمونی، ادعای پرچمداری عقیده و روش صحیح دین رو دارن اما بی ارزش ترین چیز پیش اونا همین آبروی مسلمونای دیگه اس...

لطفا شما هم نظر خودتونو بگید
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط sayf در جمعه مهر ماه 29, 1390 10:30 am .
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط ModireTalar » يکشنبه مهر ماه 24, 1390 8:46 pm

کاک یحیی به خاطر مطرح کردن این حدیث فوق العاده ازتون تشکر می کنم. واقعا هر چند این مباحث تکرار و تکرار بشن بازم کمه،مگر واقعا برامون جا بیفته و درونی بشه.
واقعا لازمه که این حدیث رو برای فیلتر کردن آن بخش از روابطمون که مغایر با قرآن و سنت است همیشه در ذهن داشته باشیم و بر اساس آن با دیگران معاشرت کنیم.

برای نویسنده این مطلب ModireTalar تشکر کننده ها:
sayf (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
ModireTalar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 395
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 26, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 633 بار
تشکر شده: 275 بار
امتياز: 2640

بعدي

بازگشت به دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان