خـــانــه داری

در این بخش مطالب متفرقه در این زمینه قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » پنج شنبه خرداد ماه 23, 1392 11:06 pm

نکاتی برای شستشوی بهتر لباس

بسیاری از خانوم های خانه دار از مشکلات به وجود آمده برای لباس های خود بعد از شستشو شکایت دارند. مشکلاتی مثل رنگ پس دادن لباس ها یا بیش از حد چروک شدن لباس ها که از جمله مشکلات اصلی در زمینه شست و شوی لباس ها است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی در مورد شستشوی بهتر لباس آشنا کنیم.

_ اولین گام برای شستشوی مناسب یک لباس ، مطالعه اطلاعات مربوط به شستشوی لباس است که معمولا بر روی پارچه کوچکی که در درون لباس تعبیه شده است . در این بخش شما اطلاعات خوبی در مورد درجه حرارت آب ، مدت زمان مورد نیاز برای شستشو و اطلاعات دیگری را بدست می آورید.

_ بعضی از افراد عادت دارند که تمامی اقلام پارچه ای خود مثل ، پرده ها ، ملافه ها و لباس ها را با هم بشویند. این یک حرکت غلط  است، لباس ها بایستی به صورت جداگانه شسته شود.

_ لباس هایی که در هنگام شستشو و پس از آن تولید کرک و پرز می کنند بایستی از سایر لباس ها جدا شده و به صورت جداگانه شسته شوند.

_ لباس ها را بر اساس میزان کثیف بودنشان طبقه بندی کرده و سپس لباس های کمتر کثیف تر را باهم و لباس هایی که بیشتر کثیف هستند را با هم بشویید.

_ در زمان وارد کردن لباس ها به داخل ماشین لباس شویی دقت کنید که لباس های رنگ روشن در یک نوبت و لباس های رنگ تیره در یک نوبت شسته شود. این نکته را بدانید که لباس های رنگ روشن و رنگ تیره تا همیشه رنگ روشن یا تیره خود را حفظ نمی کنند. سعی کنید برای شستن این لباس ها از محلولهای خاص استفاده کنید.

_ اگر جنس پارچه لباس مورد نظر شما ابریشم است سعی کنید تا از شستشوی دستی و نرم کننده با آب سرد استفاده کنید. در صورتی که قصد داشتید از ماشین لباس شویی استفاده کنید از دور آرام و کوتاه مدت استفاده کنید.

_ از وارد کردن حجم زیادی از لباس به درون ماشین خودداری کنید. این حرکت باعث می شود تا زمان شستشو افزایش پیدا کرده و فشار بیشتری به ماشین لباس شویی وارد شود.

_ سعی کنید تا در کمترین زمان ممکن پس از خارج کردن لباس ها از ماشین لباسشویی ، لباس ها را تکان داده و در برابر آفتاب پهن کنید. این حرکت از چروک شدن لباس ها جلوگیری کرده و باعث می شود که بتوانید لباس ها را بعد از خشک شدن راحت تر اتو کنید.

شستن لباس‌هاي سنگ‌دوزي شده

اگر روش درست شست‌وشو و اتو کردن لباس‌هایی که مهره یا پولک دارند را بلد باشید، لازم نیست آن‌ها را به خشک‌شویی بدهید. اول از همه اگر لکه‌ای روی لباس هست به کمک لکه‌بر مناسب آن را پاک کنید. این لباس‌ها را نباید با شوینده‌های قوی بشویید. می‌توانید یک تشت پر از آب و شامپو درست کنید و لباس را ۱۰دقیقه در آن قرار دهید و بعد به آرامی در آب تکان دهید.

چنگ زدن، این لباس‌ها را خراب می‌کند. اگر ماشین لباسشویی شما برنامه شست‌وشوی ملایم دارد، می‌توانید لباس را با آن بشویید. اما حتما آن را در کیسه توری بگذارید تا اگر سنگی جدا شد بتوانید دوباره آن را نصب کنید. بهتر است این لباس‌ها را با بخار صاف کنید چون اتو کشیدن آن‌ها کمی سخت است.




برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 3
Shaghayegh (پنج شنبه خرداد ماه 23, 1392 11:14 pm), bahar (سه شنبه شهريور ماه 26, 1392 7:08 am), فرمیسک (جمعه خرداد ماه 24, 1392 5:20 pm)
رتبه: 21.43%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » پنج شنبه خرداد ماه 23, 1392 11:21 pm

چطور ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم

یکی از وسایلی که این روزها در خیلی از خانه ها پیدا می شود ، ماشین ظرفشویی است و یکی از مسائل پیرامون آن نحوه ی شستشوی این وسیله است.

ماشین‌های ظرفشویی به دو دسته بدنه فلزی و پلاستیکی تقسیم می‌شوند که هر دو در اثر شستشو ظروف و جمع شدن جرم و روغن در قسمت خروجی آب کثیف می‌شوند.

هر چند وقت یک بار با انجام مراحل زیر آن را تمیز نگه دارید.

مواد مورد نیاز :
مایع سفیدکننده
سرکه
آب پرتقال آماده
جوش‌شیرین

** قبل از تمیز کردن ماشین ظرفشویی، درجه حرارت آب را چک کنید. بعضی ماشین‌ها به آب 120 درجه و بعضی به 140 درجه سانتی‌گراد و حتی بالاتر نیاز دارند. با توجه به مدل و نوع ماشین از روی دفترچه، ببینید آیا ماشین مکانیسمی برای گرم کردن آب ‌خیلی سرد دارد؟
با استفاده از دماسنج قبل از دور، درجه حرارت آب را چک کنید.

** نوع جرم را تشخیص دهید. این که تمیز کردن باید بر اساس پوسته شدن، زنگ و کپک باشد یا تغییر رنگ و لکه غذا چرا که هر کدام روش خاصی برای تمیز کردن دارند.

** بعد از خالی کردن محتویات داخل ماشین، یک قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده به آن اضافه کنید و آن را روی دور کامل شستشو قرار دهید تا هر گونه کپک برطرف و داخل ماشین براق ‌شود.

** پوسته‌ها و تغییر رنگ را با اضافه کردن نیمی از آب پرتقال آماده پاکتی و زدن دور معمولی ماشین برطرف کنید. اسید سیتریک موجود در آب پرتقال، رسوبات آب سخت را کنده و ماشین‌ظرفشویی شما را تمیز می‌کند.

** با گذاشتن یک فنجان سرکه روی سبد ماشین، دور کامل آن را بزنید. با این کار کل ماشین تمیز خواهد شد. این روش یکی از آسان‌ترین و مطمئن‌ترین تکنیک‌های شستشو است. در صورت نبود سرکه از جوش‌شیرین استفاده کنید.


هرگز سرکه و سفیدکننده دارای کلر را با هم ترکیب نکنید. گاز حاصل سمی خواهد بود.


نکته:
• از کافی بودن آب در دور شستشو مطمئن شوید.
• از نرم‌کننده برای کاهش لکه‌های آب سرد استفاده کنید چون پاک کردن آن‌ها کار سختی است.
• آب را روی درجه مناسب تنظیم کنید چون برای تمیز شدن ظرف‌ها آب داغ مورد نیاز است.
• هرگز سرکه و سفیدکننده دارای کلر را با هم ترکیب نکنید. گاز حاصل سمی خواهد بود.








برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 2
bahar (جمعه خرداد ماه 23, 1392 2:13 am), فرمیسک (جمعه خرداد ماه 24, 1392 5:19 pm)
رتبه: 14.29%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » يکشنبه خرداد ماه 26, 1392 6:44 pm



برای تمیز کردن کانتر یا پیشخوان آشپزخانه تان کمی سرکه سیب را با مقدار کمی عرق نعنا مخلوط کرده و سپس چند قطره روغن زیتون بدون بو به آن اضافه کنید.

یک دستمال نخی را به این مخلوط آغشته کرده و تمام جرم ها و لکه ها را با کمک آن پاک کنید.


برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها:
bahar (سه شنبه شهريور ماه 26, 1392 7:08 am)
رتبه: 7.14%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » چهارشنبه خرداد ماه 29, 1392 10:31 am

روش نگهداری از کابینت های mdf
          

1- برای تمیز کردن کابینت و دیگر سازه های mdf ازیک اسفنج مرطوب استفاده فرمائید و از اسکاچ و شوینده های اسیدی جدآ خودداری کنید ، زیرا استفاده از این مواد به کابینت و یراق آلات آن آسیب میرساند .


2- برای پاک نمودن کابینت یا سازه های mdf از یک دستمال نمدار آغشته به مواد شوینده استفاده نمائید و پس از آن با یک دستمال نمدار چندین بار پاک و در انتها خشک نمائید .

3- هرگز دستمالهای خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از دربها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید ، زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت ، باعث آسیب جدی به آن میشود .

4- برای پاک نمودن دربهایی که قاب پروفیل mdf یا آلومینیومی دارند ، مراقب باشید مواد شوینده و آب به داخل درزها نفوذ نکند . زیرا با نفوذ آب به مرور باعث کپک زدگی و ایجاد باکتری خواهد نمود ، و در آخر باعث خرابی دربها خواهد شد .

5- هرگز دربهای کابینت های دیواری را باز نگذارید . زیرا بخار و گرمای حاصل از پخت و پز باعث آسیب دیدن آنها میشود

6- درب را بیش از زاویه معمول باز ننمائید ، زیرا رگلاژ دربها بهم خورده و باعث سائیدگی بین دربها و بدنه خواهد شد .

7- برای پاک کردن لک ، اثرات دست ، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس ، آستون ؛ الکل صنعتی ، مستقیمآ استفاده نفرمائید . زیرا این مواد میتواند به سطح رو کش دار mdf آسیب برساند . برای استفاده از این مواد بهتر است آن ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید .

8- شیشه های حاوی سرکه ، روغن ، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید ، زیر آن تمیز و یا درب آن باز نباشد زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنک کابینت شما خواهد شد .

9- صفحات کابینت از جنس hpl یا کرین ( سنگ مصنوعی ) آنتی باکتریال میباشد که مقاومت خوبی در برابر ضربات و گرما دارد اما در بعضی از مواقع بنا به درخواست مشتری به خاطر ارزانتر شدن قیمت کابینت از همان جنس درب کابینت که لبه آن به مقدار 8 سانت دوبل شده و pvc میشود را مورد استفاده قرار میدهند . که مقاومت آن مانند صفحه به اصطلاح ما کابینت سازها شرکتی نمی باشد . بنابر این هم در مورد صفحه شرکتی و کرین و هم در مورد صفحه دوبل شده باید به نکات زیر توجه فرمائید .

الف- از بریدن نان و دیگر مواد غذایی بر روی صفحه جدا خودداری کنید.

ب - از تراشیدن لک و غذاهای ریخته شده خشک بر روی صفحه و شستشوی آن با مواد شوینده اسیدی جدآ خودداری نمائید .

پ - از تجمع آب دور سینک و گوشه های صفحه کابینت به مدت طولانی جلوگیری کرده و با دستمال خشک نمائید ، زیرا در طولانی مدت باعث از بین رفتن آب بندی و ایجاد پوسیدگی در کابینت شما خواهد شد .

ت - ظروف داغ را مستقیمآ روی صفحه کابینت قرار ندهید و از زیر قابلمه ای که در همه منازل متداول است استفاده فرمائید .

ث - از گذاشتن اجسام سنگین بر روی قسمتی از صفحه که زیر آن خالی است (لباسشوئی ) صفحه جدآ خودداری نمائید .







برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها:
bahar (سه شنبه شهريور ماه 26, 1392 7:09 am)
رتبه: 7.14%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » سه شنبه مرداد ماه 29, 1392 6:32 pm


عضويت  / ورود

تمیز کردن شیشه های کثیف، گردگیری لوازم منزل و شست وشوی بهتر لباس ها روش های خاصی دارد که همه خانم های خانه دار به دنبال یادگیری و استفاده از آن هستند.

1 - برای تمیز شدن بهتر شیشه های پنجره، ۲ لیوان آب، یک چهارم لیوان سرکه سفید و یک قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی را در بطری اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.

2 - برای گرفتن خاک از لوازم ظریف و در هم بافته مانند مبل های حصیری، گل های مصنوعی، از سشوار که روی درجه پایین تنظیم شده است، استفاده کنید.

3 - برای تمیز کردن قابلمه ای که در آن باقی مانده غذا چسبیده است، کمی آب و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین در آن بریزید و بگذارید روی حرارت کم به مدت ۱۵دقیقه بجوشد.

4 - برای شست وشوی بهتر ظرف، در مخزن ظرفشویی مقدار مساوی پودر ظرفشویی و جوش شیرین بریزید و از آن استفاده کنید.

5 - تشک ها را با جاروبرقی تمیز کنید، به ویژه اطراف نوارها و درزهای آن را که سلول های پوست مرده جمع می شود.

6 - برای تمیز کردن قسمت داخل مایکروفر، چند برش لیموترش را در یک ظرف آب قرار دهید و در داخل مایکروفر بگذارید و به مدت ۵ دقیقه روی درجه بالا تنظیم کنید. سپس با یک پارچه داخل آن را بکشید.


برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 2
bahar (سه شنبه شهريور ماه 26, 1392 7:09 am), hoda (جمعه شهريور ماه 1, 1392 5:54 pm)
رتبه: 14.29%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » سه شنبه مرداد ماه 29, 1392 6:45 pm


۷ نکته در خانه داری که نمی دانستید !




1 - نگهداری موز برای مدت طولانی امكان پذیر نیست و این میوه زود از بین می‌رود. برای این‌كه بتوانید مدت زمان بیشتری از این میوه نگهداری كنید، باید آن را درون كاغذ آلومینیومی‌ بپیچید و در یخچال بگذارید. به این ترتیب آن را برای زمان بیشتری حفظ خواهید كرد.

2 - برای این‌كه جعفری در غذایتان سبز باقی بماند، كافی است به محض آن‌كه غذا شروع به جوشیدن كرد، جعفری را به آن اضافه كنید.

3 - برای رسیدن موز، كیوی، گوجه‌فرنگی یا سیب كال از قرار دادن میوه‌ها در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری كنید، چون باعث نرمی و حتی له شدگی آنها می‌شود. میوه را درون یك حوله یا پارچه تمیز و مرطوب بپیچید سپس آن را داخل یك پاكت كاغذی یا مقوایی قرار دهید. بزودی میوه شما بدون آن‌كه له یا سیاه شود، داخل پاكت كاغذی می‌رسد.

4 - برای حفظ كیفیت عطرتان، شیشه عطر را در محل خشك، خنك و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید، زیرا نور خورشید باعث بروز اختلالاتی در مواد تشكیل دهنده عطر شده و آن را از بین می‌برد. به طور كلی برای این‌كه شیشه عطر عمر بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می‌شود آن را همیشه درون جعبه اش نگه دارید.

5 - برای پاك كردن لكه‌های چای و قهوه از روی ظروف پلاستیكی و سبدها از محلول جوش شیرین و آب و یك برس برای شستشو استفاده كنید.

6 - برای جدا كردن پوست نازك روی بادام، آنها را 2 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد در آب سرد بگذارید تا براحتی پوست آنها جدا شود.

7 - برای گرفتن پوست هلو در تهیه مربا و كمپوت، آنها را یك دقیقه در آب بجوشانید و بعد پوست آن را بكنید.

برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 3
bahar (سه شنبه شهريور ماه 26, 1392 7:09 am), hoda (جمعه شهريور ماه 1, 1392 5:53 pm), sondos (چهارشنبه مرداد ماه 30, 1392 12:45 pm)
رتبه: 21.43%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: خـــانــه داری

پستتوسط Modir-Banowan » پنج شنبه آذر ماه 21, 1392 10:52 pm

آشنایی با خوراکی های پاک کننده :





نمك

_ اگر یك قاشق چایخوری نمك به آبی كه در آن تخم‌مرغ می‌جوشانید اضافه كنید، تخم‌مرغ موقع پختن نمی‌شكند.
_ لكه عرق را می‌توانید با نمك پاك كنید. به این شكل كه یك مشت نمك در یك لیتر آب بریزید و هم بزنید. لكه را به مدت یك ساعت در این محلول قرار بدهید و بعد بشویید.


_ برای ثابت كردن رنگ پارچه‌های كتانی از نمك استفاده كنید. یك مشت نمك در یك لیتر آب حل كنید و پارچه را به مدت بیست دقیقه در آن قرار بدهید. بعد بشویید.
_ اگر شومینه دارید، با یك مشت نمك می‌توانید آتش را شعله‌ورتر كنید.


_ اگر مقداری نمك روی پله‌های یخ‌زده بریزید، یخ ذوب می‌شود. فقط مواظب باشید روی گل و گیاه و یا جایی كه می‌خواهید بهار آینده گل یا چمن بكارید، نمك نپاشید.
_ یك قاشق چایخوری نمك و یك قاشق چایخوری جوش شیرین در آب ولرم بریزید و دهان را با آن غرغره كنید.
_ محلول غلیظی از آب داغ و نمك درست كنید و هفته‌ای یك یا دو بار در دستشویی یا ظرفشویی بریزید، چربی و بوی بد را از بین می‌برد.


سركه


_ كمی سركه جوشان می‌تواند بوی ماهی یا كلم را از بین ببرد.
_ سركه بطری‌ها و تنگ‌های گردن باریك را تمیز می‌كند. كمی سركه با مقداری آب گرم در ظرف مورد نظر بریزید. اگر بطری یا گلدان و یا تنگ پیچ‌وخم دارد، كمی برنج هم در آن بریزید و تكان بدهید تا تمام سطح داخلی آن تمیز شود.


_ اگر یك قاشق چایخوری سركه به آبی كه تخم‌مرغ در آن می‌جوشانید بریزید، از شكستن تخم‌مرغ جلوگیری می‌كند.
_ برای شستن در و پنجره از سركه استفاده كنید. به این شكل كه كمی سركه به آب داغ اضافه كنید.
_ اگر پاهای‌تان خسته شده است كمی سركه به آب ولرم اضافه كنید و پاهای‌تان را در آن قرار بدهید.

جوش شیرین


_ برای پرداخت كردن كُرُم از جوش شیرین خشك استفاده كنید. آن را با پارچه خشك روی سطح كرم بمالید تا براق شود.
_ برای پاك كردن ظرف‌های لعابی هم از جوش شیرین استفاده كنید. محلول غلیظی از آن می‌تواند ظرفهای لعابی را كاملا تمیز كند.


_ برای تمیز كردن یخچال و فریزر از جوش‌شیرین كمك بگیرید.
_ اگر ظرف‌های چینی شما در اثر مرور زمان لك شده است با جوش شیرین لكه‌ها را پاك كنید.
_ جوش شیرین دندان‌ها را تمیز می‌كند. گه گاه می‌توانید مقدار كمی از آن را به جای خمیر دندان روی مسواك بریزید و دندان‌ها را تمیز كنید.

لیموترش


_ لیموترش مرمر را تمیز می‌كند. نصف لیموترش را در پارچه‌ای بپیچید و در آب ولرم فرو ببرید. بعد در بوراكس ( یکی از کانی های گروه بوراته است که به صورت بلورهای مونو کلینیک شیشه ای روشن تا مات می باشد.بوراکس دارای ظاهری چرب و تقریبا شیرین است که به راحتی قابل سوختن بوده و در آب گرم حل می شود. ) بگذارید و به سطح‌های مرمرین بمالید.


_ با آب لیموترش و آب می‌توانید دهان‌شویه خوبی تهیه كنید كه دهان‌تان را تازه كند.
_ برای مانیكور و پدیكور از محلول آب و آب لیموترش استفاده كنید. این محلول باعث سفیدی ناخن‌ها هم می‌شود.


_ چند قطره آب لیموترش كفش‌ها را براق می‌كند.
_ كمی آب لیموترش شوره سر را از بین می‌برد و موها را كمی روشن‌تر می‌كند. برای رهایی از شوره سر آب نصف لیموترش را به آب آبكشی موها اضافه كنید.


برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها:
bahar (پنج شنبه آذر ماه 21, 1392 11:15 pm)
رتبه: 7.14%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان