زن ،حـقــوق ، تـکــالیف

در این بخش مسایل دینی مربوط به بانوان قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

زن ،حـقــوق ، تـکــالیف

پستتوسط Modir-Banowan » يکشنبه خرداد ماه 25, 1392 12:00 am

زن ، حـقوق  ، تکالیف
با تکیه بر سه مقوله ی مساوات ، عدالت ، احسان


نویسنده : دکتر محمود ویسی
(دکترای فقه و اصول از دانشگاه بین المللی ام درمان سودان ، استاد دانشگاه و مدرس حوزه های علمیه اهل سنت)


***************************

گفتار یکم
عدالت ، مساوات ، احسان


اما راغب اصفهانی در تعریف کلمه (عدل ) می فرماید : (العداله والمعادله) الفاظی هستند که معنی مساوات را می رسانند . عدالت نیز به معنی تقسیم چیزی به طور مساوی است بر این اساس نیز در روایت امده که : « با عدل آسمانها و زمین به پا شده و استقرار یافته است » که این عبارت نیز اشاره به این دارد که اگر رکنی از ارکان چهارگانه در این جهان ، یکی بر دیگری فزونی یا کاستی می یافت نظم جهان مختل می شد . راغب اصفهانی همچنین در مورد مساوات در بیان کلمه (سواء) می گوید : مساوات برابری در ذرع و وزن و پیمانه است مثلا گفته می شود این لباس مساوی با آن لباس است یا گفته می شود این درهم مساوی با آن درهم است . اما گاهی برابری از لحاظ کیفیت سنجیده می شود مثلا گفته می شود این سیاهی مساوی با آن سیاهی است « ابی القاسم حسین بن محمد بن معروف به راغب اصفهانی متوفی سال 502 ه ق / مفردات فی غریب القرآن – تحقیق محمد سید گیلانی / دار المعرفه / بیروت ».

از این سخن هویداست که عدالت معنی مساوات را هم دارد و مساوات جزئی اساسی از عدالت است که قانون حکیمانه پروردگار نیز ان را تایید نموده است و مساوات را به عنوان اصلی برای بیشتر احکام دینی مربوط به زن و مرد قرار داده است . و نیز قانون خداوند تفاوتهای بیولوژیکی موجود میان زن و مرد را مانع مساوات نمی داند هر چند که این تفاوتها دارای اثری ذاتی و بنیانی بر این مسئله نیست و مانعی برای عدالت که مفهومی بیشتر و گسترده تر از مفهوم مساوات را داراست نمی باشد . حال به بیان چند مثال پیرامون جایگاه مساوات می پردازیم :

الف ) همانا قرآن کریم بیان نموده که زن و مرد از یک ماده و یک نفس واحده خلقت و آفرینش یافته اند و به استناد صحیحترین تفسیرها حوا نیز از همان ماده ای افریده شده که ابتدا آدم از آن خلقت یافته بود . بنابراین حوا آفریده شده از دنده ی آدم یا هیچ جزئی از اجزاء او نمی باشد .« یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها / ای مردمان تقوای پروردگارتان را پیشه کنید آنکه شما را از یک انسان بیافرید و سپس همسرش را از جنس او آفریده / سوره نساء – 1 »

امام فخر رازی از ابی مسلم نقل کرده است که معنی تعبیر « خلق منها زوجها » این است که خداوند حوا را نیز از جنس آدم آفرید و به همین خاطر حوا نیز شبیه آدم است . و اصل انسان زوجی است که هر دو آفریده شده از جنس و ماده واحدی هستند و آیه ی کریمه فوق هم میفرماید: هر کدام از انسانها از ماده ی واحدی آفریده شده و جنس او را انسان قرار داده یعنی جنس او را انسانی قرار داده که در انسانیت با او (آدم) برابری می کند . امام فخر رازی این تاویل را از میان سایر تاویلات پس از بررسی ادله ی عقلی و لغوی و مقایسه آن با سایر آیات قرآن ترجیح می دهد. « زن مسلمان درتونس – دکتر راشد غنوشی »



ادامه دارد ...




برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 4
CafeWeb (يکشنبه خرداد ماه 26, 1392 10:26 pm), saharbanoo (چهارشنبه تير ماه 26, 1392 11:35 pm), sondos (چهارشنبه تير ماه 26, 1392 11:22 pm), فرمیسک (يکشنبه خرداد ماه 26, 1392 3:55 pm)
رتبه: 28.57%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

پستتوسط Modir-Banowan » چهارشنبه تير ماه 26, 1392 2:35 pm

دکتر وهبه الزحیلی در تفسیر خود می گوید : « اصل خلقت از جنس و ماده ای واحد بوده و بیشتر علما نیز بر این باورند که آن نفس واحد آدم است و حوا نیز از دنده ی چپ آدم آفریده شده در حالی که آدم در خواب بود و زمانی که بیدار شد  حوا را در کنار خود یافت تعجب کرد و این سخن را به دلیل روایت شیخین ( امامان بخاری و مسلم گفته اند : استوصوا بالنساء خیرا فان المراه خلقت من ضلع / درمورد زنان شما رابه خیر و نیکی زیرا که آنها از دنده ی مردان آفریده شده اند . – تفسیرالمنیر – ذیل ایه 1 سوره نساء دکتر وهبه الزحیلی ) ابومسلم اصفهانی و برخی دیگر از علما بر این باورند که مراد از اینکه خداوند از جنس آدم همسرش حوا را آفریده این است که هر دو از جنس واحدی هستند بنابراین چه فایده ای در آفرینش حوا از دنده ی آدم وجود دارد چرا که خداوند متعال قادر است که حوا را نیز مانند آدم بیافریند و به این آیه از قرآن کریم استدلال کرده اند : « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا ...»  و یکی از نشانه های قدرت خداوند این است که از جنس خودتان همسرانی را برای شما آفرید .. / سوره روم آیه 21 . در اینجا « من انفسکم » به معنی از جنس شما می باشد . همانند آیه ی 2 سوره جمعه که می فرماید : « و هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم .... خدا کسی است که ازمیان بیسوادان پیامبری را بر انگیخته است » جای تعجب است که حدیث فوق را به این شکل تفسیر کرده اند در حالی که حدیث در مقام ارشاد و امر به معروف درمورد زنان و پرهیز از اعمال خشونت در رابطه با آنهاست زیرا که استمرار زن بر سرشت زنانه و ویژگیهایی که در طبیعت زنانه وجود دارد امری ست مطلوب و زیبایی و کمال زن نهفته در این خصایص می باشد بنابراین هرگاه زن این خصلت را ازدست دهد و صفات مردانه پیداکند نمی تواند وظیفه اش را انجام بدهد همچنان که اگر دنده راست باشد قادر به ادامه ی نقش خود می باشد و این خود هدف است اما معنی حدیث همانند آیه قرآن است که میفرماید : « خلق الانسان من عجل / انسان از شتاب آفریده شده است . انبیا 37 »  و این عبارت مجاز است ومجاز هم شیوه ای پسندیده و نیکو در کلام و لغت عرب می باشد . زیرا هدف پیامبر بیان ابعاد بیولوژی ومسایل زیست شناسانه نبوده بلکه وصیت وسفارش به مردان در رابطه با زنان بوده است . اندیشمندان معاصر از جمله شیخ محمد رشید رضا، شیخ محمد عبده ،استاد طاهر بن عاشور و استاد شهید سید قطب ( رحمهم الله) هم بر این باورند . اما شهید سید قطب در تفسیر خود اینگونه دلیل می آورد: نصی را که ما در اینجا داریم و هم چنین نصوصی همانند آن در قران کریم درمورد این موضوع غیبی هیچگونه سخنی نمیگویند وتمام روایاتی هم که در زمینه ی آفرینش زن از دنده ی مرد آمده همگی آمیخته به اسرائیلیات است و نمی توانیم به آنها اعتماد کنیم و شاید تشابه لفظی که میان نصوص تورات و متن این حدیث هست اغلب مفسرین را وادار به پذیرش این مسئله (خلقت حوا از دنده ی آدم ) کرده است و علمای یهودی که بعدها اسلام آورده اند نقش بسزایی در انتشار و تثبیت این تاویلات داشته اند .
ادامه دارد ...


برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها:
bahar (چهارشنبه تير ماه 26, 1392 4:19 pm)
رتبه: 7.14%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

Re: زن ،حـقــوق ، تـکــالیف

پستتوسط sondos » چهارشنبه تير ماه 26, 1392 11:34 pm

سلام.ممنون خواهر عزیزم،مقاله مفیدی است.منتظر ادامه آن هستم.
وَاعبُد رَبَّکَ حتّی یأتیَکَ الیَقین...

برای نویسنده این مطلب sondos تشکر کننده ها:
Modir-Banowan (چهارشنبه تير ماه 26, 1392 11:55 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sondos
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 145
تاريخ عضويت: دوشنبه آبان ماه 1, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر - کرمانشاه
تشکر کرده: 543 بار
تشکر شده: 272 بار
امتياز: 560

Re: زن ،حـقــوق ، تـکــالیف

پستتوسط saharbanoo » چهارشنبه تير ماه 26, 1392 11:42 pm

زور مه منون خوشکه گوله که م.به نظر من زن خوب یک حقیقت شیرینه و زن بد یک سراب ویرانگر سرابیکه که هرچند حقیقت نداره ولی حقایق تلخی رو ایجاد میکنه.

برای نویسنده این مطلب saharbanoo تشکر کننده ها:
Modir-Banowan (چهارشنبه تير ماه 26, 1392 11:56 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
saharbanoo
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 64
تاريخ عضويت: پنج شنبه آبان ماه 10, 1391 12:30 am
محل سکونت: کوردستان-ورمی
تشکر کرده: 18 بار
تشکر شده: 107 بار
امتياز: 480

Re: زن ،حـقــوق ، تـکــالیف

پستتوسط fayez » پنج شنبه تير ماه 27, 1392 6:24 pm

سپاس زور جوان بو .به هیوای روژیکه افق دید به انسانیت بیت نه جنسیت.





اگر مادر فاسد باشد نسل فاسد می گردد.
نماد کاربر
fayez
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 6
تاريخ عضويت: يکشنبه اسفند ماه 27, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 7 بار
امتياز: -10

Re: زن ،حـقــوق ، تـکــالیف

پستتوسط Modir-Banowan » شنبه آبان ماه 11, 1392 11:41 pm

ب)) قرآن کریم این مسئله را که زن ( حوا ) آدم را برای ارتکاب گناه (خوردن از درخت ممنوعه ) فریب داده است نفی نموده و این در حالی است که نفی قرآن در تناقض با چیزهایی است که در کتابهای تحریف شده یهود و نصاری آمده است وبه این ترتیب قرآن زن و مرد را در خوب بودن وشایستگی داشتن و اینکه هیچکدام از آنها به تنهایی منبع شرارت و رذالت نیستند مساوی قرارداده و این تساوی نیز به گونه ای میباشد که هر دو شایستگی مورد خطاب واقع شدن خداوند را دارا هستند ، و لا تقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمین / و به این درخت نزدیک نشوید اگر چنین کردید از زمره ی ستمکاران خواهید شد/ اعراف -19 ، و نیز تساوی در تاثیر پذیری از شیطان « فدلهما بغرور .... آرام آرام آن دو را با مکر و فریب به سوی آن درخت کشاند » یا تساوی هر دو در ارتکاب فعل خوردن از میوه ی درخت ممنوعه « فلماذاقا الشجره / هنگامی که از آن درخت خوردند » و نیز تساوی در نتیجه عمل « بدت لهما سوآتهما وطفقا یخصفان علیهما من ورق الجنه / عورتهای خویش را بدیدند و برای پوشاندن شرمگاههای خود شروع به جمع آوری برگ درختان کردند » و مساوی بودن و همانندی آنها در ندای الهی و مورد توبیخ قرار گرفتن « و نادی ربهما الم انهکما عن تکلما  الشجره و اقل لکما ان الشیطان لکم عدو مبین / پروردگارشان فریادشان زد : آیا شما را از آن درخت نهی نکردم و به شما نگفتم اهریمن دشمن آشکارتان است . ومساوی بودن آنها در توبه و طلب عفو به درگاه پروردگار « قالا ربنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا و ترحمنا لنکونن من الخاسرین ... و گفتند پروردگارا ما با نافرمانی خویش بر خویش ستم کردیم و اگر ما را نبخشی و به ما رحم نکنی از زمره ی زیان کاران خواهیم بود . حتی ایات قرآنی به مسئولیت بیشتری که بر دوش مرد قرار داده شده اشاره دارد « و عصی آدم ربه فغوی ... بدین نحو آدم از فرمان پروردگارش سرپیچی کرد و گمراه شد .

ج )) همچنین قرآن مسئولیت امانت داری ین و تبلیغ آن و نیز بردوش گرفتن مسئولیت اجرای آن را در میان زن و مرد و مساوی دانسته و میفرماید « ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات و... اعد الله لهم مغفره و اجرا عظیما – مردان مسلمان و زنان مسلمان و مردان با ایمان و زنان با ایمان و ... خداوند برای همگی آنان آمرزش و پاداش بزرگی را فراهم ساخته است – احزاب 35

من عمل صالحا من ذکر او انثی ... و هو مومن فلنحیینه و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعلمون – هرکس چه مردو چه زن کار شایسته انجام بدهد و مومن باشد به او در دنیا زندگی پاکیزه و خویشاوندی  می بخشیم و در آن دنیا پاداش کار های خوب انان را بر طبق بهترین کارهایشان خواهیم داد .نحل 97

ادامه دارد ...

برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 2
bahar (يکشنبه آبان ماه 12, 1392 3:01 pm), yosra69 (يکشنبه آبان ماه 12, 1392 12:13 pm)
رتبه: 14.29%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520


بازگشت به دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان