چرا مسلمانان شکست میخورند؟ (قسمت دوم)

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

چرا مسلمانان شکست میخورند؟ (قسمت دوم)

پستتوسط hodhod » سه شنبه شهريور ماه 5, 1392 9:17 pm

چرا مسلمانان شکست میخورند؟ (قسمت دوم)

چرا خداوند با مسلمانان اينگونه رفتار مي كند؟

شايد بعضي ها اين سؤال را مطرح نمايند كه چرا با وجود مقبوليّت ياران پيامبر ـ صلي الله عليه و سلم ـ نزد خداوند سبحان، باز اين مشكلات و سختي ها بر آنان وارد آمد و به اين شكل قلب حبيب خويش را دردناك مي كرد؟
زندگاني اي كه بعد از اين جهان در انتظار مسلمانان و مؤمنان واقعي است، به حدي شيرين، لذت بخش، پر از آرامش و راحتي و نيز دائمي و ابدي است، كه به آساني به هر كسي عنايت نمي كنند، بلكه مقبولان آنجا بايد از امتحان هاي بسيار سختي بگذرند تا به آن راحتي و آرامش و آسايش هميشگي نائل آيند.
خداوند سبحان در قرآن مجيد در مورد چنين آزمايش هايي مي فرمايد:

(( أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (2) وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (3) )) (عنكبوت)
«آيا مردمان گمان برده اند، همين كه بگويند ايمان آورده ايم (و به يگانگي خدا و رسالت پيغمبر اقرار كرده ايم) به حال خود رها مي شوند و ايشان (با تكاليف و وظائف و رنج ها و سختي هايي كه بايد در راه آئين آسماني تحمل كرد) آزمايش نمي گردند؟ و به راستى كسانى را كه پيش از آنان بودند، آزموديم. پس البته خداوند آنان را كه راست گفتند معلوم مى دارد و دروغگويان را [نيز] معلوم خواهد داشت»

(( وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155) )) (بقره )
«و قطعاً شما را با برخي از (امور همچون) ترس و گرسنگي و زيان مالي و جاني و كمبود ميوه ها، آزمايش مي كنيم، پس مژده بده به بردباران».

آري! خداوند متعال گاه وقتي در همين دنيا نيز پاداش و جايزه موفقيت در امتحان ها و آزمايش ها را عنايت مي فرمايد، به عنوان مثال، مي توان به واقعه معراج رسول الله ـ صلي الله عليه وسلم ـ اشاره نمود كه پس از تحمل رنج و سختي دعوت مردم مكه و نيز اخراج و شكنجه در طائف، به آسمان ها دعوت شد.
پروردگار جهانيان صراحتاً فرموده است:

(( فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (5) إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا (6) )) (شرح)
« ... همراه با سختي و دشواري، آسايش و آسودگي است ... مسلّماً با سختي و دشواري، آسايش و آسودگي است».

ابن عباس رضي الله عنها مي فرمايد: هيچگاه دو نوع عُسر و سختي بر يك يُسر و آساني غالب نمي آيد و حتماً همراه هر سختي و عُسري، فرَج و آساني نيز وجود دارد.
اما اين امكان نيز هست كه اين فَرَج و گشايش و آساني در دنيا به وقوع نپيوندد و به آن سراي بيافتد، چرا كه نزد ما زمان وجود دارد، وگرنه در علم خداوند اين فاصله زياد نيست. امكان ندارد كه مسلمان در مقابل يك سختي، آساني و راحتي به او نرسد.
پس بهشت با آن همه ناز و نعمت نتيجه تحمل سختي ها و كسب موفقيّت در آزمايش هاست.
اين قاعده براي هيچ كس و هيچ قومي استثنا نيست، بلكه در هر زماني و در هر عصري اگر افرادي دعوت فرستادگان خداوند را قبول كرده باشند و در راه رساندن آن دچار سختي و مصيبت شده باشند، قطعاً خداوند سبحان به آنان پاداش و اجر و مزد حقيقي عنايت فرموده است.

در سوره مباركه «يس» داستان يكي از داعيان مخلص و جان بركف به نام «حبيب نجارّ» را مي خوانيم كه به سبب دفاع از عقيده و آرمانش و به خاطر انتخاب راه حقيقت از سوي قومش مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار مي گيرد و با فجيع ترين شيوه به شهادت مي رسد. خداوند در آن لحظه شاهد بوده كه يكي از بندگان و محُبانش اينگونه با وضع فجيعي به شهادت مي رسد، اما او را ظاهراً نجات نمي دهد و جلو كار دشمنان را نمي گيرد، اما چند لحظه بعد مي فرمايد:

((  قِيلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ (26) بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ (27) )) (يس)
«(مردمان بر او شوريدند و شهيدش كردند، از سوي خدا) بدو گفته شد: وارد بهشت شو ... (وقتي كه آن همه نعمت و كرامت را ديد) گفت: اي كاش! قوم من مي دانستند، كه پروردگارم مرا آمرزيده است و از زمره گراميانم قلمداد فرموده است».

منبع: چرا مسلمانان شکست میخورند؟
نویسنده: محمد ایوب گنجی









برای نویسنده این مطلب hodhod تشکر کننده ها: 4
Maryam-H (چهارشنبه شهريور ماه 6, 1392 10:16 am), bahar (چهارشنبه شهريور ماه 6, 1392 3:35 pm), faezin (چهارشنبه شهريور ماه 6, 1392 4:06 pm), naseh_azizi (چهارشنبه شهريور ماه 6, 1392 3:04 pm)
رتبه: 28.57%
 
hodhod
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 10
تاريخ عضويت: دوشنبه مرداد ماه 28, 1392 7:42 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 32 بار
امتياز: 320

Re: چرا مسلمانان شکست میخورند؟ (قسمت دوم)

پستتوسط pejmanava » سه شنبه شهريور ماه 5, 1392 9:30 pm



نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان