جنون و جواني

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

جنون و جواني

پستتوسط shaker » جمعه شهريور ماه 8, 1392 12:47 pm


همانطور که می دانید این حکم عقل است : در مواردی که احتمال ضرر وجود دارد، دستور به اجتناب و پرهیز می دهد و به اصطلاح:  دفع ضرر محتمل به حکم عقل واجب است.

اکنون اگر یک انسان تشنه در بیابان و در زیر آفتاب گرم تابستان در کنار چاهی قرار بگیرد و بداند که در این چاه آب است اما احتمال بدهد یک مار گزنده هم در آن چاه باشد در اینحال اگر تشنگی براو غلبه نکرده است دائم برای رفتن درچاه دچار تردید می شود و عقلش می گوید:  نرو شاید در چاه ، مار باشد صبر کن شايد فرجی بشود. اما اگر تشنگی براو غلبه کرد و به حدی تشنه شد که تحمل نداشت  دراینصورت بالاخره وارد چاه می شود حالا اگر دراين هنگام که عقلش را توجیه کرده ناگهان ماری را داخل چاه ببیند دیگر داخل چاه نمی رود زیرا الآن علم به وجود مار برایش حاصل شد.

بدین ترتیب نفس امّاره  تا وقتی غلبه پیدا نکرده، عقل دلیل و راهنمای خوبی برای نجات انسان است ولی وقتی در وجود انسان نفوذ نمود وغالب شد می تواند عقل را تحت الشعاع قرار دهد و با توجیه و تاویل، حکم او را نادیده بگیرد این درحالیست که وقتی علم حاصل شد عقل بر سر جایش می آید و توجیهات هوای نفس را باطل می کند پس بايد در مقابل بیهوده بافیهای هوای نفس با راهنمایی عقل بایستيم ودر مقابل غلبه هوای نفس با کمک و ارشاد علم ایستادگی کنيم.

پيامبراكرم صلي الله عليه وآله  در روايتي مي فرمايند: جواني شعبه اي از جنون و ديوانگي است.(السيرةالنبوية ابن كثير جلد4 ص24)

در جواني زمانيكه غلبه شهوت و غضب هست ديگر هيچ چيز جلودارش نيست و موعظه و نصيحت ديگران هم فايده اي ندارد درست مثل فرد ديوانه ؛ فقط همين علمِ خدايي است كه اگر كسب نموده مي تواند فريادرس او باشد وگرنه اگر پنجاه سال هم درس خوانده باشد ولي علمش رباني نشده به جايي نمي رسد بلكه بسياري از انحرافات بزرگ توسط افرادي واقع شده كه درس خوانده بوده اند ؛ بخاطر حبّ دنيا ، براي اينكه مطرح شوند ! مي خواهند همه چيز را موافق عقلشان درست كنند؛ بابا اگر هرچيزي را انسان بخواهد به عقلش رجوع كند ديگر چيزي براي دين و شريعت باقي نخواهد ماند و نيازي به ارسال انبياء و اوصياء نبود.

به يكي از علماء گفتند چرا شما اينقدر در فتواهاي خود احتياط داريد؟ ايشان فرمود: چون جستجو براي فتوا دادن لازم است و من هم به مقدار متعارف فحص مي كنم امّا مي ترسم كه كامل نبوده لذا نمي توانم به حكم قطعي فتوا بدهم وبراي همين فتواي به احتياط مي دهم.
بنابراين بايد علم را همراه با اخلاص و عمل و تقوا بدست آورد تا در موقع غلبه هواي نفس به فرياد انسان برسد.


« و قل ربّ زدني علماً »




حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

برای نویسنده این مطلب shaker تشکر کننده ها: 4
hoda (جمعه شهريور ماه 8, 1392 6:40 pm), naseh_azizi (جمعه شهريور ماه 8, 1392 7:21 pm), pejmanava (جمعه شهريور ماه 8, 1392 2:45 pm), yosra69 (شنبه شهريور ماه 9, 1392 9:14 pm)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
shaker
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 56
تاريخ عضويت: شنبه آبان ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 16 بار
تشکر شده: 97 بار
امتياز: 120

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان