خــواص مــواد غــذایــی

در این بخش مطالبی در زمینه ی تغذیه ی مناسب قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط somayeh » شنبه آبان ماه 25, 1392 10:00 pm


انار میوه*ای خوشمزه و شفابخش است. دلیل خاصیت شفابخشی انار وجود مقدار زیادی ویتامین ث و دیگر ویتامین**هاست. همچنین وجود پتاسیم و منیزیم در انار، عاملی برای تصفیه خون است.
در قدیم از پوست این میوه در صنایع رنگ*رزی و همچنین از برگ چوب درخت این میوه نیز برای علاج برخی بیماری*ها استفاده می*شده است. در این مطلب به برخی از فواید این میوه اشاره شده است که مطالعه آن به شدت توصیه می*شود.

1 - کمک به سلامت دندان*ها


انار حاوی ترکیبات پلی فنیل و دارای خاصیت ضد باکتری است که در فرمول دهانشویه نیز مورد استفاده قرار می*گیرد. این ترکیبات عامل پیشگیری از بروز پلاک دندان است که باعث ایجاد حفره و خراب شدگی*دندان و التهاب لثه می*شود.
همچنین انار برای برفک*های دهانی بسیار مفید است.

2 - کاهش*دهنده کلسترول خون

نتایج تحقیقات بر روی افرادی که در هفته حداقل دو بار آب انار نوشیده*اند نشان داده که 18 درصد کلسترول بد خون آنها کاهش پیدا کرده است. مصرف انار عامل کاهش التهاب دیواره عروق خونی و کاهش احتمال تصلب شرایین است.


3 - کمک به پیشگیری از بروز آرتروز


مطالعات نشان داده است که انار، آب انار، روغن انار، و همچنین رب انار حاوی خواص ضد التهابی و مسکن طبیعی برای مفاصل است. مصرف انار و سایر محصولات حاصل از آن، موجب پیشیگیری از تخریب مفاصل ناشی از آرتروز می*شود. آب انار طبیعی ورم مفاصل و التهاب استخوان را تسکین داده باعث کاهش زوال غضروف است.

4 - حفاظت در برابر سرطان


به گفته دکتر جنیفر فرانکلین از مرکز تغذیه پزشکی در نشویل، مصرف یک چهارم انار میزان فیبر مورد نیاز روزانه یک انسان را تامین می*کند که این امر باعث جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی می*شود.
همچنین انار تقویت*کننده کبد و صفرا، تقویت*کننده توان جنسی، عامل متعادل*سازی مزاج و برطرف*کننده زردی است. بعلاوه مصرف آب انار موجب حذف رادیکال *های آزاد در بدن شده و مانع رشد و توسعه سرطان های پستان، پروستات، پوست می*شود.

5 - محافظت از پوست


انار به علت دارابودن آنتی*اکسیدان بالا، باعث کاهش آسیب*های پوستی ناشی از اشعه ماورابنفش و دفاع در برابر رادیکال*های آزاد در پوست می*شود. همچنین تولید کلاژن در پوست، سفت*شدن پوست، جلوگیری از ایجاد لکه*های پوستی و کمک به بهبود زخم*های پوستی از سایر فواید مصرف انار است.
آنتی*اکسیدان*ها منجر به تحریک گلبول*های سفید خون برای خنثی کردن مواد سمی در بدن و در نتیجه ارتقاء سیستم ایمنی بدن می*شوند.

مصرف انار همچنین عامل کاهش سرعت فرایند پیری است و چین و چروک*ها و خطوط ریز ناشی از افزایش سن و نور خورشید را کاهش می*دهد. همچنین بسیاری از منابع از تاثیر مثبت انار به رفع جوش های ناشی از پوست*های چرب اشاره کرده*اند. ضمن اینکه مصرف منظم آب انار طبیعی می*تواند به تقویت فولیکول*های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

برای نویسنده این مطلب somayeh تشکر کننده ها: 2
bahar (يکشنبه آبان ماه 26, 1392 3:35 pm), tafgah72 (شنبه آذر ماه 9, 1392 8:36 pm)
رتبه: 14.29%
 
somayeh
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 29
تاريخ عضويت: چهارشنبه آبان ماه 15, 1392 3:47 pm
تشکر کرده: 148 بار
تشکر شده: 58 بار
امتياز: 580

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط yosra69 » سه شنبه آذر ماه 5, 1392 8:42 pm

خوردن این میوه 2 ساعت قبل خواب معجزه میکند
نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است.
نارنگی به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.
همچنین نارنگی به دلیل دارابودن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است. همچنین به دلیل داشتن ویتامین‌های C، A و B مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند.نارنگی جزو میوه هایی است که طبیعت سردی دارد و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است. این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند. علاوه بر این، اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است، این میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است. نارنگی نه تنها موجب جلوگیری از چاقی می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع دو و حتی تصلب شرایین.
البته کسانی که طبع بلغمی و سوداوی دارند بایستی زیاد این میوه را درشب مصرف نکنند و بهتر است در طی روز مصرف شود
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 3
bahar (سه شنبه آذر ماه 5, 1392 11:59 pm), pejmanava (سه شنبه آذر ماه 5, 1392 9:02 pm), tafgah72 (شنبه آذر ماه 9, 1392 8:35 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط tafgah72 » شنبه آذر ماه 9, 1392 8:39 pm


طبق تحقیقات انجام شده”پای مرغ” حاوی بسیاری ازپروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و حیاتی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست. از همین جهت به افرادی که دچار مشکلاتی مانند :خمیدگی که ناشی از کمبود کلسیم است، پوکی استخوان، آرتروز،نرمی استخوان(راشیتیسم) در کودکان و بزرگسالان،روماتیسم،شکستگی استخوان و به طور کلی تغییرات ساختمانی در استخوانها و نیز اختلال عملکرد عضلانی ناشی از کمبود کلسیم و ویتامین D را می توان با ااستفاده از این ماده غذایی درمان کرد.
بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح اورتوپدی در بسیاری موارد استفاده از سوپ های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می کنند.

خواص درمانی
بهترین درمان برای پوکی استخوان
بهترین درمان برای راشیتیسم
بهترین جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروفها
بهترین پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش
بهترین جایگزین برای قرص های غضروف ساز اروپایی و آمریکایی
بهترین کمکی برای رشد کودک و نوجوان
بهترین درمان برای سرماخوردگی و ضعف شدید
بهترین منبع گلوکزامین و سولفات کندورایتین
بهترین ترمیم کننده شکستگی استخوان
بهترین بهبود دهنده کمردرد یا دیسک کمر


نکته ی مهم : افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند باید هنگام خوردن این عصاره مقداری آب لیموترش و یا آب غوره به غذای خود اضافه کنند.











برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه آذر ماه 11, 1392 4:36 pm), yosra69 (يکشنبه آذر ماه 10, 1392 10:05 pm)
رتبه: 14.29%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط tafgah72 » شنبه آذر ماه 9, 1392 8:48 pm




اسمش کدوتنبل است! البته به آن کدو حلوایی هم می‌گویند. قد و قواره‌ای ندارد: گرد و قلمبه و بامزه است. اما زیر آن پوست کلفت و نارنجی رنگ دنیایی از خاصیت وجود دارد که سلامتی را تضمین می‌کند اما اینکه چرا اسمش را تنبل گذاشته‌اند فلسفه‌اش را نمی‌دانم. کدوتنبل منبع فوق‌العاده‌ی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها و پروستات مفید است و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. با ما باشید تا با دنیای این کدو بیشتر آشنا شوید.

تخمه‌ی کدو برای پروستات
البته نباید انتظار معجزه داشت اما نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تخمه‌ی کدو تأثیر مثبتی روی سلامت پروستات دارد. در طب سنتی از تخمه‌ی کدوتنبل برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات استفاده می‌کنند. ترکیبات موجود در تخمه‌ی کدو روی ادرار کردن تأثیر می‌گذارد اما روی حجم پروستات تأثیری ندارد. البته نتیجه‌ی پژوهش دیگری که در سال 2006 روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که مصرف تخمه‌ی کدو روی این ارگان تأثیر مثبت دارد.

کدوتنبل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد
کدوتنبل تقریباً به اندازه‌ی هویج حاوی کاروتنوئید است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا آفتاب‌سوختگی موثرند. نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد رابطه‌ای بین مصرف سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها و کاهش سرطان به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون وجود دارد.


علاوه بر این کریپتوگزانتین و آلفا کاروتن دو نوع دیگر از این کاروتنوئیدها هستند که قادرند از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که مصرف کاروتنوئیدهای غذایی خیلی بهتر از مصرف مکمل است. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی نارنجی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

کدوتنبل برای مقابله با پیری چشم‌ها
کدوتنبل حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این دو رنگدانه‌ی کاروتنوئیدی برای سلامت چشم‌ها مفیدند. این رنگدانه‌ها مانند فیلتری در برابر نور آبی اشعه‌های خورشیدی عمل می‌کنند که برای سلامتی سلول‌های شبکیه مضر هستند. در سال 2001 یک گروه از محققان فلوریدا ثابت کردند افرادی که میزان این دو رنگدانه‌ی بدنشان زیاد است 82 درصد کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری قرار می‌گیرند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد لوتئین و زآگزانتین چه از طریق مصرف مواد غذایی سرشار از این رنگدانه چه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان این دو رنگدانه‌ی شبکیه را بالا می‌برد.




کدوتنبل و قند خون
سال پیش محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که عصاره‌ی کدوتنبل می‌تواند به کاهش قند خون حیوانات و انسان کمک کند. اثرات مثبت کدو به کاروتنوئیدها و برخی از پُلی‌ساکاریدهای آن مربوط می‌شود. البته واقعیت این است که کدوتنبل می‌تواند به طور جزیی قند خون را بالا ببرد که در این مورد هم جای نگرانی نیست.

کدوتنبل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه‌ها
محققان آمریکایی بررسی‌های گسترده‌ای روی بتاکاروتن انجام داده و به این نتیجه رسیدند علاوه بر این که این ترکیبات خواص آنتی‌اکسیدانی دارند بلکه می‌توانند به عملکرد برخی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن کمک کنند. برای همین هم باعث تقویت این سیستم می‌شوند.

اگر سیگار می‌کشید نیز می‌توانید به خواص مفید کدوتنبل اعتماد کنید. به خاطر اینکه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن به سلامت ریه‌ها خدمت زیادی می‌کنند. توجه داشته باشید که برای سیگاری‌ها مصرف بتاکاروتن موجود در مواد غذایی مفید می‌باشد و این افراد باید از مصرف مکمل بتاکاروتن بپرهیزند. به خاطر اینکه این مکمل‌ها خطر ابتلا به سرطان را در این افراد بالا می‌برد.

مقایسه‌ی ارزش غذایی هویج و کدوتنبل
هویج نیز مانند کدوتنبل جزو سبزیجات نارنجی و سرشار از بتاکاروتن می‌باشد. در جدول زیر مقایسه‌ی ارزش غذایی این دو ماده‌ی غذایی ارزشمند و پرخاصیت را ملاحظه می‌کنید.


ارزش غذایی کدو تنبل و هویج

هویج35

کدو تنبل34

کالری

0,76

1,1

پروتئین

0,18

0,28

لیپیده

5,52

5,19

گلوسید (g)

2,7

2,9

فیبر

8332

6940

بتاکاروتن (mg)

3776

4795

آلفاکاروتن (mg)

14

12

ویتامین B9 (mg)

0,645

0,367

ویتامین B3 (mg)

0,232

0,4

ویتامین B5 (mg)

0,044

0,054

ویتامین B2 (mg)

0,066

0,024

ویتامین B1 (mg)

0,153,6

0,056

ویتامین B6 (mg)

3,06

4,2

ویتامین C (mg)

18

16

ویتامین K (mg)

1,03

1,06

ویتامین E (mg)

30

26

کلسیم (mg)

0,34

1,39

آهن (mg)

10

23

منیزیم (mg)

30

35

فسفر (mg)

235

206

پتاسیم (mg)

58

5

سدیم (mg)

0,20

0,17

زینک (mg)

0,017

0,107

مس (mg)

0,155

0,149

منگنز (mg)

0,7

0,4

سلنیوم (mg)































برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها: 2
pejmanava (يکشنبه آذر ماه 9, 1392 12:17 am), yosra69 (يکشنبه آذر ماه 10, 1392 10:05 pm)
رتبه: 14.29%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط tafgah72 » شنبه آذر ماه 9, 1392 9:01 pm



روغن بادام تلخ سرفه را بهبود بخشیده و ضدسرماخوردگی است اما در مصرف آن باید دقت کرد.
بادام میوه ای است که به دو شکل تلخ و شیرین یافت می شود ولی بادام تلخ دارای خواص بیشتری است. روغن بادام تلخ برای تنگی نفس، سرفه و ورم ریه مفید است.
بادام تلخ، سنگ کلیه و قولنج را برطرف می کند. همچنین در درمان سرماخوردگی و سرفه موثر است.
ریختن یک قطره روغن بادام تلخ در گوش برای رفع زنگ زدن گوش مؤثر است.
روغن بادام خاصیت مسهلی دارد و ضد سرماخوردگی است و خشکی و چین و چروک پوست را برطرف می کند. ریشه درخت بادام برای پاک کردن طحال و کلیه و دفع کرم روده موثر است.
مغز بادام تلخ مخلوط شده با سرکه، درمانی موثر برای بیماری های پوستی و تقویت موها است. از آن جا که بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است باید در مصرف آن دقت کرد.


برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه آذر ماه 11, 1392 4:35 pm), yosra69 (يکشنبه آذر ماه 10, 1392 10:05 pm)
رتبه: 14.29%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط yosra69 » دوشنبه آذر ماه 11, 1392 11:29 am

اسفناج سپر سبـز برابر ویروس ها
-----------------------------------
اسفناج یك سبزی صددرصد ایرانی است كه اروپایی‌ها برای اولین‌بار در قرن دهم میلادی با آن آشنا شده‌اند. نام اسفناج كه تقریبا در همه زبان‌ها از همین ریشه گرفته شده از واژه «اسپاناخ» گرفته شده است كه در فارسی باستانی به معنای دست سبز است.

این گیاه جادویی به اندازه‌ای پرخاصیت و پرفایده است كه توصیه می‌شود در صورتی كه مشكل سنگ كلیه و مفاصل ندارید تا سه نوبت در هفته از آن بخورید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

خوراك آدم‌های بی‌اعصاب

اگر آدم عصبی هستید یا دور و برتان كسی هست كه اعصاب درست و حسابی ندارد حتما اسفناج را وارد رژیم غذایی كنید، چون تركیبات موجود در این سبزی برای تقویت اعصاب و آرام‌بخشی بسیار موثر است.

استخوان پولادین

خام یا پخته تفاوتی ندارد؛ اسفناج دارای مقادیر زیادی كلسیم و ویتامین K است كه برای استحكام و ترمیم استخوان‌ها بسیار موثر است. پس اگر خدای ناكرده دچار شكستگی استخوان شده‌اید اسفناج بخورید تا هر چه زودتر بهبود پیدا كنید.

چشم عقاب

معمولا سن كه بالا می‌رود یكی از اعضایی كه دچار ضعف می‌شود، چشم است. اما كارتنوئیدهای موجود در اسفناج یكی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از پیر چشمی، آب‌مروارید و ضعف بینایی است.

نكات خواندنی درباره اسفناج

اسفناج از خانواده چغندر است.

بدترین روش مصرف اسفناج آبپز كردن آن و بهترین روش تفت دادن آن با كمی روغن است.

اسفناج علاوه بر اینكه به عنوان رنگ خوراكی كاربرد دارد از آن برای تولید رنگ‌های باكیفیت برای مصارف هنری نیز استفاده می‌شود.

كشور چین به تنهایی 85درصد اسفناج جهان را تولید می‌كند.

یك پیمانه اسفناج دارای 40‌كالری است در حالی كه یك‌چهارم شكلات كیت‌كت 57 كالری دارد.

اسفناج دارای ماده شیمیایی به نام اگزالات است كه با وجود قرار گرفتن در رده مواد مفید برای بدن اما مصرف بیش از حد آن ممكن است باعث ایجاد سنگ مثانه و كلیه شود، بنابراین برای افراد مبتلا به ورم مفاصل و كلیه‌ها و مثانه‌های سنگ‌ساز مناسب نیست.

نام اسفناج در گذشته‌های نه‌چندان دور در كشور چین «گیاه ایرانی» بوده است

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه آذر ماه 11, 1392 4:35 pm), tafgah72 (دوشنبه آذر ماه 11, 1392 1:30 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط yosra69 » سه شنبه آذر ماه 12, 1392 9:40 pm

غذاهای دریایی بهترین سپر مقابله با سرطان
--------------------------------------------------

غذاهای دریایی حاوی امگا ۳ به دلیل داشتن اسیدهای چرب در پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارند.

در زمینه اهمیت رژیم غذایی در کاهش ابتلا به سرطان ثابت شده افرادی که رژیم های غذایی سرشار از چربی های حیوانی داشته اند بیشتر به سرطان مبتلا می شوند.

برخی از علائم مانند به وجود آمدن توده در بدن، بی اشتهایی مزمن، کاهش وزن غیر قابل توجیه و تغییر رنگ خال ها می توانند عوامل هشدار دهنده ای باشند که می شود با انجام آزمایشات در صورت سرطانی بودن در مراحل اولیه از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

آنتی اکسیدان های موجود در برخی از مواد غذایی با کاهش رادیکال های آزاد بدن در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش مهمی دارند، مواد آنتی اکسیدانی مانند کاروتنوئیدها ویتامین c و ویتامینE، سلنیوم که مانع از آسیب سلول ها و بافت می شود، سبزیجات و میوه ها، مغزها (بادام) غذاهای دریایی از خطر ابتلا به سرطان های پروستات،‌ ریه، روده و دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

با اشاره به اینکه رژیم های حاوی امگا ۳ سرطان سینه را تا حدود ۱۴ درصد کاهش می دهند، افزود: غذاهای دریایی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳، سیلنیوم، روی، ویتامین E و … در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها به خصوص سرطان پستان و روده نقش مهمی دارند.

مصرف مواد غذایی دریایی حاوی امگا ۳، عدم مصرف مواد سرخ شده، مصرف روغن زیتون، ورزش و کاهش استرس و کشف بیماری در مراحل اولیه با توجه به علائم بروز کننده، می توان در کاهش بروز سرطان ها و پیشگیری از آن موثر بود.

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 2
bahar (چهارشنبه آذر ماه 13, 1392 4:25 pm), Modir-Banowan (دوشنبه فروردين ماه 25, 1393 6:57 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط yasina » پنج شنبه فروردين ماه 14, 1393 3:42 pm




توت فرنگي منبع غني از فيبر، ويتامين C، پتاسيم و آنتي‌ اکسيدان‌ ها است.
از اين ميوه مي ‌توان در جهت افزايش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در مجموع ارتقاي سلامتي بدن بهره گرفت.
توت فرنگي، به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است و به دليل دارا بودن مقادير کافي کلسيم و فسفر،
در رشد و نمو کودکان و نوجوانان، استحکام دندان ها و ترميم شکستگي استخوان ها بسيار مؤثر است.
اين ميوه همچنين داراي املاح کلسيم، آهن و فسفر است که فسفر موجود در اين ميوه عملکرد مغز را بهبود مي ‌بخشد.
نکته مهمي که در مورد توت فرنگي بايد در نظر داشت اين است که
اين ميوه به راحتي آلوده مي ‌شود و در زمان شستن بايد دقت کافي اعمال شود.
توت فرنگي اشتها را کاهش مي دهد  توت فرنگي باعث افزايش ميزان هورموني مي شود که در بالا بردن متابوليسم،
کاهش اشتها و تنظيم قند خون بعد از دريافت وعده هاي حاوي نشاسته کمک مي کند.
اين هورمون آديپونکتين است که ميزان بالاي آن در خون هم چنين با کاهش خطر حمله قلبي همراه است
در حالي که ميزان پايين آن در افراد چاق گزارش شده است.
توت فرنگي در رشد کودکان، استحکام دندان ها و ترميم شکستگي استخوان ها موثر است.
دريافت روزانه يک واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را کاهش مي دهد.
يک واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است که 50 کالري انرژي دارد.
دانشجويان و افرادي که تمرينات فکري مي کنند، بهتر است حتما توت فرنگي بخورند،
چرا که خوردن اين ميوه فسفر مورد نياز مغزشان را تأمين مي کند.
اين ميوه به علت داشتن ويتامين B در کاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثر است.
توت فرنگي درمان کننده ي نقرس است.ويتامين A موجود در توت فرنگي نيز باعث رشد ناخن ها و تقويت چشم مي شود.
توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشك و... پاك كننده روده و مثانه است.
آنتوسیانیدین (با خاصیت آنتی‌اكسیدانی) كه در این میوه وجود دارد، در آب قابل حل است و در انواع محصولات فرآیند شده این میوه
از بین خواهد رفت، مگر این كه این میوه به صورت تازه یا فریز شده میل شود
. پس می ‌توان این طور نتیجه گرفت كه توت فرنگی فریز شده، در مقایسه با توت فرنگی‌ خشك و یا كنسرو شده ارزش تغذیه ‌ای بیشتری دارد.

برای نویسنده این مطلب yasina تشکر کننده ها: 2
pejmanava (پنج شنبه فروردين ماه 14, 1393 9:01 pm), yosra69 (پنج شنبه فروردين ماه 14, 1393 10:32 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط yosra69 » شنبه فروردين ماه 16, 1393 10:59 am

این سبزی خوشمزه، خونتان را تصفیه می کند
--------------------------------------------------

مصرف این سبزی، برای پاک کردن خون مفید است و چون ویتامین C دارد به رفع کم خونی کمک می کند.

کلم ، گیاهی با سابقه ی بسیار طولانی و تنوع زیاد است. کاشت و برداشت آن به 600 سال قبل از میلاد در یونان برمی گردد. از معروف ترین انواع آن می توان کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم قمری و کلم بروکلی را نام برد . بیشترین مصرف کننده های کلم ها آلمانی ها، استرالیایی ها و روس ها هستند. در آمریکا نیز این گیاه دارای سابقه طولانی کشت و مصرف است.


انواع کلم غنی از ویتامین C، ویتامین A و اسید فولیک است و دارای عناصری مثل گوگرد، فسفر و کلسیم است. فولات موجود در کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و مانع بروز نواقص سیستم عصبی جنین می شود. همچنین فولات در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مفید است. از این رو افرادی که یک بار دچار سکته شده اند خیلی خوب است مرتب کلم مصرف کنند و اگراز نوع کلم قرمز باشد که در آن لیکوپن موجود است اثر آن برای این افراد چند برابر می شود.

به طور کلی، کلم جزء مواد گواتروژن است و زیاد مصرف کردن آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات تیروئید (گواتر) شود. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید. همچنین بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید باید از مصرف آن خودداری کنند.

مصرف کلم برای پاک کردن خون مفید است و چون ویتامین C دارد به رفع کم خونی کمک می کند. از این رو رنگ رخسار را درافراد ضعیف بهبود می بخشد.

خواب آور است و از سردرد می کاهد.

خوردن 6 گرم تخم کلم نیروی جنسی را تحریک می کند.

مداومت در خوردن کلم باعث از بین رفتن سنگ های ادراری می شود.

کلم دارای گوگرد است. پس شستشوی سر با شیره ی آن شوره سر را خوب می کند و مرهم کلم پخته بر سر ریزش مو را کم می کند. برای رشد مو و ناخن نیز مفید است.

انواع کلم

• کلم پیچ یا کلم برگ ( CABBAGE ) : کلمی بدون ساقه است که مصرف برگ یا آب آن دارای خاصیت ضد التهابی در بدن است.

• کلم بروکلی ( BROCCOLI ) : غنی از ویتامین های A و C است و رنگدانه های ضد سرطان دارد . در هنگام خرید انواع سبزتر آن را انتخاب کنید و برای ماندگاری بیشتر نیز باید آن را به صورت شسته نشده داخل کیسه ی سر باز در یخچال نگهداری کنید ، زیرا رطوبت باعث رشد قارچ در آن می شود و هنگام مصرف باید آن را خوب بشویید.

• گل کلم ( CAULIFLOWER ) : قست مورد استفاده ی آن گل آذین آن است. گلیکوزینولات های موجود در آن باعث ایجاد طعم خردل در آن می شود، خصوصاً اگر خام مصرف شود.

• کلم بروکسل ( BRUSSELS SPROUTS ) : قسمت مورد استفاده آن معمولاً جوانه های متورمی است که در اطراف ساقه ی گیاه زیر چتر برگ ها بیرون می زند و به شکل غده های گوشتی سبز و سفت به اندازه ی فندق و یا به شکل تکمه در می آید. این نوع کلم نیز غنی از ویتامین C و A و فولات است و در پیش گیری از سرطان مؤثر است.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها:
bahar (شنبه فروردين ماه 16, 1393 5:22 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط yasina » يکشنبه فروردين ماه 24, 1393 2:27 pm


پنج ماده غذایی شادی آور را بشناسید

غذا خوردن اکثر افراد را آرام می‌کند. تعداد زیادی از مبتلایان به پر خوری عصبی نیز با خوردن غذا آرام می شوند. برخی از مواد غذایی به ترشح هورمون شادی - سروتونین - در مغز کمک می کنند.

موز: شادی آور
موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده معدنی آرام بخش و شل‌ کننده طبیعی عضلات هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است. این ماده که در مغز به HTP 5 تبدیل می‌شود باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود.

ماهی: ضد افسردگی
ماهی، منبع عظیم چربی‌های امگا 3 و حاوی ویتامین‌های گروه ب به ویژه‌ ب شش و ب 12 است. این ویتامین‌ها برای مقابله با استرس بسیار مفید هستند. ویتامین ب 12 یکی از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی برای ساخت ماده شیمیایی سروتونین است. کمبود این ماده شیمیایی سبب بروز افسردگی می شود.

شکلات: تلخ تاثیر گذار تر است
ماده شادی‌ آور شکلات در دانه کاکائو است. برای جلوگیری از ابتلا به چاقی بهتر است شکلات تلخ بخورید. کاکائو سرشار از ماده ای به نام تریپوفان است که نقش اساسی در ترشح ماده شیمیایی سروتونین ایفا می کند.

ماست و شیر: خواب‌ آورهای طبیعی
اکثر مواد لبنی حاوی ماده‌ای به نام تیروسین است. این ماده میزان ترشح ماده شیمیایی سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. شیر دارای تریپوفان است و سروتونین آزاد می‌کند و استرس را کاهش داده و فرد را آرام می‌کند. علاوه بر این شیر کلسیم زیادی دارد. ماده‌ای که خواب را افزایش می دهد.

کلم بروکلی: شادی آور گیاهی
مصرف این گیاه همراه با پاستا، برنج یا سالاد تاثیر بسیار زیادی در شاد کردن افراد می گذارد. کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های گروه ب است که نقش اساسی در کاهش ترس، اضطراب، نگرانی، استرس و افسردگی ایفا می کند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر مفید است.







نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: خــواص مــواد غــذایــی

پستتوسط Modir-Banowan » دوشنبه فروردين ماه 25, 1393 7:06 pm



کیوی سرشار از ویتامین C است.


ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است. دلیل اهمیت این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی آن می باشد که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرس های فیزیولوژیکی و محیطی در بدن به وجود می آیند. روغن های گیاهی، مغزها و جوانه گندم از منابع غذایی ویتامین E به شمار می روند.

تحقیقات اخیر محققان فرانسوی نشان می دهد که دو میوه آووکادو و کیوی نیز سرشار از ویتامین E هستند. آووکادو  میوه ای روغنی است که به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی به ویژه اسیدهای چرب مفید می تواند به عنوان یکی از اجزای سالاد سبزیجات ،به رژیم غذایی افزوده شود.

کیوی به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و فلاونوئیدهای مختلف اهمیت بسیار زیادی در تامین سلامت و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. بر اساس مطالعات اخیر از این پس کیوی به عنوان یکی از منابع ویتامین E نیز به شمار رفته و در پیشگیری از انواع سرطان ها نقش دارد.

نکته مهم این است که بخش عمده ویتامین E، در پوست کیوی موجود است، بنابراین توصیه می شود که این میوه را به خوبی شسته و با پوست مصرف نمایید.


برای نویسنده این مطلب Modir-Banowan تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه فروردين ماه 25, 1393 11:15 pm), pejmanava (سه شنبه فروردين ماه 25, 1393 12:07 am)
رتبه: 14.29%
 
Modir-Banowan
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 143
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 26, 1392 11:30 pm
تشکر کرده: 68 بار
تشکر شده: 185 بار
امتياز: 1520

6 دلیل برای خوردن پیاز

پستتوسط tafgah72 » جمعه فروردين ماه 28, 1393 12:53 am



1 - پیاز ضدانعقاد است
پیاز قرمز می‌تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از 8 هفته می‌تواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان 20 درصد کاهش دهد اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول‌های خوب بدن به وجود نمی‌آورد. طبق نتایج تحقیقاتی كه در سال 2012 در مجله Clinical investigation منتشر شد، فلاونوئیدی به نام روتین كه به وفور در خانواده پیازها و سیب وجود دارد، از تشكیل لخته‌های خونی در عروق پیشگیری می‌كند. در حقیقت، تشكیل فیبرین در سیاهرگ‌ها و تجمع پلاكت‌ها در سرخرگ‌ها از عوامل بروز لخته‌های خونی و سكته است كه این تركیب مانع ساخت آن می‌شود.

2 - پیاز ضد سرطان است


محققان دانشگاه كورنل بعد از مطالعه تاثیر پیاز بر رشد سلولی و تخریب رادیكال‌های آزاد، در سال 2004 اعلام كردند موسیر و انواع پیاز به دلیل خواص آنتی‌اكسیدانی‌ برجسته‌، تاثیر ویژه‌ای بر کاهش پیشرفت سرطان كبد دارند و از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌كنند. طبق تحقیقات دیگر دانشمندان، مصرف منظم پیاز به میزان 2 بار در هفته، به‌طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. پیاز سرشار از فلاونوییدهاست و از رشد تومورها جلوگیری و سلول‌های روده بزرگ را از آسیب حفظ می‌کند. پختن گوشت با پیاز نیز می‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زایی که هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می‌شوند، کمک کند.

3 - پیاز خون‌ساز است
اسیدفولیك یا ویتامین 9 B یكی از تركیبهای مورد نیاز مغز و تضمین‌كننده سلامت روان و احساس افراد است. 125 میلی‌لیتر یا نصف پیمانه آب‌پیاز می‌تواند 9 درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیك را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تامین نیاز بدن به اسید فولیک کمک می‌کند.

4 - پیاز استخوان ساز است
طبق تحقیقات پژوهشگران دانشکده پزشکی جنوب کالیفرنیا که مشروح آن در سال 2009 منتشر شد، تراکم استخوان‌ها در زنانی که روزی یک پیاز مصرف می‌کنند، 5 درصد بیش از زنانی است كه یك بار در ماه پیاز می‌خورند. از سوی دیگر، در زنانی كه مرتب پیاز مصرف می‌‌كنند در مقایسه با زنانی كه پیاز نمی‌خورند، احتمال شكستگی لگن 20 درصد كاهش می‌یابد. بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، خوردن پیاز را به یکی از عادت‌های غذایی خود تبدیل كنند.

5 - پیاز ضددرد است
براساس تحقیقی كلینیكی كه در سال 1990 در داكوتای شمالی انجام شد، زنانی كه رژیم‌غذایی غنی از منگنز دارند، كمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شكمی یا بدخلقی می‌شوند زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می‌رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می‌کند.

6 - پیاز ضدفشارخون است
پیاز مانند سیب منبع بسیار خوب نوعی آنتی‌اكسیدان به نام كركتین است. تحقیقات پژوهشگران كه نتایج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد كركتین تاثیر ویژه‌ای بر كاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می‌كند و به این ترتیب خطر بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را كاهش می‌دهد.



برای نویسنده این مطلب tafgah72 تشکر کننده ها: 2
Noha (يکشنبه فروردين ماه 31, 1393 11:33 am), bahar (جمعه فروردين ماه 29, 1393 2:29 pm)
رتبه: 14.29%
 
tafgah72
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 932
تاريخ عضويت: پنج شنبه تير ماه 15, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 918 بار
تشکر شده: 1132 بار
امتياز: 6280

قبلي

بازگشت به تغذیه ی مناسب

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان