ساخت داروی ضد سرطان از عصاره گیاه زردچوبه

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

ساخت داروی ضد سرطان از عصاره گیاه زردچوبه

پستتوسط yosra69 » دوشنبه ارديبهشت ماه 1, 1393 8:48 am

ساخت داروی ضد سرطان از عصاره گیاه زردچوبه
________________________________
محققان دانشگاه تربیت مدرس، ترکیبی دارویی تولید کرده‌اند که قادر به شناسایی و حذف سلول‌های سرطانی است و این ترکیب که از عصاره گیاه زردچوبه تهیه شده است تکثیر سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، یکی از ترکیبات گیاهی استخراج شده از ریشه گیاه زرد چوبه، کورکومین است و در طب سنتی، از این عصاره گیاهی، در درمان طیف وسیعی از بیماری تنفسی، التهابی و درمان زخم‌ها استفاده می‌شود.

نقش ضد سرطانی این ترکیب در طب مدرن نیز به اثبات رسیده است. با این حال، از آنجا که توزیع بافتی و جذب کورکومین پایین است و سوخت و ساز سریعی در کبد و دیواره روده دارد؛ جهت استفاده از آن در صنایع داروسازی و پزشکی باید بر این مشکل غلبه کرد.

در طرح اخیر، نسل جدیدی از نانوحامل‌های پلیمری با عنوان دندروزوم، به منظور افزایش حلالیت آبی این عصاره مورد استفاده قرار گرفته است.

در این ترکیب دارویی، کورکومین با بازدهی بالا (حدودا 87%) در این نانو حامل‌های پلیمری قرار گرفته و ساختاری کروی با اندازه 140 نانومتر تشکیل می‌دهد.

پایداری فیزیکی و شیمیایی این ترکیب دارویی بالاست. این ترکیب، در شرایط آزمایشگاهی جهت درمان نوعی تومور تهاجمی سیستم عصبی مرکزی، با نام گلیوبلاستوما، با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته دکتر مریم طهماسبی میرگانی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، پس از تیمار سلول‌های سرطانی با این دارو، ژن‌های کلیدی تکثیر و رشد این سلول‌ها، به میزان معنی‌داری کاهش پیدا کرده و به سمت مسیر مرگ برنامه‌ریزی شده هدایت می‌شوند.

همچنین تاثیر کشنده نانوکورکومین بر سلول‌های بنیادی بالغ مشتق از مغز استخوان و سلول‌های طبیعی فیبروبلاست پوست، در غلظتی بالاتر از غلظت موثر بر سلول‌های سرطانی مشاهده می‌شود. به عبارتی در غلظت‌های کشنده برای سلول‌های سرطانی، تاثیر کشنده بر سلول‌های طبیعی مشاهده نمی‌شود. این نکته نشان می‌دهد که کورکومین تمایلی ترجیحی برای ورود به سلول‌های سرطانی دارد.

محدوده ابعاد نانوحامل مورد استفاده در این تحقیق، 15 تا 100 نانومتر است. پایداری فیزیکی و شیمیایی، عدم سمیت و زیست‌تخریب‌پذیری از ویژگی‌های اصلی این نانوحامل‌هاست. با توجه به نتایج حاصل، نانوحامل مورد استفاده هیچ اثر سمی بر سلول‌ها ندارند. به عبارتی، تمامی مرگ القا شده در سلول‌ها به واسطه کوروکومین صورت می‌گیرد و دندروزوم، تنها دسترسی زیستی و انتقال این ماده به سلول‌ها را موجب می‌شود.

طهماسبی بیرگانی اظهار داشت: این دارو از پتانسیل تحت تاثیر قرار دادن چند مسیر انتقال پیام در سلول برخوردار است که مسیرهای تکثیر سلولی یکی از آن‌ها است. در این میان، دارو ورود به سلول سرطانی را نسبت به انواع سلول‌های طبیعی بیشتر ترجیح می‌دهد.
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (5)

إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (6) (انشراح)



برای نویسنده این مطلب yosra69 تشکر کننده ها: 5
Maryam-new (دوشنبه ارديبهشت ماه 1, 1393 10:52 pm), Peshang (دوشنبه ارديبهشت ماه 1, 1393 4:37 pm), bahar (دوشنبه ارديبهشت ماه 1, 1393 3:34 pm), jamal (سه شنبه ارديبهشت ماه 2, 1393 4:17 pm), pejmanava (چهارشنبه ارديبهشت ماه 3, 1393 10:46 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
yosra69
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 1059
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 1401 بار
تشکر شده: 1767 بار
امتياز: 17660

بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان