دوست و همنشین ....

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

دوست و همنشین ....

پستتوسط bahar » يکشنبه خرداد ماه 4, 1393 6:04 pm



يكي از مباحث بسيار مهم در مسائل اجتماعي، ميزان و نحوه‎ي ارتباط انسانها با يكديگراست كه در قالب دوستي انجام مي‎گيرد. انسان از انتخاب دوست ناگزير است و محتاج به دوست.
نكته‎ي مهم اين است كه تأثير يك دوست در شخصيت انسان بسيار زياد است و در آيات قرآن كريم  تأكيد زيادي بر اين موضوع شده است.خداوند متعال حال برخي ظالمان را اينگونه بيان مي‎دارد:


(روز قيامت) روزي است كه مي‎بيني ظالم (از شدت حسرت) دست خود را گاز مي‎گيرد

و (مي‎گويد:) ايكاش با فلان شخص دوست نمي‎شدم›


در مورد دوست و شرايط آن در احاديث مطالب زيادي بيان شده اما در اين گفتار به فضل خداوند متعال با استفاده از آيات نوراني قرآن كريم، برخي شرايط و ملاكهاي انتخاب دوست را بيان مي‎داريم.

1.ايمان

از نگاه قرآن كريم ميزان شخصيت انسانها رابطه‎ي مستقيمي با اعتقادات آنها دارد. كسي كه از گوهر با عظمت ايمان بي‎بهره باشد، شخصيت وي در حدي نخواهد بود كه ارزش رفاقت و دوستي را داشته باشد تا انسان بخواهد طرح دوستي با چنين كسي بريزد:



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنْ الْحَقِّ   (ممتحنة/1)


اي كساني كه ايمان آورده‎ايد دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگيريد.
شما نسبت به آنان اظهار محبت مي‎كنيد در حالي كه آنها به آنچه از حق براي شما آمده كافر شده‎اند.


2. احترام به مقدسات و مسائل ديني



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنْ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ …

وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا [( مائدة/57-58)


اي كساني كه ايمان آورده‎ايد افرادي كه آيين شما را به باد استهزاء و بازي مي‎گيرند ـ از اهل كتاب و مشركان ـ وليّ خود انتخاب نكنيد …
آنها هنگامي كه (اذان مي‎گوييد و مردم را) به نماز فرامي‎خوانيد آن را به مسخره و بازي مي‎گيرند.


در اين دو آيه‎ي شريفه خداوند صراحتاً از دوستي با كساني كه دين مسلمانان را به بادسخريه و استهزاء مي‎گيرند، نهي فرموده است و به عنوان مثال و ذكر مصداق بحث اذان را مطرح مي‎فرمايد.

3.راستگويي

يكي از مصاديق مهم اخلاق در زندگي انسان، صداقت و راستگويي است چرا كه درحقيقت دروغ خود نوعي نفاق است و در آيات و روايات بسيار، مذموم شمرده شده است و در رفاقت و دوستي نيز انسان يكي از ملاكهايي كه بايد در نظر داشته باشد، صداقت وراستي دوست است:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ [ (توبه/119)

اي كساني كه ايمان آورده‎ايد از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد و با صادقان باشيد.


ذيل تفسير اين آيه شريفه چنين آمده است: «صداقت شرط و ملاك اساسي دوستي است و اگر به دوست و همراه انسان، صديق گفته شده است بخاطر صداقت او در رفتارش بادوست خود است»

4. دوستي دوطرفه


اگر انسان قصد دوستي با كسي را دارد بايد ببيند كه آيا طرف مقابل هم متمايل به اين دوستي هست يا خير



هَا أَنْتُمْ أُوْلَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ[ (آل عمران/119)

شما كساني هستيد كه آنها را دوست مي‎داريد، اما آنها شما را دوست ندارند.

آري اگر دوستي يكطرفه باشد باعث ذلت و خواري مي‎گردد و هرگز براي انسان سودمندنخواهد بود

چه خوش بي مهربوني هر دو سر بي                    

كه يك سر مهربوني دردسر بي

5. هماهنگي ظاهر و باطن


هميشه افرادي در جامعه وجود دارند كه هزار رنگ‎اند يعني با هر كسي همانگونه پاسخ مي‎گويند وبرخورد مي‎كنند كه او مي‎پسندد و هيچ هدف خاصي را دنبال نمي‎كنند و به هر رنگي كه منافع مادي‎شان اقتضا كند درمي‎آيند كه خطر اين افراد نيز بسيار زياد است

.
وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمْ الْأَنَامِلَ مِنْ الغَيْظِ[(آل عمران/119)

و هنگامي كه شما را ملاقات مي‎كنند، (به دروغ) مي‎گويند:
ايمان آورده‎ايم اما هنگامي كه تنها مي‎شوند از شدتِ خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان مي‎گزند.


6. خيرخواه بودن

خداوند متعال در قرآن كريم مؤمنان را از دوستي با برخي گروه‎ها همانند اهل كتاب، كفارو منافقين برحذر مي‎دارد و تعدادي از خواسته‎ها و انگيزه‎هاي شوم و پست آنان را اينگونه بيان مي‎فرمايد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ[ (آل عمران/118)

اي كساني كه ايمان آورده‎ايد محرم اسراري از غير خود، انتخاب نكنيد
آنها از هر گونه شر و فسادي درباره‎ي شما كوتاهي نمي‎كنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشيد.


ادامه دارد . . . .


















برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (يکشنبه خرداد ماه 4, 1393 6:08 pm), yosra69 (يکشنبه خرداد ماه 4, 1393 6:57 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ویژگی های دوست خوب در قرآن كريم

پستتوسط Peshang » يکشنبه خرداد ماه 4, 1393 6:24 pm

بســـــــــــــــــــــــــــــــــیار زیبــــــــــــــــــــــــــــــا و به جاست
متشکـــــــــــــــــــّــــــــــــــر داده بهـــــــار

به راستی جزاک «الله» خیراً ؛ چون حقیقتاً پاسخ زحماتتون از توان ما بندگان فراتر رفته و با فرومایگی و از سر عجز و تعارف
و ادای ناقص حق «من لم یشکر المخلوق،لم یشکر الخالق»، «ممنون»ـی میگیم و میریم پی کارمون.
با اجازتون دعایی میکنم که فقط خدا بشنوه
زنده و پاینده باشید

برای نویسنده این مطلب Peshang تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه خرداد ماه 5, 1393 2:36 pm), somayeh (دوشنبه خرداد ماه 5, 1393 12:25 pm)
رتبه: 14.29%
 
Peshang
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 15
تاريخ عضويت: يکشنبه بهمن ماه 20, 1392 8:17 pm
تشکر کرده: 262 بار
تشکر شده: 31 بار
امتياز: 310

Re: ویژگی های دوست خوب در قرآن كريم( قسمت اول)

پستتوسط bahar » دوشنبه خرداد ماه 5, 1393 3:30 pm




کاربر گرامی Peshang



واقعا کاری نکردم خوشحالم که ازمطالب خوشتون اومده
ان شاءالله که مورد استفاده همه ی عزیزان قرار بگیره
من هم از شما ممنونم  که برای سایت وقت میزارین
حضورتون مایه دلگرمی من و دیگر کاربرانه

موفق و سربلند دنیا و آخرت باشید .




نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ویژگی های دوست خوب در قرآن كريم( قسمت اول)

پستتوسط bahar » دوشنبه خرداد ماه 5, 1393 6:44 pm




6.خيرخواه بودن

خداوند متعال در قرآن كريم مؤمنان را از دوستي با برخي گروه‎ها همانند اهل كتاب، كفارو منافقين برحذر مي‎دارد و تعدادي از خواسته‎ها و انگيزه‎هاي شوم و پست آنان را اينگونه بيان مي‎فرمايد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ[ (آل عمران/118)

اي كساني كه ايمان آورده‎ايد محرم اسراري از غير خود، انتخاب نكنيد
آنها از هر گونه شر و فسادي درباره‎ي شما كوتاهي نمي‎كنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشيد.
       


7. خوش اخلاقي

يكي از دستورات دين مبين اسلام، خوش اخلاقي با ديگران است كه جايگاه بسيار والاييرا داراست. خوش اخلاقي هم دوستي‎ها را پايدار مي‎سازد و هم در جذب ديگران به سمت خود تأثير فوق العاده‎اي دارد:
ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ[ (فصلت/34)

بدي رابا نيكي دفع كن، ناگاه (خواهي ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمني است، گوييدوستي گرم و صميمي است.

و در مقابل، تحمل نكردن ديگران و تندخو بودن باعث مي‎شود آنان از اطراف انسان پراكنده شوند حتي اگر انسان، بهترين مخلوقات باشد:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنْ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ[ (آل عمران/159)

به (بركت) رحمت الهي، در برابر آنان (= مردم) نرم (و مهربان) شدي و اگر خشن و سنگدل بودي از اطراف تو پراكنده مي‎شدند.


8. طرح دوستي با جنس مخالف ممنوع

يكي از نيازهاي انسان كه در دوران جواني ظهور و بروز پيدا مي‎كند، ازدواج است كه درقرآن كريم از جنبه‎هاي متفاوتي مورد بحث قرار گرفته است در اين راستا يكي از موضوعاتي كه قرآن كريم تأكيد زيادي بر آن دارد، پاك بودن پسر ودختر قبل از ازدواج است



مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ[ (نساء/25)

پس آنها [زنان پاكدامن از بردگان] را با اجازه‎ي صاحبان آنان تزويج نماييد و مهرشان را به خودشان بدهيد
به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه بطور آشكار مرتكب زنا شوند و نه دوست پنهاني بگيرند.


مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ[ (مائده/5)

و زنان پاكدامن ازمسلمانان و زنان پاكدامن از اهل كتاب حلالند، هنگامي كه مهر آنان را بپردازيد
وپاكدامن باشيد نه زناكار و نه دوست پنهاني و نامشروع گيريد.


در اين دو آيه خداوند از طرح دوستي با جنس مخالف نهي فرموده است. در آيه‎ي اول سخن از ترك دوستي دختران با پسران است و در آيه‎ي دوم ممنوع بودن دوستي پسران با دختران مطرح شده است در مورد اين دو آيه 3 نكته قابل دقت است:

1ـ  «أخدان جمع خِِدن، به معني دوست است اما دوستي‎هايي كه دو ويژگي دارند: يكي اينكه پنهاني هستند و ديگري اينكه منشأ اين نوع دوستي‎ها شهوت و هواي نفس است.

2ـ علت جمع آمدن كلمه‎ي ‹‹أخدان›› در آيه اين است كه وقتي كسي براي فحشاء و ازروي شهوت دوست برمي‎گزيند به يكي يا دوتا قانع نخواهد بودچرا كه نفس انساني وقتي به دنبال شهوات و خواسته‎هاي خود برود، حد توقف ندارد».

3ـ در اينگونه دوستي‎ها صداقت نيست چرا كه قرآن دوستي‎هايي را كه بر اساس صداقت باشد ‹‹صديق›› مي‎نامد و تعبير به خدن فقط در اين دو آيه آمده است



9. سربلندي در آزمايشات؛

هميشه گفتار انسان‎ها و ظاهر آنان با عمل و باطن آن‎ها مطابق نيست و براي كشف حقيقت يكي از بهترين راه‎ها امتحان و آزمايش است همانگونه كه خداوند در برخي موارد به مؤمنان دستور به امتحان و آزمايش داده است تا زمينه براي تصميم‎گيري صحيح فراهم شود:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا جَاءَكُمْ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِهِنَّ

فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَى الْكُفَّارِ[ (ممتحنه/10)


اي كساني كه ايمان آورده‎ايد هنگامي كه زنان با ايمان به عنوان هجرت نزد شما آيند آنها را آزمايش كنيد ـ
خداوند به ايمانشان آگاه‎تر است ـ هرگاه آنان را مؤمن يافتيد آنها را بسوي كفار بازنگردانيد.

بنابراين با توجه به حساس بودن بحث دوستي، وظيفه‎اي كه انسان در موضوع انتخاب دوست بعد از احراز شرايط فوق دارد اين است كه با آزمودن دوستِ خويش، صداقت  واقعي بودن و ساختگي نبودن آن شرايط را به دست آورد.
اما يك سؤال اساسي در اينجا مطرح مي‎شود كه چگونه بايد دوست را آزمايش كرد؟ درروايات ما چند معيار براي تشخيص حقيقي بودن اعمال و رفتار دوست بيان شده است كه به تعدادي از آن‎ها اشاره مي‎كنيم:

ـ حساسيت نسبت به نماز اول وقت
ـ امانت‎داري
ـ مضايقه نكردن از داراييهاي خود و دوست را شريك مالي خود دانستن
ـ سه بار عصباني كردن او (اگر در اوج عصبانيت از حدود دوستي تجاوز نكرد، شايسته‎ي دوستي است).
ـ ميزان همراهي با دوست هنگام بروز سختي‎ها و مشكلات.


نكته‎اي كه در اين قسمت قابل ذكر است اين است كه اين آزمايش در مراحل اوليه‎ي انتخاب دوست بايد انجام شود تا انسان از دارا بودن شرايط دوستي به اطمينان برسد  اينگونه نيست كه انسان هميشه و در همه‎ي حالات و موقعيتها در صدد آزمايش دوستش باشد. بنابراين وقتي به اطمينان دست يافت، ديگر نيازي به آزمودن دوست نيست.


ادامه دارد . . .















برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (سه شنبه خرداد ماه 6, 1393 9:53 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ویژگی های دوست خوب در قرآن كريم( قسمت سوم )

پستتوسط bahar » پنج شنبه خرداد ماه 8, 1393 11:54 am



عواقب خطرناك دوستي با افراد ناباب

در گفتار گذشته به بيان ملاكها و شرايط يك دوست خوب از ديدگاه قرآن كريم اشاره شد و در اين گفتار به لطف خداوند تلاش بر اين است كه به برخي مضرات و عواقب خطرناكِ دوستي با افراد نالايق ناباب بپردازيم:

1.غفلت از ياد خدا
  
ياد خدا عاملي است كه به زندگي معنوي و انسانيِ انسان حيات مي‎دهد چرا كه در حقيقت، تغذيه‎ي روح آدمي با ياد خداست و تنها آرامش دهنده‎ي انسان نيزهمين ياد خداست. اولين خطري كه دوستيهاي ناباب در پي دارد غفلت و فراموشي نسبت به يادخداست:


«وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا.

يَا وَيْلَتِي لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا. لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنْ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي...» فرقان 27/29)


و(به خاطر آور) روزي را كه ستمكار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان مي‎گزد و مي‎گويد اي كاش با رسول (خدا) راهي برگزيده بودم.
اي واي بر من كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم. او مرا از يادآوري (حق) گمراه ساخت بعد از آنكه (ياد حق) به سراغ من آمده بود.

اين آيه‎ي شريفه در مورد عقبه ابن ابي معيط نازل شده كه بخاطر دوستي با ابي ابن خلف دست از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آل و سلم كشيد و بي‎دين شد. آري؛ كم نبوده‎اند در طول تاريخ افرادي كه همانند عقبه ابن ابي معيط با پيروي ازدوستان ناباب خود از راه دين و خدا جدا شده و به گروههاي باطل پيوستند و به عاقبت شومي گرفتار آمدند و اگر دوستي با افرادي كه از نظر دين دوستي با آنهاجايز شمرده نشده است هيچ ضرري غير از دوري از ياد خدا نداشت باز هم شايسته بود كه انسان با كمال دقت در انتخاب دوست حساسيت به خرج بدهد و باهر كسي طرح دوستي نريزد.

2. تنهايي در اوج سختيها


انسان وقتي با كسي طرح دوستي و رفاقت مي‎ريزد انتظارش اين است كه در مواقع خطر و سختي‎ها يار و ياور وي باشد و او را مدد برساند اما در دوستي‎هايي كه بر اساس ملاكها و معيارهاي الهي نباشد اين انتظار هيچوقت برآورده نخواهد شد.

«وَ لَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَي كَمَا خَلَقْنَاكُمْ اَوَّلَ مَرَّهٍ ...

وَ مَا نَرَي مَعَكُمْ شُفَعَائَكُمٌ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ اَنَّكُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءَ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ... » (انعام/94)


و (روز قيامت به آنها گفته مي‎شود:) همه‎ي شما تنها به سوي ما بازگشت نموديد، همانگونه كه روز اول شما را آفريديم...
و شفيعاني را كه شريك در شفاعت خود مي‎پنداشتيد، با شما نمي‎بينيم پيوندهاي شما بريده شده است و تمام آنچه را كه تكيه‎گاه خود تصور مي‎كرديد، از شما دور و گم شده‎اند.

زمان اين تنهايي در برخي تفاسير، روز قيامت و در برخي ديگر هنگام مرگ بيان شده است كه البته احتمال اينكه در هر دو مقطع نيز اين تنهايي باشد بعيد نيست.

«وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمْ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمْ الْيَوْمَ مِنْ النَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَكُمْ

فَلَمَّا تَرَاءَتْ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَى عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ إِنِّي أَرَى مَا لَا تَرَوْنَ...» (انفال/48)


و(به ياد آور) هنگامي را كه شيطان اعمال آنها (= مشركان) رادر نظرشان جلوه داد و گفت امروز هيچ كس از مردم بر شما پيروز نمي‎گردد ومن همسايه (و پناه دهنده) شما هستم اما هنگامي كه دو گروه (كافران و مؤمنان مورد حمايت فرشتگان) در برابر يكديگر قرار گرفتند به عقب برگشت و گفت من از شما (دوستان و پيروانم) بيزارم من چيزي مي‎بينم كه شما نمي‎بينيد.
  

3. تبديل دوستي‎ها به دشمني

اگر دوستي بر اساس ملاكهاي الهي باشد اين دوستي با مرگ قطع نمي‎شود و در قبر و قيامت نيز اين دوستي ادامه پيدا خواهد نمود اما دوستي‎هايي كه بر اساس شهوت و غيرخدايي باشد در قيامت تبديل به دشمني خواهد شد:

«الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ» (زخرف/67)

دوستان در آن روزدشمن يكديگرند مگر پرهيزكاران.

«... ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَيَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضًا...» (عنكبوت/25) ...

سپس روز قيامت از يكديگر بيزاري مي‎جوييد و يكديگر را لعن مي‎كنيد.

«...كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا» (اعراف/38)

(در جهنم) ...هر زمان كه گروهي وارد مي‎شوند گروه ديگر را لعن مي‎كنند.


4. احضار با خفّت و خواري در صحنه‎ي قيامت

يكي از صحنه‎هاي قيامت كه خداوند در قرآن كريم به آن اشاره فرموده است نحوه‎ي حضور افراد در دادگاه قيامت است.

«وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّي لَكُنتُ مِنْ الْمُحْضَرِينَ» (صافات/57)

مي‎گويد: اگر نعمت پروردگارم نبود، من نيز از احضار شدگان (در دوزخ) بودم.
  
واژه احضار فقط در مواقع شر و بدي استعمال مي‎شود لذا به فراخواني شخص با لطف و محبت واژه‎ي احضار اطلاق نمي‎شود. در اين آيه يكي از بهشتيان به دوست (سابق) خود كه در دوزخ قرار دارد چنين مي‎گويد كه اگر نعمت پروردگار من نبود من هم از احضار شدگان بودم كه منظور از نعمت در اين آيه شريفه همان نعمت هدايت و لطف خاص خداست كه او را از دوستي با اين شخص جدا نمود و گرنه همين شخص نيز با خفت و خواري احضار و سپس در كنار دوستش در آتش دوزخ قرار مي‎گرفت.
  
5. گرفتاري در عذاب الهي

افرادي كه در دنيا به مسئله‎ي بسيار مهم انتخاب دوست بي‎اهميت بودند و بدون دقت،افراد ناصالحي را به عنوان دوست برگزيدند كه در نتيجه آن دوستان آنان را از خدا و دين خدا جدا ساختند، جايي جز دوزخ نخواهند داشت. خداوند از زبان دوزخيان در پاسخ به سؤال بهشتيان كه از عوامل دخول در جهنم سؤال نموده‎اند اينگونه بيان مي‎فرمايد:

«فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ عَنْ الْمُجْرِمِينَ مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قَالُوا ...وَكُنَّا نَخُوضُ مَع الْخَائِضِينَ» (مدثر/40 تا 45)

آنها در باغهاي بهشتند و سؤال مي‎كنند. از مجرمان.چه چيز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ مي‎گويند: ...و پيوسته با اهل باطل همنشين و همصدا بوديم.

طرح دوستي ريختن با اهل باطل و نشست و برخاست كردن با آنان انسان را ازخدا جدا مي‎سازد و تمام هستي معنوي انسان را از وي سلب مي‎كند تا اينكه عاقبت نيز او را بسوي جهنم رهنمون مي‎سازد.














نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: 5 تکنیک برای دوستی‌های عمیق‌تر در اسلام

پستتوسط bahar » چهارشنبه فروردين ماه 5, 1394 4:16 pm



شاید شما هم از آن دسته افراد هستید که تاکنون دوست های زیادی را برای خود انتخاب کرده اید، اما بعد از مدتی کوتاه و با گذشت زمان این دوستی ها رنگ و روی خودش را از دست داده و فقط در حد یک سلام و تعارف معمولی و کاملا سرد باقی مانده است. این در حالی است که بیشتر افراد آرزو دارند تا دوستی های خود با افرادی که با آنها سر و کار دارند را عمیق تر و صمیمی تر کنند، چرا که امروز دوست خوب مانند گوهری کم یاب است که می تواند در همه حال همراه و یاور انسان باشد و در سختی ها و مشکلات و شادی ها و خوشی ها همیشه مانند یک بازوی قدرتمند حامی و یاور شما باشد.

اما نکته اصلی اینجاست که چرا بسیاری از دوستی ها زود فراموش می شوند و امروزه دوستی های عمیق و صمیمی کمتر دیده می شود و افراد بعد از مدتی دوستی رابطه خود را با یکدیگر قطع می کنند، به نظر می رسد علت اصلی این ناتوانی در نگه داشتن دوستان، عدم آگاهی به شرائط دوستی و همچنین راهکارهایی است که برای عمق بخشیدن به دوستی ها توصیه می شود، که در این بخش قصد داریم با بهره مندی از برخی از آیات الهی و روایات اسلامی روش های کاربردی را برای عمیق کردن دریای دوستی برای شما مخاطبین فرهیخته بیان کنیم.

قانون اول: راه درست مواجهه با اشتباهات

یکی از مهمترین مشکلاتی که سبب سرد شدن دوستی ها و بعضا قطع شدن آنها می شود، آن است که ما مهارت کافی برای مواجه شدن با اشتباهات طرف مقابل را نداریم و تمسخر طرف مقابل اولین عکس العمل ما در برابر این اشتباهات او می باشد در حالی که مسخره کردن طرف مقابل مانند آب یخی است که می تواند رابطه ما را به شدت سرد و متلاشی کندو به همین جهت در آیات الهی بر این مساله تاکید شده است که از تمسخر دیگران پرهیز کنید، چرا که این عمل ضررهای زیادی را در پی خواهد داشت که از جمله آنها سرد شدن دوستی هاست.

(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسی أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإیمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُون

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، نباید قومی قوم دیگر را ریشخند کند، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و نباید زنانی زنانِ [دیگر] را [ریشخند کنند]، شاید آنها از اینها بهتر باشند، و از یکدیگر عیب مگیرید، و به همدیگر لقب های زشت مدهید؛ چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان؛ و هر که توبه نکرد آنان خود ستمکارند.) (الحجرات : 11)

پس اگر می خواهید دوستی های شما صمیمی تر و عمیق تر شود هیچ گاه دوستان خود را به خاطر انجام اشتباهات مسخره نکنید.

قانون دوم: از جر و بحث های بیهوده بپرهیزید

یکی دیگر از آفت هایی مهمی که سبب سرد شدن دوستی ها می شود جدال و مراء است به این معنا که شما مدام بر حرف های طرف مقابل اعتراض کنید، به این هدف که هوش و زیرکی خود را اثبات و اظهار فضل و برتری کنید که این مسئله سبب می شود که رابطه دوستی شما پایدار و استوار نماند.

قانون سوم: اسرار زندگی خود را فاش نکنید

یکی دیگر از نکاتی که در دوستی ها و مخصوصا در بین ما ایرانی ها رواج بیشتری دارد، آن است که در همان روزهای ابتدایی رفاقت، دو طرف تمام اسرار زندگی خود را فاش کرده و تمام جزئیات زندگی خود را برای یکدیگر بیان می کنند، در حالی که این مسئله کاملا اشتباه است و هیچ گاه نباید تمام اسرار زندگی خود را برای دیگران فاش کنید،به جای اینکه اسرار زندگی خود را فاش کنید تا می توانید به طرف مقابل خود محبت کنید و از این مسئله دریغ نورزید که این تکنیک می تواند نقش بسزایی در عمق بخشیدن به دوستی ها داشته باشد.

قانون چهارم: مودب باشید و طرف مقابل را ناراحت نکنید

بد زبانی یکی از عواملی است که می تواند افراد را از اطراف شما پراکنده کند و سبب قطع شدن دوستی ها شود چرا که افراد همیشه دوست دارند با کسانی معاشرت داشته باشند که از ادب کافی برخوردار باشند و با رفتار و کردار خود آنها را ناراحت و غمگین نکنند

قانون پنجم: همیشه متواضع و فروتن باشید

یکی از آفت های بزرگی که دوستی ها را تهدید می کند، تکبر و فخر فروشی بر دیگران است که این مساله ضررهای متعددی را در بر دارد از جمله اینکه سبب توهین به طرف مقابل و زمینه ساز رشد کدورت ها و کینه ها می شود و در نتیجه با این ویژگی منفی، شما به راحتی دوستان خود را از دست خواهید داد و به همین جهت در آیات و روایات متعددی به این مساله تاکید شده است که از این صفت ناپسند دوری کنید:

(وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ:

و از مردم [به نِخوت] رُخ برمتاب، و در زمین خرامان راه مرو که خدا خودپسندِ لاف‌زن را دوست نمی‌دارد.) (لقمان : 18)

خلاصه کلام آنکه با رعایت این قوانین می توانید به سادگی دوستان زیادی را در اطرف خود داشته باشید و همچنین دوستان قدیمی خود را نیز برای همیشه حفظ کنید و از زندگی خود لذت ببرید.


















نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: دوست و همنشین ....

پستتوسط bahar » شنبه مهر ماه 18, 1394 11:36 pm

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و به روابط با دیگران نیاز دارد. دوست و هم صحبت داشتن یکی از راه های مناسب برای پاسخ به این نیاز است اما مسئله اینجاست که انتخاب دوستان یکدل و صمیمی کار چندان آسانی نیست. در واقع باید به ویژگی های دوست خوب و اثرات آن برخود آگاه باشی.

ویژگی های دوست خوب....
با توجه به تأثیرات قطعی و غیر قابل انکار دوست در شخصیت انسان بخصوص در ایام جوانی می توان گفت که انتخاب دوست در حقیقت انتخاب یک راه یک شخصیت و یک آینده است .از جمله ویژگی های دیگر دوست خوب می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
* ظاهر و باطنش نسبت به انسان یکسان باشد.
* زیبایی و آبروی دوست را جمال خود ببیند و زشتی دوست را زشتی خود بداند.
* دست یافتن به مال یا رسیدن به مقام روش دوستانه او را نسبت به دوست تغییر ندهد.
*در زمینه ی رفاقت، از آنچه در اختیار دارد مضایقه نکند.
* دوستش را در مواقع مصائب و ناراحتی ترک نکند.
* .....
نکته ی قابل تأمل این است که تمام صفات مذکور به ندرت در مردم یافت می شود لذا چنانچه برخی از ویژگی های مذکوردر شخص مورد نظر برای دوستی یافت شود می تواند برای انسان کفایت کند و البته از آن طرف خودمان نیز متقابلا باید کفایت های لازم را برای دوستی دیگران فراهم کنیم


نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان