♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » چهارشنبه ارديبهشت ماه 17, 1393 11:24 am



تغذیه از نظر قرآن کریم


خداوند کریم در قرآن مجید برای بهتر و سالم ماندن جسم انسان ها دستوراتی فرموده و بوسیله پیامبر گرامی اش محمد مصطفی (ص) به بشریت ارزانی شده است.
قرآن کریم در سوره عبس آیه 24 چنین می فرماید


« فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ »


یعنی آدمی باید به غذایش، خوراکش و به آنچه می خورد توجه داشته باشد که از هر نظر پاک و تمیز ، حلال، مباح و قابل خوردن باشد و از نظر بهداشت و سلامتی بایستی دقت کافی مبذول دارد که آنچه می خورد سالم باشد و چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن آلوده نباشد. حق کسی را نخورد و توجه داشته باشد که چه می خورد و به اندازه کافی بخورد و آیا آنچه می خورد، خوردنی است؟
و نیز بنگرد که آفرینش چقدر در به وجود آمدن این غذا از عناصر و عوامل مختلف استفاده کرده است و چه نیروهایی بکار رفته تا این غذا به صورت کنونی درآمده است.
و نیز در سوره اعراف آیه 31 می فرماید:



« یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ »


ای فرزندان آدم زینت و آرایش خود را نزد هر مسجدی (در هر نمازی) فرا گیرید (بهترین و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوشید) و بخورید و بیاشامید و در خوردن و آشامیدن زیاده روی نکنید که خدا آنان را که اسراف و زیاده روی می کنند دوست ندارد.

باز قرآن کریم برای برقراری بهداشت و محیط سالم در آیه 168 سوره بقره چنین می فرماید:

« یَا أَیُّهَا النَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ»


ای مردم از آنچه خدا در روی زمین از حلال ها و پاکیزه ها آفریده، بخورید و از گام ها (آثار و نشانه ها)ی شیطان پیروی نکنید.

در آیه 172 سوره بقره باز چنین می فرماید:

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ »


این آیه نیز دستور می دهد که از غذاهای پاک و پاکیزه و حلال ها و قابل خوردنی ها استفاده کنید و شکر نعمت های خدا را به جای آورید.آیات قرآنی انسان را از تصرف خائنانه در غذاها، خراب کردن مواد غذایی مردم و آلوده کردن آنها، مواد خوب و بد را مخلوط کردن برای سودجویی شخصی، گران فروشی و ظلم و ستم بر مردم بازداشته و نهی فرموده است و آن را از زشتی ها و پلیدی ها می داند که در این باره آیه 81 سوره طه چنین می فرماید:


« كُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْكُمْ غَضَبِی وَمَن یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوَى»


یعنی از غذاهای پاکیزه که روزی اتان کردیم بخورید و در آن طغیان نکنید و از حد و اندازه تجاوز ننمایید (حلال آن را به حرام مبدل نکنید). سپاس گزار باشید و اسراف و زیاده روی نکنید که غضب و خشم من بر شما فرود می آید و غضب و خشم من بر هر که فرود آید محققاً هلاک و تباه خواهد شد.
برای به دست آوردن غذاهای پاکیزه و برای بدست آوردن سالم ترین غذاها در محل سکونت انسان ها (هم از نظر پاکی ظاهری و هم از نظر پاکی معنوی) آیه 19 سوره کهف چنین می فرماید:

«... فَابْعَثُوا أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِینَةِ فَلْیَنظُرْ أَیُّهَا أَزْكَى طَعَامًا فَلْیَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ...»


یعنی با این پول هایتان که دارید، یکی را از میان خود به شهر بفرستید تا دقت کند و خوب بنگرد که غذای کدامیک از فروشندگان پاکیزه تر است و از آن غذای پاکیزه برای شما بیاورد.
از این آیات قرآنی چنین بر می آید که خداوند متعال و اسلام مبین برای بهداشت و سلامتی آدمیان دستورات بس گرانبهایی داده و خاطر نشان ساخته است که انسان ها بایستی از آلودگی های غذایی ، خوراکی، زندگی، آميزشی و به طور کلی از همه زشتی ها و پلیدی ها دوری گزینند و دور ناروایی ها نگردند.







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Hawre (سه شنبه ارديبهشت ماه 23, 1393 11:14 am), asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:15 pm), pejmanava (چهارشنبه ارديبهشت ماه 17, 1393 10:26 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت از دیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » دوشنبه ارديبهشت ماه 22, 1393 4:36 pm



سرماخوردگی، پیشگیری و درمان در طب اسلامی

سرماخوردگی یا التهاب دستگاه تنفسی، یک بیماری عفونی مجاری تنفسی فوقانی(بینی و حلق) است که در اثر عفونتهای ویروسی یا باکتریایی آغاز می شود.سرماخوردگی خود را از ابتدا به صورت آبریزش یا گرفتگی بینی و معمولاً تب خفیف و سوزش گلو نشان می دهد. اما ممکن است همراه با سرفه ، گرفتگی صدا، سردرد، قرمز شدن چشمها، التهاب مخاط بینی(رینیت) ، التهاب گلو(فارنژیت)، التهاب حنجره (لارنژیت)، التهاب سینوسها
(سینوزیت) و ... باشد. طول درمان سرماخوردگی برای کسانی که از مقاومت بدنی بالایی برخوردارند معمولا بین 3 تا 7 روز است.

علائم سرماخوردگی: تب، احساس خستگی زودرس، درد استخوانی، عضلانی، سردرد، آب ریزش بینی، گرفتگی بینی، سوزش گلو، آبریزش از چشم و....

زکام(سرماخوردگی) یکی از بیماریهای رایج و فراگیر فصلهای پاییز و زمستان است.گرچه به نظر می رسد که یک بیماری ساده باشد اما اگر در درمان آن سهل انگاری شود امکان دارد عوارض ناگواری در پی داشته باشد. بنابراین ضرورت دارد که افراد و خانواده ها راههای پیشگیری و درمان زکام در طب اسلامی _ که بسیار ساده و کم هزینه و موثر است _ را بدانند و با به کار بستن آن از مراجعه به پزشک و داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها بی نیاز شوند.

پیش گیری از سرما خوردگی در طب اسلامی

با توجه به پیشرفت های زیادی که در علم پزشکی صورت گرفته اما واقعیت این است که راههای موثری در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی وجود ندارد.(اصولا پزشکی روز برای پیشگیری بیماریها اهتمام و توجهی نمی ورزد و زیاد هزینه نمی کند بلکه تمام توجه و همتش مصروف معالجه و درمان است)اما در طب اسلامی سرماخوردگی قابل پیشگیری است. البته به شرطی که شرایط آتی رعایت شود. اصول پیشگیری در بیماریهای به ظاهر واگیر مبنی بر این حدیث صحیح نبوی است که پیامبر اکرم (ص) فرموده: "لا عدوی"، بیماری به خاطر واگیری و سرایت وجود ندارد.(بیماری مسری نیست) به عبارتی دیگر اگر مشاهده کنید شخصی به خاطر تماس با شخص دیگر دچار بیماری می شود علت اصلی آن سرایت ویروس و میکروبها به آن شخص نیست بلکه علت دیگری وجود دارد. در بررسیها و تحقیقات به عمل آمده کاملا این فرموده نبوی به اثبات رسیده است؛ اکنون مشخص شده که علت بیماری ورود میکروب ، ویروس یا باکتری به بدن نیست بلکه عامل اصلی بیماریها ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن و پایین آمدن مقاومت بدن است. بنابراین علت اصلی سرماخوردگی هم ضعف سیستم ایمنی می باشد که در این راستا توصیه های ذیل بسیار موثر خواهد بود و از مبتلا شدن به سرماخوردگی جلوگیری خواهد کرد.(ان شاءالله)

راههای پیشگیری از زکام(سرماخوردگی)

1. سعی کنید غذاهای اصلی تان بر اساس هرم تغذیه ای قرآن کریم باشد.
خداوند در سوره عبس در آیات 24 تا 32 غذاهای اصلی انسان را بدین شرح بیان کرده است:
· انواع حبوبات (پروتئین گیاهی)
· قندهای طبیعی(مثل انگور و خرما)
· چربیها(روغن زیتون)
· ویتامین ها و املاح(انواع میوه جات و سبزیجات)

2. از غذاهای مضر که سیستم ایمنی را به شدت تضعیف می کند و زمینه را برای انواع بیماریها آماده می کند پرهیز کنید.

مثل: قند و شکر و هر ماده ای که در آن قند و شکر به کار رفته باشد، گوشتزیادخصوصا گوشت مرغ ماشینی و گاو، سرخ کردنی، غذاهای ساندویچی، نوشانه، ماست غیر طبیعی، زیاده روی در مصرف غذاهای سرد و....ملاحظه: با توجه به اینکه بسیاری از حالات سرماخوردگی ناشی از حساسیت نسبت به برخی مواد غذایی است، لذا رعایت رژیم غذایی مناسب و غذاهای قرآنی تاثیر بسزایی در پیشگیری و معالجه آن دارد.

3. دارویی موثر و مجرب در پیشگیری از سرماخوردگی:

زنجبیل بویژه زنجبیل تازه اثرات فوقالعاده ای در پیشگیری از سرماخوردگی دارد زیرا محرک سیستم ایمنی است و ضد باکتری و ویروس می باشد. می توانید به صورت دم کرده یا همراه غذا مصرف کنیدو البته سیاه دانه هم تقریباً همین خاصیت را دارد . از مصرف آن نیز غفلت نکنید.

4. در طول فصل پاییز و زمستان عسل طبیعی بیشتر مصرف نمایید.

بدین منظور بهتر است صبحگاه یک قاشق عسل را در یک لیوان آب حل کنید و بنوشید و یا یک قاشق عسل به تنهایی مصرف نمود.

5. سنت نبوی در وضو گرفتن را رعایت کنید.خصوصا سنت استنشاق و استنثار.

(یعنی آب به بینی فرو بردن و به شدت آن را بیرون ریختن) که رسول الله (ص) بسیار به آن تاکید نموده و دستور مبالغه کردن در آن را داده و خودشان نیز چند بار این کار را انجام می داده ، حتی در غیر از هنگام وضو گرفتن نیز به آن سفارش نموده است.همچنین پیامبر (ص) توصیه به مسواک زدن مخصوصا در هنگام وضو گرفتن و پاک کردن دهان کرده است.امروزه حکمت این توصیه ها و تاکیدات رسول اکرم (ص) را بهتر درک می کنیم. با توجه به اینکه راههای مهم ورودی بدن دهان و بینی می باشد لذا پاک نگه داشتن آن تاثیری جدی در پیشگیری از بیماریها مخصوصا سرماخوردگی دارد، زیرا بسیاری از میکروبها و ویروسها و ذرات معلق آلاینده از آن طریق وارد می شوند. ضمن اینکه هم اکنون کشف شده که در بینی میکروبهایی جای می گیرند که با هیچ چیز از بین نمی روند به جز با آب مخصوصا آب خنک.

6. از موارد زیر بیشتر استفاده کنید چرا که در پیشگیری و درمان تاثیر مهمی دارند:

دم کرده های گیاهی مثل: نعناع، آویشن، پونه، بابونه. مصرف سیب درختی، انار، خرمالو رسیده، لیمو، سیر.
همچنین در فصل زمستان از این مواد بیشتر استفاده کنید: شلغم، کلم قمری، ترب سیاه، هویج، کدو حلوایی(کدو تنبل).

7. سعی کنید زمانی که عرق دارید خود را در معرض باد قرار ندهید، بگذارید به طور طبیعی عرقتان خشک شود.
8. هوای اتاق را با بخور اکالیبتوس، نعناع و بابونه مرطوب و ضد عفونی کنید.


بهترین روش درمان سرماخوردگی

گام اول: همینکه اولین علائم سرماخوردگی مثل تب، سوزش گلو، آبریزش بینی و... را مشاهده کردید، از خوردن این چند چیز تا 30_24 ساعت به شدت پرهیز کنید و تا این مدت استراحت نمایید:
1. شیرینی جات مصنوعی(قند و شکر و مشتقات آن) و کلیه ی موادی که در آن قند و شکر به کار رفته است.
2. انواع گوشت و آبگوشت و مشتقات آن.
3. مواد لبنی و چربی و فرآورده های حیوانی.
زیرا این مواد باعث رشد و تکثیر ویروسها و باکتریها خواهد شد.

گام دوم: این شربت را تهیه کرده و روزی چند بار (حداقل سه بار) غرغره کرده و جرعه جرعه مصرف نمایید تا 30_24 ساعت

· 5/1_1 قاشق عسل طبیعی + یک لیوان آب+ یک لیمو ترش تازه
· مصرف سیر و فلفل سیاه نیز در ابتدای سرماخوردگی بسیار مفید خواهد بود.

ملاحظه خواهید کرد که درمان با این روش بسیار موثر . کم هزینه خواهد بود.











برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Hawre (سه شنبه ارديبهشت ماه 23, 1393 11:20 am), somayeh (سه شنبه ارديبهشت ماه 23, 1393 8:04 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت از دیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » شنبه ارديبهشت ماه 27, 1393 3:46 pm



خواب صبحگاهی (زودهنگام)

آنکه به مطالعه کلام خداوند و سنت نبوی می‌پردازد، از خلال آیات و احادیث متعددی استنباط می‌نماید، که خداوند و رسول او همواره به زود خوابیدن و زود بیدار شدن ترغیب می‌نمایند، و قرآن نیز می‌فرماید :
‚وَ جَعلنا نو مکم سُباتاً ƒ (نبأ : 9)
و [آیا] خوابتان را مایة آرامش و آسایشتان نکرده‌ایم؟

و در جایی دیگر می‌فرماید :

‚و قرءآنَ الفجر اِنّ قرآنَ الفجر کان مشهوداً ƒ (اسراء : 78)
و نماز صبح را بخوان، بی‌گمان نماز صبح بازدید می‌گردد.


و از پیامبر روایت شده است که فرمود : پروردگارا صبحگاهان را برای امتم مبارک گردان.[1]
از عایشه روایت شده است که پیامبر فرمود : دو رکعت نماز صبح از دنیا و مافیها بهتر است.[2]
از عبدالله بن مسعود نقل است که، فرمود : پیامبر ما را از شب‌نشینی بعد از نماز عشاء بازداشت، ولیکن بیداری و نشستن جهت طلب علم جایز است، و بخاری در صحیح خود، - باب شب‌نشینی در طلب علم – احادیثی را در این زمینه ذکر نموده است[3]، اما بیدار ماندن در شب در غیر طلب علم، جزو سنت نبوی شریف نیست، و نباید بعد از نماز عشاء جز برای طلب علم اجتماع نمود، گویا اینکه پیامبر از ما خواسته است که زود بخوابیم و زود هم از خواب برخیزیم، و خداوند نیز می‌فرماید : «و قرآن الفجر» و در برخی تفاسیر در تفسیر این آیه به معنی تلاوت قرآن در نماز صبح معنی شده است.

[1]- ترمذی (1212) و ابوداود (2606) و ابن ماجه (2236) از صخر عامدی.
[2]- مسلم (725)، ترمذی (416)، نسائی در سنن کبری (1452) و احمد (26330).
[3]- ابن ماجه (703) روایت نموده است.

دانشمندان اظهار می‌دارند که بیشترین مقدار گاز اوزون در هنگام طلوع فجر می‌باشد و این مقدار تا هنگام طلوع خورشید تدریجاً به نابودی و اتمام می‌گراید، و این گاز تأثیر بسزایی بر دستگاه عصبی داشته و نیز سبب نشاط عمل فکری و عضلانی می‌گردد، و این واقعیت روشن و آشکاری است هر آنکه بعد از طلوع خورشید در بستر خویش بماند در طول روز احساس خستگی و کمبود انرژی می‌نماید.

مطلب دیگر، مقدار اشعه ماوراء بنفش هنگام طلوع آفتاب نسبت به سایر اوقات دیگر بیشتر است. و این اشعه ماوراء بنفش پوست را بر ساختن ویتامین (د) وادار می‌نماید، و ویتامین (د) خود به ایجاد کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌نماید، بیگمان خوابیدن تا بعد از طلوع خورشید باعث پوکی استخوان و ضعف استخوان‌بندی می‌گردد

سوم : زود بیدار شدن مانع خواب طولانی [متوالی] می‌گردد، چون هشت ساعت خواب پیاپی رشد جسم و تعداد نبضات قلب را به کمترین حد رسانده و خون به کندی در رگ‌ها جریان می‌یابد، و در این هنگام مواد چربی در دیواره رگ‌ها رسوب می‌نماید، و هم‌چنین سبب تنگی رگها و سینه ‌درد می‌گردد، و بیداری تا هنگام نماز فجر مانع خواب طولانی می‌گردد، پس اگر ممکن باشد [و می‌بایست چنین باشد] که خواب در دو نوبت – قبل از نماز صبح و بعد از طلوع آفتاب – انجام گیرد.

دگر نکته اینکه، در جسم ماده‌ای به نام کورتیزول یافت می‌شود که انرژی را در جسم و مقدار قند خون را افزایش می‌دهد، و این ماده هنگام فجر به بالاترین درجه خود می‌رسد، و علاوه بر اینها توان کلیه، دستگاه‌ها و اندام‌های انسان را افزایش می‌دهد، و مقدار آن در هنگام فجر به بیست درجه می‌رسد و سپس به هفت درجه تقلیل می‌یابد.
مطالب مذکور بیانگر این است که این کتاب کریم و سنت نبوی شریف از جانب خداوند واحد می‌باشد.








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Noha (شنبه ارديبهشت ماه 27, 1393 10:25 pm), Peshang (شنبه ارديبهشت ماه 27, 1393 3:48 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت از دیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » چهارشنبه ارديبهشت ماه 31, 1393 3:33 pm



رنگ سبز


در آیات متعددی در قرآن کریم از رنگ سبز سخن به میان آمده است. از جمله در سوره رحمن می‌فرماید :

‚مُتکَئینَ عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ ƒ(رحمن : 76)
«بهشتیان بر بالشهای نگارین گرانبهای سبز رنگ تکیه می‌کنند، و بر فرشهای منقش بی‌نظیر بسیار زیبا می‌لمند».

و در آیه دیگری هم می‌فرماید :
‚علِیَهُم ثیابُ سُندُسٍ خٌضرٌ و إسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أساوِرَ مِنْ فِضّهٍ و سَقهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهوُراً ƒ (انسان : 21)
«بر تن ایشان، لباسهای ابریشم نازک سبز و دیبای ضخیم است،
و با دستبندها و النگوهای سیمین، زیب و زینت شده‌اند، و پروردگارشان به ایشان شراب و نوشیدنی پاک می‌نوشاند».

و در آیه 31 سوره کهف در وصف رنگ سبز لباس بهشتیان می‌فرماید :

‚اولئک لهم جنّت عدنٍ تجری مِنْ تحتِهم الانهار یُحَلَّوْنَ فیها مِنْ أساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ
وَ یَلْبَسوُنَ ثِیاباً خُضراً مِنْ سُندُسٍ وَ اِسْتَبْرَقٍ مُتکَئین فیها عَلی الأرائکِ نِعْمَ الثَّوابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتفقاًƒ (کهف : 31)

روانشناسان در ارتباط با رابطه انسان و رنگها چه می‌گویند :
گفته‌اند : تأثیر رنگ بر انسان بسیار عمیق و ژرف می‌باشد، بلکه چه بسا رنگ در اقدام و یا خودداری کردن ما مؤثر باشد، و چه بسا احساس سردی و یا گرمی و یا شادی و افسردگی نموده‌ایم و رنگ در آن تأثیر به سزائی داشته است، و چه بسیار رنگ در شخصیت انسان و نگاه وی به زندگی اثربخش باشد.

دانشمندان می‌گویند : رنگ زرد با طول موج آن نشاط را در دستگاه عصبی برمی‌انگیزاند، پس هر گاه خواستید که در راه‌های عمومی اعلامیه پر همهمه‌ای را اعلان نمائید رنگ زرد از لحاظ موج طولانی‌ترین موج را در میان رنگ‌ها داراست و دستگاه عصبی را تحریک و شاد نموده و بیشترین تأثیر را بر روی آن ببینید، می‌گذارد. رنگ ارغوانی به آرامش فرا می‌خواند، و رنگ آبی به گشایش، قرمز و مشتقات آن به سکون فرا می‌خواند، ولیکن رنگی که در درون بشری شادی و سرور برانگیزاند رنگ و انگیزه‌های فرح در آن شور بزند رنگ سبز می‌باشد، به همین علت خداوند گیاه را سبزرنگ نموده است، این ساخت‌های سبزرنگ در زمین در درون (انسان) شادی می‌آفرینند.

بدین علت لباس جرّاحان از رنگ سبز انتخاب شده است – زیرا مریض که بر بستر بیماری است و عمل جراحی وی اجرا می‌گردد – با دیدن رنگ سبز لباس احساس شادی و آرامش می‌نماید.و آنچه [در اینجا] قابل توجه است اینکه خداوند اهل بهشت و نعمت‌های بهشت را ذکر نموده و در این آیات رنگ سبز را نیز ذکر نموده است.
- آنان کسانیند که بهشت جاویدان از آن ایشان است، بهشتی که در زیر آن جویبارها روان است، با دستبندهای طلا آراسته می‌شوند، و جامه‌های سبز حریر نازک و ضخیم می‌پوشند، در حالیکه بر تختها و مبلمانها تکیه زده‌اند، چه پاداش خوبی است! و چه منزل و مقرّ زیبائی است! ...








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (چهارشنبه ارديبهشت ماه 31, 1393 5:55 pm), asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:16 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت از دیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » جمعه خرداد ماه 9, 1393 3:31 pm



روغن زیتون، سوخت بدن انسان

خداوند – سبحانه و تعالی – روغن زیتون را سوخت نامیده است. خداوند – سبحانه – فرموده است :

‚یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهƒ «از درخت پربرکتی برافروخته می‌شود».

مقصود آیه این است که این ماده برای بدن انسان همانند سوخت است.دانشمندان دریافته‌اند که هر گرم روغن زیتون دارای 8 کالری انرژی است چنانچه فرد 100 گرم روغن زیتون مصرف کند،بیش از 800 کالری یعنی نصف نیاز روزانه خود به انرژی را تأمین کرده است.مسأله‌ای که جلب توجه می‌کند این است که خداوند – سبحانه و تعالی – در این روغن یک ویژگی مهم قرار داده است و آن این است که روغن زیتون یک نوع چربی خاص است که چاق‌کننده نیست یعنی ذرات چربی معلق در خون را از بین می‌برد.یکی از پزشکان می‌گوید : «عمر انسان به [سلامت و] عمر شریان‌های او بستگی دارد». از جمله بیماری‌های خطرناک، بیماری تصلب شرایین و رسوب چربی‌ها در دیواره رگهاست. به طوری که باعث تنگی رگها و خستگی قلب می‌شود.

مسأله عجیب اینکه خداوند – سبحانه و تعالی – در این روغن مادة نرم‌کنندة شریان‌ها و از بین برندة چربی رسوب کرده در دیواره رگها را آفریده است. همچنین این روغن را به صورت چربی چاق‌کننده نیافریده است. اما روغن‌های حیوانی چاق‌کننده به صورت معلق در خون باقی می‌ماند و ممکن است در طول خواب طولانی در دیوارة رگها رسوب و باعث تنگ و سخت شدن آنها و مشکلات خطرناک قلبی دیگر شوند. خداوند – تعالی – می‌فرماید

و شجرهً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ و صِبْغٍ للآکلینƒ(مؤمنون : 20)

«همچنین درختی [با آن] آفریدیم که در کوه طور سینا می‌روید و [صدها سال عمر می‌کند و پیوسته سبز و خرّم است و بدون زحمت زیاد، برکات فراوانی بهر شما می‌سازد] و تولید روغنی و نان خورشی می‌کند [که دارای املاح کلسیم، آهن، فسفر، ویتامی‌های آ و ب بوده و سرشار از پروتئین است و استفاده‌های صنعتی دارد. همچنین در طب نیز مورد استفاده می‌باشد و نیز مواد غذایی] برای خورندگان [است]».

خداوند در آیه دیگری می‌فرماید :

‚الله نورالسماوات و الأرضِ مَثَلُ نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زُجَاجَهٍ الزُّجَاجَهُ کأَنَّها کَوکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لا شَرْقِیَّهٍ و لا غَرْبیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُها یَضِیءُ و لَوْ لم تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ و یَضْرِبُ اللهُ الأَمْثُالَ لِلنَّاسِ وَاللهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌƒ ( نور : 35)

«خدا روشنگر آسمانها و زمین است [و اوست که جهان را با نور فیزیکی ستارگان تابان، و با نور معنوی وحی، هدایت و معرفت درخشان و با شواهد و آثار موجود در مخلوقات فروزان کرده است]. نور خدا به چلچراغی می‌ماند که در آن چراغی باشد و آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حباب درخشانی که گویی ستارة فروزان است و این چراغ [با روغنی] افروخته شود [که] از درخت پربرکت زیتونی [به دست آید] که نه شرقی و نه غربی است [بلکه تک درختی است در دشت مرتفعی که از هر سو بدان آفتاب می‌تابد. روغن آن به حدی خالص و تمیز است] گویی روغن آن بدون تماس با آتش دارد شعله‌ور می‌شود. نوری است بر فراز نوری [دیگر، نور چلچراغ و نور حباب و نور روغن زیتون همه جا را نورباران کرده‌اند. به همین ترتیب نور تشریعی وحی و نور تکوینی هدایت و نور عقلانی معرفت پرده‌های شک و شبهه را از جلو دیدگان همگان به کنار زده و جمال ایزد را بر در و دیوار هستی متجلی کرده‌اند. اما این چشم بینا و دل آگاه است که می‌تواند ببیند و دریابد] خدا هر که را بخواهد به نور خود هدایت می‌کند [و شمعک نور خرد را به چلچراغ نور احد می‌رساند و سراپا فروزانش می‌کند]. خداوند برای مردم مثل‌ها می‌زند [تا معقول را در قالب محسوس بنمایاند و امور دور از دایرة دریافت خرد را – تا آنجا که ممکن است با تلسکوپ وحی و در پرتو دانش – به خرد نزدیک نماید]. خداوند از هر چیزی آگاه است [و می‌داند چگونه مخلوق خود را با معبود آشنا کند]»

دانشمندان هنگام بررسی و تفسیر این دو آیه به تأمل دربارة درخت مبارک زیتون و روغن آن که ماده روغنی و چربی‌ها درجه اول در زندگی انسان به شمار می‌آید.بعضی از دانشمندان به علت بی‌اطلاعی یا عدم اطمینان از فواید و سودمندی این درخت  گمان کرده‌اند که محصولات آن برای سلامتی فرد مضر است. اما قرآن کریم و سنت پیامبر – علیه الصلاه و السلام – خلاف آن را ثابت کرده‌اند.تحقیقات صحیح علمی که در چند سال اخیر انجام شده است، ثابت می‌کند که روغن زیتون سوخت بدن انسان و بهترین انرژی برای اوست.

همچنین دانشمندان علوم تغذیه تفاوت میان اسیدهای چرب اشباع شونده و اسیدهای چرب غیرقابل اشباع را ثابت کرده‌اند. از میان اسیدهای چرب گروهی هستند که اشباع‌شونده‌اند و در خون به صورت معلق باقی می‌مانند و گاهی در دیوارة رگها رسوب می‌کنند و باعث تنگی و سخت شدن دیوارة آنها و ضعیف شدن قلب می‌شوند. مواد چربی اشباع‌شونده برای بدن انسان مضر است. اما مواد چربی غیرقابل اشباع با جذب و از بین بردن انواع دیگر چربی‌ها باعث ایجاد توازن می‌شوند. دانشمندان روغن زیتون را جزو اسیدهای چرب غیرقابل اشباع می‌دانند که برای جسم مفید است و مانع رسوب چربی‌ها در دیوارة رگهای خونی می‌شود. برخلاف اسیدهای چرب اشباع‌شونده که در بیشتر چربی‌های حیوانی وجود دارد و باعث تصلب شرایین و ضعیف شدن قلب می‌شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که انسان هر روز یک قاشق روغن زیتون مصرف کند تا از ابتلا به تصلب شرایین مصون بماند. این روغن باعث روان شدن حرکات شکم، تسکین دردها، از بین بردن و راندن کرم‌ها می‌شود. بیشتر روغن‌های حیوانی باعث ناراحتی معده می‌شوند. اما روغن زیتون باعث تقویت لثه و دندان‌ها و نرم شدن پوست می‌شود. این روغن یک اسید چرب غیرقابل اشباع است و در دیوارة روده‌ها و رگها رسوب نمی‌کند و باعث تنگی و سختی شریان‌ها نمی‌شود. این است معنای سخن خداوند که می‌فرماید :

‚وَ شَجَرهً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ و صِبْغٍ للآکلینƒ (مؤمنون : 20)

«همچنین درختی [با آن] آفریدیم که در کوه طور سینا می‌روید و [صدها سال عمر می‌کند و پیوسته سبز و خرّم است و بدون زحمت زیاد، برکات فراوانی بهره شما می‌سازد] و تولید روغنی و نان خورشی می‌کند [که دارای املاح کلسیم، آهن، فسفر، ویتامی‌های آ و ب بوده و سرشار از پروتئین است و در طب و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیز مواد غذایی] برای خورندگان [است]».

خداوند همچنین می‌فرماید :

‚یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لا شَرْقِیَّهٍ و لا غَرْبیَّهٍƒ (نور : 35)

«[این چراغ با روغنی] برافروخته شود [که] از درخت پربرکت زیتونی [به دست آید] که نه شرقی است و نه غربی [بلکه تک‌درختی است در دشتی مرتفع که از هر سو بدان آفتاب می‌تابد]».

خداوند در آیه دیگری فرموده است :

‚والتّین و الزَّیتونƒ ( تین : 1)«سوگند به انجیر و زیتون».

همچنین در حدیث صحیح به روایت از پیامبر – صلی الله علیه و سلم – آمده است که «کلوا الزَّیْتَ فإنّه مُبَارکٌ و ائتدِموا و ادَّهنوا به، فإنَّهُ یخرج من شَجَرَهٍ مُبارَکَهٍ» «زیتون بخورید. زیرا مبارک و خجسته است و به وسیلة آن خود را چرب کنید. زیرا از درخت مبارکی به وجود می‌آید.سنن ابن ماجه

هرچه علم پیشرفت کند، آنچه در قرآن و حدیث آمده است به حقیقت نزدیکتر می‌شود و هر اندازه که علم از قرآن و سنت دور شود، نشان‌دهندة عقب‌افتادگی، نقص و انحراف آن از حقایقی است که قرآن و سنت آنها را آورده است.
ابن القیم دربارة روغن زیتون می‌فرماید : «عصارة زیتون رسیده و آبدار بهترین نوع آن است. زیتون سیاه باعث گرم شدن بدن، تولید رطوبت، دفع سموم، روان شدن شکم و بیرون راندن کرم‌ها از بدن می‌شود. نوع رسیده آن دارای خاصیت گرمابخشی بیشتری است. زیتونی که آبیاری شده است دارای حرارت کمتر، لطیف‌تر و مفیدتر است. همة انواع آن پوست را نرم می‌کند، پیری را به تأثیر می‌اندازد. آب زیتون شور مانع تاول زدن محل سوختگی می‌شود و لثه را محکم می‌کند. برگهای آن برای درمان قرمز شدن، بی‌حسی، خارش بدن و زخم‌های چرکین مفید است و مانع عرق کردن می‌شود. فواید آن چندین برابر آن چیزی است که ذکر کردیم».










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:16 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت در ماه مبارک رمضان • ♡

پستتوسط bahar » شنبه خرداد ماه 17, 1393 3:33 pm



خرما، اهمیت و ترکیب آن

رسول خدا – صلی الله علیه و سلم – فرمود :

«إِنَّ مِنَ الشجرِ شَجرهً لایسقط ورقها و إنها مَثَلُ المُسْلِمِ فَحدِّثونی ما هِیَ؟»

«در میان درختان، درختانی وجود دارد که برگهای آن نمی‌ریزد و این درخت مثل فرد مسلمان است. به من بگویید آن درخت کدام است؟» مردم نام درختان بیابان را ذکر می‌کردند. عبدالله می‌گوید : به ذهنم خطور کرد که آن درخت، نخل خرماست. اما خجالت کشیدم آن را بگویم. اصحاب گفتند : یا رسول‌الله به ما بگو آن کدامین درخت است؟ پیامبر فرمود : «هِِیَ النخله» «آن درخت نخل است».

در یکی از کشورهای صادرکنندة خرما کنفرانسی برپا شد و در آن تحقیقی دربارة مشابهت درخت خرما با انسان ارائه شد. در آن تحقیق آمده بود که : تنه آن همانند انسان، راست است. دارای نر و ماده می‌باشد. فقط در صورتی به بار می‌نشیند که عمل لقاح بر روی آن صورت گرفته باشد. چنانچه سر آن قطع شود از بین خواهد رفت. چنانچه به قلب آن صدمه یا آسیبی وارد شود از بین می‌رود. دقیقاً مانند انسان است. چنانکه شاخه‌ای از آن بشکند دیگر قابل تعویض یا ترمیم نیست. تنه آن پوشیده از لیف است که به موهای بدن انسان شبیه است. در جهان بیش از 90 میلیون اصله درخت خرما وجود دارد که انسانها به ویژه روزه‌داران در ماه رمضان از آن تغذیه می‌کنند.

یکی از دانشمندان می‌گوید : روزه گرفتن بار مسؤولیت و وظیفه دستگاه گردش خون، قلب و رگها را کاهش می‌دهد. به طوری که نسبت چربی و اسیدها در خون به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. این امر باعث حفظ فرد از تصلّب شرایین (گرفتگی و سخت‌شدن رگها) و دردهای مفاصل می‌شود.

همچنین باعث استراحت کلیه‌ها و دستگاه‌ دفع ادرار می‌شود. به گونه‌ای که تولید مواد حاصل از هضم غذا را کاهش می‌دهد. قند کبد را به حرکت درمی‌آورد. در نتیجه چربی‌های ذخیره شده در زیر پوست نیز تحریک می‌شوند. به همراه آن پروتئین ماهیچه‌ها نیز به حرکت درمی‌آید. بنابراین روزه یک دوره پیشگیری سالیانه است که فرد را از بسیاری از بیماری‌ها حفظ می‌کند. همچنین برای بعضی از بیماری‌ها دورة درمانی به شمار می‌آید. علاوه بر این باعث حفظ فرد ازبیماری‌های پیری می‌شود که از خستگی مفرط در اعضا ناشی می‌شود.

از پیامبر خدا – علیه الصلاه و السلام – روایت شده است که فرمودند :
«صوموا تصحّوا» «روزه بگیرید تا سالم باشید».


به همین دلیل پیامبر – علیه الصلاه و السلام – در ماه رمضان به وسیلة خرما افطار می‌کردند. از انس‌بن مالک روایت شده است که گفت : «پیامبر – صلی الله علیه و سلم – قبل از اینکه نماز (مغرب) را بخواند، به وسیلة چند دانه خرما افطار می‌کردند. اگر خرمای خوب نداشتند به وسیلة چند دانه خرمای خشک روزه‌شان را افطار می‌کردند. در غیر این صورت چنانچه در خانه‌شان اصلاً خرما یافت نمی‌شد، به وسیلة چند جرعه آب روزه‌شان را افطار می‌کردند».

از سلمان‌بن عامر ضبی روایت شده است که پیامبر – صلی الله علیه و سلم – فرمود:

«إذَا أَفطَرَ أَحَدُکُمْ فَلْیُفْطِرْ عَلَی تَمْرٍ فَإِنّه برکهٌ فإنْ لمْ یجد تمراً فالماءُ، فإنّهُ طهورٌ»

«هرگاه یکی از شما [خواست روزه‌اش را افطار کند] این کار را با خوردن خرما انجام دهد. چنانچه خرمایی نیافت پس با آب این کار را انجام دهد. زیرا آب پاک‌کننده است».

خرمایی که فرد روزه‌دار به همراه آب می‌خورد، دارای 75 درصد مواد قندی مونوساکاردی با قابلیت هضم آسان و جذب سریع است. به طوری که قند خرما در کمتر از 10 دقیقه از دهان به خون منتقل می‌شود و به سرعت مرکز احساس سیری در مغز را فعال می‌کند و روزه‌دار احساس سیری می‌کند و چنانچه پس از آن غذایی بخورد، به صورت عادی آن را خواهد خورد و پرخوری نخواهد کرد. گویی در ایام عادی [غیر ماه مبارک رمضان] به سر می‌برد. اما هضم و جذب چربی‌ها بیش از 3 ساعت طول می‌کشد.

بنابراین روزه‌دار هر اندازه که بیشتر غذای پرچرب میل می‌کند احساس سیری نخواهد کرد اما احساس پر شدن شکم خود را خواهد کرد. میان سیری و پر شدن شکم تفاوت وجود دارد. سیری مرکز احساس گرسنگی و سیری در مغز را تحریک می‌کند. با تحریک این مرکز فرد احساس سیری می‌کند حتی اگر به معدة او غذای فراوانی وارد نشده باشد. اما احساس پر شدن معده چیز دیگری است.پیامبر – علیه الصلاه و السلام – به وسیلة چند دانه خرما روزه‌شان را افطار می‌کردند. آنگاه نماز مغرب را می‌خواندند سپس به تناول غذا می‌پرداختند.

کسی که سنت پیامبر – صلی الله علیه و سلم – را عملی نسازد، خیر و ثواب فراوانی را در روزه، دین، سلامت و روحیه‌اش از دست داده است.این امر یکی از دلایل نبوت پیامبر – علیه الصلاه و السلام – است. یکی از پزشکان می‌گوید : حتی در غیر ایام ماه رمضان باید میوه‌هایی را که دارای مواد قندی مونوساکاردی هستند، قبل از غذاهایی که بیشتر مواد تشکیل‌دهنده آن را چربی تشکیل می‌دهد، مصرف کرد. این امر یک استنباط ظنی از آیه زیر است که خداوند اهل بهشت را توصیف می‌کند و می‌گوید :

‚و فاکههٍ ممَّا یتخیرون* و لَحْمِ طیرٍ مِمَّا یشتهون ( واقعه : 20-21)

«[نوجوانان بهشتی برای آنان] هر نوع میوه‌ای را که برگزینند [می‌گردانند]* و گوشت پرنده‌ای را که بخواهند و آرزو کنند».

ابن القیم می‌گویند : «افطار پیامبر – صلی الله علیه و سلم – به وسیلة خرما یا آب دارای حکمت و تدبیر بسیار لطیفی است. روزه باعث خالی شدن معده از غذا می‌شود. کبد در خود چیزی برای جذب نمی‌یابد تا آن را برای عضلات و بقیه اعضای بدن بفرستد. این در حالی است که قندها سریع‌تر از هر ماده دیگری به کبد می‌رسند و برای آن خوشایندترند. به ویژه اگر آن قند خرما باشد. در نتیجه جذب آن آسان‌تر می‌شود و به وسیلة آن کبد و اعضاء توان خود را باز می‌یابند و از آن بهره‌مند می‌شوند. چنانچه خرما یافت نشد، نوشیدن چند جرعه آب سوزش معده و حرارت روزه را آرام می‌کند و آن را از وجود غذای پس از آن آگاه می‌کند و جلوی شهوت فرد را می‌گیرد».

خرما همچنین دارای مواد پروتئینی ترمیم‌کنندة بافت‌ها و درصد کمی چربی است. همچنین دارای پنج نوع ویتامین اصلی موردنیاز بدن است. علاوه بر این دارای 8 نوع ماده معدنی اساسی است. 100 گرم خرما در روز 20 درصد تا نیمی از نیاز بدن به مواد معدنی را تأمین می‌کند. همچنین خرما حاوی 12 نوع اسید آمینه مواد آرام‌بخش و نرم‌کننده است. یبوست باعث به وجود آمدن 50 نوع بیماری می‌شود که خرما مانع به وجود آمدن یبوست می‌شود و دارای تأثیرات مثبتی در پیشگیری از کم‌خونی و افزایش فشارخون است. همچنین به بهبود شکستگی‌ها کمک می‌کند. خرما تسهیل‌کننده و آرام‌بخش است. تحقیقات علمی ثابت کرده است که خرما به وسیله میکروب‌ها آلوده نمی‌شود زیرا نسبت بالای قند در آن آب میکروب‌ها را می‌مکد و باعث خشک شدن آنها می‌شود. همة این منافع و نتایج مثبت در خرما جمع شده است که بعضی از علما آن را 47 عنصر برشمرده‌اند. همان خرمایی که ما آن را می‌خوریم اما از تأثیرات مثبت آن بر روی جسم اطلاعی نداریم.

از عایشه روایت شده است که گفت : پیامبر خدا – صلی الله علیه و سلم – فرمود :

«یا عائشه بیتٌ لا تمر فیه جیاع أهله، یا عائشه بیتُ لا تَمرَ فیه جیاعٌ أهله أو جاع أهله» و آن را دو یا سه بار تکرار کرد.

«ای عایشه خانه‌ای که در آن خرما نباشد اهل آن [خانه] گرسنگانند. ای عایشه خانه‌ای که خرما در آن نباشد اهل آن [خانه] گرسنگانند یا گرسنه می‌شوند».رواه مسلم

ابن القیم دربارة خرما می‌نویسد : «خرما به علت داشتن کالری فراوان یکی از میوه‌هایی است که بیشتر از بقیه بدن را تغذیه می‌کند. خوردن آن باعث کشتن کرم [روده] می‌شود. علاوه بر کالری فراوان دارای خاصیت آرام‌بخشی است. چنانچه همواره مصرف شود، کرم‌ها را کاهش می‌دهد. آنها را ضعیف می‌کند و یا می‌کشد. در واقع خرما، غذا، میوه، دارو، نوشیدنی و شیرینی است».









برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:17 pm), pejmanava (شنبه خرداد ماه 17, 1393 11:28 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 5:35 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » شنبه خرداد ماه 31, 1393 3:53 pm



پوسته گندم (سبوس) و فواید آن برای سلامتی انسان



خداوند گندم را به عنوان غذای کاملی برای انسانها خلق کرده است. این امر عنایت و لطف اوست. اما او گندم را به گونه‌ای آفریده است که در همه کشورهای جهان، در دشت‌ها، کوه‌ها، دره‌ها، آب و هوای سرد و آب و هوای گرم یا معتدل می‌روید. بی‌گمان در هر لحظه بر روی زمین گندم‌هایی وجود دارند که در حال روییدن هستند. اما خلقت خداوند این گندم را به صورت غذای کاملی آفریده است. پوسته خارجی آن 9 درصد وزن آن را تشکیل می‌دهد که مردم آن را سبوس می‌نامند. همچنین پوسته نازکی دارد که به اطراف ماده ازتی کشیده شده است که 3 درصد از وزن دانه را تشکیل می‌دهد. همچنین جوانه زنده‌ای که در صورت فراهم شدن شرایط روییدن رشد می‌کند در آن وجود دارد. این جوانه 4 درصد وزن دانه گندم را تشکیل می‌دهد. همچنین 84 درصد وزن آن را نشاسته خالص تشکیل می‌دهد. ما پوسته و غشای آن را جدا نموده و از آن فقط نشاسته خالص باقی می‌ماند. اما این پوسته‌ای که مردم آن را سبوس می‌نامند، دارای 6 ویتامین است : ویتامین ب 1، ب 2، ... و ب 6 و ویتامین‌های دیگر. این پوسته همچنین دارای فسفر است که غذای مغز و اعصاب است.

همچنین دارای آهن است که موجب دمیدن نشاط و نیرو در خون می‌شود و به گرفتن اکسیژن از ریه‌ها کمک می‌کند. همچنین در این پوسته کلسیم وجود دارد که استخوان‌ساز است و دندان‌ها را تقویت می‌کند. به علاوه این سبوس دارای سلیکن است که موها را قوی و درخشان می‌کند. همچنین در این پوسته یُد، وجود دارد که غده تیروئید را فعال می‌کند و به فرد آرامش و راحتی می‌دهد. همچنین مواد پتاسیم، سدیم و منیزیم در پوستة گندم وجود دارد که در همه این مواد تولید بافت‌ها، اسیدها و مواد هضم‌کننده نقش اساسی دارد. ما فقط نشاستة خالص گندم را می‌خوریم که به گفته یک پزشک که آن را نکوهش می‌کرد همانند سریشم چسبناک است. اما عظمت الهی در آفرینش این پوسته متبلور است که فواید فراوانی در آن وجود دارد. تا ما گندم را به همراه پوستة آن بخوریم و از این موادی که خداوند در آن آفریده است استفاده کنیم.هرگاه این پوسته یا سبوس در آب داغ جوشانده شود باعث کاهش سرفه و سرماخوردگی می‌شود. همچنین اگر فرد این جوشانده را بخورد باعث جمع شدن و انقباض روده‌ها می‌شود و همچنین برای درمان زخم و عفونت معده و اسهال خونی مفید است. همچنین باعث تغذیه پوست و حفظ آن از بیماریها به ویژه اگزما می‌شود.

به همین دلیل باید همانگونه که خداوند تعیین فرموده و پیامبر دستور داده‌اند از نعمت‌ها استفاده کنیم تا سلامت خود را حفظ نموده و از بیماری‌ها در امان باشیم.از ابن حازم روایت شده است که گفت : «از سهل بن سعد پرسیدم : آیا پیامبر خدا – صلی الله علیه و سلم – نان گندم می‌خورد؟ سهل گفت : پیامبر خدا – صلی الله علیه و سلم – از زمانی که مبعوث شد تا زمان وفاتش نان گندم را ندید. گفتم آیا در دوران رسول خدا – صلی الله علیه و سلم – الک داشتید؟ گفت : پیامبر – صلی الله علیه و سلم – از زمان مبعوث شدن به پیامبری تا وفاتش الک و غربالی را ندید، گفتم : چگونه جو الک نکرده را می‌خوردید؟ گفت آن را آرد می‌کردیم و در آن فوت می‌کردیم تا پوست‌های آن جدا شود و بر روی آنچه باقی می‌ماند آب می‌پاشیدیم و آن را می‌خوردیم». بخاری (5097) و ابن ماجه (3335).



برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:17 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 5:35 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » شنبه خرداد ماه 31, 1393 4:06 pm



(عسل و فایده های آن)


زنبور عسل براساس یک نظام اجتماعی خارق‌العاده‌ای خلق شده است که در آن بالاترین درجه همکاری و نظم وجود دارد و در آن بالاترین درجه سختی و گرفتاری به خاطر مصلحت عمومی وجود دارد. ولی این به امر تکوینی خداوند می‌باشد نه به امر تکلیفی پس یکی از نشانه‌های عظمت خداوند آنچه که زنبور عسل جمع می‌کند می‌باشد که همان عسل و محور بحث ما می‌باشد.یکی از آیاتی که تحت اعجاز قرآن قرار می‌گیرد یا آنچه که دانشمندان سبقت علمی قرآن کریم نامیده‌اند. همان چیزی است که خداوند متعال ذکر کرده که در عسل شفای مردمان وجود دارد

وَ أَوْحَى رَبُّك إِلى النَّحْلِ أَنِ اتخِذِى مِنَ الجِْبَالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشونَ(68)
ثمَّ كلِى مِن كلِّ الثَّمَرَتِ فَاسلُكِى سبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً يخْرُجُ مِن بُطونِهَا شرَابٌ مخْتَلِفٌ أَلْوَنُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فى ذَلِك لاَيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ(69)

پروردگار تو به زنبور عسل وحى (الهام غريزى ) فرستاد كه از كوهها و درختان و داربستهائى كه مردم مى سازند خانه هائى برگزين !.سپس از تمام ثمرات تناول كن ، و راههائى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده به راحتى بپيما، از درون شكم آنها نوشيدنى خاصى خارج مى شود، به رنگهاى مختلف ، كه در آن شفاى مردم است در اين امر نشانه روشنى است براى جمعيتى كه اهل فكرند!

و هنگامی که این آیه نازل شد، عسل جز ارزش غذائی، ارزش دیگری نداشت. و ارزش داروئی نداشت در حالی که قرآن بیش از 1400 سال پیش به آن اشاره کرده است. بعضی از دانشمندان گفته‌اند که اساس ارزش درمانی عسل وجود آنزیمهای نشاط ‌آور است که این آنزیمها خیلی زود تأثیر می‌گیرند و با گرما از بین می‌روند اگر عسل را به مدت یک ماه در گرمای 30 درجه ذخیره کنیم اکثر فواید آن از بین می‌رود و اگر آن را به مدت یک سال و در گرمای 20 درجه ذخیره کنیم باز اکثر فواید آن از بین می‌رود. بایستی که عسل را در وضعیت طبیعی خود نگاه داشت بدون اینکه آنرا گرم کرد و یا آنرا در جای گرم ذخیره کرد.و اگر کسی این کلام خداوند را بشنود دچار ناامیدی نمی‌شود که می‌فرماید :

«فِیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ»

لازم است که میان عسل حقیقی که پروردگار خواسته یعنی عسلی که از شهد گلها گرفته شده و عسلی که از آب و شکری که نزدیک کندوی زنبور عسل می‌گذارند، ساخته شده تفاوت قائل بشویم چونکه تأثیر عسل ساخته شده و تقلبی خیلی کم است و خداوند هستی است که می‌فرماید : «فِیهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ» تحقیقات و مطالعات و تجارب دقیقی بر روی آثار عسل در دستگاه هاضمه و دستگاه اعصاب و پوست و کبد و روده‌ها انجام گرفته و در مورد رابطه عسل با مرض قند تحقیق شده است و همچنین رابطه آن با سفت شدن عصبها و بی‌خوابی و بیماریهای حساسیتی و دستگاه تنفسی و دستگاه قلب و گردش خون مورد بررسی قرار گرفته است. بلکه تمامی دستگاههای بدن بدون استثناء تأثیر فوری و مثبت را از عسل حقیقی که از شهد گلها گرفته شده باشد، می‌گیرند.

و برای نزدیک کردن خواننده، به فواعد عسل می‌گوییم خداوند متعال التهابات شدید روده را به وسیله عسل شفا می‌دهد و عسل برای رشد بهتر استخوانها مفید است چون عسل خیلی زود جذب می‌کند و باعث جلوگیری از بد بو شدن روده و معده می‌شود و عسل نقش مثبتی در محکم کردن عضلات مثانه و ادراری دارد و مهمترین درمان برای چرک و عفونتهای معده و روده و اکثر بیماریهای دستگاه هاضمه می‌‌باشد.عسل باعث اذیت بیماران قندی نمی‌شود چون شکر آن خیلی کم و زود هضم است و سفت شدن عضلات با مصرف عسل خیلی زود خوب می‌شود و بی‌خوابی نیز با مصرف عسل از بین می‌رود. و بیماریهای حساسیتی و بیماریهای پوست نیز با عسل برطرف می‌شود تا جائی که پزشکان امروزه بر روی زخمها عسل می‌گذارند تا زود التیام بیابد چون سرعت بهبودی زخمها از طریق عسل 3 برابر سرعت بهبودی عادی آن می‌باشد.و انسان داروهای گران‌قیمت را با این شراب صاف و گوارا که خداوند ویژگیهای فراوانی را در آن قرار داده است عوض می‌کند و دانشمندان در مورد عسل گفته‌اند : که عسل هفتاد ماده داروئی دارد و نزدیک است که شربت عسل یک داروخانه کامل باشد. آنزیمها، معدنیات و ویتامینها و 12 نوع قند که هر یک فواید خاصی دارند و این موضوع همچنان جای بحث و تحقیق دارد و دانشمندان چیزهایی را کشف می‌کنند و چیزهایی همچنان از دید آنها مخفی می‌ماند.






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:17 pm), pejmanava (شنبه خرداد ماه 31, 1393 5:32 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 5:35 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » يکشنبه تير ماه 22, 1393 2:01 pm





خداوند متعال در سوره مریم می فرماید:

فَأَجَاءهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا○ فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا○ وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا [ 23/25مریم]

‏درد زايمان او را به كنار تنه خرمابني كشاند ( تا هم بدان تكيه زند و هم خويشتن را از ديد مردمان پنهان دارد . انديشيد كه خانواده‌اش و خويشان و بيگانگان نسبت بدو چه خواهند گفت . اندوه و هراس سراسر وجود پاك او را فرا گرفت . گريان و نالان ) گفت : كاش ! پيش از اين مرده بودم و چيز ناقابل فراموش شده‌اي بودم .‏‏( جبرئيل ) از پائين او ، وي را صدا زد ( و گفت كه از تنهائي و نبودن خوردني و نوشيدني ، و از اين كه مردم چه خواهند گفت ) غمگين مباش . پروردگارت پائين ( تر از ) تو چشمه‌اي پديد آورده است ( و روانش كرده است ) .‏تنه خرمابن را بجنبان و بتكان ، تا خرماي نورس دست چيني بر تو فرو افكَنَد .‏

از لحاظ پزشکی در این آیات از یک طرف معجزه متعلق به انتخاب ثمر نخل بوده و نه غیر از آن و از طرفی دیگر وقت زایمان .

1: در آزمایشات صورت گرفته مشخص شده است که خرما یا همان ثمر نخل دارای ماده ای است که رحم را قبض میکند که عمل عضلات رحم را در ماهای اخیر بارداری قوت می بخشد و به تولد نوزاد از نظر خونریزی حاصل بعد از زایمان کمک می کند.

2: خرما دارای نسبت زیادی از گلوکز است و هضم آن آسان است مثل شکر فلوکوز و آنگونه که مشخص است این گلوکزها مصدر اساسی انرژی هستند. عضله رحم ضخیم ترین عضله بدن است و موقع زایمان کار زیادی انجام می دهد که این نیاز به شکری دارد که هضم آن برای بدن راحت باشد که این نوع گلوکز و شکر لازم در خرما وجود دارد. متخصصین زایمان گفته اند: زنانی که خونریزی زایمان دارند آب شکر را بصورت سرم تزریق کنند، و همچنین در تیه کرسمه ذکر شده است که شکر را همراه مایعات به او بدهند در جایی که خداوند متعال می فرماید {فکلی واشربی} [پس بخور و بیاشام] و این خود اعجاز دیگری است.

3: از فوائد دیگر خرما این است که خرما فشار خون را تا مدت مشخصی پایین می آورد و بعد از آن فشار خون به حالت قبلی خود برمی گردد. این خاصیت خرما باعث می شود خون کمتری در حال زایمان از بین برود.
4 :خرما دارای مواد نرم کننده ای است که روده بزرگ را تمیز می کند. یکی از دانستنی های پزشکی این است که از فوائد  نرم کننده های گیاهی با تمیز کردن روده های ضخیم کار زایمان را آسانتر و امن تر می کند.

  فوائد خرما برای جنین:

فوائد مختلفی در خرما هست و این بخاطر دارا بودن مقدار زیادی از ویتامینها و پروتئینها و شکر بوده است. خرما حاوی شکر فراکتوز است که منبعی از انرژی برای بدن انسان به شمار می رود. و آهن و ویتامینهای که مانع فقر خون می شود و کمک به تقویت اعصاب و عضلات می کند و دارای حجم بالای از پروتئین های بوده است که به راحتی هضم می شوند.
ومحتوی ماده ای است که خاصیت میکروب کشی دارد و مانع از زخم و التهاب میشود ،و وجود همه ی این عنصرها در خرما رشد و نموی سالم را برای جنین داخل رحم رقم میزند،و جنین از طریق مادر نسبت به هر آنچه از عنصرهای غدایی لازم داشته باشد کمک رسانی میشود و نتیجه آن نوزادی سالم از لحاظ جسمی و ذهنی است.
و از فوائد دیگر خرما این است که رحم را هنگام ولادت(زایمان) قوی و محکم میگرداند؛ و متضمن  هرمون بیستون است که دارای خاصیت تنظیم وکنترل باز شدن و آزاد بودن رحم را می باشد.







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:17 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 5:35 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » شنبه شهريور ماه 1, 1393 12:09 pm





شیر گاو


شیری که ما آن را به شکل‌های مختلف به صورت شیر، ماست، کره و پنیر و ... مصرف می‌کنیم غذای کاملی به شمار می‌آید. به طوری که 87 تا 91 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. همچنین شیر دارای چربی، قندها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و گازهای محلول می‌باشد. بنابراین غذای کاملی است. و دارای گازهای اکسیژن، گازکربنیک و آمونیاک به صورت محلول در آن و همچنین ویتامین‌های آ، ب، ث و د، مواد معدنی کلسیم و فسفر، پروتئین‌های کاترین و ألبومین و مانند آن و قند، چربی و آب می‌باشد.

اما معجره آن است که این شیر از میان خون و گیاه جویده شده به صورت خالص از شکم گاو خارج می‌شود. جدیدترین تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که گاو دارای غدة تولیدکنندة شیر می‌باشد. این غده به چندین قسمت تقسیم شده است. هرکدام از این قسمت‌ها نیز به محفظه‌های کوچکی که ریشه نامیده می‌شوند تقسیم شده‌اند. این ریشه‌ها به وسیله غشایی احاطه شده‌اند کهدر اطراف آن مویرگ‌هایی وجود دارد. سلول‌های این غشا مواد موردنیاز برای تولید شیر را از مویرگها می‌‌گیرند و به درون محفظه‌ها می‌ریزند شیر از طریق مجرایی به مرکز غده و سپس به پستان گاو منتقل می‌شود. اما تاکنون چگونگی عملکرد این سلول‌ها که خون را از بیرون می‌گیرند و به شیر تبدیل می‌کنند، مشخص نشده است.دانشمندان می‌گویند در اطراف این ریشه‌ها 300 تا 400 لیتر خون جریان می‌یابد تا یک لیتر شیر به دست آید. یعنی هر لیتر خون از 300 تا 400 لیتر خون به دست می‌آید که در اطراف این مویرگ‌ها حرکت می‌کند. پس گاو کارخانه بزرگی است. خداوند می‌فرماید :

‚مِنْ بَیْنِ فَرْثٍ و دَمٍ لَبَناً خَالِصاًƒ (نحل : 66)
«از میان تفاله و خون شیری خالص [بیرون می‌تراود]».

تعجب‌آور اینکه تا امروز چگونگی کار کردن این سلولها مشخص نشده است که چگونه (از مویرگ‌ها، مواد، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها، قندها، چربی‌ و آب را می‌گیرد و از آن شیر تولید می‌کند. هر گاو روزانه تقریباً 30 تا 40 کیلوگرم شیر تولید می‌کند و هر کیلو نتیجه گردش 300 لیتر خون است.در این مویرگ‌ها 300 تا 400 لیتر خون را برای تهیه یک لیتر شیر به گردش درمی‌آید. خداوند – تعالی – در آیه زیر به یکی از نشانه‌های عظمت و بزرگی خودش اشاره کرده است. در این آیه می‌فرماید :

‚نسقیکم مما فی بطونه مِن بین فَرثٍ و دَمٍ لَبَناً خالصاً سائغاً للشاربینƒ      (نحل : 66)
«از برخی از چیزهایی که در شکم آنها وجود دارد، شیر خالص و گوارایی را به شما می‌نوشانیم که از میان تفاله و خون بیرون می‌تراود و نوشندگان را خوش می‌آید».

دانشمندان تحقیق کردند که چه کسی به گاو دستور می‌دهد؟ امور را تنظیم و هماهنگ می‌کند؟ چه کسی به این سلول‌ها دستور می‌دهد که پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، گازها، قندها و چربی‌ها را از خون بگیرند؟ چگونه آنها را باهم ترکیب می‌کنند؟ چگونه این مواد به شیر خالص و سفیدرنگی تبدیل می‌شود که در آن اثری از خون و تفاله وجود ندارد؟ آنان به نتیجه‌ای دست نیافتند جز آنکه به اراده خداوند که در نهان عمل می‌کند اعتراف کنند.

چنانچه انسان در آفرینش آسمان‌ها و زمین یا حیواناتی که در اطراف او هستند یا دربارة گیاهانی که از آنها تغذیه می‌کند و آفرینش خودش بیندیشد، بی‌تردید دچار شگفتی فراوان خواهد شد و برای خداوند به سجده خواهد افتاد و از او کاملاً اطاعت و او را پرستش خواهد نمود. این خداوند بزرگ است که برای انسان‌ها از علفی که گاو آن را می‌خورد، شیر به وجود می‌آورد. آیا شما می‌توانید این علف را به شیر تبدیل کنید؟ بی‌تردید هرگز. چرا شیر در زندگی انسان یک غذای اصلی به شمار می‌آید؟ زیرا از خود شیر، ماست، پنیر، کره و غیره استفاده می‌کنیم. همة این نعمت‌ها بخشش و عنایت پروردگار است. خداوند می‌فرماید :

‚وَالْأَنْعَامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیهَا دِفْءٌ وَ مَنَافِعُ وَ مِنْهَا تَأْکُلُونَƒ                          (نحل : 5)
«و چهارپایان [همانند گاو، بز، شتر و گوسفند] را آفریده است که در آنها برای شما، وسیلة گرما [در برابر سرما، از قبیل پوشیدنی و گستردنی ساخته از پشم و مویشان] و سودهایی [حاصل از نسل و شیر و سواری و غیره] وجود دارد و از [گوشت] آنها می‌خورید [و در حفظ حیات خود می‌کوشید]».

خداوند همچنین می‌فرماید :

‚و ذَلَّلْنَاهَا لهم فمنها رُکُوبُهم وَ مِنْها یَأْکُلوُنƒ     ( یس : 72)
«و چهارپایان را برای آنها رام کردیم. برخی از آنها را مرکب خود می‌سازند و از برخی دیگر تغذیه می‌کنند».

آنها را در اختیار شما درآورده‌ایم و رام کردیم حتی کودکان نیز می‌توانند گاوها را بدوشند! یک کودک گاو را با خود می‌برد و آن را می‌چراند! چنانچه گاو وحشی شود. دهها نفر را می‌کشد!گاو برای استفادة ما انسان‌ها آفریده و رام شده است؟ آیا شایسته نیست خداوند را شکر کنیم؟ چرا او را نمی‌پرستیم؟ آیا شایسته نیست از او اطاعت کنیم و او را دوست داشته باشیم؟








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Maryam-new (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:19 pm), asmaa (شنبه شهريور ماه 1, 1393 7:17 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 5:35 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 3:34 pm



احساس تنهایی دستگاه ایمنی بدن را ناتوان می سازد

تحقیقات جدید می گوید گوشه گیری و احساس تنهایی دستگاه ایمنی بدن را ناتوان می سازد . هم صحبت بودن با دوستان درد را کاهش میدهد.اگر اشخاص ازرنجهای مزمن دراثر امراض یا تصادفات رنج می برندبودن دوستانی در کنار آنها این رنج را کاهش میدهد.ازدواج  احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را به میزان بالایی کاهش میدهد طلاق احتمال ابتلا به بیماری قند و بیماری قلبی را افزایش میدهد زوج های جدا شده زندگی پراضطرابی دارند و به میزان 31% احتمال مرگ آنها بیشتر از دیگران است

در بسیاری از آیات قرآن اوامر جمعی است :

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ ﴿۱۰۳﴾آل عمران

وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت‏ خدا را بر خود ياد كنيد آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيداين گونه خداوند نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏كند باشد كه شما راه يابيد

و همچنین ازدواج نیز نوعی زندگی اجتماعی است :

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ؛

و یکی ازنشانه‌های لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی بیافرید که در براو آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما، مهربانی و قرار ساخت. به یقین، در این [نعمت] برای مردمی که می‌اندیشند، نشانه‌هایی است. 21 روم









برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Ronahi (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 4:15 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 9, 1393 5:35 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » چهارشنبه شهريور ماه 19, 1393 11:38 am



درمان با عسل



درمان سوختيگها
امروزه بعضي از پزشكان اروپايي بسياري از بيماريها را تنها با عسل –و بدون داروي ديگري -  درمان مي‌كنند و مي گويند كه عسل، تاثير شگفتي در درمان سوختيگهاو زخم هاي چركين دارد و مي توان آن را به صورت مستقيم روي محل سوختگي قرار دهيم تا پوست را ترميم كرده و باكتري هاي مضر را بكشد و حتي آثار سوختگي را از بين مي‌برد و بعد از درمان با عسل عضو سوخته، به شكلي كه قبلا بوده است باز مي گردد؛ بدون هيچ اثر يا جايي از زخم.و اينجاست كه فرموده پيامبر كه سلام و صلوات خدا بر او باد را به ياد مي‌آوريم كه از ابن عباس (رض) روايت شده:
شفاء در سه چيز است: ابزار حجامت يا مقداري عسل يا داغ گذاشتن عضو –كه آخرين راه درمان است- و من امتم را از داغ گذاشتن نهي ميكنم. روايت شده از بخاري

عفونت سينوس ها
خوردن مقداري از موم عسل همراه با عسل، به درمان سرماخوردگي و عفونت هاي گلو، سرفه، درمان سينوزيت و آلرژي بيني، كمك مي كند. همچنين از عسل براي درمان خستگي ماهيچه ها و اسپاسم عضلاني استفاده مي شود.همچنين عسل براي درمان بيماريهاي كبد و مسموميتها مفيد است و همه اين ها فقط با خوردن روزانه يك قاشق عسل قابل درمان است. اين چيزي است كه دانشمندان مي گويند و پيامبر اكرم (ص)  آن را تاييد كرده است وقتي كه فرموده با يك جرعه عسل شفا مي‌يابيد.
خداوند والامرتبه در مورد عسل فرموده: (فيه شفاء للناس) [النحل: 69]. در آن شفاي مردمان است.


زيبايي پوست
برخي آزمايشات نشان داده كه از عسل مي توان براي درمان ترك لبها و چروك پوست و درمان پوستهاي افتاده استفاده كرد. و اگر از هر نوع آلرژي رنج مي بريد بايد پس از خواندن قرآن - با صدايي رسا و با خشوع و تأمل -  بر روي نوشيدني عسل، آن را بنوشي و  پس از مدت زماني  (كه ممكن است به سه ماه برسد) خواهي ديد حساسيتي كه پزشكي از درمان آن عاجز بوده، به اذن خداوند بسيار كاهش مي يابد.
خداوندهمان است كه مي فرمايد: (يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ) [النحل: 69].
از شكم آنها (شهدي) نوشيدني، به رنگهاي مختلف بيرون آيد كه در آن شفاي مردمان است.
همچنين مي فرمايد: (وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآَنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ) [الإسراء: 82].
و ما از قرآن آنچه را براي مؤمنان مايهء درمان و رحمت است، نازل مي كنيم.


درمان ناتواني جنسي
تجربه ها نشان داده كه عسل براي تقويت و تنظيم وضعيت جنسي زنان و مردان (بطور يكسان) مفيد است و در درمان ناتواني جنسي و نازايي كاربرد دارد.دانشمندان تأييد مي كنند كه ماده موجود در اين غذاي شاهانه در تقويت اسپرم ها، بسيار مهم است به همين دليل عسل دارويي بدون عوارض جانبي است كه ما آن را براي درمان نازايي تجويز مي كنيم به خصوص اگر قبل از خوردن روي آن سوره فاتحه و اخلاص خوانده شود.
پيامبر (ص) فرموده اند: از دو چيز درمان بگيريد عسل و قرآن. (روايت شده از ابن ماجه)

درمان لثه
در يك تحقيق علمي جديد مشخص شده است كه عسل براي درمان التهابات لثه و پوسيدگي دندان بسيار مفيد مي باشد و تجربه ها نشان داده كه ماساژ لثه هاي ضعيف با عسل آنرا محكم كرده، گردش خون را تقويت كرده و باكتريهاي مضر موجود در دهان را از بين مي برد.يادآور مي شويم كه خداوند در اين ماده اسرار شفا را گنجانده است.
خداي والامرتبه در مورد عسل فرموده: (فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ) [النحل: 69]. در آن شفاي مردمان است.


درمان قلب
دانشمندان مي گويند كه خوردن روزانه يك قاشق عسل شما را از سكته قلبي مصون مي دارد.آنان دريافته اند كه عسل سهم بزرگي در تنظيم كاركرد قلب دارد و در يك پ‍ژوهش جديد، پزشكان دريافتند كه خوردن روزانه يك قاشق عسل، سرفه هاي مزمن را بهتر از داروهاي شيميايي متداول درمان مي كند.در پژوهشي ديگر در يافته اند كه وقتي داروهاي شيميايي از درمان آسم و عفونتهاي ريه و مجاري تنفسي عاجز مي شوند، عسل توانايي عظيم خود را براي درمان اين بيماريها به اثبات رسانده است.
پيامبر گرامي (ص) مي فرمايد: از دو چيز درمان بگيريد عسل و قرآن. (روايت شده از ابن ماجه)

درمان سرطان
بعد از آزمايشهاي طولاني دكتر Glenys Round متخصص بيماريهاي سرطاني دريافت كه عسل تأثير شگفت آوري در درمان سرطان دارد. او مي گويد ما  در درمان سرطان پوست، از عسل  استفاده مي كنيم زيرا به داخل پوست نفوذ كرده و بيماري را به گونه اي درمان مي كند كه بهترين داروها نيز نمي توانند اين كار را بكنند.به همين دليل است كه دانشمندان از نيروي پنهان موجود در عسل در تعجبند كه چطور مي‌تواند بيماريهاي صعب العلاج را درمان كند. و از خويش مي‌پرسند: درمان چگونه صورت مي پذيرد؟ عسل درون سلول هاي بدن ما چه كاري انجام مي دهد كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند و آن را كارآمد تر مي سازد؟.... چه اتفاقي مي افتد؟ اين چيزي است قرآن از آن سخن مي گويد :
(يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ) [النحل: 68-69].
از شكم آنها (شهدي) نوشيدني، به رنگهاي مختلف بيرون آيد كه در آن شفاي مردمان است. قطعا در اين (امر) نشانه اي (بر قدرت و رحمت خدا) هست براي مردمي كه مي انديشند.


درمان بي خوابي
امروزه دانشمندان معتقدند كه عسل آرامبخش رواني است زيرا داراي موادي است كه بر حالات رواني انسان تأثير گذاشته و او را آرامتر و با ثبات تر مي كند.همچنين مي توان از آن براي درمان بد خوابي و كم خوابي استفاده كرد به صورتي كه هر شب يك قاشق عسل را در يك ليوان آب حل كرده و قبل از خواب آن را بخوريم.برخي دانشمندان دريافته اند كه نوشيدني عسل، تاثيري آرامبخش دارد.همچنين مي توان از عسل براي درمان تنشهاي روحي،اختلالات عصبي و اختلالات دستگاههاي مختلف بدن استفاده كرد. عسل داراي نيروي عجيبي براي تنظيم و كاهش اضطرابات مي باشد و باعث آرامش روحي مي شود.اينجاست كه فرموده خداوند والامرتبه در مورد عسل را ياد آور مي شويم كه: (فيه شفاء للناس) [النحل: 69].در آن شفاي مردمان است.


درمان اختلالات عصبي

در تحقيقات علمي جديدي روشن شده كه عسل حاوي ويتامين (ب 1) كه براي درمان اختلالات عصبي و خواب رفتگي دست و پاها مفيد مي باشد؛ همچنين عسل حاوي ويتامين (ب2) است كه براي درمان زخم هاي دهان، ترك لبها و التهابات چشمي بسيار مفيد است.همچنين عسل حاوي تعدادي از مواد معدني مي باشد كه به آرامبخشي بيماران مبتلا به اختلالات روحي كمك مي كند.خداوند والامرتبه در مورد عسل مي فرمايد:
(فيه شفاء للناس) [النحل: 69].در آن شفاي مردمان است.













برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
pejmanava (چهارشنبه شهريور ماه 19, 1393 3:30 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » پنج شنبه شهريور ماه 27, 1393 3:57 pm



مؤمنان در مقاومت در برابر بيماريها تواناتر هستند



طي يك بررسي غير اسلامي، محققان آمريكايي گفته اند كه دين داري و التزام به تعاليم دين، اين ويژگي را دارد كه دردهاي مزمن -  به ويژه دردهاي ناشي از التهاب مفاصل -  را مي كاهد. اين بررسي ثابت كرده است كه افراد متدين از غير دين داران در رويارويي با درد تواناتر هستند و با فعال كردن اين حس كه آنها تندرست هستند، درد را كم مي كنند. اين پژوهش دريافته است بيماراني كه مايل به تقرب به خداوند هستند، معمولا از اخلاق خوبي برخوردارند و وضعيت آنان از وضعيت همتايان غير ديندارشان بهتراست. همچنان كه آنان در مقابله با مشكلشان، حمايت جامعه را نيز كسب مي كنند. خداوند تعالي مي فرمايد:

(مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً) [النحل: 97].

(از مرد و زن، هر كس كار شايسته اي انجام دهد در حالي كه مؤمن باشد، مسلما او را به زندگي مطبوع و سالمي زنده مي داريم)






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
pejmanava (جمعه شهريور ماه 27, 1393 12:02 am), yosra69 (پنج شنبه شهريور ماه 27, 1393 8:48 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » سه شنبه مهر ماه 22, 1393 3:08 pm



فشارها و سرطان



دانشمندان ثابت كرده اند  كه فشارهاي روحي كه انسان در معرض آن قرار مي گيرد، موجب ابتلا به برخي انواع سرطان مي شود و نيز خستگي مفرط براي سلامتي قلب مضر است. متخصصان مي گويند كه دليل بخش زيادي از فشارهاي شديد، مشكلات روحي است كه در خلال برخورد ما با ديگران ايجاد مي شود و راه حلي براي آن نمي يابيم. دانشمندان مي گويند كه بهترين راه درمان فشارهاي روحي گذشت و مدارا با ديگران است و از عظمت قرآن است كه در اين سخن خود پيرامون پارسايان، وسيله اي براي درمان اين آشفتگي ها به ما عطا فرموده است:

(وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ)
  (آنان كه خشم خود را فرو مي برند و از (خطاهاي ) ديگران درمي گذرند؛
و خدا نيكوكاران را دوست دارد.)




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (سه شنبه مهر ماه 22, 1393 9:45 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ♡ • تغذیه و سلامت ازدیدگاه اسلام • ♡

پستتوسط bahar » پنج شنبه مهر ماه 24, 1393 2:10 pm



پيشگيری از بيماری



حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم  می فرمایند:

«غطوا الإناء وأوكئوا السقاء, فإن في السنة ليلة ينزل فيها وباء ,
لا يمر بإناء ليس عليه غطاء , أو سقاء ليس عليه وكاء , إلا نزل فيه من ذلك الوباء».
[رواه مسلم]


«ظروف را بپوشانید، و درب مشکها را ببندید، چون در سال،
یک شب وجود دارد که در آن شب وبا نازل می شود، و از روی هیچ ظرف بدون
درپوش یا مشکی بدون رباط گذر نمی کند مگر اینکه در آن فرود می آید».


علوم معاصر این حقیقت را به اثبات رسانده است که پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وسلم اولین بنیانگذار اصول پیشگیری از بیماری (مخصوصا بیماری وبا و بیماریهای گوارشی) و حفظ سلامتی هستند.این امر باثبات رسیده است که بیماریهای گوارشی در فصلهای معینی از سال بیشتر شایع هستند و هنوز هیچ گونه جواب علمی برای این مورد به ثبت نرسیده است. بطور مثال حصبه و فلج اطفال در ماههای اکتبر و سپتامبر، تیفوس (شبه حصبه) در تابستان، وبا (Cholera) در هر هفت سال و آبله در هر سه سال شیوع پیدا می کنند.این وقایع در واقع مفسر این کلام آن حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم  است، که فرمودند:(إن في السنة ليلة ينزل فيها وباء )«در سال شبی است که وبا در آن شب نازل می شود».  

اما نکته قابل توجه این است که پیامبر گرامی صلی‌الله‌علیه‌وسلم  با حکمت و به زیبایی کامل راه پیشگیری از آن را با سخنان گهربارشان به امت گوشزد کرده اند:«از ذرات معلق در هوا خود را حفاظت کنید چرا که این ذرات حاوی میکروب هستند».یکی از حقایقی که بعد از کشف «میکروسکوپ» (Microscope) به ثبت رسید، این بود که علل بسیاری از بیماریهای گوارشی ، ذرات معلق در هوا شناخته شده اند که در حدیث با کلمه «ذر» یعنی «ذرات» ، به آن اشاره شده است.میکربها بوسیله ذرات معلق در هوا منتشر شده و باعث بیماری افراد سالم بی شماری می گردند.

تعریف کلمه «النسمة» به میکروب، به نوعی می شود گفت بهترین تعریف است. فیروز آبادی آن را در فرهنگ خود این گونه تعریف کرده است: «به کوچکترین حیوان زنده نسمه گفته می شود». و بدیهی است که میکرب دارای حیات و حرکت است.تفسیر میکرب به «جرثوم» تعریفی غیر صحیح است چرا که بر مسمی خود منطبق نیست و جرثوم به اصل هر چیز گفته می شود مانند: ذرات چوب.خلاصه اینکه موضوع مذکور از معجزات حضرت پیامبر گرامی صلی‌الله‌علیه‌وسلم  به شمار می روند.

منبع: الإعجاز العلمی فی الإسلام و السنة النبویة
محمد کامل عبدالصمد.



برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (پنج شنبه مهر ماه 24, 1393 5:07 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

بعدي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان