هفت علامت مؤمن حقیقی

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

هفت علامت مؤمن حقیقی

پستتوسط bahar » دوشنبه شهريور ماه 3, 1393 5:31 pm


بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس و حمد فراوان به پروردگار جهانیان که بر افلاک نظم بخشید و از نیستی به هستی تبدیل کرد و هزاران رحمت و سلام به سرور کائنات،  حضرت محمد صلی الله علیه و سلم


1- اولین علامت مؤمن حقیقی زبان اوست،

فردی که مؤمن حقیقی باشد زبان او غیبت نمیکند زیرا به یقین ایمان دارد که خداوند کریم در آیه ی شریف دوازدهم حجرات فرموده (وَلَا یَغتَب بَعضُکُم بَعضًا اَیُحِبُ اَحَدُکُم اَن یَأکُلَ لَحمَ اَخِیهِ مَیتًا فَکَرِهتُمُوهُ) یعنی: و غیبت نکند بعض شما بعض را آیا دوست میدارید کسی از شما بخورد گوشت برادر خود که مرده باشد پس متنفر شوید از وی. و همچنین از سخنان گهربار حضرت رسول اکرم اطاعت میکند که میفرماید: ایاکم و الغیبة فان فیها ثلاث افات: لا یستجاب لصاحبها دعا و لا تقبل له حسنة و تترکم علیه السئیات. از غیبت دوری کنید همانا در غیبت کردن سه آفت دارد 1- دعای غیبت کننده مستجاب نمیشود 2- اعمال خوب از غیبت کننده قبول نمیشود 3- گناهان بر او افزایش می یابد. غیبت آن است که ذکر یکی از صفات برادر یا خواهر دینی خود را کند که با شنیدن آن برادر یا خواهر مسلمان نارحت باشد.مؤمن واقعی کسی است که با زبانش به برادر و خواهر مسلمان خود دشنام ندهد زیرا که رسول اکرم میفرماید: المؤمن من لیس بلعان، مؤمن کسی است که لعنت نکند. مؤمن کسی است که با زبانش دروغ نگوید و فضولی نکند، ایاکم و الکذب فانه مع الفجور و هما فی النار. از دروغ دوری کنید به درستی که دروغ با فسق همراه است که هر دو در جهنم هستند.

2- دومین علامت مؤمن حقیقی قلب اوست.

مسلمان نباید در دل خود از کسی دشمنی و کینه داشته باشد بلکه باید دل خود را برای رضای الله بکار برده و با قلبش فقط بفکر رضای خدا و رسولش باشد. مؤمن واقعی کسی است که حسادت نسبت به مسلمان نداشته باشد همانا که در حدیث آمده: الحسد یأکل الحسنات کما تأکل النار الحطب. حسادت حسنات را نابود میکند همچنانی که آتش هیزم را میخورد. با این فرمایش معلوم میشود که حسادت مرضی از امراض بزرگ قلب است که هیچ دوائی ندارد مگر این که گناه آن را دانسته و از آن اجتناب کند.

3- سومین علامت مؤمن حقیقی: چشم اوست.

بنده ایی که چشم چرانی نکند و به چیزهای حرام ننگرد بلکه به چیزهای خوب بنگرد آن بنده مؤمن حقیقی است. پیامبر علیه السلام میفرماید: من ملأ عینه من الحرام ملأ الله یوم القیامة عینه من النار. یعنی کسیکه چشمان خود را در این دنیا از حرام پر کند، روز قیامت خداوند چشمان او را از آتش جهنم پر خواهد کرد. پس انسان های اهل بصیرت به چنین جنایت بزرگی مرتکب نمی شوند. آنان چون به حقیقت ایمان دارند و از نار دوزخ در هراسند.

4چهارمین علامت مؤمن حقیقی شکم اوست.

کسی که شکم خود را با حرام پر کرده نه تنها که اهل بصیرت نیست بلکه کیلومترها از حقایق دور است، به سبب اینکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم می فرمایند: اذا وقعت لقمة من الحرام فی بطن بن آدم لعنه کل ملک فی الارض و السماء ما دامت تلک اللقمة فی بطنه و ان مات علی تلک الحال فمأواه جهنم. یعنی هر وقت لقمه ایی از حرام در شکم فرزند آدم جا گرفت تمام فرشتگان زمین و آسمان تا مادامی که آن لقمه ی حرام در شکم فرزند آدم است بر او لعنت میفرستند و اگر در چنین حالتی بمیرد جای در جهنم است. کسانی که از اهل بصیرت هستند شکم خود را سیر نگه نمی دارند و با این کار بخاطر رضای پروردگار ریاضت می کشند و این عده از انسانها بی گمان به سعادت ابدی دست می یابند که با فرمایش گوهر بار سرور کائنات حضرت رسول اکرم مطابقت دارد که میفرماید: الفکر نصف العبادة و قلة الطعام هی العبادة. فکر کردن به مسائل دینی نصف عبادت است و کم خوردن خود عبادت است. پرخوری باعث میشود که قلب انسان بمیرد و در نتیجه نتواند حقیقت را درک و فهم کند و انسان پرخور که همیشه شکم خود را از انواع مطعومات پر کرده و فرقی قائل نیست که حلال باشد یا حرام، این افراد حدیث مبارک رسول الله را به فراموشی سپردند که میفرمایند: لا تمیتوا القلوب بکثرة الطعام و الشراب فان القلب کالزرع یموت اذا کثر علیه الماء. یعنی قلب های خود را با پرخوری و زیاد نوشیدن نکشید چونکه قلب همچون مزرعه ای است که با زیاد دادن آب، غرق شده و نابود میشود. و همچنین در حدیثی دیگر میفرمایند: لا یدخل ملکوت السماء من ملأ بطنه. فرشتگان آسمان داخل نمی شوند به کسی که شکم خود را سیر کند. به راستی چنین است، در تواریخ اسلام میخوانیم که رسول اکرم چگونه گرسنگی کشیدند و همچنین خلیفه های ایشان ابوبکر صدیق و عمر فاروق و عثمان ذی النورین و علی مرتضی چگونه گرسنگی را تحمل کردند در حالی که خلیفه بودند ولی باز هم چنین در راه اسلام انفاق کردند که بر خود چیزی نگذاشته و گرسنگی بسیار کشیدند.

5- پنجمین علامت مؤمن حقیقی دستان اوست.

انسانهای اهل دل به یقین میدانند دستی که با آن حلال گرفته و از حرام اجتناب کند سبب خشنودی پروردگار میشود، چنانچه پیغمبر ما حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم می فرماید: ان الله خلق دارا من زبرجدة خضراء فیها سبعون الف دار فی کل دار سبعون الف بیت لا ینزلها الا رجل یعرض علیه الحرام فیترکه من مخافة الله تعالی. بدرستی که خداوند داری از زبرجد که برنگ سبز است خلق نمود که در آن هفتاد هزار دار وجود دارد که در هر داری هفتاد هزار خانه، هیچ کسی وارد آن نخواهد شد مگر کسانی که حرام برای آنان عرضه شود و فقط بخاطر رضای خداوند متعال آن را ترک کنند. پس باید با دستان خود چیزهای حلال را گرفته و از حرام بشدت هر چه بیشتر دوری کرد. دستی که با آن قرآن و کتاب های مفید و چیزهای حلال با آن گرفته میشود و چیز های مشروع نوشته شود آن دست، دست مؤمن واقعی است ولی آن دستی که از حرام اجتناب نکرده و به هر حرامی با تمام جرأت دست زند، بی شک آن دست، دست افراد بدبخت است، و ویل بر او باد.

6- ششمین علامت انسان حقیقی، پاهای اوست.

پاهایی که از حرام دور بوده و به مکانهای حلال و مشروع همانند صحبت با علماء، دیدار با اولیاء، شرکت در مجالس علم و ذکر قدم بگذارد. رسول اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید: هر کس به اندازه ایی که بتوان پوست تخم مرغ پخته ای را بتوان از آن جدا کرد، در محضر اولیاء بنشیند، از صد سال عبادت بهتر است. و یکی از بیت های شاعر معروف، مولوی به این حدیث دلالت دارد که می فرماید: یک زمانی صحبتی با اولیاء * بهتر از صد سال طاعت بی ریا. و باز در جای دیگری حضرت رسول اکرم می فرمایند که: اگر فرد مسلمانی فقط بخاطر رضای خدا به زیارت فرد صالحی رود خداوند بخاطر آن عملش، گناهان او را می بخشد. پس چه نیکوست که محض رضایت پروردگار به زیارت صالحان رفتن.

7- هفتمین علامت مؤمن حقیقی عمل اوست

فردی که عمل را خالصانه انجام دهد و از ریا و نفاق در هراس باشد و بخاطر ترس از خداوند گریه و زاری کند، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم در حق چنین انسان هایی می فرمایند: لا یلج النار من بکی من خشیة الله حتی یعود اللبن فی الضرع. کسیکه بخاطر ترس از خدا گریه کند به آتش جهنم داخل نخواهد شد همچنانی که داخل شدن شیر بیرون آمده از پستان، به پستان غیر ممکن است. و در احادیث وارد شده که فردی بخاطر گناهانش در روز قیامت حکم کرده میشود که به جهنم انداخته شود و فرشتگان او را گرفته و پرتگاه جهنم می برند آنگاه یکی از پلک های او حرف می زند و می گوید یا رب، رسولت در حدیثی چنین فرمایش کرد که اگر فردی بخاطر رضای خدا گریه کند جهنم بر او حرام است و من نیز بخاطر ترس از عذابت گریه و خیس شدم آنگاه پروردگار امر خواهد کرد فلان بنده ی من در دنیا بخاطر ترس از من گریه و یکی از پلک هایش را خیس نمود من تمام گناهان او را بخشیدم. پس ای سروران عزیز، کسی که در دنیا بخاطر ترس از خداوند متعال و برای رضای الهی، تنها یک پلکش را خیس کرده و بهمین سبب از جهنم نجات پیدا میکند، کسی را که تمام عمر خود را بخاطر رضای پروردگار، گریان باشد چه میپندارید. انسان اهل بصیرت قلبش را به خداوند متعال مایل نموده و شب و روز بخاطر رضای الهی زاری و گریه میکند. انسان اهل بصیرت بیقین میداند که حضرت رسول فرموده: کسی که در دنیا از ترس خداوند به اندازه سر یک مگس گریه کند ابدا جهنم بر او غلبه نخواهد کرد. بهمین سبب مدام از ترس خداوند متعال در گریه است و از ترس اینکه مبادا عملش بخاطر ریا ضایع شود بشدت در هراس است.

خلاصه، کسی که میخواهد از انسانهای اهل بصیرت باشد باید که این هفت علامت را دانسته و به آن عمل نماید. خداوند کریم تمام ما را به حرمت انسانهای اهل بصیرت به سعادت ابدی برساند. آمین یا رب العالمین.















برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Ronahi (سه شنبه شهريور ماه 4, 1393 6:46 am), asmaa (سه شنبه شهريور ماه 4, 1393 4:41 pm), yosra69 (سه شنبه شهريور ماه 4, 1393 10:48 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان