انسان، اول با اخلاص در مسير عبادت مي آيد و قصدش هم واقعاً بندگي و خداييست اما آرام آرام تعريفش مي كنند ،احترامش مي گذارند أحياناً دستش را مي بوسند ، دنبالش راه مي روند و كم كم عملش تبديل به كاسبي مي شود و قصدش جلب قلوب مردم و مريد جمع كردن مي گردد؛
نقل شده يكي ازبزرگان مي فرمود:
« اخلاص مثل ماهي، ليز است؛ اول ، انسان هر كاري را با اخلاص شروع مي كند اما بعد ، از دستش ليز مي خورد.»
لذا اميرالمؤمنين علي عليه السلام در حديثي فرموده اند:
« والعمل كلّه رياء إلاّ ماكان مخلصاً و الإخلاص علي خطرٍ حتي ينظر العبد بمايختم له«
يعني تمام اعمال بندگان از روي رياء است مگر آن عملي كه از روي اخلاص باشد و اخلاص نيز جايگاه عظيمي دارد تا اينكه عاقبتش معلوم شود.
استقامت اخلاص تا آخر كار فقط با محاسبه نفس امكان پذير است ؛ اگر انسان هر صبح با خود مشارطه كند كه تمام اعمالش براي خدا باشد و در وسط روز هم مراقبت و مواظبت داشته باشد و آخر شب هم براي خودش يك ساعتي قرار دهد كه درآن ساعت، محاسبه نمايد؛ ببيند كدام عمل را براي خدا و كدام را براي غير خدا انجام داده و بابت خطاها و گناهانش استغفار كند، پس تنها در اينصورت مي تواند در اخلاص و پاكي نيتش ثابت قدم بماند.
در حديثي از پيامبراكرم صلي الله عليه وآله اينطور نقل شده كه فرمودند:
«وَعَلَى الْعَاقِلِ مَا لَمْ يَكُنْ مَغْلُوبًا عَلَى عَقْلِهِ أَنْ تَكُونَ لَهُ سَاعَاتٌ سَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ وَسَاعَةٌ يُحَاسِبُ فِيهَا نَفْسَهُ وَسَاعَةٌ يَتَفَكَّرُ فِيهَا فِي صُنْعِ اللَّهِ وَسَاعَةٌ يَخْلُو فِيهَا لِحَاجَتِهِ مِنَ الْمَطْعَمِ وَالْمَشْرَبِ» صحيح ابن حبان - محققا (2/ 78)
يعني : براي عاقلي كه چيزي غالب برعقلش نشده لازم است ساعاتي داشته باشد: ساعتي براي مناجات با پروردگارش ، ساعتي براي محاسبه اعمالش ، ساعتي براي تفكر كردن در مخلوقات خدا و ساعتي براي فكر كردن درمورد ما يحتاج غذايي و خوراكي اش.
همچنين مي فرمايند:
« يا أبا ذر لا يكون الرجل من المتقين حتى يحاسب نفسه أشد من محاسبة الشريك لشريكه، فيعلم من أين مطعمه، ومن أين مشربه، ومن أين ملبسه؟ أمن حل ذلك، أم من حرام؟ كنز العمال (3/ 699)
يعني: اي ابوذر ؛ هيچ مردي نمي تواند از جمله متقين محسوب شود مگر اينكه از نفسش محاسبه كند شديدتر از محاسبه شريك نسبت به شريكش پس بايد بفهمد از كجاست غذايش و شرابش و لباسش؟ آيا از حلال است يا حرام؟
اللهم اجعلنا من أخصّ عارفيك و أصلح عبادك و أصدق طائعيك و أخلص عُبّادك
يا عظيم يا جليل يا كريم يا مُنيل برحمتك و منّك يا ارحم الراحمين
يا عظيم يا جليل يا كريم يا مُنيل برحمتك و منّك يا ارحم الراحمين