۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

در این بخش ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی قرار داده شده است

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » شنبه شهريور ماه 22, 1393 6:15 pm




سوره زخرف آیه 32

أَهُمْ یقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّک نَحْنُ قَسَمْنَا بَینَهُم مَّعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا
وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّیتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضاً سُخْرِیاً وَرَحْمَتُ رَبِّک خَیرٌ مِّمَّا یجْمَعُونَ


آیا آنان رحمت پروردگارت (در مورد تعیین پیامبر) را (میان خود) تقسیم می‌کنند درحالی که ما
معیشت آنان را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کرده‌ایم (تا چه رسد به اعطای مقام والای نبوّت)
و درجات بعضی انسان‌ها را بر برخی دیگر برتری دادیم تا برخی از آنان برخی دیگر را
به خدمت گیرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان می‌اندوزند بهتر است.


برتری یافتن برخی انسان‌ها بر دیگران دو گونه است:

یکی برتری در ساختار جسمی، فکری و استعدادهاست که این امر سبب احساس نیاز به یکدیگر و خدمت به همدیگر است و بدین وسیله جامعه تشکیل می‌شود. انسان در این برتری نقشی ندارد. «رفعنا بعضهم فوق بعض درجات»

نوع دیگر، برتری است که خداوند بر اساس تلاش انسان عطا می‌کند، نظیر آیه: «یرفع اللّه الّذین آمنوا منکم والّذین اوتوا العلم درجات» که خداوند کسانی را که به سراغ علم و ایمان رفتند برتری می‌دهد.

تفاوت‌هایی که میان مردم است باید سبب پیوستگی و تعاون و استخدام بعضی توسط بعضی باشد، نه سبب استثمار و فخر فروشی و تحقیر دیگران. «سُخریاً» یعنی گروهی از انسان‌ها گروه دیگر را به کار گیرد و آنها را استخدام کند و به‌ اين‌ ترتيب‌، برخي‌ از آنان‌ سبب‌ سامان‌ يافتن‌ و تمشيت‌ زندگي ‌برخي‌ ديگر گردند؛ به‌ دليل‌ نيازي‌ كه‌ به‌ همديگر دارند زيرا اگر همه‌ انسانها درهمه ‌چيز با هم‌ مساوي‌ وبرابر
مي‌بودند، مصالح‌ و منافع‌ و كاروبار زندگي‌شان‌ با اخلال ‌و اشكال‌ روبرو مي‌شد

انسان باید قدروجایگاه خود را بداند و پا را ازگلیم خود درازتر نکند. (انتخاب‌پیامبر در حوزه اراده الهی است، نه توقّع و انتظار مردم) «اهم یقسمون رحمة ربّک»نبوّت، رحمت خاص الهی است. «رحمة ربّک»کسی از خداوند طلبی ندارد هر چه هست لطف و رحمت اوست. «رحمة ربّک»رزق فقط به دست خداست. «نحن قسمنا بینهم معیشتهم»

برتری‌های جسمی و فکری سبب غرورتان نگردد زیرا همه از خداست. «نحن قسمنا - رفعنا»اندیشه جامعه بی طبقه، خیالی بیش نیست. (خدای حکیم خود تفاوت‌هایی قرار داده تا مردم به یکدیگر احساس نیاز کنند و با کمک به یکدیگر در سایه اجتماع رشد کنند.) «رفعنا بعضهم فوق بعض درجات»







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
Peshang (شنبه شهريور ماه 22, 1393 11:24 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 23, 1393 1:08 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط Peshang » شنبه شهريور ماه 22, 1393 11:24 pm


برای نویسنده این مطلب Peshang تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه شهريور ماه 23, 1393 12:19 pm)
رتبه: 7.14%
 
Peshang
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 15
تاريخ عضويت: يکشنبه بهمن ماه 20, 1392 8:17 pm
تشکر کرده: 262 بار
تشکر شده: 31 بار
امتياز: 310

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه شهريور ماه 23, 1393 4:41 pm




سوره اِسراء آیه 16

وَ إِذَآ أَرَدْنَآ أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا
فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَهَا تَدْمِیراً


هرگاه بخواهیم (مردم) منطقه‌ای را (به کیفر گناهشان) هلاک کنیم،
به سرکشان  آنان فرمان می‌دهیم، پس در آن مخالفت و عصیان می‌کنند،
که مستحقّ عذاب و قهر الهی می‌شوند، سپس آنجا را به سختی درهم می‌کوبیم

تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم

اَمَرنا مُترفیها»، یعنی بزرگان قوم را فرمان به اطاعت می‌دهیم، زیرا خداوند به فسق و گناه دستور نمی‌دهد، بلکه به عدل و احسان فرمان می‌دهد. شیوه‌ی هلاک کردن خدا به این نحواست که به اطاعت دستور می‌دهد، مرفّهان بی درد مخالفت می‌کنند و افراد عادّی هم از آنان پیروی می‌کنند، آنگاه قهر الهی بر همگان حتمی و محقّق می‌شود، و عذاب و غضب الهی فرا می‌رسد.

اراده‌ی قهر خدای حکیم، براساس زمینه‌های گناه و خصلت‌های منفی ماست، و گرنه خداوند مهربان، بی‌جهت اراده‌ی هلاک قومی را نمی‌کند. یکی از شیوه‌های قهر و کیفر الهی، رفاه زدگی و فرورفتن در نعمت‌هاست. وجود مترفین در جامعه، زمینه‌ساز قهر الهی است.سقوط اخلاقی و اجتماعی جامعه، به دست روسای مرفّه آنان است.مرفّهان بی درد، پیش از دیگران در برابر دعوت انبیا می‌ایستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه‌ی فساد است.تهدیدهای الهی را جدّی بگیریم و خود را اصلاح کنیم، چون عامل اجرای تهدیدهای الهی عملکرد خودماست.

آيه‌ كريمه‌ نشان‌دهنده‌ اين‌ حقيقت‌ است‌ كه‌ هرگاه‌ گناه‌ و معصيت‌ در يك ‌جامعه‌اي‌ شيوع‌ و تكثر يافت‌ و در آن‌ جامعه‌ به‌سبب‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر دگرگوني‌ مثبتي‌ روي‌ نداد، اين‌ شيوع‌ و گستردگي‌ فساد و گناه‌، عامل‌ نابودي‌ كل ‌آن‌ جامعه‌ مي‌گردد







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (پنج شنبه شهريور ماه 27, 1393 8:57 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه شهريور ماه 26, 1393 2:37 pm




وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً
وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ( بقره - الآية 201)

و بعضی می‌گویند:«پروردگارا! به ما دردنیا (نیکی)عطا کن!
و در آخرت نیز (نیکی) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!»


بهره‌نيك‌ دنيا: چيزهايي‌ است‌ كه‌ نيكوكاران‌ در دنيا طلب‌ مي‌كنند، چون‌ همسري‌ زيبا و شايسته، فرزنداني‌ صالح، روزيي‌ پاكيزه‌ و سلامتي‌ و عافيت‌. و بهره‌ نيك‌آخرت: خشنودي‌ پروردگار رحمان‌، حور عين‌ و ديگر پاكيزگي‌هايي‌ است‌ كه‌خداوند جلّ جلاله در آن‌ براي‌ پرهيزگاران‌ نيكوكار وعده‌ داده‌ است‌. در حديث‌ شريف‌ به‌روايت‌ بخاري‌ و مسلم‌ آمده‌ است: «بيشترين‌ دعايي‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آن‌ رامي‌خواندند، همين‌ دعاي‌ «ربنا اتنا...» بود.

أُولَٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ (بقره - الآية 202)
آنها از کار (و دعای) خود، نصیب و بهره‌ای دارند؛ و خداوند، سریع الحساب است.

«اينانند كه‌ از» جنس‌ «آنچه‌ كه‌ به‌عمل‌ آورده‌اند» با حج‌ و دعاي‌ مذكور «آنان‌ را بهره‌اي‌ است‌ و الله سريع‌الحساب‌ است‌» زيرا او را كاري‌ از كار ديگري‌ به‌خود مشغول‌ نمي‌گرداند، و چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌؛ او تمام‌ خلق‌ را درمدت‌ نصف‌ روز از ايام‌ دنيا محاسبه‌ مي‌كند.









برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (پنج شنبه شهريور ماه 27, 1393 8:57 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه شهريور ماه 26, 1393 2:51 pm




آیه ۱۰ سوره فاطر

مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا
إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ
وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَکْرُ أُوْلَئِکَ هُوَ یَبُورُ

هرکس عزت و سرافرازی (دو عالم) را جویاست،
بداند که تمامی عزت و افتخار از آنِ خداست.
هرکلمه پاک به سوی او اوج می‌گیرد
وکارنیکوست که آن کلمه را پرواز می‌دهد
و آنان که برای انجام کارهای زشت مکرو حیله می‌کنند
عذابی سخت خواهند دید و مکر ایشان محو و نابود خواهد شد.


عزت حقیقی در دست خداست

هر كس‌ عزت‌ مي‌خواهد پس‌ عزت‌ همه‌ از آن‌ خداست» لذا بايد عزت‌ را فقط از خدا جلّ‌ جلاله خواست‌ نه‌ از غير وي‌ زيرا غير وي‌ مالك‌ و صاحب‌ اختيار چيزي‌ از عزت ‌نيست‌ پس‌ او هر چه‌ بخواهد و به‌ هر كس‌ كه‌ بخواهد، از اين‌ عزت‌ مي‌بخشد. عزت‌: عبارت‌ است‌ از شرف‌، جاه‌، رفعت‌ و قدرت‌. فراء مي‌گويد: «معني‌ اين ‌است‌: هر كس‌ مي‌خواهد بداند كه‌ عزت‌ از آن‌ كيست‌، بداند كه‌ عزت‌ همه‌ از آن‌خداي‌ عزوجل‌ است‌». قتاده‌ مي‌گويد: «معني‌ اين‌ است‌: هر كس‌ مي‌خواهد به‌عزت‌ برسد، بايد خود را با طاعت‌ خداوند جلّ‌ جلاله عزتمند گرداند». در حديث‌ شريف ‌آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌‌خدا صلی الله علیه و آله وسلم در تفسير: (مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً) فرمودند: «من‌ أراد عز الدارين‌ فليطع‌ العزيز: هر كس‌ عزت‌ هر دو سرا را مي‌خواهد، بايد از خداي‌ عزيز اطاعت‌ كند».

آن‌گاه‌ حق‌ تعالي‌ به‌ ما مي‌فهماند كه‌ وسيله‌ طلب‌ عزت‌، همانا ايمان‌ و عمل ‌صالح‌ است‌: «كلام‌ طيب» يعني‌: سخنان‌ پاكيزه‌ «به‌سوي‌ او بالا مي‌رود» و فرشتگان‌ نويسنده‌ آنچه‌ را كه‌ در اين‌باره‌ بر صحيفه‌ها مي‌نويسند، به‌سوي‌ او بالا مي‌برند. كلام‌ طيب‌: هر سخن‌ پاكيزه‌اي‌ است‌؛ اعم‌ از ذكر خداوند جلّ‌ جلاله، امر به‌معروف‌، نهي‌ از منكر، تلاوت‌ قرآن‌ و غيره‌ «و عمل‌ صالح‌ به‌ آن‌ رفعت ‌مي‌بخشد» يعني‌: عمل‌ صالح‌، سخنان‌ پاكيزه‌ را بالا مي‌برد چنان‌كه‌ سخنان‌ پاكيزه جز با عمل‌ صالح‌ مورد پذيرش‌ قرار نمي‌گيرد. صلاح‌ عمل‌: عبارت‌ از اخلاص‌ در آن‌ است‌.

در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «لا يقبل‌ الله‌ قولا إلا بعمل‌ و لا يقبل‌ قولا و عملا إلا بنية‌ ولا يقبل‌ قولا وعملا ونية‌ إلا بإصابة‌ السنة‌: خداي‌ عزوجل‌ هيچ‌ سخني‌ را نمي‌پذيرد جز با عملي‌ و هيچ‌ سخن‌ و عملي‌ را نمي‌پذيرد جز با نيت‌ (درستي) وهيچ‌ سخن‌ و عمل‌ و نيتي‌ را نمي‌پذيرد مگر آن‌كه‌ با سنت‌ مطابقت‌ داشته‌ باشد». قرطبي‌ مي‌گويد: «حق‌ اين‌ است‌ كه‌ اگر گنهكار تارك‌ فرايض‌، خدا جلّ‌ جلاله را ياد كند و سخني‌ پاكيزه‌ بگويد، اين‌ در زمره‌ حسنات‌ وي‌ نوشته‌ مي‌شود و او در عين‌ حال‌، بار گناه‌ خويش‌ را نيز بر دوش‌ مي‌كشد. پس‌ خداوند جلّ‌ جلاله از هر كس‌ كه‌ از شرك ‌بپرهيزد، عمل‌ صالح‌ را مي‌پذيرد و خود سخن‌ پاكيزه‌ يك‌ نوع‌ عمل‌ صالح‌ است‌. لذا تأويل‌ آيه‌ اين‌ است‌ كه‌: حق‌ تعالي‌ با عمل‌ صالح‌، بر رفعت‌ سخنان‌ پاكيزه‌ و حسن‌ جايگاه‌ آن‌ مي‌افزايد».

«و كساني‌ كه‌ با مكر و حيله‌ بديها را مي‌انديشند» يعني‌: در دنيا به‌ شيوه‌ مكر و فريب‌، مرتكب‌ بديها مي‌شوند تا به‌ عزت‌ نارواي‌ جاهليت‌ برسند، همانند نيرنگهاي ‌بدي‌ كه‌ مشركان‌ قريش‌ در دارالندوه‌ در حق‌ رسول‌‌خدا صلی الله علیه و آله وسلم انديشيدند تا ايشان‌ را زنداني‌ كرده‌، يا به‌قتل‌ رسانده‌، يا از مكه‌ اخراج‌ كنند «آنان‌ را عذابي‌ سخت ‌است» در نهايت‌ شدت‌ «و نيرنگشان‌ خود تباه‌ مي‌گردد» و بي‌اثر مي‌شود. مكر در اصل‌: عبارت‌ از نيرنگ‌ و حيله‌گري‌ است‌.
















برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
Noha (چهارشنبه شهريور ماه 26, 1393 4:55 pm), pejmanava (چهارشنبه شهريور ماه 26, 1393 8:56 pm), yosra69 (پنج شنبه شهريور ماه 27, 1393 8:58 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » جمعه شهريور ماه 28, 1393 6:11 pm




سوره  بقره 286

«رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا
رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا
رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ
أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»


(مؤمنان میگویند:)
پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مکن!
پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مده، آن چنان که
(به خاطر گناه و طغیان،) بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی!
پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مدار!
و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده!
تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان!

یکی از نشانه های ایمان و تقوا اینست که اگر مومنی مرتکب گناه شد، قلبا از انجام آن گناه احساس ناراحتی و پشیمانی می کند و این امر نشانه ی ایمان است. زیرا هرکسی از مومنان گناه می کنند و کسی معصوم نیست، بلکه ایمانداران کسانی هستند که برای خود و گذشتگان دعای غفران می کنند و همواره به درگاه باری تعالی طلب استغفار و توبه می نمایند

سوره اعراف 23

«قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ»

یعنی: گفتند: «پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم!
و اگر ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی، از زیانکاران خواهیم بود!»

و مومن کسی است که اگر مرتکب گناهی گشت، نه تنها به آن افتخار نمی کند بلکه توبه نموده و سعی می کند تا گناهش را برای احدی بازگو ننماید، چرا کهمستحب است که بنده عیب خودش را بپوشاند؛ به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : (کل أمتی معافی إلا المجاهرین، وإن من المجاهرة أن یعمل الرجل باللیل عملا، ثم یصبح و قد ستره الله علیه، فیقول : یا فلان عملت البارحة کذا و کذا و قد بات یستره ربه و یصبح یکشف سترالله علیه) «تمام امتم مورد عفو قرار می‌گیرند مگر کسانی که(گناهی انجام می‌دهند و آنرا)آشکار می‌کنند،و از جمله آشکار کردن گناه این است که کسی، شب گناهی را انجام دهد و تا صبح خدا گناهش را پوشیده دارد اما او در روز بگوید : فلانی : دیشب فلان گناه و فلان گناه را انجام داده‌ام، در حالی که پروردگارش آن را پوشانه، ولی او پوششی را که خدا بر عیب او قرار داده بر می‌دارد (گناهش را آشکار می‌کند)». متفق علیه








برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
asmaa (چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 5:52 pm), pejmanava (جمعه شهريور ماه 28, 1393 11:28 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » شنبه شهريور ماه 29, 1393 2:55 pm




سوره رحمن آیه ‏(39)

فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُسْأَلُ عَن ذَنبِهِ إِنسٌ وَلَا جَانٌّ

«در آن‌ روز، هيچ‌ انس‌ و جني‌ از گناهش‌ پرسيده‌ نشود»

در روزي‌ كه ‌آسمان‌ شكافته‌ مي‌شود، هيچ‌ يك‌ از انس‌ و جن‌ از گناه‌ خود مورد پرسش‌ قرار نمي‌گيرد و از آنان‌ سؤال‌ نمي‌شود كه‌ گناه‌ شما چه‌ بود؟ زيرا هنگامي‌ كه‌ آنها از گورهاي‌ خود بيرون‌ مي‌آيند، از سيماي‌ خويش‌ شناخته‌ مي‌شوند. و نيز از آن‌رو هيچ‌ يك‌ از انس‌ و جن‌ از گناه‌ خود مورد پرسش‌ قرار نمي‌گيرد كه‌ خداوند متعال ‌تمام‌ اعمال‌ بندگان‌ را به‌ شمار آورده‌ و آنها را ضبط و نگهداري‌ كرده‌ است‌ و ديگر نيازي‌ به‌ استعلام‌ از آنان‌ نيست‌. وجه‌ انطباق‌ در ميان‌ اين‌ آيه‌ و آيات‌ ديگري‌ كه‌ بر سؤال‌ كردن‌ از انس‌ و جن‌ در اين‌ مورد صراحت‌ دارند، اين‌ است‌ كه‌ روز قيامت‌ روزي‌ طولاني‌ است‌ پس‌ انس‌ و جن‌ در زماني‌ مورد سؤال‌ قرار مي‌گيرند ودر زمان‌ ديگري‌ مورد سؤال‌ قرار نمي‌گيرند و آن‌ ـ به‌ قول‌ قتاده‌ ـ زماني‌ است‌ كه ‌بر دهانهايشان‌ مهر نهاده‌ شود و در عوض‌ دستها و پاهايشان‌ سخن‌ بگويد.





برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 11:06 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه شهريور ماه 29, 1393 12:02 am



هفت عامل گمراهی و انحراف!

سوره 25. فرقان آیه 17

وَیوْمَ یحْشُرُهُمْ وَمَا یعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ
فَیقُولُ ءَأَنتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِی هَؤْلَا ءِ أَمْ هُمْ ضَلُّواْ السَّبِیلَ


(و یاد کن) روزی که خداوند مشرکان و آن‌چه را به جای
خدا می‌پرستیدند(در یک جا)محشور کند، پس (به معبودهای آنان) گوید:
آیا شما بندگان مرا گمراه کردید،یا خودشان راه را گم کردند؟


در قرآن، عوامل گمراهی و انحراف چنین معرّفی شده‌اند:

1- رفیق بد. «لقد اَضلّنی عن الذّکر» [فرقان، 29]، دوست بد مرا گمراه کرد.
2- هوی و هوس. «و لا تَتّبع الهَوی فیضلّک عن سبیل اللّه» [ص، 26]،
از هوسهای خود پیروی نکن، زیرا تو را از راه خدا منحرف می‌کند.

3- دانشمندان منحرف. «یَکتبون الکتاب بایدیهم ثمّ یَقولون هذا من عِنداللّه» [بقره، 79]،
مطالبی را با دست خود می‌نویسند و می‌گویند این از طرف خداوند است.
4- رهبران گمراه. «وَ اضلّ فرعونُ قومَه» [طه، 79]، فرعون قوم خود را گمراه کرد.

5 - شیطان. «انّه عدوٌّ مُضِلّ مُبین» [قصص، 25]، قطعاً شیطان گمراه کننده آشکاری است.
6- اکثریّت گمراه. «و اِن تُطِع اکثر مَن فی الارض یُضِلّوک عن سبیلِ اللّه» [انعام، 116]،
اگر از اکثریّت کسانی که در زمین هستند پیروی نمائی، تو را از راه خدا منحرف می‌کنند.

7- والدین گمراه. «انّا وَجَدنا آباءنا... و انّا علی آثارهم مُقتدون» [زخرف، 23]،
همانا ما والدین خود را بت‌پرست یافتیم و به آنان اقتدا کردیم.










برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
asmaa (چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 5:52 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 11:06 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط saraa » يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 10:43 am

سلام بهار گلم

جزاک الله خیرا احسن الجزا...

این تایپیک عالیه ...مرسی عزیزم

------------------------------------------------------


برای نویسنده این مطلب saraa تشکر کننده ها: 2
asmaa (چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 5:52 pm), bahar (يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 2:23 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
saraa
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 61
تاريخ عضويت: يکشنبه تير ماه 15, 1393 2:01 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 142 بار
امتياز: 1430

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 2:37 pm


وعلیک السلام ورحمه الله وبرکاته

سارا جان   واقعا لطف دارین





برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
asmaa (چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 5:52 pm), pejmanava (يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 10:25 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 10:54 pm





يس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ (2)
إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (3) عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (4)
تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (5) لِتُنذِرَ قَوْماً مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ (6)

ياسين (۱)سوگند به قرآن حكمت‏ آموز (۲)
كه قطعا تو از [جمله] پيامبرانى (۳)
بر راهى راست (۴)
[و كتابت] از جانب آن عزيز مهربان نازل شده است (۵)
تا قومى را كه پدرانشان بيم ‏داده نشدند و در غفلت ماندند بيم دهى (۶)


در این سوره همانند بسیارى ازسوره هائى که با حروف مقطعه آغاز شده ـ سخن از قرآن مجید به میان مى آورد، منتها در اینجا به آن سوگند یاد کرده مى گوید: «سوگند به قرآن حکیم» (وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ).البته خداوند نیازى به سوگند ندارد، ولى سوگندهاى قرآن، همواره داراى دو فایده مهم است:نخست، تأکید روى مطلب، و دیگر، بیان عظمت چیزى که به آن سوگند یاد مى شود، زیرا هیچ کس به موجودات کم ارزش سوگند یاد نمى کند.وجالب این که: «قرآن» را به «حکیم» توصیف مى کند، در حالى که حکمت، معمولاً صفت شخص زنده و عاقل است،گوئى قرآن را موجودى زنده و عاقل و رهبر و پیشوا معرفى مى کند که مى تواند درهاى حکمت را به روى انسانها بگشاید، و به صراط مستقیمى که در آیات بعد، به آن اشاره کرده راهنمائى کند.

سپس، مى افزاید: «این قرآنى است که از ناحیه خداوند عزیز و رحیم نازل شده» (تَنْزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ)تکیه روى «عزیز بودن» خداوند، براى بیان قدرت او، بر چنین کتاب بزرگ شکست ناپذیرى است که در تمام طول اعصار و قرون، به صورت یک معجزه جاویدان باقى مى ماند، و هیچ قدرتى نمى تواند، عظمت آن را از صفحه دلها محو کند.و تکیه روى «رحیمیت» خداوند، براى بیان این حقیقت است که: رحمت او ایجاب کرده، چنین نعمت بزرگى را در اختیار انسانها بگذارد.بعضى از مفسران، این دو توصیف را براى بیان دو نوع عکس العمل متفاوت مى دانند که، ممکن است مردم در برابر نزول این کتاب آسمانى و فرستادن این رسول نشان دهند:اگر به انکار و تکذیب بر خیزند، خداوند با عزت و قدرتش آنها را تهدید کرده، و اگر از در تسلیم و قبول در آیند، خدا با رحمتش آنها را بشارت داده.(6)بنابراین، عزت و رحمتش که یکى مظهر«انذار» و دیگرى مظهر «بشارت» است با هم آمیخته و این کتاب بزرگ آسمانى را در اختیار انسانها گذارده است.

آیه بعد، هدف اصلى نزول قرآن را این گونه شرح مى دهد: «قرآن را بر تو نازل کردیم، تا قومى را انذار کنى، که پدرانِ آنها انذار نشدند، و به همین دلیل آنها در غفلت فرو رفته اند»(لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُونَ)مسلماً منظور از این قوم، همان مشرکان عرب مى باشد، و اگر گفته شود، به اعتقاد ما هیچ امتى بدون انذارکننده نبوده، و زمین هرگز از حجت خدا خالى نخواهد شد، به علاوه در آیه 24 سوره «فاطر» خواندیم: وَ إِنْ مِنْ أُمَّة إِلاّ خَلا فِیها نَذِیرٌ: «هیچ امتى نبود مگر این که بیم دهنده اى در آنها وجود داشت».در پاسخ مى گوئیم: منظور از آیه مورد بحث، انذارکننده آشکار و پیامبر بزرگى است که آوازه او، همه جا بپیچد، و گرنه در هر زمانى حجت الهى براى مشتاقان و طالبان، وجود دارد،و اگر مى بینیم، دوران میان حضرت مسیح(علیه السلام) و قیام پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را دوران فترت، شمرده اند، نه به این معنى است که مطلقاً حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلکه فترت از نظر قیام پیامبران بزرگ، و اولو العزم است.به هر حال، هدف از نزول قرآن، این بود که: مردم غافل را هشیار، و خواب زدگان را بیدار، سازد، و خطراتى که آنها را احاطه کرده، و گناهانى که در آن فرو رفته اند، و شرک و فسادى که به آن آلوده شده اند، به آنها یادآورى کند، آرى، قرآن پایه آگاهى و بیدارى، و کتاب پاکسازى دل و جان است.














برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 3
asmaa (چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 6:10 pm), pejmanava (دوشنبه شهريور ماه 31, 1393 7:03 pm), yosra69 (يکشنبه شهريور ماه 30, 1393 11:06 pm)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 2:59 pm




آیه 21 سوره روم

(ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجاً لتسكنوا اليها
وجعل بينكم مودّة و رحمة إنّ فى ذلك لآيات لقوم يتفكّرون)

از نشانه هاى او اين است كه از خود شما جفتهايى براى شما آفريد
تا نزد ايشان آرامش يابيد, و ميان شما دوستى و مهربانى برقرار ساخت.
همانا در اين نشانه هايى است براى آنان كه مى انديشند.


در اين آيه چند نكته  با اهميت درباره خانواده وجود دارد كه شايسته بررسى است:

1. أزواجاً من انفسكم; همسرانى از خودتان. بر اساس اين تعبير, رابطه و پيوند زن و شوهر يكى از ابعاد مهم خانواده است. انسان موجود اجتماعى است كه رشد, شكوفايى و تكامل او در گرو ارتباط با ديگران و سختيها و مشكلات اين مسير مى باشد; چرا كه راه كمال بى پايان است. و در هر مرحله از مراحل زندگى و رشد, يك سلسله نيازهاى ويژه درونى وجود دارد كه خود را در عمل ارتباط با ديگران نشان داده و انعكاسى از نياز درونى انسان نسبت به خواسته ها و ايده آل هاى اوست. پيوند ميان زن و شوهر چيزى جز پيوند دوستى پيراسته از هر انگيزه ديگر نيست. در خانواده است كه نقاط ضعف و قوت شخصيت انسان بدون هيچ گونه ترس يا ملاحظه اى آشكار مى شود, خانواده محيطى است كه امكان درمان مشكلات به صورت طبيعى در آن فراهم است, زيرا با بردبارى, محبت, وفادارى و اطمينان متقابل زن و شوهر زمينه شناخت نقاط منفى شخصيت و بررسى آنها و رهايى از چنگ آنها با خودسازى بيش از هر جاى ديگر ميسر مى شود. بنابراين در نگاه اسلام, آلودگيهاى درونى بدتر از زشتيهاى بيرون است و محيطى كه در آن امكان ظهور و بروز نقاط منفى شخصيت بدون ترس از كيفر وجود دارد ـ كه همان خانواده است ـ از اين ويژگى نيز برخوردار است كه امكان رهايى از آن ضعفها نيز در آن فراهم است. به هر حال با نيروى عشق و محبت مى توان به دشوارترين مقصودها رسيد.

2. و جعل بينكم مودّة; ميانتان دوستى برقرار ساخت. دومين نقطه مهم در خانواده محبت بين زن و شوهر است; آنها با تعامل دوستانه و همكارى در مسير شناخت خود و خداى خود به آرامش مى رسند و در وادى امن الهى گام مى نهند; از همين رو تعبير (لتسكنوا اليها) در آيه شريفه آمده است.

3. لتسكنوا; تا آرامش يابيد. (سكنى) دست يافتن به مقام سكونت و آرامش است, و اين تعبير در قرآن اشاره به اين واقعيت دارد كه آرامش, مقام و موقعيتى است كه انسان در پهنه هستى بايد بدان دست يابد و از ديدگاه قرآن وظيفه خانواده زمينه سازى براى همين هدف است, حال چه براى زن و شوهر, يا كسانى كه راه آنان را ادامه مى دهند; يعنى فرزندان.

4. رحمة; اصل مهربانى. الفت زن و شوهر و همكارى آن دو با نيروى عشق و محبت در مسير كمال, رحمت ومهربانى را براى خانواده و ديگران به بار مى آورد, پس پيوند سالم است كه ضامن فراهم شدن زمينه مناسب براى ارتباط مسؤولانه و ماندگار است و اين چيزى است كه نوگامانى كه در آغاز راهند, از آن الگو مى گيرند و در روابط آينده شان با جامعه به عنوان سرمشق بدان مى نگرند. پيامدهاى رفتار والدين بيشتر از نقش محسوس آنان در روابط شان با فرزندان است, بلكه نوع تعامل والدين با يكديگر سنگ بناى شخصيت روانى فرزندان را مى نهد كه اگر سالم بود, رحمت به بار مى آورد.









برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
asmaa (چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 5:51 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط asmaa » چهارشنبه مهر ماه 2, 1393 6:11 pm

جزاک الله خیرا خواهر بهار عزیز

برای نویسنده این مطلب asmaa تشکر کننده ها:
bahar (پنج شنبه مهر ماه 3, 1393 11:18 am)
رتبه: 7.14%
 
asmaa
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 35
تاريخ عضويت: پنج شنبه مرداد ماه 16, 1393 7:47 pm
تشکر کرده: 117 بار
تشکر شده: 69 بار
امتياز: 690

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » دوشنبه مهر ماه 7, 1393 3:56 pm


وایاکم خواهر عزیزم
ممنون



نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: ۩۞۩ همراه با قرآن ۩۞۩

پستتوسط bahar » دوشنبه مهر ماه 7, 1393 4:12 pm




سوره ی لقمان آیه ی 6
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ
لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ

در ميان مردم كساني هستند كه خريدارسخنان پوچ و ياوه‌اند
تا با چنين سخناني( بندگان خدا را ) جاهلانه از راه خدا منحرف سازند
و آن را مسخره كنندآنان عذاب خوار و رسوا كننده‌اي دارند .


« لَهْوَ الْحَديثِ » : سخناني كه انسان را غافل از چيزهاي سودمند دنيوي و اخروي كند .
مانند : خرافات ، افسانه‌هاي بيفايده ، حرفهاي مضحك ، و آوازهاي جلف .

ﺍﺯ ﻋﺒﺪﺍﷲ ﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ رضی الله عنهﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﻟﻬﻮ ﺣﺪﻳﺚ ﭘﺮﺳﻴﺪﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : ﻟﻬﻮ ﺣﺪﻳﺚ، ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺁﻭﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﺍﺳـﺖ ﻭ ﺳـﻪ ﻣﺮﺗﺒـﻪ ﭘﺎﺳـﺦ ﺭﺍ ﺗﻜـﺮﺍﺭکردند.ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ رضی الله عنه ﺻﺤﺎﺑﻲ ﺟﻠﻴﻞ ﺍﻟﻘﺪﺭ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﺘﺮﺟﻢ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﻭ ﺷﻴﺦ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ صلی الله علیه وسلم درباره ﺍﺵ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺩﻋﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ اند: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﻋﻠﻤﻪ ﺗﺄﻭﻳﻞ القرآن» ﺑﺎﺭ ﺍﻟﻬﺎ ﺑﻪ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺗﺎﻭﻳﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯ. ابن عباس رضی الله عنه: ﻟﻬﻮ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﻭﺍﺯ ﻭ ﻧﻈﺎﻳﺮ ﺁﻥ.ﻋﺒﺪﺍﷲ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ رضی الله عنه ﻓﻘﻴﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﻣﻔﺘﻲ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻟﻬﻮ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺁﻭﺍﺯ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﺑﺮ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﷲ رضی الله عنه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﻓﻘﻴﻪ ﻭ ﻣﻔﺘﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﺣﺴـﺎﺏ ﻣـﻲ ﺁﻳـﺪ، ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﻨﺪ :ﺁﻭﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﮔﻮﺵ ﺩﺍﺩﻥ ﺑـﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.

ﺍﻳﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﻓﻘﻴﻪ ﺑﺰﺭگ ﻭ ﺳﺮﺷﻨﺎﺱ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻓﺮﻣـﻮﺩﻩ ﺍﻧـﺪ ﻛـﻪ :ﻟﻬـﻮ ﺣـﺪﻳﺚ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺁﻭﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﻮﻝ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ، ﺳﻨﺪ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺻـﺤﺎﺑﻪ ﻛﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ. ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﺑـﻪ ﭼﺸـﻢ ﺧـﻮﺩ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻭ ﻟﻤﺲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﻣـﻲ ﺩﺍﻧﻨـﺪ ﻛـﻪ، ﺍﻳـﻦ ﺁﻳـﺎﺕ ﺑـﻪ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﻬـﻢ ﻛﺎﻣـﻞ ﻭ ﻋﻠـﻢ ﺻـﺤﻴﺢ ﺩﺍﺭﻧـﺪ ﺧﺼﻮﺻﺎً ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﻣﺸﺎﻳﺦ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﭘﻴﺶ ﻗﺪﻡ ﺍﻧﺪ، ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻗـﻮﺍﻝ ﺗـﺎﺑﻌﻴﻦ ﺑـﺮ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﺘﻲ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻛﻨﻨﺪ، ﺣﺠﺖ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭﺑﺎﺭﺓ ﻣﻌﻨﻲ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻟﻬﻮ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ، ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻭ ﺗﺎﺑﻌﻴﻦ ﻗﻮﻝ ﻣﺘﻔـﻖ ﺩﺍﺭﻧـﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻭﺍﺯ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ.

ابن‌جرير طبري‌ از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه در بيان‌ سبب‌ نزول‌ روايت‌ كرده‌است‌ كه‌ فرمود: اين‌ آيه‌ درباره‌ مردي‌ از قريش‌ به‌نام‌ نضربن‌حارث‌ نازل‌ شد كه‌ كنيزكي‌ آوازخوان ‌را خريداري‌ كرده‌ بود و به‌مجرد اين‌ كه‌ مي‌شنيد كسي‌ قصد ورود به‌ اسلام‌ را دارد، آن‌ كنيزك‌ آواز خوان‌ را نزد او مي‌برد و به‌ وي‌ مي‌گفت: براي‌ او غذا و آب‌ بده‌ و برايش‌ آواز بخوان‌. و به‌ آن‌ مرد مي‌گفت: اين‌ بهتر از آن‌ چيزي‌ است ‌كه‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم تو را به‌سوي‌ آن‌ ـ از نماز و روزه‌ و جهاد ـ فرامي‌خواند.

مقاتل‌ مي‌گويد: «اين‌ آيه‌ درباره‌ نضربن‌ حارث‌ نازل‌ شد كه‌ به‌ منظور تجارت ‌به‌ سرزمين‌ فارس‌ مي‌رفت‌ پس‌، از آنجا كتابهاي‌ اعجميان‌ را مي‌خريد و آنها را براي‌ قريش‌ روايت‌ مي‌كرد و مي‌گفت: محمد شما را به‌ شنيدن‌ داستانهاي‌ عاد و ثمود فرامي‌خواند و من‌ شما را به‌ شنيدن‌ داستانهاي‌ رستم‌ و اسفنديار و اخبار امپراتوران‌ فارس‌. پس‌ مشركان‌ داستانهاي‌ او را گرم‌ و نمكين‌ دانسته‌ و گوش ‌دادن ‌به‌ قرآن‌ را فرو مي‌گذاشتند.

در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ انس‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «دو آواز نفرين‌ شده‌ و از حق‌ دورند و من‌ از آنها نهي‌ مي‌كنم: صداي‌ ني‌ و صداي ‌شيطاني‌ (آوازخواني‌) كه‌ به‌ هنگام‌ نغمه‌ و شادي‌ آواز مي‌خواند و صدايي‌ كه‌ در هنگام‌ نزول‌ مصيبت‌ و بر سر و صورت‌ زدن‌ و گريبان‌ چاك ‌كردن‌ است‌».








نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

قبليبعدي

بازگشت به ترجمه یا تفسیر قرآن و احادیث قدسی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان