دعا خواستن از پروردگار را تمرین کنیم

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

دعا خواستن از پروردگار را تمرین کنیم

پستتوسط pejmanava » شنبه مهر ماه 5, 1393 9:08 am

دعا خواستن از پروردگار را تمرین کنیم


دعا خواستن ، به معنی کمک طلبیدن از ذاتی است که دارای قدرت مطلقه است و نیز تمام خوبی ها را دارد ، ذاتی که از انواع عیوبی که هر انسانی بدون استثناء دارد منزه است ، دعا خواستن از چنین ذاتی از شان خدائی اوست ، زیرا او ویژگی دارد که هیچ مخلوقی ندارد ، بطور مثال:  او صفت «الصمد» یعنی بی نیازی را دارد ، این ویژگی را هیچ انسانی ندارد ، الله تعالی هیچ بزرگواری را متصف به این صفت نگردانیده است در حالیکه صفات بسیار ارزنده ای به بسیاری ها عنایت فرموده است از جمله، عبودیت خالص، تقرب،  اخلاص، سخاوت .
در دعا خواستن یک طرف الله بی نیازقرار دارد و در طرف دیگر بندگان نیازمند قرار دارند . بشر نیازهائی های زیادی دارد که ، انواع مصیبتها و گرفتاریها از جمله آنها هستند وتا زمانی که خداوند نخواهد پریشانی کسی بر طرف نمی شود، و همچنین تا اراده ی او نباشد هیچ فردی در رفع پریشانی کسی نمی تواند کمک موثری انجام دهد ، بطور مثال : شفا گرفتن از دارو کار خداوند است نه خود دارو و نه کسی که دارو را ساخته است ، اگر خداوند بخواهد پدر یا مادر سازنده همین دارو را بیمار کند و یا بیماری اورا به مرگش تبدیل کند نه دارو می تواند مانع شود  و نه دارو ساز . پس همه حالات جهان هستی فقط در قدرت و قبضه اوست .
گناه کردن بزرگترین مصیبت  برای مسلمان است
باور عمومی بر این است که بزرگترین مصیبت ، بیماریها و مشکلات روز مره زندگی هستند در حالیکه اینطور نیست ، بزرگترین مصیبت ارتکاب گناهان هستند ، چرا که به سبب گناهان انواع مصیبتها به وجود می آیند ، و نیز حتی آفت های آسمانی طبیعی نیستند بلکه هشدار هستند به دلیل فرموده الله تعالی : «وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ» شوری آیه۳۰ یعنی : و هر [گونه‏] مصیبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست، و [خدا] از بسیارى درمى‏گذرد .
استغفار کردن بهترین دعا است
خداوند خالق هستی و صاحب هستی است که هیچگاه معصیتی را در پادشاهی خویش نمی پسندد ، زیرا معصیتها بر خلاف پاکی ها هستند و الله تعالی فقط پاکی هارا دوست دارد . کسانی که خودرا با ناپاکی گناهان آلوده می کنند در واقع نا سپاسان درگاه او محسوب می شوند که بجای رحمت الهی غضب الهی را در خواست می کنند . بنابر این  تمام احکامات شرعی و دینی برای نجات انسان وحمایت از خوب زیستن انسانهاهستند ، یکی از آن موارد سفارش رسول الله صلی الله علیه وسلم به استغفار کثیر است ، استغفار در حدی مفید است که مانع عذاب الهی می شود ، الله تعالی فرموده است : «وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» سوره انفال ۳۳
یعنی : تا آنان طلب آمرزش می کنند، خدا عذاب شان نخواهد داد .
پس کلید مشکلات استغفار کردن است.
روش دعا کردن چگونه باید باشد ؟
کسی که از خداوند دعا می طلبد شرط است که باید برقدرت عظیم وعلم بالایی او یقین داشته باشد ، این برای کسی ممکن است که خدارا از قبل شناخته باشد ، شناخت خدا نتیجه ایمان قوی است ، پس کسی که خدا و بنده اش را در ردیف هم قرار می دهد و یا کسی که عظمت خدایی برای غیر خدا قائل می شود نمی توان گفت خدارا شناخته است .
می بایست دعا کننده عظمت و قدرت خالقش را در دل داشته باشد ، و در نهایت ادب به دعا کردن بپردازد .
دعا کردن با ذکر اسماء و صفات خداوند متعال از آداب دعاء است، و بدون شک  دعا کردن با ذکر اسماء و صفات خداوند متعال سبب قبول دعا میشود، خداوند متعال میفرماید:
«وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَیٰ فَادْعُوهُ»الأعراف ۱۸۰
و برای‌ الله نامهای‌ نیکو است پس‌ او را به‌ آن‌ نامها بخوانید
مثلا بگویید: یا الله، یارحمن، یا رحیم، یا علیم، … همانطور که گفته شد خواندن‌ خدای‌ سبحان‌ با نامهای‌ نیکوی‌ وی، از اسباب‌ اجابت‌ دعاء است .
همچنین می توانید بگوئید : بار الها به حق اینکه تو رحمن و رحیم هستی و تو رازق و کریم هستی ، فلان خواسته ی مرا اجابت فرما
از بریدة رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم مردی را شنید که میگوید: “ اللهم انی اسالک بأنی اشهد انک انت الله لا اله الا انت الاحد الصمد الذی لم یلد ولم یولد ولم یکن له کفوا احد “، سپس پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: ” بدرستیکه از خداوند با نام اعظمش سؤال کردی که اگر (با این نام) سؤال کرده شود خواسته ها برآورده خواهد شد و اگر (با این نام) دعاء کند مستجاب میشود
شرایط  قبول شدن دعا
۱- به‌ قدرت‌ مطلقه‌ پروردگار‌ دانا بوده‌ و یقین‌ داشته‌ باشد که‌ همه‌ اسباب‌ و وسایط درقبضه‌ تسخیر وی‌ می‌باشد.
۲- با حضور قلب‌ و نیت‌ راستین‌ دعا کند زیرا خداوند دعا را از قلبی‌ که‌ غافل ‌باشد نمی‌پذیرد.
۳- از خوردن‌ حرام‌ بپرهیزد.
۴- از دعاکردن‌ ملول‌ و دلتنگ‌ نشود.
۵- دعا از امور جایز باشد و دعا علیه حقوق مسلمانان نباشد .
۶- هر دعا کننده ابتدا لازم است توبه کند و سپس با مراعات شرایط استجابت دعا، مستقیما از خدا طلب بخشش و عفو نماید
۷_ دعا با حمد و ستایش پروردگار شروع شود، سپس درود بر رسول الله ص و نیز در خاتمه درود خوانده شود .
۸_ بر دعا کردن اصرار شود، مایوس نباشد .
۹_ دعا کننده اظهار عجز و نا توانی والتماس به درگاه پروردگار نماید
بهترین اوقات برای دعا کردن
بهترین اوقات‌ دعا عبارت‌ است‌ از: وقت‌ سحر، وقت‌ افطار، دعا در سجده، مابین‌ اذان‌ و اقامه، عصر روز جمعه، وقت‌ بیچارگی‌ و پریشانی، حالت‌ سفر و بیماری، هنگام‌ نزول‌ باران‌ و هنگام‌ رویارویی‌ در جهاد فی‌سبیل‌ الله،  که‌ درباره‌ همه‌ اینها احادیث‌ و روایات‌ آمده‌ است‌. و چون‌ شروط دعا فراهم‌ شد، مورد اجابت‌ قرارمی‌گیرد.
دعای مظلوم ذود مورد اجابت قرار میگیرد حتی اگر کافر باشد
آنچه که از نصوص شرعی بر می آید، اینست که دعای انسان مظلوم مستجاب است، و در این نصوص اشاره ای نشده است که فرد مظلوم حتما باید مسلمان باشد، بلکه بصورت عام وارد است، چنانکه  در صحیح بخاری و مسلم آمده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:
«وَاتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَهُ وَبَیْنَ اللَّهِ حِجَابٌ» بخاری
یعنی: از دعای مظلوم بپرهیز، زیرا بین او و بین خداوند مانع و حجابی نیست.
همچنین فرمودند:
«دعوة المظلوم مستجابة وإن کان فاجراً؛ ففجوره علی نفسه» رواه أحمد و صحیح الجامع
یعنی: دعای انسان مظلوم مستجاب است هرچند که انسان فاجر و گناهکاری باشد، زیرا گناه فسقو فجورش بر نفس خودش تعلق می گیرد و کسی به جای او بازخواست نمی شود.
پیامبرصلی الله علیه وسلم هر وقت برای سفر بیرون  می‌رفت‌، می‌فرمود:«اللهم إنی أعوذ بک من وعثاء السفر وکآبة المنقلب. والحور بعد الکور ، ودعوة المظلوم، وسوء المنظر فی المال والاهل»‌ رواه  احمد و مسلم‌.
یعنی: خداوندا از رنج سفرواندوه بازگشت وفساد بعد از اصلاح  و دعای مظلوم و خبر ناگوار درباره اموال و خانواده‌ام به تو  پناه می‌آورم‌.
آنچه که نباید برزبان جاری ساخت
۱_ خدایا اگر قدرت داری پس فلان کار را انجام بده .
۲_ خدایا اگر صلاح میدانی اجابتم کن ؛ گفتن این غلط است ، بجایش خدایا اگر صلاح ما در آن است؛ صحیح است .
۳_ به حرمت فلان شخص گفتن جایز نیست ، به حرمت و برکت قرآن کریم گفتن جایز است .
۴_ در انتهای دعا انشاءالله گفته نشود بلکه آمین گفته شود .
اهمیت  و فضیلت دعا کردن در دین اسلام
در رابطه با فضائل و اهمیت دعا آیات و احادیث فراوانی آمده است که دراینجا بعضی از آیات و احادیث به سمع خوانندگان عزیز رسانیده میشود.
آیات قرآنی :
۱-      خداوند میفرماید: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ». سوره بقره، آیة: ۱۸۶
ترجمه: هنگامیکه بندگان من از تو در بارۀ من سؤال کنند من یقینا (با ایشان) نزدیکم چون دعا کنندۀ مرا بخواند، دعایش را اجابت میکنم پس آنها باید دعوت مرا بپذیرند و باید بمن ایمان بیاورند تا باشد که براه راست رهیاب گردند.
۲-  ومیفرماید: «أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ».سوره نمل، آیة: ۶۲
ترجمه: آیا کیست که دعای درمانده ای را چون به او نیایش نماید اجابت میکند و بدی را دور میسازد؟.
احادیث نبوی :
از پیامبر بزرگوار اسلام  صلی الله علیه وسلم  در رابطه با دعا احادیث زیادی روایت شده از آنجمله به روایت امام ترمذی از انس رضی الله عنه  چنین آمده است. «الدعاء مخ العبادة». دعا مغز عبادت است.
و در روایت نعمان پسر بشیر از پیامبر صلی الله علیه وسلم  چنین نقل شده است: «الدعاء هو العبادة» دعا عبادت است. کتاب ادب مفرد امام بخاری
و در روایت علی رضی الله عنه  از پیامبر صلی الله علیه وسلم  باین عبارت نقل قول شده است: «الدعاء سلاح المؤمن وعماد الدین ونور السماوات والأرض» دعا سلاح مؤمن، و ستون دین، و نور آسمانها و زمین است.مستدرک حاکم
در خاتمه
ازشما دوست داران پروردگار می خواهم دعای هدایت برای خود و تمام انسانها را هیچگاه فراموش نکنید، برای بیداری وبازگشت مسلمانان به قرآن عظیم الشان ، و برای ریشه کنی انواع گناهان، برای حل مشکلات جهان اسلام، برای حفاظت از قرآن عظیم الشان، مراکز دینی و خدمتگزاران کلام الهی و سنت نبوی و اتحاد مسلمین دعا کنید، و نیز دعا کنید خداوند هر نوع شر و آفت را از سر مسلمانان بر دارد و شرورهارا با خودشان مشغول سازد.
دعا
بارالها تو پاک ترینی و ما گناهکار، هر چند نتوانستیم بنده نیکت باشیم اما ترا بی نهایت دوست داریم خدایا توهم مارا دوست بدار ، خدایا به لطف و کرمت از خطاهای همه ما درگذرفرما ، و به حال مسلمین دنیا ترحم فرما ، بارالها همه را بسوی قرآن کریم بازگردان ، مردم دنیا را با این کلام زیبا و سنت حبیبت آشنا بگردان ، و خدایا همه انسانهای کره زمین را از آتش جهنم نجات عنایت بفرما ….. وصلی الله علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه وسلم آمین یا رب العلمین .
منابع :
قرآن کریم
صحیح بخاری
صحیح مسلم
سنن ترمذی
مسند احمد
مستدرک حاکم
کتاب مولوی سربازی















برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 3
asmaa (شنبه مهر ماه 5, 1393 10:25 am), bahar (دوشنبه مهر ماه 7, 1393 3:35 pm), yosra69 (شنبه مهر ماه 5, 1393 10:31 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان