در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود
مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar
-
bahar
- مدیر انجمن
-
- پست ها : 3506
- تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
- تشکر کرده: 5837 بار
- تشکر شده: 5121 بار
- امتياز: 33890
-
-
yosra69
- کاربر طلایی
-
- پست ها : 1059
- تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 22, 1391 12:30 am
- محل سکونت: روانسر
- تشکر کرده: 1401 بار
- تشکر شده: 1767 بار
- امتياز: 17660
-
-
bahar
- مدیر انجمن
-
- پست ها : 3506
- تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
- تشکر کرده: 5837 بار
- تشکر شده: 5121 بار
- امتياز: 33890
-
توسط bahar » سه شنبه مهر ماه 1, 1393 3:38 pm
آداب قربانی:
1- شایسته است شخصی که می خواهد قربانی کند
ازاول ذی الحجه تا هنگام قربانی کردن،
موی سر و موهای زاید بدن و ناخن هایش را کوتاه نکند.
سلمه رضی الله عنها همسر رسول الله صلی الله علیه وسلم میگوید:
که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«کسی که ذبحی دارد و میخواهد قربانی کند هنگامی که هلال ذی الحجه دیده شد
مو و ناخن هایش را کوتاه نکند تا اینکه قربانی کند.» (صحیح مسلم رقم ۱۹۷۷ )
توجه: این مورد مربوط به فردی است که قربانی می کند و برای بقیه اعضای خانواده نیست.
اگر کسی در کشتن حیوانات مهارت دارد، بهتر و مستحب است
خود قربانیش را ذبح نماید؛ زیرا قربانی یک نوع عبادت است
و آنحضرت صلى الله علیه وسلم نیز قربانیاش را با دست خود ذبح مینمود.
اگر خود نمیتوانست قربانی را ذبح کند، از شخص دیگری کمک بگیرد
و بهتر این است که موقع ذبح در محل کشتار حضور داشته باشد.
ابو سعید خدری رضی الله عنه گوید: پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم فرمود:
«ای فاطمه! برخیز و به نزد قربانیات حاضر شو؛
زیرا با ریختن اولین قطرهی خونش گناهان گذشتهات آمرزیده میشود.
فاطمه گفت: ای رسول خدا! آیا این مخصوص ما اهل بیت است؟
یا این که هم برای ما و هم برای همهی مسلمانان است؟
فرمودند: نه، بلکه برای ما و برای همهی مسلمانان است.
در هنگام ذبح قربانی لازم است نیت قربانی نماید، البته نیت قلبی کفایت میکند.
ذبح کردن قربانی توسط اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) مکروه است؛
زیرا قربانی عبادتی است و کمک گرفتن از کافر در امور دینی مناسب نیست؛
اما اگر ذبح نمود، جایز و حلال است؛ اما اگر صاحب قربانی
به شخصی مجوسی (زرتشتی) گفت که قربانی را ذبح کند و او چنین کرد،
قربانیش اصلاً درست نیست و آن حیوان مُردار محسوب میگردد و نمیتوان آن را خورد.
اگر دو نفر به اشتباهی، هر کدام قربانی دیگری را ذبح کرد،
قربانی هر دو درست است و بر هیچ کدام تاوانی هم نیست؛
٭ اگر شخصی به فردی مأموریت داد که قربانیاش را ذبح نماید
و او هم ذبح نمود و سپس گفت: عمداً در وقت ذبح، بسم الله گفتن را ترک نمودم.
مأمور ضامن قیمت گوسفند است؛ زیرا بر اثر کردار او قربانی به مردار بدل گشته است.
سپس نگاه میشود، اگر ایام النحر هنوز باقی بود، حیوان دیگری بخرد
و قربانی نماید و گوشتش را صدقه نماید و از آن نخورد،
و اگر ایام النحر به پایان رسیده بود، قیمتش را بر مساکین صدقه نماید.
در هنگام ذبح گفتن «بِسْمِ اللهِ، اللَّهُ أَکْبَرُ» الزامی است و سنت است که
چون حیوان جهت ذبح رو به قبله خوابانده شود، این دعا خوانده شود:
إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
حَنِیفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ [الأنعام : ۷۹]؛
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ [الأنعام : ۱۶۲]
و بعد از ذبح نمودن این دعا را بخواند:
اللَّهُمَّ تَقَبَّلْهُ مِنِّی کَمَا تَقَبَّلْتَ مِنْ حَبِیبِک مُحَمَّد
وَخَلِیلِکَ ابراهیمَ عَلَیْهِمَا الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ.
یعنی: این قربانی را از من قبول فرما، چنان که قربانی حبیب خود
حضرت محمد صلى الله علیه وسلم و خلیل خود حضرت ابراهیم علیه السلام را قبول کردی.
و اگر قربانی از طرف دیگری باشد، به جای لفظ مِنِّی
در دعای مذکور، اسم آن شخص را ذکر نماید: مِن فلان.
- شرایطی که در قربانی کردن باید رعایت شود:
الف) حیوان قربانی باید شتر، گاو، گوسفند و یا بز باشد.
ب) سن حیوان قربانی.
گوسفند یک سال، بز دو سال تمام،
گاو دو سال تمام و شتر پنج سال تمام داشته باشد.
قول دیگری از علما نقل شده که برای گوسفند
سن شش ماه کامل و برای بز یک سال کامل کافی میباشد.
ج) حیوان قربانی، عیب و نقصی نداشته باشد.
رسول الله صلی الله علیه وسلم چهارعیب برای قربانی برشمردند:
1- کوری واضح 2- بیماری آشکار 3- لنگی نمایان
4- لاغری که چربی یا مغز استخوان ندارد. (حدیث صحیح/ترمذی رقم:1497)
علماء عیوبی همانند و یا بدتر از آن را بر این حدیث قیاس می گیرند.
البته ماده، خصی و یا نزار بودن حیوان عیب به حساب نمی آید.
- برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
- hoda (سه شنبه مهر ماه 8, 1393 12:53 pm), yosra69 (دوشنبه مهر ماه 7, 1393 11:22 am)
-
bahar
- مدیر انجمن
-
- پست ها : 3506
- تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
- تشکر کرده: 5837 بار
- تشکر شده: 5121 بار
- امتياز: 33890
-
توسط mahshid » جمعه مهر ماه 4, 1393 11:04 pm
شکی نیست که دهه اول ذوالحجه ازبهترین ایام وموسم های سال هست
که هیچ ایامی دراجروپاداش به پای آن نمی رسد حتی رمضان..
اما جای تعجب اینجاست،که مردم اون اندازه که دررمضان جهدوتلاش میکنند
وبه اعمال صالح مشغول میشوند(که بدون شک ایم مطلوب هست) ..
دراین ایام تلاش نمیکنند درحالیکه فقط 10روز هم بیشترنیست..
یادآوری میکنم فضل وبرتری این ایام ازهمه ماهها بیشترهست
این ایام کوتاه مدت وپرفضیلت راازدست ندهیم که شایدآخرین فرصت عمر ماباشد..
دراین ایام عرفه وحج اکبروقربانی هست که ازبزرگترشعایر ومناسک هست..
پس بشتابیم..کمترخودرا به چیزهای بیهوده مشغول کنیم...
- برای نویسنده این مطلب mahshid تشکر کننده ها: 4
- hoda (سه شنبه مهر ماه 8, 1393 12:54 pm), ostadelyass (سه شنبه مهر ماه 8, 1393 11:26 am), pejmanava (شنبه مهر ماه 5, 1393 8:58 am), yosra69 (دوشنبه مهر ماه 7, 1393 11:22 am)
-
mahshid
- کاربر ویژه
-
- پست ها : 101
- تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 21, 1392 4:24 pm
- تشکر کرده: 26 بار
- تشکر شده: 179 بار
- امتياز: 1830
بازگشت به مقالات متنوع دینی
کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 10 مهمان