بخش دینی---->مقاله شماره چهار: سیرت:"حیای رسول الله (ص)"

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

بخش دینی---->مقاله شماره چهار: سیرت:"حیای رسول الله (ص)"

پستتوسط Akam » پنج شنبه آذر ماه 10, 1390 9:23 pm

حياى رسول الله(ص)

بسم الله، والحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله ، وبعد:
با توجه به اینکه قرار شد بخش سیرت با محوریت کتاب های "خاتم پیامبران" محمد ابو زهره و "الگوی هدایت" دکتر محمد صلابی مطالبش را ارائه دهد، در فهرست بندی کتاب"خاتم پیامبران" سرفصلی با عنوان " تکامل انسانی در شخصیت پیامبر" هست  که استاد ابوزهره در ابتدای سیره و پیش از رسالت رسول (ص) این موضوع را بررسی و شرح داده است.من هم با توجه به اینکه اخلاق حسنه یکی از ویژگی هایی است که هر فرد مسلمان و به خصوص داعی، باید به آن آراسته باشد، تصمیم گرفتم که این فصل از کتاب را در اولویت قرار دهم. ان شاء الله طی چندین مقاله سعی می کنم که این فصل از کتاب را در اختیار علاقه مندان قرار دهم. البته قبل از هر چیز می خواهم از طولانی بودن مطلب عذرخواهی کنم ولی انصافا هرچی فکر کردم دیدم مطلب کامل  و بسیار کاربردی است و بهتر است که حق مطلب را ادا کنم اگرچه طولانی باشد، پیشنهاد می کنم که حتما مطلب را با طمانینه بخوانید ان شاء الله که مفید و مؤثر خواهد بود.
در این مقاله می خواهم  به یکی از ویژگی های برجسته رسول الله (ص) یعنی "حیاء" بپردازم. حیایی که رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ درباره ی آن می فرمایند: ﴿الْحَيَاءُ لَا يَأْتِي إِلَّا بِخَيْرٍ﴾ «حیا به جز خیر چیز دیگری را به همراه ندارد.» ﴿مَا كَانَ الْفُحْشُ فِي شَيْءٍ إِلَّا شَانَهُ وَمَا كَانَ الْحَيَاءُ فِي شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ﴾ «دشنام و ناسزا(بی-حیایی) در کاری وارد نشده مگر اینکه آن کار را زشت و ضایع کرده و حیا در کاری وارد نشده مگر اینکه به آن زینت بخشیده است.»
"حیاء" واژه ای است که همه ما کم و بیش در محاورات زندگی آن را به کار برده و یا از دیگران شنیده ایم ولی اصولا بیشتر افراد درک صحیحی از "حیاء" ندارند، ان شاء الله سعی شده در این مقاله تا حدی مفهوم حیاء روشن شود:  
"حياء يك صفت روحى و روانى است كه اثر آن در رفتار شخص ظاهر مى شود، بدين معنا كه شخص هرگز عملى را كه مردم خوش ندارند و يا با آنان مأنوس نمى باشند مرتكب نشود، هيچ كارى يا رفتارى مخالف فضيلت از او سر نزند، به هيچ رذيلت و پستى¬ای نيالايد و هيچ كارى كه مردم آن را رفتار ناشايست مى دانند و آن را نمى پذيرند از خود بروز ندهد و نيز در راه بر آوردن نيازهاى اجتماعى- مادام كه گناه نباشد- كار و تلاش كند.
اما صفاتى ناشايست وجود دارند كه ممكن است با حياء در آميخته شوند و يا صفاتى شايسته وجود دارند كه در نگاه اوّل در تعارض و دوگانگى با حياء ديده مى شوند؛ برخى گمان می¬کنند که حياء يك ضعف روانى است و علاوه بر اين سكوتى كه با حيا همراه است نوعى رياكارى مى باشد.
چنين گمانى يك پندار باطل است، چرا  كه حياى حقيقى نه يك ضعف است و نه از يك ضعف مايه مى گيرد، بلكه از كمال برمى خيزد، زيرا آن كس كه از حياء برخوردار است دوست ندارد رفتارى از او سرزند مگر آن كه ذاتا كامل باشد. چنين فردى هرگز نمى پسندد كه رفتارى از او سرزند كه ذاتا نامقبول است يا مردم آن را نامقبول مى دانند. روشن است كه چنين روحيّه اى نه تنها يك ضعف به شمار نمى رود، بلكه نوعى قوّت و مايه پاكيزگى و صفاى جامعه از آلوده شدن به مظاهر بى بند و بارى اجتماعى و سست شدن روابط انسانى است.
شجاعت و حياء در يك نقطه به هم مى رسند و آن نقطه تلاقى همان قلّه كمال است؛از طرفی اظهار سخن حق در جاى مناسب و موقع مناسب آن با حياء سازگارى دارد و از ديگر سوى سكوت از اظهار حق در هنگام نياز به آن نه تنها مصداقى از حياء نيست بلكه نوعى زبونى و ذلّت پذيرى است. افزون بر اين، حياء پشتوانه اى براى فضيلت و مانع بروز و ظهور رذيلت است. بنابراين، اگر حياء تأثيرى در شجاعت دادن به شخص براى اظهار حق داشته باشد- كه دارد-، آن اثر اين است كه شخص را وادار مى سازد حق را بگويد، امّا با شيوه اى آرام و بى آن كه خشونتى در كار باشد تا در نتيجه دعوت به حق سودمندتر، استوارتر و راهگشاتر باشد.
همچنين اگر کسی براین باور باشد كه در حياء نوعى رياكارى وجود دارد، دچار خطا شده  چرا كه حيا آن است كه جز به حق دهان نگشايى و آن را سبك نشمارى و ديدگان خود را در مقابل باطل نبندى. چنين حيايى به صاحب خود اين امكان را مى دهد تا با سياستى پايبند به اصول دعوت بى هيچ نرمش و كوتاهى- به استثناى مدارا با مردم- حق را به پيش برد. قاضى عياض در كتاب الشفاء در بيان حياء چنين مى گويد:
امّا در مورد حيا و چشم فروپوشى؛ حياء حالت رقّتى است كه به هنگام انجام فعلى كه شخص، ناخشنودى ديگران از آن را احتمال مى دهد و يا در هنگام انجام كارى كه انجام ندادنش بهتر است در چهره انسان پديدار مى گردد. چشم فروبستن نيز آن است كه انسان از آنچه که  فطرت خوش ندارد اظهار غفلت کند و به اطّلاع يافتن بدان بى رغبتى كند.
رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ باحياترین مردم و چشم پوش¬ترين آنان از اسرار زندگى مردم بود.
از ابوسعید خدری روایت شده که ﴿ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَشَدَّ حَيَاءً مِنْ الْعَذْرَاءِ فِي خِدْرِهَا فَإِذَا رَأَى شَيْئًا يَكْرَهُهُ عَرَفْنَاهُ فِي وَجْهِهِ﴾  «رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ از دوشيزگان در حجله، حياى بيشترى داشت و هرگاه چیزی در نظرش زشت می¬نمود، از چهره وی می¬فهمیدیم ».
نمودها و جلوه هاى حياى پيامبر در همه احوال و شؤون او خود را نشان مى دهد و اينك ما براى نمونه برخى را ذكر مى كنيم:
الف: برخى از اصحاب رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ به سبب شدّت كرامت و بزرگوارى آن حضرت در خانه ايشان به صرف غذا مشغول مى شدند و پس از آن نيز شروع به صحبت مى كردند. گاهى، اين كار آنان موجب به هم ريختگى خانه مى شد و اسباب سلب آسايش خانواده رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ و خستگى و دل گيرى آن حضرت را فراهم مى آورد. امّا رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ از اين شرم داشت كه آنان را به ترك خانه دستور دهد يا چنين چيزى را از آنان درخواست نمايد و يا حتّى به شكلى بدان اشاره كند تا آنجا كه خداوند خود عهده دار ادب آموختن مسلمانان در اين مورد شد و رسول خدا را از اين معاف ساخت كه با قانون حياى خود مخالفت كند. خداوند به مؤمنان فرمود:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ...﴾ «اي مؤمنان ! به خانه هاي پيغمبر بدون اين كه به شما اجازه داده شود داخل نشويد ( و سر زده به منازل مردم وارد نگرديد ) ، وقتي داخل شويد كه براي صرف غذا به شما اجازه داده شود ، آن هم مشروط به اين كه به موقع وارد شويد ؛ نه اين كه از مدّتي قبل بيائيد و در انتظار پخت غذا بنشينيد . ولي هنگامي كه دعوت شديد وارد شويد و زماني كه غذارا خورديد پراكنده گرديد ، و ( پس از صرف غذا هم ) به گفتگو ننشينيد ( و در خانه مردم مجلس انس تشكيل ندهيد ) . اين كار شما ، پيغمبر را آزار مي داد ، امّا او شرم مي كرد ( چون ميزبان بود آن را به شما تذكّر دهد ) ، ولي خدا از بيان حق شرم نمي كند ( و اباء ندارد ) ...»
ب: يكى ديگر از جلوه هاى حياى رسول خدا و رو در رو قرار گرفتن او با مردم- البتّه بى آن كه حقّى پايمال شود- آن است كه وقتى به وى خبر مى رسيد که شخصی كار نادرستی را انجام داده است، رو در رو به وى تذكّر نمى داد كه كارى نامطلوب و ناپسند از نظر شرع انجام داده است، بلكه مى فرمود: «چه خبر است مردمى را كه چنين و چنان مى كنند». وى بدين شيوه، آن كار ناپسند را محكوم و از آن نهى مى كرد، بى آن كه از فاعل آن نام برد. چنين برخوردى علاوه بر اين كه جلوه اى از حياء است، اولا نهى را به صورتى عمومى آورده و محكوميّت را شامل هر كسى قرار داده كه ممكن است چنين كارى از او سر زند، ثانيا از آنجا كه بدون نظر داشتن به فاعل، اصل يك كردار محكوم شده اين امر نشانگر آن است كه كار مزبور ذاتا و صرف نظر از اين كه چه كسى آن را انجام می دهد، قبيح و ناپسند است و ثالثا اين خود نوعى تدبير و برخوردى حكيمانه است، چرا كه رو در رو با يك كردار ناپسند برخورد كردن، موجب خوارى مرتكبين آن مى گردد و تكرار توبيخ و سرزنش هاى رو در روى، مى تواند به ادامه آن كردار ناپسند و حتّى تظاهر به آن بينجامد. به عبارتى ديگر سرزنش و تحقير پى در پى شخص به سبب كارهايى كه انجام داده، دست شيطان را بر او بيشتر خواهد گشود. به همين سبب است كه رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خطاب به گروهى از مردم كه به شراب خوارٍ شلّاق خورده، مى گفتند: «خداوند ذليلت كند» فرمود: «شيطان را عليه او يارى مدهيد».
ج: يكى ديگر از مظاهر حياء و دوستى و مهربانى او آن است كه چون با كسى ملاقات مى نمود، روى خود را از او به جانبى ديگر برنمى گرداند تا آن كه او از حضور ايشان برود. انس(رض) خادم رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ روايت كرده است: ﴿كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اسْتَقْبَلَهُ الرَّجُلُ فَصَافَحَهُ لَا يَنْزِعُ يَدَهُ مِنْ يَدِهِ حَتَّى يَكُونَ الرَّجُلُ يَنْزِعُ وَلَا يَصْرِفُ وَجْهَهُ عَنْ وَجْهِهِ حَتَّى يَكُونَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذِي يَصْرِفُهُ وَلَمْ يُرَ مُقَدِّمًا رُكْبَتَيْهِ بَيْنَ يَدَيْ جَلِيسٍ لَهُ﴾«وقتی کسی با رسول الله (ص) دست مى داد، دست خود را نمى كشيد تا آن كه طرف ديگر دست خويش را به عقب مى برد و صورت خود را از او برنمى گرداند تا آن كه مخاطب، وى را ترك مى کرد و دیده نشد که پیامبر(ص) پاهایش را در مقابل کسی که در کنار او نشسته بود دراز بکشد.»  
هرگاه نيز كسى قصد آن داشت تا با آن حضرت رازى را در ميان نهد، سر خود را به سوى او خم مى كرد و همچنان مى ماند تا وقتى كه آن شخص از ايشان بخواهد كه راست شود.
بنابراين، اگر پرچم دار دعوت به دین اسلام فردى بددهن و دشنام گو يا پرخاش گر و يا داراى چنين روحيّه اى باشد كه مردم را به سبب كارهايشان مورد سرزنش قرار دهد و يا آن كه عباراتى سركوب گرانه داشته باشد، مردم از او مى گريزند و هيچ كس به دعوت وى پاسخ مثبت نمى دهد، مگر آن عدّه اندكى كه صرفا پوينده حقيقت هستند و آن اندازه كه محتواى دعوت براى آنان اهميّت دارد ظاهر آن واجد اهميّت نيست.
﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ﴾"از پرتو رحمت الهي است كه تو با آنان ( كه سر از خطّ فرمان كشيده بودند ) نرمش نمودي . و اگر درشتخوي و سنگ دل بودي از پيرامون تو پراكنده مي شدند . پس از آنان درگذر و برايشان طلب آمرزش نما و در كارها با آنان مشورت و رايزني كن . و هنگامي كه ( پس از شور و تبادل آراء ) تصميم به انجام كاري گرفتي ( قاطعانه دست به كار شو و ) بر خدا توكّل كن ؛ چرا كه خدا توكّل كنندگان را دوست مي دارد."
بدين وصف، اگر بپذيريم كه اخلاق حسنه دل ها را به سوى حق برمى گرداند و مجذوب آن مى سازد، حياء يكى از مهمترين ويژگي¬هاى اخلاقى خواهد بود كه بيش از هر ويژگى ديگرى مى تواند مردم را جذب كند، چرا كه داشتن حیاء در انجام کارها، باعث می¬شود كه مردم را غافل¬گيرانه با چيزهايى كه نمى پسندند مواجه نسازد، بلكه از همان راهى وارد شود كه آنان با آن آشنايى و انس دارند. با چنين شيوه اى است كه دلها از حق نمى گريزد و از آن فاصله نمى گيرد، از ديگر سوى سخت گيرى پيشواى يك دعوت و ناآراستگى و نامطبوع بودن گفته هاى او در راه دعوتش مشكلاتى را به وجود مى آورد و سنگين نشان دادن و بسيار غريب و نامأنوس نماياندن دعوت به ردّ آن از سوى مردم مى انجامد."
خوب به نظر شما، ما چقدر در کارها و برخوردهایمان سعی می کنیم حیاء را رعایت کنیم مثلا در منزل پیش پدر ومادر یا خواهر و برادر  ، پیش دوستان صمیمی،در مساجد،پیش اساتید و معلمان، در فضای خوابگاه، پیش شاگردان، در خفی و پنهان،در بازار، در مسیر دعوت الی الله، هنگام نقد از کسی یا گروهی،هنگام برخورد با مخالفان، در فضای مجازی( face book-Email-sms-Website-chat,.. ) و ...والله اعلم  
البته مهم تر از همه، حیاء از خداوند باری تعالی است که رسول الله(ص) در این باره می¬فرمایند:
﴿قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ اسْتَحْيُوا مِنْ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَقَّ الْحَيَاءِ قَالَ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا نَسْتَحِي وَالْحَمْدُ لِلَّهِ قَالَ لَيْسَ ذَلِكَ وَلَكِنْ مَنْ اسْتَحَى مِنْ اللَّهِ حَقَّ الْحَيَاءِ فَلْيَحْفَظْ الرَّأْسَ وَمَا حَوَى وَلْيَحْفَظْ الْبَطْنَ وَمَا وَعَى وَلْيَذْكُرْ الْمَوْتَ وَالْبِلَى وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ تَرَكَ زِينَةَ الدُّنْيَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ اسْتَحْيَا مِنْ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَقَّ الْحَيَاءِ﴾ "روزی رسول الله (ص) فرمودند که حیای خداوند را آنچنان که حق اوست رعایت کنید،(صحابه) گفتند: ای رسول الله(ص)  ما الحمد لله حیاء را رعایت می کنیم فرمودند که منظورم این نبود بلکه حیای خداوند آنچنان که حق اوست  یعنی باید سر و آن چه در ارتباط با سر است و شکم و آن چه با شکم در ارتباط است محافظت کنی و باید مرگ و پوسیده شدن استخوان ها (سرانجامت) در قبر را یاد کنی و هرکس آخرت را می خواهد باید زینت دنیا را ترک کند. پس هر کس این کارها را انجام دهد حیای خداوند را آنچنان که حق اوست رعایت کرده است."
با اجازه شما برای فهم بیشتر حدیث یک سری به شرح حدیث می زنیم:
در این حدیث مفهوم حیاء به تقوی بسیار نزدیک است و می توان به جای حیای خداوند، تقوای خداوند را جایگزین کرد.
-محافظت سر و آن چه در ارتباط با سر است:
یعنی برای کسی به جز خدا نماز و سجده نکند و ریاکار نباشد و تنها خاشع و خاضع خداوند باشد وتکبر و غرور نداشته باشد و همچنین زبان و گوش و چشم که در ارتباط با سر هستند در غیر طاعة خداوند از آن ها استفاده نشود.
-محافظت شکم و آن چه با آن مرتبط است:
یعنی نخوردن مال و خوردنی های حرام و استفاده از دست و پا و قلب و عورات در کارهای مشروع و مرضی خداوند باری تعالی، چرا که دست و پا و قلب و عورات همگی با شکم انسان ارتباط دارند و از آن تاثیر می پذیرند.
- یاد مرگ و سرانجام انسان در قبر و در نتیجه آن، آماده کردن خود برای رفتن به دیار باقی
- سرگرم نشدن به زندگی دنیوی و زرق و برق آن و با دید اخروی زندگی کردن، چرا که همه ما مسافریم.
نسأل الله تعالى أن يُعلّمنا ما يَنفعُنا و أن يَنفعَنا بما يُعلّمُنا اِنه ولي كل توفيق

منابع و مراجع:
1- تفسير نور دکتر مصطفی خرم دل
2- صحیح امام بخاری
3- صحیح امام مسلم
4- مسند امام احمد
5- سنن امام ترمذی
6- تحفة الحوذي، مبارکفوری
7- خاتم پیامبران، محمد ابوزهره



برای نویسنده این مطلب Akam تشکر کننده ها: 6
Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 42.86%
 
نماد کاربر
Akam
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 15
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 144 بار
تشکر شده: 30 بار
امتياز: 10

پستتوسط Ramin » جمعه آذر ماه 11, 1390 12:12 pm

با سلام خدمت شما دوست گرامی، مطلبتون کامل و مفید و جامع و آموزنده بود

** جزاک الله خیرا **



فقط جا داشت که متنتون رو بیشتر ویرایش میکردید، مثلأ :

فاصله خطوط  خیلی بهم نزدیک بود، میشد بیشترش کرد.

متنتون زیاد بود، میشد در چند قسمت ( 3 قسمت ) ارایه ش میدادید.


در آخر بی ادبی منو به بزرگی خودتون ببخشید ... :x
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها:
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Mmm » جمعه آذر ماه 11, 1390 4:27 pm

برادر عزيزم دستت درد نكنه، نميشناسمتون،ولي از صميم قلب از خدا ميخوام كه حفظتون كنه و هميشه ازتون راضي باشه.شايد باور نكنيد كه اين اولين مطلبيه كه من در مورده حياء ميخونم،اولش بخاطره طولاني بودن متن و ناتواني چشمام نميخواستم بخونمش،ولي بعدش جون سيره ي رسول(ص) بود ديكه حيفم اومد كه نسبت بهش بي تفاوت باشم، بخدا خيلي متاثر شدم،واقعا برام جالب و مفيد بود،خيلي به درده من خورد،اين مطلب يه درس كامل اخلاقي بود،آدم رو از خواب غفلت بيدار و از زندان غرور آزاد ميكنه،بازم قلبا ازتون تشكر ميكنم و اميدوارم هميشه در راه حق ثابت قدم باشيد.

نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط basireh » جمعه آذر ماه 11, 1390 8:19 pm

سلام
جزاکم الله خیرا
ان شالله که سیره ی آن بزرگوار را الگو ی خویش در تمامی برهه ها قرار دهیم.



رسول الله (ص) فرمودند:
اگر خداوند  بخواهد بنده ای را هلاک کند حیا را از او می گیرد ، وقتی حیا را از او گرفت ،او را فقط مطرود و منفور می بینی ،هر گاه او را فقط مطرود و منفور ببینی ، امانت از او برداشته می شود، هرگاه امانت از او برداشته شد ،او را فقط خائن و غیر قابل اعتماد می یابی ،هر گاه او را فقط خائن و غیرقابل اعتماد یافتی ،رحمت از او گرفته می شود ،وقتی رحمت از او گرفته شد او را رانده شده و نفرین شده می بینی و در این صورت حلقه ی اسلام از او گرفته می شود
گر همچو من افتاده ی این دام شوی / ای بس که خراب فرقه و جام شوی  
ما عاشق و رند و مست و عالم سوزیم/ با ما منشین و گرنه بد نام شوی

برای نویسنده این مطلب basireh تشکر کننده ها:
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
basireh
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 277
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 317 بار
تشکر شده: 236 بار
امتياز: 10

پستتوسط SharakamPawa » جمعه آذر ماه 11, 1390 10:06 pm

سلام؛
برای به ریزوو وه شه ویس ده سو وه ش بو،
با حیا بودن نعمتی است که جدا از جزای اخروی، هزاران بار در دنیا پاداش داده می شود.
انسان با حیا را؛
همه دوست دارند، چه مسلمان و چه غیر مسلمان ...
همه برایش احترام قائل می شوند،
با تمام وجود به سخنانش گوش می دهند،
سکوتش، حضور داشتن و غیابش،
یادش و ... همه و همه مایه خیر،برکت و نیکی است.
حیا خلق و خویی شیرین و لذیذ است،
که هر کس خود را به آن بیاراید دنیا وآخرت را از آن خود کرده است.
خوشا به حال انسان های باحیا
و
خوشا به حال همنشینان و همراهان انسان های باحیا ...

برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها:
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط Ershad » شنبه آذر ماه 12, 1390 4:03 pm

کاک ارشد عزیز دستت درد نکنه
اگر بتوانی بصورت موضوعی به وقایع مهم سیره ی حضرت (ص) اشاره کنی خیلی جالب است.نقل داستان وار بخش هایی از سیره هم در جذب مخاطب و خواننده بسیار مؤثر است.موفق باشی.
شیوه نی من شیوه نی ئینسانیه     بانگی ئازادی و گڕوی یه کسانیه

برای نویسنده این مطلب Ershad تشکر کننده ها:
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ershad
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 39
تاريخ عضويت: پنج شنبه مهر ماه 13, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 35 بار
تشکر شده: 61 بار
امتياز: 0

پستتوسط RafterW » يکشنبه آذر ماه 13, 1390 6:51 pm

با سلام خدمت همگی به خصوص بخش دینی عزیز ...
چه قدر خوب شد برگشتید ...دلم تنگ شده بود براتون ...این از خوش آمد گویی.
حالا مقاله ی چهارمتون:
اینم مثل قبلی ها خوب بود به خصوص از اون قسمت هایش که به روزگار امروز مرتبط اند خیلی خوشم میاد اینکه چنین مفاهیمی رو در محیط های امروزی مطرح می کنید و به لزوم پیروی از اونها اشاره می کنید خیلی خوبه...
راستی چون در مورد حیا پیامبر (ص) نوشته بودید به حیای عثمان بن عفان (رض) داماد پیامبر عزیز(ص) هم اشاره میکردید خوب می شد.
هم چنان منتظر بحث های بعدی هستم ولی لطف کنید که اگر به کیفیت مقاله ها آسیبی نمیرسد،مقالات را در بازه های مشخصی بگذارید مثلا هفته ای یک بار.
با تشکر و آرزوی اعمال خالصانه لوجه الله برای شما و خودم

برای نویسنده این مطلب RafterW تشکر کننده ها:
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
RafterW
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 83
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 3, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 120 بار
امتياز: 0

پستتوسط Noha » شنبه آذر ماه 19, 1390 8:23 pm

هوالمستعان

سلام الله علیکم

عن ابن مسعود عقبة بن عمرو الانصاری  البدری رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

«إن مما أدرک الناس من کلام النبوة الاولی :إذا لم تستح فاصنع ما شئت.»

رواه البخاری

از ابن مسعود رضی الله عنه روایت شده که گفته است : رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:آنچه که مردم

از کلام انبیای پیش از من دریافتند (و تمام شرایع انبیا بر آن اتفاق دارند)این است که «اگر حیا نداشتی ،هر چه می خواهی انجام بده».


ضمن تشکر


یک سؤال داشتم؛شما در بخش سیره بر چه مباحثی تأکید دارید:
1*وقایع تاریخی
2*درسهای سیره
3*تحلیل سیره
4*همه موراد


رستگار باشید





الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

سلام و جواب

پستتوسط Akam » يکشنبه آذر ماه 20, 1390 8:42 pm

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

بحث از وقایع سیرة و همچنین تحلیل و فهم وقایع  مربوط به مقاطع مختلف سیرة از اهداف بخش سیرة می باشد. البته با مرجعیت کتب اعلام شده(خاتم پیامبران و الگوی هدایت). هر چند ممکن است در مواردی مقطع و  رویداد خاصی بررسی نشود و به کلیاتی از یک موضوع( مربوط به سیره)پرداخته شود.
دوستان اگر پیشنهاد یا انتقادی دارند ما پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.
با تشکر
نماد کاربر
Akam
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 15
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 144 بار
تشکر شده: 30 بار
امتياز: 10

پستتوسط Noha » دوشنبه آذر ماه 21, 1390 11:28 pm

هوالمستعان

سلام الله علیکم

با این و صف:صفات و ویژگی های پیامبر صلی الله و علیه وآله و سلم با ذکر نمونه های عملی

در طول حیات مبارکشان در راستای هدف شماست ولی شاید ؛هم فاصله زمانی و هم وسیع بودن موضوعات اندکی این مورد را به تأخیر بیندازد ،


اگر اشکالی نمی بینید (؟)در قسمتی مجزا به این موضوع بپردازیم.

رستگار باشید


الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

سلام

پستتوسط Akam » سه شنبه آذر ماه 22, 1390 8:41 pm

با سلام
من از سخنانتون این طور متوجه شدم که بحث از صفات پیامبر (ص)و ویژگی های ایشان را در یک بخش جداگانه بررسی کنیم. به نظرم پیشنهاد خوبیه اگر یک قسمت فقط روی اخلاق رسول الله(ص) کار کند.(یعنی ما یک بخش رو به نام اخلاق رسول الله (ص) در تالار گفتمان باز کنیم) قاعدتا تا وقتی که این بخش رسما دست به کار شود بخش سیرة باید آن را پوشش دهد. البته ما قصد نداریم کل سیرة رو به این موضوع اختصاص بدیم فقط چون در سرفصل های دو کتاب مرجع بود، این موضوعات رو انتخاب کردیم.(وبا توجه به اهمیت و اولویت موضوع)

ممنونم از پیشنهادتون خانم حکمتی
نماد کاربر
Akam
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 15
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 144 بار
تشکر شده: 30 بار
امتياز: 10


بازگشت به سیرت

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان