روشهای به کار گیری شیطان در گمراه کردن انسان

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

روشهای به کار گیری شیطان در گمراه کردن انسان

پستتوسط pejmanava » يکشنبه فروردين ماه 9, 1394 11:47 pm

روشهای به کار گیری شیطان در گمراه کردن انسان


معمولا شیطان یا از لحاظ اعتقادی و یا از لحاظ عملکردانسانی، راههای زیادی را برای نفوذ کردن در انسان اتخاذ میکند. ابن قیم الجوزی/ در ارتباط با قضیه نفوذ کردن شیطان از لحاظ اعتقادی شش مرحله را ذکر کرده است، که عبارتند از:
مرحله اول: به شیطان سعی میکند که انسان را و ادار به کفر یا شرک کند، در این حالت اگر شخص مورد نظر مسلمان باشد، کار او را به مرحله دوم می کشاند.
مرحله دوم : مرحله بدعت است، که شخص مورد نظر بدعت ایجاد میکند یعنی آنچه را خداوند به آن دستور نداده یا رسول الله(ص) به آن امر نکرده است، وارد دین کرده و به آن عمل میکند، در این حالت  اگر شخص مورد نظر از زمره اهل سنت و جماعت باشد وارد مرحله سوم خواهد شد.
مرحله سوم: مرحله ارتکاب گناهان کبیره است، و اگر خداوند -تبارک وتعالی- انسان را از مرتکب شدن به این اعمال زشت محفوظ دارد، شیطان در این مرحله باز ناامید نیست از اینکه انسان را فریب دهد.
مرحله چهارم: مرحله گناه صغیره و مرتکب شدن به آنها است اگر انسان در این مرحله از ارتکاب به آنها محفوظ شود، مجددا شیطان او را به کارهای شیطانی دیگر، مشغول میدارد.
مرحله پنجم: شیطان، انسان را به انجام اعمال مباح مشغول می دارد، بدین ترتیب که انسان خود را مشغول وسرگرم می کند و وقت خود را صرف کارهای مباح میکند، وبه امور مهمتری که به آن دستور داده شده، نمی پردازد.
مرحله ششم: دراین مرحله شیطان، انسان را به کاری مشغول می دارد و او را از انجام عملی که نسبت به آن کار افضل تر و برتر است، باز می دارد، مثلاً به جای فرض به انجام سنت می پردازد، و یا آنقدر خود را به انجام عمل سنت مشغول وسرگرم می کند که فرض را ترک می نماید!!.
پس شیطان نسبت به انجام افکار بد خود حریص و جدی است اما در عمل کردن به برنامه‌های خود، قدم به قدم انسان را وادار به انجام آن می کند، همانطور که خداوند-سبحانه وتعالی- می فرماید:(وَمِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَهً وَفَرْشًا کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ وَلا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ) [الأنعام: ١۴٢].«(این خداست که برای شما) از چهارپایان (یعنی: شتر، گاو و گوسفند و بز) حیواناتی (را آفریده است که بزرگ و) باربرند، و حیواناتی (را آفریده است) که کوچکند (و از پشم و موی آنها فرشها و گستردنیها تهیه می کنید، اینها روزی خداوند برای شمایند) از آنچه خدا نصیب شما کرده است (و برای شما حلال نموده است) بخورید و از راههای شیطان پیروی نکنید، بیگمان شیطان دشمن آشکار شماست».
شیطان در مراحل اولیه نفوذ، هر دفعه از انسان چیزی یا کاری می خواهد وبه همین ترتیب کار خود را ادامه می دهد تابه هدفش می رسد، ودر هر کسی با توجه به موقعیت وتناسب حال وشخص مورد نظر، نفوذ می کند مثلاً بر انسان زاهد از راه زهد نفوذ میکند، وبریک عالم از راه علم و وبر یک جاهل از طریق جهل ونادانی وارد می شود!.
………………………………………………
برگرفته از کتاب:راه‌های نفوذ شیطان بر صالحان در کتابخانه عقیده
تألیف:عبد الله خاطر
وااسلاماه




برای نویسنده این مطلب pejmanava تشکر کننده ها: 2
bahar (دوشنبه فروردين ماه 10, 1394 2:19 pm), yosra69 (سه شنبه فروردين ماه 11, 1394 11:38 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
pejmanava
کاربر حرفه ای سایت
کاربر حرفه ای سایت
 
پست ها : 2997
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 4, 1391 12:30 am
محل سکونت: Mahabad
تشکر کرده: 2893 بار
تشکر شده: 3332 بار
امتياز: 25740

بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان