گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط bahar » شنبه مرداد ماه 24, 1394 4:25 pm

گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند



1- كساني كه از هجرت خودداري مي‌كنند.
هرگاه یک سرزمین اسلامی وجود داشته‌ باشد، زندگی در سرزمین كفر، براي مسلمان روا نيست؛ به‌ويژه زماني كه سرزمین كفر او را دچار فتنه کند. لازم به‌ یادآوری است که‌ الله متعال خودداری از هجرت را نمی‌پذیرد. در قرآن آمده است كه فرشتگان، اين گروه را به هنگام مرگ‌شان سرکوب می‌کنند و بهانه‌ی ناتوانی آنان از هجرت را نمی‌پذیرند:«به راستی فرشتگان، هنگام قبض روح کسانی که -با ترک هجرت- به خویشتن ستم کردند، می‌گویند: در چه وضعی بودید؟ پاسخ می‌دهند: ما در زمین، مستضعف بودیم. می‌گویند: آیا زمین پروردگار پهناور نبود که در آن مهاجرت کنید؟ جایگاه‌شان دوزخ است و چه بد جایگاهی است! مگر آن دسته از مردان و زنان و کودکان مستضعف و ناتوان که چاره‌ای ندارند و راهی نمی‌یابند». [نساء:97-98]الله متعال تنها عذر مردان و زنان ناتواني را می‌پذیرد كه راهي براي بيرون رفتن و رسیدن به‌ سرزمین اسلامی نمی‌یابند.


2- کسانی كه در قضاوت ستم مي‌كنند.
الله متعال آیینی را نازل فرمود تا مردم، عدل و انصاف را پياده نمایند. خداوند متعال به‌ بندگانش دستور می‌دهد که‌ موازين عدالت و انصاف را رعايت كنند: «همانا الله به عدل و احسان و بخشش به خویشان فرمان می‌دهد و از کارهای زشت و ناپسند و تجاوز باز می‌دارد. پندتان می‌دهد؛ باشد که پند بگیرید». [نحل:90]

الله متعال، به حاکمان و قاضیان دستور می‌دهد که عادلانه‌ حکم کنند:«بي‌گمان الله به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازپس دهید و هنگامِ داوری در میانِ مردم، عدالت را رعایت کنید. چه پندِ نیکی است، پندی که الله به شما می‌دهد! به درستی که الله، شنوای بیناست». [نساء:58]

الله متعال، كساني را كه با عدل و انصاف داوری نمي‌كنند، به دوزخ وعده داده است. از بريده بن حصيب رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود:«قاضیان سه گونه‌اند: يكي بهشتی و دو گونه‌ی ديگر دوزخی‌‌اند. اما آن دسته كه به بهشت مي‌روند، کسانی هستند كه حق را شناخته و مطابق آن قضاوت مي‌كنند. دو دسته‌ی ديگر كه به دوزخ مي‌روند: يكي آن است كه حق را می‌داند، اما در قضاوت ستم مي‌كند؛ ديگري آن است كه حق را نمي‌شناسد و از روی جهالت قضاوت مي‌كند».

ادامه دارد .......




برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
yosra69 (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 9:19 pm), zohreh (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 11:44 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط bahar » يکشنبه مرداد ماه 25, 1394 1:50 pm



3- دروغ بستن بر رسول الله صلی الله علیه و سلم:


ابن كثير در فصلی از كتاب ارزشمند «جامع الاصول»، احاديث زيادي در مورد هشدار به «نسبت دادن دروغ به رسول الله صلی الله علیه و سلم» بازگو کرده است. از آن‌جمله‌ حديثي است كه بخاري و مسلم از طريق علي ابن ابی طالب رضی الله عنه نقل كرده‌اند. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «به‌ دروغ سخنی را به من نسبت ندهيد. هر كس چنین کند، وارد آتش مي‌شود».

امام بخاري از سلمه بن اكوع رضی الله عنه نقل مي‌كند که: «از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدم که‌ ‌فرمود: هر کس سخنی از من نقل کند که‌ من آن‌را نگفته‌ باشم، باید جای خود را در آتش دوزخ آماده‌ کند».حديث ديگري كه امام بخاري آن‌را در صحيح خود و ابوداود در سنن خود از عبدالله بن زبير و او از پدرش زبير رضی الله عنه نقل كرده است: «از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدم که‌ ‌فرمود: کسی که‌ عمداً سخن دروغی را به‌ من نسبت دهد، باید جای خود را در آتش دوزخ آماده‌ کند».


4- خودخواهی:

از جمله گناهان بزرگ، خودخواهی است. از ابوهريره رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «الله متعال مي‌فرمايد: تکبر پوشش من و بزرگی ذات من است. هر كس در يكي از اين دو با من برابری كند [يعني هر كس در برابر ديگران خود را بزرگ جلوه دهد و ديگران‌ را تحقير كند] او را وارد آتش مي‌كنم يا عذاب آتش را به او مي‌چشانم».

از ابن مسعود رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «كسي كه به اندازه‌ی يك ذره غرور در دل دارد، وارد بهشت نمي‌شود. شخصي سوال كرد: اي رسول خدا! اما انسان دوست دارد كه لباس و كفشش نیکو باشد؟ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: [مانعي ندارد] الله متعال زيباست و زيبایي را دوست دارد. غرور یعنی انكار حق و تحقير مردم».




5- قتل به‌ ناحق

الله متعال مي‌فرماید:«و هر کس مؤمنی را به‌عمد بکشد، جزایش دوزخ است و جاودانه در آن خواهد ماند؛ و الله بر او خشم گرفته و او را از رحمتش دور نموده و عذاب بزرگی برایش آماده کرده است». [نساء:93]

در شريعت الهي، كشتن انسان جز در سه مورد روا نيست. بخاري و مسلم از ابن مسعود رضی الله عنه نقل كرده‌اند که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «ريختن خون هیچ انسان مسلماني كه به وحدانيت الله متعال و رسالت من گواهي مي‌دهد، حلال و روا نيست مگر به سه دلیل: كسى كه ديگري را بكشد، بيوه‌زنى كه زنا كند، كسى كه دينش را رها کند و از جماعت مسلمانان جدا شود».

در صحيح بخاري از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده است: «رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: مؤمن تا زماني که مرتکب خون ناحق نشده باشد، در امان است و احتمال آن مي‌رود که توبه‌اش پذيرفته شود».ابن عمر رضی الله عنه مي‌گويد: ريختن خون ناحق، از جمله‌ موارد بسيار خطرناكي است كه بيرون آمدن از آن مشكل و سخت می‌باشد. رسول الله صلی الله علیه و سلم مسلمانان را از اين‌كه همديگر را بکشند، بر حذر داشته و فرموده است: قاتل و مقتول هر دو در دوزخ‌اند.

آري! به‌ همین جهت آن فرزند صالح آدم علیه السلام، از كشتن برادرش خودداري كرد؛ زیرا می‌ترسید با کشتن برادرش، سزاوار آتش شود:«داستان دو پسر آدم را به درستی برایشان بازگو کن؛ آنگاه که هر دو قربانی کردند؛ از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. گفت: «حتماً تو را خواهم کشت». پاسخ داد: «الله، تنها از پرهیزکاران میپذیرد. اگر دستت را به سوی من دراز کنی تا مرا بُکشی، من هرگز دستم را برای کُشتنت دراز نمیکنم. همانا من، از الله، پروردگار جهانیان میترسم. من میخواهم گناهِ (کشتنِ) مرا با گناهان دیگرت بر دوش بکشی و بدینسان از دوزخیان خواهی بود. و سزای ستمگران، همین است». [مائده:27-29]


ادامه دارد ........







برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
yosra69 (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 9:19 pm), zohreh (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 11:44 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط bahar » دوشنبه مرداد ماه 26, 1394 2:31 pm


6- ربا خواران؛
ربا از جمله گناهاني است كه صاحبش را به نابودي می‌کشاند. الله متعال درباره‌ی كساني كه با آگاهي به‌ حرام بودن ربا، از آن استفاده‌ می‌کنند، مي‌فرمايد:«و کسانی که دوباره به رباخواری بپردازند، دوزخی اند و برای همیشه در آن خواهند ماند». [بقره: 275]ونیز مي‌فرمايد:«ای مؤمنان! ربا را که چند برابر (قرض است) نخورید و تقوای الهی پیشه کنید؛ باشد که رستگار شوید و از آتشی که برای کافران آماده شده است، بپرهیزید».[آل‌عمران:130-131]

رسول الله صلی الله علیه و سلم ربا را از جمله‌ی هفت گناهي برشمرد كه صاحبش را به نابودي مي‌كشاند. در بخاري و مسلم از ابوهريره رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «از هفت گناه بزرگ و نابودگر پرهیز کنید. مردم گفتند: ای رسول خدا! آن‌ها کدامند؟ فرمود:
1- شریک قرار دادن برای الله.
2- جادو.
3- کشتن انسان بی‌گناه.

4- خوردن ربا.
5- خوردن مال یتیم.
6- فرار کردن از میدان جنگ با کافران.
7- تهمت زنا به زنان پاكدامن و بي‌خبر از آن.
هر یک از این هفت گناه انسان‌ را به‌ هلاکت می‌رساند.

7-خوردن مال مردم به ناحق؛
از جمله ستم‌هاي بزرگی كه انسان ‌را به دوزخ مي‌كشاند، خوردن مال مردم از راه باطل است. الله متعال مي‌فرمايد:«ای مؤمنان! اموالتان‌ را در میان خویش به‌ناحق مخورید، مگر این‌که داد و ستدی با رضایت شما در کار باشد. و خویشتن را نکشید. به درستی که الله به شما مهرورز است. هر کس از روی تجاوز و ستم چنین کند، به زودی او را در آتش دوزخ خواهیم افکند؛ و این کار برای الله آسان است». [نساء:29-30]

هر كس اموال مردم را به ناحق بخورد، از اموال یتیم هم نمی‌گذرد. الله متعال اموال یتیم را بدان جهت به‌طور ویژه يادآور می‌شود، كه آنان ضعيف هستند و خوردن مال‌شان راحت‌تر است؛ در نتیجه گناه بسيار سنگين‌تری می‌باشد. «بي‌گمان کسانی که اموال یتیمان ‌را به ستم می خورند، در حقیقت آتش را در شکم هایشان فرو می برند و به زودی در آتش فروزان جهنم خواهند افتاد».[نساء:10]









برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
yosra69 (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 9:19 pm), zohreh (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 11:44 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط bahar » سه شنبه مرداد ماه 27, 1394 11:24 am


8- تصویرگران:
در روز رستاخیز، سخت‌ترين عذاب براي كساني است که‌ با آفرینش الله برابری می‌کنند و تصوير مي‌کشند. در بخاري و مسلم از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود:«سخت‌ترين عذاب در روز رستاخیز، براي تصويرگران می‌باشد».

از عبدالله بن عباس رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ ‌رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود:«هر تصویرگر وارد دوزخ می‌شود و در آن‌جا هر تصویری که کشیده است جان می‌گیرد و او را شکنجه می‌کند».از عایشه‌ رضی الله تعالی عنها نقل شده‌ است که‌ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:«سخت‌ترين عذاب از آنِ كساني است كه آفريده‌اي مانند آفريدگان الله متعال مي‌سازند».


9- گرايش به ستمگران:
از جمله عواملي كه انسان ‌را به دوزخ مي‌كشاند، گرايش به ستمگران و دوستي با آنان است.«به ستمکاران گرایش نداشته باشید که در این صورت آتش دوزخ به شما می‌رسد و در برابر الله هیچ دوست و یاوری ندارید و آن‌گاه نصرت و یاری نمی‌شوید». [هود:113]

10-برهنگان پوشیده ‌ و كساني كه بر پشت و كمر مردم شلاق مي‌زنند:
از جمله کسانی که وارد آتش دوزخ مي‌شوند، زنان بدحجابی هستند كه بندگان الله را به فساد مي‌كشانند و در بندگي الله متعال پایدار نیستند. ار ابوهريره رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ ‌رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود:«دو دسته دوزخی هستند كه من آن‌ها را نديده‌ام «در زمان من نيستند» دسته‌ی نخست، گروهي هستند كه شلاق‌هایي به‌سان دم گاو در دست دارند و با آن‌ها مردم را مي‌زنند. گروه دوم زناني هستند كه با اين‌كه لباس پوشيده‌اند، اما برهنه هستند. به بيگانگان و مردان نامحرم گرايش دارند و توجه آنان را به خود جلب می‌کنند. موهای بسته‌ی سرشان مانند کوهان شتر است. این‌دو وارد بهشت نخواهند شد و بوي بهشت هم به مشام‌شان نخواهد رسيد؛ حال آن‌كه بوي بهشت از فاصله‌ی بسيار دور استشمام مي‌شود».

قرطبي درباره‌ی «معهم سياط كاذناب البقر» مي‌فرمايد: «اين شلاق‌ها با اين ويژگي، هم‌اكنون در ديار مغرب، قرطبه و اندلس مشاهده مي‌شود».صديق حسن خان در تاييد گفته‌ی قرطبي مي‌فرمايد: اين وضعيت در تمام سرزمین‌ها و زمان‌ها مشاهده شده است و هر روز در نزد حكام و سران جامعه نمایان‌تر می‌شود. از تمام آن‌چه كه مايه‌ی ناخرسندي الله متعال است، به‌ الله پناه مي‌بریم. در بسياري از سرزمین‌های اسلامی، کسانی که‌ مردم را با شلاق می‌زنند، مشاهده می‌شود. الله متعال اين‌ها و امثال‌شان‌ را نابود سازد. امروزه شمار بدحجابان بسيار فراوان است. ‌آن‌ها دقیقاً همان ويژگي‌هایي را دارند، كه رسول الله صلی الله علیه و سلم بدان اشاره‌ نمود.

ادامه دارد ........






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 2
yosra69 (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 9:19 pm), zohreh (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 11:44 pm)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط bahar » چهارشنبه مرداد ماه 28, 1394 3:09 pm


گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند:

12- كساني كه جانوران ‌را آزار مي‌دهند:
امام مسلم در صحيح خود از جابر رضی الله عنه روايت کرده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «دوزخ به من نشان داده شد. در لابه‌لای آن زني از بني‌اسرائيل را دیدم كه گربه‌ی خود را آزار داده بود. او گربه‌اش را اسير كرد. نه به او غذا می‌داد و نه رهایش كرد تا از حشرات روي زمين بخورد؛ در نتيجه، گربه از گرسنگي جان سپرد.»آري، اگر حال كسي كه يك گربه را عذاب داده است چنين باشد، پس حال كساني كه بندگان الله را عذاب مي‌دهند چگونه است؟ اگر عذاب دادن و آزار رساندن انسان‌هاي نیک و شايسته، به خاطر ايمان و اسلام‌شان باشد، چگونه است؟!

13-عدم اخلاص در تحصيل علم:
حافظ منذري احاديث زيادي را در پرهیز از تحصيل علم در راه غیر الله آورده است. برخي از آن احادیث را براي خوانندگان محترم بازگو مي‌کنیم:1ـ از ابوهريره رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «هر كس علمي را كه به‌خاطر کسب خشنودي الله متعال آموخته مي‌شود، بياموزد و هدفش به دست آوردن كالاي دنيا باشد، در روز رستاخیز بوي بهشت به مشامش نمی‌رسد».2ـ از جابر رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «علم را برای فخرفروشی میان علما، مجادله با نادان و دستیابی به‌ بهترین جایگاه مجالس، كسب نكنيد؛ هر کس چنین کند، بداند که‌ آتش منتظر اوست».3- از ابن عمر رضی الله عنهما روایت شده‌ است که‌ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: «هر كس علمي را براي غير الله بياموزد، بايد جایش را در دوزخ آماده‌ کند».

14- كساني كه در ظرف طلا و نقره مي‌نوشند.
بخاري و مسلم از ام‌سلمه (رضی الله تعالی عنها) روایت کرده‌اند که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «كسي كه از ظروف طلا و نقره مي نوشد، آتش دوزخ را در شكمش فرو مي‌برند». و در روايت مسلم آمده است:
«كسي كه در خوردن و آشاميدن از ظروف طلا و نقره استفاده مي‌كند، آتش دوزخ را در شكم‌شان می‌ریزند». جابر رضی الله عنه می‌گوید: از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدم که فرمود: «ابريشم و ديباج نپوشيد و در ظروف طلا و نقره چیزی ننوشيد و در بشقاب‌های طلا و نقره غذا نخوريد؛ زيرا اين‌گونه ظروف در دنيا از آنِ كافران است و در اخرت از آنِ ما».

15- كسي كه درخت سايه دار مورد استفاده‌ی مردم را قطع كند.
از عبدالله بن حبیش رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : «هر كس درخت سدره را قطع كند، الله متعال سر او را در آتش آويزان مي‌كند».بيهقي با سند صحيح از عايشه (رضی الله تعالی عنها) روايت مي‌كند که‌ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:«كساني كه درخت سدره «سايه‌دار مورد استفاده مردم» را قطع كنند، الله متعال آن‌ها را سرنگون وارد آتش می‌نماید».

16- خودكشي.
در بخاري و مسلم از ابوهریره‌ رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «کسی که‌ خود را از بالای کوهی پرت کرده و بکشد، برای همیشه‌ با پرت شدن در دوزخ، عذاب داده‌ می‌شود و کسی که‌ با نوشیدن سم خودکشی کند، این سم در دستش قرار داده‌ می‌شود و برای همیشه‌ در دوزخ سم می‌نوشد و کسی که‌ به‌ وسیله‌ی آهنی خودکشی کند، در دوزخ این آهن در دستش قرار داده‌ می‌شود و او پیوسته آن‌را به‌ شکمش فرو می‌برد».در صحيح بخاري از ابوهريره رضی الله عنه روایت شده‌ است که‌ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود:«كسی که خودش را خفه کند، در دوزخ نيز خودش را خفه می‌کند و كسی که با نيزه خودكشي كند، در دوزخ نيز با نيزه خود را مي‌كشد. (البته در دوزخ نمي‌ميرد و از آن عذاب نجات پيدا نمی‌كند)».

پایان






برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها:
yosra69 (پنج شنبه مرداد ماه 29, 1394 9:19 pm)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط ghassam » پنج شنبه شهريور ماه 26, 1394 11:38 am

جزاک الله خیرا کثیرا
   لا اله الا الله
محمد رسول الله
نماد کاربر
ghassam
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 60
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 12, 1394 8:33 am
محل سکونت: غزه / فلسطین
تشکر کرده: 7 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 350

Re: گناهاني كه مرتكبين آن به دوزخ وعده داده شده‌اند

پستتوسط mahshid » پنج شنبه شهريور ماه 26, 1394 3:49 pm

نماد کاربر
mahshid
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 101
تاريخ عضويت: دوشنبه بهمن ماه 21, 1392 4:24 pm
تشکر کرده: 26 بار
تشکر شده: 179 بار
امتياز: 1830


بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان