راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

در این بخش مسایل دینی مربوط به بانوان قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 10:57 pm



4- استفاده از طلايي كه به شكل مجسمه حيوانات در آمده است :

اين كار از جمله مسايلي است كه بعضي از زنان نسبت به آن سهل انگاري مي كنند.
در فتواي شيخ محمد بن صالح بن عثيمين آمده است:

سوال: حكم خريد و فروش قطعه طلايي كه بر روي آن تصويري حك شده است و يا به شكلهاي مختلفي مانند پروانه و يا سر مار و چيزهاي ديگر درآمده است، چيست؟

جواب: خريد و فروش و استفاده از زيور آلاتي مانند طلا و نقره كه به شكل حيوانات درآمده است، حرام است، زيرا شكستن و نابود كردن مجسمه ها بر هر مسلماني واجب است،

در صحيح مسلم از ابوالهياج نقل شده است كه حضرت علي رض به او گفت:
( آيا تو را به انجام كاري كه پيامبرص من را نيز مامور انجام دادن آن كرده است، راهنمايي كنم؟ اينكه هر مجسمه اي را كه ديدي آنرا بشكن و هر قبري كه بالاتر از سطح زمين بود آنرا با زمين هم سطح كن)

و از پيامبرص نقل شده است:

( إن الملائكة لا تدخل ﹰبيتا فيه صورة )
( فرشتگان وارد خانه اي كه در آن عكس و مجسمه باشد،  نميشوند).

بنابراين مسلمانان از خريد و فروش و استفاده از چنين زيورآلاتي بايد اجتناب كنند .

إسلامية، (2/360).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 10:58 pm



5- استفاده از طلايي كه آيات قرآن بر روي آن حك شده است :

گروهي از زنان طلاهايي  ميخرند كه بعضي از آيات قرآن بر روي آنها حك شده است و براي خود و يا فرزندانشان از آن استفاده  ميكنند .

و در فتواي شيخ عبداﷲ بن حميد: آمده است كه:  
سوال: حكم نوشتن آيه الكرسي و كلمه اﷲ و محمدص بر روي طلايي كه زنان و كودكان از آن استفاده  ميكنند، چيست؟ آيا بردن آن به داخل دستشويي جايز است؟.
  
جواب: اين كار اشتباه است، قرآن براي كارهاي  بيهوده اي مثل حك شدن بر روي طلا و ظرف و موارد ديگر نازل نشده است، بلكه خداوند قرآن را براي شفاي بيماريهاي معنوي و هدايت مردم و نصيحت مومنان نازل كرده اند.
قرآن براي نوشته شدن بر روي زيور آلات و لباسها نازل نشده است تا آن را به داخل دستشويي ها ببرند، در نتيجه اين كار حرام است، و نبايد صورت بگيرد. قرآن بسيار بزرگتر و منزه تر از آن است كه براي اين كارهاي پست استفاده شود، بلكه خداوند قرآن را براي هدايت بشري، نازل  نموده اند .

خداوند تعالي  ميفرمايد :
( وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا )
الإسراء (82)

(و ما آياتي از قرآن را فرو مي فرستيم كه مايه بهبودي [دلها از بيماريهاي ناداني و گمراهي و پاكسازي درونها از كثافت هوس و آزمندي و تباهي] و رحمت مومنان به سبب در برداشتن ايمان و رهنمودهاي پر خير و بركت يزدان] است ولي بر ستمگران [كافر، به سبب ستيز نور حق و داشتن روح طغيان] جز زيان نمي افزايد).
پس استفاده از قرآن به اين شيوه حرام مي باشد، و بايد نوشته هاي قرآن را از روي طلا و چيزهاي ديگر پاك كرد. زيرا باعث بي حرمتي به قرآن مي شود، و وارد شدن با قرآن به داخل دستشويي و حمام، به هر شكلي حرام است. بلكه چنانكه علما گفته اند به خاطر احترام و تعظيم مقام قرآن بايد از اين كارها جلوگيري كرد، واﷲ اعلم.
     
كتاب »فتاوي المرأة المسلمة«، (1/458).

ولي اگر منظور زن از نوشتن قرآن جلوگيري از چشم زخم و حسد نسبت به خود و فرزندانش باشد ـ كه در اكثر موارد اين چنين است ـ دچار لغزش اعتقادي خطرناكي شده است. زيرا اين كار حكم تعويذ نوشتن را پيدا  ميكند كه پيامبرص درباره آن  فرموده اند:

(من علق تميمة فقد أشرك ).     
أحمد و آلباني آنرا صحيح شمرده است.

(كسي كه از تعويذ استفاده و آن را آويزان كند، شرك ورزيده است).

بهترين راه براي محفوظ نگه داشتن كودكان از چشم زخم، گفتن تسبيحات روزانه و اوراد نقل شده [از پيامبرص] و خواندن سوره هاي ناس و فلق است، كه بر كودكان خوانده شود و اين چيزي است كه به اذن خداوند به كودكان نفع  ميرساند [نه استفاده از تعويذ.]
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 10:59 pm


                             
6- كاشتن مو :

كاشتن مو براي زن حرام است، به دليل حديثي كه از اسماء دختر ابوبكر رض نقل شده
است كه گفته اند:
(لعن رسول اﷲ ص الواصلة والمستوصلة)      البخاري.
(پيامبرص زني را كه عمل مو كاشتن را انجام  ميدهد، و زني را كه اين عمل بر روي او صورت ميگيرد، لعنت كرده اند).

در فتواي مفصل علامه شيخ محمد بن صالح بن عثيمين درباره مسائل متعددي كه مربوط به كاشتن مو مي شود، چنين ذكر شده است كه:

استفاده از كلاه گيس حرام است، و اين كار زير مجموعه مو كاشتن است. اگر چه مثل آن نيست ولي موي سر را برخلاف آنچه كه هست نشان  ميدهد، به همين دليل شبيه به مو كاشتن است .
پيامبرص زني كه عمل مو كاشتن را انجام مي دهد، و زني كه اين عمل بر روي او صورت مي گيرد، لعنت  كرده اند.
ولي اگر سر زن اصلاً مو نداشته باشد و يا طاس باشد، براي پنهان كردن اين عيب استفاده از كلاه گيس اشكالي ندارد.
براي اينكه پنهان كردن نقص جايز است، و به اين دليل كه ( پيامبرص به شخصي كه در يكي از غزوات بيني اش قطع شده بود، اجازه دادند از بيني مصنوعي كه از جنس طلا بود استفاده كند ).
پس اين مسأله وجه گسترده تري پيدا مي كند، و شامل مسائل خودآرايي و جراحي بيني و غيره مي شود، پس كارهايي كه براي پنهان كردن يك عيب انجام مي شود، اشكالي ندارد مانند:
انجام جراحي بيني براي كسي كه انحراف بيني دارد، و از بين بردن خال سياه. ولي
كارهاي غير ضروري مانند:
خالكوبي و ابرو برداشتن، حرام است. استفاده بدون دليل شرعي از كلاه گيس، حتي اگر با اجازه و رضايت همسر باشد، حرام است، به اين دليل كه در اموري كه خداوند حرام كرده اند، هيچ رخصت و  اجازه اي وجود ندارد .
فتوی (518/2)
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 11:00 pm


                              
فرق باز كردن مو از بغل :

يكي از بخشهاي مهمي كه به خودآرايي زن مربوط مي شود، دانستن حكم فرق باز كردن مو از بغل كه بعضي از زنها اين كار را انجام مي دهند مي باشد.

از شيخ محمد به صالح بن عثيمين درباره حكم فرق باز كردن موي سر براي زنان پرسيده شد؟.
در جواب ايشان گفتند:
در فرق باز كردن موي سر، مرسوم باز كردن فرق مو از وسط مي باشد.
موي سر در جهت هاي مختلف جلو و عقب و چپ راست رشد دارد.
فرق باز كردن از وسط نوع مشروع اين عمل مي باشد، ولي فرق باز كردن مو از بغل مشروعيت ندارد، و شايد نوعي تقليد از غير مسلمانان باشد، و اين عمل ممكن است شامل حكم حديث پيامبرص شود كه فرموده اند:

( صنفان من أهل النار لم أرهما بعد، قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤوسهن كاسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها )،
( دو گروه از اهل جهنم هستند كه هنوز آنها را نديده ام، گروهي كه شلاقهايي مانند دم گاو به همراه دارند و با آنها مردم را مي زنند، و زناني كه پوشيده اند و [در عين حال] برهنه اند، و زناني كه به طرف مردها تمايل پيدا مي كنند و مردها را به طرف خود جذب مي كنند [موي] سر آنها مانند كوهان شتر، خميده است، [اين دو گروه] هرگز وارد بهشت نمي شوند، و بوي آنرا هرگز احساس نمي كنند )،

پس برخي از علما در توضيح
( المائلات المميلات ) گفته اند:
آنها زناني هستند كه موهاي خود را به بغل شانه مي كنند، و موهاي ديگران را نيز اين چنين شانه مي كنند. ولي نظر درست اين است كه منظور از ( المائلات ) زناني هستند كه از وظايف ديني كه بر آنها واجب است و همچنين از حيا داشتن، منحرف شده اند و ديگران را نيز منحرف مي كنند ،و اﷲ أعلم .      فتوی (530/2)
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 11:00 pm


                                   
جمع كردن مو بر بالا سر (شينيون):  

تعدادي از زنان تمام موي سر را بالاي سرشان جمع مي كنند، يا آن را تاب مي دهند و پشت سرشان جمع مي كنند.

در فتواي علامه شيخ محمد به صالح بن عثيمين براي سوال جمع كردن مو بر بالاي سر كه (شينيون ) ناميده مي شود چه حكمي دارد؟
چنين آمده است:
  
ايشان: گفته اند: علماء اين نظر را دارند كه جمع كردن مو در پشت سر شامل حكم نهي و تعذيري مي شود كه در گفته پيامبرص آمده است:
( صنفان من أهل النار لم أرهما بعد )،
(دو گروه از اهل جهنم هستند كه هنوز آنها را نديده ام )، و در اين حديث آمده است:
( ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة )،
( و زناني كه پوشيده اند و [در عين حال] برهنه اند و زناني كه به طرف مردها تمايل پيدا مي كنند و مردها را به طرف خود جذب مي كنند [موي] سر آنها مانند كوهان شتر، خميده است)

بنابراين از جمع كردن مو بر روي سر نهي شده است، ولي ريختن موها بر روي گردن اشكالي ندارد، مگر زماني كه زن مي خواهد به بازار برود كه اين حالت نوعي نشان دادن زيبايي مي باشد، زيرا كه موها مشخص مي شود و باعث بروز فتنه ميگردد، كه اين كار جايز نمي باشد . فتوی .(2 /527)

8- سنجاق موهاي تصويردار :

از جمله مواردي كه برخي از زنان درباره آن سهل انگاري مي كنند، خريدن سنجاق موهايي است كه داراي تصاوير حيوانات مي باشد، و اين كار مخالفت با نصوص قطعي ديني است كه نگهداري تصوير را حرام دانسته اند.
                                          
دكتر شيخ صالح فوزان ـ حفظه اﷲ ـ گفته اند: استفاده از نوار و سنجاق مو و آلات موسيقي جايز نيست، به اين دليل كه استفاده از تصوير در لباس و غيره حرام است مگر تصاوير قالي و فرش كه به علت لگدمال شدن و فرسوده شدن، اشكالي ندارند، و وسايل بي بند و باري بايد نابود شوند و نوار و سنجاق موي تصويردار نيز كه تصاوير غير اخلاقي بر روي آنها است، به اين دليل كه ترويج بي بند و باري و تشويق به آن مي باشد ،بايد نابود شوند .     
كتاب فتاوي المرأة المسلمة، (2/528).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 11:02 pm



9- لنزهاي رنگي :

برخي از زنان و دختران براي زيبايي از لنزهاي رنگي استفاده مي كنند، و بعضي از آنها رنگ لنزها را مطابق با رنگ لباسشان تغيير مي دهند.

از دكتر شيخ صالح فوزان پرسيده شد كه:
حكم استفاده از لنزهاي رنگي با توجه به اين كه قيمت بسيار بالايي نيز دارند، به عنوان وسيله خودآرايي و پيروي از مد چيست؟

ايشان ـ حفظه اﷲ ـ در جواب گفته اند: استفاده از لنز زماني كه به آن نياز هست ،مشكلي ندارد، ولي هنگامي كه به آن نيازي نيست، استفاده نكردن از آن بهتر است. به ويژه زماني كه قيمت آن گران باشد كه اين كار اسراف و حرام مي باشد. و از آنجا كه رنگ چشم را بدون دليل غير واقعي نشان مي دهد، نوعي فريبكاري مي باشد .

الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة، (3/916).

10- خلخال :

بي ترديد استفاده از خلخال براي زنها در هنگام خروج از خانه و در حضور نامحرمان ، :حرام است. خداوند تعالي مي فرماید :
(و آنها هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود، و صداى خلخال كه برپا دارند بگوش رسد) . [النور: 31].
ولي استفاده كردن آن نزد همسر جايز است، چنانكه در فتواي شيخ عبدالعزيز بن باز: آمده است كه استفاده زن از خلخال نزد همسر و محارمش اشكالي ندارد. زيرا يكي از انواع زيور آلاتي است كه زنان استفاده مي كنند .
منبع سابق( 3/916).
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » شنبه آبان ماه 23, 1394 11:10 pm



11- كفشهاي پاشنه بلند :

بسياري از زنان و دختران كفشهاي پاشنه بلند مي پوشند كه قد آنها را بلندتر نشان مي دهد. در فتواي هيئت عالي افتا آمده است:
  
پوشيدن كفش پاشنه بلند جايز نيست، براي اينكه زن با پوشيدن آنها ممكن است زمين بخورد و انسان از نظر ديني مامور است كه از خطرات فاصله بگيرد و خداوند ميفرمايند :

(خود را با دست خويش به هلاكت نيفكنيد ) [۱۹۵ :البقرة]

و مي فرمايند: (خودكشي مكنيد ) [النساء: 29]

و همچنين اين كفشها قد و قامت زن را بلندتر از حد واقعي خود نشان مي دهد، و باعث نوعي فريبكاري و نمايان شدن زيبايي هايي كه از ظاهر شدن آنها براي زن مومن نهي شده است، مي گردد.
خداوند  ميفرمايند:
( و آنها نبايد زينت خود را آشكار سازند مگر در( 12) مورد:
براي شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان، يا بردگانشان (كنيزانشان)، يا مردان سفيهي كه تمايلي به زن ندارند، يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند ،آنها به هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود (و صداى خلخال كه برپا دارند بگوش رسد)، و همگي به سوي خدا بازگردید اى مؤمنان! تا رستگار شويد )  [31 :النور]

كتاب الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة، (3/912) با اختصار.
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

Re: راهنمایی های ارزشمند درباره لباس و آرایش زنان

پستتوسط yasina » دوشنبه آبان ماه 24, 1394 12:07 am

12- عطر زدن :

بعضي از زنها و دختران قبل از خروج از منزل اقدام به استعمال عطر مي كنند كه باعث مي شود توجه مرداني را كه در مسير آنها هستند به خود جلب كنند.

از شيخ عبدالعزيز بن باز پرسيده شد: آيا زن هنگامي كه قصد رفتن به مدرسه يا بيمارستان و يا ديدن اقوام و همسايگان را دارد، جايز است كه عطر بزند و از منزل خارج شود؟.

ايشان در جواب گفته اند:
زن هنگامي كه مي خواهد به مجالس زنانه برود و در مسير خود با مردها روبرو نمي شود عطر زدن براي او جايز است. ولي جايز نيست كه عطر بزند و به بازار، كه مردها در آنجا هستند برود.
پيامبرص فرموده اند:
(أيما امرأة أصابت ﹰبخورا فلا تشهد معنا العشاء )، ( هر زني كه عطر زده است پس با ما در نماز عشاء شركت نكند )
و احاديث ديگري در اين باره نقل شده است، براي اينكه اگر زن از عطر استفاده كند و در مسير مردها و مجالس مردانه مانند مسجد باشد توجه آنها را به خود جلب مي كند، در
حالي كه زن بايد خود را مستور نگه دارد و از خود نمايي پرهيز كند،

خداوند مي فرمايند:
( و شما در خانه هاي خود بمانيد و همچون جاهلیت نخستين (در ميان مردم) ظاهر نشويد،  اندام و وسائل زينت خود را در معرض تماشاي ديگران قرار ندهيد )
[33 :الأحزاب]

از مظاهر خودنمايي نشان دادن       زيباييهايي مانند صورت و سر و غيره مي باشد .

كتاب الفتاوي الجامعة للمرأة المسلمة ، (3/904).

و براي خودداري از اين عمل حديث پيامبرص كافي است كه  ميفرمايند:
( أيما امرأة استعطرت ثم خرجت فمرت علی قوم ليجدوا ريحها فهي زانية وكل عين زانية )       
أحمد و آلباني آن را حسن شمرده است.

(هر زني كه عطر بزند، سپس [از خانه] خارج شود و از [كنار] گروهي رد شود تا بوي عطر او را احساس كنند، پس او زنا كار است و هر چشمي كه او را مي بيند، زناكار است).
                                       

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

و پايان بخش این مبحث :

خواهر عزيزم ، اميدوارم ذكر اشتباهات شرعي كه بسياري از زنان در اين دوره دچار آن مي شوند، شما را ناراحت نكرده باشد ، و اين اندرزهاي صادقانه که فقط جهت يادآوري براي خواهران مسلمان بيان گردید باعث رنجش خاطرتان نشده باشد .

پس خواهرم تلاش كن تا هر امر مخالف شرعي را كه در لباس و آرايش دچار آن شده اي، ترك كني و اين مطلب را مد نظر قرار دهي كه اگر شخصي كاري را به خاطر خداوند ترك كند خداوند جاي گزين بهتري به او مي دهد.

زيبايي حقيقي زن عبارت است از ايمان، پايبندي او به دين پروردگار و شرم از اينكه خداوند ـ عزوجل ـ او را در حالت معصيت در هر زمان و مكان ببيند.

وصلی اﷲ وسلم علی نبينا محمد وعلی آله وصحبه أجمعين وآخر دعوانا أن الحمدﷲ رب العالمين
نماد کاربر
yasina
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 10, 1391 12:30 am
تشکر کرده: 97 بار
تشکر شده: 252 بار
امتياز: 2440

قبلي

بازگشت به دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان