موزه های مشهد

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

موزه های مشهد

پستتوسط amirali96 » سه شنبه تير ماه 18, 1397 12:00 am

در

عضويت  / ورود
می توانید زمانی را برای بازدید از موزه های مشهد در نظر بگیرید. با توجه به اینکه شهر مقدس مشهد جزو پر مخاطب ترین سفرهای تابستانی است و در سفر با تور ارزان مشهد می توانید علاوه بر زیارت به گشت و گذار در شهر پر جاذبه ی مشهد بپردازید. در ادامه به معرفی موزه های مشهد پرداخته ایم.موزه آستان قدس مشهدآدرس: مشهد، حرم امام رضا (ع)در میان جاذبه های مذهبی و تاریخی حرم و همچنین در میان موزه های مشهد؛ موزه آستان قدس را می توان بعنوان گنجینه های قدیمی و تاریخی که آثار و نفایس مختلفی را در دل خود جای داده است نام برد.






موزه مردم شناسیآدرس: مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی ۱۹حمام شاه یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ایران است. سازه اصلی بنا از جنس آجر بوده و آهک، ساروج، سنگ، شیشه، فلز و کاشی از دیگر مصالح به کار رفته در این حمام است.که ساختاری بسیار زیبا از حمام‌های قدیمی را به نمایش می‌گذارد.

حمام مهدی قلی بیک (حمام شاه) یکی از حمام های شهر مشهد است که مربوط به عصر صفویه است و در ابتدای بازار بزرگ، جنب مسجد شاه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام مهدی قلی بیک در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد.



موزه نان مشهد
آدرس: مشهد بلوار چمن، نرسیده به فدائیان اسلام

موزه نان بعنوان اولین موزه تخصصی در آبان ماه ۱۳۹۰ در مشهد افتتاح شد. این موزه نخستین موزه تخصصی در ایران و خاورمیانه به شمار می‌آید. با توجه به اینکه نان های سنتی نسبت به نان‌های وارداتی از سلامت بالایی برخوردار هستند و برای ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و آشنایی نسل جوان با تولید چنین نان‌هایی ایجاد شده است. در این موزه می توانید انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال و همچنین ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی را ببینید . در کنار اینها مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، همچنین رقص اپر، یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه به نمایش درآمده است.



موزه نادری
موزه نادري بنا به همت انجمن آثارملي در سال 1342 خورشيدي توسط مهندس هوشنگ سبحون طراحي و ساخته شده است . در قسمت اصلي بناي يادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفي آثار تاريخي اين دوره شكل گرفته است. اين چشم‌انداز خارجي بنا تنديس نادرشاه سوار بر اسب به بهمراه تني چند از سربازانش بر فراز يك حجم سنگي مرتفع توسط مجسمه ساز شهير ايرني زنده ياد استاد ابوالحسن صديقي ساخته شده است.


موزه بزرگ خراسانموزه بزرگ خراسان یکیاز برزگترین موزه های خاورمیانه است که در مجموعه فرهنگی تفریحی کوهسنگی با 12طبقه در زیر بنایی نزدیک به 18هزار متر مربع واقع شده است . فاز اول این مجموعه در بهمن سال 93 افتتاح شده است.


این موزه دارای گنجینه یا مخزن اشیاء, تالارهای تخصصی اشیاء تاریخی و مردم شناسی , بخش امور اداری و قسمت ویژه علم کیهان شناسی , کتابخانه , آزمایشگاه و کارگاههای مرمت اشیاءتاریخی می باشد .موزه شه لافتیآدرس : جاده آرامگاه , بلوار شاهنامه , چهار برج , بهار 24
موزه آیین های پهلوانی ؛ یکی از موزه های مشهد که بسیار مورد توجه گردشگران علاقه‌مند به فردوسی و شاهنامه است. این موزه جایگاه پهلوانان و کشتی گیران پیشکسوت که دارای مقام های پهلوانی و هنرهای فردی است می باشد.ورودی زورخانه درب بسیار کوچکی است که برای وارد شدن باید خم شوید. روی آن با خط زیبایی نوشته شده است: «سر تعظیم فرود آور به هنگام ورود/ چون که جای ادب و رسم جوانمردان است».

موزه آب مشهد
آدرس: مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه ای خراسان
موزه آب مشهد زیر نظر اداره آب منطقه‎ای خراسان مشهد افتتاح شده و بررسی، شناخت و معرفی سازه‌های آبی قدیمی استان مانند سدها، قنوات، آب انبارها، یخدان‌ها و ….. ومعرفی چگونگی پیشرفت صنعت آب از گذشته تا به امروز را به نمایش گزاشته است.

amirali96
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 247
تاريخ عضويت: پنج شنبه فروردين ماه 30, 1397 10:42 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 1 دفعه
امتياز: 10

بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان