ملین و انواع آن (ملین های روان کننده،اسمزی،طبیعی)

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

ملین و انواع آن (ملین های روان کننده،اسمزی،طبیعی)

پستتوسط goli70 » سه شنبه شهريور ماه 5, 1398 4:40 pm

انواع مختلفی از ملین ها وجود دارد که به صورت قرص ها، کپسول ها و مایعات مصرف می شوند. شیاف ها؛ و تنقیه نیز از دیگر روش های مصرف ملین است



از

عضويت  / ورود
خسته شده اید و فکر می کنید ممکن است نیاز به ملین داشته باشید؟ میلیون ها انسان هر روزه با علائم

عضويت  / ورود
مثل مدفوع سخت، احساس انسداد یا تخلیه ناقص و کمتر از سه حرکت روده در هفته دست و پنجه نرم می کنند. ملین ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به افزایش تحرک روده، حجم مدفوع و  تکرار آن کمک می کنند، بنابراین موقتاً

عضويت  / ورود
را تسکین می دهد. اما در صورت استفاده بیش از حد از ملین ها، آنها می توانند مشکلاتی از جمله یبوست مزمن را ایجاد کنند. یک رژیم غذایی سالم پر از میوه، سبزیجات و محصولات غلات کامل. ورزش منظم؛ و نوشیدن حداقل هشت فنجان آب در روز می تواند به جلوگیری از یبوست در بیشتر افراد کمک کند.  با این حال هنوز هم در 85٪ از موارد مراجعه به پزشک برای درمان یبوست از داروی مسهل می شود. بنابراین مهم است که بدانیم ملین ها چگونه کار می کنند و چگونه می توان از آنها به صورت ایمن استفاده کرد.
انواع ملین هاانواع مختلفی از ملین ها وجود دارد که به صورت قرص ها، کپسول ها و مایعات مصرف می شوند. شیاف ها؛ و تنقیه نیز از دیگر روش های مصرف ملین است. هر نوع ملین مزایای و عوارض جانبی خاص خود را دارد. اگرچه استفاده از شیاف یا تنقیه به اندازه بلعیدن یک قرص راحت نیست، اما این ملین هایی که از مقعد وارد می شوند، سریعتر عمل می کنند.
فیبر

عضويت  / ورود
مسهلی است که اکثر پزشکان برای یبوست طبیعی و کم تحرکی روده توصیه می کنند.

عضويت  / ورود
به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل (به خصوص سبوس گندم) موجود است.  

عضويت  / ورود
با افزایش مقدار آب و حجم مدفوع به برطرف کردن یبوست و حرکت سریع آن در روده بزرگ کمک می کند. هنگام مصرف مکمل های فیبر، نوشیدن آب کافی برای به حداقل رساندن احتمال نفخ و انسداد احتمالی ضروری است.
در صورت افزایش عمده مصرف فیبر  و قرار دادن آن در رژیم غذایی ممکن است عوارض جانبی مانند گرفتگی شکم، نفخ یا گاز در شکم ایجاد شود.در نتیجه بهتر است، به تدریج میزان فیبر مصرفی را افزایش دهید. همچنین فیبر می تواند باعث کاهش جذب برخی از داروها در بدن شود، بنابراین همیشه داروهای خود را حداقل یک ساعت قبل، یا دو ساعت بعد از مصرف فیبر مصرف کنید.
ملین های روان کنندههمانطور که از این نام این دارو پیداست، ملین های روان کننده مدفوع را لغزنده می کنند. روغن معدنی موجود در این محصولات یک لایه نرم و صاف به دیواره های روده می افزاید و از خشک شدن مدفوع جلوگیری می کند. اگرچه این دارو بسیار مؤثر است، اما از ملین های روان کننده به عنوان درمانی کوتاه مدت برای یبوست استفاده می شود. زیرا مصرف یک دوره طولانی از این دارو، موجب جذب ویتامین های محلول در چربی از روده شده و جذب داروهای تجویزی را کاهش می دهد. همزمان با مصرف سایر داروها یا مکمل ها از ملین های روان کننده استفاده نکنید.
ملین کننده های نرم کننده مدفوعملین کننده های نرم کننده حاوی دكوزات (نرم کننده مدفوع) هستند. اگرچه مدت زمان تاثیر ملین یک هفته یا بیشتر است، اما اغلب برای دوره بهبودی پس از عمل جراحی، زنانی که به تازگی زایمان کرده اند و یا افراد مبتلا به

عضويت  / ورود
مفید است.
ملین های اسمزیاین ملین وظیفه نرم کردن مدفوع را دارد. مصرف این ملین موجب می شود، مایعات بدن به داخل روده کشیده شوند. آب بیشتر در روده باعث نرم تر شدن مدفوع می شود که عبور آن را از مقعد آسان تر می کند. بهتر است همراه با مصرف ملین های اسمزی مقدار زیادی آب نوشیده شود. زیرا آب موجب افزایش تاثیرگذاری ملین شده و نفخ را کاهش میدهد.
داروهای مسهل نسخهداروهای مسهل با افزایش مقدار آب داخل روده و افزایش حرکت دستگاه گوارش، قوام مدفوع را تغییر می دهند. این دارو مناسب افرادی است که از یبوست مزمن و سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست رنج می برند. مصرف این دارو برای بیماران زیر شش سال توصیه نمی شود. اگرچه این دارو در بهبود عملکرد منظم روده مؤثر است، اما خطر ابتلا به

عضويت  / ورود
را به همراه دارد و ممکن است موجب کم آبی شدید بدن در کودکان شود.
ملین تحریک کنندهاگر وضعیت اضطراری داشته باشید و به رفع سریع یبوست احتیاج دارید، مسهل کننده های محرک سریعاً این کار را انجام می دهند. این نوع ملین ها با تحریک پوشش روده کار می کنند و از این طریق عبور مدفوع از طریق روده بزرگ را تسریع می کنند. ملین های محرک همچنین باعث افزایش هیدراتاسیون مدفوع می شوند. برخی از ملین های تحریک کننده معروف شامل Correctol ، Dulcolax ، Ex-Lax ، Feen-a-Mint و Senokot است. آلو (آلو خشک) نیز یک محرک موثر کولون است و طعم خوبی نیز دارد.
توجه: از ملین های محرک، روزانه یا به طور مرتب استفاده نکنید. این نوع ملین ممکن است توانایی طبیعی بدن در دفع مدفوع و ایجاد وابستگی ملین را تضعیف کند. همچنین: ملین های محرک ممکن است باعث گرفتگی و

عضويت  / ورود
شوند.
نکات ضروریقبل از مصرف ملین ها نکات زیر را به یاد داشته باشید :
  • برای منظم شدن حرکات روده، ابتدا از فیبر استفاده کنید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید.
  • هنگام استفاده از ملین ها بدن را در حالت هیدراته نگه دارید.
  • از استفاده مکرر از ملین های محرک خودداری کنید. برخی از این ملین ها می توانند توانایی بدن در جذب ویتامین D و کلسیم را محدود کنند.
  • اگر مشکل شما در مورد یبوست ادامه دارد ، به پزشک خود مراجعه کنید. یبوست ممکن است علامتی هشدار دهنده برای یک مشکل جدی تر از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت یا کم کاری تیروئید باشد.
ملین های طبیعیhttps://vanaklaser.ir/wp-content/uploads/2019/08/Natural-laxatives-1.jpg"%20alt="ملین%20طبیعی"%20width="500"%20height="400"%20srcset="https://vanaklaser.ir/wp-content/uploads/2019/08/Natural-laxatives-1.jpg%20500w,%20https://vanaklaser.ir/wp-content/uploads/2019/08/Natural-laxatives-1-185x148.jpg%20185w,%20https://vanaklaser.ir/wp-content/uploads/2019/08/Natural-laxatives-1-75x60.jpg%2075w"%20sizes="(max-width:%20500px)%20100vw,%20500px"%20title="ملین%20و%20انواع%20آن%20(ملین%20های%20روان%20کننده،اسمزی،طبیعی)%201"%20style="box-sizing:%20border-box;%20border:%200px;%20vertical-align:%20middle;%20max-width:%20100%;%20height:%20auto;%20display:%20block;%20margin:%200px%20auto;
ملین های طبیعی به حفظ حرکات منظم روده کمک می کنند. به دلیل اثرات مثبت آنها بر بدن، ملین ها می توانند به رفع یبوست و بهبود حرکات منظم روده کمک کنند. بسیاری از ملین های طبیعی وجود دارند، که می توانند به اندازه داروها در جلوگیری از یبوست مؤثر باشند. برخی از مهمترین ملین های طبیعی به این شرح است:
  • دانه چیا
  • انواع توت ها
  • حبوبات
  • بذرکتان
  • روغن کرچک
  • سبزیجات سبز
  • سیب
  • روغن زیتون
  • ریواس
  • آلوئه ورا
  • سبوس جو دوسر
  • کیوی
  • سیترات منیزیم
  • قهوه
  • پیسلیوم



goli70
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 109
تاريخ عضويت: سه شنبه بهمن ماه 2, 1397 2:49 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان