واکسن گارداسیل (واکسن اچ پی وی): قیمت، مزایا و عوارض

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

واکسن گارداسیل (واکسن اچ پی وی): قیمت، مزایا و عوارض

پستتوسط goli70 » سه شنبه شهريور ماه 12, 1398 1:57 pm


عضويت  / ورود
که با نام واکسن گارداسیل نیز معروف می باشد، می تواند کودکان و بزرگسالان را در مقابل برخی از انواع ویروس پاپیلوم انسانی یا اچ پی وی که بیشتر از طریق روابط جنسی منتقل میشود محافظت کند.

برای همین منظور توصیه می شود که کودکان در سن 11 یا 12 سالگی و قبل از شروع به روابط جنسی واکسینه شوند. البته هر فردی می تواند این واکسن را تا قبل از 45 سالگی دریافت کند.

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی (HPV) از ویروس های شایعی است که می تواند از طریق ارتباط پوستی یا رابطه جنسی منتقل شود. انواع خاصی از این ویروس می توانند منجر به بیماری های خطرناکی نظیر سرطان دهانه رحم در زنان شود.

از شایعترین عوارض آلودگی به این ویروس، زگیل تناسلی، زگیل واژن و زگیل مقعد می باشد.

واکسن گارداسیل
واکسن گارداسیل اچ پی وی
گارداسیل (Gardasil) در اصل نام تجاری محصول شرکت دارویی مرک که یکی از شرکت های تولید کننده واکسن پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی می باشد که در مقابل تیپ های 6،11،16،18  ویروس اچ پی وی مقاومت کرده و فرد واکسینه شده را محافظت میکند.

این واکسن در نوع خود اولین بوده و دارای تائیدیه  اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا  می باشد.

شرکت گلاکسو اسمیت کلاین نیز واکسنی برای مقابله با تیپ های 16 و 18 ویروس اچ پی وی با نام تجاری سرواریکس تولید کرده است و در ایران نیز اقداماتی برای تولید واکسن صورت گرفته و ظاهرا تا سال 2020 وارد بازار خواهد شد.


قیمت
طبق بررسی ها در سال 97 قیمت واکسن گارداسیل هلال احمر 273 هزار تومان و نرخ آزاد حدود یک میلیون تومان می باشد که با توجه به افزایش قیمت ارز در سال 98 می بایست با یک جهش زیاد همراه باشد و در آینده قیمت جدید نیز اعلام می گردد.

مزایا و کاربرد
واکسن گارداسیل برای مقابله با انواع تیپ های  6،11،16،18 ویروس اچ پی وی ساخته و تولید شده است که می تواند از افراد در مقابل بیماری های مرتبط با این ویروس محافظت نماید که برخی از آنها به شرح زیر است:

انواع تیپ های ویروس پاپیلوم انسانی
سرطان دهانه رحم
سرطان مقعد
سرطان آلت تناسلی
برخی از انواع سرطان روده
زگیل تناسلی
تزریق این واکسن  برای اشخاصی که آلرژی به مخمر دارند، کسانی که در سیستم ایمنی بدن ضعف دارند، زنان باردار و کودکان زیر 9 سال ممنوع است.

بهترین زمان تزریق برای پسران 9 تا 21 سال  و برای دختران 9 تا 26 سال می‌باشد.

مراحل تزریق واکسن
واکسن گارداسیل در اندازه 0.5 میلی لیتری بوده و در طی 6 ماه و در 3 مرحله بصورت عضلانی تزریق می‌شود.مرحله دوم 2 ماه پس از اولین تزریق و مرحله سوم 4 ماه بعد از دومین تزریق می باشد که در مجموعه 6 ماه می باشد.

طبق تحقیقات صورت گرفته پس از گذشت 3 ماه از اولین تزریق بدن در برابر ویروس اچ پی وی مقاوم میشود.

مزایای واکسن اچ پی وی
واکسن اچ پی وی می تواند از فرد در مقابل ویروس های اچ پی وی از انواع 16 و 18 محافظت کند، که هر دو این ویروس ها می تواند منجر به سرطان های خاص شود. بعضی از واکسن ها نیز می توانند در برابر گونه هایی از ویروس که موجب زگیل تناسلی می شود، مقاومت ایجاد نماید.

تاکنون اداره غذا و داروی ایالات متحده سه واکسن Gardasil، Gardasil 9 و Cervarix  برای حفاظت از اچ پی وی را تأیید کرده است. این واکسن ها باید در فاصله زمانی های شش ماه تزریق شوند تا زمانی که مراحل دریافت آن تکمیل گردد.

واکسن گارداسیل از فرد در برابر سروتیپ های 6 و 11 محافظت می کند. این دو نوع باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند.

آیا واکسن اچ پی وی دارای عوارض جانبی است؟
یکی از ضعف های این واکسن محافظت در برابر نوع خاصی از این ویروس است، یعنی نمی تواند در برابر انواع مختلف این ویروس مقاومت ایجاد نماید. واکسن اچ پی وی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اما این عوارض به ندرت اتفاق می افتند. تاکنون هیچ عوارض جانبی جدی ناشی از این واکسن  گزارش نشده است. برخی از عوارضی که ممکن است، پس از تزریق این ویروس ایجاد شوند، عبارتند از :

درد یا تورم در محل تزریق
تب خفیف
سردرد
احساس خستگی و ضعف
درد عضلانی و مفصلی
حالت تهوع و استفراغ
درد در شکم
اسهال
در صورت دریافت واکسن و بروز نشانه های ذکر شده یا هر نشانه غیر معمول دیگری با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. برخی از افراد نگران هستند که واکسیناسیون اچ پی وی ممکن است عوارض جانبی جدی یا اثرات دراز مدت مانند ناباروری به دنبال داشته باشد. مطالعات در این باره نشان داده است که این واکسن مانند هر واکسن دیگری ایمن است.  واکسن اچ پی وی بر باروری تاثیر نمی گذارد و ممکن است باروری را در بعضی از خانم هایی که در معرض ابتلا به STI قرار دارند را بهبود ببخشد.

همانطور که ذکر کردیم  این واکسن در برابر همه نوع اچ پی وی از فرد محافظت نمی کند، و فقط شامل انواع خطرناک این ویروس است. بنابراین، لازم است زنانی که این واکسن را دریافت کرده اند، مانند سایرین برای انجام آزمایش های پاپ اسمیر مراجعه کنند تا نشانه های سرطان دهانه رحم در آنها مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین این واکسن ها تنها در برابر نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت ایجاد کرده و در برابر سایر بیماری های روابط جنسی تاثیری ندارد. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های جنسی یا مقاربتی، هنوز هم نیاز به استفاده از کاندوم یا سایر محافظت کننده های جنسی دارید.

عوامل خطر ابتلا به اچ پی وی
افرادی که واکسن اچ پی وی را دریافت نمی کنند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند. عواملی که خطر ابتلا به این ویروس را افزایش میدهند، عبارتند از :

رابطه جنسی محافظت نشده
برقراری رابطه با شرکای جنسی متعدد
زخمی  شدن پوست
تماس با زگیل های مسری
مصرف سیگار یا تنباکو که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند
عوامل و بیماری های تضعیف سیستم ایمنی بدن مانند HIV
تغذیه نامناسب
راه های دیگر برای جلوگیری از اچ پی وی
به طور کلی، بهترین راه برای جلوگیری از اچ پی وی، واکسیناسیون است. اما راه های دیگری که می تواند از دریافت  ویروس جلوگیری کند عبارتند از:

استفاده از محافظ در طول رابطه جنسی : استفاده از کاندوم یا سایر محافظت کننده ها، می تواند خطر ابتلا به اچ پی وی را کاهش دهد.
انجام آزمایش های معمول برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم : پزشکان می توانند از طریق آزمایش پاپ اسمیر تغییرات غیرطبیعی سلول های رحم در زنان  بین سنین 21 تا 65 را تشخیص دهند.
حفظ رژیم غذایی سالم : نتایج یک مطالعه نشان داده، کمبود فولیک اسید و مواد مغذی با افزایش عفونت اچ پی وی مرتبط است.

https://hpvdarman.com/hpv/%d9%88%d8%a7%da%a9%d8%b3%d9%86/



goli70
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 109
تاريخ عضويت: سه شنبه بهمن ماه 2, 1397 2:49 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان