درمان فیستول و آنچه نیاز است بدانید!!!

در این بخش مطالبی در زمینه بهداشت سلامت و تازه های پزشکی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

درمان فیستول و آنچه نیاز است بدانید!!!

پستتوسط goli70 » چهارشنبه شهريور ماه 5, 1399 10:24 am

در مورد فیستول مقعدی چه می دانید؟ آیا تا به حال علائم یا نشانه هایی از این بیماری داشته اید؟ برای پیشگیری از آن چه اقدامی کرده اید؟ این بیماری نیاز به مدیریتی پیچیده دارد و سالیان سال است که هم پزشکان و هم بیماران را محاصره کرده است.







فیستول مسیری است غیرطبیعی که دو عضو از بدن را به هم متصل میکند. این بیماری ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود. اما شایع ترین محل برای ایجاد آن، اطراف مقعد است.







به این ترتیب فیستول مقعدی مسیری است که مابین بخشی از روده و پوست اطراف مقعد ایجاد میشود. علت ایجاد چنین بیماری عفونت است. فیستول کشنده نیست، اما بیماری محسوب میشود و نیاز به درمان فوری دارد، زیرا گسترش عفونت می تواند عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد. اگر میخواهید با این بیماری و عوارض آن آشنا شوید، همراه ما باشید.







علت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، علت فیستول عفونت است، اما این عفونت می تواند ناشی از بیماری های مختلفی (آبسه، سل، سرطان و…)  ایجاد شود، که مهمترین آنها آبسه مقعدی است.







عدم درمان آبسه و یا عدم تخلیه کامل عفونت آن می تواند به فیستول منجر شود. پیشروی عفونت در بدن موجب میشود مسیری بین اعضای بدن تشکیل شود. از دیگر علل ایجاد این عارضه مقعدی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:







آبسه مقعدی



بیماری دیورتیکولیت



عوارض جانبی جراحی این محل



وارد شدن ضربه به مقعد



بیماری های التهابی روده مثل کرون و کولیت زخمی



بیماریهای مقاربتی مثل اچ پی وی، کلامیدیا



سرطان



عوارض سل







از کجا بفهمیم فیستول داریم؟

از علائم و نشانه های این بیماری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:



احساس درد در اطراف مقعد



ایجاد برآمدگی، سوراخ و آبسه در اطراف دریچه مقعد



ترشح چرک و عفونت و یا خونریزی از زخم



آبسه های مکرر



سوزش و خارش



تغییر رنگ پوست اطراف مقعد



هرگونه علامت غیرطبیعی مثل عفونت، قرمزی و یا خارش مقعد







البته که برای تشخیص بیماری بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. پزشک با تجویز روش هایی مانند سونوگرافی و یا MRI بیماری را به طور قطع تشخیص میدهد و پس از این مراحل درمان شروع میشود.







درمان فیستول مقعدی

برای از بین بردن این مسیر یا سوراخ غیر طبیعی هیچ دارویی وجود ندارد. درمان های خانگی نیز برای رفع این بیماری توصیه نمی شود، زیرا این کار تنها انجام درمان های موثر را به تاخیر می اندازد و موجب پیشرفت بیشتر بیماری می شود. تنها راهکار عمل جراحی فیستول مقعدی می باشد. این جراحی در کلینیک نوین به دو طریق انجام میشود:







جراحی لیزری

درمان فیستول و آنچه نیاز است بدانید!!!



درمان فیستول با لیزر شامل استفاده از اشعه لیزر برای برش دادن ناحیه فیستول و خارج کردن آن است. جایگزینی لیزر با تیغ جراحی موجب شده آسیب کمتری به بافت های اطراف وارد شود و خونریزی و درد نیز ایجاد نشود. لیزر سرپایی و در کمتر از یک ساعت انجام میشود.







این درمان از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است. زیرا خطر بازگشت بیماری و نیاز به سایر درمان ها را به حداقل کاهش میدهد. از مزایای این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:







تنها با یک بار لیزر از شر این بیماری خلاص خواهید شد.



سرپایی و سریع



بدون درد و خونریزی



کمک به ترمیم سریعتر زخم و دوره نقاهت کوتاه



هزینه مقرون به صرفه



بدون نیاز به بستری در بیمارستان



درمان قطعی و بدون احتمال بازگشت



بدون خطر آسیب زدن به پوست و به جای ماندن جای زخم ها



جراحی سنتی

درمان فیستول و آنچه نیاز است بدانید!!!



جراحی سنتی یا فیستولوتومی، شامل استفاده از تیغ جراحی برای برش فیستول و خارج کردن محتویات آن است. جراحی روش قدیمی و منسوخ شده درمان این بیماری است، جراحی می تواند آسیب بیشتری به بافت وارد کند.







این درمان در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. یکی از مهمترین معایب جراحی به این روش احتمال آسیب دیدن اسفنکتر و بی اختیاری روده است. اگر برش جراحی بر روی عضله اسفنکتر باشد، می تواند سبب بی اختیاری شود. به همین جهت پزشکان انجام این درمان را به جز در موارد اضطرار توصیه نمی کنند.







از معایب جراحی فیستولوتومی، میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:



جراحی می تواند درد و خونریزی ایجاد کند.



جراحی ممکن است باعث آسیب دیدن اسفنکتر و بی اختیاری شود.



احتمال عود مجدد بیماری در این روش بیشتر است.



احتمال آسیب های ناشی از بیهوشی در این روش بیشتر است.



دوره نقاهت طولانی تر







اگر می خواهید نتیجه بهتری از این درمان بگیرید، بهتر است با مشورت پزشک برای دوره ای کوتاه آنتی بیوتیک دریافت کنید، تا عفونت زخم برطرف شود.







یکی دیگر از روشهایی که برای درمان این بیماری به کار میبرند، کار گذاشتن نخ در مسیر فیستول و یا همان ستون است. بعد از قرار دادن نخ باید هر چند روز یکبار این نخ را جابجا کرد تا بافت در پشت آن ترمیم شود.







در ضمن اگر بروی فیستول آبسه تشکیل شده، نباید خودتان برای تخلیه آن اقدام کنید، این کار باعث میشود چرک به طور کامل تخلیه نشود.







مراقبت های بعد از درمان

درمان فیستول را با هر روشی که انجام دهید، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد تا بتوانید از شر این عارضه خلاص شوید. البته ناگفته نماند که بیمارانی که به روش جراحی سنتی درمان شده اند، نیاز به مراقبت های بیشتری دارند. این بیماران می بایست مرتباً پانسمان خود را تعویض و از عفونت جلوگیری کنند. انجام راهکار های زیر به بیماران کمک می کند، تا سریع تر به بهبودی برسند:







بهداشت این قسمت را رعایت کرده و همیشه آن را تمیز و خشک نگه دارید.



با مشورت پزشک از داروهای آنتی بیوتیک و مسکن استفاده کنید.



تا چند هفته از فعالیت های سنگین به خصوص ورزش های سنگین بپرهیزید.



مصرف غذاهای حاوی فیبر در جلوگیری از یبوست به شما کمک می کند.



نشستن در آب گرم در ترمیم سریعتر زخم ها اثر گذار است.



بهداشت مقعد را رعایت کنید.



تعویض مرتب پانسمان ها







پیشگیری از فیستول

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. تنها می توانید با درمان سریع آبسه از بروز بیماری پیشگیری کنید. توصیه میکنیم حتماً برای درمان آبسه به پزشک مراجعه کنید و خودتان برای تخلیه آبسه اقدام نکنید. بعد از تخلیه نیز از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید. رعایت بهداشت و به خصوص بهداشت جنسی نیز می تواند از بیماری جلوگیری کند.



منبع:

عضويت  / ورود
goli70
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 109
تاريخ عضويت: سه شنبه بهمن ماه 2, 1397 2:49 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 0 دفعه
امتياز: 0

بازگشت به بهداشت سلامت و تازه های پزشکی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان