ده فرمان براي دارو دادن به كودك

در این بخش مطالبی در مورد خانواده ، فرزندان و... قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

ده فرمان براي دارو دادن به كودك

پستتوسط salaheldinkurd » چهارشنبه بهمن ماه 12, 1390 6:46 pm

ده فرمان براي دارو دادن به كودك
     
اگر شما هم كودكي داشته باشيد حتماً تجربه كرده‌ايد كه دادن دارو به كودك به خصوص در سنين زير يكسال چقدر مشكل است، چون در اين سنين رفلكس بلع قوي است و حتي با مقادير كمي از قطره يا شربت هم ممكن است كودك تمام دارو و حتي شيري كه خورده را بالا بياورد.

و به همين علت شما ممكن است نتوانيد حدس بزنيد كه كودك چه مقداري از دارو را تف كرده و چه مقداري را قورت داده. علاوه بر اين مايع بودن دارو سبب مي‌شود كه هنگام ريختن دارو در پيمانه نتوانيد بادقت زيادي ميزان دارو را اندازه‌گيري كنيد.

همه اين عوامل باعث مي‌شود كه داروهاي كودكان به شكل مناسبي مصرف نشود. به همين علت به تازگي سازمان غذا و داروي آمريكا تصميم گرفته توصيه‌هايي درباره داروهايي كه به شكل مايع هستند منتشر كند تا جلوي اين خطاها گرفته شود.



به نظر اين سازمان يكي از عوارض شايع مصرف اين داروها مصرف ميزان بيش از حد دارو است كه به سادگي با دقت به نكات زير قابل پيشگيري است.

1- لطفاً قبل از دادن دارو به كودك دستورالعمل داخل جعبه را به دقت بخوانيد.

2- دارو را به همان اندازه كه پزشك تجويز كرده به كودك بدهيد، نه كمتر و نه بيشتر.

3- اگر كودكي داريد كه همزمان بايد چند داروي مختلف مصرف كند، از مراقبين بهداشتي و پزشكتان درباره تداخل داروهايي كه مصرف مي‌كند سوال كنيد.

4- هنگام دادن دارو به دستور نوشته شده و تفاوت بين قاشق چايخوري و مربا خوري و غذا خوري توجه كنيد. حجم يك قاشق چايخوري يك سي سي، قاشق مربا خوري 5/2 سي‌سي و قاشق غذاخوري 5 سي‌سي است.

5- بهتر است از وسيله توصيه شده و يا همراه با دارو (مثل قطره چكان يا پيمانه) استفاده كنيد. مثلا اگر توصيه پزشك يك پيمانه است، شما هم از همان پيمانه همراه دارو استفاده كنيد.

6- اگر ميزان مصرف با پيمانه قابل اندازه گيري نيست بهتر است براي اندازه گيري از سرنگ‌هاي مناسب استفاده كنيد.مثلا براي اندازه گيري 3 سي سي مي‌توانيد از سرنگ 5 سي سي استفاده كنيد.

7- هنگام دادن دارو به خصوص داروهاي بدون نسخه به وزن كودك توجه داشته باشيد تا داروي زيادي به كودك ندهيد. معمولا در دستورالعمل دارو ميزان دوز توصيه شده بر اساس وزن كودك نوشته شده است.

8- داروها را دور از دسترس كودكان نگهداريد تا سر خود به سراغ آنها نروند.

9- قبل از دادن دارو به كودك 3 بار نوع دارو وميزان آن را با نسخه كنترل كنيد چون گاهي داروخانه‌ها هم اشتباه مي‌كنند. در صورت امكان بد نيست داروها را نزد پزشك ببريد تا از صحت آن مطمئن شويد

10- هنگام اضافه كردن آب به داروهايي كه به شكل سوسپانسيون هستند دقت كنيد كه كمتر يا بيشتر از حد نشانه آب نريزيد و در چند مرحله آب را اضافه كنيد تا كاملا پودر را در خود حل كند.

برای نویسنده این مطلب salaheldinkurd تشکر کننده ها: 3
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
salaheldinkurd
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 22
تاريخ عضويت: جمعه آبان ماه 12, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 21 بار
تشکر شده: 39 بار
امتياز: 100

پستتوسط mehr » پنج شنبه بهمن ماه 13, 1390 1:28 pm

با سلام و تشکر

مطلب مفیدی بود.مشکل اکثر مادران است.

(بهتره ازش پرینت بگیرمو در خانه بهداشت قرار بدم که اغلب مادران از این نکات بهره ببرن.)
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630


بازگشت به خانواده

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان