آزمایشگاه علمی ‌مریخ با 3 هزار میلیارد تومان!!!

در این بخش مقالات علمی قرار داده می شود

مديران انجمن: pejmanava, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Elmi

آزمایشگاه علمی ‌مریخ با 3 هزار میلیارد تومان!!!

پستتوسط abdulrahman » سه شنبه بهمن ماه 18, 1390 12:50 pm

جام جم آنلاين: آزمایشگاه علمی ‌مریخ نام ماموریتی است كه طي آن روباتي به نام كنجكاوی (curiosity) قرار است حدود 9 ماه ديگر و پس از سفري فضايي بين سياره‌اي بر سطح مریخ فرود آید و در دهانه گيل به كاوش بپردازد.(البته این خبر مربوط به تاریخ چهارشنبه 14 دي 1390 است)

مریخ‌نورد كنجكاوی، با استفاده از فناوری فرود منحصر به فرد و بهر‌برداري از تكنولوژی‌های بسیار پیچیده‌ای كه در ساخت ابزار تحقیقاتی آن به كار گرفته شده است، مي‌رود تا در راستای تكمیل‌كردن تحقيقات ماموریت‌های روباتيك گذشته برای بررسی محیط‌زیست در مریخ قدم بزرگي بردارد.

هدف اصلي همه اين ماموريت‌ها بررسي امكان وجود شرايط لازم براي زندگي انسان در كلوني‌هاي مريخي است و به اين منظور اين روبات به تجهيزاتي مجهز شده تا خاك مريخ را به نحو دقيق‌تري آزمايش كند.

این كاوشگر حدود 5 برابر بزرگ‌تر از خواهران دوقلوي قبلی خود یعنی روبات‌های« روح» و «فرصت» است كه در سال‌های قبل در مریخ كاوش می‌كردند. با وزني حدود یك تن و اندازه‌ای تقریبا برابر با یك ماشین كوچك، 10 برابر آن دو روبات، ابزار علمی‌ و آزمایشگاهی با خود حمل می‌كند.

روبات كنجكاوي آنقدر ابزار و حسگر و تجهيزات آزمايشگاهي با خود دارد كه باعث شده ‌ این روبات ، آزمایشگاه تحقیقات علمی‌مریخ ناميده شود.

این پروژه 3 هزار میلیارد توماني (این رقم ناچیز شما را به یاد چه اتفاق ناچیزی می اندازد؟؟؟) توسط مركز جت پیشران ناسا در موسسه فنی كالیفرنیا كه سازنده بسیاری از روبات‌ها از جمله روبات‌های مریخ‌نورد قبلی نیز می‌باشد با همكاری شركت‌های بوئینگ و لاكهید مارتین ساخته شده است.

این روبات مجهز 4 هدف اصلی دارد كه عبارتند از:

1 ـ تعیین توانايي مریخ براي ميزباني از بشر

2 ـ مطالعه آب و هوای مریخ

3 ـ مطالعه زمین‌شناسی مریخ

4 ـ جمع‌آوري اطلاعات براي برنامه‌ریزی جهت یك ماموریت سرنشين‌دار به مقصد مريخ

روبات كنجكاوي براي اين‌كه بتواند اين چهار هدف را دنبال كند بايد بتواند مواد تشكيل‌دهنده سطح مريخ از نظر تركيب و كاني‌شناسي را بررسي كرده و شباهت‌ها و تفاوت‌هاي آنها را با مواد سطح زمين بررسي كند.

همچنين اين روبات مجهز به ابزاري براي شناسايي مواد شیمیایی بلوك‌های سازنده زندگی (biosignatures) است كه به دنبال ردي از حيات احتمالي مريخ در گذشته‌هاي دور مي‌گردد.

كنجكاوي همچنين با تحلیل فرآیندهای تشكیل سنگ و خاك در مریخ و روش‌های اصلاح آن تلاش خواهد كرد تا آينده اين سياره را تحليل كند. اين روبات همچنين مجهز به يك ايستگاه هواشناسي مجهز است كه ضمن ارزيابي جو و بررسي تاثير آن بر سطح مريخ به باستان‌شناسي اتمسفر اين سياره خواهد پرداخت.

اين ايستگاه هواشناسي مجهز با تعيين دقيق وضعيت فعلي اتمسفر مريخ و بررسي چرخه آب و دي‌اكسيد كربن در اين سياره اطلاعات ذيقيمتي در اختيار دانشمندان و مسافران‌ آينده سياره سرخ خواهد گذاشت.

بررسي مشخصه طيف‌هاي الكترومغناطيسي دريافتي از خورشيد و تابش‌هاي كهكشاني نيز به دانشمندان كمك خواهد كرد تا ميزان خطر سفر سرنشين‌دار به سطح مريخ را ارزيابي نمايند.

حدودا هر دو سال يكبار موقعيت مناسبي در قرارگيري زمين و مريخ نسبت به هم در مدار‌هايشان به دور خورشيد به وجود مي‌آيد كه با توجه به نزديك‌شدن مداري زمين و مريخ به يكديگر سفرهاي فضايي به سياره سرخ اوج مي‌گيرد. از اين‌روست كه اين روزها شاهد آغاز سفر مريخ‌نورد ديگري به نام فوبوس ـ گراست از كشور روسيه به سمت مريخ نيز بوديم كه با عدم موفقيت روبه‌رو شد.

اين روبات با انرژي هسته‌اي كار مي‌كند و به فناوري‌هاي بسيار پيچيده آزمايشگاهي مجهز است؛ فناوري‌هايي كه در كمتر آزمايشگاهي در زمين يافت مي‌شود، محققان اميدوارند اين روبات به سوالات بشر براي امكان زندگي انسان بر مريخ و وجود يا عدم وجود حيات در مريخ حتي از نوع باكتريايي پاسخ قطعي دهد.

مريخ‌نورد كنجكاوي بعد از رسيدن به مريخ، فرآيند منحصر به فردي را جهت فرود بر سطح مريخ انجام خواهد داد. بعد از رسيدن به جو مريخ حرارت سپر اوليه در برخورد با جو رقيق مريخ بسيار بالا مي‌رود.

از اين رو كنجكاوي مجهز به سپر حرارتي است كه تا 2100 درجه سانتي‌گراد را تحمل ‌كرده و روبات را از سوختن و ذوب شدن حفظ مي‌كند. بعد از گذشتن از اين بخش و ورود به اتمسفر غليظ مريخ، چتر بزرگ محموله ارزشمند ناسا باز شده و سرعت را بشدت كاهش مي‌دهد، سپر حرارتي جدا شده و روبات توسط يك پرنده روباتيك ديگر ـ كه به آن وصل است ـ به محل فرود هدايت مي‌شود.

اين پرنده روباتيك با استفاده از فشار ناشي از موشك‌هاي معكوس خود سرعتش را كم مي‌كند و در ارتفاعي حدود 100 متر بالاتر به حالت تعادل قرار مي‌گيرد. در اين مرحله كنجكاوي به آرامي و با كمك چندين طناب كه به قسمت‌هاي مختلف آن متصل است به روي سطح سياره قرار مي‌گيرد. به محض لمس سطح مريخ توسط چرخ‌هاي كنجكاوي، پرنده روباتيك از محل دور شده و در جايي دورتر و با فاصله از كنجكاوي سقوط مي‌كند.

كنجكاوي چند دقيقه‌اي را به بررسي محيط اطرافش مي‌گذراند و سپس آرام‌آرام سر از لاك خود بيرون آورده و كم‌كم از حالت فشرده خارج شده و شكل و شمايل واقعي خود را به دست مي‌آورد.

در روبات كنجكاوي ديگر خبري از پنل‌هاي خورشيدي براي تامين انرژي الكتريكي نيست. اين مريخ‌نورد از يك ژنراتور هسته‌اي يا ميني‌رآكتور هسته‌اي با تكنولوژي سبز مناسب براي محيط‌زيست كه توسط شركت بوئينگ ساخته‌شده، انرژي خود را تامين مي‌نمايد.

اين رآكتور مينياتوري مي‌تواند تا 99 سال انرژي لازم براي حركت، داده‌برداري و مخابره اطلاعات مريخ‌نورد كنجكاوي را فراهم آورد.

اين روبات با دارابودن تفنگ نمونه‌برداري ليزري، ميكروسكوپ‌هاي مختلف، قابليت فيلمبرداري HD، دوربين‌هاي بررسي در طيف‌هاي نوري مختلف و بسياري ديگر از تجهيزات و ادوات فوق پيشرفته، نقطه عطفي در طراحي و ساخت كاوشگران روباتي به حساب مي‌آيد، اما در درون اين روبات امكاناتي بيش از اين نيز نهفته است كه آن را تبديل به يك آزمايشگاه تحقيقاتي مدرن كرده، بعد از اين كه كنجكاوي به كمك بازوي روباتيك خود و مته‌هاي مختلفي كه در سر آن قرار داده شده است نمونه‌برداري از سنگ يا خاك مريخ را انجام داد، نمونه را به داخل خود مي‌برد.

در آنجا نمونه را با دقت آسياب كرده و به بخش‌هاي مختلف مانند آزمايشگاه تحليل شيميايي، مركز طيف‌سنجي و آزمايشگاه بررسي‌هاي نانوساختارها مي‌فرستد. هر نمونه در محدوده زماني چندساعته، ده‌ها آزمايش مختلف را پشت‌سر مي‌گذارد و اطلاعات به دست آمده به دقت دسته‌بندي شده و به زمين مخابره مي‌شود.

هدف اصلي اين روبات پاسخ‌دادن به پرسش مهم امكان زندگي انسان در مريخ است. پرسشي كه اين روزها ذهن دانشمندان بسياري را به خود مشغول كرده است.

كنجكاوي قرار است بعد از رسيدن به مريخ به مدت يك سال مريخي يعني زماني حدود 98 هفته زميني (حدود 2 سال)‌ به كاوش در سياره سرخ بپردازد. البته با توجه به تجربه موفق در مريخ‌نورد قبلي« روح» و« فرصت» از همين الان مي‌توان انتظار داشت كه اين مريخ‌نورد بزرگ زمان خيلي بيشتري را در مريخ زنده بماند و نگاه‌ ما را به اين سياره كاملا عوض كند.


عضويت  / ورود

[]این هم چند عکس از این پروژه:







...



برای نویسنده این مطلب abdulrahman تشکر کننده ها:
basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

بازگشت به مقالات متنوع علمی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان