شخصیت هر فرد منحصر به خودش میباشد.2...

در این بخش مطالب متفرقه در زمینه فرهنگی و اجتماعی قرار داده می شود

مديران انجمن: tarannom, CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Farhangi

شخصیت هر فرد منحصر به خودش میباشد.2...

پستتوسط saye » يکشنبه بهمن ماه 23, 1390 9:17 pm

تو مطلب شماره یک امام محمد غزالی بیان کردند که نباید در وجوه شخصیتی خود مقلد صرف بوده و به دیگران شباهت جوییم.
و مثال یکی از کارمندای لنین رو آورد که بخاطر تاییدات بیش از حد اخراج شده بود. و لنین گفته بود این به درد نمیخوره چون انتقاد گر نیست(نقل به مضمون).
ادامه...
چند سال پیش جوانی در دانشکده ی حقوق – که شغلش روزنامه نگاری است – برای گروه زیادی از مردم سخنرانی می کرد. دقیقا نفهمیدم که موضوع سخنرانی اش چه بود، وحدت وجود و یا فناء فی الله و یا یکی دیگر از موضوعاتی که صوفیه از آن سخن گفته و نتوانستند آن را به حدی برسانند که اسلام ناب آن را درست می داند. من شنیدم که آن جوان سخنران این گفته شاعر صوفی را در مناجات با خدا تقلید می کند:
و لو خطرت لی فی سواک اراده              علی خاطری یوما حکمت بردتی !
اگر روزی به ذهنم خطور کند که قصد غیر تو را کنم پس حکم ارتداد خود را صادر می کنم.
این حکمی باطل است و گاهی آن را از اساتید بزرگ در میدان دعوت و بندگی و  ریاضت های سخت می شنویم، تنها زمانی آن را جایز می دانیم که کنایه باشد. حال چگونه آن را از جوانی بپذیریم که بین او و این راه های پر پیچ و خم فاصله ای طولانی می باشد ؟ من با شنیدن آن به یاد دروس مدرسه ابتدائی افتادم که قطعه های از برگزیده ی شعر و نثر را حفظ می کردیم و ملکف به قرائت آن بودیم . یکی از همکلاسی هایم که خوب خطبه می گفت، خطبه « طارق بن زیاد» را در زمانی که یارانش را به جنگ با اسپانیایی ها تشویق می کرد، حفظ کرده بود، و ما هم تصور می کردیم که کشتی های سوخته پشت سر ماست و سپاهیان اسپانیایی جلوی ما و میدان جنگ هم، گسترده مدرسه می باشد.... من جوانانی را دیدم که محتاج به مراحل سخت تهذیب و اصلاح هستند اما با این بیت ابن الفارض صوفی به مرحله ای خرافی جهش می زنند:
لو خطرت لی فی سواک اراده           علی خاطری یوما حکمت بردتی
و سپس این تقلید آنان را در نگاه نادانان و خودشان بزرگ می گرداند. همانا مخالفت انسان با خصلت هایش و جدا شدن از سرشت عقلی و روانی سالمش، زندگیش را تباه می کند و باعث پریشانی در رفتارش می شود. حتما حکایت کلاغی که می خواسته راه رفتن کبک را یاد بگیرد اما راه رفتن خودش را فراموش کرده را شنیده اید. به راستی انسان هر چه تلاش کند که غیر از آنچه هست، باشد باز هم سخت است...!
دیل کارنگی می گوید که از مدیر استخدام شرکت سوکونی فاکوم پرسیدم بزرگترین اشتباهی که افرادی که دنبال کار می گردند، مرتکب می شوند چیست؟ او پاسخ داد: «بزرگترین اشتباهی که این افراد مرتکب می شوندف این است که بر اساس خصلت های خود رفتار نمی کنند و به جای اینکه حقیقت افکار و آراء خود را به تو بگویند جواب سوالهایت را طوری می دهند که تو را راضی کنند. ولیکن این حیله کم کارساز می شود
چرا که مردم همان طور که پول قلابی را می شناسند، تشخیص می دهند که چه کسی ادعای چیزهایی را می کند که در او نیست. روانشناس ویلیام جیمز می گوید: اگر خود را بر اساس آن طور که باید باشیم بسنجیم، مشخص می شود که ما زنده نیستیم چرا که ما فقط اندکی از منابع جسمی و ذهنی خود را به کار می گیریم. و یا به عبارت دیگر هر یک از ما داخل در چارچوب تنگی زندگی می کنیم که آن را داخل در حقایقمان گردانیده ایم. ما غالبا نیروهای فراوان و مختلفی در اختیار داریم ولی عادتا به آن پی نمی بریم و از آن بهره برداری کافی نمی کنیم.
امران شاینفلند در کتاب تو و ژنتیک می نویسد: هر کروموزوم صدها ژن را با خود حمل می کند که هر یک از این ژن ها گاهی به تنهایی می تواند یک انسان را به کلی عوض کند. بلی به راستی که ما با دقت و ظرافتی آفریده شده ایم که حیرت برانگیز و شگفت آور است و اگر پدر و مادری که صاحب یک فرزند هستند، بخواهند دوباره صاحب فرزندی شوند احتمال تولد فرزند به همان شکل فرزند قبلیشان یک در سیصد میلیون است به عبارت دیگر اگر آن بچه ی اولی سیصد میلیون خواهر و برادر داشته باشد، همگی با او متفاوت خواهند بودند ( و فرزند سیصد ملیون و یکم مثل او خواهد بود ) و سپس می گویند که تو در این دنیا منحصر به فرد هستی، پس به خود بپردازد و تلاش کن که از موهبت ها و صفاتی که در تو گنجانده شده ، حداکثر استفاده را ببری. و امرسون می گوید : هر انسانی روزی خواهد دانست که حسد نادانی است و شباهت جستن به دیگران خودکشی می باشد، انسان باید خود را به حالت عادی و اصلی اش بگذارد و به همان حالتی که خداوند او را آفریده راضی باشد. و خواهد دانست که زمین با وجود برکات فراوانش تا زمانیکه در باروری آن تلاش نکند، حتی یک دانه جو به او نخواهد بخشید و او خواهد دانست که نیروهایی که خداوند به انسان بخشیده نیز این چنین است و آنها در نوع خود منحصر هستند و احدی از ماهیت آن خبر ندارد . و تا زمانیکه انسان آن را نیازماید آن را درک نخواهد کرد.
بر اساس این گفته های علمی که نقل کردیم و شرح دادیم مجله منبر الاسلام این گفته خداوند را تفسیر می کند : «
و لکُلِ وجهه هو مولّیها فاستبقوا الخیرات این ما تکونوا یات بکم الله جمیعاً ان الله علی کلّ شی قدیرُ » ( البقره :148).
هر طایفه ای قبله ای دارد که خداوند آن را تعیین کرده است ؛ ( بنابراین، زیاد در باره قبله گفتگو نکنید! و به جای آن ) ، در نیکی ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید، هر جا باشید، خداوند همه شما را ( برای پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز)، حاضر می کند، زیرا او ، بر هر کاری تواناست.
سر دبیر آن روزنامه می گوید: در خصوص آیه باید بدانیم که این آیه کریمه در روند آیه هایی قرار دارد که سخن از قبله و تغییر آن از بیت المقدس به کعبه می باشد. و به همین دلیل مفسرین مجبور بودند که به رابطه ی بین این آیه و موضوع تغییر قبله دقت کنند و مقصود و معانی ای را که این آیه مد نظر دارد، بیان کنند و گفتند: 1- منظور از « وجهه » قبله است و معنی آیه این می شود که: پیروان هر دین و آیین و هر ملتی قبله ای دارند که به آن رو می کنند، حال فرقی نمی کند که مشرک باشند یا اهل کتاب. 2- آن تنها مخصوص پیروان ادیان آسمانی است که یهود و مسیحیت و اسلام می باشد و هر کدام قبله خاص خود را دارند. 3- آن فقط مخصوص مسلمانان است و منظور این است که هر قومی از مسلمانان از جهتی به سوی قبله نماز می گزارند که آن جهات یا جنوب یا شمال یا شرق و یا غرب می باشد.
اختلاف ویژگی های انسان:
اما این آیه گنجایش معنای دیگری را هم دارد و آن این است که هر انسانی بر اساس میل طبیعی درون خود و یا به خاطر همگامی و سازگاری با ویژگی های شخصی خود، مذهب و یا جهتی خاص در زندگی خود دارد و به سمت آن پیش می رود. منظور ما از مذهب، مذاهب سیاسی، اقتصادی و فلسفی  و غیره نیست بلکه هدف ما در اینجا دایره ای وسیعتر است که تمامی بشر را در بر می گیرد، هم پیروان این مکاتب خاص و هم غیر از آنها را.
چرا که مردم نسخه هایی واحد و تکراری از یکدیگر نیستند که در آثار و نشانه های روحی و جسمی شبیه به هم باشند. بلکه آنها از حیث شکل ظاهری همچون بلندی و کوتاهی و لاغری و خشونت و نیرو و ضعف و سلامتی و بیماری و همچنین در اشکال بینی و چشم و دهان و پیشانی و دیگر آثار صورت با هم اختلاف دارند. یعنی بدن ها و صورت هایشان در قالب های مشابه ریخته نشده و به شکل واحدی نیستند و این اختلاف علاوه بر امور محسوس، امور ریز و دقیق را نیز در بر می گیرد مانند تفاوت اثر انگشت در انگشتان میلیون ها انسان. علاوه بر این اختلاف شگفت آور که دلالت بر قدرت خداوند خالق می کند، اختلاف دیگری نیز در ویژگی های روحی و روانی و طبیعت و غرایز و خصوصیت های فکری و عاطفی انسانها وجود دارد. همانطور که انسانها در ویژگی های جسمی و ظاهری با هم دارند. پس هر انسان قالب جسمی خاص خود را دارد که کسی همانند آن را ندارد و همچنین وجود معنوی و درونی خاص خود را دارد که با آن از دیگران جدا می گردد.

ادامه دارد...

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط saye در سه شنبه بهمن ماه 25, 1390 8:37 pm .
دو صد گفته چون نیم کردار نیست...

برای نویسنده این مطلب saye تشکر کننده ها: 6
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), avin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), basireh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), khawan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 42.86%
 
نماد کاربر
saye
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 258
تاريخ عضويت: شنبه آذر ماه 26, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 520 بار
تشکر شده: 213 بار
امتياز: 990

پستتوسط saye » سه شنبه بهمن ماه 25, 1390 8:28 pm

سلام به دوستان خوبم.

بابت فاصله زمانی زیادی که از شماره یک افتاد عذر میخوام چند تا مشکل باهم باعثش شدن.

امیدوارم مورد استفاده باشه...

که هست...
دو صد گفته چون نیم کردار نیست...

برای نویسنده این مطلب saye تشکر کننده ها:
abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
saye
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 258
تاريخ عضويت: شنبه آذر ماه 26, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 520 بار
تشکر شده: 213 بار
امتياز: 990

پستتوسط RafterW » سه شنبه اسفند ماه 1, 1390 1:21 am

سلام سایه ی گرامی
به راستی که این بحث عمیق و جای بحث دارد و به شخصه تجربه هایی هرچند کوچک ولی درک شده دارم اگر بقیه هم موافق باشند مقداری بحث را باز کنیم...

برای نویسنده این مطلب RafterW تشکر کننده ها:
saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
RafterW
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 83
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 3, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 120 بار
امتياز: 0

پستتوسط kazari » پنج شنبه اسفند ماه 3, 1390 12:38 am

سلام
ده س وه ش
منتظر ادامه هستیم
یه سخنرانی باربارا بوش داره در این مورد!
جالب بود
http://www.4shared.com/mp3/J1wibUwp/03-barbarabush.html
آپلود کردم اگه تونستید گوش کنید
اینم متنش
http://www.4shared.com/document/4vweJT1 ... abush.html
یا خدا !! این شکلک چیه اضافه شده!
من نزاشتم
مدیر سایت رسیدگی کنه!!!
خدایا ما را به راه راست هدایت فرما

برای نویسنده این مطلب kazari تشکر کننده ها:
saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
kazari
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 106
تاريخ عضويت: جمعه خرداد ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: نوسود، تهران
تشکر کرده: 98 بار
تشکر شده: 140 بار
امتياز: 560

پستتوسط saye » يکشنبه اسفند ماه 7, 1390 10:55 pm

سلام به دوستای خوبم.

کا خالد عزیز متشکرم بابت اهتمام شما به موضوع.

بابت تاخیر بسیارم، بسیار عذر میخوام. خیلی وقته جوابRafterW  آماده بود ولی سربازیه دیگه...

RafterW جان تشکر. فرمودید بحث رو باز کنیم؛

نمیدونم از کجا و دقیقا منظور شما را نیز. اما...

برای شخص من یکی از مهمترین معیارا و یا شاید بزرگترین معیارم تو ارزش گذاری شخصیت طرفم، انصاف و عدالت تو جبهه گیری طرفه(در حد  وسع علمی خودم)

یعنی وقتی یکی یه نظری در یه مورد خاصی مید، منتظرم عکس العمل طرفمو ببینم و بدونم که آیا از روی انصاف قضاوت می کنه و به موضوع جواب میده یا از روی موضع گیری از قبل آماده ش.

اینجا بیشتر افکار دینی و افکار مذهبی منظورمه...

آیا فکر و دیدگاهی که بهش پایبندیم و تعصب داریم، از روی تبعیت(جاهلانه) پذیرفتیم یا از روی تحقیق(عالمانه)!!! باید برا خودمون معیار بذاریم و خودمونو بسنجیم.

اگه یه مقلدیم که وای بر تقلید که کار کفار و جهال بود و بسیاری از تلاش پیامبر، مبارزه با این خصلت قبیح بود.

اگه با علم به نظریه و ایده ای رسیدیم، آیا دیگه حق همینه و بس؟!

آیا قائل به احتمال حق بودن، برای نظریه ی مخالف و مقابل خود هستیم؟ آیا با تمام وجود جزئیات افکار خودمون و موافقین خودمون رو  با افکار مخالف بررسی و نتیجه گیری می کنیم؟

اگه به این رسیدیم که رو یه فکر درستیم، با مخالفین یا نه نا موافقین چطور تا می کنیم...

با دلیل و استدلال حرفا نظراتمون رو ارائه میدیم یا  شروع به تخریب افکار غیر خودی میکنیم
با مخالفین برادرانه و دلسوزانه از توافقات صحبت میکنیم یا افکار و اعمالشان را به باد استهزاء می گیریم
کسی که زبان به ذم آنان می گشاید را به دوری از انجام غیبت و اعمال تقرقه افکنانه دعوت می کنیم  یا با او همنشین و همراه می شویم
با حکمت بهش مشاوره ی دلسوزانه جهت اجرای طرح هاش میدیم یا   برنامه هاشو با کمال بی انصافی زیر سخت ترین شبهات خفه می کنیم
اگر از ما فراری بود،با و نرمش و محبت نزدیکش میشیم  یا سنگش میزنیم

در کل اعتقاد به اختلاف رای و نظر داریم و باهاش کنار میایم ، یا نه... مرغ یه پا داره و من حقم و لا غیر

فک کنم این یه حلقه ی گمشده تو افکار و اعمال ماس که به اختلاف رای و عدم لزوم وجود یک رای واحد معتقد باشیم.

به امید سبز بود و سبز شدن.


دو صد گفته چون نیم کردار نیست...
نماد کاربر
saye
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 258
تاريخ عضويت: شنبه آذر ماه 26, 1389 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 520 بار
تشکر شده: 213 بار
امتياز: 990

پستتوسط Noha » جمعه ارديبهشت ماه 1, 1391 7:23 pm

بسم الله المستعان

سلام خدا بر شما

ضمن تشکر ازشما برادرسایه؛ فاصله ی ادامه مطلب خیلی زیاد شده!! 8O

اگر براتون مقدوره لطفا ادامه اش رو بگذارید خیلی وقته منتظرم!

جنة الفردوس مأوایتان
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 9 مهمان