گزارشی از برگزاری مراسم مولودخوانی درمسجدجامع روستای خانقاه

در این قسمت جدیدترین نقل اخبار و گزارشها به همراه منبع قرار دارد

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

گزارشی از برگزاری مراسم مولودخوانی درمسجدجامع روستای خانقاه

پستتوسط takanah » پنج شنبه بهمن ماه 27, 1390 4:01 pm

یک شنبه شب مورخ 23/11/90 رأس ساعت 45/7 دقیقه پس ازاقامه نماز عشاء باحضورجمع کثیری از مومنان واهالی روستای خانقاه جشن مولودی خوانی درمسجدجامع روستای مذکوربرگزارگردید.

پس از قرائت قرآن توسط آقای حشمت حسینی ،جناب ماموستا سیدعبدالقادرعزیزی امام جمعه روستا ضمن ایراد سخنانی مقدم مدعوین راگرامی داشته ومیلادمسعود حضرت محمد(ص)راتبریک گفتند،سپس گروه سرودبه تک خوانی کاک اسدالله سرودزیبایی را اجرانمودند.

جناب ماموستا ملاهاشم حکیمی امام جمعه محترم ومحبوب روستای دوریسان سخنران بعدی مراسم بود که فرمایشات ارزشمندی را درمورد وظایف مسلمانان درقبال زحمات رسول اکرم (ص)ونعمت رسالت  ایرادفرمودند.
جزئیات بیشتردر:
http://takana.blogfa.com/post-470.aspx




برای نویسنده این مطلب takanah تشکر کننده ها: 4
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), kazari (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
takanah
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 31
تاريخ عضويت: چهارشنبه تير ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 39 بار
تشکر شده: 87 بار
امتياز: 10

پستتوسط abdolmahdi » پنج شنبه بهمن ماه 27, 1390 5:15 pm

با سلام خدمت دوست گرامي
عجب جرأتي داري
بعداز مقاله كاك متين در مورد بدعت بودن مولوديها نترسيدي به شما هم بگويند اهل بدعت .
جالب اينه كه مؤسسين و سخنرانهاي اين مولوديها بيشتر اوقات ماموستاها و روحانيها هستند لابد اونا هم اهل بدعتند.
آخه يكي نيست بگه اگه يه جايي توي مجلس مولودي مرتكب گناه و مزخرفات مي شوند چرا ما بايد اصلش را كه مملو از نورانيت محبت و شناخت نسبت به اولياي خداست تعطيل كنيم.
اگه راست مي گيم بريم جلوي اينهمه بدعت كه الان بت شده را بگيريم!

برای نویسنده این مطلب abdolmahdi تشکر کننده ها:
takanah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط mehr » پنج شنبه بهمن ماه 27, 1390 9:09 pm

باسلام وتشکر از مجری محترم مراسم

عالی بود،با آنکه قسمت نشدبیام، ولی صدای زیبایتان را شنیدم.


به نظر من در این زمانه باید یه چیزی را بهانه کرد تا مردم و خصوصا جوانان را به مسجد کشاند.اگه این مراسم مولودی نباشد که خیلی از آدم ها سالها نمی دونند درون مسجدشون چه شکلیه، اصلا نمی دونند قبله کدام طرفه.این حرفو که زدم یاد خاطره ای افتادم،به منزل آشنایی در شهری رفتم که موقع نماز ظهر ازش پرسیدم دوست عزیز قبله کدام طرفه؟از پنجره بیرون رو نگاه کرد که ببینه مسجد کدام طرف منزلشان است و برگشت به من گفت نگاه کن مسجد اون طرفه توهم رو اون طرف نماز بخون،من مخم داشت از تعجب صوت می کشید!این خانم محترم یه عمر قبله اش مسجد کوچه شون بود!وشایدم مهموناشم اینگونه راهنمایی کرده بود.پس دوستانی که مولودی و مراسماتی رو که در مسجد برگزارمیشه رو بدعت می دانید،باید در عصر امروزی جوانان رو به گونه ای به مسجد کشانید که حداقل بدانند قبله شان کدام طرفه،شایدم همین مراسم مولودی سبب بیداریشون شد!!!

این نظر من بود.اگه شما دوستان برای روی آوردن بعضی افراد  و جوانان به مسجد، روشی بهتر از این دارید؛ بسم الله.....!
"اللّهم انّا نسالک عیش السعداء و موت الشهداء و مرافقه الانبیاء و النصر علی الاعداء"

برای نویسنده این مطلب mehr تشکر کننده ها:
takanah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
mehr
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 924
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 8, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 1274 بار
تشکر شده: 1137 بار
امتياز: 1630

پستتوسط Mmm » پنج شنبه بهمن ماه 27, 1390 9:34 pm

نظرم را به سه بخش تقسیم میکنم!

بخش اول:

ابداع با ارتقاء تفاوت دارد. درست است که تلویزیون و رادیو و ماشین و ماهواره و هواپیما و... در زمان پیامبر وجود نداشته و حالا وجود دارد. اما این وسائل ابداع نشده اند، بلکه ارتقاء یافته اند. ما به اینها نمیگوییم بدعت، زیرا وجودِ اینها مستلزم گذر زمان و پیشرفتِ علم و کشف مجهولات است.
اگر در زمانِ رسول(ص)، زمینه ی اختراع این وسائل فراهم می بود، شک نکنید که رسول(ص) خودشان و یارانِ باوفایشان برای بوجود آوردنِ این وسایل اقدام میکردند و به تمامی مسلمین را به استفاده از آنها توصیه میکردند.

اما مراسم هایی مانند مولودی و سایر مراسمهای دیگر چه؟؟؟ آیا زمینه ی برگزاری این مراسم برای خودِ پیامبر وجود نداشت؟؟ آیا ایشان فکرشان نمیرسید که برای شخصیتهای بزرگتر از خود این مراسم را برگزار نمایند؟؟ آیا ایشان روز ولادتِ سیدالشهداء حضرتِ حمزه را نمیدانستند؟؟ آیا ایشان نیز ولادتِ سیدنا عیسی را نمی دانستند تا برایشان مولودی برگزار کنند؟؟ آیا رسول(ص) روز ولادتِ بانوی اسلام خدیجه ی کبری را نمیدانستند؟؟؟ و روز ولادت سایر أنبیاء و شهداء  را نمی دانستند؟؟ آیا من و شما از اصحابِ کرام نسبت به دین داناتر و نسبت به پیامبر دلسوزتریم که آنان روز ولادتِ پیامبر را می دانستند و میتوانستند این مراسم را برگزار نمایند ولی این کار را نکردند، ولی ما چه؟؟ ما حتی روز تولد ایشان را هم دقیقا نمیدانیم،اما برایشان این مراسم را برگزار میکنیم.
بیخیـــــــــــــــــال...
بعضی اوقات با خود میگویم بعضی از اندیشه ها در مغز بعضی از افراد تزریق شده و همانند یک شکل بر روی یک تخته سنگ حک شده است و اصلا امیدی برای تغییر نیست! اما فورا میگویم: أعوذ بالله من الشیطانِ الرّجیم...



بخش دوم:

دوستِ گرامی، بنده در آخرین نظر خودم بیان داشتم آنگونه که علمای بزرگی مولودی را بصورتِ مطلق بدعت میدانند،همانگونه هم علمای بزرگی وجود دارند که بطور مشروط این مراسم را مباح و مجاز می دانند. طبقِ تعاریف و تفاسیری که علمای موافق مولودی از بدعت و تقسیم بندی های آن میکنند، میتوان  جواز برگزاری این مراسم را از آراء آنان استنباط کرد. از دیدِ برخی افراد، رأیِ علمای موافق بهتر و قوی تر است، و از دیدگاهِ برخی دیگر رأیِ علمای مخالف!
از این رو در صورتِ عدم وجودِ مصلحت،آنانی که بصورتِ عقلی و قلبی رأیِ علمای مخالف را قبول دارند، اگر مأمومِ علمایِ موافق گردند، قطعا مرتکبِ خطا شده اند و می بایست در نزد باری تعالی پاسخگو باشند.
همچنین، کسانی که رایِ علمای موافق را قوی تر و صحیح تر می دانند، مادامی که پیروِ علمای مخالف گردند، طبیعتا آنان نیز باید پاسخگو باشند.
بازهم تاکید میکنم، پاسخگو بودن یک مسلمان در قبالِ عدم مطابقتِ اعتقاد و عمل، منوط به عدم وجودِ مصلحت است!!!!

مثلا در حالِ حاضر بنده ی حقیر، رأیِ علمای مخالف برایم قابل هضم است، اگر بدونِ ضرورت و مصلحت، این مراسم را برگزار نمایم و یا در این مراسم شرکت نمایم، خود را گناهبار می دانم!
اما اگر روزی بیاید و رأیِ موافقان برایم قویتر و صحیح تر جلوه دهد، آنگاه اگر در این مراسم حضور یابم و یا آن را برگزار نمایم، خود را گناهبار نمیدانم!

زوایه ی دیدِ هر کدام از انسانها متفاوت است و هرکس موضوعات و قضایا را بگونه ای میبیند و انسانها در انتخابها مختارند و تعادل محصولِ تنوع است!!!

این نکته را نیز منظور نمایم که: تغییر نظرات و رفتارها یکی از ویژگیهای امکان پذیر آدمیان است. و این احتمال وجود دارد که هر کدام از ما روزی در اندیشه ها و رفتارهایمان تجدید نظر نماییم.



بخش سوم:

خانم ویسمرادی، این شمایید که اینگونه فکر میکنید و یقینا دیدگاهتان برایم محترم است.اما بدانید یکی از علتهای مخالفت با مولودی همین استدلالِ شما برای تجویز آن است. برگزاری این مراسم مردم را از توجه به دین در بقیه ی روزها غافل میکند و انرژی پتاسیل آنان را برای ارضای روحیِ خود بگونه ای غلوآمیز در این روز افزایش میدهد و این تفکر را به آنان القا میکند که: آری دینداری فقط مختص این روزهاست. دینداری با حضور در این مراسم ها اثبات میشود. مهم نیست که در بقیه ی روزهای سال مرتکبِ چه خطاهایی میشویم و مهم نیست که چقدر احکام خداوند برایمان اهمیت دارد، مهم این است که  ما روزی را برای جبرانِ همه ی خطاها و کوتاهی هایمان داریم و اگر توانستیم ارادتِ خود را در این روز به پیامبر ابراز کنیم آنگاه رستگار دنیا و قیامت شده ایم. اگر توانستیم در این روز خودمان را نشان دهیم و حضورمان را پر رنگ کنیم، آنگاه یک دیندار واقعی هستیم. هرکس توانست این مراسم را باشکوه تر برگزار کند، قطعا اجر و ثوابش بیشتر است.

شما با این دیدِ خود، فکر میکنید موقعیتِ مناسبی برای اصلاح مردم گیرتان آمده،غافل از اینکه با این کار خود، زمینه ی بیشتر دور شدنِ مردم از قرآن و سنت را فراهم کرده اید. شما از پیش خود محاسباتی را کرده اید و مردم برداشتی دیگر را!!!

ثمره ی این مراسم مولودی، همانند ثمره ی همان مراسم فاتحه خوانی است، یعنی کاربردی شدنِ قرآن برای مردگان و استخدام یک ملا برای سخنرانی!! برخی از داعیان میگویند این مراسم نیز موقعیتِ مناسبی برای بیدار کردنِ مردم است، غافل از اینکه بازهم در اشتباهند؛زیرا  موضوع را در  ضلع خود موردِ دید و تحلیل قرار میدهند نه در ضلع مردم!!! آیا شما میدانید اکنون مردم نظرشان در موردِ فاتحه خوانی چیست؟؟ آنان تصور میکنند  قرآن خواندن و سخنرانی کردن میتواند ابزار مناسبی برای گرم کردنِ مجلس فاتحه خوانی باشد.

بهتان قول میدهم اگر اینگونه پیش برود، در آینده ای نه چندان دور، قرائتِ قرآن در فاتحه خوانی تبدیل به یک شغل درآمدزا خواهد شد. و فردا پس فردا، موسسه هایی برای استخدام سخنرانان برای سخنرانی در مجالس فاتحه خوانی بوجود می آید!!

شیعیان معتقدند در روزِ شهادتِ سیدنا حسین(رض) اگر بخاطر محبتِ او فقط یک قطره اشک در چشمانِ کسی جمع شود، یقینا تمامی گناهانِ او آمرزیده خواهد شد.
قول میدهم همین روزهاست که این اعتقاد در مذهبِ ما نیز به وجود خواهد آمد، اما نسبت به پیامبر.


فکر میکنم در این زمینه ی «مولودی» به اندازه ی کافی بحث شده است. دیگر لزومی به پاسخ دادن نمی بینم.

قضاوت با اهل انصاف...





نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط abdolmahdi » جمعه بهمن ماه 28, 1390 10:20 am

نقل قول از كاك متين: برگزاری این مراسم مردم را از توجه به دین در بقیه ی روزها غافل میکند و انرژی پتاسیل آنان را برای ارضای روحیِ خود بگونه ای غلوآمیز در این روز افزایش میدهد و این تفکر را به آنان القا میکند که: آری دینداری فقط مختص این روزهاست. دینداری با حضور در این مراسم ها اثبات میشود. مهم نیست که در بقیه ی روزهای سال مرتکبِ چه خطاهایی میشویم و مهم نیست که چقدر احکام خداوند برایمان اهمیت دارد، مهم این است که ما روزی را برای جبرانِ همه ی خطاها و کوتاهی هایمان داریم و اگر توانستیم ارادتِ خود را در این روز به پیامبر ابراز کنیم آنگاه رستگار دنیا و قیامت شده ایم. اگر توانستیم در این روز خودمان را نشان دهیم و حضورمان را پر رنگ کنیم، آنگاه یک دیندار واقعی هستیم. هرکس توانست این مراسم را باشکوه تر برگزار کند، قطعا اجر و ثوابش بیشتر است. شما با این دیدِ خود، فکر میکنید موقعیتِ مناسبی برای اصلاح مردم گیرتان آمده،غافل از اینکه با این کار خود، زمینه ی بیشتر دور شدنِ مردم از قرآن و سنت را فراهم کرده اید.

با سلام مجدد
اينكه برخي زمانها و بعضي زمانها در نزد خداوند متعال با بقيه زمانها و مكانها فرق دارد مطلب اجماعي بين مسلمين است.
مثل شبهاي جمعه و ماه مبارك رمضان و ليلي قدر، مثل مسجدالحرام و مسجدالنبي و ديگر اماكن متبركه...
به نظر مي رسد اشكال كاك متين به احكام الهي هم برخورد مي كند چون اين توجه ويژه باعث ميشه مردم بقيه سال مرتكب خطا بشوند به اميد شب قدر و شب جمعه!!!
آيا اين حرف درسته؟
اهميت دادن به برخي زمانها و مكانها و مراسمات، كجا باعث كوتاهي در بقيه ايام ميشه؟!
بدعت بودنش را هم كه عرض كردم هيچكس قائل نيست اين مولوديها  و مجالس جزء دين است و ملاك بدعت هم همينه.
هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.

برای نویسنده این مطلب abdolmahdi تشکر کننده ها:
takanah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط Ramin » جمعه بهمن ماه 28, 1390 5:13 pm

پيامبراکرم(صلَّي اللَّه عليه و آله و سلَّم) فرمودند:

« فانّ اصدق الحديث کتاب اللّه، و افضلَ الهدي هدي محمد صلَّي اللَّه عليه و آله و سلَّم، و شرّ الامور محدثاتها، و کل محدثةٍ بدعة، و کل بدعة ضلالة في النار »

صادق‏ترين کلام، کتاب خداوند، قرآن؛ و بهترين هدايت، هدايت محمد(صلَّي اللَّه عليه و آله و سلَّم) و بدترين چيزها امور حادث است و هر حادثي بدعت و هر بدعتي، گمراهي و در آتش دوزخ است...

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها:
takanah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Mmm » جمعه بهمن ماه 28, 1390 11:16 pm

abdolmahdi  نوشته است:اينكه برخي زمانها و بعضي زمانها در نزد خداوند متعال با بقيه زمانها و مكانها فرق دارد مطلب اجماعي بين مسلمين است.
مثل شبهاي جمعه و ماه مبارك رمضان و ليلي قدر، مثل مسجدالحرام و مسجدالنبي و ديگر اماكن متبركه...
به نظر مي رسد اشكال كاك متين به احكام الهي هم برخورد مي كند چون اين توجه ويژه باعث ميشه مردم بقيه سال مرتكب خطا بشوند به اميد شب قدر و شب جمعه!!!
آيا اين حرف درسته؟
اهميت دادن به برخي زمانها و مكانها و مراسمات، كجا باعث كوتاهي در بقيه ايام ميشه؟!
بدعت بودنش را هم كه عرض كردم هيچكس قائل نيست اين مولوديها و مجالس جزء دين است و ملاك بدعت هم همينه



از بنده ی خدا به بنده ی مهدی!


برادر عزیز، خواهشا مهمانیهای الهی را با مهمانیهای من در آوردی انسانی برابر نکنید. لیالیِ قدر و جمعه، مهمانیِ رایگان و پربرکتی است که بهره مندی از  سفره ی نعمتها و رحمتهای آن مستلزم نیتی خالص و قلبی خاشع میباشد و با عملِ صالح و زبانِ ذاکر میتوان به خداوندِ غافر تقرّب جُست!
کسبِ فضیلت در این شبها ، هیچ نیازی به برگزاریِ مراسماتِ آنچنانی و دعوتِ سخنران برای سخنرانی و استفاده از آلاتِ موسیقی در مساجد ندارد، و همانطور که قبلا عرض کردم فقط نیازمندِ قلبی بدونِ ریا و توبه طلب است.
در شبهای قدر و جمعه، مخاطبِ بندگان، خدای رحمان است نه کسی دیگر! اما در مراسم مولودی مخاطبِ افراد، رسول الله است!!
شما در شأن الله هرچقدر میخواهی غلو کن و  هرچقدر میخواهی برایش پاچه خواری کن!

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ ﴿آل عمرن/144﴾
«محمد جز فرستاده‏اى كه پيش از او [هم] پيامبرانى [آمده و] گذشتند نيست آيا اگر او بميرد يا كشته شود از عقيده خود برمى‏گرديد و هر كس از عقيده خود بازگردد هرگز هيچ زيانى به خدا نمى‏رساند و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مى‏دهد.»


در ضمن، معلوم است که اصلا نظرهای بنده را بطور کامل نمیخوانید و احتمال میدهم بصورتِ راندومی، پاره ای از نوشته هایم را خوانده و از آن قسمت ایراد می گیرید!
دوستِ ارجمند، به بخش اول نظر قبلیم نظری بیندازید.
ما از فضیلتِ شبهای قدر و جمعه آیه و حدیث داریم، اما آیا شما در موردِ برگزاری مراسم ولادت یا وفاتِ افراد آیه و حدیثی سراغ دارید؟؟
ولادت و وفات چیزیست که از همان بدوِ آفرینش وجود داشته، و چیزی نیست که با تلویزیون و ماهواره آنرا مقایسه کنیم. همچنین در زمان قبل از پیامبر(ص)، انبیاء و أولیاء صالحی وجود داشته اند تا پیامبر برایشان مراسم بگیرند ولی نگرفته اند.همچنین ابراز محبت به پیامبر در اطاعت از ایشان محقق میشود و پیامبر می فرمایند: کسی که در دین ما  چیزی را بوجود بیاورد از ما نیست. این حرف یعنی چه؟؟ یعنی اگر کسی چیزی را در دین وارد سازد، در حالی که من خودم میتوانستم آن کار را انجام دهم ولی انجام نداده ام، پس آن فرد از ما نیست.

در ضمن، تمامی علمایِ اهلِ سنت و جماعت معتقدند که مولودی هیچ اساسی در دین ندارد و اصلا جزو اصول دین نیست و پدیده ای است که واردِ دین شده است. اما برخی بنابر پاره ای دلایل که برای خود و پیروانشان قابل هضم است برگزاری آن را بطور مشروط، مباح دانسته اند.





من پرداختن به این موضوع و گفتگو در این زمینه را حاشیه ای نمیدانم، زیرا این نوشته ها در دنیای مجازی ثبت شده و این احتمال وجود دارد که هرکس این نوشته ها را ببیند و روزی در دنیای واقعی آنان را پیاده کند. امیدوارم قضاوتِ خواننده ها بر مبنای انصاف و آگاهی باشد نه تعصب و باورهای قبلی!

به امیدِ پاکسازی شدنِ بدعتها و فراگیر شدنِ سنتهای صحیح رسول الله(ص).

نماد کاربر
Mmm
 


بازگشت به نقل اخبار و گزارشها به همراه منبع

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان