سوره ها با ما حرف می زنند

در این بخش عقاید و باورهای اسلامی معرفی می شوند

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

سوره ها با ما حرف می زنند

پستتوسط kchikurd » جمعه فروردين ماه 18, 1391 10:34 pm

با سلام خدمت دوستان عزیز.به یاری خدا قصد دارم در این تاپیک اهداف هر سوره را بنویسم.امیدورارم دوستان همکاری کنند.
سوره فاتحه:
سوره فاتحه مکی است ، هفت آیه دارد و از لحاظ نزول پنجمین سوره است.
راز سوره فاتحه چیست؟ چرا قرآن با این سوره آغاز شده ؟ چرا شبانه روز حداقل هفده بار آن را می خوانیم؟
رازی که در سوره فاتحه نهفته است ، در بر داشتن تمام مفاهیم قرآن است.چگونه چنین چیزی ممکن است؟بیا تا همراه من لحظاتی زیبا و دل انگیز را با اولین سوره از قرآن کریم سپری کنیم.
سخن در کتاب خدا پیرامون سه مفهوم اساسی می چرخد:
1- عقاید(به چه کسی اعتقاد داریم.)
2-عبادات(چگونه کسی را که به او اعتقاد داریم،بپرستیم؟)
3-برنامه ی زندگی(راه و روشی که الله برای ما می خواهد)

سوره فاتحه این سه هدف را در بر دارد، در رابطه با محور عقیده این فرمایش الله تعالی را می خوانی:الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ .الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ .مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
در رابطه با محور عبادت این آیه را می خوانی : إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
و در رابطه با برنامه ی زندگی مسلمان می خوانی:اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ .صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
علاوه بر آن چه که گذشت این سوره رعایت ادب با پروردگار را آموزش می دهد،چون این سوره به دو نیم تقسیم می شود: نیمه اول ثنا و ستایش الله است و نیمه دوم دعا به درگاه اوست.جالب اینجاست که تعداد حروف ثنا و ستایش در نیمه اول دقیقا به اندازه ی تعداد حروف دعا در نیمه ی دوم است.این سوره به بنده می آموزد که چگونه با خدا رفتار نماید.
سوره فاتحه ویژگی منحصر به فردی دارد و آن این است که عاری از هرگونه احکام سخت تجوید می باشد تا قرائتش برای همگان آسان باشد.
این سوره به خاطر فضل و برتری اش نام های زیادی دارد که عبارتند از: «ام القرآن:اساس قرآن» - «سبع مثانی:هفت آیه ای کا تکرار می شود»- «واقیه:محافظ» - «کافیه:به خاطر کفایتش از بقیه سوره ها»
در تایید تمام آنچه بیان شد ، ابن قیم می گوید:خداوند متعال 104 کتاب فرو فرستاده که تمام مفاهیم آن ها را در سه کتاب تورات،انجیل و قرآن گردآوری کرده و مفاهیم این سه کتاب را در قرآن جمع آوری کرده است و مفاهیم قرآن را نیز در سوره فاتحه و مفاهیم فاتحه را در آیه ی : إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
جمع آوری نموده است.
این است فاتحه به عنوان گذرنامه انسان برای فهم و درک قرآن و کارت شناسایی جهت ورود به مناجات با الله .

     


خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگران است .

برای نویسنده این مطلب kchikurd تشکر کننده ها: 10
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdulrahman (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shahrokh (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 71.43%
 
نماد کاربر
kchikurd
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 66
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 11 بار
تشکر شده: 86 بار
امتياز: 10

پستتوسط iman » شنبه فروردين ماه 19, 1391 8:52 am

سلام
تشكر از مطلب جالبتان، واقعا زيبا و مفيد بود.

{‏ إياك نعبد و إياك نستعين }
نماد کاربر
iman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 156
تاريخ عضويت: يکشنبه مرداد ماه 23, 1390 11:30 pm
محل سکونت: روانـســـــر
تشکر کرده: 4 بار
تشکر شده: 83 بار
امتياز: 1000

پستتوسط bahar » شنبه فروردين ماه 19, 1391 3:20 pm

بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام خدمت کاربرگرامی kchikurd
ممنونم بابت این پست زیبا و مفیدتان .
خیلی ازش استفاده کردم.
جزاک الله خیرا . . .

دوست گرامی چون خواسته بودین که کابرای دیگه هم همکاری کنند
با اجازه شما من چند حدیث درباره فضیلت این سوره بیان می کنم و
سه تا دیگر از اسامی این سوره را که در کتابی خوانده بودم علاوه بر آن
اسامی که شما بیان کردین را اسم می برم: حمد / شافیه / قرآن العظیم .

احادیث :

1.عن ابی سعید رافع بن المعلی رضی الله عنه قال :
قال لی رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :
الا اعلمک اعظم سوره فی القرآن قبل ان تخرج من المسجد ؟
فاخذ بیدی فلما اردنا ان نخرج قلت :یا رسول الله انک قلت :
لاعلمک اعظم سوره فی القرآن؟ قال :
(الحمد لله رب العالمین هی السبع المثانی و القرآن العظیم الذی اوتیته)
رواه البخاری

از ابو سعید رافع بن معلی رضی الله عنه روایت شده که گفت :
رسول الله صلی الله علیه و سلم برایم فرمود :
آیاپیش از اینکه از مسجد برآئی بزرگترین سوره ی قرآن برایت نیاورم؟
پس دست مرا گرفت وچون خواستم که بر آئیم گفتم :
یا رسوا الله فرمودی که بزرگترین سوره ای رادر قرآن بتو می آموزم؟
فرمود : الحمد لله رب العالمین آن سبع المثانی و قرآن عظیمی است که به
من  داده شده است.

2.ونیز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید :
(والذی نفسی بیده ما انزل فی التوراه و لا فی الانجیل و لا فی الزبور و
لا فی الفرقان مثلها هی السبع المثانی و القرآن العظیم الذی اوتیته
وهی مقسومه بینی وبین عبدی و لعبدی ماسال)
قسم به کسی که نفس من در قبضه دست اوست خداوند هرگز سو ره ای
را نه درتورات ونه در انجیل و نه درزبور و نه در فرقان (قرآن) مانند ام القرآن
نازل نفرموده است که آن سبع المثانی است و قرآن عظیمی که به من داده شده است و
آن سوره تقسیم شده بین من و بندگانم وبرای من هست هرچه سوال کند و بخواهد.
راوی این حدیث را نمی دانم ولی از منبع معتبری شنیدم. وفکر کنم این حدیث قدسی باشد.

وهمچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:
شیطان در 4 مکان برخود لرزید:
1.هنگامی که ازطرف خداوند لعنت شد.
2.هنگامی که از بهشت بیرونش کردند.
3.هنگامی که حضرت محمد صلی الله علیه وسلم به پیامبری مبعوث شد.
4.هنگامی که سوره فاتحه نازل شد.

وصلی الله علیه وآله وسلم

برای نویسنده این مطلب bahar تشکر کننده ها: 4
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), setak (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

Re: سوره ها با ما حرف می زنند

پستتوسط Ramin » شنبه فروردين ماه 19, 1391 3:31 pm

kchikurd نوشته است: ابن قیم می گوید:خداوند متعال 104 کتاب فرو فرستاده که تمام مفاهیم آن ها را در سه کتاب تورات،انجیل و قرآن گردآوری کرده و مفاهیم این سه کتاب را در قرآن جمع آوری کرده است و مفاهیم قرآن را نیز در سوره فاتحه و مفاهیم فاتحه را در آیه ی : إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
جمع آوری نموده است.





با سلام و تشکر فراوان از مطلب زیبا و مفیدتان، خیلی جالب بود، ممنون...

" جزاک الله خیرا "


اگه بتونید راز و رمز سوره های دیگر رو این طور مختصر و مفید بیان کنید، خیلی عالی میشه ...


و تشکر از کاربر بهار به خاطر احادیث زیبا و مکمل این مطلب ...

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Noha » شنبه فروردين ماه 19, 1391 3:41 pm

هوالله

سلام خدا بر بزرگواران پینوسی

ممنون از این کار زیبا و مفیدت دوست عزیزم،همچنین متشکر بهار گرامی


سرآغاز گفتار نام خداست............که رحمتگر و مهربان خلق راست


ستایش بود ویژه ی کردگار.............که بر عالــــــمین است پروردگار


که بخشنده و مهربان است نیز..........بود صاحب عرصه ی رستخیز


تو را می پرستیم تنها و بس............ .نداریم یاور به غیر از تو کس


بشو هادی ما به راه درست...........  ره آنکه منعم زنعمات توست


نه آنان که خشمت برایشان رواست.......نه آنها که هستند گمراه ز راست



مهندس امید مجد

جنة الفردوس مأوایتان


الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 2
Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط kchikurd » دوشنبه فروردين ماه 21, 1391 10:01 pm

با سلام خدمت دوستان و تشکر از کاربران گرامی iman،bahar ،Ram و Noha به خاطر نظراتشان.
به خاطر طولانی بودن این سوره مبارکه آن را در دو بخش قرار می دهم.
سوره بقره (بخش اول ):
سوره بقره مدنی است و اولین سوره ای است که پس از هجرت در مدینه نازل شده است و طولانی ترین سوره قرآن است و تعداد آیاتش 286 آیه می باشد.
در فضل و برتری سوره بقره دو حدیث آمده است ، اولین حدیث را امام مسلم روایت می کند :
« روز قیامت قرآن و اهل آن ، کسانی که در دنیا به آن عمل می کردند ، آورده می شوند و در رأس آن دو بقره و آل عمران است که از صاحبشان دفاع می کنند.»

در روایتی دیگر آمده است:« روز قیامت قرآن و اهل آن ، کسانی که در دنیا به آن عمل می کردند ، آورده می شوند و در رأس آن دو بقره و آل عمران است ، گویی که دو ابر یا دو سایه هستند.»

حرارت و گرمای روز قیامت خیلی شدید است ، در آن روز نور خورشید به سر انسان ها نزدیک می شود ، پس سوره بقره می آید و بالای سر حافظ یا عمل کننده بدان و یا کسی که آن را یسیار تلاوت می نمود ، قرار می گیرد تا بر او سایه افکند. پس در ارزش سوره بقره تامل کن!

دومین حدیث که امام بخاری درباره سوره بقره روایت می کند:

«شیطان به خانه ای که سوره بقره در آن تلاوت می شود ، وارد نمی شود.»

در روایت دیگری آمده است : «شیطان به مدت سه روز وارد آن خانه نمی شود.»

بدین ترتیب بسیاری از مردم بر تلاوت سوره بقره مداومت می کنند تا مانع از ورود شیطان به خانه شان شوند.

فراتر از اینها ، وقتی جنگ بر مسلمانان شدت می گرفت ، رسول الله(ص) صدا می زد و می فرمود : صاحبان بقره کجایند؟
گویی که صاحبان و حافظان سوره ی بقره افراد بخصوصی هستند و وقتی فراخوان را می شنوند برای پاسخ به فراخوان می شتابند.

هدف از سوره : تو مسئول زمین هستی

سخن درباره هدف سوره  ما را در فهم زنجیروار آیات و کشف روابط میان موضوع های متفاوتش یاری می دهد. بنابراین هر سوره یک محور و یک هدف دارد ، اما سوره بقره چه هدفی را دنبال می کند ؟ و چه محوری هست که 286 آیه را در طول دو و نیم جزء از قرآن کنار هم جمع می کند؟

هدف این سوره جانشینی در زمین است ، به زبان ساده یعنی :«ای مسلمانان ! مسئولیت زمین به شما سپرده شده است.»

گویی که قرآن ما را خطاب قرار می دهد و می گوید : بدانید که این زمین مال خداست و الله مالک و صاحب جهان هستی است ، او شما را آفریده است و زمین را در اختیار شما قرار داده تا بر اساس برنامه و منهج الهی آن را اداره کنید.
الله در طول مسیر تاریخ امت های زیادی را در زمین جانشین قرار داده است، برخی از آن ها موفق بوده و برخی هم شکست خورده اند و در پایان راه ، نوبت این امت رسیده است ، الله در این جانشینی به نفع هیچ کس نیست ، اگرچه امت محمد(ص) باشد، اگر در این مسئولیت شکست بخورد مثل امت های پیشین عوض می شود.

این جاست که می فهمیم چرا سوره بقره اولین سوره پس از فاتحه است، چرا که نشانه های برنامه و منهج را رسم خواهد کرد.

مسئولیت اصلاح ، آبادانی و هدایت زمین بر عهده ی توست و انسان باید بداند که چنین مسئولیتی او را بر آن می دارد که در زندگی شکست نخورد و به مردم کمک کند و در زندگی موفق باشد،همه ی این پیام ها در خلال قرائت سوره ی بقره روشن خواهد شد.

تقسیم بندی سوره بقره:


سوره بقره به یک مقدمه ، دو بخش و خاتمه تقسیم می شود.

بخش اول همان جزء اول قرآن است و بیانگر نمونه هایی از سه گروه از مردم می باشد که الله تعالی پیش از ما آنان را جانشین خود قرار داده بود و قسمت دوم که آیات (142-283)  را در بر می گیرد عبارتست  از دستورات و منهیاتی که امت باید از آن پیروی کنند تا جانشین باشند.

اولین جزء قرآن :
این جزء از هشت ربع تشکیل شده است :

ربع اول : درباره انواع مردم سخن می گوید ، گویی که گونه های موجود در زمین که جانشینی به یکی از آن ها موکول خواهد شد، بر ما عرضه می شود.

ربع دوم : اولین تجربه جانشینی بر زمین : آدم (ع)

ربع سوم تا هفتم : امتی که خداوند برای مدت طولانی آن ها در زمین جانشین قرار داده بود و در این ماموریت شکست خورده بود : بنی اسرائیل

ربع هشتم: تجربه موفقیت آمیز سیدنا ابراهیم(ع) در جانشینی

تجربه ی سیدنا آدم (ع) ، تجربه مقدماتی و آموزشی بود و رویارویی میان ابلیس و حضرت آدم (ع) جهت اعلان آغاز مسئولیت سیدنا آدم و فرزندانش روی زمین بود.

سپس بنی اسرائیل نمونه ای ناموفق بودند و سوره هم چنان به بیان اشتباهاتشان می پردازد، نه به خاطر بدگویی از آنان، بلکه بدان جهت که به امتی که پس از آنان جانشین خواهد شد بگوید : از اشتباهاتی که امت پیشین در دوران جانشینی مرتکب شد، اجتناب کنید!

در آخرین ربع خدواند تجربه موفقیت آمیز ابراهیم (ع) را مثال می زند. این ترتیب کاملا منطقی است ، این تجربه و آزمایش با آدم (ع) آغاز شد و به خاطر بالا بردن روحیه آن را با تجربه ای موفق خاتمه داد و در میانشان تجربه ای ناموفق قرار داد تا از اشتباهات گذشته درس گرفته شود.

بخش اول :سه مثال

پنج آیه اول آیات مقدمه عبارت است از صفات متقیان، سپس دو آیه درباره صفات کفار و آن گاه سیزده آیه در مورد صفات منافقان است که به خاطر خطرناک بودنشان به آنان اختصاص داده شده است.

توجه کن! اولین صفت متقیان «کسانی که به غیب ایمان دارند.» می باشد، پس مهم ترین صفت امت مسئول زمین ایمان به غیب است و خطرناک ترین ویژگی امت پیشین مادی گرایی شدید و ایمان داشتن فقط بدان چه چشمشان می دید، بود.

خداوند به آدم تکنولوژی و هنر زیستن آموخت( بقره / 31)

یعنی نام مخلوقات و کارشان از خورشید گرفته تا ماه، دریا، درخت و میوه. در این مفاهیم هشداری برای مؤمنان بود که مبادا گمان کنند که بدون شناخت چگونگی اداره زمین ، مسئولیت زمین بر عهده ی آن ها گذاشته خواهد شد.

معصیت باعث جابه جایی است (بقره / 36)

گویی که این آیه ما را مورد خطاب قرار داده و می گوید : ای امت محمد! 1300 سال مسئولیت زمین را به عهده داشتید و آن چه در صد سال اخیر برایتان اتفاق افتاده به خاطر معصیت و سرکشی شماست، درست همان طور که برای پدرتان آدم اتفاق افتاد ، پس از اشتباهات گذشته درس بگیرید...

چرا این سوره به نام بقره ( گاو ) نامیده شد؟

با توجه به اینکه داستان های بسیاری در این سوره آمده است اما چرا مشخصا  به نام این داستان(گاو) نامگذاری شده است؟
داستان گاو اشتباهات اساسی و بزرگ بنی اسرائیل را به تصویر می کشد، پس این سوره به نام آن نامگذاری شده است تا مسلمانی که مسئولیت زمین بر عهده اوست، این اشتباهات را به خاطر سپرده و از آن بپرهیزد.

داستان گاو از این قرار است که مردی از بنی اسرائیل کشته شد و نفهمیدند قاتلش کیست، پس بر سر او اختلاف و درگیری پیش آمد و الله تعالی به آنان وحی کرد که گاوی بکشند و با تکه ای از آن میت را بزنند و او زنده می شود و می گوید چه کسی او را کشته است. الله بدان سبب این کار را از آنان خواست که آنان بسیار مادی گرا بودند و نیز می خواست به آنان نشان دهد که او قادر به انجام هر کاریست و کارها همیشه آن گونه که آنان عادت کرده اند پیش نمی رود، پس مرده را با مرده زنده می کند و او به حرف می آید.
از آنجا که آنان به حکمت این کار پی نبردند و بسیا ر مادی گرا بودند از تطبیق این دستور سرپیچی نمودند، حتی زمانی که دستور الله را اجرا کردند ، این کار را از روی اکراه و اجبار انجام دادند.







خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگران است .

برای نویسنده این مطلب kchikurd تشکر کننده ها: 2
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
kchikurd
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 66
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 11 بار
تشکر شده: 86 بار
امتياز: 10

پستتوسط kchikurd » دوشنبه فروردين ماه 21, 1391 10:29 pm

سوره بقره ( بخش دوم ) :

حتی در اصطلاحاتتان متمایز باشید

آیات همچنان ادامه می یابد تا به آیه ای می رسیم که برای اولین بار می گوید:«یا ایها الذین آمنو» (بقره/104)

یهودیان رسول الله (ص) را با عبارت «راعنا» به معنای مراعات حال ما را بکن، مورد خطاب قرار می دادند، ولی به زبان
خودشان مفهوم بدی داشت یعنی : بشنو که هرگز نشنوی یا به معنای گیجی و منگی بود و کسی که زبانشان را
نمی فهمد و نمی داند که منظورشان چیست.
الله تعالی به اصحاب می گوید : نگویید «راعنا» بلکه بگویید : « أنظرنا» و این دو کلمه یک معنا دارد ولی هدف تغییر اصطلاح است.
الله تعالی می خواهد به ما بفهماند از آنان پیروی یا تقلید نکنید و حتی با اصطلاحاتتان از آنان متمایز شوید.
اکنون بیندیشید که چگونه جوانان امروز از دیگر ملت ها تقلید می کنند! چگونه حتی در بی ارزش ترین چیزها از غرب تقلید می کنند!!

تجربه موفقیت آمیز : ابراهیم (ع) (بقره/124)

ملاحظه کن که ابراهیم (ع) به آسانی و به طور عادی موفق نشد، بلکه «فأتمهن» یعنی به بهترین وجه همه را به انجام رسانید،پس
وقتی که این بلاها را پشت سر گذاشت : افکنده شدن در آتش، هجرت ها ،ترک فرزند در صحرا  
ذبح فرزند و .. خداوند به او خبر داد که او را پیشوا و رهبر مردم ( جانشینی) قرار خواهد داد، زیرا او از الله اطاعت کرده است.

تغییر قبله : انتخابی برای طاعت و دستور به متمایز بودن (بقره/142)

جزء دوم با دنبال کردن حادثه ای که الله در آن مسلمانان را به تغییر قبله از مسجد الاقصی به کعبه ی مشرفه
امر نموده و ایراد و شک و تردید یهود مدینه به این امر، آغاز می گردد. پس ماجرای تغییر قبله به عنوان یک امتحان عملی اتفاق افتاد.

بندهای اصلاح فراگیر


قانون گذاری جنایی: (بقره/178)

میراث : (بقره /180)

روزه : (بقره/183 )

شایان ذکر است که کلیه احکام ذکر شده در این جا به گونه ای اساسی بر تقوای الهی متمرکز شده است.

حصارهای مستحکم اسلام

قوانین جنگ و احکام جهاد : (بقره/190و191)

در اینجا تاکیدی بر این مطلب است که برای حفظ منهج و برنامه می بایست جنگید و برای جهاد می بایست مال و ثروت خرج کرد.

حج : ایستگاه سوخت گیری

چه چیزی باعث شد پس از جنگ سخن از حج به میان آید؟ حج اولین تمرین جنگ است و الله از خلال حج فرصتی برای تمرین مهیا می سازد
تا برای جهاد و تغییر عادت ها تمرین کند. بیندیش که چگونه آیات سوره علی رغم تنوع موضوعاتش مجموعه ای یکپارچه و به هم پیوسته است.

ارکان اسلام

مسأله بسیار مهمی توجه ما را به خود جلب می کند وآن این که احکام پنج گانه اسلام در هیچ یک از سوره ای قرآن به اندازه سوره بقره  
به تفصیل و یکجا بیان نشده است.
احکام روزه فقط در سوره بقره آمده است ، هم چنین احکام حج و انفاق و این که اسلام برنامه ای زکوی و در حال رشد است ، نه ربوی.
اکنون به ستون دین یعنی نماز می رسیم که از همان اول بارها بدان اشاره شده است.(بقره/43)

و اما آیه 238 تنها آیه ای است که به یکی از نمازهای پنج گانه- به خاطر اهمیتش- اختصاص داده  شده است که همان نماز عصر است.

تکمیل برنامه : احکام خانواده

برنامه در دو ربع کامل به بیان احکام خانواده ، ازدواج ، طلاق ، شیردهی و خواستگاری ادامه می یابد.
ممکن عده ای دلیل تاخیر احکام خانواده و عدم بیان آن در ابتدا را جویا شوند. پاسخ این است که ابتدا جهت آماده سازی باید با اطاعت الله ،
تقوا ، روزه و حج شروع کرد، زیرا تنظیم خانواده از کارهای بسیار سخت و دشوار است.

چه کسی تا آخر خواهد رفت؟

آیات (246-252) به یادآوری داستان نبرد طالوت و جالوت می پردازد. داستان گروهی از بنی اسرائیل  که در مأموریت موفق شدند و گروه
دیگری که به دلایل بسیار در آن شکست خوردند.
این داستان شامل جنگ و نبرد مردمی است که از رویارویی با دشمن ترسیدند و گروه دیگری که با دشمن جنگیدند، تا بر لزوم جنگ
جهت حمایت برنامه تاکید کند و این که انسان های ترسو و بزدل به درد حمل آن و نیز به عهده گرفتن مسؤولیت زمین نمی باشند.

آیة الکرسی : بیانگر قدرت و عظمت الله

آیات به بزگترین آیه قرآن می رسد : آیه 255 که زیباترین و شگفت انگیزترین توصیف از الله و صفاتش می باشد که تا به حال بشریت در
طول تاریخش شناخته است.

دلایل و برهان ها

بعد از آیة الکرسی سه داستان که بیانگر  نمونه های زندگی هستند ، می آید تا بر آیة الکرسی تاکید نماید:

داستان ابراهیم(ع) و نمرود : (بقره/258)

داستان عزیر : ( بقره/259)

داستان ابراهیم (ع) درباره زنده کردن مردگان : (  بقره/260)

نظام مالی و اقتصادی

آیات به ارائه آخرین خصوصیات منهج که همان نظام مالی و اقتصادی در اسلام است، می پردازد: ( بقره/276)
تا اینکه آیه قرض ( طولانی ترین آیه ی قرآن ) می آید تا نشانه های منهج را روشن سازد : (بقره/282)

خاتمه : شنیدیم و اطاعت کردیم

سوره بقره با دو آیه که گنجینه ای از زیر عرش بوده و الله تعالی به وسیله  آن ها به مدح مومنان می پردازد، خاتمه می یابد.









خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگران است .

برای نویسنده این مطلب kchikurd تشکر کننده ها: 3
asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), maysam_b (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
kchikurd
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 66
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 11 بار
تشکر شده: 86 بار
امتياز: 10

پستتوسط bahar » سه شنبه فروردين ماه 22, 1391 3:55 pm

با سلام خدمت شما دوست گرامی

ممنون از شما بابت این مطالب زیبا و مفید.
برای سوره بقره که بزرگترین سوره قرآن است
مطالبتون مختصر ولی بسیار مفید بود
با این توضیحات حالا به فضیلت این سوره پی بردم .
بی صبرانه ومشتاقانه منتظر ادمه مطالبتون هستم.


جزاک الله خیرا
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط kchikurd » دوشنبه فروردين ماه 27, 1391 12:32 am

با سلام خدمت همه دوستان عزیز و ممنو ن از bahar  جان.

سوره آل عمران ( بخش اول ):
سوره مبارکه آل عمران مدنی است که بعد از «انفال» آمده است و   200 آیه دارد .

ارتباطش با سوره «بقره»:
سوره آل عمران بنابر نص احادیث رسول الله (ص) جفت سوره بقره است و این دو «زهراوین» (دو درخشنده) نامیده می شوند
و شباهت زیادی میانشان است.هر دو سوره با «الم» آغاز شده  و با دعا به پایان می رسند و یکی از جلوه های قرآن این است
که سه سوره اول با دعا خاتمه یافته اند.
این امر اشاره به اهمیت دعا نزد مسلمان دارد تا همواره بدان پناه ببرد.


از جمله دلالت های حروف «الم» :
شاید مهم ترین وجه تشابه ، شروع هر دو سوره با حروف مقطعه است و نشانگر آن است که تمام آیات دو سوره حاوی این سه حرف می باشند.
بسیاری از سوره های قرآن با حروف مقطعه آغاز می شوند ، گویی که اینها کلید ورود به مفاهیم سوره هاست. نکته جالب توجه دیگر آن که تمام
سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز می شوند ، در اهداف و مفاهیم با هم ارتباط دارند.
شاید دلیل شروع بعضی از سوره ها با این حروف ، برای عده ای جای سوال باشد. حقیقت این است که علما در تفسیر و شرح آن ها ، نظرات بسیاری دارند که به ذکر یکی از آن ها اکتفا می کنیم.
برای تسهیل و نزدیک کردن این موضوع به ذهن ها، می گوییم این حروف در ابتدای سوره ها آمده است تا کفار را به مبارزه بطلبد. گویی خداوند سبحان به کفار می گوید : آیا این حروف همان حروف زبانتان نیست؟ آیا اینها عنصر اولیه ای نیست که از آن استفاده می کنید؟
به همین جهت بیشتر سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز می شوند، ستایش کتاب یا قرآن یا وحی یا ذکر را به دنبال دارد.


پایداری بر اصول:
هدفی که این سوره پیرامون آن می گردد، ارتباط تنگاتنگی با هدف سوره بقره دارد که مسلمانان را از عهده دار بودن مسئولیت باخبر ساخت و به ارائه منهج جانشینی پرداخت. سوره آل عمران بر ثبات بر این منهج تاکید می کند و بسیاری از مردم - پس از خواندن برنامه و بر عهده گرفتن آن - منحرف و دچار اشتباه می شوند و از منهج درست و مستقیم دور می شوند، درست مانند کسی که ماه رمضان را با عبادت سپری می کند و پس از گذشت آن درهای طاعت و عبادت را می بندد. پس سوره افرادی را که از بیست سال پیش دیندار شده اند مورد خطاب قرار می دهد  و آنان را بر این دین استوار می گرداند، همان گونه که جوانانی را که از دیروز پایبند شده اند مخاطب قرار می دهد و به آنان می گوید: جهت محقق ساختن جانشینی مسلمان در زمین ، بر دین و منهجتان استوار و ثابت قدم باشید.


چگونه بر حق و حقیقت استوار باشیم؟
برای پاسخ دادن به این سؤال باید بدانیم که مردم چگونه دچار انحراف می شوند. مردم یا با افکاری که عقایدشان را به هم می زند، گمراه می شوند، یا میان مشغله های زندگی گم می شوند، پس عزم و اراده آنان سست و ضعیف می گردد. بدین ترتیب دلایل هلاکت یا فکری (درونی) است یا عملی(خارجی) و این سوره مؤمن را بر ثبات در هر دو زمینه تشویق می کند. بنابراین سوره به دو قسمت تقسیم می شود:

1- قسمت اول: آیات( 1-129)
ثبات بر حق به لحاظ فکری در برابر عوامل مؤثر خارجی از خلال صحبت درباره اهل کتاب و گفت و گو با آنان که اولین گفت و گو میان عقاید در قرآن است.

2- قسمت دوم:آیات(120-200)
ثبات برحق به لحاظ عملی در برابر عوامل مؤثر داخلی از خلال صحبت درباره غزوه احد به عنوان نمونه ای از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوی و چگونگی پشت سر گذاشتن آن ها.

حقیقت این است که سوره از خلال پیوست دادن بر دو اتفاق که در دوران پیامبر(ص) رخ داد، به بررسی این دو محور پرداخت.
اتفاق اول: دیدار هیئت نصرانی نجران با رسول الله(ص)  که در مسجد نبوی از آنان استقبال نمود و به مدت سه روز به گفت و گو با آنان پرداخت.
اتفاق دوم: غزوه احد و شکست مسلمانان در برابر مشرکان که در پیوست آن 80 آیه می آید، زیرا بیشتر مؤمنان دز غزوه مقاومت نکردند و از
دستور پیامبر (ص)  اطاعت ننمودند به ویژه تیراندازان.

آیاتی که به ثبات و استقامت فرا می خواند:
این آیات در این سوره زیاد است. یک بار از خلال یادآوری افرادی که در برابر دشمن ثابت قدم ماندند (در وقت سخن از غزوه بدر) : ( آیه 13)
یک بار سوره وضعیت حواریون را هنگامی که بر نصرت و یاری دین الله و عدم کفر به آن استوار ماندند، به ما خاطر نشان می سازد : ( آیه 52)
به مناسبت سخن از امت های پیشین ، خداوند متعال پیمان انبیا و ثباتشان را بر نصرت و یاری اسلام را یادآور می شود : ( آیه 81)
در سوره آل عمران نیز آیاتی را می یابی که تو را بر تقوی و پایداری بر دین تا دم مرگ تشویق می کند : ( آیه 102)
این آیه به تو می گوید : مبادا غیر مسلمان بمیری!


موانع استقامت و ثبات ( شهوت ها و گناهان )
وابستگی به لذت های گذرا و شهوات فانی دنیا، عامل خطرناکی بر ضد ثبات امت است : ( آیه 14 )
آن دسته از اصحاب که در غزوه احد روی گرداندند، در گذشته گناهانی داشتند که شیطان با استفاده از آن، آنان را دچار لغزش کرد و بدین ترتیب آنان استقامت نکردند: ( آیه 155 )


راه حل : توبه
به همین خاطر آیاتی که به توبه و شتاب فرا می خواند، بارها تکرار می شود:

الله می فرماید:الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ‏(۱۶)

إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏(۸۹)

وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ‏(۱۳۳)
این آیه شعار جوانانی باشد که گرفتار گناه می شوند. شتاب در استغفار و توبه تا بر حق و حقیقت استوتر بمانیم
و بهشتی را که پهنایش به اندازه آسمان ها و زمین است، تضمین نماییم.


ادامه دارد ....








خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگران است .

برای نویسنده این مطلب kchikurd تشکر کننده ها: 5
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 35.71%
 
نماد کاربر
kchikurd
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 66
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 11 بار
تشکر شده: 86 بار
امتياز: 10

پستتوسط Noha » دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 9:48 pm

هوالحق

سلام خداوند بزرگ برشما

ممنونم دوست عزیزم خیلی مفید و مختصربود.

لطفا منبع یا منابعی رو که استفاده می کنید رو ذکر نمایید.

جنة الفردوس مأوایتان

الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط kchikurd » چهارشنبه فروردين ماه 30, 1391 8:00 pm

با سلام خدمت همه دوستان و تشکر از نهای عزیز.
منبعم کتاب زیبای «برداشت های قرآنی» اثر نویسنده فقید «عمرو خالد» است.

سوره آل عمران ( بخش دوم)  :

تقویت عقیده مسلمانان پیش از بحث و بررسی :
سوره پیش از بحث و گفت و گو ، با تقویت عقیده مسلمانان آغاز می گردد:

شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمًَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۱۸﴾

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ ﴿۱۹﴾

أَفَغَيْرَ دِينِ اللّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾

وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۸۵﴾

فَإنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ ﴿۲۰﴾

ایجاد نقطه مشترک :
باید پیش از شروع هرگونه گفت و گویی، زمینه مشترکی را ایجاد نمود و این همان چیزی است که الله تعالی در این فرمایش بیان نموده است :

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ
فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿۶۴﴾

سوره ایمان به تمام پیامبران را به عنوان یکی دیگر از نقاط مشترک میانشان ذکر می کند :

قُلْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ
لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿۸۴﴾

برهان و حجت ابزار قرآن برای اثبات است :
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّورَاةُ وَالإنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۶۵﴾

هَاأَنتُمْ هَؤُلاء حَاجَجْتُمْ فِيمَا لَكُم بِهِ عِلمٌ فَلِمَ تُحَآجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ ﴿۶۶﴾

مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلاَ نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۶۷﴾

مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُواْ عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللّهِ وَلَكِن كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ
بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿۷۹﴾

وَلاَ يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُواْ الْمَلاَئِكَةَ وَالنِّبِيِّيْنَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ﴿۸۰﴾

برحذر داشتن اهل کتاب از انکار وتکذیب :
فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِيَوْمٍ لاَّ رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ ﴿۲۵﴾

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللّهِ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ ﴿۷۰﴾

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۷۱﴾

فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ
ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿۶۱﴾
این آیه به آیه ی «مباهله» معروف است ، یعنی دو گروه بحث کننده گرد هم آمده و به در گاه خدا دعا می کنند که گروه صاحب حق را پیروز
و گروه دروغگو را لعنت کند و بدون شک نصارای نجران این مبارزه طلبی تند و شدید را نپذیرفتند.

اعتدال و توازن در بحث :
از آنجا که اسلام دینی بسیار فرهیخته است ، این گفت و گو فقط با بیان نیکی های برخی از اهل کتاب خاتمه یافته و مسمانان را به اعتدال
در دیدگاهشان نسبت به آنان ، تشویق می نماید : آیات ( 75 و 113 )
بنابراین قرآن به ما می آموزد که مسلمان نبودن آنان بدین معنا نیست که تمام رفتارهایشان اشتباه و تمام معاملاتشان فریب و نیرنگ است.
ای مسلمانان ! اعتدال و توازن در برخورد با غیر مسلمانا را از سوره آل عمران بیاموزید.
قرآن پیامبران اهل کتاب را نیز می ستاید :
إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۳۳﴾

بانو مریم را با برگزیدنش بر تمام زنان دنیا ، مدح می کند:
وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ ﴿۴۲﴾

این اصل و مبدأ بسیار زیبا درتوازن و اعتدال است. این آیه در مدح همسر رسول الله (ص) یا دخترش نیامده است،
بلکه در ستایش بانو مریم - علیها السلام- آمده است.

نه به تقلید کورکورانه :
در مقابل قرآن ما را از تقلید کورکورانه از اهل کتاب بر حذر می دارد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ فَرِيقًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ ﴿۱۰۰﴾

وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَن يَعْتَصِم بِاللّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿۱۰۱﴾

هَاأَنتُمْ أُوْلاء تُحِبُّونَهُمْ وَلاَ يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ ...﴿۱۱۹﴾

وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۱۰۵﴾

ثبات عملی پس از ثبات فکری :
پس از اینکه ساختار بیرونی در برابر اندیشه ها و شبهه ها استحکام یافت، قرآن به تثبیت ساختار درونی منتقل می شود
و این موضوع را با دنبال کردن غزوه احد مورد بررسی قرار می دهد.مسلمانان با سرشکستگی از جنگ خارج شدند، در حالی
که از سرکشی از فرمان پیامبر و فرارشان و نیز ناامید کردن پیامبر خجالت زده بودند و قرآن از خلال موارد زیر به گونه ای شفاف
و فرهیخته به معالجه این موضوع می پردازد:
1- یادآوری فضل خداوند متعال بر آنان و این که نصر و پیروزی از جانب خداست، پس غزوه بدر را به آنان متذکر شد : آیات 122 و123 و 125

2- دستور به توبه و بازگشت به سوی خدا : آیات 133 و 135

3- همدلی : بالا بردن روحیه معنوی اصحاب. آیات بسیار زیادی هست که مسلمانان را در هر زمان و مکانی مورد خطاب قرار می دهد تا
با وجود تمام دردها و همه سختی ها به آنان استقامت و ثبات ببخشد : آیات 139 ، 140 ، 142

4- سرزنشی نرم : پس از بالا بردن معنویات، سرزنش نرم و لطیف شروع می شود : آیات 143 ، 144 ، 153

این صحنه را تصور کن : مسلمانان می دوند و به حرف هیچ کس گوش نمی کنند، حال آنکه رسول الله (ص) در میدان جنگ استوار ایستاده
و آنان را صدا می زند و آخرت را به آنان یادآور می شود، سپس اوضاع و احوال پیشینیان و پایداریشان را به آنان خاطر نشان می سازد : آیه 146

5- بازگشت به همدلی : آیات 154 و 159
حتی پس ز شکست ، آیات پیامبر را به عدم ترک مشورت فرمان می دهد. زیبایی این دینی که سرزنش را با مهربانی و همدلی در سخت ترین و دشوارترین شرایط در هم می آمیزد ، احساس کن.

6- دلایل شکست و عدم ثبات : پس از همه این ها ، باید دلایل شکست را روشن ساخت تا مسلمانان در هر زمان و مکان از اشتباهات پیش آمده
درس بگیرند:
الف) اختلاف و عدم اطاعت :آیه 152
ب) معصیت ها و گناهان : آیه 155
ج) وابستگی به افراد : هنگامی که مردم به افراد بیش از تفکرات ، تعلق خاطر می یابند ، ثبات و انتسابشان به همان فکر و اندیشه ضعیف می شود.
برخی از اصحاب با شنیدن شایعه کشته شدن رسل الله (ص) اسلحه هایشان را بر زمین انداختند، پس این آیات نازل شد تا آنان را توبیخ کند : آیه 144

هشدار از اختلاف در سوره :
ملاحظه کردیم که سوره بر هشدار از اختلاف تأکید داشت، زیرا یکی از بیشترین عواملی است که باعث عدم ثبات و متزلزل شدن صفوف داخلی
می شود ، چه این اختلاف فکری باشد یا عملی.به همین جهت سوره از موارد زیر برحذر می دارد :
الف) دنبال کردن آیات متشابه قرآن به قصد فتنه و تأویل : آیه 7
ب) تفرقه و اختلاف در فروع : آیات 103 و 105
ج) ربا : زیرا یکی از دلایل اختلاف میان مسلمانان است : آیه 103
د) خود رأیی : آیه 159

چرا این سوره آل عمران نامیده شد:
مطالبی که گفته شد ، چه ارتباطی با ثبات و استقامت آل عمران دارد؟ خداوند متعال دو نماد از نمادهای ثبات و پایداری را انتخاب کرده است.
همسر آل عمران و مریم دختر عمران و به تعریف داستان هر دویشان در دو ربع کامل از سوره پرداخته است. بانو مریم بر طاعت ، عبادت الله
و نیز عفت و پاکدامنی پایدار ماند تا اینکه شایسته توصیف به این صفت در قرآن شد : ( انبیا/91)
بنابراین یکی از خطرناک ترین اموری که باعث نابودی افراد و جوامع می گردد، شکست در ثبات بر طاعت و عفت می باشد. بانو مریم سمبل
ثبات بر این دو بود. اما همسر عمران ، تنها هم و غمش این بود که جنینی که در شکم داشت، وقف نصرت دین الله کند : آیات 35 ، 36 و 37

جالب اینجاست که خداوند متعال این دو نماد را در سوره ای که به بررسی اهل کتاب پرداخته ، ذکر کرده است و این ، روش منحصر به فرد قرآن
در نزدیک کردن مردم به یکدیگر است. با وجود اینکه او اعتقاد اهل کتاب را انکار می کند ولی به ستایش شخصیت های بزرگی که به او اعتقاد
دارند مانند زن عمران و بانو مریم می پردازد.

ارزش زن در سوره :
نکته جالب دیگر در سوره ای که درباره ثبات و پایداری سخن می گوید آن است که خداوند متعال دو زن را به عنوان الگویی از ثبات مثال زده است.
با وجود اینکه نام سوره آل عمران است ، اما از خود عمران سخنی به میان نیامده است، بلکه بر همسرش و نیت خالصانه اش در نصرت دین خدا
متمرکز شده است که بعدها دلیل ولادت بانو مریم و پس از او سیدنا عیسی بوده است. توجه داشته باش که سیدنا زکریا با وجود ارزش و منزلتش
میان پیامبران بنی اسراویل ، از بانو مریم یاد گرفته است : آیه 37 و 38
بنابراین نماد ثبات و پایداری در این سوره زنان هستند و سوره بعد از آل عمران نیز سوره «نساء» است و این واضح ترین دلیل بر گرامی داشت و
بالا بردن مقام زن در اسلام است.
پس ای جوانان! از لحاظ فکری و عملی بر حق استوار باشید . ای دختران جوان ! فکرا و عملا بر حق استوار باشید و از دو بانویی که نامشان
در این سوره ذکر شده است ، بیاموزید .





خوشبخت کسی است که شکوه رفتارش آفریننده لبخند زندگی در چهره دیگران است .

برای نویسنده این مطلب kchikurd تشکر کننده ها: 3
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
kchikurd
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 66
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 13, 1390 11:30 pm
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 11 بار
تشکر شده: 86 بار
امتياز: 10


بازگشت به عقاید و باورهای اسلامی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان