.

در این بخش مقالات در زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

پستتوسط Naser » دوشنبه فروردين ماه 21, 1391 7:19 pm

سلام خدمت دوستان

متشكرم از كاك ارشاد. بنده اعتراف مي كنم كه نكاتي را كه شما برشمرديد را نمي دانستم . {البته اخواني هم نيستم} ولي خب واقعا نمي دانستم.

من ماموستا پيراني را در بچگي بارها ديده ام. آخرين باري كه ايشان را ديده ام، شايد 7-8 سال پيش باشد. مرد بسيار شريفي است.

اما ماموستا يعقوبي را بارها ديده ام، به خانه مان آمده، به خانه شان رفته ام، دو نفري با هم حرف زده ايم و گريسته ايم.... و بسيار ايشان را دوست دارم و بهشان مديونم. همينجا هم صميمانه دستش رو از دور مي بوسم و ميگم: ماموستا يعقوبي گيان، دوستت دارم. خداوند پشت و پناهت، در آن غربت.

از او خاطره اي دارم كه هيچوقت از خاطرم نمي رود. شايد بعدا توي همين سايت براي شما هم نوشتم. از بس اين مرد دوست داشتني و متواضع بود...

البته با ماموستا صلاح الدين محمد بهاء الدين هم يك بار شام خوردم {جاي شما خالي}. بسيار آرام، متين، با وقار و با محبت بود.

يادگاري ايشان را هنوز دارم.


برای نویسنده این مطلب Naser تشکر کننده ها:
Ershad (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Naser
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 89
تاريخ عضويت: پنج شنبه شهريور ماه 24, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 125 بار
امتياز: 20

پستتوسط Mmm » چهارشنبه فروردين ماه 23, 1391 11:13 pm

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان به آنان آموخته که همه ی جماعت های اسلامی به تشخیص و  زعم خود، در حال خدمت به اسلام اند و نباید جلوی پای آنان سنگ انداخت،شخصیت آنان را مورد قضاوت قرار داد و خداوند با نیتِ آنها معامله خواهد کرد.

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان به آنان آموخته اند که بیشتر جماعتهای اسلامگرا در مسیر صراطِ مستقیم قرار دارند و هر کدام در چیزی از همدیگر سبقت میگیرند و نباید همیشه خود را از همه ی  جنبه ها برتر از آنان بپنداریم.

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان به آنان نیاموخته اند که فقط «اخوان» فرقه ی ناجیه است و اهل بهشت است و آنانکه غیر اخوان هستند اهل ضلالت اند و اهل آتش. مربیانِ اخوان به شاگردانشان چنین میگویند: یک مسلمان همیشه می بایست خود را بین «خوف» و «رجاء» بداند و همان اندازه که به وصال بهشت امیدوار است، به همان انداره هم از گرفتار شدن در جهنم هم ترس و اندوه داشته باشد.

جوانانِ اخوانی کسانی هستند که در نزدِ مربیانِ خود آموخته اند که آنان قاضی نیستند و نباید در موردِ آینده و  سرنوشتِ دیگران حکم صادر کنند، بلکه آنان داعی هستند و تنها وظیفه شان دعوتِ مردم به سمتِ اسلام است و اصلاح اوضاع جامعه.

جوانانِ اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان به آنان تاکید کرده اند که می بایست در امور خیر با هر جماعتِ اسلامی و غیر اسلامی تعاون و همکاری داشته باشند.

جوانانِ اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان به آنان گفته اند که ما کاری به نحوه ی دعوتِ هیچ مرام و مکتبِ دیگری اعم از اسلامی و غیر اسلامی نداریم، آنان فعالیت خود را میکنند و ما نیز فعالیت خود را میکنیم؛ جلوی پای آنها سنگ نمی اندازیم و چهره آنان را در جامعه تخریب نمیکنیم، ما کالای خود را بدونِ هیچ ترس و شرمی به مردم عرضه میکنیم، آنان نیز کالای خود را عرضه کنند.

جوانانِ اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان به آنان آموخته اند ما باید ابتدا خودمان را اصلاح کنیم بعد به فکر اصلاح دیگران باشیم، آموخته اند تا عمق مطالعاتِ  خود را افزایش و درونِ خود را پالایش نکرده اند، و تا اصلاح و ترقی جامعه دغدغه شان نشده، و تا نفس خود را تزکیه و تصفیه نکرده اند، نمیتوانند در جامعه آنگونه که شایسته است موثر واقع شوند.

جوانانِ اخوانی کسانی هستند که که مربیانِ تربویشان به آنان آموخته اند که نباید بگذارند که اختلافِ عقلهایشان با سایر برادرانشان (چه اخوانی و چه غیر اخوانی) باعثِ اختلافِ قلبهایشان شود؛ زیرا این پدیده آرزوی دشمنانِ اسلام و موجبِ نارضایتی خداوند است.



نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط Ramin » پنج شنبه فروردين ماه 24, 1391 11:18 pm

سلام و تشکر از کاک متین، صفات خوب و پسندیده ای رو برشمردی...

ولی یک انتقاد :

چی میشه به جای " جوانانِ اخوانی " بگیم « جوانان مخلص » یا « مسلمانان واقعی » ؟!!!

بازم ممنون کاک متین ...
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Mmm » جمعه فروردين ماه 25, 1391 11:33 am

كاك رامين جان،هستند كساني كه چنين ويژگي هايي  را دارند و مخلص نيستند و كم نيستند كساني كه چنين خصوصياتي را ندارند و مخلص هستند!

براي نمونه خدمتتان عرض ميكنم،من برادراني را ميشناسم كه با تمام افتخار خود را فرقه ي ناجيه ميدانند و غير خود را اهل دوزخ، و با كمال اطمينان در مورد عده اي(حتي علماء) حكم صادر ميكنند و آنان را اهل آتش ميدانند؛در عين حال يقين دارم كه همين برادران آنقدر اخلاص دارند كه فقط و فقط بخاطر رضايت خداوند حركت ميكنند و قدم بر ميدارند.

پس نميتوان اين خصوصيات را در مخلصان محدود كرد!
نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط maysam_b » جمعه فروردين ماه 25, 1391 12:22 pm

matin نوشته است: برادراني را ميشناسم كه با تمام افتخار خود را فرقه ي ناجيه ميدانند و غير خود را اهل دوزخ، و با كمال اطمينان در مورد عده اي(حتي علماء) حكم صادر ميكنند و آنان را اهل آتش ميدانند؛در عين حال يقين دارم كه همين برادران آنقدر اخلاص دارند كه فقط و فقط بخاطر رضايت خداوند حركت ميكنند و قدم بر ميدارند.


سلام کاک متین
اگه منظور از اخلاصی که در این مثال آورده اید اطمینان قلبی آنان از راه خودشان است این ، جای بحث نداره اما اگه منظورتان همان اخلاصی است که برای خدا می باشد باید بگویم کمی گنگه چراکه کمی تناقض داره چطوری میشه آدم خودش رو مخلص الی الله بدونه و دیگران (حتی علماء) رو اهل آتش و براشون حکم صادر کنه ؟! اینو لطفا توضیح بدید ..
يادمان باشد كه زنگ تفريح دنيا هميشگي نيست ، زنگ بعد حساب داريم ..!!
نماد کاربر
maysam_b
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 193 بار
تشکر شده: 316 بار
امتياز: 80

پستتوسط Mmm » جمعه فروردين ماه 25, 1391 2:38 pm

ضد ریا، اخلاص است و آن عبارت است از خالص ساختن قصد از غیر خدا و پرداختن نیت از ما سوی اللّه!!
اخلاص يكي از ثمره هاي توحيد كامل است و منظور از آن، جويا شدن رضايت خدا در عمل و تصفيه ی آن از شائبه هاي شخصي يا دنيوي است؛ يعني انسان جز به خاطرجلب رضاي خدا و منزلت اخروي كاري را انجام ندهد .

خلاص با دو عنصر زیر تحقق می یابد:
1- حضور نيت، چرا كه پايه و اساس كار، نيت است و كار بدونِ نيت، صرفِ نظر از حسن و قبح آن، انسان را درزمره مخلصان قرار نمي دهد.
2- زدودن شائبه هاي شخصي يا دنيوي و انحصار مخلصانه آن براي خدا.



اینکه کسی معتقد به حق بودنِ راه خود باشد و در آن را حرکت کند، میتواند نشانه ی اخلاص باشد و نه تنها با مخلص بودن تناقض ندارد بلکه عین توازن هم است!!
نماد کاربر
Mmm
 

ادامه

پستتوسط maysam_b » جمعه فروردين ماه 25, 1391 6:14 pm

ببخشید جواب سوالمو یعنی :
چطوری میشه آدم خودش رو مخلص الی الله بدونه و دیگران (حتی علماء) رو اهل آتش و براشون حکم صادر کنه ؟ نگرفتم ..
مگر خالص کردن خود برای الله چیزی غیر از آن است که هرچه او می گوید همان باشد و بنده همان را در زندگی خویش پیاده کند و چیزهایی را که ماسوای آن است از زندگی خویش پاک کند ؟!
یادمه معلم دین و زندگی دوره پیش دانشگاهیم میگفت :
اخلاص همان پاکسازی است یعنی پاک کردن افعال و اعمالی که مورد رضایت الله نباشد ؛ خب الان این سوال پیش می آید که آیا تکفیر بنده ای از سوی بنده ای دیگر چیزی است که الله به آن راضی است ؟!
لطفا به گونه ای جواب بدهید که جواب سوال را بشه از آن دریافت کرد ...

( با حرفاتون موافقم اما فقط جواب این سوال را می خواهم )
جزاک الله خیرا
يادمان باشد كه زنگ تفريح دنيا هميشگي نيست ، زنگ بعد حساب داريم ..!!
نماد کاربر
maysam_b
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 203
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 10, 1390 12:30 am
محل سکونت: روانسر
تشکر کرده: 193 بار
تشکر شده: 316 بار
امتياز: 80

پستتوسط Ramin » شنبه فروردين ماه 26, 1391 4:59 pm

matin نوشته است:كاك رامين جان،هستند كساني كه چنين ويژگي هايي  را دارند و مخلص نيستند و كم نيستند كساني كه چنين خصوصياتي را ندارند و مخلص هستند!


کاک متین جان منظور من چیز دیگه ای بود !!!

من از شما خواستم در مطالبتون که به توصیف (مسلمانان) میپردازید، به جای "جوانانِ اخوانی" ، از " مسلمان یا مسلمانان واقعی" یا "جوانان مسلمان"

استفاده کنید، اونم اگر براتون مقدوره ...

نه اینکه بیاید و تفاوت اخلاص و نیت و ... رو برام شرح بدید !!!

بازم ممنون ...

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط Mmm » شنبه فروردين ماه 26, 1391 7:16 pm

الان منظورت رو فهمیدم کاک رامین عزیز؛ چشم برادر هرچی شما بگید. در این مورد حتما تجدید نظر میکنم.
التماس دعای خیر

نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط Mmm » شنبه فروردين ماه 26, 1391 11:36 pm




جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ خود آموخته اند احتیاط بالاترین مرحله ی شجاعت است و می بایست در کنشها و واکنشها حکیمانه تصمیم گرفت و سازماندهی شده رفتار کرد و باید فراموش نکرد که موفقیت، محصولِ «برنامه ریزی» و «تلاش» است.

جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ خود آموخته اند که نباید «شعور» و «حکمت» و «مصلحت» را با «ترس» اشتباه گرفت. پیامبر(ص) با اینکه خداوند وعده ی محفوظیت و مصونیت را به او داده بود، اما هنگام هجرت، شب را برای حرکت بر می گزیند تا مبادا دعوتش در معرض خطر قرار گیرد. اینکه رسول(ص) تصمیم میگرد شب هنگام هجرت کند تا مبادا دشمنان متوجه او شوند، آیا میتوان به این معنا باشد که پیامبر «ترسو» بوده اند؟!!

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیان تربویشان به آنان آموخته اند که قبل از اینکه شما یک اخوانی باشید، یک اهل سنت هستید؛ قبل از اینکه اهل سنت باشید،یک مسلمان هستید؛ و قبل از اینکه مسلمان باشید، یک انسان هستید! پس مخرج مشترک ما آدمیان،انسانیت است و برای همه گان احترام قائلیم! شاید اندیشه ها و مناسکها و مراسمهای دیگران برایمان قابل قبول نباشد، اما بدونِ شک برایمان قابل احترام است. رسول خدا(ص) در مقابل جنازه ی یک یهودی بلند شدند و زمانی که اصحاب فرمودند: یا رسول الله او یک یهودی بود، چرا به نشانه ی احترام جلوی او بلند می شوید؟ ایشان جواب دادند: قبل از اینکه یهودی باشد، یک انسان است!

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیان تربویشان به آنان آموخته اند که هیچگاه به هیچ شخصیتی نتازند و هیچ جماعتی را تخریب نکنند و اعمال افراد را مورد بحث قرار دهند نه شخصیتِ آنان را.


جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ خود آموخته اند که هیچگاه برای بالا کشیدنِ فکر و شخصیتِ خود، هیچ فرد و جمعی را تحقیر و به آنان تعرض نکنند.

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیان تربویشان به آنان آموخته اند که در دنیای پر از غوغای امروزی، «تخصص در علوم فنی و تجربی و انسانی»، یکی از موثر ترین ابزارهای توفیق در امر دعوت و یکی از مهم ترین پیش نیازهای عمرانِ زمین است.

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیان تربویشان به آنان آموخته اند که «تزکیه ی نفس» و «آبادانی زمین» از وظایفِ اصلی انسان بر روی زمین است و تحقق «عبادت و بندگی» مشروط به برقراری تعادل در انجام این دو وظیفه است!

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان همیشه به آنان گفته اند: علم را اگر عملی نکنید، در قیامت از خدا هم هیچ انتظاری نداشته باشید. راز سعادت اصحاب کرام عمل به حداقل دانسته هایشان بوده است. وقتی رسول(ص) آیه ای را تلاوت میکردند،اصحاب خدمتِ ایشان عرض میکردند: یا رسول الله بگذارید این آیه را عملی نماییم، سپس آیه ی بعد را برایمان بخوانید!

جوانان اخوانی کسانی هستند که مربیانِ تربویشان همیشه به آنان میگویند: سنِ جوانی همچون یک شاخه ی تر است که به هر حالتی شکل میگیرد، پس هم اکنون شخصیتِ خود را با صفاتِ نیک و پسندیده شکل دهید و رفتارتان را با قرآن و سنت مزّین کنید؛ زیرا زمانی فرا میرسد که این شاخه ی تر، خشک شده و بسیار سخت میتوان حالت آن را تغییر داد!!

جوانانِ اخوانی کسانی هستند که که مربیانِ تربویشان همیشه متصف شدن به صفاتی چون: تواضع، جدیّت، اخلاص و متانت را به آنان توصیه کرده اند و میکنند.

نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط Mmm » جمعه ارديبهشت ماه 1, 1391 10:38 pm




جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ تربوی خود آموخته اند، اخوان در درجه ی  اول همانندِ مدرسه ای است برای تربیت برحق و صحیح اسلامی، که به موجب این تربیت، انسان به ایمانی ژرف دست می یابد و برای خود و خانواده اش و اعلای کلمه ی «الله» و تحکیم شریعت و یگانگی امّت کار میکند.


جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ تربوی خود آموخته اند که «تربیت» تنها وسیله ی تغییراتِ اجتماعی است و مردانِ راستین را می سازد و به آرزوها تحقق می بخشد. تنها راهِ نجات و تحقق آرمانها فقط با تربیتِ صحیح میسر است و لاغیر، و هیچ بدل و جانشینی برای آن وجود ندارد و انسان هرگز از آن بی نیاز نخواهد شد. این همان راهی است که رسول الله(ص) پیموده و از همین طریق آن چنان انسانهای ربانی تربیت نموده که چشم جهانیان همانندشان را ندیده بود.

جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ تربوی خود آموخته اند که تربیت اخوان دارای هدف واضح و روشن است و مسیر گامها در آن مشخص و معلوم می باشد، و در این هدفِ روشن، شیوه ها و اسلوب های متنوع و صحیحی در نظر گرفته شده و قائم بر فلسفه ای است که فقط از اسلام نشأت و یاری گرفته.


جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ تربوی خود آموخته اند که  حیاتِ اسلامی را از طریق راهنمایی و مشارکت وجدانی و عملی زنده کنند، بطوریکه انسان نسبت به خود کم و نسبت به برادرانش در کثرت باشد، به «تنهایی» ضعیف و با «جماعت» نیرومند است. بنابراین «جماعت» علاوه بر اینکه نیرویی بر انجام خیر و طاعت بوده، عاملِ عصمت از شر و گناه نیز می باشد. این را میتوان از احادیث رسول(ص) دریافت:
«دستِ خدا با جماعت است» و «گوسفندِ منفرد و یکه را گرگ میخورد.»


جوانان اخوانی میدانند که همیشه رهبرانِ آگاهی که براساس فطرتِ پاک خدادادی تربیت شده و خداوند متعال به آنان ایمانی برتر از حد معمول عنایت فرموده، رفتار و گفتارشان در وجودِ دیگران اثر می گذارد و دلهای بسیاری از مردم را به نور ایمان روشن میکنند و در قلبِ افراد نفوذ میکنند و همیشه در رشدِ اطرافیانشان نقش بسزایی داشته اند، و «اخوان» دارای چنین رهبرانی بوده است.


جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ تربوی خود آموخته اند که مبنای ایمان، همان ایمان صحابه و پیروانِ شایسته شان از پیشینیان است. آنانکه ایمانشان شامل اعتقاد قلبی و اقرار زبانی و عمل اعضاء و جوارح بوده و این ایمان به زندگی شان رنگ و رونق بخشیده و در مسجد و خانه و اجتماع و خلوت، و در شب و روز، و در کار دنیا و آخرت، هیچگاه برای آنان تفاوتی نداشته باشد؛ بلکه ایمان در هرجا رهگشایشان در همه ی امور بوده است.


جوانان اخوانی کسانی هستند که از مربیانِ تربوی خود آموخته اند نسبت به برادرانِ ایمانیشان(چه اخوانی و چه غیراخوانی) احساس محبت داشته باشند و همیشه فرمایش رسول الله (ص) را به یاد داشته باشند که می فرماید:
«مومنان در دوستی و مهر ورزی نسبت به همدیگر بمانندِ  بدن  می باشند که هرگاه عضوی از آن به درد آید، دیگر اعضای بدن با شب زنده داری و تب، همصدای آن می شوند.»
همچنین می فرماید:
«قسم به کسی که وجودم در دستِ قدرتِ اوست، هیچ یک از شما مومن کامل نیست مگر اینکه آنچه را برای خود دوست دارد، برای برادر نوعی خود نیز دوست بدارد.»

نماد کاربر
Mmm
 

پستتوسط nian » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 9:54 am

سلام علیکم.ممنون از مطلب جالبتون واقعا استفاده کردم.منم یه نکته بگم.به گفته ی استاد بزرگوارمون کاک احمدنگاه مون به مردم نگاه فرقه ای و مکتبی و...نباشد وبراساس فرقه ومکتب برای انان ارزش نذاریم دیدمون براساس تقوا باشد.
ان اکرمکم عندالله اتقاکم

برای نویسنده این مطلب nian تشکر کننده ها:
Ramin (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
nian
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 14
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 10 بار
امتياز: 0

پستتوسط nian » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 10:29 am

سلام.یه سوال ازتون میپرسم اگه مایل بودید جواب بدید.بخاطرشناختی که ازتون دارم ومیدونم اطلاع دینی تون بالاس به همین خطر این سوالوازتون میپرسم.چندروز پیش تودانشکده مون برنامه ی شوک رو گذاشتن منم رفتم البته یکم با تاخیرقبل ورودمون به سالن کامل بازدیدمون کردن وقتی رفتیم داخل کشتارهایوکه سلفی ها انجام داده بودن رو نشون میدادهرکشتاروحتی دزدیر وگردن سلفیهاانداخته بودن وچیزجالب دیگه قاتلان ماموستابرهان عالی وماموستاشیخ الاسلام رو اورده بودن وادعامیکردن سلفی بودن واز این حرفا.فضای تالار برام واقعا سنگین بود.به نظرشما هدف از این کاراچیه؟وتاچه حد میتونه صحت داشته باشه.ممنون
نماد کاربر
nian
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 14
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 10 بار
امتياز: 0

پستتوسط Ramin » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 12:26 pm

با سلام

سوال جالبی بود ...


البته من بی ادبی میکنم و قبل از کاک متین جواب شما رو اینجوری میدم :

« والله اعلم »
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها:
Ershad (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط nian » يکشنبه ارديبهشت ماه 3, 1391 10:07 am

سلام علیکم.بی ادبی نیس دورازشما.شما لطف کردیدکه جواب سوالمودادید
نماد کاربر
nian
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 14
تاريخ عضويت: دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 10 بار
امتياز: 0

قبليبعدي

بازگشت به مقالات متنوع دینی

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 11 مهمان