*پاسخ گویی به سؤالات فقهی و شرعی*(نحو ه ی پوشش و رنگ های مناسب)

در این بخش می توانید پرسش هایی را که در زمینه احکام بانوان دارید مطرح نمایید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar, Modir-Banowan

*پاسخ گویی به سؤالات فقهی و شرعی*(نحو ه ی پوشش و رنگ های مناسب)

پستتوسط Noha » جمعه فروردين ماه 25, 1391 6:11 pm

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خداوند بزرگ و رحمن بر بندگان صالح و مصلح

مدتی پیش  در خدمت استادی حاضر شدیم ،قرار بود همایشی در زمینه ی اهمیت پوشش در قرآن و سنت و

لزوم رعایت آن بر زنان مسلمان برگزار کنیم در این راستا تصمیم گرفتیم مدل هایی از لباس و روسری و ....که هم در محدوده ی

رعایت پوشش اسلامی قرار دارند و هم از لحاظ ظاهری مناسب و امروز پسند هستند ارائه دهیم.

ایشان ما را به این امر سفارش نمودند که ارائه پوشش رنگی در لباسی که برای مکان عمومی استفاده می شود ،جایز نیست

و به حدیثی اشاره کردند که باید پوشش در حضور نامحرم رنگ تیره و سیاه باشد.


چندی پیش در صفحه اصلی ،خواهر گرامیمان دادسهیلا مطلبی را با عنوان آزادی در انتخاب رنگ حجاب،مشکی یا

رنگی؟ ارائه دادند که من سؤال پرسیدم .


اینم متن سؤالم:

راستش مدتیه ابهاماتی در مورد حدود رنگ مجاز حجاب برام پیش اومده!!!

همون طور که حضوری هم عرض شد یکی از اساتید معتقد بودند که حجاب صحیح مربوط به رنگهای تیره است،

با این استدلال که حجاب نباید جلب توجه کنه،حتی نه تنها رنگ تیره بلکه مدل لباس و روسری باید کاملا ساده باشه،

و اصلا توجه دیگران رو به خودش معطوف نکنه!!!و استدلالشون هم به حدیث حضرت عایشه رضی الله عنها بود که فرمودند بعد از

این که آیات حجاب نازل شده ،زنان همچون کلاغان سیاه پوش،دیده می شدند.

و اینکه چادرسیاه جزءحجاب واجبه که زن در حضور نامحرم باید سرش باشه!!!من خودم که نتونستم رعایتش کنم(البته

دلیلش هم این بود که در این مورد هنوز به قناعت نرسیدم!!!) هر چند نسبت به قبل بیشتر تلاش کردم.در این راستا به چندین

تفسیر معتبر مراجعه کردم هیچ کدام جلباب رو به چادر امروزی موجود در عرف ما تفسیر نکرده بودند!البته من از افراد زیادی هم

پرسیدم و خیلی هم تلاش کردم منبعی در مورد محدوده رنگ؛ برای حجاب پیدا کنم که چیزی دست گیرم نشدو تصمیم گرفتم بر

اساس اصل اباحه بودن(در اصول)عمل کنم چون دلیلی بر عدمش نیافتم ولی استادمون می گفت همین حدیث کفایت می کنه و

ربطی به عرف نداره!!!اگر شما دلیل یا منبعی سراغ دارید خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.



ضمن تشکر فراوان از کاک یحیی که  زحمت کشیدند جواب دادند ؛

ازشون در خواست می کنم مطلبشون رو اینجا هم قرار بدن،(به دلیلی مشکل فنی سایت و عدم دسترسی راحت و ارسال نظر

به صفحه ی اصلی )کاربران دیگه هم  از این مطلب استفاده کنن و اگر سؤالات(بازم سؤال دارم) یا نظرات دیگه ای هم

بود اینجا مطرح بشه.


جنة الفردوس مأوایتان




در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط Noha در دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 10:32 pm .
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 3
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط sayf » شنبه فروردين ماه 25, 1391 12:05 am

سلام بر تمامی دوستان و کاربران پینوسی
متن زیر، همون متنیه که بنده در جواب سوالات داده نصیره، تو اون مقاله کذا گذاشتم، و اینجا هم میذارمش تا مورد بحث قرار بگیره
امیدوارم به نتیجه ای مطلوب و خداپسند برسیم
یه مطلبی هست که خیلی مهمه و من به خیلی از دوستانم هم گفتم اینه که:
در علم اصول حرام رو از حیث علت حرمت، به دو دسته تقسیم میکنن:
«1- حرامی که علت حرمتش در ذات خود اون مورد هست مثل شراب، که چون ذات شراب مست کننده هست پس حرامه یا مثلا دزدی هم از همین نوعه
2- حرامی که علت حرمتش در ذات خودش نیست، بلکه بخاطر یه وصف اضافی حرامه که به اون ملحق شده و باعث حرمتش شده(اما قابل رفعه)، مثل روزه روز عید؛ که همه میدونیم حرامه، اما علت حرمت اون بخاطر ذات روزه نیست بلکه بخاطر واقع کردن اون در روز عیده».
حالا پارچه و رنگ اون برای خانمها، نوع دوم این تقسیم بندیه، یعنی هیچ جنس پارچه و هیچ رنگی بر خانمها در شرع حرام نشده؛ اما با این وجود اگه خانمی یه پارچه نازک یا تنگ یا کوتاه و بدن نما استفاده کنه این کارش حرامه؛ نه بخاطر ذات پارچه بلکه بخاطر اوصافی که به اون اضافه شده یعنی:« نازک بودن، تنگ بودن، کوتاه بودن» که همه «عامل بدن نما بودن» هستن.
رنگ پارچه و پوشش هم درواقع ازهمین نوعه یعنی همونطور که گفته شد درهیچ جای قرآن و سنت هیچ رنگی بر خانم ها حرام نشده اما درعین حال اگه خانمی رنگی رو برای پوشش خودش انتخاب کنه که در اکثر حالات خودش در اون جامعه موجب جلب توجه و تحریک دیگران بشه اون موقع این کار حرام میشه، نه بخاطر ذات رنگ؛ بلکه بخاطر وصف اضافی «جلب کننده و محرک بودن».
و اما درمورد اون روایت(واکنش زنان بعداز نزول آیه حجاب)هم مواردی ضروری رو عرض میکنم:
1- این روایت از ام المومنین ام سلمه هست، نه ام المومنین عائشه؛ که ابوداوود اون رو روایت کرده و سندش هم حسن هست.
2- بنا به مورد قبلی میفهمیم که این روایت «موقوف(روایتی که سندش به صحابه منتهی میشه، نه به پیامبر)»هست، نه «مرفوع(روایتی که سندش به رسول الله صلی الله علیه و سلم منتهی میشه)».
3- مهم ترین مطلب: یا اون کسی که این روایت رو برای شما ذکر کرده فراموش کرده، یا احیانا از متن دقیق روایت خبر نداشته، یا لازم ندونسته، و یا خدای ناکرده به هردلیلی نخواسته متن دقیق اون رو به شما بگه؛ و یا اینکه شما اصل جملات ایشون رو فراموش کردین؛
چراکه درمتن دقبق روایت، ام المومنین ام سلمه فقط از زنان انصار نام میبره و اونا رو مدح میکنه، و نامی از زنان مهاجرین نمیبره؛
از موردشماره2باید بفهمیم که هرگز حجیت و ایجابی از این روایت فهمیده نمیشه چون فقط قرآن و سنت هست که حجته(و اجماعی که مستند به یکی از این دوتا باشه)، و قول یا برداشت و اجتهاد صحابی(هرچند ارزشمنده، اما) حجت نیست.
از مورد شماره3هم باید بفهمیم که اگه سیاه پوشیدن واجب بود، تمامی زنان مسلمان باید سیاه میپوشیدن؛
اما میبینیم که فقط زنان انصار این کار رو کردن.
یعنی آیا زنان مهاجرین از عمل به واجب و دستور خداوند عصیان کردن؟
معاذالله اگر بخوایم این بهتان رو به گرامی ترین زنان مسلمان بزنیم.
مطمئنا اگه رنگ سیاه واجب بود، و برفرض محال زنان مهاجرین از اون سرکشی کرده بودن، پیامبر به اونا تذکر میدادن، اما میبینیم که پیامبرچیزی به اونا نگفته.
نهایت برداشتی که میتونیم از این روایت داشته باشیم اینه که اولا رنگ سیاه حرام نیست(چون پیامبر اون رو تقریر کرده، و ذات تقریر پیامبر هرگز وجوب یا استحباب رو نمیرسونه) و ثانیا این کار(پوشیدن رنگ سیاه بر سر) ترجیحی بوده که زنان انصار برای حجاب خودشون دادن.
نکته دیگه هم که نباید فراموش بشه اینه که «جلباب» یا «خمار» از لحاظ لغوی هرگز بر هیچ رنگی دلالت نمیکنه.....
در پایان متذکر میشم که این مطالبی که بنده درمورد این روایت عرض کردم هرگز نشونه تساهل بنده به نسبت حجاب نیست و نمیخوام که محرمات خداوند زیرپا گذاشته بشه بلکه فقط میخواستم بگم که اگر کسی میخواد از روایتی، برداشتی داشته باشه نباید متاثر از احساسات یا حماس یا... باشه، بلکه باید درقالبهای علمی و اصولی باشه. وگرنه بنده درقسمت اول از همین نوشته هم عرض کردم که اگه پوششی یا رنگی موجب تحریک یا جلب توجه خاص دیگران بشه بدون شک حرامه.
از طولانی شدن مطلب عذر میخوام
.
.
.
.
والسلام علی من اتبع الهدی
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط sayf در شنبه ارديبهشت ماه 1, 1391 1:33 am .
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها: 4
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط bahar » يکشنبه فروردين ماه 26, 1391 12:49 am

باسلام خدمت برادر یحیی
ممنونم از توضیحات خوبتان
انشاء الله  از این به بعدبیشتر بتوانیم
از علم شما بهره ببریم.


جزاک الله خیرا
نماد کاربر
bahar
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 3506
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 15, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 5837 بار
تشکر شده: 5121 بار
امتياز: 33890

پستتوسط Noha » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 10:23 am

بسم الله المستعان

سلام الله تعالی بر بندگان شایسته اش

کاک یحیی و از خداوندمنان برایتان مزید توفیق طلب می کنم.

در ابتدا از همه خوانندگان این مطلب معذرت خواهی می کنم ،

همچنین ازبرادر گرامی کاک یحیی، چون مجبور می شم برای رسیدن به جواب مقداری شفاف حرف بزنم

که ممکن است به دور از ادب باشد.

در مورد اینکه استاد،قصدشان خیر بود،شک ندارم؛و ............

برداشت من از متن شما:شرایط و محیط می تواند رنگهایی را حرام و یا مباح نماید!

مثلا زمانی که شخصی در جامعه ای زندگی کند که رنگی مانند آبی از رنگهای رایج در پوشش است و موجب جلب توجه نمی

شوند ،استفاده از آن جایز است.

هر چند این قضیه ی جلب توجه خودش متفاوت  است،در بسیاری از مکان ها و محیط ها پوشش درست،باعث جلب توجه می

شود،در بالا منظورم جلب توجه از نوع منفی اش است!!!(چیزی که سبب گناه شود. )

منظورتان این است که با رعایت حدود شرعی(لباس نازک و تنگ نباشد و موجب تحریک نشود)رنگ و نوع لباس(مدل داربودن)

محدودیتی نداردو بستگی به فرهنگ و عرف جامعه دارد؟؟


در مورد اینکه فرمودید ام سلمه مقصودشان زنان انصار بوده و مدحشان نموده ،

می شود برداشت کرد که اون طریقه ی حجاب و رنگ در اولویت قرار دارد؟یعنی بهترین نوع است؟؟


جنة الفردوس مأوایتان




الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط SharakamPawa » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 11:00 am

سلام ؛

منم دو سوال داشتم :


1) آیا این محدودیت ها و قضیه جلب توجه، برای آقایان هم وجود دارد؟
از آنجا که حدود شرعی حجاب برای مردها از ناف تا زانو است ( البته از نظر بعضی فقها) و این حدود در کمتر جایی در ملا عام شکسته می شود (حتی در کشورهای غیر مسلمان) ؛ آیا می توان استدلال نمود که، مردها هر چه دوست داشته باشند می توانند بپوشند؟


2) در صورتی که حجاب زن از لحاظ شرعی کامل باشد و همچنین از رنگی هم برای حجاب استفاده کرده باشد که جلب توجه نماید، آیا در این صورت بازهم این جلب توجه، مشکل دارد؟
یعنی در حالی که فرد حجاب کامل دارد (البته با رنگهای غیر رایج جامعه اش) می تواند در جامعه ناهنجاری ایجاد کند و جنس مخالفش را به انحراف بکشاند ؟

تشکر .

برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها:
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط sayf » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 1:55 pm

عرض سلام مجدد
درمورد مطلب داده نصیره:
1- بنده تو نظر قبلیم گفته بودم که شکی در نیت خیر اساتید عالم و بزرگوار نیست، و الان که فکر میکنم میبینم که بنده که طلبه ای بیش نبستم شاید مقداری با جسارت و زیاده روی به نسبت یکی از اساتید و علمای خودمون اسائه ادب کردم و بابت این کارم از خداوند طلب بخشش دارم.
2- "تاثیرشرایط محیط زندگی در تغییر احکام" از دید شرعی "عرف" نامیده میشه؛  و البته در شرع جایگاه خاص و شناخته شده ای داره که البته اینجا مجال اثبات و یا پرداختن به اون نیست.

از طرف دیگه، وقتی حکم شرعی به "وصف"ی مشروط میشه، اون موقع دیگه مساله به شیئ خاصی محدود نمیشه، بلکه مهم اینه که چه اشیائی موجب ایجاد اون وصف میشن.
بنابراین محرک بودن و نبودن یه رنگ به عرف جامعه بستگی داره و نمیشه حکم قطعی و دایمی برای یه رنگ صادر کرد.
3- نکته مهم: تاثیر یه رنگ در جامعه، یه مساله نسبی هست، یعنی اینکه نه میشه گفت که فلان رنگ مثلا در مناطق کردنشین مطلقا محرک هست، و نه میشه گفت مطلقا محرک نیست. بلکه مهم اینه که ببینیم در اکثر احوال خودش در اون جامعه چه تاثیری داره.
و اینکه گفتین درجایی ممکنه خود حجاب یا رنگ مشکی موجب تحریک به گناه بشه، باید بگم شرع برای موارد خاص، حکم خاص هم میده. دراینمورد هم(اگه واقعا پیش بیاد) چون یه مورد خاصه حکم عام رو براش صادر نمیکنن؛ که باید از علما پرسید. چون توضیحش مفصله به همین مقدار اکتفا میکنم.
4- درمورد برداشت از قول ام المومنین ام سلمه:
میشه گفت که زنان انصار با توجه به فرهنگ جامعه انصار، و سنجش شرایط اون موقع رنگ سیاه رو ترجیح دادن، و ام المومنین ام سلمه هم این انتخاب اونا رو بیشتر قبول داره.
حتی میشه گفت که رنگ سیاه برای حجاب خوب و مناسبه چون زنان انصار اون رو انتخاب کردن، اما این مورد صرفا یه اجتهاده که قابل رد هم هست. ولی مطلقا نه تنها حجتی برای وجوب رنگ سیاه از این روایت نمیشه برداشت کرد بلکه چون از همین روایت فهمیده میشه که زنان مهاجرین اینرنگو بکار نبردن، برداشت میکنیم که رنگ سیاه اصلا واجب نیست وگرنه باید زنان مهاجرین هم به واجب عمل میکردن.
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها:
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط sayf » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 2:30 pm

و درمورد سوالای کاک میلاد:
1- اول بگم که همه مذاهب اهل سنت بجز مذهب مالکی عورت مرد رو از ناف تا زانو میدونن(با یه سری اختلافات جزئی)
اما در مذهب مالکی عورت مرد فقط "سوءتان" هستن
حالا جواب سوالتون:
همونطور که گفتم رنگ لباس و نوع پوشش جزءدسته دوم محرمات قرار میگیره(بجز لباس ابریشمی برای مردان)
بنابراین اگه وصف یا اوصاف حرامی در لباس مردان هم ظاهر بشه اونموقع پوشیدن اون لباس حرام میشه تا زمانیکه اون وصف از بین بره.
پس اگه مردی لباسی بپوشه که(بعداز ستر عورت) در اکثر حالات خودش موجب تحریک زنان بشه دراینصورت مرتکب حرام شده و پوشیدن اون لباس(با داشتن اون وصف)براش حرامه.
2- در جوابم به داده نصیره هم اشاره کردم که شرایط ویژه، حکم ویژه هم داره
اما بازم میگم چون بحث مفصلیه من خلاصه وار چیزایی رو اضافه میکنم:
اگه ذات حجاب درمحل خاصی موجب تحریک باشه، بر خانم ها واجبه که تا میتونن از اون محل دوری کنن
اگه رنگ حجاب در محلی موجب تحریک باشه، بر خانم ها واجبه که از اون رنگ یا رنگهای محرک موثر در اون محل استفاده نکنن، بلکه رنگ دیگه ای که محرک نیست استفاده کنن.
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها:
SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط Noha » دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 10:29 pm

بسم الله المستعان

sayf نوشته است:و اینکه گفتین درجایی ممکنه خود حجاب یا رنگ مشکی موجب تحریک به گناه بشه، باید بگم شرع برای موارد خاص، حکم خاص هم میده. دراینمورد هم(اگه واقعا پیش بیاد) چون یه مورد خاصه حکم عام رو براش صادر نمیکنن؛ که باید از علما پرسید. چون توضیحش مفصله به همین مقدار اکتفا میکنم.
.


سلام خدای بزرگ برشما

کاک یحیی ده س تا وه ش بو،خوا جه زا و خه یری تا بدوو وه.

اگر مقدور می شود این مورد را بیشتر باز کنید.

(اجازه می خوام سؤال دوستان رو هم خدمتتون عرض کنم)

ظاهرا فهم و تشخیص این مورد کمی دشوار است!!اینکه در مکان هایی یا

شرایطی که امکان جلب توجه با پوشش کامل و درست وجود داشته باشد،چکار باید کرد؟عدم حضور در آن مکان ممکن است

برای افراد میسر نشود برای مثال ،محیط دانشگاه یا مثلا کلاس درس!!

در غیر این مکان ها که برای کسب علم باشد چطور؟مثلا مجالس عروسی و ......

و آیا ما اجازه داریم برای تبلیغ!!!!حجاب از مدلها و روشهای گوناگون استفاده کنیم؟(یعنی هدف از جلب توجه نوع پوشش

اسلامی باشد.)


(به نظر خودم در این موارد باید از استفت قلبک استفاده شود!)

جنة الفردوس مأوایتان



الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط Sirwan-R » جمعه فروردين ماه 31, 1391 12:07 am

با سلام به تمام کاربران محترم

بنده بحث رو از اول مطالعه کردم...بحث داشت خوب پیش می رفت تا اینکه کاربر Noha بحث رو به جاهای باریک کشوند!!!
در اینکه داشتن حجاب برای خواهران عزیزم در هر کجا که حضور نامحرمی حتی احتمال هم برود، واجب است، شکی ندارم....پس پرسیدن " اینکه در مکان هایی یا شرایطی که امکان جلب توجه با پوشش کامل و درست وجود داشته باشد،چکار باید کرد؟عدم حضور در آن مکان ممکن است
برای افراد میسر نشود برای مثال ،محیط دانشگاه یا مثلا کلاس درس!!
در غیر این مکان ها که برای کسب علم باشد چطور؟مثلا مجالس عروسی و ......  
" کاملا دور زدن حس مسئولیت شرعی است!!
اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ
نماد کاربر
Sirwan-R
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 30
تاريخ عضويت: چهارشنبه فروردين ماه 23, 1391 11:30 pm
محل سکونت: pawe
تشکر کرده: 29 بار
تشکر شده: 19 بار
امتياز: 0

پستتوسط Noha » جمعه فروردين ماه 31, 1391 12:35 am

Sirwan-R نوشته است:با سلام به تمام کاربران محترم

بنده بحث رو از اول مطالعه کردم...بحث داشت خوب پیش می رفت تا اینکه کاربر Noha بحث رو به جاهای باریک کشوند!!!
در اینکه داشتن حجاب برای خواهران عزیزم در هر کجا که حضور نامحرمی حتی احتمال هم برود، واجب است، شکی ندارم....پس پرسیدن " اینکه در مکان هایی یا شرایطی که امکان جلب توجه با پوشش کامل و درست وجود داشته باشد،چکار باید کرد؟عدم حضور در آن مکان ممکن است
برای افراد میسر نشود برای مثال ،محیط دانشگاه یا مثلا کلاس درس!!
در غیر این مکان ها که برای کسب علم باشد چطور؟مثلا مجالس عروسی و ......  
" کاملا دور زدن حس مسئولیت شرعی است!!


بسم الله المستعان

سلام خداوند بر شما

ضمن تشکر از کاک سیروان فکر کنم؛من نتونستم درست منظورم رو برسونم،من عرض کردم اگر در مکانی که حجاب ما،(منظور

از حجاب نوع (مدل)و رنگ پوشش است نه حدود آن)جلب توجه شود آیا عدم حضورمان مناسب تر است؟ یا خیر؟

منظورم این نبود که اگر بی حجابی رایج بود ماهم برای اینکه  کم نیاریم همرنگ جماعت بشیم(نعوذ بالله).«هر چند در ابتدا هم

عرض کردم این سؤال دوستان بود که عرض کردم،احتمالا دلیلش این باشه که نمی تونم خوب منتقل کنم.


جنة الفردوس مأوایتان


الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط Ramin » شنبه ارديبهشت ماه 1, 1391 1:18 am

با سلام و تشکر از خواهر نصیره و پست مفیدشون

اگر در مکانی که حجاب ما،(منظور از حجاب نوع (مدل)و رنگ پوشش است نه حدود آن)جلب توجه شود آیا عدم حضورمان مناسب تر است؟ یا خیر؟


سوالتون جالبه، فکر کنم که جواب کاک یحیی میتونه بهترین جواب باشه :
اگه ذات حجاب درمحل خاصی موجب تحریک باشه، بر خانم ها واجبه که تا میتونن از اون محل دوری کنن
اگه رنگ حجاب در محلی موجب تحریک باشه، بر خانم ها واجبه که از اون رنگ یا رنگهای محرک موثر در اون محل استفاده نکنن، بلکه رنگ دیگه ای که محرک نیست استفاده کنن.


من با قول کاک یحیی موافقم، پس حضور شما خانم ها در این جور مکان ها مناسب نیست.

این نظر منه ...

ممنون



وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها: 2
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sayf (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940


بازگشت به احکام بانوان

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان