لطفا... خواهشا و باز هم خواهشا من رو آگاه کنید

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

لطفا... خواهشا و باز هم خواهشا من رو آگاه کنید

پستتوسط shayan » يکشنبه فروردين ماه 26, 1391 12:23 am

سلام به تمام پینوسی ها
از اینکه عضوی از شما شده ام نهایت افتخار من است
واقعا خدا را شاکرم
دوستان بنده از راه نرسیده یک سوال اساسی دارم که در دنیای امروز سوال بسیاری از هم سن و سال های بنده می باشد
واقعاشرمنده که فوری به اصل سوال می پردازم!
بدون مقدمه چینی و رک سوال این است:
حکم خودارضایی در مورد پسران و دختران چیست؟


برای نویسنده این مطلب shayan تشکر کننده ها:
Sirwan-R (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
shayan
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 23
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 26, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 7 بار
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 0

پستتوسط blook » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 5:25 am

برادر یا خواهر گرامی!

    استمناء بنا به دلایل قرآن و سنت حرام است

1- دلایل قرآن:

ابن کثیر میفرماید: امام شافعی و کسانی که با او در مورد تحریم استمناء موافقند به این آیات استدلال کرده اند:


وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
و کسانی که شرمگاه هایشان را حفظ میکنند. ( پاکدامنند. )

إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِين
مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى كه به دست آورده‏ اند كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست.

فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگانند. مؤمنون 5-7 و معارج 29-31

و امام شافعی در کتاب النکاح میفرماید: پس ذکر حفظ کردن شرمگاه مگر بر همسران یا کنیزان ( برای مردان ) به معنای تحریم غیر از آن دو است .. سپس پروردگار تأکید کرده و میفرمایند: فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (= پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگانند. ) پس تلذذ با شرمگاه جز با همسر یا کنیز جایز نیست و استمناء حلال نمیباشد والله أعلم.

و بعضی از اهل علم به این آیه استدلال کرده اند:

وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى‏ يابند بايد عفت ورزند تا خداوند از فضل خويش به آنان عطا کند و بى‏ نيازشان گرداند.


که امر خداوند بر استعفاف در هنگام عدم توانایی بر ازدواج به معنای وجوب صبر کردن بر هر چه غیر از عفاف است.


2- دلیل سنت:

به حدیث عبدالله پسر مسعود صحابی جلیل القدر استدلال کرده اند که فرمود:

كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَبَابًا لا نَجِدُ شَيْئًا فَقَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ الْبَاءةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ . رواه البخاري فتح رقم 5066.

به معنای: ما جوانانی بودیم همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم و هیچ چیزی نداشتیم ( منظور اموال و دارائی است. ) پس رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموند: ای گروه جوانان. آنکه قدرت تحمل تکالیف ازدواج و توانایی آن را دارد، ازدواج کند. زیرا براستی ازدواج باعث بیشتر فرو نهیدن دیدگان و پاکدامنی بیشترمیشود. و هر کس نتوانست پس بر اوست که روزه بگیرد زیرا قطعا روزه گرفتن او را از افتادن در حرام حمایت میکند.

پس  شارع در هنگام ناتوانی در ازدواج، با وجود سختی و مشقت روزه ما را به روزه گرفتن راهنمایی کرده و به استمناء راهنمایی نکرده است با وجود قوت جاذبه و آسان بودن آن.

در این مسأله دلایل دیگری هم وجود دارد که به همین قدر کفایت میکنیم.والله أعلم

------------------------------------------------------------------------------

                                         و اما علاج برای که در دام این عمل افتاده است:

در ذیل تعدادی نصیحت و راهنمایی برای رهایی است:

1- واجب است که دلیل تصمیم ترک این عمل به جا آوردن دستورات پروردگار و دوری از عذاب او باشد ( مثلا تها به خاطر سلانتی جسمی یا روحی نباشد. به عبارتی دیگر: اخلاص )

2- رفع ریشه ای و قطعی این عمل ازدواج است همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده اند.

3- دفع کردن و دور کردن افکار،خواطر و وسوسه ها.و مشغول کردن نفس و فکر به آنچه خیر دنیا و آخرت در آن است. زیرا اجازه دادن به طول کشیدن وسوسه ها باعث ایجاد عمل میشود.سپس مستحکم میشود و تبدیل به عادت میشود و ترک آن سخت میشود.

4- غض بصر یا فرو نهشتن چشم ها زیرا نگاه کردن به اشخاص و عکس های فتنه بر انگیز حال چه زنده و چه نقاشی، انسان را به سوی حرام میکشاند و به همین سبب پروردگار میفرماید: قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ( =به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏تر است زيرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است (۳۰) و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند ).و رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرماید: " لا تُتْبع النظرة النظرة " رواه الترمذي 2777 ( =به دنبال نظر نظری دیگر مکن ) پس اگر نظر بر کسی افتاد به صورت اتفاقی اشکالی ندارد اما نظر و نگاه دوم حرام است.

5- مهم دانستن ضررها و مشکلاتی که این عمل برای سلامتی انسان دارد، مانند ضعیف شدن چشم ها و اعصاب و اعضای تناسلی و کمر درد ها و دیگر ضررهایی که پزشکان به آنها اشاره کرده اند و ...

6- از بین بردن دلایل اشتباهی که جوانان را قانع میکند که به این عمل دست بزنند. مانند اینکه بگویند: من به خاطر دور کردن خود از زنا این کار را انجام میدهم حال اینکه در آن شرایط کاملا بعید است که در عمل زنا و .. گزفتار شود.

7- مسلح شدن به سلاح قوت و عزیمت و تسلیم نشدن در برابر شخص شیطان و دوری جستن از تنها خوابیدن زیرا در حدیث صحیح آمده که پیامبر صلی الله علیه و سلم از خوابین به تنهایی منع کرده است. صحيح الجامع 6919 .

8- جدی گرفتن علاج نبوی مؤثر که روزه است زیرا روزه از شهوت کم میکند و غریزه را کاهش میدهد. و دوری گرفتن از کارهای عجیبی ماند نذر و قسم بر عدم بازگشت بر این گناه، زیرا اگر به انجام آن عمل بازگردد مرتکب گناه بسیار بزرگی میشود.

9- التزام به آداب شرعی خوابیدن مانند خواندن اذکار و اوراد و خوابیدن بر پهلوی راست و عدم خوابیدن بر روی شکم زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم از این کار منع کرده است.

10- زینت دادن نفس با صبر و عفت زیرا صبر بر انجام معصیات و محرمات واجب است. و اینکه بدانیم مجبور کردن نفس به عفاف در نهایت باعث میشود عفیف بودن آن سختی و مشقت اولیه را نداشته باشد و به اخلاقی همیشگی و ملازم نفس تبدیل میشود. و پیامبر صلی الله علیه و سلم میفرماید:
مَنْ يَسْتَعْفِفْ يُعِفَّهُ اللَّهُ وَمَنْ يَسْتَغْنِ يُغْنِهِ اللَّهُ وَمَنْ يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللَّهُ وَمَا أُعْطِيَ أَحَدٌ عَطَاءً خَيْرًا وَأَوْسَعَ مِنَ الصَّبْرِ . " رواه البخاري1469  
آنکه طالب عفاف باشد خداوند او را عفیف میگرداند و آنکه طالب غنا باشد خداون او را بی نیاز میگرداند و آنکه بر صبر کند خداوند او را صبر میدهد و به هیچ کس عطایی بهتر و شامل تر و وسیع از صبر داده نشده است.

11- این عمل جزء گناهان کبیره است پس هر وقت انسان به این گناه دچار شد بر او لازم است که فورا به توبه و بازگشت روی آورد و اعمال صالح انجام دهد زیرا اعمال صالح گناهان را میشویند. و ناامید و مأیوس نشود زیرا به جز کافران کسی از خداوند مأیوس نمیشود.

12-و در پایان از بدیهیاتی که هیچ شکی در آن نیست این است که پناه بردن به خدا و تضرع در درگاه او با دعاو درخواست کمک و مدد از او برای خلاص شدن از این عادت زشت از بزرگترین و مهمترین انواع علاج است زیرا خدای سبحان دعای دعاکنندگان را اجابت میکند.

والله أعلم .


منبع:  موقع الإسلام سؤال و جواب www.islamqa.info  با تلخیص و تصرف


برای نویسنده این مطلب blook تشکر کننده ها: 8
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Sirwan-R (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sayf (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shayan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 57.14%
 
نماد کاربر
blook
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 32
تاريخ عضويت: پنج شنبه آذر ماه 23, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 15 بار
تشکر شده: 34 بار
امتياز: 0

پستتوسط ayoob » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 8:30 am

سوال خوبی که blook خیلی خوب و کامل جواب دادند
دستتون درد نکنه

برای نویسنده این مطلب ayoob تشکر کننده ها:
shayan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
ayoob
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 36
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 2, 1390 12:30 am
محل سکونت: پاوه
تشکر کرده: 10 بار
تشکر شده: 30 بار
امتياز: 0

پستتوسط naseh_azizi » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 11:16 am

برادران و خواهران ایمانی السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

در ابتدا به کاربر گرامی shayan خیر مقدم عرض می نمایم برای تمام پینوسیان هم حضور شما عزیزان سبب افتخار ماست.

اما در مورد سؤالی که پرسیدید از کاربر عزیز blook نهایت تشکر را می کنم برای توضیحات کاملشان ولی دوست دارم من نیز حکم این قضیه را از کتاب فقه السنه نوشته عالم بزرگمان سید سابق را برایتان بنویسم:

بدون شک استمناء مرد با دست خود از جمله اعمالی است که با ادب و اخلاق شایسته انسان منافات دارد و بسیار تحقیر آمیز است. فقهای اسلام درباره حکم آن اختلاف دارند. گروهی آن را حرام می دانند. گروهی دیگر می گویند در بعضی حالات حرام و در بعضی اوقات واجب است و گروهی دیگر آن را مکروه دانسته اند.
گروه اول که آن را حرام دانسته اند عبارتند از مالکیه و شافعیه و زیدیه. که دلیل آن را کاربر گرامی blook به طور کامل توضیح دادند و دیگر نیازی به تکرار آن نیست. اما گروهی که گفته اند در بعضی حالات استمناء حرام و در بعضی حالات دیگر واجب است اینها علمای حنفی هستند که می گویند در حالاتی که مرد ترس و خوف ارتکاب زنا دارد اگر به استمناء مبادرت نکند، بنا به قاعده ارتکاب اخف الضررین یعنی ارتکاب ضرر کمتر، استمناء واجب می شود. وهرگاه استمناء برای جلب شهوت و برانگیختن آن باشد حرام است. و گفته اند هرگاه شهوت بر کسی غلبه کند و همسری یا کنیزی پیش او نباشد، جایز است که به قصد تسکین شهوت استمناء کند. اما علمای حنبلی گفته اند: استمناء حرام است مگر اینکه کسی از ترس ارتکاب زنا بدان مبادرت کند در حالی زن یا کنیزی نداشته و قادر به ازدواج نباشد در این صورت استمناء برای او اشکالی ندارد.
اما ابن حزم استمناء را مکروه و ناپسند می داند و می گوید: گناهی ندارد. چون تماس به آلت تناسلی با دست چپ به اجماع امت مباح است و در حال استمناء چیزی اضافه بر مباح انجام نداده جز تلاش برای انزال منی. و انزال منی هم حرام نیست چون خداوند حرام ها را بیان فرموده است: «وقد فصل الله لکم ما حرم علیکم»(انعام119) به راستی خداوند به تفصیل چیزهایی را که بر شما حرام بیان فرموده است.(و استمناء جزو چیزهایی نیست که خداوند حرمت آن را بیان کرده باشد پس به دلیل خلق لکم ما فی الارض جمیعا) تمام آنچه در زمین است (غیر آنچه حرمت آن را بیان کرده است) برای شما آفریده است.{و گفته: بدین جهت استمناء مکروه است چون مکارم اخلاق و فضایل نیست. و برای ما روایت شده که گروهی آن را مکروه و گروهی آن را مباح می دانند: از جمله ابن عمرو عطاء آن را مکروه و ابن عباس و حسن بصری و بعضی از تابعین آن را مباح دانسته اند. حسن بصری گفته است که در غزوات این عمل را انجام می دادند. مجاهد گفته: گذشتگان برای حفظ عفت به جوانان خود می گفتند که استمناء کنند. حکم زن در مورد استمناء مانند مرد است.

به هر حال با تمام این توضیحات خود من بیشتر با حکمی که امام شافعی می گویند بیشتر موافقم و توصیه های کاربر blook بسیار زیبا و بسیار مؤثر خواهد بود نه فقط در مورد استمناء بلکه برای تزکیه ی هر چه بیشتر نفس.

برای نویسنده این مطلب naseh_azizi تشکر کننده ها: 3
Akam (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Naser (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
naseh_azizi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 448
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 25, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 1360 بار
تشکر شده: 921 بار
امتياز: 7680

پستتوسط sayf » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 12:18 pm

shayanعزیز
ببخشی که دیر جواب دادم
فکر کنم کاربران قبلی از جملهblookبزرگوار و کاک ناصح احکام مختلف مطرح شده در اسلام رو بیان کردن و من چیز جدیدی برای اضافه کردن بر احکام ندارم.
فقط میخوام بگم که ترجیح اکثر علمای معاصر، همون حرام بودنه؛ و تقریبا تمامی کسانی هم که در بعضی از حالتا اونو جایز دونستن، بخاطر شرایط واقعا اضطراریه یعنی همونطور که کاک ناصح گفت، وقتی که واقعا احتمال ارتکاب گناه بزرگتری مثل زنا خیلی زیاد بشه.
و اینو هم بدون که تشخیص این گونه حالات بین شخص و خدای خودشه.
کسی میتونه هرگناهی مرتکب بشه و بعدش هرطوری خواست دلایل مختلف دینی رو ردیف کنه تا کارشو توجیه کنه، اما اون شخص باید بدونه که فقط درقابل خدا هست که باید واقعا و کاملا پاسخگو باشه، و البته همه میدونیم که چیزی از خدا پوشیده نیست.
.
.
.
ضمنا مضرات وحشتناک پزشکی این کار رو هم هرگز نباید نادیده گرفت
مطمئنا برای همسن و سالای جنابعالی، پرهیز از چنین گناهانی که هیچکس هم ممپنه از اون خبردار نشه، در این جامعه خیلی خیلی سخته و اصلا آسون نیست؛ اما مطمئن باش که چنین کسانی(که در خلوت هم از گناه دوری میکنن) هم پیش خدا مقام بزرگی کسب میکنن و هم در جامعه هم اعتماد به نفس و احساس عزت و شخصیت بیشتری میکنن.
سوالی هم که پرسیدی نشونه اینه که حلال و حرام برات خیلی مهمه و مثل خیلی ها بی تفاوت نیستی.
از خداوند متعال درخواست میکنم تو و امثال تو رو در سختی ها کمک کنه و سربلند دنیا و قیامت بشین.
.
.
.
اگه تو زندگیت زیاد تو سختی افتادی ناراحت نباش؛ چون حتما ظرفیت و لیاقت مبارزه با این شراطو داشتی،  اما ممکنه دیگران(هرچقدر به ظاهر بزرگ باشن) اون ظرفیت و لیاقت تو رو نداشته باشن
ما میخواهیم با بینشی عمیق و صحیح، به سوی پروردگار دعوت دهیم.

برای نویسنده این مطلب sayf تشکر کننده ها: 3
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shayan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
sayf
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 172
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 5, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 128 بار
تشکر شده: 130 بار
امتياز: 10

پستتوسط ModireTalar » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 3:21 pm

سلام و عرض ادب؛

کاربر گرامی shayan ورود شما را به وب سایت پینوس خیرمقدم عرض می نماییم .
امیدواریم که لحظات مفیدی را در این سایت سپری نمایید .

تشکر از دوستان گرامی بابت نظرات مفیدشون .

برای نویسنده این مطلب ModireTalar تشکر کننده ها:
shayan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
ModireTalar
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 395
تاريخ عضويت: جمعه اسفند ماه 26, 1389 12:30 am
تشکر کرده: 633 بار
تشکر شده: 275 بار
امتياز: 2640

پستتوسط shayan » يکشنبه فروردين ماه 27, 1391 5:15 pm

سلام مجدد به دوستان عزیز
از کاربر محترم Blook و نیز کاک ناصح عزیز و همچنین مدیر محترم جناب سیف به خاطر نظرات بسیار ارزشمندشون که بینشی عمیق به من دادند تشکر می کنم...بسیار خوشحالم که در جوار دوستان ارزشمندی مانند شما پینوسیان هستم

ModireTalar عزیز از شما نیز به خاطر خیر مقدمتان از من، متشکرم

برای نویسنده این مطلب shayan تشکر کننده ها: 2
naseh_azizi (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), sayf (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
shayan
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 23
تاريخ عضويت: شنبه فروردين ماه 26, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 7 بار
تشکر شده: 3 بار
امتياز: 0

پستتوسط sobhan009s » دوشنبه فروردين ماه 27, 1391 12:30 am

با سلام و پشکر
انسان بزرگ نیست:جز به افکارش.شریف نیست:جز به احساساتش.و  قابل احترام نیست:جز به اعمالش

برای نویسنده این مطلب sobhan009s تشکر کننده ها:
bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
sobhan009s
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 137
تاريخ عضويت: شنبه تير ماه 25, 1390 11:30 pm
محل سکونت: javanrod
تشکر کرده: 6 بار
تشکر شده: 95 بار
امتياز: 20

پستتوسط Sirwan-R » دوشنبه فروردين ماه 28, 1391 5:22 pm

با سلام به تمام پینوسی های عزیز
کاک شایان از سوال به جاتون بسیار تشکر می کنم
پاسخ دوستان پینوسی هم درحد خوبی بود
تشکر
اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ
نماد کاربر
Sirwan-R
کاربر نیمه فعال
کاربر نیمه فعال
 
پست ها : 30
تاريخ عضويت: چهارشنبه فروردين ماه 23, 1391 11:30 pm
محل سکونت: pawe
تشکر کرده: 29 بار
تشکر شده: 19 بار
امتياز: 0


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان