برادر یا خواهر گرامی!
استمناء بنا به دلایل قرآن و سنت حرام است
1- دلایل قرآن:
ابن کثیر میفرماید: امام شافعی و کسانی که با او در مورد تحریم استمناء موافقند به این آیات استدلال کرده اند:
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
و کسانی که شرمگاه هایشان را حفظ میکنند. ( پاکدامنند. )
إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِين
مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى كه به دست آورده اند كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست.
فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ
پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگانند. مؤمنون 5-7 و معارج 29-31
و امام شافعی در کتاب النکاح میفرماید: پس ذکر حفظ کردن شرمگاه مگر بر همسران یا کنیزان ( برای مردان ) به معنای تحریم غیر از آن دو است .. سپس پروردگار تأکید کرده و میفرمایند: فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (=
پس هر كه فراتر از اين جويد آنان از حد درگذرندگانند. ) پس تلذذ با شرمگاه جز با همسر یا کنیز جایز نیست و استمناء حلال نمیباشد والله أعلم.
و بعضی از اهل علم به این آیه استدلال کرده اند:
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى يابند بايد عفت ورزند تا خداوند از فضل خويش به آنان عطا کند و بى نيازشان گرداند.
که امر خداوند بر استعفاف در هنگام عدم توانایی بر ازدواج به معنای وجوب صبر کردن بر هر چه غیر از عفاف است.
2- دلیل سنت:
به حدیث عبدالله پسر مسعود صحابی جلیل القدر استدلال کرده اند که فرمود:
كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَبَابًا لا نَجِدُ شَيْئًا فَقَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ الْبَاءةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ . رواه البخاري فتح رقم 5066.
به معنای: ما جوانانی بودیم همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم و هیچ چیزی نداشتیم ( منظور اموال و دارائی است. ) پس رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموند: ای گروه جوانان. آنکه قدرت تحمل تکالیف ازدواج و توانایی آن را دارد، ازدواج کند. زیرا براستی ازدواج باعث بیشتر فرو نهیدن دیدگان و پاکدامنی بیشترمیشود.
و هر کس نتوانست پس بر اوست که روزه بگیرد زیرا قطعا روزه گرفتن او را از افتادن در حرام حمایت میکند.
پس شارع در هنگام ناتوانی در ازدواج، با وجود سختی و مشقت روزه ما را به روزه گرفتن راهنمایی کرده و به استمناء راهنمایی نکرده است با وجود قوت جاذبه و آسان بودن آن.
در این مسأله دلایل دیگری هم وجود دارد که به همین قدر کفایت میکنیم.والله أعلم
------------------------------------------------------------------------------
و اما علاج برای که در دام این عمل افتاده است:
در ذیل تعدادی نصیحت و راهنمایی برای رهایی است:
1- واجب است که دلیل تصمیم ترک این عمل به جا آوردن دستورات پروردگار و دوری از عذاب او باشد ( مثلا تها به خاطر سلانتی جسمی یا روحی نباشد. به عبارتی دیگر: اخلاص )
2- رفع ریشه ای و قطعی این عمل ازدواج است همانگونه که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده اند.
3- دفع کردن و دور کردن افکار،خواطر و وسوسه ها.و مشغول کردن نفس و فکر به آنچه خیر دنیا و آخرت در آن است. زیرا اجازه دادن به طول کشیدن وسوسه ها باعث ایجاد عمل میشود.سپس مستحکم میشود و تبدیل به عادت میشود و ترک آن سخت میشود.
4- غض بصر یا فرو نهشتن چشم ها زیرا نگاه کردن به اشخاص و عکس های فتنه بر انگیز حال چه زنده و چه نقاشی، انسان را به سوی حرام میکشاند و به همین سبب پروردگار میفرماید: قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ( =به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزهتر است زيرا خدا به آنچه مىكنند آگاه است (۳۰) و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند ).و رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرماید: " لا تُتْبع النظرة النظرة " رواه الترمذي 2777 ( =به دنبال نظر نظری دیگر مکن ) پس اگر نظر بر کسی افتاد به صورت اتفاقی اشکالی ندارد اما نظر و نگاه دوم حرام است.
5- مهم دانستن ضررها و مشکلاتی که این عمل برای سلامتی انسان دارد، مانند ضعیف شدن چشم ها و اعصاب و اعضای تناسلی و کمر درد ها و دیگر ضررهایی که پزشکان به آنها اشاره کرده اند و ...
6- از بین بردن دلایل اشتباهی که جوانان را قانع میکند که به این عمل دست بزنند. مانند اینکه بگویند: من به خاطر دور کردن خود از زنا این کار را انجام میدهم حال اینکه در آن شرایط کاملا بعید است که در عمل زنا و .. گزفتار شود.
7- مسلح شدن به سلاح قوت و عزیمت و تسلیم نشدن در برابر شخص شیطان و دوری جستن از تنها خوابیدن زیرا در حدیث صحیح آمده که پیامبر صلی الله علیه و سلم از خوابین به تنهایی منع کرده است. صحيح الجامع 6919 .
8- جدی گرفتن علاج نبوی مؤثر که روزه است زیرا روزه از شهوت کم میکند و غریزه را کاهش میدهد. و دوری گرفتن از کارهای عجیبی ماند نذر و قسم بر عدم بازگشت بر این گناه، زیرا اگر به انجام آن عمل بازگردد مرتکب گناه بسیار بزرگی میشود.
9- التزام به آداب شرعی خوابیدن مانند خواندن اذکار و اوراد و خوابیدن بر پهلوی راست و عدم خوابیدن بر روی شکم زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم از این کار منع کرده است.
10- زینت دادن نفس با صبر و عفت زیرا صبر بر انجام معصیات و محرمات واجب است. و اینکه بدانیم مجبور کردن نفس به عفاف در نهایت باعث میشود عفیف بودن آن سختی و مشقت اولیه را نداشته باشد و به اخلاقی همیشگی و ملازم نفس تبدیل میشود. و پیامبر صلی الله علیه و سلم میفرماید:
مَنْ يَسْتَعْفِفْ يُعِفَّهُ اللَّهُ وَمَنْ يَسْتَغْنِ يُغْنِهِ اللَّهُ وَمَنْ يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللَّهُ وَمَا أُعْطِيَ أَحَدٌ عَطَاءً خَيْرًا وَأَوْسَعَ مِنَ الصَّبْرِ . " رواه البخاري1469
آنکه طالب عفاف باشد خداوند او را عفیف میگرداند و آنکه طالب غنا باشد خداون او را بی نیاز میگرداند و آنکه بر صبر کند خداوند او را صبر میدهد و به هیچ کس عطایی بهتر و شامل تر و وسیع از صبر داده نشده است.
11- این عمل جزء گناهان کبیره است پس هر وقت انسان به این گناه دچار شد بر او لازم است که فورا به توبه و بازگشت روی آورد و اعمال صالح انجام دهد زیرا اعمال صالح گناهان را میشویند. و ناامید و مأیوس نشود زیرا به جز کافران کسی از خداوند مأیوس نمیشود.
12-و در پایان از بدیهیاتی که هیچ شکی در آن نیست این است که پناه بردن به خدا و تضرع در درگاه او با دعاو درخواست کمک و مدد از او برای خلاص شدن از این عادت زشت از بزرگترین و مهمترین انواع علاج است زیرا خدای سبحان دعای دعاکنندگان را اجابت میکند.
والله أعلم .
منبع: موقع الإسلام سؤال و جواب
www.islamqa.info با تلخیص و تصرف