داستان ساده است! و در عین حال طی طریقش دشوار!
ماییم و خدای یکتایی که پیامبرانی برای ما فرستاده تا خبر از قیامت برای ما بدهند.
و بزرگترین واسطه ما به این هرسه قرآن است.
قیامتی که در آن از ما خواهند پرسید!
چه چیز را؟
با قرآن چه کردید؟
بر آن شدیم برای شرمنده نشدن در آن روز قطعی و در برابر آن سوال کاری کرده باشیم.
بر آن شدیم بیشتر با قرآن باشیم. و بیشتر باهم با قرآن باشیم.
بخش دینی سایت پینوس در نظر دارد برای شروع کار بخشی تحت عنوان با قرآن را راه اندازی کند. قرار است 2 روز در هفته ( روزهای دو شنبه و پنج شنبه) هر بار با یک آیه قرآنی باشیم. ( از آیه 2 سوره بقره شروع می کنیم الی آخر)
اما روش ما در این پروژه در سه قسمت اصلی خواهد بود و یک شرط اساسی را قرار است برای هر سه قسمت داشته باشیم. سعیمان بر این خواهد بود که در حد امکان تمام داده های قبلی خویش را برای لحظاتی فراموش کنیم و با قلب و ذهنی آماده و بدون پیش فرض در محضر قرآن قرار گیریم. در این مرحله مجاز نیستیم به هیچ تفسیر و حتی هیچ حدیثی استناد کنیم. (تکلیف بقیه نویسنده ها و کتاب ها مشخص شد!) فقط می توانیم به آیاتی استناد کنیم که قبلا در این بخش در باره آنها اندیشیده ایم.
امید که بتوانیم با این روش بدور از داده های محیطی مان و گفته های این و آن مستقیم در محضر قرآن گام به گام و هر روز بهتر از دیروز به فهمی درخور از دین دست یابیم. لازم به یادآوری است که در افق چند ساله این بخش بعد از پایان این قسمت به سراغ احادیث صحیح ( آن موقع تعریفمان را از صحیح بحث خواهیم کرد.) مرتبط و مبین قرآن خواهیم رفت. و برای فهم بهتر از لغت شناسی های ریز بینانه تر و دقیق تر یا مطالعه دقیق قواعد عربی استفاده خواهیم کرد. و در مرحله بعد به بقیه تفاسیر که فهم دیگر بندگان خدا از این خوان پر نعمت است خواهیم پرداخت. در این فاصله هرگاه مردیم دیگر حداقل زیاد شرمنده نخواهیم بود.
در مقطع فعلی تنها مجاز به استفاده از ترجمه ساده می باشیم. ( پیشنهاد می کنیم که چندین ترجمه را همزمان استفاده کنیم که در این مرحله هم داده خاصی به ما القا نشود یا کمتر بشود.) و بشدت محتاج ذهن و تفکر خلاق شماییم که از بند داده های پیشین رها شده و می خواهد خود بی واسطه مهمان قرآن باشد.
و اما سه قسمت اصلی :
1. برداشت کلی: در این بخش برداشتی کلی از آیه ذکر می شود.
2. سوالات و نکات : در این بخش سوالات و نکاتی مرتبط با آیه برای تفکر بیشتر مطرح می شود. این سوالات از این جنبه مهم است که باید سعی کنیم در مراحل بعدی و ادامه کار پاسخی برای آنان پیدا کنیم. هدف از مطرح کردن این سوالات، لزوما پاسخ دادن بلافاصله به آنها نیست، مطرح کردن نکاتی است که توجه بیشتر ما را می طلبد.
3. نتیجه گیری های احتمالی : در این بخش نتایج احتمالی که تا الان با توجه به این آیه و آیات پیشین می توان گرفت ذکر می شود.
مشارکت فعال دوستان در این زمینه و در هر سه بخش باعث پر بار شدن کار خواهد بود.
باشد که پاسخی داده باشیم به ندای " أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن "
باشد که در روزی که " وَ قَالَ الرَّسُولُ يَارَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتخَذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا" زیاد شرمنده نشویم.
باشد که از جمله کسانی باشیم که "حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مِنْهَالٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ أَخْبَرَنِي عَلْقَمَةُ بْنُ مَرْثَدٍ سَمِعْتُ سَعْدَ بْنَ عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ السُّلَمِيِّ عَنْ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلمه " صحیح البخاری رقم الحدیث 4639 الکتاب فضائل القرآن باب خیرکم من تعلم القرآن و علمه
شنیدن سخنان رهروان بزرگ این راه نیز شنیدنی است :
«برای من عجیب است که چگونه می¬شود کسی قرآن بخواند و تاویل آن را نداند و در عین حال از آن لذت ببرد!».
[ابن جریر طبری: معجم الأدباء 18/63].
«هدف استفاده از قرآن، فهم معانی و عمل به آنها می¬باشد و اگر غیر از این مقصود دیگری وجود داشته باشد، حافظ [آن قرآن] نه از اهل علم است و نه از اهل دین».
[شیخ الإسلام ابن تیمیة: الفتاوی 23/54]
«ای فرزند آدم! وقتی تمام همت تو آن است که به آخر سوره برسی، چگونه قلبت تعالی خواهد یافت؟»
[حسن البصری: مختصر قیام الیل از مروزی ص 150].
«وقتی -تدبر کننده- در قرآن آیه¬ای را مرور میکند که برای شفای قلبش محتاج آن است، آن آیه را صد بار و چه بسا شبی تا به سحر تکرار کند، باید در نظر داشت قرائت آیه¬ای همراه تدبر و فهم آن بهتر و نافعتر برای قلب از قرائت کل قرآن در حالت بدون تدبر و فهمیدن می باشد و [همان یک آیه] او را به کسب ایمان و شوق حلاوت قرآن سوق می¬دهد».
[ابن قیم: مفتاح دار السعادة، ص221].