فعالیت عملی:با هم کتاب بخوانیم>>>کتاب اول :عقاید اسلامی به پایان رسید.

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

پستتوسط Hawre » چهارشنبه فروردين ماه 30, 1391 2:41 pm

با سلام خدمت همه عزیزان کتابخون!
من دفه اول که تاپیک قبلی رو دیدم کلی خوشحال شدم و تصمیم گرفتم مشارکت پنهان داشته باشم!!!! :oops:
تاپیک دوم رو هم که دیدم یه بار دیگه خوشحال شدم چون واقعا کتاب خوبی پیشنهاد و انتخاب شده بود. هرچند من کتاب رو یه بار قبلا خونده بودم اما تصمیم گرفتم تو این فعالیت مشترک هم حضور داشته باشم. ولی بازم به صورت پنهان!!! آخه میترسیدم نتونم برسم که پا به پای بچه ها بیام؛ واسه همین خواستم اعلام حضور نکنم تا نکنه بعدا بدقولی بشه!!!
الانم نتونستم 100 صفحه اول رو به موقع برسونم ولی تا 60 رو که خوندم چندتا موضوع جالب توجهم رو جلب کرد. گذاشته بودمشون وقتی 100 صفحه رو خوندم بعد مطرحشون کنم؛ ولی مث اینکه سرعت بچه ها بالاس و زود رفتن واسه بخش دوم؛ بدون اینکه بحثی راجع به مطالب کتاب انجام بشه! :?

اولیشو مطرح میکنم تا ببینیم عکس العمل ها چیه؟!!!! از همون مقدمه مترجمه!

به نظرتون «بزرگترین مشکل بشریت» چیه؛ که به قول مترجم «ریشه در نحوه نگرش و اندیشه های گوناگون فردی، گروهی، مذهبی و ... دارد»؟؟؟؟

فعلا با این شروع کنیم که نظرم هم بیشتر از این طولانی نشه!!!!
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط abdulrahman » چهارشنبه فروردين ماه 30, 1391 3:20 pm

سلام هاوری گیان
البته اگر این سوالتان مربوط به قسمت اول کتاب نباشد که فکر می کنم نیست چون یکی از هدف هایی که نویسنده به ظاهر دارد اصلاح همین موضوع است و میشود در کل بحث به آن پرداخت.


به نظر من مشکل نبود فهم از اینست که  از کجای تاریخ ،درکجای تاریخ،و به کجای آن میرویم و مقصد برایمان (به صورت فردی) آنچنان که باید از صورت تئوری به باوری که به عمل منتهی شود،شناخته شده نیست...


برای نویسنده این مطلب abdulrahman تشکر کننده ها:
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

پستتوسط Hawre » چهارشنبه فروردين ماه 30, 1391 3:27 pm

کاکه ده س   وه ش
منم تقریبا همین توی ذهنم بود
انسان می خواد خوشبخت بشه؛ اما نمیدونه چجوری؛ این وسط غرورش هم بهش اجازه نمیده که تصور کنه کسی بالاتر از خودش «وجود» داره که میتونه دستشو بگیره؛ و اگر هم همچین تصوری میکنه اونقدری بهش ایمان نداره توی عملکردش تأثیر بذاره. یه جورایی دوست داره به هر قیمتی که شده خودش تنهایی خوشبخت بشه؛ در حالی که هنوز شاید حتی تعریف جامعی از خوشبختی پیدا نکرده...
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط Noha » چهارشنبه فروردين ماه 30, 1391 10:18 pm

هوالمستعان

سلام خداوند بر شما

از مدیر تایپیک معذرت می خوام که سر وقت نتونستم تمومش کنم ؛

این چند روز آخر سرم خیلی شلوغ بود (به شدت محتاج دعای خیرتان هستم برادران و خواهران گرامی ام)

منم تمامش کردم ولی احساس می کنم مجالی برای بحث در مورد موضوعات نیست،

پیشنهاد می کنم  از این به بعد(این بار که گذشت)فبل از رفتن به موضوع بعدی یک روز وقت بذاریم برای بررسی مطالب

ممنونم

جنة الفردوس مأوایتان

الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط abdolmahdi » پنج شنبه فروردين ماه 31, 1391 10:37 am

با سلام و تشكر از اين همت همگاني در كتابخواني و ترويج تفكر و فهم ديني كه توسط دوستان رونق پيدا كرده است.
به نظر مياد كمي سرعت مطالعه براي امثال منِ تنبل، زياد است مخصوصا با اشتغالاتي كه هست لذا اگه ممكنه تجديد نظري بفرماييد. ممنون
تااينجا كه من مطالعه كردم به چند نكته و بعضاً سؤال برخورد كردم كه ذكر مي كنم:
كلام مصنف گرامي:
« آن آييني كه خداوند براي ما بيان داشته آنطور كه پيامبران پيشين را بدان سفارش نموده است همان اصول عقايد و قواعد ايمان است»

ازاين كلام استفاده ميشه كه نبوت پيامبر اسلام كه يكي از اصول اعتقادات است در اديان گذشته بوده و انبياء قبل وظيفه ابلاغ آنرا داشته اند و اين در آيات نوراني قران هم اشاره شده است.
كلام مصنف گرامي:
« براستي نيروي ايمان در برخي از اصحاب به درجه اي رسيده بود كه مي گفت اگر حجاب از من برداشته شود چيزي به يقينم افزوده نمي شود»

اين كلام بزرگي است ولي من هرچه در منابع گشتم نتوانستم بفهمم گوينده اين جمله كدام صحابي است ؟
اگر دوستان يافتند اطلاع دهند تا بهتر به مقام اين صحابي آشنا شويم.
مصنف گرامي مي نويسد:
« سپس مسايلي چون اختلافات سياسي، گرايش به مكاتب مادي و مذاهب ديني ديگر ،نگرش عقلي در غير حوزه قدرت خود همه وهمه سبب انحراف از برنامه پيامبران شد و آنها را به دسته ها و گروههاو احزاب مختلف تقسيم كرد.»

شايد بتوان براي تاييد كلام ايشان به اين روايت و امثال آن كه در صحاح نقل شده استناد نمود:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّهُ كَانَ يُحَدِّثُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " يَرِدُ عَلَيَّ يَوْمَ القِيَامَةِ رَهْطٌ مِنْ أَصْحَابِي، فَيُحَلَّئُونَ عَنِ الحَوْضِ، فَأَقُولُ: يَا رَبِّ أَصْحَابِي، فَيَقُولُ: إِنَّكَ لاَ عِلْمَ لَكَ بِمَا أَحْدَثُوا بَعْدَكَ، إِنَّهُمُ ارْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِهِمْ القَهْقَرَى "

يعني در روز قيامت عده اي از اصحاب پيامبراسلام بر آنحضرت وارد مي شوند ولي آنها را از حوض ، دور مي كنند. پيامبرخدا مي فرمايند: خدايا اينها اصحاب من بودند. خداوند مي فرمايد: تو نمي داني آنها بعداز تو چه محدثاتي در دين ايجاد نمودند ، بدرستيكه آنها مرتدّ شدند به دين گذشتگان خود و از اسلام خارج شدند.


كلام مصنف گرامي:
« تقليد كوركورانه حجاب عقل است . قوله تعالي: وإذاقيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالو بل نتبع ما الفينا عليه آبائنا اولوكان آبائهم لايعلمون شيئا و لايهتدون(بقره171)»

ازاين جمله استفاده مي شود در مسائل اعتقادي كه به قول خود مصنف اصلي ترين و محوري ترين مسأله هر انسان است جاي هيچگونه تقليدگرايي و ملاحظه اقوال پدران و گذشتگانمان نيست بلكه با ديدي باز و آزاد بايد روي تك تك عقايد آنها و ديگران تفكر و تدبر كنيم تا خداي نكرده تعصب و گرايشي مارا بيخودي به خود جذب نكند.
من با مطالعه اندكي كه در اختلافات فرقه ها داشتم به اين مطلب رسيده ام كه اگر فرقه ها تعصبات را كنار بگذارند و برروي مسايل اصيل ومورد اتفاقِ هم مشي كنند همه به وحدت و عدم تفرق دست پيدا مي كنند بطوريكه حتي معتزله و اشاعره و شيعه و سني همه يكي مي شوند واين انشاءالله قابل تحقق است اگر شيطان بگذارد و تبعيت از هواي نفس و تعصب كوركورانه حجاب عقل نشود.








هميشه حق را بپذير حتي اگر برايت تلخ باشد.
نماد کاربر
abdolmahdi
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 139
تاريخ عضويت: يکشنبه دي ماه 17, 1390 12:30 am
محل سکونت: استان مركزي
تشکر کرده: 25 بار
تشکر شده: 35 بار
امتياز: 130

پستتوسط SharakamPawa » جمعه فروردين ماه 31, 1391 1:56 am

سلام به دوستان کتاب خوان !

از دوستان بابت دیر اعلام کردن حضورم پوزش می طلبم، البته منم طبق برنامه پیش رفتم . (  کلاسای ما آخر هفتس، جمع بندیم افتاد دقیقا اون موقع ----» دلیل تاخیرم )

در واقع من ذهنیتم از کتاب خوانی در سایت به گونه ای دیگر بود، اگر نظرات ابتداییم ( که با انجام چنین فعالیتی موافق بودم ) را مشاهده نمایید شاید به ذهنیتم پی ببرید.


« با احترام فراوان برای دوستان گرامی »
این روندی که در پیش گرفته شده ، اصلا روند جالبی نیست. تقریبا هدف کار، تمام کردن کتاب در سریعترین زمان ممکن شده است !

تقریبا همه افرادی که در این فعالیت اعلام آمادگی نموده اند کلیات این کتاب را که عقیده یک فرد مسلمان است می دانند. پس، چه دلیلی داشت که بازهم یک کتاب عقیده برای کتاب خوانی انتخاب نمودیم؟

اگر روند کار فقط تمام کردن کتاب و ارائه خلاصه ای کتابی و خارج از تراوش فکریمان باشد روند مفیدی نیست . برای خودم چنین است شاید دیگر دوستان چنین نظری نداشته باشند.

مطالعه مسائل فکری و اعتقادی به قصد پیاده کردن عملیشان به زمان زیادی نیاز دارد. اگر هدف ما صرفا افزایش دانش و اطلاعاتمان است موضوع دیگری است ، اما هدف ما از مطالعه این کتاب پیاده کردن عملی آن در زندگیمان است. من معتقدم که 50 درصد از یک کتاب را 100 درصد یادبگیریم بهتر است از آنکه 100 درصد کتاب را 50 درصد یاد بگیریم. ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شویم که با استفاده از همین کتاب قادر به رفع آن باشیم ولی چون نصف کل کتاب را درک نموده ایم قادر به برطرف نمودنش نباشیم !

دوست داشتم که با سرعت خیلی کمتری پیش می رفتیم اما در عوض موضوعات را به چالش می کشاندیم، از دیدگاه یک دانشجویی که اسلام را قبول ندارد موضوعات را مطرح می کردیم و مستدل و منطقی خود را به نقطه ای می رساندیم که : بله، واقعا شریعتی بالاتر از اسلام وجود ندارد .

اگر این روند تغییر ننمود صرفا به خاطر خلل وارد نکردن احتمالی در فعالیت با دوستان ادامه می دهم اما ایمان دارم که چنین روندی برای شخص خودم به اندازه هزینه وقتی که نظرات این پست را مطالعه نمایم ندارد.

به قول کاک متین، با احترام فراوان  :)


برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها: 2
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط RafterW » جمعه ارديبهشت ماه 1, 1391 11:31 pm

با عرض سلام به کلیه ی دوستان و تشکر از همراهیشان و با گلایه از کسانی که همچنان از آنها خبری نیست.

دوستان از سرعت بالای کارمان می فرمایند در صورتی که من فکر میکردم سرعتمان کم است!
طبیعتا هر کسی مشغولیت های خاص خودش را دارد ولی احساس میکنم روزانه فقط 10 صفحه از کتابی با زبانی ساده را خواندن کار خیلی سختی نباشد و مخصوصا اگر مطالعه دینی باشد...

دوستان این نکته را در نظر بگیرید که خیلی بهتر است دارای برنامه ای مشخص باشیم و سعی کنیم با آن جلو برویم فکر میکنم در کار گروهی این نکته ضروری باشد.

کاربر گرامی SharakamPawa  خدمت شما هم عرض کنم که این روشی که فرمودید روش بسیار خوبی است ولی :

1-دوستانی که خودشان مایل به این کار نباشند را میتوان وادار به این کار کرد شما در نظر بگیرید که تعدادی از دوستان هنوز به این پست سر نزده اند در صورتی که قبلا اعلام آمادگی کرده اند.

2-ما برای اینکار محدودیتی قائل نشده ایم و این خود افراد شرکت کننده (یعنی ما) هستیم که باید به این موضوعات وارد شویم و شما خود میتوانید شروع کننده ی آن باشید فقط در نظر داشته باشید که بحث نباید به مکانی که در آن خیری نیست و به ساختار کلی برنامه مان لطمه وارد کند ،برسد مثلا جدل بی فایده!

3-آیا در بین ما کسانی هستند که سوالات عمیق عقیدتی را بتوانند پاسخ بدهند یا شما کسی را سراغ دارید که پاسخ سوالاتی را که خودمان عاجزیم پاسخ دهیم،پاسخ گو باشند؟ (به یاد هم داشته باشیم ممکن است هر روز این سوالات در تعداد و عمق مختلف مطرح شوند آیا میتوانید متولی پاسخ گیری از صاحب نظران در زمینه هایی که خود عاجزیم،شوید؟)

موفقیت و عاقبت به خیری را از خداوند برای همگی خواستارم.
نماد کاربر
RafterW
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 83
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 3, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 120 بار
امتياز: 0

پستتوسط Ramin » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 1:09 pm

با سلام وتشکر از دوستان

من با خوندن روزانه فقط 10 صفحه از کتاب کاملأ موافقم و فکر نکنم خیلی زیاد باشه و همه میتونن خودشون رو با این برنامه وفق بدن،

بدون هیچ تداخلی در دیگر برنامه ها ...


اینم یه نکنه از بخش دوم :

خطابی گوید: بسیاری از مردم گمان می کنند که قضا و قدر یا سرنوشت به این معنی است که خداوند پاک و منزه، به آنچه که برای بنده اش تعیین و تقدیر نموده، او را ملزم و مجبور می سازد. در حالی که واقعیت بر خلاف پندار آن هاست؛ بلکه قدر یا سرنوشت یعنی دانستن این که هر چه را که انسان در آینده کسب کند، خداوند از پیش بر آن آگاه بوده و بر اساس برآورد او، از بنده اش صادر می شود و هر عمل نیک و بد یا خیر و شری را او برایش خلق میکند ...


ضمنأ برای رفتن به بخش سوم آماده م ...
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ...

برای نویسنده این مطلب Ramin تشکر کننده ها:
RafterW (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Ramin
کاربر طلایی
کاربر طلایی
 
پست ها : 999
تاريخ عضويت: شنبه مرداد ماه 22, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 945 بار
تشکر شده: 1633 بار
امتياز: 2940

پستتوسط SharakamPawa » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 1:39 pm

دلیل من برای مخالفت در ابتدای کار از انتخاب یک کتاب عقیده همین بود، چون نمی توانیم مطالب را به چالش بکشانیم، و جوابگوی سوالات یکدیگر باشیم .

قطعا بیشتر و یا همه دوستان در حین مطالعه این 100 صفحه با سوالاتی مواجه شده اند و منطقی هم آن است که ، بدون جواب دادن آنها به صفحه بعدی نروند.
بلاخره موضوع، موضوع مهمی است که پایه و اساس فکریمان را مشخص می سازد.

همانطور که خودتان عرض نمودید دوستان مشغولیت های زیادی دارند، همچنین برای 10 صفحه ای که فرمودید نمی توان به راحتی قضاوت کرد که زیاد است یا کم؛  چون ممکن است فردی روزانه یک یا دو کتاب غیر درسی هم در برنامه مطالعه اش باشد و این 10 صفحه برایش سنگینی نماید و نتواسته باشد خودش را به برنامه برساند. (البته به نظر من 10 صفحه مناسب است)

منظور من از سرعت برنامه این 10 صفحه نبود، منظور من این است که بعد از مطالعه هر بخش دوستان در رابطه با موضوعاتی که مطالعه نموده اند به تبادل نظر بپردازند (حداقل دو روز)

برای همین بود که من قبلا گفتم ذهنیتم از این فعالیت چیز دیگری بود .

من هم با داشتن برنامه منظم کاملا موافقم، اما بر خود لازم می دانستم نکاتی را که از دید خودم صحیح است در رابطه با این فعالیت متذکر شوم.

برای نویسنده این مطلب SharakamPawa تشکر کننده ها:
RafterW (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط RafterW » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 7:28 pm

با سالم و تشکر

خدمت شما عرض شود که این کتاب عقیده بنا به ضرورتش انتخاب شد و به این نکته هم توجه داشته باشید که لازم نیست ما به هم دیگر جواب بدهیم چون یکی از دلایل فعالیت کتاب خوانیمان نقص اطلاعاتمان است و  گزینه ی دیگری که می توانیم انتخاب کنیم این است که از طریق مطالعه ی بیشتر در زمینه ی مورد نظرمان به جوابمان برسیم و در این راه اطلاعات بیشتری هم کسب کنیم مثلا همزمان با این کتاب کسی که توانایی اش را دارد می تواند یک کتاب دیگر عقیدتی هم بخواند و اگر مشکلات هم چنان باقی بودند بپرسد البته این روش را فقط به عنوان پیشنهادی مطرح کردم....به هر حال

در قسمت ایمان این حدیث را حتما دیده اید:

{لا یومن احدکم حتی یکون هواه تبعا لما جئت به}

کسی از شما ایمان نیاورد، مگر اینکه میل و آرزوی خود را مطابق آنچه که من (از جانب خدا) آورده ام موافق سازد.

این حدیث مشهور را احتمالا در اربعین نووی (حدیث 41) دیده اید
.
یا این که در آیات قرآن ایمان و عمل صالح در کنار هم آمده اند....

واقعا حیفم می آید اینچنین از مبحث ایمان رد شویم ....

به راستی تفکر بر انگیز است که در چه سطحی از ایمان هستیم؟

تا آخر امروز برای بررسی این بخش فرصت داریم پس نکته ای اگر می بینید دوستان را بی نصیب نکنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
قسمت سوم که عناوین فرشتگان و جن را دارند به امید خدا از فردا شروع میکنیم چون نمی توانیم از برنامه ای که با هم تصمیم گرفته ایم عدول کنیم اما می توانیم کارهایی را که در بخش های قبلی انجام ندادیم اینجا عملی کنیم مثل بحث کردن بر سر موضوعات!
از فردا شروع میکنیم به امید خدا....این دو فصل حدودا 50 صفخه است که 5 روز برای مطالعه و یک روز برای بررسی اش در نظر میگیریم و لطفا اگر پیشنهادی دارید به صورت عملی در این قسمت وارد کنید.

و من الله توفیق


برای نویسنده این مطلب RafterW تشکر کننده ها:
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
RafterW
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 83
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 3, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 120 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdulrahman » شنبه ارديبهشت ماه 2, 1391 9:43 pm


{يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ }حجرات- 17

((آنان بر تو منت می گذارند که اسلام آوردند! بگو:با اسلام خود بر من منت مگذارید،بلکه خدا بر شما منت می گذارد که شما را به سوی ایمان آوردن رهنمود کرده است)).

به راستی این ایمان چیست؟

صفحه ي 103 كتاب

من هم با برنامه پیش آمده ام و منتظر ادامه هستم.
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

پستتوسط Noha » دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 10:57 pm

بسم الله العلیم

سلام خداوند بزرگ و مهربان بر اهل مطالعه

ببخشید که من این مطالب رو با تأخیر گذاشتم راستش من کتابم  رو دادم به کسی ،

یه روز از برنامه جا موندم 8O (ظاهرا اینجا همه اش منم که بی نظمی می کنم ؛از همه معذرت می خوام)

و جور نشدسر وقت نکات رو ارسال کنم البته الان طبق برنامه پیش رفتم و همراه شما هستم. :arrow:

و اما نکات :

سه چیز در هر کس یافت شود شیرینی ایمان را چشیده است:

خدا ور سولش را بیشتر از هر چیز دیگر دوست بدارد.

انسان را تنها به خاطر خدا دوست داشته باشد.

از بازگشت به کفر متنفر باشد همان طور که از افتادن به شعله های آتش متنفر است.




ایمان بدون عمل مانند درخت بدون ثمر است و نبودش بهتر از بودن می باشد.وعمل بدون ایمان نفاق و ریا کاری

است و این دو از بدترین و پلیدترین آفت هایی است که دچار انسان می شود.



مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿٩٧﴾


قدر و سرنوشت

ایمان به قضا و قدر به انسان نشان می دهد که تمام موجودات هستی بر وفق مشیت و حکمتی عالی جریان

دارد.پس اگر با ضرر و زیانی روبه رو شودناله و فریاد و بی تابی نمی کند و اگر موفقیت و خوشبختی عاید او گرددشادمان و

ناسپاس نمی شود.



مَّنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۗ وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿٤٦﴾



جنة الفردوس مأوایتان






الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
RafterW (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط RafterW » جمعه ارديبهشت ماه 8, 1391 8:52 pm

سلام بر رهروان راه راه آموزی

در این بخش این قسمت توجه ام را جلب کرد و باعث شده تغییری در رویه ی گذشته ام بدهم
در قسمت فرشتگان درباره ی نماز صبح و عصر و تاکید بر آن را خوانده اید حتما...الان نسبت به گذشته حداقل از لحاظ تئوری بیشتر متوجه تاکید بر این دو هستم

این که ایمان به فرشتگان جزو عقیده است.

یک سوال؟ هر کداممان چه قدر این آیه را درک کرده ایم و چه قدر به آن ایمان داریم و در اعمالمان متجلی است؟

وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ (10) كِرَامًا كَاتِبِينَ (11) يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ (12)-انفطار

((بدون شک نگهبانانی بر شما گمارده شده اند.نگهبانانی که محترم هستند و پیوسته (اعمال شما را) مینویسند. میدانند هر کاری را که می کنید )).


مقاومت شیطان ، حکمت آفرینش ابلیس،کنترل حضرت سلیمان بر جنیان،پریان مثل انسان ها مکلفند،با هر انسانی شیطانی همراه است و....خیلی از موضوعاتی که در هر دو بخش خوانده اید انشاءالله
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
امشب پایان بخش سوم کارمان است و از فردا بخش چهارم که -کتاب های آسمانی،پیامبران می باشد که از صفحه ی 195 الی 264 است را شروع می کنیم پس این 70 صفحه را در 7 روز و یک روز برای جمع بندی کلا 8 روز پس تا جمعه 15 اردیبهشت فرصت داریم که بخش چهارم را مطالعه نماییم.

نمی دانم چرا بعضی از دوستان از جمع جدا شده اند و هیچ خبری از آنها نیست؟

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط RafterW در جمعه ارديبهشت ماه 15, 1391 2:59 pm .

برای نویسنده این مطلب RafterW تشکر کننده ها: 2
ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), هدیه (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
RafterW
کاربر فعال
کاربر فعال
 
پست ها : 83
تاريخ عضويت: جمعه آذر ماه 3, 1390 12:30 am
تشکر کرده: 40 بار
تشکر شده: 120 بار
امتياز: 0

پستتوسط abdulrahman » جمعه ارديبهشت ماه 8, 1391 9:16 pm

با سلام
من بخش سوم را تمام کردم و منتظر شروع بخش چهارم هستم.

دوستان دیگر هم کم لطفی نکنند...
نماد کاربر
abdulrahman
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 237
تاريخ عضويت: چهارشنبه اسفند ماه 24, 1389 12:30 am
محل سکونت: کهکشان راه شیری/منظومه ی شمسی
تشکر کرده: 390 بار
تشکر شده: 249 بار
امتياز: 830

در ادامه راه...

پستتوسط Noha » جمعه ارديبهشت ماه 8, 1391 10:32 pm

بسم الله المستعان

سلام علیکم

منم آماده ادامه هستم؛در بخش قبلی قسمت مقاومت شیطان برایم جالب بود!

جنة الفردوس مأوایتان
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها

نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

قبليبعدي

بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان