با قرآن، سوره ی دو آیه ی دو، شکوه یک آغاز

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

با قرآن، سوره ی دو آیه ی دو، شکوه یک آغاز

پستتوسط TalareDini » دوشنبه ارديبهشت ماه 11, 1391 11:21 am

دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61

سوره ی دو آیه دو : شکوه یک آغاز

1.     برداشت کلی:

چه عظیم جمله ای است برای شروع!
ای سرگشتگان عالم، ای شک کنندگان در همه چیز، ای درماندگان از دنیا، ای بریدگان از کتاب ها و ای خستگان از چیست ها و چرا ها!
مژده باد، مژده باد که آمد بهار!
راه اینجاست، و راه حل اینجا
نه یک چیز خیالی انتزاعی، بل مکتوب و مدون شده، درمان همه دردهاتان اینجاست، با این تفاوت که این را خدا تضمین می کند از همه اما ها و اگر ها!
راه این است و دوران حیران بودن تمام! مرد عمل می خواهد اکنون
با یقین و استوار گام بردارید که این نوشته بدون شک، راهنما و هدایت گر پرواپیشه گان است. آنان که بر هر خوان که خوانندشان نروند.
این نوشته هر کس را به مقصد رهنمون نیست، این برای دردمندان است برای اهل پرهیز، و برای آنانکه که اهل "نه" اند. کسانی که پاپیش گذاشته اند و طالب بوده اند، کسانی که تشنه بودند و اکنون چشمه را یافته.
این اولین تجلی  عمل و عکس العمل است!

2.     سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)

1.     معنی دقیق واژگان الکتاب، ریب، هدی، متقین ؟ به عنوان مثال : چرا ریب به کار رفته؟چرا کلمه شک نیست؟بهتره بگم تفاوت ریب و شک چیه که اینجا ریب به کاررفته؟ {نها}}
2.     چرا از ذلک استفاده شده است؟ اگر آنچنان که اکثر مترجمان ذلک الکتاب را به این کتاب ترجمه کرده اند چرا از هذا الکتاب استفاده نشده؟ ذلک الکتاب چه معنی را می رساند که هذا الکتاب نمی رساند؟ خود وجود این اسم اشاره چه مفهومی را می رساند؟
3.      چرا الکتاب را "کتاب" ترجمه می کنند؟ ( اگر ترجمه یعنی اینکه معنی را به ذهن ما متبادر کند که عرب 1400 سال پیش وقتی میخواند همان معنی به ذهنش متبادر می شد.)  برداشت انسان امروز از کلمه کتاب مجموعه ای است از کاغذهای به هم چسپیده با یک شیرازه که مطالبی روی آنها نوشته شده. در حالیکه کتاب به این معنی در آن زمان وجود نداشته و حتی خود قرآن یه شکل کتاب امروزی وجود نداشته است. آیا ترجمه هایی مثل "نوشته" یا "مکتوب" مناسب تر نیست؟ ((اگر بخواهیم کمی اغراق آمیز به قضیه نگاه کنیم آیا این تصور باعث نشده که مردم را به این وا دارد که این "کتاب"  را جلوی اتومبیلشان بگذارند تا ازآسیب نجاتشان دهد به جای آنکه آنرا "نوشته" ای بدانند که باید فهمیده شود و بدان عمل شود تا از آسیب نجات یابند))
4.     متقین را باید معنی لغوی اش را گرفت یا معنی قرآنی یا هردو؟ ( یعنی باید برویم ببینیم عرب آن موقع منظورش از متق چه بوده یا  تعریف قرآنی آن را؟)
5.     چرا هدی نکره است؟
6.     انسان اول باید متق باشد تا از هدایت قرآن بهره مند شود؟ یعنی اول باید رفت و متق شد تا بعد بتوانیم از هدایت قرآن استفاده کنیم؟ اگر این گونه است چگونه باید متق شد؟ آنهم بدون استعانت از قرآن؟
7. کدام یک از این دو معنی ارجح است :
الف - "این کتابی است که هیچ شکی در آن نیست و {در ضمن} باعث هدایت متقین است" {توقف بر فیه}
ب- " این کتابی است که بدون شک محتویاتش باعث هدایت متقین است" {توقف بر لاریب}
8.  اگر در قسمت بالا معنی اول مورد نظر است. منظور از  این که "در قرآن هیچ شکی نیست" چه  چیز می باشد؟ از چه نظر هیچ شبهه ای در قرآن نیست؟
9.کسی که دارنده صفت «تقوی» است، متقی نامیده می شود یا متق؟! {هاوری}
10.چرا برای متقین؟مثلا برای مؤمنین نیست یا محسنین.....؟؟حکمت آوردن کلمه ی متقین در این آیه چیست؟ {نها}

3.     نتیجه گیری های احتمالی :

1.     کلمه ممکن است در غیر معنی اصلی خود بکار می رود. "ذلک"
2.     ترجمه بهتر الکتاب می تواند نوشته باشد.
3.     هیچ شبه و شکی در هدایت گری قرآن نیست.
4.     قرآن باعث هدایت متقین می شود نه هرکسی .

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط TalareDini در چهارشنبه ارديبهشت ماه 13, 1391 11:37 pm .

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها: 9
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ModireTalar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), abdolhamid (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), asra (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), erfan (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), saye (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shahryari-abdullah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 64.29%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط Hawre » دوشنبه ارديبهشت ماه 11, 1391 5:08 pm

سلام و تشکر ابتدایی!
به نظرم کار فوق العاده ایه که شروع شده و امیدوارم روز به روز پربارتر و پرثمرتر بشه.
رویه ای که برای این تاپیک در نظر گرفته شده عالیه؛ به معنای کلمه فرد رو به تفکر و تدبر وادار میکنه و هدف اصلی که از مطالعه و تلاوت قرآن مدنظر هست به دست میاد(البته از نظر من)
«الذین ءاتینهم الکتاب یتلونه حق تلاوته أولئک یؤمنون به، و من یکفر به فأولئک هم الخاسرون»(بقره/121)

یه سوال کوچیک: کسی که دارنده صفت «تقوی» است، متقی نامیده می شود یا متق؟!

یه نکته هم با اجازه عزیزان اشاره کنم؛
در کتاب تفسیر راستین، در توضیح این مطلب که چرا در این آیه تقوی به متقین اختصاص داده شده اینجوری توضیح میده:
[هدایت بر دو نوع است: هدایت بیان و هدایت توفیق]

(بقیه توضیحات، مفهومش از کتابه و کلماتش از خودم)
آن بخش از هدایت که مربوط به بیان حقایق است، به عموم ابناء بشر تعلق می گیرد و همه را مورد خطاب قرار می دهد و هر کسی می تواند آن را فرا گیرد و کسب کند؛ قرآن هدایت بیان را برای همگان در بر دارد و اختصاص به فرد یا گروه خاصی ندارد.
اما آن بخش که مربوط به توفیق «امتثال اوامر و اجتناب منهیات الهی» است، تنها و تنها مختص تقوا پیشگان است؛ آنان که پس از کسب هدایت بیان و درک جایگاه خود در مقابل خداوند عالمیان، تمام هم و غم خود را کسب رضایت او قرار می دهند و در مسیر تعالی و رشد خود، از حدود خداوند تجاوز نمی کنند و  از حقوق خداوند آنچه در توان دارند فروگذار نمی نمایند؛ که «فاتقوا الله ما استطعتم»(تغابن/16)
ایناند که خداوند هدایت توفیق را نیز بر آنان عرضه می دارد و از هر دو جانب و به معنای کامل تقوی، متقیشان میگرداند و پاداش های ویژه متقین را که در قرآن برجسته ترین پاداش هایند، بدانان می بخشد.

جامه تقوی بر تنتان باد.
(راستی من این نظر رو با این پیشفرض ذهنی نوشتم که قرار نیست افرادی که به تاپیک سر می زنند، فقط مطالب رو بخونند واستفاده کنند و بعدش هم سکوت! اگه پیش فرضم اشتباه بوده ببخشید! البته میتونید نظرم رو هم حذف کنید!!!!) :D

وفقکم الله و ثبت أقدامکم

برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها: 3
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shahryari-abdullah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط Noha » دوشنبه ارديبهشت ماه 11, 1391 10:57 pm

بسم الله الهادی

سلامٌ قولا"من رب الرحیم

ضمن تشکر از تمام زحمت کشان و آرزوی  تداوم بر این امر مهم !

منم سؤال داشتم!!؟؟

چرا ریب به کار رفته؟چرا کلمه شک نیست؟بهتره بگم تفاوت ریب و شک چیه که اینجا ریب  به کاررفته؟

چرا برای متقین؟مثلا برای مؤمنین نیست یا محسنین.....؟؟حکمت آوردن کلمه ی متقین در این آیه چیست؟

این سؤالات رو برای تفکر بیشتر و عمیق تر مطرح می کنم!؛نه هیچ چیز دیگر!

جنة الفردوس مأوایتان

الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 2
TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), shahryari-abdullah (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط TalareDini » سه شنبه ارديبهشت ماه 12, 1391 1:25 pm

Hawre نوشته است:(راستی من این نظر رو با این پیشفرض ذهنی نوشتم که قرار نیست افرادی که به تاپیک سر می زنند، فقط مطالب رو بخونند واستفاده کنند و بعدش هم سکوت! اگه پیش فرضم اشتباه بوده ببخشید! البته میتونید نظرم رو هم حذف کنید!!!!) :D

وفقکم الله و ثبت أقدامکم

با سلام.
کاربر محترم هاوری
پیش فرض شما کاملا درست بوده! و در اطلاعیه اولیه هم بر روی آن تاکید شده بود.
یک یادآوری مجدد، بخش دینی لزوما بلافاصله در همان آیه مطرح شده پاسخگوی سوالات مطرح شده یا سوالاتی که مطرح خواهند شد، نیست.
اما هرکاربری می تواند در صورت لزوم نظر، پاسخ و  برداشت خود ، سوالات خود و نتیجه گیری های خود را مطرح کند.
لازم به تذکر است در نهایت قبل از گذاشتن آیه بعدی یک جمع بندی از مطالب ارائه شده توسط کاربران انجام خواهد شد و به تاپیک اصلی اضافه خواهد شد.
به عنوان مثال تا این لحظه سه سوال به بانک سوالات این آیه اضافه شد اند.
9.کسی که دارنده صفت «تقوی» است، متقی نامیده می شود یا متق؟! {هاوری}
10.چرا ریب به کار رفته؟چرا کلمه شک نیست؟بهتره بگم تفاوت ریب و شک چیه که اینجا ریب به کاررفته؟ {نها} {ممکن است به عنوان زیرمجموعه سوال 1 مطرح شود}
11.چرا برای متقین؟مثلا برای مؤمنین نیست یا محسنین.....؟؟حکمت آوردن کلمه ی متقین در این آیه چیست؟  {نها}
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط SharakamPawa » دوشنبه ارديبهشت ماه 18, 1391 10:40 pm

سلام؛

به گمانم لازمه ی مسلمان بودن ، متقین بودن است و همچنین لازمه ی مومن بودن مسلمان بودن .
برای اینکه متقی باشیم الزاما نیاز نیست که مسلمان باشیم، یعنی می شود مسیحی بود و متقی . پس بدون استعانت از قرآن هم می شود متقی شد .

جمع بندی من از این آیه:

1- برنامه ای می تواند هدایتگر باشد که هیجگونه شک، تردید و اشکالی در آن نباشد .
2- لازمه ی هدایت یافتن متقی بودن است .
3- انسان بدون استعانت از قرآن می تواند متقی باشد .
4- صفت تقوی مختص مسلمانان (تسلیم شدگان به دین اسلام) نیست .

اگر جایی اشتباه استنباط نموده ام لطفا اصلاح نمایید .


نماد کاربر
SharakamPawa
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 359
تاريخ عضويت: چهارشنبه آذر ماه 8, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pawa Shar
تشکر کرده: 329 بار
تشکر شده: 364 بار
امتياز: 380

پستتوسط TalareDini » چهارشنبه ارديبهشت ماه 19, 1391 12:26 am

با سلام.
کاربر محترم SharakamPawa
1. نکته ای که خودتان هم مراعات کرده اید را دوباره متذکر می شویم که سعی شود در تمام نتیجه گیری ها پسوند احتمالی {پسوندی دال بر غیر قطعی بودن} داشته باشند.
2. با ادامه روند مشخص می شود که بسیاری از نتیجه گیری های احتمالی مطرح شده در بخش سوم، اشتباه می باشند.
3. یکی از اهداف، اصولا این است که بفهمیم با خواندن یک آیه و عدم توجه به دیگر آیات ممکن است دچار اشتباه در برداشت شویم.
4. به عنوان مثال {هر چند خارج از قوانین تاپیک است! ولی چون در ابتدای راه هستیم برای روشن شدن روند کار، بد نیست.} بعد از گذشتن از چند آیه و در نهایت بعد از آیه 63 همین سوره یک نتیجه گیری احتمالی! خواهیم داشت ک ممکن است باعث تجدید نظر شما در استنباط سوم تان شود.
5. در مورد استنباط هایی مثل استنباط چهارمتان، قرار ما این است که اصولا قبل از مطرح شدن آیاتی که در آنها سخن از اسلام و مسلمان شده است، ما هیچ پیش فرضی از کلمات نداریم و خود ادامه این روند تعریف ما را از اسلام و مسلمان و ارتباطش با تقوی مشخص می کند. و بعد از رسیدن به این آیات در مورد این ارتباط صحبت می کنیم.
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط zrian » چهارشنبه ارديبهشت ماه 20, 1391 12:18 pm

تشکر می کنم
ما باید این سوالات رو جواب بدیم ؟
یا برداشت های خودمون رو از آیه بنویسیم؟
اگر برداشت خودمون رو باید بنویسیم میگم کسی می تواند از این کتاب استفاده کند که تقوای خدا را در پیش گرفته باشد یعنی کسی که حقیقت را نخواهد در معرض یضلوا به کثیرا قرار می گیرد مثل یک بی خدا که می گفت تو قرآن صد غلت پیدا کردم پس اسلام بدرد نمی خوره واسم جالب بود تمام قرآن رو با دقت خوانده بود از آن همه اعجاز رد شده بود که اشکالهای کتاب رو بگیره البته مثل آب خوردن می شد اشکال هاش رو رد کرد
دوستان از تفسیر ها هم میشه واسه جواب دادن استفاده کرد؟
جزاک ا...
نماد کاربر
zrian
کاربر کوشا
کاربر کوشا
 
پست ها : 13
تاريخ عضويت: شنبه اسفند ماه 26, 1390 12:30 am
محل سکونت: Pave
تشکر کرده: 0 دفعه
تشکر شده: 12 بار
امتياز: 0

پستتوسط TalareDini » چهارشنبه خرداد ماه 24, 1391 9:57 am

zrian نوشته است:تشکر می کنم
ما باید این سوالات رو جواب بدیم ؟
یا برداشت های خودمون رو از آیه بنویسیم؟
دوستان از تفسیر ها هم میشه واسه جواب دادن استفاده کرد؟
جزاک ا...

1. بايدی در کار نیست، بیشتر هدف دقت به نکاتی است که ممکن است مغفول واقع شود. ولی اگر پاسخی به این سوالات هم داشته باشید، بسیار خوب است که مطرح کنید.
2. بله، شما هم اگر برداشتی از آیه کرده اید، می توانید بیان کنید.
3. بله، می توان از تفاسیر هم استفاده کرد. تنها محدودیتی که هست، اگر احیانا برای روشن شدن بحثی تفاسیر به آیاتی ارجاع داده اند که هنوز در این تاپیک در موردشون صحبت نشده، ترجیحا از این قسمت استفاده نشود.
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0


بازگشت به تفسیر

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان