با قرآن، سوره ی دو آیه 13: نادانانی که نمی دانند نادانند

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

با قرآن، سوره ی دو آیه 13: نادانانی که نمی دانند نادانند

پستتوسط TalareDini » سه شنبه خرداد ماه 22, 1391 12:43 am

دوستانی که بار اولشون هست این تاپیک رو می بینن اول این توضیحات را ملاحظه کنند :
http://www.penous.com/ftopict-1394.html ... 3f0cff8d61
براي دیدن آرشیو آیات قبل، از منوی بخش دینی قسمت تفسیر را انتخاب کنید یا به طور مستقیم از لینک زیر استفاده کنید :
http://www.penous.com/forum-53.html&sid ... c23e8d66d0

سوره ی دو آیه 13: نادانانی که نمی دانند نادانند

وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُواْ كَمَا ءَامَنَ النَّاسُ قَالُواْ أَ نُؤْمِنُ كَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ  أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَ لَاكِن لَّا يَعْلَمُونَ(13)


1.     برداشت کلی:

اینها راه خود را از جامعه ایمانی و مومنان، جدا کرده اند و فساد را در لباس اصلاح ترویج می دهند، و رفتار سفیهانه خود را قالب نادان انگاشتن مردم توجیه می کنند. غرور و خودپسندی آنان را بجایی رسانده است که ایمان نداشته خود را بهتر و برتر از ایمان مردم دانسته و مردم را نادان می خوانند.
ایمان آنان آنچنان با ایمان مردمان مومن متفاوت است و رفتارشان نیز، که هر دم به رغم دعوی ایمانشان از آنها طلب ایمان می شود. رفتار آنها چنان است که نمی تواند نقشی از ایمان را بر لوح ذهن مردم حک کند و مردم هر از چند گاه آنان را به سان بی ایمانانی می بینند و از آنها می خواهند به طریق ایمان برگردند. آنها این رفتار ریاکارانه و و دروغگویی هاشان را نه از سر ضعف و مرض می دانند که دانایی و زرنگی شان را در این می بینند! و اگر مردم راهی جز راه آنان را برگزیده اند این به سبب نادانی شان است.
کبر از لابلای این سخن می بارد. "آیا ایمان بیاوریم آن سان که سبک سران بی خرد ابله، ایمان آورده اند؟" و البته حماقت و نادانی نیز مشهود است.
چه حزن انگیز است منظره سفیهی که نمی داند سفیه است و مردمان را سفیه می خواند!

2.     سوالات و نکات : ( برای تدبر بیشتر)

1.     معنی دقیق سفیه، علم؟

2.     به چه ایمان بیاورند؟ مگر قبلا ایمان نیاورده بودند؟ آیا مردم هم ایمان را با ادعای صرف قبول نمی کنند؟

3.     مگر ایمان آوردن ناس حجت است یا مثلا ایمان نیاوردنشان؟

4.     چرا آیه مثل دفعه قبل قطع نشده است؟ در آیه 12 عبارت " أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لَاكِن لَّا يَشْعُرُون "

به صورت آیه ای جدا از ادعای مطرح شده در آیه 11 آمده.  ولی اینجا آیه 13 عبارت  معادل

" أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَ لَاكِن لَّا يَعْلَمُون" بلافاصله پس از ادعای آنان و در ضمن همین آیه آمده است.

5.     فرق لایشعرون آیه 12  و لایعلمون آیه 13؟

6. چرا ایمان مردم؟(سؤال3)؛چراعام است؟چرا خاص تر مثال زده نشده،مثلا ایمان مؤمنین؟آیا منظور

حداقل درجه ی ایمان است؟ اگر اینگونه است (دعوت به ایمان،با حداقل درجه!!!)دلیل اش چیست؟  {سوال از کاربر گرامی Noha }


3.     نتیجه گیری های احتمالی :

1.     ایمان مردم حجت است. { اثبات این نتیجه احتمالی بستگی مستقیم به پاسخ به سوالات 2 و 3

از آیه 11 دارد. مبنی بر اینکه سخن گویندگان مجهول حجت است یا نه}

2.     فریبکاران نادان مریض دروغگو مدعی اصلاح نا آگاه از فساد خویش، مردم را سفیه می خوانند.

3.     فریبکاران نادان مریض دروغگو مدعی اصلاح نا آگاه از فساد خویش، بی آنکه بدانند سفیهان واقعی اند.

در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط TalareDini در شنبه مهر ماه 15, 1391 1:30 pm .

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها: 3
SharakamPawa (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), salar67 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0

پستتوسط Noha » جمعه خرداد ماه 26, 1391 3:05 pm

بسم الله العلیم

سلام الله تعالی بر شما بزرگواران

خدای متعال بر تداوم در این فعالیت مفید تان بیافزایدو آن را باقیات الصالحاتی برایتان محسوب فرماید.


می گویند:دورغ گو فراموش کار است!اینان تا دیروز!(آیه 8 )می گفتند: ایمان داریم ؛حال می گویند چگونه ایمان

بیاوریم مانند کم خردان!!

شما کم خرد و نادانید که لذت های زود گذر دنیا غافل تان کرده،شما که غرق در جاه و مقام وکبر و انکار....شده اید،و به روز باز

پسین ایمان ندارید
.

نتیجه:

عدم ایمان به روز آخرت انسان را غافل و بی خیال و بی مسؤلیت می کند،حساب و کتاب کار از دستش در می رود و به عاقبت و

نتیجه ی هیچ امری توجه نمی کند.



سؤال:

_چرا ایمان مردم؟(سؤال3)؛چراعام است؟چرا خاص تر مثال زده نشده،مثلا ایمان مؤمنین؟آیا منظور حداقل درجه

ی ایمان است؟


اگر اینگونه است (دعوت به ایمان،با حداقل درجه!!!)دلیل اش چیست؟



جنة الفردوس مأوایتان




الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها: 3
Hawre (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 21.43%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930

پستتوسط Hawre » سه شنبه خرداد ماه 30, 1391 7:28 pm

سلام

ممنون و خداقوت


اینان اظهار ایمان کرده اند و بدان عمل نمی کنند؛ پس تفاوت هایی با دیگران دارند؛ با آنهایی که به مقتضای ادعای خود، عمل هم می کنند.

همین تفاوت ها مایه تعجب و شگفتی است؛ چگونه می شود که این گروه نیز جزو همان گروه اهل عمل باشند؟! حال آنکه وضعیتشان بسیار متفاوت است!

برای همین مورد خطاب قرار می گیرند:
آهای! شما چرا فرق دارید؟! چرا مثل بقیه مردم نیستید؟! چرا ادعایتان با آنها یکی است و عملکردتان فرق دارد؟!
شما هم مثل آنها شوید. مگر نه اینکه آنها مورد تأیید پیامبر و رهبرشان و مورد تأیید خداوندشان هستند؟ شما چرا نمی خواهید مورد تأیید باشید؟!!!

اما جواب، شاید از قبل هم معلوم بود!
اینها خودشان را تافته جدابافته می دانند. اینها مردم را از خود کمتر می دانند. اینها خود را عاقل تر از همگان میدانند.
بنابراین هر کاری که مردم می کنند، مهم نیست چه کاری، اینها شکی در غلط بودنش ندارند. حتما باید خود را از آنان متمایز کنند. به هر قیمتی هم که باشد مهم نیست! حتی اگر قیمتش سرزنش شدن از جانب خدا و رسول(ص) باشد و خوردن مهر سفاهت!!!


سوال 4 سوال خیلی خوبیه. میشه تعمیمش داد به کل آیات قرآن!
اصولا معیار پایان آیات قرآن چیه؟ اینکه قرآن به این صورت نازل شده و محل قطع آیات به این صورتیه که الان می بینیم،
آیا در علوم قرآنی دلیلی براش ذکر شده؟

«خداوند پشت و پناهتان»

برای نویسنده این مطلب Hawre تشکر کننده ها: 2
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), TalareDini (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 14.29%
 
نماد کاربر
Hawre
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 183
تاريخ عضويت: چهارشنبه مرداد ماه 26, 1390 11:30 pm
تشکر کرده: 614 بار
تشکر شده: 258 بار
امتياز: 1360

پستتوسط TalareDini » شنبه مهر ماه 15, 1391 1:25 pm

با سلام تشکر از کاربران گرامی Noha  و Hawre

کاربر گرامی Noha ، سوال بجای شما به قسمت آرشیو سوالات این آیه اضافه

شد.

کاربر گرامی Hawre ، همانطور که خودتان هم اشاره کردید، این موضوع فلسفه

و  چگونگی قطع آیات، موضوع بسیار جالب توجهی می نماید که در نظر است

پژوهشی در این زمینه به انجام برسد و از همین جا، از تمام دوستان علاقه مند

دعوت به همکاری می شود.

نکته جالب دیگر که در این آیه اخیرا توسط یکی از دوستان مطرح شده است، این است

که دقت به این نکته تا قبل از این اگر سعی منافقان در همرنگ شدن با جماعت مومنان است

اما مواردی پیش می آید که نمی توانند بر طبق این قاعده کلی عمل کنند. این ها می توانند

ادعای ایمان کنند ولی نمی توانند مومن گون رفتار کنند. می توانند تظاهر به نماز کنند ولی

نمی توانند با مومنان نماز بخوانند و در فکر مسجد ضرار می افتند. به نظر می رسد که کبر در

این ناتوانی در با مردم مومن بودن نقش اساسی دارد.

برای نویسنده این مطلب TalareDini تشکر کننده ها:
mehr (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
TalareDini
مدیر انجمن
مدیر انجمن
 
پست ها : 90
تاريخ عضويت: دوشنبه ارديبهشت ماه 4, 1391 11:30 pm
تشکر کرده: 86 بار
تشکر شده: 193 بار
امتياز: 0


بازگشت به تفسیر

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان