20 کلید برای دست یابی به آرامش (قسمت اول)

در این بخش مطالب متفرقه مربوط به زمینه دینی قرار داده می شود

مديران انجمن: CafeWeb, Dabir, Noha, bahar

20 کلید برای دست یابی به آرامش (قسمت اول)

پستتوسط ghazal66 » شنبه تير ماه 17, 1391 12:02 pm

به نام خداوندی که یاد او آرام بخش قلبهاست .

آیا می خواهید دلی آرام و زندگی پر از آرامشی داشته باشید؟

آیا می دانید که تمام مردم بدون استثناء آرزوی رسیدن به آرامش را دارند اما حدود 97 درصد آنها در زندگی ناآرامی بسر می برند؟

در قرآن کریم کلماتی برای آرامش انتخاب شده که در هر کدام از آنها رازهایی نهفته است از جمله : کلمه ایمان ، اطمینان و تسکین ، بصورت کاملا مختصر بگویم که ریشه این کلمات از اَمَنَ ، طَمَنَ و سَکَنَ می باشد و دارای مفهوم زیر هستند : «آرام گرفتن بعد از تحرّک و اضطراب».


این موضوع مبحثی طولانی بوده که در اینجا فقط به نکات مهم آن اشاره می شود، و حتما آنها را در 29 روز تمرین و عملی نمایید، آن بیست کلیدعبارتند از :
1. ایمان :  
باوری محکم به این که من دارای خدایی هستم که ارحم الراحمین است ، از مادر هم دلسوزتر است ، عالم به تمام مصالح می باشد ، حکیم است یعنی تمام کارهایش در جای خود و به نفع بندگان است ، ولی شاید بندگان آنرا درک نکنند . هر کاری که به وقوع می پیوندد زیر نظر و اراده خدایم می باشد . خدایم ، خودش می فرماید : سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ... (سوره لقمان/ 20 ) ، یعنی تمام زمین و آسمان و ... را برای تو رام کرده ام .

می دانید این یعنی چه؟

پس اگر ایمان عمیقی داشته باشید به امنیت می رسید.

ایمان = امنیت و آرامش

2-عمل صالح : یعنی هر کاری که مطابق با فطرت و پاک باشد ، چون فطرت پاک است و فقط در این صورت است که اعمال و رفتارمان با درون خودمان همخوانی داشته و هیچ اضطرابی بوجود نخواهد آمد ، در غیر اینصورت دوگانگی شخصیتی و ناآرامی در زندگی پدیدار می شود.

3-ذکر خداوند : أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ [سوره رعد /28]

یعنی : آگاه باشید که دلها با یاد خداوند ، آرام می گیرند.

کلمه ذکر یعنی اینکه همیشه خداوند را در یاد داشته باشیم.

هرگاه انسان 29 روز چیزی را تمرین کند به آن عادت می کند ،چه خوب است که انسان 29 روز رحمت و الطاف خداوند ، آرامش ، ایمان وامنیت را در ذهن بپروراند .

می دانید که امواج مثبت و نامهای خداوند چه تاثیری بر مولوکول ها و بلورهای آب دارد ، حال که 70 درصد مغز انسان ، آب است چه خواهد شد .( تحقیق دکتر اموتو در ژاپن بر روی آب ).

4- ایمان به آخرت : هرگاه فردی بتواند فقط 100 کیلو را بردارد اگر جایزه و طلایی برایش در نظر گرفته شود روزها و ماهها تمرین می کند که بیش از 150 کیلو را هم در این مسابقه بلند کند ، حال اگر خداوند مسابقه ای را برگذار کند و جایزه بسیار بزرگی را تعیین کند و اضافه بر آن ، دوری از هر نوع ترس و ناراحتی را ضمیمه جایزه کند ، آیا انسان برای بدست آوردن این مدال خداوندی ، روزها و سالها بر افزایش آرامش و ایمان به آخرت که جزو شروط مسابقه است تلاش نمی کند . آری تحمل سختی های مسابقه بخاطر جایزه اش دلنشین است پس مریضی ها و مشکلات زندگی نیز بخاطر اجر و پاداش اخروی باید همراه با شکر و آرامش باشند: ... هر كه به خدا و روز قیامت ایمان داشته و كردار نیك انجام داده باشد ، چنین افرادی پاداششان در پیشگاه خدا محفوظ بوده و ترسی بر آنان نیست و غم و اندوهی بدیشان دست نخواهد داد [سوره بقره / 62].

5- سبقت در خیرات ( اقدام ) : فردی در مساقه دو میدانی بسیار خسته و ناتوان شده یکدفعه سرش را بلند می کند و می بیند که تنها چند متری به پایان مانده است ، می دانید که چقدر خوشحال می شود ؟ انرژی و نفس تازه ای می گیرد ، سبقت در خیرات و برنده شدن در مسابقه زندگی نیز همین انرژی و آرامش را در زندگی به ارمغان می آورد پس سعی کنید که در اخلاق نیک ، اعمال صالح و مسائل خانواگی بهترین فرد زندگیتان باشید. ... این ( سبقت در خیرات ) واقعاً فضیلت بزرگی است ... و خواهند گفت : سپاس خداوندی را سزا است كه غم و اندوه را از ما زدود .(سوره فاطر / 34).
ربنا  لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ  رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ


برای نویسنده این مطلب ghazal66 تشکر کننده ها: 4
Noha (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), bahar (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am), salar67 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 28.57%
 
نماد کاربر
ghazal66
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 306
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 24, 1391 11:30 pm
محل سکونت: دیواندره
تشکر کرده: 958 بار
تشکر شده: 732 بار
امتياز: 360

پستتوسط ghazal66 » يکشنبه تير ماه 18, 1391 11:31 am

6- معیّت خداوند و مناجات با او :
اگر با خداوند صلح و آشتی کنید و درد دل خود را با او در میان بگذارید به مژده های زیر دست می یابید : آرامش و تسکین خداوند ، امداد و یاری خداوند ، استجابه دعا و ...

در این هنگام پیغمبر خطاب به رفیقش گفت : غم مخور كه خدا با ما است (در این وقت بود كه ) خداوند آرامش خود را بهره او ساخت و پیغمبر را با سپاهیانی ( از فرشتگان در همان زمان و همچنین بعدها در جنگ بدر و حُنَین ) یاری داد كه شما آنان را نمی دیدید : [سوره توبه / 40]

( یاد كن داستان یونس ) در میان تاریكیها ( ی سه گانه شب و دریا و شكم نهنگ ) فریاد برآورد كه پروردگاری جز تو نیست و تو پاك و منزّهی من از جمله ستمكاران شده ام ( مرا دریاب ! ) دعای او را پذیرفتیم و وی را از غم رها كردیم ، و ما همین گونه مؤمنان را نجات می دهیم ( و در برابر دعای خالصانه ، آنان را از گرفتاریها می رهانیم ) [سوره انبیاء/88 و87] .

7- ارتباط با افراد مثبت :

همانا که سخن ، سخن می آورد ، خنده نیز خنده می آورد و غم وغصه نیز همانطور ، یعنی اگر همیشه با افراد شاکی و اهل غم و غصه سروکار داشته باشید روحیه شما نیز به هم می ریزد پس همیشه با افراد مثبت ، خوش بین ، و اهل روحیه معاشرت داشته باشید.

8- نگاه مثبت :

به تمام کائنات و مشکلات زندگی نگاه مثبتی داشته باشید چون تمام مسائل زندگی طبق اراده خداوند حکیم و مهربان روی می دهد ، پس در تمام آنها خیرات بسیاری نهفته است ولی ما نمی دانیم همانا که سیلی مادر بی حکمت نیست ، اما این کودک است که نمی فهمد.

این نوعِ نگاه و تفکرِ ماست که مسیر زندگی ما را تعیین می کند مثلا :

شخصی برای ادای نماز به مسجد رفته و فردی را می بیند که کنار محراب به حالت خوابیده مشغول قرآن و مناجات است ، این شخص خیلی ناراحت بوده و با عصبانیت زیادی می خواهد پیش آن فرد برود و بگوید که چرا اینقدر بی ادب هستی ؟! با خشم زیادی جلو می رود ولی وقتی نزدیک می شود می بیند که او فلج است و نمی تواند که بنشیند ناگهان حالتی از پشیمانی به او دست می دهد که چه قضاوت بدی کرده است ! خیلی ناراحت می شود و به گریه می افتد.

توجه کنید که چرا این شخص در ابتدا بسیار عصبانی و خشمگین شده و یک لحظه بعد بسیار به رحم آمده و حتی به گریه می افتد؟

چون برای یک لحظه نوع دیدگاهش تغییر کرد ، پس چه زیباست که ما نوع دیدگاههایمان را در زندگی بسوی مثبت تغییر دهیم !

9- پذیرش :

ما باید حتما خودمان را قبول داشته و خود را به همان صورت و شکلی که هستیم بپذریم ، یعنی نباید خودمان را منفی تصور کنیم ، نباید از خودمان ، قیافه ، شخصیت و مقدار تحصیلاتمان متنفر باشیم چون ما فردی هستیم که کسی نمی تواند عین ما باشد . پس واقعیتِ شخصی خودمان را قبول داشته و برای ارتقای خودمان با رغبت بسیار زیادی تلاش کنیم.

10- خانه تکانی ذهن :

هر منزلی را باید خانه تکانی کرد هر چند که ابتدا ناخوشایند است و چیزی در جای خود باقی نمی ماند اما نتیجه خانه تکانی ، بسیار لذت بخش خواهد بود . ذهن هم باید هر ساله خانه تکانی شود ، یعنی باید تمام امواج منفی و نا امید کننده دور ریخته شوند و تصورات مثبتی در ذهن و درون جایگزین گردد ، نهایتا می بینید که چقدر درونی آرام و زندگی لذت بخشی خواهید داشت.

11- شناخت روابط سه گانه :

انسان تا زمانی که زنده است با سه مورد رابطه خواهد داشت که باید خیلی خوب آنها را شناخته و نحوه رابطه با آنان را کنترل نماید:

الف: خداشناسی       ب: محیط شناسی     ج: خودشناسی

الف: باید خدایش را دقیقا طبق اسماء و صفاتش شناخته و موضع گیری صحیحی نسبت به آنها داشته باشد.

ب: محیط مانند ابزار می ماند که اگر کسی ابزارش را خوب بشناسد بخوبی کارش را اداره کرده و اظهار رضایت می کند ، اما اگر نحوه کار کردن با آنها را بلد نباشد کارش بخوبی انجام نمی شود و خودش هم بصورت ناامید و افسرده زندگی مایوسی را ادامه خواهد داد مثلا کسی با فازمتر پیچ را باز کند و با پیچ کشتی، فاز و نول برق را امتحان کند ! چه می شود؟

فازمتر شکسته شده و خودش هم دچار برق گرفتگی می شود ، آری همین طور است . کسی که خصوصیات ابزار زندگی ، مثلا ویژگی های همسرش را نداند چه می شود؟ زندگی اش ویران و نابود می شود.

ج: د رمورد خود شناسی باید : 1- توانایهایش را بشناسد :  أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ .

آيا ندانسته ‏ايد كه خدا آنچه را كه در آسمانها و آنچه را كه در زمين است مسخر شما ساخته و نعمتهاى ظاهر و باطن خود را بر شما تمام كرده است و برخى از مردم در باره خدا بى[آنكه] دانش و رهنمود و كتابى روشن [داشته باشند] به مجادله برمى‏خيزند. سوره لقمان آیه 20

2- هدف از زندگی اش را بداند و تامل کند که عبادت و تلاش در کدام مسیر بهتر و دارای آرامش بیشتر و دغدغه کمتری می باشد؟

3-خصوصیا ت فردی خودش را بشناسد که با چه چیزی آرام می گیرد و از چه چیزی عصبانی می شود و ...

مثال بسیار ساده : کسی لباس می پوشد تا سر کار برود اما جورابهایش ناپیداست ، یکی از جورابهایش را پیدا کرده اما دیگری نیست . زمان
کارش دیر شده و خودش هم عصبانی ، اما لنگه جورابش نیست به هر حال پیداش می کند اما اعصابش خراب شده است.

انسان عاقل چه کار می کند می فهمد که با گم شدن جورابش عصبانی می شود و زندگی آن روزش به هم ریزد ، پس هنگام برگشتن تصمیم می گیرد که جورابهایش را در جای معینی بگذارد دیگر مشکل حل می شود و اعصابش هم به هم نمی ریزد ، چقدر آسان ؟!









ربنا  لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ  رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ


برای نویسنده این مطلب ghazal66 تشکر کننده ها:
Sanam1 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
ghazal66
کاربر ویژه
کاربر ویژه
 
پست ها : 306
تاريخ عضويت: يکشنبه ارديبهشت ماه 24, 1391 11:30 pm
محل سکونت: دیواندره
تشکر کرده: 958 بار
تشکر شده: 732 بار
امتياز: 360

پستتوسط Noha » يکشنبه تير ماه 18, 1391 11:51 am

هوالعزیز

سلاوی خواگیان له سةر هة موان

سپاست دةکةم خویشکة غةزال گیان،زوور بةنرخة، بة راسی کةل کی لئ وةر ئه گرین.

فیردةوس جیگاتان بیت
الـلـهم ء ات أنــفـسنا تقـــواهــا و زکیـــها إنــک أنــت خــیر من زکــیها


برای نویسنده این مطلب Noha تشکر کننده ها:
ghazal66 (يکشنبه ارديبهشت ماه 7, 1392 2:51 am)
رتبه: 7.14%
 
نماد کاربر
Noha
معاون و ناظر سایت
معاون و ناظر سایت
 
پست ها : 1424
تاريخ عضويت: پنج شنبه اسفند ماه 25, 1389 12:30 am
محل سکونت: pavah
تشکر کرده: 2031 بار
تشکر شده: 1557 بار
امتياز: 4930


بازگشت به متفرقه

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان